Een Wonder in je hart?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 09 nov 2017 15:32

Laat een ieder, die van verstandelijk gelovige, tot een levend geloof gekomen is, maar eens eerlijk terugkijken op zijn/haar leven en eerlijk bekennen of de Heilige Geest voor die tijd al wel eens in het hart sprak. In de tijd van het verstandelijk geloven

Bij mij was dat wel zo.
Ik kon als kind bepaalde dingen al niet voor waarheid aannemen, zoals het verhaal dat we voor de grondlegging al uitgekozen waren. Zo was God niet. Ik kon als kind het al niet begrijpen, wat die mensen aan het Avondmaal dan meer hadden, dan mijn moeder die gewoon in eenvoudigheid, zonder al die theologische constructies, in een relatie met God leefde en niet aan het Avondmaal ging
Ik kon als kind al niet begrijpen waarom mensen in het zwart liepen
Ook begreep ik niet waarom een kind niet op zondag naar buiten mocht
Alles wat ik voelde, klopte dus


Ook dingen die ik in het gewone dagelijkse leven meemaakte in mijn hart, terwijl ik zogenaamd verstandelijk geloofde, maar ook later toen ik vol in de wereld leefde. Zie ik de influisteringen van de Heilige Geest in.

Onderzoek allemaal maar eens eerlijk je leven voor ' de wedergeboorte' en dan zul je moeten bekennen, dat je als kind toen de Heere Jezus gewoon een zekerheid was, de Heilige Geest ook al gehad moet hebben, maar er niet naar luisterde, omdat dat als iets van jezelf gezien werd, omdat je nog teveel bevindelijkheid en alle andere dingen miste

Ook zul je moeten bekennen, dat na je 'wedergeboorte' je iedere keer verschillende fases van groei meemaakt, die gaan als een berg en dal

RinusK

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor RinusK » 09 nov 2017 16:36

Bambi schreef:Laat een ieder, die van verstandelijk gelovige, tot een levend geloof gekomen is, maar eens eerlijk terugkijken op zijn/haar leven en eerlijk bekennen of de Heilige Geest voor die tijd al wel eens in het hart sprak. In de tijd van het verstandelijk geloven

Bij mij was dat wel zo.
Ik kon als kind bepaalde dingen al niet voor waarheid aannemen, zoals het verhaal dat we voor de grondlegging al uitgekozen waren. Zo was God niet. Ik kon als kind het al niet begrijpen, wat die mensen aan het Avondmaal dan meer hadden, dan mijn moeder die gewoon in eenvoudigheid, zonder al die theologische constructies, in een relatie met God leefde en niet aan het Avondmaal ging
Ik kon als kind al niet begrijpen waarom mensen in het zwart liepen
Ook begreep ik niet waarom een kind niet op zondag naar buiten mocht
Alles wat ik voelde, klopte dus


Ook dingen die ik in het gewone dagelijkse leven meemaakte in mijn hart, terwijl ik zogenaamd verstandelijk geloofde, maar ook later toen ik vol in de wereld leefde. Zie ik de influisteringen van de Heilige Geest in.

Onderzoek allemaal maar eens eerlijk je leven voor ' de wedergeboorte' en dan zul je moeten bekennen, dat je als kind toen de Heere Jezus gewoon een zekerheid was, de Heilige Geest ook al gehad moet hebben, maar er niet naar luisterde, omdat dat als iets van jezelf gezien werd, omdat je nog teveel bevindelijkheid en alle andere dingen miste

Ook zul je moeten bekennen, dat na je 'wedergeboorte' je iedere keer verschillende fases van groei meemaakt, die gaan als een berg en dal


Efeze 1:4

Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 09 nov 2017 16:57

RinusK schreef:Efeze 1:4

Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

Het gaat om de KLEMTOON
Uitverkoren in HEM VOOR DE GRONDLEGGING DER WERELD
en dan staat er ook OPDAT en waar is dan met wat daar achter staat het verband, met het eerste stuk in?

Omdat gelovigen in Hem zijn uitverkoren, en dat heeft God voor de grondlegging bepaald en dan moeten ze voor Hem heilig en onberispelijk zijn in de liefde
God heeft niet voor de grondlegging bepaald wie, maar IN Wie en wat dat betekent
Beter maar de nadruk op dat laatste gaan leggen, want daarom zijn de gelovigen namelijk uitverkoren in Hem
Leuke truc van de duvel hè, om dan de nadruk op het eerste te gaan leggen en er een misvatting en dwaling van te maken. Dan zien ze de vermaning in het 2e deel niet
Laatst gewijzigd door Bambi op 09 nov 2017 17:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Teus » 09 nov 2017 17:02

Bambi schreef:
Onderzoek allemaal maar eens eerlijk je leven voor ' de wedergeboorte' en dan zul je moeten bekennen, dat je als kind toen de Heere Jezus gewoon een zekerheid was, de Heilige Geest ook al gehad moet hebben, maar er niet naar luisterde, omdat dat als iets van jezelf gezien werd, omdat je nog teveel bevindelijkheid en alle andere dingen miste


Dat was bij mij niet zo Bambi, dat zien we verschillend. Toen ik me bekeerde, mijn leven aan God gaf, was ik de volgende morgen een heel ander mens werd ik vervuld met de Heilige Geest en de onuitsprekelijke Liefde van God. Toen ik een poosje later om nog eens bevestiging vroeg deed Hij dat, een week lang, zo lang ik vakantie had, die heeft Hij er voor uitgezocht en gebruikt. Zo hevig dat ik God gevraagd heb of het minder mocht. Dat heb ik voor dat ik me bekeerde tot God nooit meegemaakt, niet in het minste geringste van dat.
Mijn geweten sprak wel maar dat is de Geest die God met Zijn Adem in ons geblazen heeft toen hij ons schiep, onze geest. Dat zijn bv m.i. ook onze emoties. En die geest moet vermengt worden met de Heilige Geest. Dat gebeurd pas na of direct tijdens bekering. Bekering is m.i. niet een terloopse gebeurtenis. Ieder kind van God heeft een moment in zijn of haar leven gehad dat het zeker weet dat Jezus voor hem of haar gestorven is en de zonden weggedaan zijn en gaat altijd gepaard met Zijn onbeschrijflijke Liefde. De een heftiger dan de ander maar nooit onopgemerkt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 09 nov 2017 17:10

Teus schreef:Dat was bij mij niet zo Bambi, dat zien we verschillend. Toen ik me bekeerde, mijn leven aan God gaf, was ik de volgende morgen een heel ander mens werd ik vervuld met de Heilige Geest en de onuitsprekelijke Liefde van God. Toen ik een poosje later om nog eens bevestiging vroeg deed Hij dat, een week lang, zo lang ik vakantie had, die heeft Hij er voor uitgezocht en gebruikt. Zo hevig dat ik God gevraagd heb of het minder mocht. Dat heb ik voor dat ik me bekeerde tot God nooit meegemaakt, niet in het minste geringste van dat.
Mijn geweten sprak wel maar dat is de Geest die God met Zijn Adem in ons geblazen heeft toen hij ons schiep, onze geest. Dat zijn bv m.i. ook onze emoties. En die geest moet vermengt worden met de Heilige Geest. Dat gebeurd pas na of direct tijdens bekering. Bekering is m.i. niet een terloopse gebeurtenis. Ieder kind van God heeft een moment in zijn of haar leven gehad dat het zeker weet dat Jezus voor hem of haar gestorven is en de zonden weggedaan zijn en gaat altijd gepaard met Zijn onbeschrijflijke Liefde. De een heftiger dan de ander maar nooit onopgemerkt.

Die liefde en dat het teveel wordt voor ons menselijk gevoel ken ik Teus.
Ik hoop dat ik zo vrij mag zijn om een stukje van je getuigenis te gebruiken in mijn verdere verhaal

Toen je je leven aan God gaf, stelde je je hart open voor Hem
En daar zit de clou, die ik steeds noem dat we niet luisteren en van alles ons daarin blokkeert
Ik voel die liefde veel meer nadat ik weet dat mijn vader ook bij God is. En ook zekerheid kreeg over mijn moeder waar zij heen gaat. Sindsdien is er een blokkade weggehaald, van angst om mijn ouders hun ziel
En weet uit mijn hele pad dat angst je in alles met God kan blokkeren, vooral in het contact met de Heilige Geest in je hart en eigen wil en andere gevoelens

Die les heb ik namelijk weer keihard gehad de laatste 2 jaar. Eigen wil en gevoelens, zetten een deur tussen ons en wat we van de Heilige Geest in ons hart voelen. Kijk maar in het gebedstopic, waar ik een paar maanden geleden roep bijna om gebed, omdat ik dacht dat God me haatte. God kwijt en het contact met de Heilige Geest in mijn hart, door allemaal emoties en angsten

Dat zul je zelf ook wel herkennen, het contact met God in de heilige Geest kwijt zijn door dingen die je har en hoofd in beslag nemen
Maar dat herken je pas, als je het ervaren hebt en voordat je het de eerste ervaren hebt dat contact, herken je het niet

Bambi

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Bambi » 09 nov 2017 17:30

En voor degenen die nu denken dat de oudvaders die die verklaring uit Efeze 1:4 hebben gehaald dat God ons 6000 jaar geleden al persoonlijk uitgekozen heeft, dat wel goed wisten, omdat ze nu eenmaal alles via de heilige Geest deden, dan wil ik ter vergelijking Luther opvoeren
Ook een man die door de heilige Geest dingen deed, maar ook daar zie je dat eigen verstand en emoties veel fouten er tusendoor gooide
Zoals denken dat de Paus de anti-christ was bijv
Dat is ook niet waar
En zo waren er ook die zeiden dat de zwarte mens afstammeling van Sem waren en daarom niks. En ook dat is niet waar en wordt ook door leden van bijv de KKK ook nog als waarheid gezien

Dus ook oudvaders zaten er wel eens naast met verklaringen, die niet uit de Heilige Geest kwamen maar uit eigen verstand of conclusies

En weet je wat het trieste is?
Dat velen alleen maar mijn posten lezen om me te kunnen veroordelen dat ik God niet zou hebben en niks herkennen in mijn geloofsbeleving met God en zo ook naar de posten van Moestuin en Teus kijken
Ipv jezelf af te vragen waarom je die geloofsbeleving zelf niet hebt en je verschuilt achter verklaringen van mensen eeuwen geleden om de Bijbel uit te leggen en niet de Heilige Geest, terwijl er in de Bijbel staat dat die daar nu juist voor was

En dat terwijl ik al Gods hand zie in een ieder die ook geloofd dat de Heere Jezus Zijn zoon is. En daar ook een medegelovige in zie, ongeacht hun ervaringen, die vaak mijlenver van mij verschillen, herkennen jullie het niet eens dat de heilige Geest je helpt om de Bijbelteksten te begrijpen
Tijd voor zelfonderzoek, want de Heilige Geest is niet allen gekomen om je bij enkele bijbelteksten te bepalen, maar om de hele Bijbel te laten begrijpen.
En om je te leiden in alles en Hij schreeuwt niet, maar fluistert. Dus is het een groot weggooien van jezelf en eigen hart, om Hem te kunnen verstaan
En dat fluisteren komt niet in stemmen, maar in gedachten en gevoelens, vanuit een deel van je hart, wat dus dan ingeruimd is voor Hem en steeds groter moet worden en waar dus steeds meer van jezelf voor moet wijken.

Ik heb al vaker gezegd, dat je beter naar de overeenkomsten kan kijken dan naar de verschillen en niemand die in de Heere Jezus gelooft mag buitensluiten en als geloven een groeiproces is, al die leerregels en verklaringen maar aan de kant gooien en es kijken wat er dan gebeurt bij het Bijbellezen en mensen die helemaal niks geen ervaringen hebben, maar es aan God vragen om te leren de stem van de Heilige Geest te verstaan, want pas dan krijgt de Heilige Geest de ruimte

Weg met die refoleer, opgesteld door mensen en terug met de Heilige Geest en de Bijbel
Ik las gisteren dat mensen afgewezen werden die zich niet konden vinden een een leer opgesteld door mensen, maar wel in Bijbel??
Die vielen buiten de boot??
Niet bij God.
En dat geldt ook hier op het forum, bij mensen als naamloos en een Marnix, of wie dan ook, die geloven in de Heere Jezus. Ook al hebben die nog dingen die niet bij de volmaakte staat horen volgens de leerregels, ze hebben wel de Heilige Geest die hen leert en luisteren daar wel in veel meer dingen naar dan de leervolgers
De kleinen in het geloof, die met God als een kind wandelen en door God geleerd worden, wat Hij belangrijk vindt, wordt door de leeraanhangers veroordeeld als zijnde niet goed genoeg
Leer van elkaar, zegt Paulus
Alleen aan regels van eeuwen geleden en zelfs nog met foute regels erin vasthouden, is de Heilige Geest beknotten en niet in afhankelijkheid in Hem leven en zelf je eigen groei belemmeren.
En van al die mensen die nog alleen maar verstandelijk zouden geloven ook

Ik was ook zo dom, maar God leert me veel af. ik dacht ook dat mensen die niet in de schepping geloven geen echte gelovigen zijn
Dat is hoogmoed. Want geen enkele gelovige is perfect. En dat kunnen we niet verhullen met vrome praatjes en met zwarte kleding en alleen naar psalmen luisteren, want veel is ingeprent door mensen, die foute conclusies trokken en niet door God.

God ziet het hart aan en werkt daarin wat Hij van belang vindt voor de eeuwigheid van die mens persoonlijk
Vergelijk je eigen geloof dus nooit met een ander, om die ander buiten te sluiten
En ga in vredesnaam eens inzien, dat geloven in de Heere Jezus al van God is, en ga die mensen leren om naar de heilige Geest te luisteren

En hou op met de dwaling dat de gelovigen persoonlijk voor de grondlegging zijn uitgekozen, dat staat in de bijbel alleen met enkele voorbeelden vermeldt, niet om die dwaling te bevestigen, maar omdat het een uitzondering was
Of heeft de Heilige Geest persoonlijk tegen jullie gezegd dat je al voor de grondlegging zo belangrijk was in Gods plan, dat Hij je toen al uitverkoren heeft?

Oh en van die zwarte kleding is niet spottend bedoeld, een ieder moet dat voor zich uitmaken, maar hou er in vredesnaam mee op om anderen de maat te nemen aan of ze ook zo gekleed gaan

RinusK

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor RinusK » 10 nov 2017 10:32

@bambi, jij zegt zo scherp over anderen dat ze jouw posts alleen maar lezen om te veroordelen, dat is jouw interpretatie, dat laat ik dan ook bij jou. Jouw toon is verre van vriendelijk in je laatste post, daar lees ik ook nogal wat veroordelingen in aan het adres die zaken anders zien dan jij. Jammer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2017 10:57

RinusK schreef:Efeze 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

RinusK, de uitverkiezing wordt door sommigen jammer genoeg verkeerd uitgelegd of verstaan.

Als je dit leest op wiki:

De prediking binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland kent dus een tweeërlei roeping: de uitwendige roeping in de prediking tot alle hoorders (met een oproep tot bekering) en de inwendige roeping die de Heilige Geest werkt onder de uitwendige roeping, waardoor iemand wedergeboren wordt. Verwarrend is dat evenals in de Gereformeerde Gemeenten ook in dit kerkverband gesproken wordt over een aanbod van genade aan alle hoorders (als uitwendige roeping), echter het wordt alleen toegepast in de harten van de uitverkorenen (inwendige roeping).

dan kan dat moedbenemend zijn. Want hoe weet je nou of je bij dat selekt gezelschap hoort?
Dus maakt het immers niet uit of je nu naar de kerk gaat of niet, als je uitverkoren bent, zorgt God er wel voor dat je er uiteindelijk bij hoort.
Maar dat is een foute gedachte!

Niet wij kiezen om te gaan geloven, maar wij gaan geloven omdat God ons verkozen heeft! Dat is het aanbod van Genade.

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Efeze 2
Zij die God kennen, zijn eerst door Hem gekend.
Dan is de uitverkiezingsleer geen angstaanjagend iets, maar moedgevend!

En dan is het jammer als het verkeerd begrepen wordt of men gaat er een verkeerde kant mee uit.

Misschien is het goed om je uitleg erbij te zetten als je een tekst plaatst. :)
Ik weet niet of jij het ook zo bedoeld hebt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

RinusK

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor RinusK » 10 nov 2017 11:25

@chaya, dat was misschien handiger, maar heb niet altijd de woorden om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor MoesTuin » 10 nov 2017 11:44

Chaya schreef:
De prediking binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland kent dus een tweeërlei roeping: de uitwendige roeping in de prediking tot alle hoorders (met een oproep tot bekering) en de inwendige roeping die de Heilige Geest werkt onder de uitwendige roeping, waardoor iemand wedergeboren wordt. Verwarrend is dat evenals in de Gereformeerde Gemeenten ook in dit kerkverband gesproken wordt over een aanbod van genade aan alle hoorders (als uitwendige roeping), echter het wordt alleen toegepast in de harten van de uitverkorenen (inwendige roeping).

dan kan dat moedbenemend zijn. Want hoe weet je nou of je bij dat selekt gezelschap hoort?


Door Gods Woord te openen en te lezen over Zijn Roep:
want er is geen tweeerlei roeping of een toeleidende weg of weet ik wat er allemaal nog meer zou zijn, dat lees je niet in de bijbel.
Christus Roept: (en goed lezen.....er staat "allen" ja zeker "ALLEN" Roept Hij, niemand uitgezonderd.

"Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven; neem mijn juk op je en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en je zult rust vinden voor je ziel; want mijn juk is zacht en mijn last is licht." Mat. 11:28-30

En als je dan oprecht tot Christus op Zijn roep bent gekomen in en uit Hem je zonden hebt beleden, ja dan is het zaligmakend geloof voor jou en gelden de onderstaande waar en zekerheden voor jou, niet door eigen verdienste, enkel uit en in Christus alleen
Ja dan kom je uit je donkere verdrietige treurige dal tot het Licht!
Vrij in Christus
Geleidt door de Heilige Geest (die verder gaat dan de bijbel, Gods Woord)
O wat eng om je volledig over te geven aan de Heilige Geest, die waait als de wind, je hoort de wind wel, maar ziet de wind niet en je kent zijn richting niet, zo is ook de Heilige Geest die waait door alles heen. Zie op Hem en bid en vraag Hem om de Weg die je mag gaan in Hem alleen.

Als wij delen in Zijn dood, zullen wij ook delen in Zijn opstanding.
Immers, we weten dat ons oude bestaan met Hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn.
Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met Hem zullen leven, omdat we weten dat Hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft.
De dood heeft geen macht meer over Hem.
Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd;
en nu Hij leeft, leeft Hij voor God.
Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God." (Romeinen 6:5-11)

"Want voor mij is leven Christus en sterven winst." (Filippenzen 1:21)

"Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood." (Romeinen 8:1-2)

"Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven." (Romeinen 8:12-13)

"Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet." (Galaten 5:16-18)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2017 12:50

RinusK schreef:@chaya, dat was misschien handiger, maar heb niet altijd de woorden om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel.

Okay.
Maar bedoelde je het zo te zeggen of zie je het anders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 10 nov 2017 12:53

Ik heb van de week het nieuwe boek van Franca Treur gelezen 'hoor nu mijn stem'.
Allemaal dogma's en regels die je van harte toe moet vallen wil je geschikt zijn om 'het' geloof te kunnen krijgen/ingegoten.
En dat is maar voor enkele mensen weggelegd, de rest is bestemt voor de hel!
Het evangelie wordt eerst afstotelijklijk gemaakt door het met allerlei (onrechtvaardige) regels en dogma's te doordrenken, en dan zeggen ze vroompjes dat je daar voor ingewonnen moet worden omdat de mens van nature niet wil.
En ja, natuurlijk, er is zeker een wonder in je hart nodig wil je dat systeem van harte kunnen toevallen.

Een stukje uit een artikel van Taede A. Smedes: Brak Kuitert dan de theologie af? Ik heb in de loop van mijn theologiestudie vaak aan het boek van Kuitert moeten terugdenken. Hij brak de theologie helemaal niet af. Nee, in de loop van mijn theologiestudie kwam ik steeds meer tot de ontdekking dat wat Kuitert zo spraakmakend maakte, was dat hij in staat was om in gewone mensentaal te zeggen wat theologen eigenlijk al lang wisten.
Terwijl dominees nog druk aan het verkondigen waren, wisten theologen al lang dat de traditionele geloofsopvattingen en dogma’s mensenwerk zijn en ook als zodanig bekritiseerd kunnen, mogen en misschien wel vanwege Gods andersheid móeten worden. Kuitert werd aangevallen omdat hij het mensvormige karakter van religieus geloof openlijk voor iedereen te kijk op straat legde, terwijl dat altijd het geheim was geweest van theologen die opgesloten in hun ivoren torens vooral bezig waren aankomende predikanten te drillen in het verkondigen van geloofszekerheden. Kuitert zei helder wat alle theologen al lang wisten: al het spreken over boven komt van beneden.
Het gevolg was natuurlijk wel dat theologen zich totaal geen houding meer wisten te geven, dat ze geen antwoord hadden op de bewering dat nu bleek dat de keizer geen kleren droeg. Het hele artikel: https://tasmedes.nl/bij-het-overlijden- ... rt-column/

Ik blijf bij wat ik eerder zei: Het wonder dat in je hart gebeuren moet is dat je focus van jezelf af gaat.
Dat je niet meer ik-gericht, zelfzuchtig, egoïstisch egocentrisch bent. Het wonder van wedergeboorte/bekering in je hart!
Dat je hart niet meer naar de wereld uitgaat "want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld."
En dáár moeten we voor ingewonnen worden omdat we van nature allemaal ik-gericht zijn.
Daar gaat het ook steeds over in de Bijbel. Wanneer ging het mis met de Israëlieten, wat deden ze keer op keer? Afgodendienst en immoraliteit. Armen onderdrukken, zichzelf verrijken ten koste van weduwen/wezen/vreemdelingen, oneerlijk zaken doen. Zelf eten en drinken en de naaste laten verhongeren. En ook het N.T. is er op gericht dat je eerlijk en liefdevol met je naaste omgaat.
De Bijbel is helemaal niet bedoelt om er een dogmatisch systeempje van te bouwen, waar God dan blijkbaar nog in opgesloten zit ook.
Eerst door een wonder in je hart alle dogma's gaan ervaren, en dan God vinden? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Nee, eerst door geloof in Jezus Christus God als Vader hebben en de H.G. in je hart, en dán vrucht dragen. 1 Korinte 13 Galaten 5: 22. :jaknikken:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2017 13:15

naamloos schreef:Ik heb van de week het nieuwe boek van Franca Treur gelezen 'hoor nu mijn stem'.
Allemaal dogma's en regels die je van harte toe moet vallen wil je geschikt zijn om 'het' geloof te kunnen krijgen/ingegoten.
En dat is maar voor enkele mensen weggelegd, de rest is bestemt voor de hel!

Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb, maar het was nog niet binnen. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Maar is dit de boodschap die er in staat of maak jij dat eruit op?
Ik heb haar gehoord in het interview met Pauw en ik vind niet dat ze terugkijkt in verbittering of haat. (Dat doet Siebelink ook niet trouwens)
En ook ik ben opgegroeid met dogma's en regels, maar het heeft mij nooit tegen gehouden.
Zoals je in het normale leven je los moet maken van je ouders, moet je ook geestelijk volwassen worden.
En vergeet niet dat elke generatie in een ander tijdperk opgroeit. Bij Franca was dit in Zeeland in de jaren 80.
En de kerken veranderen mee hoor, al gaat dit trager. Maar de prediking van de GG of CGK in de jaren 50 en 60 verschilt met die van nu.
Ook maakt het uit als een kandidaat op latere leeftijd tot het ambt geroepen wordt. Dan heeft hij eerst een maatschappelijke carriëre gemaakt, temidden van allerlei soorten mensen, en dat vormt iemand.
Of de predikant heeft een aantal jaren in het buitenland vertoeft, hetzij op het zendingsveld (ds. van Dooijeweert, ds Vreugdenhil) hetzij in het buitenland. (ds. Vergunst).
Ook dat hoor je terug. Dus je mag en je kunt nooit zeggen dat een prediking in een bepaald kerkgenootschap overal precies hetzelfde wordt verkondigd, want dat is niet zo.
In mijn leven heb ik nog maar 1 keer gehoord dat een dominee dit zo keihard zei. (brandhoutje voor de hel) ik vond dat een verschrikkelijke uitspraak.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor naamloos » 10 nov 2017 13:53

Chaya schreef:Ik heb het boek gereserveerd bij de bieb, maar het was nog niet binnen. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Maar is dit de boodschap die er in staat of maak jij dat eruit op?
Ik heb haar gehoord in het interview met Pauw en ik vind niet dat ze terugkijkt in verbittering of haat. (Dat doet Siebelink ook niet trouwens)
En ook ik ben opgegroeid met dogma's en regels, maar het heeft mij nooit tegen gehouden.
Zoals je in het normale leven je los moet maken van je ouders, moet je ook geestelijk volwassen worden.
En vergeet niet dat elke generatie in een ander tijdperk opgroeit. Bij Franca was dit in Zeeland in de jaren 80.
En de kerken veranderen mee hoor, al gaat dit trager. Maar de prediking van de GG of CGK in de jaren 50 en 60 verschilt met die van nu.
Ook maakt het uit als een kandidaat op latere leeftijd tot het ambt geroepen wordt. Dan heeft hij eerst een maatschappelijke carriëre gemaakt, temidden van allerlei soorten mensen, en dat vormt iemand.
Of de predikant heeft een aantal jaren in het buitenland vertoeft, hetzij op het zendingsveld (ds. van Dooijeweert, ds Vreugdenhil) hetzij in het buitenland. (ds. Vergunst).
Ook dat hoor je terug. Dus je mag en je kunt nooit zeggen dat een prediking in een bepaald kerkgenootschap overal precies hetzelfde wordt verkondigd, want dat is niet zo.
In mijn leven heb ik nog maar 1 keer gehoord dat een dominee dit zo keihard zei. (brandhoutje voor de hel) ik vond dat een verschrikkelijke uitspraak.
Ik vind haar ook niet bitter of haatdragend. Ze is ook bij Adieu God geweest: https://www.npo.nl/adieu-god/13-01-2013/EO_101196044
Ze schrijft naar mijn mening gewoon realistisch, zoals ze het zelf ervaren heeft. (kHeb haar op family7 ook een keer gezien)
Ze zijn van de GerGem, maar tante Ma vind dat eigenlijk te licht en is van de Steenblok-kant. En met die leer wordt de hoofdpersoon opgevoed.
Als ze gaat studeren komt ze ook in aanraking met andere, lichtere, kerkgenootschappen. Ze vertelt dan gewoon welke verschillen haar opvallen.
Je weet tevoren al dat ze adieu God heeft gezegd (niet vanwege de omstreden doma's trouwens) omdat het verhaal zich in 2 tijdperken afspeelt.

Mijn conclusie over de dogmatische achtergrond is: de leer heerst over de Heer.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Een Wonder in je hart?

Berichtdoor coby5 » 10 nov 2017 14:03

Chaya schreef:RinusK, de uitverkiezing wordt door sommigen jammer genoeg verkeerd uitgelegd of verstaan.

Als je dit leest op wiki:

De prediking binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland kent dus een tweeërlei roeping: de uitwendige roeping in de prediking tot alle hoorders (met een oproep tot bekering) en de inwendige roeping die de Heilige Geest werkt onder de uitwendige roeping, waardoor iemand wedergeboren wordt. Verwarrend is dat evenals in de Gereformeerde Gemeenten ook in dit kerkverband gesproken wordt over een aanbod van genade aan alle hoorders (als uitwendige roeping), echter het wordt alleen toegepast in de harten van de uitverkorenen (inwendige roeping).

dan kan dat moedbenemend zijn. Want hoe weet je nou of je bij dat selekt gezelschap hoort?
Dus maakt het immers niet uit of je nu naar de kerk gaat of niet, als je uitverkoren bent, zorgt God er wel voor dat je er uiteindelijk bij hoort.
Maar dat is een foute gedachte!

Niet wij kiezen om te gaan geloven, maar wij gaan geloven omdat God ons verkozen heeft! Dat is het aanbod van Genade.

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Efeze 2
Zij die God kennen, zijn eerst door Hem gekend.
Dan is de uitverkiezingsleer geen angstaanjagend iets, maar moedgevend!

En dan is het jammer als het verkeerd begrepen wordt of men gaat er een verkeerde kant mee uit.

Misschien is het goed om je uitleg erbij te zetten als je een tekst plaatst. :)
Ik weet niet of jij het ook zo bedoeld hebt?

Ik geloofde niet in uitverkiezing, maar het staat overduidelijk in Johannes 6. Ze konden niet tot Hem komen, want het was ze niet gegeven. Ze kwamen dus ook niet en vroegen Hem niet hun zonden te vergeven. Wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten