Toetsing en vermaning

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2017 23:01

Bambi schreef:Mensen vergeten veel dingen door over anderen te oordelen die niet naar een kerk gaan
Wij hebben het Nieuwe-Testament, dat hadden ze ten tijde van de apostelen niet
Die brieven werden aan de gemeente van die ene plaats geschreven, oftewel alle gelovigen in Korinthië, of alle gelovigen in Rome enz
Aan de ​gemeente​ van God die in Korinthe is, aan de ​geheiligden​ in ​Christus​ ​Jezus, geroepen ​heiligen, met allen die de Naam van onze Heere ​Jezus​ ​Christus​ aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:

En verder wordt je natuurlijk niet alleen lid van een gemeente om wat te leren. Je komt ook samen voor de lofprijs, en om met elkaar mee te leven: Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. Wees eensgezind ... (hoe maak je dat praktisch in je eentje?)
En eventuele financiële steun, of de praktische zorg voor zieken.
Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.

Dat is niet om te oordelen, maar zo begrijp ik dat uit de Bijbel.
En nogmaals: dat hoeft niet perse in de kerk als instituut, een (kleine) huisgemeente is ook prima.
Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.
Ja, Hij is altijd bij ons, want Hij woont in ons hart. Maar blijkbaar is hij bij samenkomsten nog op een extra manier aanwezig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2017 00:39

Deze 2 teksten geeft de kanttekening bij die tekst

Johannes 14:
16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 12:57

Hoe komt het toch dat we het zo moeilijk vinden om elkaar op een Bijbelse manier te vermanen? Niet alleen doordat degene die vermaant dat vaak niet goed doet, maar ook doordat degene die de vermaning ontvangt hier vaak niet goed mee omgaat, schrijft Thomas Boston:
‘Een tweede oorzaak van het mislukken van vermaningen is, dat zij óf verkeerd opgevat worden door degenen die bestraft worden. Gods Woord leert ons zowel hoe de vermaningen gegeven als hoe zij ontvangen moeten worden, namelijk:
(a) Met liefde en hoogachting jegens hen die ze doen (1 Thess. 5 : 12-13). Wij achten de arts die onze lichaamskwalen wil genezen hoog. Waarom zouden wij dan niet nog groter achting betonen voor hem, die onze geestelijke smarten zoekt te genezen?

(b) Met nederigheid van geest, waarbij wij dulden dat men ons onze gebreken tot verbetering onder ogen brengt: ‘En ik bid u, broeders, verdraagt het woord der vermaningen’ (Hebr. 13 : 22). Zo deed David, volgens Psalm 141 : 5: ‘De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn, en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden’.

(c) Met beantwoording aan het doel van de vermaning in de praktijk. Dit noemt onze Heere: het ‘horen’ van onze broeder (Matth. 18 : 15). Vergelijk ook Spreuken 15 : 31-32: ‘Het oor dat de bestraffing des levens hoort, zal in het midden der wijzen vernachten. Die de tucht verwerpt, die versmaadt zijn ziel; maar die de bestraffingen hoort, krijgt verstand’.

Maar waar vindt men zulke mensen, die de vermaningen zo gepast aanvaarden? Velen kunnen het zelfs niet meer verdragen als men hun iets verkeerds aanwijst. In plaats van de vermaningen op een christelijke wijze op te vatten, wordt hun trotse hart vol van nijd en toorn tegen degenen die hen hun fouten aanwijzen. En dan zoeken zij hun daden – die hun bedaard geweten verfoeit – goed te praten en te verdedigen. En als zij dan maar enig vuil tegen de beschuldiger kunnen opzoeken en vinden, zij zullen het hem bij deze gelegenheid onbeschaamd in het aangezicht werpen. Dit kwaad mochten we, zo het mogelijk was, wel met bloedige tranen bewenen’.

ds. M. van Reenen
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 13:17

Chaya schreef:
Maar waar vindt men zulke mensen, die de vermaningen zo gepast aanvaarden? Velen kunnen het zelfs niet meer verdragen als men hun iets verkeerds aanwijst. In plaats van de vermaningen op een christelijke wijze op te vatten, wordt hun trotse hart vol van nijd en toorn tegen degenen die hen hun fouten aanwijzen. En dan zoeken zij hun daden – die hun bedaard geweten verfoeit – goed te praten en te verdedigen. En als zij dan maar enig vuil tegen de beschuldiger kunnen opzoeken en vinden, zij zullen het hem bij deze gelegenheid onbeschaamd in het aangezicht werpen. Dit kwaad mochten we, zo het mogelijk was, wel met bloedige tranen bewenen’.


Best wel herkenbaar niet waar?
Wat bedoel je precies met bloederige tranen? ( k hoop geen geweldadig iets ofzo.)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 14:46

MoesTuin schreef:Wat bedoel je precies met bloederige tranen?

Dat staat er niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 14:49

Chaya schreef:Dat staat er niet!

Dat klopt !:)
Wat bedoel je dan in ieder geval met bloedige tranen ( en ben tegelijk nu ook benieuwd naar het verschil daar weer tussen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 14:59

MoesTuin schreef:Dat klopt !:)
Wat bedoel je dan in ieder geval met bloedige tranen ( en ben tegelijk nu ook benieuwd naar het verschil daar weer tussen)

Als dit werkelijk een serieuze vraag is, raad ik je aan de ds te mailen en hem je vraag voor te leggen.
Hij woont in Oldebroek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 15:14

Chaya schreef:Als dit werkelijk een serieuze vraag is, raad ik je aan de ds te mailen en hem je vraag voor te leggen.
Hij woont in Oldebroek.

Daaruit maak ik op dat je zelf iets plaatst in dit topic terwijl je de betekenis hiervan niet begrijpt.
Op zich best wel merkwaardig.
De vraag van mij was overigens aan jou gericht omdat het jou bericht was en blijft en je daarvoor zelf verantwoordelijk bent mijn inziens.
Als je de betekenis hiervan zelf niet weet mag je dat gerust aangeven hoor....sta ik helemaal niet vreemd van op te kijken want ik weet het ook niét...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2017 15:18

Chaya schreef:Hoe komt het toch dat we het zo moeilijk vinden om elkaar op een Bijbelse manier te vermanen? Niet alleen doordat degene die vermaant dat vaak niet goed doet, maar ook doordat degene die de vermaning ontvangt hier vaak niet goed mee omgaat, schrijft Thomas Boston:
‘Een tweede oorzaak van het mislukken van vermaningen is, dat zij óf verkeerd opgevat worden door degenen die bestraft worden. Gods Woord leert ons zowel hoe de vermaningen gegeven als hoe zij ontvangen moeten worden, namelijk:
(a) Met liefde en hoogachting jegens hen die ze doen (1 Thess. 5 : 12-13). Wij achten de arts die onze lichaamskwalen wil genezen hoog. Waarom zouden wij dan niet nog groter achting betonen voor hem, die onze geestelijke smarten zoekt te genezen?

(b) Met nederigheid van geest, waarbij wij dulden dat men ons onze gebreken tot verbetering onder ogen brengt: ‘En ik bid u, broeders, verdraagt het woord der vermaningen’ (Hebr. 13 : 22). Zo deed David, volgens Psalm 141 : 5: ‘De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn, en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden’.

(c) Met beantwoording aan het doel van de vermaning in de praktijk. Dit noemt onze Heere: het ‘horen’ van onze broeder (Matth. 18 : 15). Vergelijk ook Spreuken 15 : 31-32: ‘Het oor dat de bestraffing des levens hoort, zal in het midden der wijzen vernachten. Die de tucht verwerpt, die versmaadt zijn ziel; maar die de bestraffingen hoort, krijgt verstand’.

Maar waar vindt men zulke mensen, die de vermaningen zo gepast aanvaarden? Velen kunnen het zelfs niet meer verdragen als men hun iets verkeerds aanwijst. In plaats van de vermaningen op een christelijke wijze op te vatten, wordt hun trotse hart vol van nijd en toorn tegen degenen die hen hun fouten aanwijzen. En dan zoeken zij hun daden – die hun bedaard geweten verfoeit – goed te praten en te verdedigen. En als zij dan maar enig vuil tegen de beschuldiger kunnen opzoeken en vinden, zij zullen het hem bij deze gelegenheid onbeschaamd in het aangezicht werpen. Dit kwaad mochten we, zo het mogelijk was, wel met bloedige tranen bewenen’.

ds. M. van Reenen


Zit denk ik wel wat in. Mensen laten zich niet meer zo snel dingen gezeggen. Dat kan komen door de manier van vermanen (niet liefdevol, veroordelend) en soms ook door de inhoud van de vermaning. Als er vermaand wordt denk ik dat het wel heel belangrijk is op basis waarvan. En dan zal iedereen zeggen dat Gods Woord de leidraad Is maar hoe vaak worden mensen niet terechtgewezen op basis van menselijke regels en bedenkingen waarvan men denkt en zegt dat die Bijbels zijn terwijl dat niet het geval is?

Aan de andere kant laten mensen zich in deze tijd inderdaad niet zo snel zich dingen zeggen, daarin heeft de predikant zeker een punt. Authoriteiten wordt vaak weinig gezag toegekend (wat onbijbels is) en omdat de Bijbel en allerlei uitleg daarvan vrij toegankelijk isvormen mensen zich veel meer een eigen mening en als ze dan vermaand worden op basis van dingen die ze zelf anders zien schuiven ze dat makkelijk aan de kant. Dat is gevaarlijk. Tegelijkertijd is het dan wel ontzettend belangrijk dat de Bijbel iets ook echt als zonde bestempelt, anders is vermanen wel heel gevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 15:45

Marnix schreef:Zit denk ik wel wat in. Mensen laten zich niet meer zo snel dingen gezeggen. Dat kan komen door de manier van vermanen (niet liefdevol, veroordelend) en soms ook door de inhoud van de vermaning. Als er vermaand wordt denk ik dat het wel heel belangrijk is op basis waarvan. En dan zal iedereen zeggen dat Gods Woord de leidraad Is maar hoe vaak worden mensen niet terechtgewezen op basis van menselijke regels en bedenkingen waarvan men denkt en zegt dat die Bijbels zijn terwijl dat niet het geval is?

Aan de andere kant laten mensen zich in deze tijd inderdaad niet zo snel zich dingen zeggen, daarin heeft de predikant zeker een punt. Authoriteiten wordt vaak weinig gezag toegekend (wat onbijbels is) en omdat de Bijbel en allerlei uitleg daarvan vrij toegankelijk isvormen mensen zich veel meer een eigen mening en als ze dan vermaand worden op basis van dingen die ze zelf anders zien schuiven ze dat makkelijk aan de kant. Dat is gevaarlijk. Tegelijkertijd is het dan wel ontzettend belangrijk dat de Bijbel iets ook echt als zonde bestempelt, anders is vermanen wel heel gevaarlijk.

Klopt er wordt ook vaak vergeten dat God met een ieder een andere weg gaat, omdat God het hart kent

Zoals de rijke man al zijn spullen moest verkopen en aan de armen geven, wordt dat niet van iedere gelovige verwacht
Want hij had er zijn hart op en het stond tussen hem en God in

Men gaat teveel uit van eigen weg en meet daaraan de vruchten van een ander, die moet dezelfde vruchten vertonen

Dominee Harinck zegt daarover dit
Ik meen dat de oudvaders nadrukkelijk zeggen dat de boom aan de vruchten wordt gekend. Tegelijk zijn zij zeer voorzichtig om over de staat van een mens te oordelen. God alleen is de Hartenkenner. In de Dordtse Leerregels lezen we zelfs: “Voorts, van diegenen, die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der Apostelen het beste oordelen en spreken, want het binnenste des harten is ons onbekend” D.L 3/4-15.

Hoe zouden wij over Lot in Sodom geoordeeld hebben. Wij zouden hem buiten de kinderen van God hebben geplaatst. Maar zie wat Petrus zegt in 2 Petr.2:7 en 8... Terwijl wij Jehu met zijn ijveren voor de Heere misschien bij Gods kinderen zouden hebben gerekend, 2 Kon.10:29 enz. Het was een verkeerde ijver.

Jezus waarschuwde: Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt. We kunnen beter onszelf onderzoeken. De apostel zeg: Want indien wij onszelf oordelen, zo zouden wij niet geoordeeld worden, 2 Kor. 11:31. Dus wel op de noodzaak van bekering en geloof en de de vruchten van de wedergeboorte wijzen maar niet te snel oordelen.


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... -vruchten/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 15:52

Marnix schreef:Tegelijkertijd is het dan wel ontzettend belangrijk dat de Bijbel iets ook echt als zonde bestempelt, anders is vermanen wel heel gevaarlijk.

Waarom eigenlijk? Is het zo erg om een keer al dan niet terecht vermaand te worden?
En het gaat niet alleen om het vermanen, maar ook om de reactie daarop.
Chaya schreef:Met liefde en hoogachting jegens hen die ze doen (1 Thess. 5 : 12-13)

Chaya schreef:Met nederigheid van geest,

Chaya schreef:Met beantwoording aan het doel van de vermaning in de praktijk.

Deze reacties dus.
Marnix schreef: Mensen laten zich niet meer zo snel dingen gezeggen.

Marnix schreef:Aan de andere kant laten mensen zich in deze tijd inderdaad niet zo snel zich dingen zeggen,

Dat zeg je tweemaal in 1 reactie.
En is dat eigenlijk dan geen teken van de tijdgeest? (die van: ik vind, ipv Gods Woord zegt)
Bambi schreef:er wordt ook vaak vergeten dat God met een ieder een andere weg gaat, omdat God het hart kent

Nee, daar gaat het hier niet over. Het stukje gaat over het vermanen aan mensen die een uitwendige zonde aan de hand houden.
En dat kan dus ook een kind van God zijn he, die in zonde gevallen is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 16:13

Chaya schreef:En dat kan dus ook een kind van God zijn he, die in zonde gevallen is.

Dan nog
Stel dat God mij toe zou laten om weer iedere week in de disco te zitten, om mij in te laten zien, hoe dat ook alweer was, om me weer een stukje verder te leren?
Zo heeft Hij me al door heel wat vreemde wegen geleid laatste jaren, die ik met de Bijbel in de hand betwistte of ze wel van God waren, maar die me juist dingen moesten leren en me verder hebben laten groeien in mijn geloof en relatie met Hem

Dan hadden mensen die mij hadden vermaand God behoorlijk voor de voeten gelopen en mijn geloofsgroei juist tegengehouden
Laatst gewijzigd door Bambi op 02 nov 2017 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2017 16:21

Chaya schreef:Waarom eigenlijk? Is het zo erg om een keer al dan niet terecht vermaand te worden?
En het gaat niet alleen om het vermanen, maar ook om de reactie daarop.


Absoluut. Vermanen doe je als iemand in zonde leeft. Als je daar iemand op wijst die helemaal niet in zonde leeft is de vermaning misplaatst. Daarnaast heeft vermaning zoals je weet Bijbels gezien ook consequenties. Iemand neemt die ter harte en keert zich af van de verkeerde zaken, of niet.... en dan volgt er terechtwijzing met meer mensen erbij en dan voor de gemeente en uiteindelijk zelfs uitsluiting / afwijzing. Als iemand dus vermaand wordt op verkeerde gronden wordt die persoon ook geacht zich daarvan af te keren en zo niet, dan zou dat ook gevolgen hebben. (zie Mattheus 18:15-18)

En dat is gevaarlijk omdat de Bijbel altijd centraal zou moeten staan bij terechtwijzingen. Anders krijg je vreemde situaties. De Bijbel leert bijvoorbeeld dat wat de een met een schoon geweten kan doen, een ander niet met een schoon geweten kan doen. Denk aan Romeinen 14, over wat je eet en drinkt, welke feestdagen je viert. En daarnaast heb je ook allerlei onbijbelse uitleg van dingen. Een vrouw mag geen broek aan. Vroeger mocht je niet op de fiets naar de kerk. Dat soort zaken. Stel nou dat je daar iemand op veroordeelt of terechtwijst terwijl de Bijbel dat helemaal niet als zonde bestempelt? Terwijl die persoon dat met een rein geweten kan doen? Moet die persoon dat dan ter harte nemen? Hij zal hooguit moeten bedenken dat hij de ander geen aanstoot moet geven, maar daarom hoeft hij er nog niet mee te breken. En de terechtwijzing is dan niet terecht.


Dat zeg je tweemaal in 1 reactie.
En is dat eigenlijk dan geen teken van de tijdgeest? (die van: ik vind, ipv Gods Woord zegt)


Ja. Als de vermaning in lijn met Gods Woord is is dat zeker zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 16:49

Bambi schreef:Dan nog
Stel dat God mij toe zou laten om weer iedere week in de disco te zitten, om mij in te laten zien, hoe dat ook alweer was, om me weer een stukje verder te leren?

Het spijt me erg, maar daar kan ik niet in meegaan.
Ik kan in de Bijbel niet terugvinden dat God Zijn kinderen terugplaatst in het bedrijven van de zonden. Dat doet de mens zelf.
Marnix schreef:Een vrouw mag geen broek aan. Vroeger mocht je niet op de fiets naar de kerk.

Zou het een keer niet over die broek en fiets kunnen gaan? Dat zijn bijzaken en het vermanen gaat over de hoofdzaken.

Marc Verhoeven zegt het evenzeer:

Weinig christenen laten zich vandaag nog vermanen of terechtwijzen. Als je dat “durft te doen” dan veranderen ze in zichzelf verdedigende, zichzelf rechtvaardigende, verontwaardigde, heftige tegenstanders.
En dan mag je al vele jaren in het geloof zijn, en al wat op leeftijd zijn gekomen, bewezen hebben bijbelvast te zijn … ze pikken het gewoon niet. De stereoptiepe slogans van “oordeelt niet”.“u bent onverdraagzaam en liefdeloos” worden snel afgevuurd om je de mond te snoeren.
Zij hebben niet door dat je hen juist vermaant omdat je de waarheid liefhebt, oprecht wilt zijn en omdat je weet dat zij die terechtwijzing broodnodig hebben voor hun geestelijke groei.

Vermanen en terechtwijzen behoort bij de manier waarop christenen elkaar aansporen om op het rechte spoor (gedrag) te blijven en bij de leer die ons is overgeleverd (Judas 3). Het is geen uitvindsel van hedendaagse “farizeeën en schriftgeleerden” en andere kwaadwilligen. Het is in wezen een heilige opgelegde taak die in het Nieuwe Testament uitbundig geleerd en bevolen wordt.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/vermanen-terechtwijzen

Als je dit topic terugleest, is er dus niemand hier die voluit zegt: ja hoor, een andere christen mag mij vermanen als ik volgens hem op het verkeerde spoor zit.
Ik lees alleen tegensputteren of jamaars.
Wat doen we dan met het gebod dat in de Bijbel staat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 16:51

Ik denk dat het ook belangrijk is waarom mensen willen vermanen
Is dat omdat God je in je hart geeft om dat te doen, of zijn er persoonlijke motieven?

En verder, denk aan de popmuziek
Er zullen er zijn die denken dat als ik een kind van God was, ik niet meer naar popmuziek zou luisteren
Waarom niet? Omdat zij daar dingen in missen
Die periodes heb ik ook (gehad), dan heb ik er totaal geen behoefte aan (gehad), omdat ik de heenwijzing naar God in veel teksten mis(te)
Maar die staat in 'Drie kleine kleutertjes" ook niet
Is het dan een bewijs van gemis aan vruchten, als ik na zo'n periode er weer wel naar luister?
Nee
Ook in ons dagelijks spreken komen dingen voor die niet over God gaan, zoals het praatje bij de groenteboer over het weer, het recept van diner die avond, het kleinkind dat de hele dag op bezoek was, de gevoelens van verdriet over een man die vreemdgaat
Dat zijn gewone dingen die een mens in zijn menselijke gevoelens beleeft
Is dat een tekort aan de vruchten van het geloof als je dan de naam van God niet noemt in zo;n gesprek?
Denk het niet, je mag wel in je hart God erbij betrekken, maar om Zijn naam overal aan te verbinden in gesprekken met mensen is vaak een overdaad die schaadt
Ik betrek in mijn hart God overal bij, ook als ik naar popmuziek luister, om na verloop van tijd genoeg van die muziek te krijgen, omdat het veel emoties losmaakt, maar dat heb ik met all muziek, ook met christelijke muziek.
Terwijl het een ander juist van God afhaalt en die denkt dan dat het voor iedereen zo werkt.
Dus waarom dan mij vermanen als ik naar popmuziek luister? Is dat dan uit God, of uit een tekort aan het vertrouwen in God, van de mensen die menen te moeten vermanen en een vrucht van zichzelf in die ander ook willen zien en daarom vermanen?
Laatst gewijzigd door Bambi op 02 nov 2017 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten