Chaya schreef:Zoals jij het nu zegt, is de mens zo goed bezig, dat hij in feite God niet eens nodig heeft.
Ik zeg nergens dat de mens (gelovig of ongelovig) God niet nodig heeft.
Ik heb het over het leven
ná de wedergeboorte, wat ik ook duidelijk gezegd heb, en waar deze topictekst óók over gaat.
En juist van de wedergeboren mens zei ik dat God hem een nieuwe natuur en de
H.G. gegeven heeft. Dus hoezo God niet nodig?
Chaya schreef:Niemand hier op het forum heeft iemand vermoord, neem ik aan althans, maar wie van ons kan met de hand op het hart beweren nooit iemand anders gehaat te hebben? Of een grote hekel? Of kwaad over hem gesproken?
Dat allemaal valt er ook onder.
Zelfs als de gedachte maar in je opkomt: owww, ik zou hem eens.... of: ik hoef hem nooit meer te zien, dan ben je al een doodslager.
Nooit eens zwart gewerkt? Dat is nl. ook stelen, van de overheid.
Nooit eens iemand schade toegebracht? Ach, het was maar een piepklein krasje en vorige keer zat er ook geen briefje tussen mijn ruitenwisser.
Je bent een afspraak vergeten en je verzint een smoesje. De ander gelooft het.
En ik had het over verkrachten, stelen, moorden, schaden enz. enz.
Ik heb het idee dat er wel makkelijk gezegd wordt dat de mens geneigd is tot
alle kwaad, en daarom maakte ik het even concreet.
Wie geen neiging tot moorden, stelen, verkrachten, schaden ... in zich voelt, kan zich m.i. beter van zulke uitspraken onthouden want dat valt óók onder alle kwaad. Beter kun je belijden wat je werkelijk ervaart en fout doet!
De rest, ook al is het waar, is toch niet meer dan vrome woorden.
Ik vind het altijd nogal tegenstrijdig dat mensen, die de mond vol hebben van de slechtheid van de mens, er wél altijd als de kippen bij zijn zich te verdedigen zodra iemand iets van hen zegt. So what, alle lelijks wat iemand maar kan bedenken klopt dan ten diepste toch?
Chaya schreef:Ik weet dat je het goed bedoelt en ongetwijfeld ben je een aardig persoon. Maar je doet God tekort met deze stelling. Want dat zou betekenen dat er heus nog wel goede werken op te noemen zijn, maar het allermoeilijkst is - dat blijkt maar weer - om nu met echt LEGE handen bij Hem te komen. We hebben niets in onszelf om te roemen, al doe je niets verkeerd op zich. Maar we zijn uit de aarde aards geworden, door en door verzondigd.
Zonder het verzoenend bloed van het Lam, zal het eeuwig omkomen worden naamloos. Dat is de realiteit.
Nou, ik vind dat je God te kort doet als Hij je lege handen gevuld heeft (met alle geestelijke zegeningen gezegend, aanmoedigen en raadgevingen in de Bijbel, een nieuwe natuur gekregen, de H.G. in je hart, plus je natuurlijke gaven en talenten) om dan net te doen alsof dat allemaal niets te betekenen heeft. Dat je dan nog niet in staat bent om goede werken te doen, onbekwaam bent tot enig goed.
Moet je voorstellen dat jij je kind alle liefde geeft die je hebt. Dat je hem, ten koste van jezelf door keihard te werken, de mooiste spullen hebt gegeven en zn schoolgeld hebt betaald, zodat hij goed toegerust naar school kan gaan. Je geeft hem je goede raad en bemoedigt hem.
Maar in plaats dat je kind blij en goedsmoeds aan zijn nieuwe leven begint loopt ie te miepen dat er niks aan hem deugt, dat ie niks kan en niks heeft. (nou ja, hij heeft wat gekregen van zn ouders, maar daar gaat ie niet mee te koop lopen. Dat zou hoogmoed zijn!
)
En verder, mensen die Jezus niet kennen kunnen zeker ook goed goede werken doen, voorbeelden genoeg.
Lees Romeinen 2 maar eens. Heidenen, die de wet niet hebben, leven de wet van nature na, ze zijn zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
God beloont
ieder (Jood en de heiden) mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. En dat alles om Jezus wil, die de zonde(n) van de wereld op zich heeft genomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)