Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor coby5 » 17 dec 2017 22:43

Johan100 schreef:In Hebreeën 12:6 kunnen we lezen dat de Heere degenen die Hij liefheeft kastijdt en Hij geselt een iegelijk die Hij aanneemt! En indien we zonder kastijding zijn, dan zijn we geen zonen, maar bastaarden.

Als we zonder kastijding zijn, zijn we dus geen echte kinderen van God. Want een bastaard is geen wettig kind. Goed om eens over na te denken lijkt me.

Hebr.12:4 Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde;
5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.

Waaruit bestaat die kastijding dan?

Hij kastijdt een ieder? Wat als iemand braaf en gehoorzaam is altijd of is gewoon niemand dat? Apart.
Hij nam mijn kinderen van me af toen ik in zonde leefde. Was wel aardige kastijding vond ik.
Die man die met z'n vaders vrouw zat kreeg het vast ook niet al te gezellig totdat ie zich bekeerde.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor lekkerbek » 18 dec 2017 07:25

Ik geloof niet dat iedereen braaf en gehoorzaam is, het is de Heere die ons steeds weer terugbrengt, wij dwalen altijd weer af. (Geneigd tot alle kwaad.)
Als we gekastijd worden dan zullen we het achteraf met Hem eens zijn:" t is goed voor mij verdrukt te zijn geweest, opdat ik dus Uw Godd'lijk recht zou leren. "
Ik denk dat "kastijding" wel van de Heere komt, zo ervaar ik het zelf wel, de Heere heeft er maar één bedoeling mee en dat is dat het ons naar Hem toe zal trekken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 08:59

Wat een oneindige Genade is dat
Wat een Liefde van de Heer voor ons.


Psalm 23
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij;
Houdt je daar aanvast.

Ruwe stormen woeden
Alles om je heen lijkt nacht
Maar Hij is de Rots in de branding
Zijn Licht schijnt door de duisternis

Houd je vast aan Hem de Rots!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor naamloos » 18 dec 2017 13:35

lekkerbek schreef:Ik geloof niet dat iedereen braaf en gehoorzaam is, het is de Heere die ons steeds weer terugbrengt, wij dwalen altijd weer af. (Geneigd tot alle kwaad.)
Als we gekastijd worden dan zullen we het achteraf met Hem eens zijn:" t is goed voor mij verdrukt te zijn geweest, opdat ik dus Uw Godd'lijk recht zou leren. "
Ik denk dat "kastijding" wel van de Heere komt, zo ervaar ik het zelf wel, de Heere heeft er maar één bedoeling mee en dat is dat het ons naar Hem toe zal trekken.
Na de wedergeboorte moeten we gaan opgroeien tot volwassenheid lees ik in de Bijbel.
Groeien gaat met vallen en opstaan, en allemaal struikelen en vallen we bij het opgroeien.
Nou geloof ik niet dat God zijn kinderen gaat geselen en kastijden bij struikelingen en valpartijen.
Struikelen en vallen is niet de bedoeling, maar het hoort er gewoon bij.
Lopen leer je ook niet zonder struikelen en vallen, en ga je dan als ouder je kind dan geselen en kastijden?
Dat dacht ik niet, je geeft het kind adviezen en helpt het. Je moedigt het aan om eerst 1 of 2 en daarna 3 stapjes zelf te zetten enz.
In de Bijbel staan ook adviezen voor gelovigen, denk bijv. aan de geestelijke wapenrustig en nog veel meer.
Maar soms gaan we een verkeerde weg op. Dan is het geen kwestie van vallen, opstaan en weer verdergaan, maar van bekeren.
In zo'n situatie geloof ik dat God 'maatregelen' gebruikt, zeker bij hen die geen haast maken zich van de zondige weg te bekeren.

En verder vind ik dat je God tekort doet door te spreken van ''geneigd tot alle kwaad''.
Heeft Hij je daarvoor een nieuwe natuur gegeven, de H.G. gegeven?
Wie werkelijk geneigd is tot alle kwaad heeft de neiging tot verkrachten, stelen, moorden, schaden enz. enz.
Is dat wat je ervaart? Zo niet (en daar ga ik maar vanuit) dan zijn het alleen maar woorden.
Mensen zijn niet onbekwaam tot enig goed, er zijn er genoeg (gelovig en ongelovig) die heel goede dingen doen en geen neiging tot alle kwaad hebben (wat weer iets anders is dan het hebben van een latente kiem van alle kwaad)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 11:34

naamloos schreef:Na de wedergeboorte moeten we gaan opgroeien tot volwassenheid lees ik in de Bijbel.
Groeien gaat met vallen en opstaan, en allemaal struikelen en vallen we bij het opgroeien.
Nou geloof ik niet dat God zijn kinderen gaat geselen en kastijden bij struikelingen en valpartijen.
Struikelen en vallen is niet de bedoeling, maar het hoort er gewoon bij.
Lopen leer je ook niet zonder struikelen en vallen, en ga je dan als ouder je kind dan geselen en kastijden?
Dat dacht ik niet, je geeft het kind adviezen en helpt het. Je moedigt het aan om eerst 1 of 2 en daarna 3 stapjes zelf te zetten enz.
In de Bijbel staan ook adviezen voor gelovigen, denk bijv. aan de geestelijke wapenrustig en nog veel meer.
Maar soms gaan we een verkeerde weg op. Dan is het geen kwestie van vallen, opstaan en weer verdergaan, maar van bekeren.
In zo'n situatie geloof ik dat God 'maatregelen' gebruikt, zeker bij hen die geen haast maken zich van de zondige weg te bekeren.

En verder vind ik dat je God tekort doet door te spreken van ''geneigd tot alle kwaad''.
Heeft Hij je daarvoor een nieuwe natuur gegeven, de H.G. gegeven?
Wie werkelijk geneigd is tot alle kwaad heeft de neiging tot verkrachten, stelen, moorden, schaden enz. enz.
Is dat wat je ervaart? Zo niet (en daar ga ik maar vanuit) dan zijn het alleen maar woorden.
Mensen zijn niet onbekwaam tot enig goed, er zijn er genoeg (gelovig en ongelovig) die heel goede dingen doen en geen neiging tot alle kwaad hebben (wat weer iets anders is dan het hebben van een latente kiem van alle kwaad)

Zoals jij het nu zegt, is de mens zo goed bezig, dat hij in feite God niet eens nodig heeft.
Niemand hier op het forum heeft iemand vermoord, neem ik aan althans, maar wie van ons kan met de hand op het hart beweren nooit iemand anders gehaat te hebben? Of een grote hekel? Of kwaad over hem gesproken?
Dat allemaal valt er ook onder.
Zelfs als de gedachte maar in je opkomt: owww, ik zou hem eens.... of: ik hoef hem nooit meer te zien, dan ben je al een doodslager.
Nooit eens zwart gewerkt? Dat is nl. ook stelen, van de overheid.
Nooit eens iemand schade toegebracht? Ach, het was maar een piepklein krasje en vorige keer zat er ook geen briefje tussen mijn ruitenwisser.
Je bent een afspraak vergeten en je verzint een smoesje. De ander gelooft het.

Ik was bij een ernstig zieke man, hij had de tekst voor bovenaan zijn rouwkaart al uitgekozen:

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven;
Die van de straf voor eeuwig is ontheven;


Ik heb zelden zo'n sociaal bewogen iemand meegemaakt! Hij gaf zijn laatste cent weg bij wijze van spreken.
En toch.... deze Psalm. Hij had zichzelf leren kennen hoe hij voor een rechtvaardig God stond.
Het is hem benauwd geworden, maar de Heere heeft uitkomst gegeven en daar mocht hij toen van getuigen.

Ik weet dat je het goed bedoelt en ongetwijfeld ben je een aardig persoon. Maar je doet God tekort met deze stelling. Want dat zou betekenen dat er heus nog wel goede werken op te noemen zijn, maar het allermoeilijkst is - dat blijkt maar weer - om nu met echt LEGE handen bij Hem te komen. We hebben niets in onszelf om te roemen, al doe je niets verkeerd op zich. Maar we zijn uit de aarde aards geworden, door en door verzondigd.
Zonder het verzoenend bloed van het Lam, zal het eeuwig omkomen worden naamloos. Dat is de realiteit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2017 11:41

Chaya schreef:Hij had zichzelf leren kennen hoe hij voor een rechtvaardig God stond.

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven;
Die van de straf voor eeuwig is ontheven;
.

Kun jij dat van jezelf ook zeggen anders spreken we op verschillende niveaus c.p. praten we langs elkaar heen, wat ik zo erg bij jou constateer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 11:44

benefietdiner schreef:Kun jij dat van jezelf ook zeggen anders spreken we op verschillende niveaus c.p. praten we langs elkaar heen, wat ik zo erg bij jou constateer.

Jij doet precies hetzelfde als Teus (deed bij schaapje) iemand uitpersen.
In een gesprek 1 op 1 kun je over deze tere hartenzaken spreken. Niet op een openbaar forum waar de wolven je verscheuren als je je innerlijk blootlegt. Omdat dan de eer van God vertrapt wordt, pas ik daarvoor benefiet.
Dan maar op verschillende niveau's, zoals jij dat zegt.
Ik heb nog nooit het gevoel gehad op hetzelfde level te zitten, met de meesten hier. Omdat de rechts reformatorische leer veracht wordt, te somber, te dor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor MoesTuin » 19 dec 2017 11:54

Toch bedoeld Benefietdinner het goed Chaya.
Naamloos spreekt in haar antwoord over na de wedergeboorte.
Chaya spreekt over de mens die nog blijft hangen in de schuld en tekort doet aan Gods gunst en oneindige genade uit Liefde tot behoudt.

We zijn pas christen als we Jezus volgen in onze doop. Als we gestorven zijn voor het oude leven en opgestaan zijn in het nieuwe. We zijn niet christen omdat we naar de kerk gaan, we zijn christen omdat we in het diepst van ons hart Jezus volgen, niet naar de letter, maar naar de Geest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2017 12:09

Chaya schreef:Jij doet precies hetzelfde als Teus (deed bij schaapje) iemand uitpersen.
In een gesprek 1 op 1 kun je over deze tere hartenzaken spreken. Niet op een openbaar forum waar de wolven je verscheuren als je je innerlijk blootlegt. Omdat dan de eer van God vertrapt wordt, pas ik daarvoor benefiet.
Dan maar op verschillende niveau's, zoals jij dat zegt.
Ik heb nog nooit het gevoel gehad op hetzelfde level te zitten, met de meesten hier. Omdat de rechts reformatorische leer veracht wordt, te somber, te dor.

Nee hoor dat doe ik helemaal niet.

Het is alleen super jammer dat je op mijn vraag ontkennend moet antwoorden.

Het gaat mij niet om de details hoe je tot geloofszekerheid gekomen ben maar het gaat er om dat je kunt zeggen JA God in Christus heeft mij welgedaan. Wat andere er ook van zeggen maakt dan niet meer uit jij zelf weet dat je verlost bent omdat God het zelf tegen jou gesproken hebt.

Dit heeft ook betrekking op de kastijding. Hoe God je ook kastijd, je weet dat het van Hem komt en je leert daar heel veel van en…… hoe gek het ook klinkt, je zegt dank U wel Here dat u mij kastijd. Ik preek uit ervaring en verteld hier ook niet de details.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2017 12:12

MoesTuin schreef:Naamloos spreekt in haar antwoord over na de wedergeboorte.
Chaya spreekt over de mens die nog blijft hangen in de schuld en tekort doet aan Gods gunst en oneindige genade uit Liefde tot behoudt.

We zijn pas christen als we Jezus volgen in onze doop. Als we gestorven zijn voor het oude leven en opgestaan zijn in het nieuwe. We zijn niet christen omdat we naar de kerk gaan, we zijn christen omdat we in het diepst van ons hart Jezus volgen, niet naar de letter, maar naar de Geest.
Ik hoop ooit ook zó liefelijk het onder woorden te brengen zoals jij doet. d:)b

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 13:20

God is liefde, maar ook rechtvaardig Moestuin.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 13:27

Psalmen 119:67
Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord.

Psalmen 119:71
Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.

Psalmen 119:75
Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.

Deze teksten staan in verband met dit onderwerp. David spreekt dit uit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor naamloos » 19 dec 2017 14:09

Chaya schreef:Zoals jij het nu zegt, is de mens zo goed bezig, dat hij in feite God niet eens nodig heeft.
Ik zeg nergens dat de mens (gelovig of ongelovig) God niet nodig heeft.
Ik heb het over het leven de wedergeboorte, wat ik ook duidelijk gezegd heb, en waar deze topictekst óók over gaat.
En juist van de wedergeboren mens zei ik dat God hem een nieuwe natuur en de H.G. gegeven heeft. Dus hoezo God niet nodig?
Chaya schreef:Niemand hier op het forum heeft iemand vermoord, neem ik aan althans, maar wie van ons kan met de hand op het hart beweren nooit iemand anders gehaat te hebben? Of een grote hekel? Of kwaad over hem gesproken?
Dat allemaal valt er ook onder.
Zelfs als de gedachte maar in je opkomt: owww, ik zou hem eens.... of: ik hoef hem nooit meer te zien, dan ben je al een doodslager.
Nooit eens zwart gewerkt? Dat is nl. ook stelen, van de overheid.
Nooit eens iemand schade toegebracht? Ach, het was maar een piepklein krasje en vorige keer zat er ook geen briefje tussen mijn ruitenwisser.
Je bent een afspraak vergeten en je verzint een smoesje. De ander gelooft het.
En ik had het over verkrachten, stelen, moorden, schaden enz. enz.
Ik heb het idee dat er wel makkelijk gezegd wordt dat de mens geneigd is tot alle kwaad, en daarom maakte ik het even concreet.
Wie geen neiging tot moorden, stelen, verkrachten, schaden ... in zich voelt, kan zich m.i. beter van zulke uitspraken onthouden want dat valt óók onder alle kwaad. Beter kun je belijden wat je werkelijk ervaart en fout doet!
De rest, ook al is het waar, is toch niet meer dan vrome woorden.
Ik vind het altijd nogal tegenstrijdig dat mensen, die de mond vol hebben van de slechtheid van de mens, er wél altijd als de kippen bij zijn zich te verdedigen zodra iemand iets van hen zegt. So what, alle lelijks wat iemand maar kan bedenken klopt dan ten diepste toch?
Chaya schreef:Ik weet dat je het goed bedoelt en ongetwijfeld ben je een aardig persoon. Maar je doet God tekort met deze stelling. Want dat zou betekenen dat er heus nog wel goede werken op te noemen zijn, maar het allermoeilijkst is - dat blijkt maar weer - om nu met echt LEGE handen bij Hem te komen. We hebben niets in onszelf om te roemen, al doe je niets verkeerd op zich. Maar we zijn uit de aarde aards geworden, door en door verzondigd.
Zonder het verzoenend bloed van het Lam, zal het eeuwig omkomen worden naamloos. Dat is de realiteit.
Nou, ik vind dat je God te kort doet als Hij je lege handen gevuld heeft (met alle geestelijke zegeningen gezegend, aanmoedigen en raadgevingen in de Bijbel, een nieuwe natuur gekregen, de H.G. in je hart, plus je natuurlijke gaven en talenten) om dan net te doen alsof dat allemaal niets te betekenen heeft. Dat je dan nog niet in staat bent om goede werken te doen, onbekwaam bent tot enig goed.
Moet je voorstellen dat jij je kind alle liefde geeft die je hebt. Dat je hem, ten koste van jezelf door keihard te werken, de mooiste spullen hebt gegeven en zn schoolgeld hebt betaald, zodat hij goed toegerust naar school kan gaan. Je geeft hem je goede raad en bemoedigt hem.
Maar in plaats dat je kind blij en goedsmoeds aan zijn nieuwe leven begint loopt ie te miepen dat er niks aan hem deugt, dat ie niks kan en niks heeft. (nou ja, hij heeft wat gekregen van zn ouders, maar daar gaat ie niet mee te koop lopen. Dat zou hoogmoed zijn! :shock: )

En verder, mensen die Jezus niet kennen kunnen zeker ook goed goede werken doen, voorbeelden genoeg.
Lees Romeinen 2 maar eens. Heidenen, die de wet niet hebben, leven de wet van nature na, ze zijn zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
God beloont ieder (Jood en de heiden) mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. En dat alles om Jezus wil, die de zonde(n) van de wereld op zich heeft genomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 14:15

benefietdiner schreef:Nee hoor dat doe ik helemaal niet.
Het is alleen super jammer dat je op mijn vraag ontkennend moet antwoorden.
Het gaat mij niet om de details hoe je tot geloofszekerheid gekomen ben maar het gaat er om dat je kunt zeggen JA God in Christus heeft mij welgedaan. Wat andere er ook van zeggen maakt dan niet meer uit jij zelf weet dat je verlost bent omdat God het zelf tegen jou gesproken hebt.

Zoiets moet kunnen "vallen" benefiet.
Ik ben meerdere malen gekwetst geraakt na een openhartige posting. En dat doet ontzettend pijn. Niet eens voor mezelf, want dat is de vijandschap die openbaar kan komen. Daar spreekt de Bijbel ook van.
Maar de Heere komt dan niet aan Zijn eer en dat vind ik heel erg.
benefietdiner schreef:Dit heeft ook betrekking op de kastijding. Hoe God je ook kastijd, je weet dat het van Hem komt en je leert daar heel veel van en…… hoe gek het ook klinkt, je zegt dank U wel Here dat u mij kastijd.

Het is pure genade als je daaronder kunt bukken. Hoevelen - en ik moet daar ook voor oppassen - komen niet in opstand soms. Roepen God ter verantwoording? Je mag best vragen "waarom toch Heere", als je de weg niet begrijpt.
Maar ik moet bidden om bewaard te worden voor opstandige gedachten, die zomaar op kunnen wellen, door een opmerking van iemand, of gewoon, uit jezelf.
Dan kun je dat uit jezelf niet altijd zeggen.
benefietdiner schreef:Ik preek uit ervaring en verteld hier ook niet de details.

Ik neem aan dat je spreekt bedoelt? :wink:
Kijk, jij vertelt dus ook niet de details. Dus dan snap je wel mijn terughoudendheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 14:24

naamloos schreef:Ik zeg nergens dat de mens (gelovig of ongelovig) God niet nodig heeft.
Ik heb het over het leven de wedergeboorte, wat ik ook duidelijk gezegd heb, en waar deze topictekst óók over gaat.
En juist van de wedergeboren mens zei ik dat God hem een nieuwe natuur en de H.G. gegeven heeft. Dus hoezo God niet nodig?En ik had het over verkrachten, stelen, moorden, schaden enz. enz.

Nee, je zegt het niet. Maar je kunt ook door iets te verzwijgen de waarheid verdoezelen.
Het leven na de wedergeboorte is in zoverre anders, dat er zondekennis is, wat voordien gemist werd.
Maar ook een kind van God kan in de zonde vallen, denk daarbij aan David!
Denk ook eens aan Simson. Wij zijn niets beter, echt niet.
naamloos schreef:De rest, ook al is het waar, is toch niet meer dan vrome woorden.
Ik vind het altijd nogal tegenstrijdig dat mensen, die de mond vol hebben van de slechtheid van de mens, er wél altijd als de kippen bij zijn zich te verdedigen zodra iemand iets van hen zegt.

Het gaat er niet over om de slechtheid bij een ander voor het licht te halen, het gaat erom of er zelfkennis is, zondekennis, wat er in het eigen hart leeft! Als de Heilige Geest je dat laat zien, dan heb je de mond niet meer vol over die ander, want dan kan iedereen zalig worden, behalve jij.

En na wedergeboorte houd je hetzelfde karakter. Dus als je opvliegend van aard was, blijf je dat ook.
En daarom kan het ook tussen Gods volk onderling, mis gaan.
naamloos schreef:En verder, mensen die Jezus niet kennen kunnen zeker ook goed goede werken doen, voorbeelden genoeg.

Zeker weten! Zie maar eens wat mensen doen na een ramp, of hun eigen leven wagen om iemand te redden.
Nu aktueel, Het glazen huis, waarin 3 jonge mensen verblijven op slechts een paar smoothies per dag, om zoveel mogelijk geld in te zamelen.
Allemaal goed en humaan te noemen.
Fijn dat dergelijke mensen er nog zijn, want anders zou het onleefbaar zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten