Een Wonder in je hart?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 10:42

naamloos schreef:O ja? Ik lees alleen dit: U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
Bovendien, de Bijbel zoals wij die nu hebben bestond nog niet eens toen Jakobus dit schreef.


Wat reageer je aanvallend? Het gaat me trouwens helemaal niet perse om de tekst uit Jakobus.(wat Bambi suggereert). Nu bestaat de Bijbel wel en ik heb het over tegenwoordige tijd.
Je onderschat de duivel als je denkt dat die de Bijbel niet kent.
Hij kan komen als een engel van het licht.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 10:44

benefietdiner schreef:Ik vind je prognose wel erg theoretisch (verstandelijk) :D
Het zou dan natuurlijk fijn zijn (na jou antwoordt aan naamloos) als we ook iets van die bevinding / liefdesrelatie met God van jou zoude vernemen (horen) om vervolgens daardoor te horen dat het niet alleen het verstandelijke werk is

U bedoelt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 10:48

Naamloos. Niet alleen aanvallend, maar ook alsof je je aangevallen voelt. :idea:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 08 nov 2017 11:04

Het leven en de Bijbel draait niet om 'tot geloof' komen' en hoe dat moet gaan en wat je daarbij ervaart, wat een rarigheid.
Als de duivel niet kan verhinderen dat je tot geloof komt, dan probeert ie wel te verhinderen dat je groeit in geloof en geestelijk volwassen wordt.
Daar zijn verschillende manieren voor, maar eigenlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: je focus is en blijft op jezelf.
In dit geval de eigen bevindingen volgens de 'rechte leer', met als vrucht gekissebis over wat de' rechte leer en bevinding' is, en elkaar daarop de maat nemen.
Het wonder in je hart wat gebeuren moet is nou juist dat je focus van jezelf af gaat, niet meer ik-gericht, zelfzuchtig, egoïstisch egocentrisch zijn.
Dat we in Christus in vrijheid leven, en vanuit de liefde vruchten dragen. Steeds meer op Jezus gaan lijken. 1 Korinte 13 - Galaten 5: 22.
Maar als je hele leven op geloof en wedergeboorte gericht is, dan blijf je ik-gericht. Dan kom je niet toe aan het leven wat God van ons wil.
Het maakt de duivel niet uit hoor of je nou ik-gericht bent door materiele hebzuchtigheid, machtswellust, eigen eer en roem; of ik-gericht door het zoeken naar eigen vrome bevindingen, het bouwen/schuilen/verdedigen van eigen dogma-bolwerken.
Zolang het om je jezelf en de dogma's gaat ben je tenminste niet bezig met het liefhebben en dienen van je naaste.
Naar mijn mening is 'de leer' zn doel voorbij geschoten als het resultaat strijd over dogma's en geloofsonzekerheid is.kt dat die de Bijbel niet kent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 08 nov 2017 11:13

Johan100 schreef:Wat reageer je aanvallend? Het gaat me trouwens helemaal niet perse om de tekst uit Jakobus.(wat Bambi suggereert). Nu bestaat de Bijbel wel en ik heb het over tegenwoordige tijd.
Je onderschat de duivel als je denkt dat die de Bijbel niet kent.
Hij kan komen als een engel van het licht.
Johan100 schreef:Naamloos. Niet alleen aanvallend, maar ook alsof je je aangevallen voelt.
Ik voel me inderdaad een soort van aangevallen als je een losse zin uit mijn post haalt om er vervolgens een andere kant mee uit te fietsen.
En verder denk ik dat je ook te bang voor de duivel kunt zijn, bijvoorbeeld als je uit angst voor zelfbedrog niet in Jezus durft te geloven.
En het rare is dat juist zij, die zo heel precies weten hoe alles gaan moet, zo bang zijn voor die 'engel des lichts' dat ze niet tot geloofszekerheid komen.
Ze roepen ''pas op'' en ''kijk uit'' en proberen hen die geloven, of op het punt staan te gaan geloven, bang te maken/hinderen/tegenhouden; en belemmeren hen zo op zijn minst te groeien in geloof om volwassen te worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 12:11

naamloos schreef:
En het rare is dat juist zij, die zo heel precies weten hoe alles gaan moet, zo bang zijn voor die 'engel des lichts' dat ze niet tot geloofszekerheid komen.
Jij dus?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 08 nov 2017 12:40

Johan100 schreef:Jij dus?
Nee, ik lijd niet aan geloofsonzekerheid, hoe kom je bij die veronderstelling? En ja, ik weet precies hoe het moet want dat staat in de Bijbel: een ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben. Daar heb ik genoeg aan.
Maar ik doe niet mee aan beschrijvingen van 'noodzakelijke' bevindingen vanuit een dogmatisch systeem over het komen tot geloof.
Hoe iemand precies tot geloof komt en wat zijn ervaringen daabij zijn, dat mogen ze van mij lekker zelf vertellen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 14:49

Makkelijke tekst om mee te smijten. Die hoor ik altijd. De duivel gelooft ook! Er is dus meer aan de hand.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 08 nov 2017 14:56

Johan100 schreef:Makkelijke tekst om mee te smijten. Die hoor ik altijd. De duivel gelooft ook! Er is dus meer aan de hand.

Er is een wezenlijk verschil Johan De duvel gelooft uit een zien en haat God
De gelovigen geloven uit een niet zien, maar een zeker weten uit het hart en houden van God

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Johan100 » 08 nov 2017 15:01

Daar gaat het niet om. Er is meer dan alleen die huistekst. Zonder wedergeboorte liggen we onder de vloek en haten we dus God.
Alleen een wonder van boven naar beneden, in je hart, kan dat veranderen. En nu geloven er heel veel mensen zonder wedergeboren te zijn. Dat is het wezenlijke verschil, Bambi.

Mensen die altijd met die huistekst komen en doen alsof ze het zelf kunnen grijpen vergissen zich deerlijk. Naar mijn mening.
Je hoort ze ook nooit over de gelijkenis van het zaad. Waarin gewaarschuwd wordt dat mensen voor een tijd heel veel blijdschap kunnen ervaren in het geloof, maar het heeft geen wortel en na een tijdje valt men af. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, door Jezus zelf uitgesproken en gewaarschuwd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 08 nov 2017 15:07

Johan100 schreef:Makkelijke tekst om mee te smijten. Die hoor ik altijd. De duivel gelooft ook! Er is dus meer aan de hand.
Waarom 'smijten?' Klopt het soms niet? Het is gewoon 1 van de vele teksten die vertellen hoe het moet.
Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden.
Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus.
Enz. enz. enz.

U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dit staat in de context dat geloof goede werken voorbrengt.
Johan100 schreef:Daar gaat het niet om. Er is meer dan alleen die huistekst. Zonder wedergeboorte liggen we onder de vloek en haten we dus God.
Alleen een wonder van boven naar beneden, in je hart, kan dat veranderen. En nu geloven er heel veel mensen zonder wedergeboren te zijn. Dat is het wezenlijke verschil, Bambi.
Volgens Johannes: Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​christus​ is, is uit God geboren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Chaya » 08 nov 2017 15:09

Bambi schreef:Je haalt nu net onderuit, waar ik al die tijd voor bezig was

Dat was absoluut mijn bedoeling niet!
Bambi schreef:En dat veeg je weer in 1 klap van tafel en doet dan alsof het Gods weg was, om daar 75 jaar later weer es aan herinnerd te worden

Ik veeg niets, ik wilde je alleen maar zeggen dat God met iedereen een andere weg kan gaan.
Bambi schreef:Het deed me dus echt pijn, dat je het verhaal en de les daaruit van mijn vader, voor het tegenovergestelde gebruikte.

Nogmaals, dat was niet mijn intentie. Sorry als ik je gekwetst heb. Ik wilde je met die 2e posting - kort daarna - juist bemoedigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 08 nov 2017 15:14

Johan100 schreef:Mensen die altijd met die huistekst komen en doen alsof ze het zelf kunnen grijpen vergissen zich deerlijk. Naar mijn mening.
Je hoort ze ook nooit over de gelijkenis van het zaad. Waarin gewaarschuwd wordt dat mensen voor een tijd heel veel blijdschap kunnen ervaren in het geloof, maar het heeft geen wortel en na een tijdje valt men af. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, door Jezus zelf uitgesproken en gewaarschuwd.
Jawel hoor, als dat te pas komt hoor je daar wel degelijk over.
Maar wat heeft het voor zin om over geen, weinig of veel vrucht te praten voordat er leven is.
Alles op zn tijd, anders zou je gaan denken dat je eerst vruchten moet zien vóórdat er leven is. (geloof-wedergeboorte)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 08 nov 2017 15:28

Johan100 schreef:Daar gaat het niet om. Er is meer dan alleen die huistekst. Zonder wedergeboorte liggen we onder de vloek en haten we dus God.
Alleen een wonder van boven naar beneden, in je hart, kan dat veranderen. En nu geloven er heel veel mensen zonder wedergeboren te zijn. Dat is het wezenlijke verschil, Bambi.

Mensen die altijd met die huistekst komen en doen alsof ze het zelf kunnen grijpen vergissen zich deerlijk. Naar mijn mening.
Je hoort ze ook nooit over de gelijkenis van het zaad. Waarin gewaarschuwd wordt dat mensen voor een tijd heel veel blijdschap kunnen ervaren in het geloof, maar het heeft geen wortel en na een tijdje valt men af. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, door Jezus zelf uitgesproken en gewaarschuwd.

Waar komt je angst vandaan Johan?
Je vult al in voor alle mensen dat hun geloof niet echt is.
Ik heb het geloof juist links laten liggen en ben de wereld ingegaan, omdat ik afgehouden werd met deze eisen.
Maar ben wel altijd blijven geloven dat God en de Heere Jezus een waarheid waren
Maar ik kon er toch niks zelf aan doen en een relatie met God stond bijna gelijk aan heiligheidsschennis, als je niet wedergeboren in Hem geloofde. Dan mocht je je niet tot Zijn kinderen rekenen. Want alleen een geloof was niet genoeg. Ik heb zelf geleerd dat dat geloof al uit God komt, want van onszelf kunnen we niet geloven in de Heere Jezus, dat is al alleen al doordat God trekt.
En geloof is een zeker weten wat al in het hart gewerkt is door God

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 08 nov 2017 15:46

Chaya schreef:Ik veeg niets, ik wilde je alleen maar zeggen dat God met iedereen een andere weg kan gaan.
Die angsten dat mensen niet voldoende bezitten, is wat Gods weg tegenhoudt bij velen. Die willen van die angst af, maar je kunt het niet zelf en moet wachten tot God het doet. Dus gooien ze het geloof overboord, om maar op die manier van die angsten af te komen. Want het voelt als een gevangenis. Je moet bepaalde dingen meemaken, maar het hangt er maar vanaf of God je bij de grondlegging uitgekozen heeft. Dat maakt mensen panisch, want als God je dus niet uitgekozen zou hebben bij de grondlegging, dan kun je smeken tot je een ons weegt. Dat is niet het evangelie en dat is zeker niet Gods weg. Die zegt dat mensen in Hem moeten geloven en dat is al genoeg om Zijn kind genoemd te worden en mogen ze al dingen verwachten die bij het genade verbond horen. En niemand is al bij de grondlegging uitgekozen. Maar bij de grondlegging is bepaald dat gelovigen IN CHRISTUS worden uitverkoren.

Nogmaals, dat was niet mijn intentie. Sorry als ik je gekwetst heb. Ik wilde je met die 2e posting - kort daarna - juist bemoedigen.

Die heb ik gelezen.

Het is je vergeven, maar hou er mee op om die angst die van de duvel is, om mensen bij God vandaan te houden en panisch in zijn macht te houden, te zien als Gods weg


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten