Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2017 20:57

Chaya schreef:Lees dan het levensverhaal van Simson maar eens. Of dat van David.


Ik ken die verhalen. Toch was Simson een richter en wordt genoemd als geloofsheld en David de man naar Gods hart. Daarnaast: wat is er veranderd door Jezus dood en opstandig en de komst van de Geest in de harten van mensen?

Ik bezoek heel vaak het volk van God en zij mogen inderdaad weleens zingen van Gods goedertierenheden.
Maar ze juichen niet hoor. Dat doen ze in een stadion.


Vreemd. Lees dan de Psalmen eens. Daar wordt iedere keer gesproken over juichen voor God. Een stuk of 30 keer. En verder nog veel vaker. Al zou de vijgenboom niet bloeien, geen opbrengst aan de wijnstok zijn. Toch zal ik juichen voor mijn Heer, jubelen voor de God die mij redt. De Bijbel is er vrij duidelijk over. Het feit dat je bij juichen alleen maar aan een stadion kan denken gerft te denken. Ik zou zeggen, probeer het eens, te juichen en te jubelen om Zijn genade, liefde en grootheid! Ga eens als David voor Hem dansen. Het mag en is niet vreemd als je Zijn wonderlijke genade en liefde hebt ontdekt om enthousiast te zijn en enorm verblijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 21:17

Zeker Marnix...

Psalm 100 vers 1

Juich, aarde, juich alom den HEER;
Dient God met blijdschap, geeft Hem eer;
Komt, nadert voor Zijn aangezicht;
Zingt Hem een vrolijk lofgedicht.


en dat mag toch juist in de kerk....God wil gelooft geeerd en geprezen worden.
Weer zo n onbeschreven regel van ingetogenheid?
Jubel het uit en zingt God alle eer toe die Hem toekomt!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 22:44

Chaya schreef:
Ik bezoek heel vaak het volk van God en zij mogen inderdaad weleens zingen van Gods goedertierenheden.
Maar ze juichen niet hoor. Dat doen ze in een stadion.


Hier kan je het horen, in de kerk!
De vinger wordt hier op de juiste plek en toon gelegd. (kan heel confronterend zijn)
Tevens in deze kerk wordt er door de Voorganger een oproep gedaan om de volgende keer naar de Arena te gaan......
Erna hoor je de mensen in de kerk juichen voor God in de kerk, wie weet een volgende keer in het stadion.
ontroerend tot tranen in de ogen mooi, God is zo zo Groot Rechtvaardig en God en Hij heeft ons zo Lief. Hem zij alle Eer!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2017 11:56

naamloos schreef:Dat blijkt voor sommigen best moeilijk. Chaya en jij hebben het over bekering en wedergeboorte (en hoe dat volgens jullie in zn werk hoort te gaan)
Chaya schreef:O, dat is voor mij nieuw. Dat er een soort spoorboekje zou bestaan? Ik zeg juist regelmatig dat God met ieder een eigen weg gaat.
Ja dat zeg je wel, maar dat dient dan wél te gebeuren binnen de kaders van je eigen geloofsdogma's.
Je zegt evengoed regelmatig ''als het echt is dan ...'' en dan komen de voorwaarden en bevindingen. De eigen geloofsdogma's.
En als iemand zich daar niet in herkent ga je over op ''dit wordt niet meer gezien, doorleefd, gepreekt ... enzo"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi2

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Bambi2 » 24 dec 2017 18:39

Toch heeft onze eigen menselijke natuur veel te maken met het feit of we iets als kastijding van God zien

Als je geleerd hebt dat God je straft, dan zie je iedere tegenvaller als Zijn kastijding
Terwijl het gewoon iets van andere mensen of dingen is
Maar ook vaak van onszelf
Als je voelt dat God er niet is, nadat je iets gedaan hebt, wat God vast niet goedkeurt, dan zonder je jezelf af van God in je hart en zie je dat gemis als dat God Zich verbergt om je te straffen
Terwijl je Hem zelf afstoot, uit een schuldgevoel en het gevoel dat Hij wel boos moet zijn. En alles wat dan ook nog eens fout gaat in je leven, kun je dan ook nog eens toeschrijven aan diezelfde straf.
Maar in werkelijkheid, is God in liefde in je hart en bij fouten, die Hij je allang in liefde liet voelen, leert Hij. Maar als je je voor die liefde afsluit in je hart, omdat je met je eigen menselijke denken beslist hebt dat God wel boos MOET zijn op je, laat Hij je op je gemak je eigen gevoelsstrijd voeren.
We geven Hem te vaak onze menselijke gevoelens van boosheid en dat Hij ons dan wegduwt, terwijl Hij altijd dezelfde blijft. En altijd liefde blijft

Een echte straf was bijv Salomo, die met die duuzende vrouwen, waar hij nog niet eens voor gestraft werd, maar wel toen hij mee ging doen in hun afgoderij. Toen werd alles afgepakt van hem en zijn nageslacht.

coby5 schreef:Hij kastijdt een ieder? Wat als iemand braaf en gehoorzaam is altijd of is gewoon niemand dat? Apart.
Hij nam mijn kinderen van me af toen ik in zonde leefde. Was wel aardige kastijding vond ik.
Die man die met z'n vaders vrouw zat kreeg het vast ook niet al te gezellig totdat ie zich bekeerde.

Hij nam jouw kinderen niet af als straf
Je bent David toch niet, die een man de dood injoeg voor zijn zonden en om zijn zonden te verhullen en daarom zijn kind moest verliezen gemaakt in die zonden?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor coby5 » 24 dec 2017 19:31

Bambi2 schreef:Toch heeft onze eigen menselijke natuur veel te maken met het feit of we iets als kastijding van God zien

Als je geleerd hebt dat God je straft, dan zie je iedere tegenvaller als Zijn kastijding
Terwijl het gewoon iets van andere mensen of dingen is
Maar ook vaak van onszelf
Als je voelt dat God er niet is, nadat je iets gedaan hebt, wat God vast niet goedkeurt, dan zonder je jezelf af van God in je hart en zie je dat gemis als dat God Zich verbergt om je te straffen
Terwijl je Hem zelf afstoot, uit een schuldgevoel en het gevoel dat Hij wel boos moet zijn. En alles wat dan ook nog eens fout gaat in je leven, kun je dan ook nog eens toeschrijven aan diezelfde straf.
Maar in werkelijkheid, is God in liefde in je hart en bij fouten, die Hij je allang in liefde liet voelen, leert Hij. Maar als je je voor die liefde afsluit in je hart, omdat je met je eigen menselijke denken beslist hebt dat God wel boos MOET zijn op je, laat Hij je op je gemak je eigen gevoelsstrijd voeren.
We geven Hem te vaak onze menselijke gevoelens van boosheid en dat Hij ons dan wegduwt, terwijl Hij altijd dezelfde blijft. En altijd liefde blijft

Een echte straf was bijv Salomo, die met die duuzende vrouwen, waar hij nog niet eens voor gestraft werd, maar wel toen hij mee ging doen in hun afgoderij. Toen werd alles afgepakt van hem en zijn nageslacht.


Hij nam jouw kinderen niet af als straf
Je bent David toch niet, die een man de dood injoeg voor zijn zonden en om zijn zonden te verhullen en daarom zijn kind moest verliezen gemaakt in die zonden?

Ik zag eigenlijk nooit iets als een straf van God. In de evangelische hoek waar ik uitkom was God altijd lief en aardig en een Beloner.
Ik was nogal kwaad toen ze tijdelijk werden afgepikt en ik kon me niet voorstellen dat God er iets mee te maken had. Maar toen zag ik een prediker op tv, die had het over een vrouw waarvan d'r kinderen in de problemen zaten of zo en ze trok aan die prediker z'n das en riep: mis igos! mis igos! Why? Why? Why? en hij zei: because you turned your back on God! En hij zei ook: God will give you back what you lost. En toen ik me bekeerde snapte ik dat pas en kreeg ze ook weer terug. Ik had eerst geen idee dat ik God de rug toegekeerd had met mijn levensstijl.
Maar ik weet het ook niet zeker hoor.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 27 dec 2017 17:38

Afbeelding
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2017 09:07

Mooie tekst. De discussie is natuurlijk hoe die vermaningen, tuchtigingen precies gebeuren. In die tekst gaat het vooral over vemanen, terechtwijzen, berispen. Bij kastijding denken wij snel aan dingen die fysiek pijn doen. Wat in deze tijd, waarin opvoeden met fysieke straffen niet meer echt als normaal wordt gezien, voor sommigen moeilijk is om te begrijpen. Zou je als ouders als je de mogelijkheid had, ziekte gebruiken om je kinderen op te voeden en te corrigeren? Nee toch? En aan de andere kant, God is geen mens. Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Hij kan veel verder kijken en handelen dan aardse vaders dat kunnen. Ik vind dat wel een lastig onderwerp.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Johan100 » 28 dec 2017 13:00

Marnix schreef:Mooie tekst. De discussie is natuurlijk hoe die vermaningen, tuchtigingen precies gebeuren. In die tekst gaat het vooral over vemanen, terechtwijzen, berispen. Bij kastijding denken wij snel aan dingen die fysiek pijn doen. Wat in deze tijd, waarin opvoeden met fysieke straffen niet meer echt als normaal wordt gezien, voor sommigen moeilijk is om te begrijpen. Zou je als ouders als je de mogelijkheid had, ziekte gebruiken om je kinderen op te voeden en te corrigeren? Nee toch? En aan de andere kant, God is geen mens. Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Hij kan veel verder kijken en handelen dan aardse vaders dat kunnen. Ik vind dat wel een lastig onderwerp.

Exact, maar kastijden betekend hier tuchtigen hé! Daar hebben we het al over gehad.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2017 13:47

Ah oke. Alleen betekent volgens het woordenboek "tuchtigen" dingen als "1) Afranselen 2) Afstraffen 3) Castigeren 4) Disciplineren 5) Geselen 6) Kastijden 7) Mortificeren 8) Ranselen 9) Slaan 10) Straffen

:)

Maar oke, we zijn er dus uit dat het niet zozeer om fysieke straf gaat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 20 gasten