Toetsing en vermaning

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2017 13:20

Marnix schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. De tempeldienst wordt door protestanten vaak te makkelijk vertaald naar de kerkdiensten en de tempel naar de kerk. En dat is Bijbels gezien onjuist. Dan krijg je misverstanden als "Anna was dag en nacht in de tempel en dan schieten wij tekort". Sowieso lijkt me dat logisch aangezien de kerk niet dag en nacht open is en de Bijbel je nergens vraagt om dag en nacht in de kerk te zijn. Als je dan een gevoel van tekortschieten hebt op basis van bijvoorbeeld Psalm 84 ligt dat aan dat misverstand.

Als je een popconcert bijwoont, een spannend wedstrijdje tennist, een stripboek leest, je wekelijkse boodschappen in de supermarkt grabbelt, je centen aan het tellen bent, bekvecht met een andere automobilist om het laatste vrije parkeerplekje enz enz. al die dagelijkse beslommeringen die ons bezighouden, leiden ons eerder af van God dan er naar toe.
Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je God de hele dag door dient. Wij zijn uit de aarde aards en met al onze vezels aan de wereld verklonken met zijn begeerlijkheden.
Op elk moment kunnen we afgeleid en verleid worden, door van alles en nog wat.
Zelfs in de kerk kunnen onze gedachten afdwalen.
Marnix schreef:Je lichaam is de tempel waar God in wil wonen.

Die tempel zal worden afgebroken.
Marnix schreef:Alsof je Hem alleen op zondag in die 1 of 2 diensten kan ontmoeten. Alsof Hij daar zou wachten tot je langskomt omdat je Hem anders niet ontmoet. Ja, dan zouden we dagelijks kerkdiensten moeten beleggen en zoveel mogelijk diensten op zondag.... en die allemaal bezoeken.

Het zijn allemaal uitvluchten om niet naar de kerk te hoeven gaan.
Als je kiest voor iets anders op dat moment, kies je dus ervoor om niet naar de dienst in Zijn Huis te gaan.
Daar kun je lang of kort over praten, met allerlei omweggetjes goedpraten, maar zo is de Bijbel niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2017 11:47

Chaya schreef:Als je een popconcert bijwoont, een spannend wedstrijdje tennist, een stripboek leest, je wekelijkse boodschappen in de supermarkt grabbelt, je centen aan het tellen bent, bekvecht met een andere automobilist om het laatste vrije parkeerplekje enz enz. al die dagelijkse beslommeringen die ons bezighouden, leiden ons eerder af van God dan er naar toe.
Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je God de hele dag door dient. Wij zijn uit de aarde aards en met al onze vezels aan de wereld verklonken met zijn begeerlijkheden.
Op elk moment kunnen we afgeleid en verleid worden, door van alles en nog wat.
Zelfs in de kerk kunnen onze gedachten afdwalen.


Dat is je eigen invulling en als je het vroom geneuzel vindt dat God in je wil wonen ipv in een gebouw waar je hem sporadisch kan ontmoeten raad ik je aan de Bijbel eens te raadplegen. Ik heb wat ik zei onderbouwd vanuit de Bijbel en jij reageert alleen met gevoelsargumenten die in strijd zijn met wat de Bijbel zegt en waar de Bijbel je toe oproept: loskomen van de wereld en haar begeerten. Je hebt mooie vrome woorden maar ze zijn in strijd met wat de Bijbel zegt.

Gods genade is openbaar geworden tot redding van alle mensen. Ze leert ons dat we goddeloze en wereldse begeerten moeten afwijzen en bezonnen, rechtvaardig en vroom in deze wereld moeten leven, in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus. Hij heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle zonde vrij te kopen, ons te reinigen en ons tot zijn volk te maken, dat vol ijver is om het goede te doen. Gebruik je gezag om dit te verkondigen, moedig aan en wij terecht.

Die tempel zal worden afgebroken.


En weer worden opgebouwd. In tegenstelling tot kerkgebouwen.

Het zijn allemaal uitvluchten om niet naar de kerk te hoeven gaan.
Als je kiest voor iets anders op dat moment, kies je dus ervoor om niet naar de dienst in Zijn Huis te gaan.
Daar kun je lang of kort over praten, met allerlei omweggetjes goedpraten, maar zo is de Bijbel niet.


Nee hoor. Het is alleen wel heel verrijkend voor je leven met Hem als je ontdekt dat je hem overal kan ontmoeten. Als je denkt dat dat alleen op zondag kan zijn dat gewoon uitvluchten om de rest van de week je lekker druk te kunnen maken om vechten om het laatste parkeerplekje of je geld tellen of wat dan ook. Als je de wereld met haar begeerten hebt gekruisigd en met Hem bent opgestaan in een nieuw leven, maak je je daar niet meer druk om...

Maar ja, mensen vinden het fijn om te horen dat ze niets kunnen doen omdat ze slecht zijn he, dan hoef je niks te doen, kan je je mooi achter je slechtheid verschuilen, je gaat gewoon netjes twee keer per zondag naar de kerk, dat is enige wat je doen om wat te verdienen. En als mensen dat niet doen ben je in ieder geval een stuk beter dan hen. Als we toch met karikaturen gaan strooien...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor lekkerbek » 22 okt 2017 22:26

Oei Marnix, ik voel me aangesproken op de cynische manier hoe je het zegt. Ik ben het met de toon van Chaya niet eens maar met veel woorden van haar wel. Ik ben het met jouw toon ook niet eens, maar ook niet met je woorden. Ik denk dat we hier niet uitkomen, zie het in veel topics naar voren komen. Maar laten we wel respect tonen naar elkaar, ik snap dat het soms moeilijk is maar laten we t wel proberen.
Enne......ik ben het er wél mee eens dat we onszelf niet kunnen bekeren, dat het een éénzijdig Godswerk is. Maar niet om met je armen over elkaar te zitten. Maar ook dit heb ik wel eens in topics wat ook hierover gaat gezet. Dan uitgebreider. Maar uiteraard zet iedereen neer wat hij of zij vindt. Om dan vervolgens niet uit te kunnen staan dat de ander het niet overneemt. Maar zo werkt het gewoon niet, ik ben niet over te halen en een ander ook niet. Opvoeding en overtuiging zitten diep geworteld.
Ik begrijp óók niet dat je rustig een kerkdienst over kunt slaan, ik tel de uren af tot ik weer mag luisteren, juist door t gehoorde wil de Heere werken, er is zóveel genade te verkrijgen. Maar ik heb niet de illusie dat je hierdoor anders gaat denken. Ik kan alleen zeggen dat als je in mijn gemeente zit en je bent vandaag niet naar de dienst geweest je zo ontzettend veel hebt gemist! Maar ja als jij gewandeld hebt in t bos zul je zeggen dat ik veel gemist heb :wink:
(Maar ik heb tijdens de preek ook van de natuur kunnen genieten, terwijl ik thuis aan t meeluisteren was vloog er een grote groep halsbandparkieten voorbij, ik zie er regelmatig 1 of een paar maar zoveel had ik er nog niet gezien, prachtig!)
Maar goed, ik kwam er heel even tussen, ik houd niet zo van discussies, geef af en toe mn mening maar dan stop ik, ik heb enorm de neiging om cynisch te worden of door te drammen, dus ik moet van mezelf als ik hier aan t lezen ben soms op mn handen zitten :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2017 23:16

Ja sorry ik was wat cynisch omdat er weer zo’n oordeel werd geveld. Waar ik probeer een Bijbelse lijn aan te halen en dat ook onderbouw krijg ik dan als reactie: het zijn gewoon smoesjes om niet naar de kerk te hoeven. Terwijl dat nergens op slaat. Ik was ook blij dat in vandaag weer naar de kerk mocht hoor. Maar je heil is niet afhankelijk van je hoeveelheid kerkbezoeken en je kan God niet alleen in de kerk ontmoeten. Dat was mijn punt. Maar ik was inderdaad ook wat gepikeerd en dan moet ik uitkijken dat ik respectvol blijf, bedankt voor de herinnering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor lekkerbek » 23 okt 2017 08:01

Graag gedaan :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 10:44

Marnix schreef:Maar ja, mensen vinden het fijn om te horen dat ze niets kunnen doen omdat ze slecht zijn he, dan hoef je niks te doen, kan je je mooi achter je slechtheid verschuilen, je gaat gewoon netjes twee keer per zondag naar de kerk, dat is enige wat je doen om wat te verdienen. En als mensen dat niet doen ben je in ieder geval een stuk beter dan hen. Als we toch met karikaturen gaan strooien...

Dat zeg ik helemaal niet.
Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoe vaak jij niet of wel een kerkdienst bijwoont, maar zeg dat dan gewoon zonder allerlei zogenaamde steekhoudende redenen erbij te noemen, want dat is gewoon het voor jezelf goedpraten.
lekkerbek schreef:juist door t gehoorde wil de Heere werken, er is zóveel genade te verkrijgen. Maar ik heb niet de illusie dat je hierdoor anders gaat denken. Ik kan alleen zeggen dat als je in mijn gemeente zit en je bent vandaag niet naar de dienst geweest je zo ontzettend veel hebt gemist!

Dat gold helaas niet voor mij, het was gisteren helaas nogal teleurstellend. Dat kan uiteraard ook aan mij liggen, ik kreeg niet te horen wat ik van de tekst verwachtte. Er was m.i. veel meer uit te halen.
En gisteravond kreeg ik er nog een vermaning bovenop bovendien.
Ik was even op bezoek bij een mevrouw uit onze gemeente en begon over de preken van die dag.
Ze was het wel met me eens dat er veel meer in gezeten zou hebben en gaf me een link waarbij ik diezelfde tekst nogmaals zou kunnen horen, van een andere predikant. Maar ze vermaande me! Had ik tussen de ochtend- en middagdienst in wel voor de predikant gebeden?
En mijn teleurstelling van die ochtend aan de Heere voorgelegd?
Nee, dat had ik niet gedaan. :oops:
Nee, je gaat teleurgesteld naar huis, omdat je niet gevoed bent en je blijft daar dan in hangen. Tenminste, ik gisteren wel.
En ik werd eigenlijk daarin bevestigd omdat het smiddags niet veel beter was. Ergo, had ik mijn tijd dan niet beter kunnen besteden?
Werd ik boos op die mevrouw? Ik zou niet durven, want de rede is soms hard. Ik was tekort geschoten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor lekkerbek » 23 okt 2017 10:58

Zo werd bij ons een keer een predikant bevestigd, degene die hem bevestigde zei tegen de gemeente: als u een keer thuis komt na een preek en u bent teleurgesteld over wat u hoorde, ga dan voor u de predikant in gedachten beschuldigt eerst na of u wel voor de dienst op uw knieën hebt gelegen of de Heere de ds wil helpen en of de preek gezegend mag worden.
En idd dan komen we er toch steeds weer met schuld uit. Ik ook, ik heb pas de kerktelefoon halverwege de dienst uitgezet toen er een andere predikant was. Daar zal geen zegen op rusten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2017 11:05

lekkerbek schreef:En idd dan komen we er toch steeds weer met schuld uit.

Dat is ook wat ik bedoeld heb te zeggen. Ik ben niets beter als ik 3 keer per zondag naar de kerk ga en de ander 1 keer.
Ook ik zoek wel eens een excuus om niet te gaan. Ik weet dan welke predikant er komt en heb daar dan zo geen zin in soms.
En hoe vaak ik dan toch niet beschaamd wordt, omdat het anders was als ik vantevoren had verwacht.
lekkerbek schreef: ik heb pas de kerktelefoon halverwege de dienst uitgezet toen er een andere predikant was. Daar zal geen zegen op rusten.

Omdat het een andere predikant was, of was het volgens jou inhoudelijk niet goed?
Wij zijn vacant momenteel, dus ik hoor elke week een andere predikant. Heel afwisselend, zeker als je in de CGK zit. :wink:
Over het algemeen werd er eerst veel scherper gepreekt dan nu vaak het geval is.
Separerend, afsnijdend, ik heb hier op zich geen moeite mee, ik ben het wel gewend. Omdat ik weet wat er mee bedoeld wordt en waarom het zo wordt gedaan. Maar dat wordt steeds minder, want de mensen lijken dit niet meer te "pikken".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2017 13:12

Chaya schreef:Dat zeg ik helemaal niet.
Het boeit mij eigenlijk vrij weinig hoe vaak jij niet of wel een kerkdienst bijwoont, maar zeg dat dan gewoon zonder allerlei zogenaamde steekhoudende redenen erbij te noemen, want dat is gewoon het voor jezelf goedpraten.


Nee hoor. Het is enorm verrijkend om wat ik schreef, te ontdekken. En het is heel Bijbels. En dat zijn geen argumenten om de kerk niet nodig te hebben en maar op jezelf te kunnen gaan geloven want daar ben ik helemaal geen voorstander van. De gemeente is het lichaam van Christus en ik ben blij dat ik naar de kerk mag gaan. Maar de kerk is niet de tempel van nu in de zin dat het een aparte plaats is waar je naartoe moet gaan omdat God daar is, zoals dat in het oude verbond was. Als Jezus sterft scheurt het voorhangsel in tweeën, een aparte plaats is niet meer nodig... en de Geest komt en Hij gaat wonen in de harten van mensen. Dat is heel bevrijdend om te ontdekken. Als jij dat afdoet als "goedpraten" doe je daarmee tekort aan wat de Bijbel hierover leert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 19:31

Mensen vergeten veel dingen door over anderen te oordelen die niet naar een kerk gaan
Wij hebben het Nieuwe-Testament, dat hadden ze ten tijde van de apostelen niet
Die brieven werden aan de gemeente van die ene plaats geschreven, oftewel alle gelovigen in Korinthië, of alle gelovigen in Rome enz
De tekst die Paulus aanhaalt om de samenkomst niet te verzuimen daar wordt ook een donderpreek over aangehaald, door wat erachter staat

daar staat achter in Hebreëen 10: 26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;

En velen denken dat dat er met die zonde het verzuimen van de kerkdienst wordt bedoeld. Maar dat is niet zo er wordt mee bedoeld dat als je niet naar de bijeenkomst gaat, dan hoor je de vermaningen niet enz En ga je door met je zonden die je deed.
Maar nogmaals, zij hadden het Nieuwe-Testament niet, dus hadden die kerkdiensten ook nodig om alles te leren
Wij kunnen het in de Bijbel lezen

En als ik al zie, dat er hier dingen uit mijn bevindingen met God weggepoetst worden als zijnde niet van God, zoals in het begin al mijn relatie met God als onzin werd bestempeld, dan heb ik juist geen behoefte aan die kerkdiensten, want daar wordt mijn geloofsleven en mijn relatie met God afgebroken.

En als er mensen zijn die uitkijken naar die kerkdiensten omdat ze daarin gevoed worden en alleen daar de stem van God horen, of daar de gemeenschap met anderen nodig hebben, prima. Maar oordeel dan niet over een ander, die andere ervaringen heeft
Ik had mijn ouders als medegelovigen die mijn relatie met God niet oordeelden. En zeker mijn moeder die me daarin volkomen begreep, maar in de kerk wordt dat niet begrepen
En nu mijn moeder dement is en mijn vader in de hemel, geeft God vaak vervangend daarin contact met enkele van mijn familieleden daar
En wie zijn jullie dan om daar over te oordelen, als God dat geeft?
Mensen die al niet eens een relatie met God Zelf hebben?

Weet je hoeveel liefde en geluk dat geeft, die gemeenschap?
Dat geeft geen mens op aarde
Maar het is op refoweb gelukt, om me daar verdriet in te geven
Ik denk dat mensen die dat deden beter zelf eerst eens moeten gaan nakijken, met God samen, waarom ze die relatie missen en het niet begrijpen, ipv de vreugde van anderen die God geeft daar verdriet in te doen, waarvan ik geen redenen hoef te weten, want ik weet allang wie daar achter zit en wie je gedachten op dat moment die kant opbuigt. Ook van mede oordelende lezers, die niks zeggen.

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 19:48

Chaya schreef:Als je een popconcert bijwoont, een spannend wedstrijdje tennist, een stripboek leest, je wekelijkse boodschappen in de supermarkt grabbelt, je centen aan het tellen bent, bekvecht met een andere automobilist om het laatste vrije parkeerplekje enz enz. al die dagelijkse beslommeringen die ons bezighouden, leiden ons eerder af van God dan er naar toe.
Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je God de hele dag door dient. Wij zijn uit de aarde aards en met al onze vezels aan de wereld verklonken met zijn begeerlijkheden.
Op elk moment kunnen we afgeleid en verleid worden, door van alles en nog wat.
Zelfs in de kerk kunnen onze gedachten afdwalen.

Die tempel zal worden afgebroken.

Het zijn allemaal uitvluchten om niet naar de kerk te hoeven gaan.
Als je kiest voor iets anders op dat moment, kies je dus ervoor om niet naar de dienst in Zijn Huis te gaan.
Daar kun je lang of kort over praten, met allerlei omweggetjes goedpraten, maar zo is de Bijbel niet.

Het wordt tijd dat jij eens bij jezelf na gaat denken, meissie, waarom jouw hart zo in beslag genomen wordt door dageljkse beslommeringen , ipv dat je het op God richt in alles wat je dagelijks doet
Dan doe je ook niet meer zulke uitspraken , want geloven is een hartzaak, waarbij je hart vervuld moet zijn met liefde van en voor God en Zijn wil in alles wat je doet, tot in het kleinste detail. En niet je verstand alleen, gevuld met woorden van anderen
God houdt van al Zijn kinderen evenveel, dus ook van jou. Ga je eens openstellen voor die liefde en wat Hij tegen je zegt al die tijd, in je hart. Ipv wat weet ik veel welke dominee ooit gezegd heeft.
Dat wens ik je al die jaren al toe, maar je ziet het niet
En dat is nu juist wat ik wel geleerd heb, door nu juist niet naar de kerk te gaan, maar met God Zelf bezig te zijn en dan ga je zelfs zien, dat bepaalde Bijbelteksten heel wat anders betekenen, dan wat in je verstand ingegoten wordt

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 20:45

Bambi schreef:
En als ik al zie, dat er hier dingen uit mijn bevindingen met God weggepoetst worden als zijnde niet van God, zoals in het begin al mijn relatie met God als onzin werd bestempeld, dan heb ik juist geen behoefte aan die kerkdiensten, want daar wordt mijn geloofsleven en mijn relatie met God afgebroken.

En als er mensen zijn die uitkijken naar die kerkdiensten omdat ze daarin gevoed worden en alleen daar de stem van God horen, of daar de gemeenschap met anderen nodig hebben, prima. Maar oordeel dan niet over een ander, die andere ervaringen heeft
Ik had mijn ouders als medegelovigen die mijn relatie met God niet oordeelden. En zeker mijn moeder die me daarin volkomen begreep, maar in de kerk wordt dat niet begrepen

Weet je hoeveel liefde en geluk dat geeft, die gemeenschap?
Dat geeft geen mens op aarde
Maar het is op refoweb gelukt, om me daar verdriet in te geven
Ik denk dat mensen die dat deden beter zelf eerst eens moeten gaan nakijken, met God samen, waarom ze die relatie missen en het niet begrijpen, ipv de vreugde van anderen die God geeft daar verdriet in te doen, waarvan ik geen redenen hoef te weten, want ik weet allang wie daar achter zit en wie je gedachten op dat moment die kant opbuigt. Ook van mede oordelende lezers, die niks zeggen.


Bambi....een bemoediging heb ik voor je van een oude dominee met een overdenking voor ook jou en de lezers.....
Ds. C Blenk

Krijgt u ook wel eens een ‘ingeving’ als je voor een keus staat? Wat is dat? Onze intuïtie? Of kan het ook leiding zijn van de Geest? ’t Is maar waar je het brengt! Lucas, beschrijft in Handelingen 8 en 10 zulke ‘ingevingen’.

1. Naar een stille weg
Eerst vertelt Lucas hoe Filippis uit Samaria naar een eenzamen weg moet en daar een Ethiopische wagen ziet rijden. Toen zei de Geest: Ga heen en voeg u bij deze wagen (8:29). Of het een hoorbare stem was, staat er niet bij, maar de boodschap was duidelijk: Zoek contact met die man daar! De Geest arrangeert dus een ontmoeting! Kennen wij de Geest ook als Geest-der-ontmoeting? Als de evangelist naderbij komt hoort hij de kamerheer zowaar Jesaja 53 lezen. O, dáárom moest hij zich bij die wagen voegen! Want je kunt je geremd voelen bij een vreemde, zwarte man; of opzien tegen een hoge Piet! En mag ik wel storen? Zich voegen, kollao in het Grieks, komt ook voor in hoofdstuk 5: daar durven buitenstaanders zich niet bij de christenen te voegen. Maar de Geest doorbreekt ook grenzen, die niet door mensen zijn gemaakt! De evangelist vraagt na de kennismaking: Verstaat gij ook wat er staat? Die ingeving bracht bij het Woord en het Lam Gods. Na de doop was de ontmoeting weer voorbij, maar de blijdschap bleef.

2. Naar een heidense stad
Of lees je er zo te veel in? Doorlezen dan! In hoofdstuk 10 komt er weer zo’n ontmoeting. Eerst krijgt Petrus dat dieren-visioen en moet leren: Wat God rein verklaard heeft moet u niet onrein vinden. En als hij daarover denkt staat een delegatie van Cornelius voor de deur en wat lezen we dan weer (in vs. 19 en 20)? En de Geest zei. Wat zegt Hij nu? Zie! Twee mannen zoeken u; Sta op, reis mee, want Ik heb ze gezonden. Voor weer zo’n zoeker, weer zo’n inspraak, weer zo concreet. En hier zeker dat geremde: Ik naar de stad van Caesar? De bezetter?! Alsof het zendingsbevel en de Pinkstergeest nog niet genoeg waren. Wat hebben wij toch veel barrières om uit onze comfortzone te komen. Nee, een multiculturele samenleving is niet ideaal, maar ga toch maar mee. En waar brengt die ingeving hen dan? Ver de drempel bij de Romeinse officier; om het Woord-der-zaligheid! En zo bij de Heere Jezus Zelf. En terwijl Petrus sprak viel de Geest op allen.

3. Eerstelingen
Zijn dit nu losse bekeringsverhalen? Nee. Na Pinsteren-voor-Joden (Hand. 2) en Samaritanen (Hand. 8) is dit Pinksteren-voor-Heidenen. ‘Terwijl ik sprak viel de Geest op hen’. Ze spraken zelfs in talen; dus: Pinksterdrie. Waren het dan eenlingen? Nee, eerstelingen: Die Ethiopiër gaat terug naar Afrika, als minister nog wel; En de officier van de Italiaanse afdeling hoort bij Europa. Misschien moet hij straks het Romeinse rijk verdedigen tegen de Parthen. Hier komen dus werelddelen in beeld! Zo trekt de Geest van land tot land, als Gods gezant. Noem het maar Gods ‘telecommunicatie’. Wij vinden een ‘bevindelijke’ dominee anders dan een ‘missionaire’ maar bevinding en zending horen bij elkaar, beïnvloeden elkaar zelfs.

4. Gods inspraak
Spreekt de Geest dan nog zo?! Wij hebben nu toch de Bijbel en de canon is toch gesloten? Als ons hart maar niet gesloten is! Dan hoor je niets, nee. Maar een Schriftwoord heeft toch je hart wel eens geraakt Zo kreeg mijn vader als wanhopige werkloze de worden: Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn. Hij kreeg werk en kon trouwen. Zo kreeg ooit wijlen ds. G van Reenen: Drie mannen zoeken u. Het bleek een beroepingscommissie! Maar is dat geen griezelig piëtisme?! Dat hoeft niet. Ook Bonhoeffer, die voor Hitler naar de VS was gevlucht, werd getroffen door de dagtekst 2 Timotheüs: Kom nog voor de winter. En hij ging terug naar zijn kerk-in-nood. ZO beschrijft ook de Armeense opwekkingsprediker Doctorian, dat eens in hun vliegtuig naar Rome brand uitbrak en hij toen kreeg te geloven dat allen zouden overleven, – net als Paulus op dat schip. Gods ‘inspraak’ komt dus niet alleen voor bij bevindelijk-gereformeerden, maar ook bij Oecumenischen en Evangelischen. We zingen toch: Daar ‘k op Gods inspraak wacht (ps. 49). En Merk op mijn ziel welk antwoord God u geeft; Hij spreekt gewis tot elk die voor hem leeft (ps. 85). Misschien gebeurt het maar een keer in je leven; op een cruciaal moment. ZO verging het mij. Ik mag er geen wet van, maar ook niet van het tegendeel. Sta ervoor open. Kun je dan geen verkeerde toepassingen maken? Ja, dan is de wens de vader van de gedachte. Bijbelse regel blijft Romeinen 12: Met vernieuwd hart beproeven wat de wil van God is. Wordt het dan altijd duidelijk? Was het maar waar! Nu zien wij God door de spiegel der raadsels, maar ook dan zien we wel iets! Doe jezelf niet tekort en de Geest als communicatiedeskundige. Of hebben ‘sociale media’ onze antenne voor Gods media weggenomen? Zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. En andersom!

C. Blenk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 21:40

Dank je Moestuin

Mijn moeder heeft me zo'n 20 jaar geleden een kaart in een lijstje kado gedaan. Met 2 gevouwen handen en de tekst:" Leer mij Heere Uw weg"
Ik was toen niet bezig met God, maar met mijn eigen gevoelens en leefde in de wereld.
Heb het wel netjes neergezet, omdat mijn moeder het had gegeven

Nu 20 jaar later, weet ik hoe waar die boodschap geworden is in mijn leven
Waarvan ik 16 jaar lang steeds meer Zijn leiding nodig heb, sterker nog, ik kan zonder Zijn dagelijkse woorden in mijn hart niet meer leven
Als ik hem niet 'hoor/voel' in mijn hart, weet ik dat ik wat aan mijn emoties ed moet gaan doen, om weer dat contact te hebben. Want onze emoties overschreeuwen vaak en onze gevoelens, angsten en wil, trekken ons weg. Daar moet de mens zelf wat aan doen.
En als ik dan weer God terug voel/hoor, dan merk ik dat het aan mij lag dat ik Hem al die tijd niet meer voelde/hoorde

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 21:50

Leer mij Heere Uw weg....prachtig Bambi
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 21:57

MoesTuin schreef:Leer mij Heere Uw weg....prachtig Bambi

Mooi hè? Mijn moeder gaf het vast vanuit een ander idee, meer als waarschuwing en hoop dat ik door die tekst na ging denken
Daar heeft het niet voor geholpen.
Maar het werd wel waarheid in mijn leven


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten