ziekenzalving

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

ziekenzalving

Berichtdoor ereunao » 08 feb 2018 20:49

Het komt in steeds meer gemeenten voor dat de dominee met flesje olie op zak op stap gaat om zieken te zalven!

Ik heb dat eens onderzocht en het is voor mij duidekijk dat het geen sacrament is maar iets uit de tijd van mijn opa toen er nog geen of heel weinig medicijnen waren. En toen gold dat haarlemmerolie overal goed voor en wonderolie was. Maar nu maken die de dominees er een sacrament van en gaan met een flesje olie op zak (let wel ik zeg niet met dezelfde olie , maar met hetzelfde bijgeloof ) op stap om zieken te zalven! Maar ik geloof daar niet in. Als het gelovig gebed het niet doet omdat de weg van de Heere met de patiënt een andere weg is dan wij gedacht en gehoopt hadden moeten wij daar tevreden mee zijn. En ik heb tot nog toe nooit gehoord dat de zieke er direct baat bij had. En reken maar dat de goedgelovige gemeente aan het bidden gegaan is! Maar het is puur Rooms bijgeloof en ik bid ook: ‘Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen’ .Want het is het nog net niet, maar het grenst aan toverij! ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ziekenzalving

Berichtdoor benefietdiner » 08 feb 2018 21:20

Ik denk dat het symbolisch bedoeld is die 'zalfolie' net eender als het water van de doop symbolisch de zonden afwast.

Jacobus5:13 Is iemand onder u in lijden? Dat hij bidden. Is iemand goedsmoeds? Dat hij psalmzingen. 14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepen de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

Je kunt het ook vergelijken met het symbolische van 'oplegging der handen' Marcus 6:13 En zij wierpen vele duivelen uit, en zalfden vele kranken met olie, en maakten hen gezond.
Zie kanttekenaren bij Marcus 6:13
Deze zalving, gelijk ook de oplegging der handen, aanraken en dergelijke wijzen van doen, die Christus en de apostelen hebben gebruikt in het genezen der ziekten, gaven de gezondheid niet, maar waren uiterlijke tekenen, dat deze wonderbare genezing door de goddelijke kracht van Christus en den dienst der apostelen geschiedde. Welke tekenen gebruikt zijn, zolang de gave der wonderbare genezing heeft geduurd. Zie Mark. 16:18; Jak. 5:14, en nadat deze gave heeft opgehouden, hebben deze tekenen, als nu nergens meer toe dienende, ook moeten ophouden.

ereunao

Re: ziekenzalving

Berichtdoor ereunao » 08 feb 2018 21:43

benefietdinner:
Je kunt het ook vergelijken met het symbolische van 'oplegging der handen' Marcus 6:13 En zij wierpen vele duivelen uit, en zalfden vele kranken met olie, en maakten hen gezond.
Zie kanttekenaren bij Marcus 6:13
Deze zalving, gelijk ook de oplegging der handen, aanraken en dergelijke wijzen van doen, die Christus en de apostelen hebben gebruikt in het genezen der ziekten, gaven de gezondheid niet, maar waren uiterlijke tekenen, dat deze wonderbare genezing door de goddelijke kracht van Christus en den dienst der apostelen geschiedde. Welke tekenen gebruikt zijn, zolang de gave der wonderbare genezing heeft geduurd. Zie Mark. 16:18; Jak. 5:14, en nadat deze gave heeft opgehouden, hebben deze tekenen, als nu nergens meer toe dienende, ook moeten ophouden.

Pecies! maar nu wordt het als een sacrament bediend, wat het beslist niet is.Bovendien had die zalving geen betrekking op die ziekte, maar op de vergeving van de zonde die de zieke met berouw beleden had. En men beroept zich hiervoor op Jak.5. Maar dat kun je m.i. niet een op een op de Gemeente van nu toepassen .

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Hidden » 08 feb 2018 22:32

Raar toch eigenlijk. Handelingen en overtuigingen die niet in als zodanig in de bijbel staan, belijden/ doen we wel, en zaken die wel in de bijbel staan doen we niet omdat dan blijkbaar 'die gave opgehouden heeft te bestaan'. Ik kan dat mijzelf niet uitleggen! Laat staan dat iemand anders dat kan. Vinden we het een beetje eng?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ziekenzalving

Berichtdoor hans0166 » 09 feb 2018 07:49

ereunao schreef:Ik heb dat eens onderzocht en het is voor mij duidekijk dat het geen sacrament is maar iets uit de tijd van mijn opa toen er nog geen of heel weinig medicijnen waren. En toen gold dat haarlemmerolie overal goed voor en wonderolie was. Maar nu maken die de dominees er een sacrament van .......maar het grenst aan toverij! ereunao


nu blijkt je echte kwaadaardigheid.
Je hebt niets onderzocht op dit onderwerp.

Verdiep je eens in de oude kerk en je zal de echte herkomst zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ziekenzalving

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2018 09:32

hans0166 schreef: de echte herkomst zien.
vertel :-k

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2018 11:09

ereunao schreef:Pecies! maar nu wordt het als een sacrament bediend, wat het beslist niet is

In de RK kerk is ziekenzalving een sacrament maar in Protestante kerken niet.
Dat het nu soms wordt toegepast is op verzoek van zieke mensen zelf. Voor zover ik weet.

Wat ik eerder vreemd vind is dat die Jakobusbrief geadresseerd is aan de twaalf stammen in de verstrooiing.
Wie weet van zichzelf dat hij/zij daartoe behoort?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Johan100 » 09 feb 2018 11:18

Cathy schreef:

Wat ik eerder vreemd vind is dat die Jakobusbrief geadresseerd is aan de twaalf stammen in de verstrooiing.
Wie weet van zichzelf dat hij/zij daartoe behoort?

Het is goed te kijken wie de oorspronkelijke geadresseerden zijn, maar vergeet niet te kijken wat het ons te zeggen heeft.
Wat betekend het voor jou, mij en wat heeft het jou, mij te zeggen wat er in de Bijbel staat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ziekenzalving

Berichtdoor MoesTuin » 09 feb 2018 11:26

mooi artikel bij dit onderwerp:

citaat: Een week na de diagnose vond de ziekenzalving plaats.
“Pieter lag op de bank in de woonkamer, met z’n gezicht naar de honderd gulden prent van Rembrandt aan de muur: Jezus Die de zieken geneest.
We hadden de paaskaars aangestoken, als symbool van Christus’ overwinning op de dood.
Na een korte liturgie zalfde een bevriende predikant hem met olijfolie.
Enkele collega’s met hun vrouwen waren erbij, de kinderen (Pieter had vier kinderen uit een eerder huwelijk, red.) en drie van onze beste vrienden.
Pieter zei altijd: ‘Nu ligt het bij God en het is aan Hem wat Hij ermee doet.’
We hebben nooit gezegd: ‘God zál genezen!’
Met ‘claimen’, zoals in bepaalde kringen gebeurt, had Pieter niets.
Wel zei hij: ‘Ik geloof oprecht dat God kan genezen.’



en voor het hele artikel

https://visie.eo.nl/2010/12/wonderen-in ... elijkheid/

God is een God van wonderen en hoe dan ook zal Zijn wil geschieden (ook al begrijpen we dit lang niet altijd)
Wat God doet is uiteindelijk hoe dan ook altijd goed.
Omdat in geloof je mag weten dat Hij het geheel overziet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Katlheen » 09 feb 2018 12:15

Bij ons in de OKK wordt het nog gewoon toegepast als sacrament.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2018 14:47

ereunao schreef:Het komt in steeds meer gemeenten voor dat de dominee met flesje olie op zak op stap gaat om zieken te zalven!

Dit roept bij mij meteen zoveel vragen op.
Hoe kom je aan deze informatie en aan welke richting moeten wij dan denken?
En waarom gaat die dominee met het flesje olie in zijn zak op stap, bedenkt hij dat zelf of is het op verzoek?
En heeft het niet alles te maken met de belevingen en ervaringen die mensen nu graag in hun geloof zoeken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: ziekenzalving

Berichtdoor ereunao » 09 feb 2018 15:57

Chaya:
Dit roept bij mij meteen zoveel vragen op.
Hoe kom je aan deze informatie en aan welke richting moeten wij dan denken?
En waarom gaat die dominee met het flesje olie in zijn zak op stap, bedenkt hij dat zelf of is het op verzoek?
En heeft het niet alles te maken met de belevingen en ervaringen die mensen nu graag in hun geloof zoeken?


Wie geen vreemdeling is in Jeruzalem en de kerkelijke pers volgt weet dat dit in steeds meer gemeenten een punt van bezinning en discussie is. Zo heeft de kerkenraad van de herv.gemeente van Streefkerk er nog onlangs een verklaring over uitgegeven. Zij ziet daar wel ruimte voor, maar legt er de nadruk op dat het geen sacrament is.Want daarmee komt het gelijk in een heel andere sfeer terecht en slaat het op een subtiele wijze over in bijgelovigheid. Want dan krijgt die olie de bijzondere, sacramentele werking zoals in de R.K.K. Bij de z.g.n. gebedsgenezers ligt dat heel anders die werken niet met wondermiddelen, maar leggen de nadruk op de kracht van het gebed .Nu valt daar ook wel wat op af te dingen, vooral als het in een sfeer van opwinding en sensatie gebeurt. ‘Zo van :’ God doet wonderen, komt hedenavond 8 u in de tent’. En meestal wordt er dan ook nog flink gecollecteerd. En wat die geloofservaring betreft, hier schuilen ook grote gevaren. Zeker, het geloof kent zijn ervaring, maar bevinding is verdieping van het geestelijk leven naar de Schrift. Maar als men leeft bij plotselinge ingevingen slaat het gemakkelijk over naar gevoelens en opwinding terwijl je daar de wonderlijkste Schriftuitleggingen tegenkomt. En men wordt dan al gauw voor een profeet gehouden en vereerd. Denk maar aan Jan Siebelink e.a. Ik heb in de bediening waar de Heere mij in onze gemeente toe geroepen en in bevestigd heeft aan ziek- en sterfbedden met God geworsteld voor hun behoud en op mijn gebed ook wonderen gezien. Maar ik heb er zelfs nooit aan gedacht om mijn toevlucht tot zulke Roomse bijgelovigheden te nemen!. Gr.ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 09 feb 2018 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2018 16:08

ereunao schreef:Wie geen vreemdeling is in Jeruzalem en de kerkelijke pers volgt weet dat dit in steeds meer gemeenten een punt van bezinning en discussie is.

Ik volg het uiteraard zo goed mogelijk, maar ik had nog niet gelezen dat dit serieuze vorm aan gaat nemen.
Maar er blijkt al een topic over te zijn, niet eens zo oud:
viewtopic.php?t=29376&start=15
Professor Paul had hier onderzoek naar gedaan.
Ook in 2009 (dat is dus 9 jaar geleden) stond dit op CIP:
Ziekenzalving is geen onbekend verschijnsel meer in de protestantse kerken en krijgt meer en meer een plaats in verschillende de protestantse gemeenten, dat zegt Margriet van der Kooi-Dijkstra.
https://cip.nl/11873-ziekenzalving-neem ... antse-kerk

Ik heb dus de indruk dat dit meer in de linkerflank gebeurt toch?
Of ben je bang dat de rechterflank dit ook gaat doen?

Ik vind het best ernstig als een k.r. zich hierover gaat herbezinnen OMDAT er genezingswonderen hebben plaatsgevonden.

Door recente genezingswonderen is het onderwerp gebedsgenezing landelijk, en in het bijzonder ook regionaal in de Alblasserwaard, een aangelegen onderwerp geworden.
De kerkenraad van de Hervormde Gemeente te Streefkerk heeft over dit onderwerp in enkele bezinningsbijeenkomsten gesproken. Aan de hand van wat is besproken is onderstaande verklaring opgesteld. Deze verklaring is een samenvatting van het besprokene en omvat het standpunt van de kerkenraad over dit onderwerp.
Tijdens het spreken over gebedsgenezing is ook het onderwerp ziekenzalving uitvoerig ter sprake gekomen. De kerkenraad meent dat bijbelse gegevens over dit onderwerp onder bepaalde omstandigheden ruimte laten voor toepassing daarvan in de gemeentepraktijk. Er is om die reden in deze verklaring een afzonderlijke paragraaf aan gewijd waarin de voorwaarden waaronder deze toepassing zou kunnen plaatsvinden zijn omschreven.

Genezing hangt niet af van zalving of gebed alleen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ziekenzalving

Berichtdoor hans0166 » 10 feb 2018 09:28

benefietdiner schreef:vertel :-k


het is echt niet moelijk om google te gebruiken hoop ik?

DIT is volkomen belachelijk
ereunao schreef:
Ik heb dat eens onderzocht en het is voor mij duidekijk dat het geen sacrament is maar iets uit de tijd van mijn opa toen er nog geen of heel weinig medicijnen waren. En toen gold dat haarlemmerolie overal goed voor en wonderolie was. Maar nu maken die de dominees er een sacrament van .......maar het grenst aan toverij! ereunao

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: ziekenzalving

Berichtdoor Katlheen » 10 feb 2018 11:18

Ik zit even te overwegen of ik het sacrament hier maar moet neerzetten, wellicht dat dat wat meer nuance kan geven. Als ik er tijd voor heb zal ik eens kijken of ik het kan overtypen of kan linken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten