Toetsing en vermaning

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Jesaja40 » 12 okt 2017 16:12

mona citeert:
Maar betekent het dan dat we daarom de vermaning of tucht achterwege moeten laten?
En hoe zou het dan wel moeten gaan volgens jullie?
En wat doen we met de opdrachten uit de Bijbel?


Geenzins moet de vermaning of tucht achterwege blijven. Soms komt het heel hard over, dan is de rode lijn gepasseerd en geen terugweg meer mogelijk. Wij zien het bij Elia als de hoofdman hem, als de man G'ds, commandeerd om direct bij de koning te komen. De tweede hoofdman begaat dezelfde fout. Der derde hoofdman buigt en verzoekt in plaats van een bevel en spaart zijn leven.

Je kan natuurlijk zeggen: ja, maar ik ben geen hoofdman en ik geef geen bevelen. Maar wat doen we dan met de duidelijke instructie, die Mona aandraagt in de reeks teksten?

Ook Mosje protesteerde bij de Eeuwige toen Hij hen de opdracht gaf om de leider te zijn van de kinderen van Israël. Er was geen keuze en hij moest gehoorzamen. En wat lezen we later over Mosje? Hij was een zachtmoedig mens.

De barricade op? Nee, dat is niet de Koninklijke weg. Gewoon de instructie volgen die uit de context is af te lezen. Wie het hart laat spreken heeft zeer veel gewonnen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor naamloos » 12 okt 2017 17:22

mona schreef:Nee dat zei je niet letterlijk. Maar omdat je in je eerste reactie gelijk met drie tegenargumenten komt, kwam dat op mij wel zo een beetje zo over. Vooral ook omdat je in je reactie niet zegt dat je een vermaning op zijn tijd wél nodig vind. Ik zag dus alleen ontkenningen in je reactie, vandaar dat ik het interpreteerde als een afwijzing.
Geen van drieën zijn tegenargumenten. Het was meer bedoelt als kanttekeningen, zo van: voor dat je daar aan begint, bedenk eerst .... (ik had ook het woord bedenking gebruikt)
mona schreef:Ik heb in de openingspost heel duidelijk aangegeven dat en vermaning uit liefde en met een biddend hart gegeven moet worden.
Paulus is daar heel duidelijk over. Maar blijkbaar roept alleen het woord vermaning al weerstand op.
Wat Paulus inhoudelijk bedoelt roept bij mij geen weerstand op, maar dat betuttelende vermanen wel.
En er wordt heel wat af 'vermaand' naar eigen inzichten, en voor je het weet ben je je vrijheid kwijt.
Oké, ik weet dat jij de 'echte' zonden bedoelt, maar evengoed sluipt het er gemakkijk zat in. (zoals bij het verzuimen van de samenkomsten)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor pindas83 » 12 okt 2017 18:03

Jesaja40 schreef: En wat lezen we later over Mosje? Hij was een zachtmoedig mens.



Mosje klinkt ook zachtmoedig. Maar je bedoelt Mozes? (Even voor de zekerheid)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Jesaja40 » 12 okt 2017 21:37

pindas83 merkt op:
Mosje klinkt ook zachtmoedig. Maar je bedoelt Mozes? (Even voor de zekerheid)


Ik gebruik bij voorkeur de Hebreeuwse namen en niet de westerse namen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Jesaja40 » 12 okt 2017 21:54

Verwijderd door moderator. off topique-smile
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2017 11:26

Verwijderd door moderator. off topique-smile
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Veendam » 14 okt 2017 09:54

Verwijderd door moderator. off topique-smile

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2017 13:54

naamloos schreef:Geen van drieën zijn tegenargumenten. Het was meer bedoelt als kanttekeningen, zo van: voor dat je daar aan begint, bedenk eerst .... (ik had ook het woord bedenking gebruikt)Wat Paulus inhoudelijk bedoelt roept bij mij geen weerstand op, maar dat betuttelende vermanen wel.

En dat schrap je er dan maar even uit.
naamloos schreef:En er wordt heel wat af 'vermaand' naar eigen inzichten, en voor je het weet ben je je vrijheid kwijt.

Nee, er dient vermaand te worden naar bijbels inzicht en volgens de daarvoor geldende regels.
naamloos schreef:Oké, ik weet dat jij de 'echte' zonden bedoelt, maar evengoed sluipt het er gemakkijk zat in. (zoals bij het verzuimen van de samenkomsten)

Zonden zijn zonden. Er bestaat geen grijs gebied zoals een onechte zonde.
Voor de Heere is de ene zonde net zo erg als de andere en indien wij 1 gebod overtreden, overtreden wij de gehele wet!
Het verzuimen van de samenkomst is een nalatigheid. De Heere roept je en je gaat dan niet. Dan ontneem je Hem de kans om tot je te spreken middels de prediking.
Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
Dit staat ook in jouw Bijbel naamloos, in Hebreëen 10.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor naamloos » 14 okt 2017 15:13

Chaya schreef:En dat schrap je er dan maar even uit.
Wat schrap ik? Als je goed leest zie je dat ik er iets bij zet nl. betuttelen.
Je moet geestelijk volwassen worden, en we hoeven elkaar niet als kleine kinderen te behandelen.
Chaya schreef:Nee, er dient vermaand te worden naar bijbels inzicht en volgens de daarvoor geldende regels.
En Bijbelse inzichten verschillen nogal eens. En daarom: Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Rom. 14.
Chaya schreef:Zonden zijn zonden. Er bestaat geen grijs gebied zoals een onechte zonde.
Wat voor de zwakken in het geweten zonde is kan verschillen met het geweten van de sterke.
Hoe je daarmee om hoort te gaan is punt 2. Lees maar eens wat Paulus daar over zegt in Romeinen 14 en 1Korinte 10.
Chaya schreef:Het verzuimen van de samenkomst is een nalatigheid. De Heere roept je en je gaat dan niet. Dan ontneem je Hem de kans om tot je te spreken middels de prediking.
Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
Dit staat ook in jouw Bijbel naamloos, in Hebreëen 10.
Maak er geen gewoonte van! Voor mij geen enkel probleem om eens een keer over te slaan als het zo uit komt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2017 11:23

naamloos schreef:Wat schrap ik? Als je goed leest zie je dat ik er iets bij zet nl. betuttelen.
Je moet geestelijk volwassen worden, en we hoeven elkaar niet als kleine kinderen te behandelen.

Het gaat niet over het (beperkte) inzicht van naamloos of Chaya, we moeten volgen wat de Bijbel hierover zegt!
naamloos schreef:En daarom: Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Rom. 14.

Ja, daar ben je heel goed in, teksten die jou bevallen uit het verband rukken.
En Paulus citeren, maar het betuttelend van hem vinden als hij zegt dat we elkaar moeten vermanen.
Je bent HET voorbeeld hier van de cherry picking bijbellezer.
naamloos schreef:Voor mij geen enkel probleem om eens een keer over te slaan als het zo uit komt.

Dat verbaast mij niets. Noch het feit dat je dit zo makkelijk goedpraat.
Lees eens wat vaker in het O.T. en dan met name Spreuken:
Grijp de tucht aan, laat niet af; bewaar ze, want zij is uw leven.
Of de Psalmen:
Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders;
ik verkoos liever te staan op de drempel van het huis van mijn God
dan lang te wonen in de tenten van de goddeloosheid.

Anna diende de Heere dag EN nacht en was voortdurend in de tempel. Wat schieten wij dan tekort.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor naamloos » 16 okt 2017 12:45

Chaya schreef:Het gaat niet over het (beperkte) inzicht van naamloos of Chaya, we moeten volgen wat de Bijbel hierover zegt!
En als je nou eens een keer goed leest dan kun je weten dat ik dat gewoon doe.
Chaya schreef:Ja, daar ben je heel goed in, teksten die jou bevallen uit het verband rukken.
En Paulus citeren, maar het betuttelend van hem vinden als hij zegt dat we elkaar moeten vermanen.
Je bent HET voorbeeld hier van de cherry picking bijbellezer.
Alweer, goed lezen Chaya. Ik heb enkele voorbeelden gegeven wat ik betuttelen noem, zoals bij mijn post op wo okt 11, 2017 10:21 pm. waarin het o.m. gaat over open internet, tv e.d. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/252 ... echisatie/
Ook heb ik het voorbeeld gebruikt over de invulling van de zondag, en dan mag jij me eens vertellen wat ik precies uit het verband ruk: De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. (het staat gewoon letterlijk bij mijn voorbeeld)
En verder zei ik dat ik nergens heb gezegd dat ik vermanen niet nodig vind, plus dat Paulus uitspraken inhoudelijk bij mij helemaal geen weerstand oproepen.En verder nog dat iedereen me er op mag aanspreken als ik in openlijke zonde zou leven.
Voor mij ben jij HET voorbeeld hoe je iets negatiefs van iemands post kan maken. Ik zou het intussen gewend moeten zijn van jou, als je een kans ziet haal je een zinnetje uit mijn post, geeft er je eigen invulling aan en naamloos heeft het weer gedaan.
Ik moet dan altijd aan 1 Korinte 13 denken: de liefde denkt geen kwaad (laat staan spreken, en dan nog leugens ook). En dat we elkaar horen op te bouwen, niet af te breken. (En, ik zal je maar vast voor zijn, niet opbouwen in de zonden uiteraard)
Chaya schreef:Dat verbaast mij niets. Noch het feit dat je dit zo makkelijk goedpraat.
Lees eens wat vaker in het O.T. en dan met name Spreuken:
Grijp de tucht aan, laat niet af; bewaar ze, want zij is uw leven.
Of de Psalmen:
Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders;
ik verkoos liever te staan op de drempel van het huis van mijn God
dan lang te wonen in de tenten van de goddeloosheid.
Anna diende de Heere dag EN nacht en was voortdurend in de tempel. Wat schieten wij dan tekort.
En, als het goed is, dienen wij God dag en nacht op onze eigen plaats. Gelovigen zijn nu de tempel waar de Geest in woont, weet je nog wel? Hij is altijd bij ons! En daarbij hebben we ook onze samenkomsten waar ik gewoon een voorstander van ben, zoals ik ook al gezegd heb. (zie mijn post aan Bambi) Nog meer negatiefs over me kunnen vinden of maken?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 16 okt 2017 14:42

naamloos schreef: En daarbij hebben we ook onze samenkomsten waar ik gewoon een voorstander van ben, zoals ik ook al gezegd heb. (zie mijn post aan Bambi)

Klopt, je wilde mij zelfs naar de kerk hebben :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 16 okt 2017 15:01

Bambi schreef:Klopt, je wilde mij zelfs naar de kerk hebben :wink:

Dan zijn naamloos en ik het toch nog eens af en toe. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2017 15:14

Naamloos schreef:En, als het goed is, dienen wij God dag en nacht op onze eigen plaats. Gelovigen zijn nu de tempel waar de Geest in woont, weet je nog wel? Hij is altijd bij ons! En daarbij hebben we ook onze samenkomsten waar ik gewoon een voorstander van ben, zoals ik ook al gezegd heb. (zie mijn post aan Bambi) Nog meer negatiefs over me kunnen vinden of maken?


Hier ben ik het helemaal mee eens. De tempeldienst wordt door protestanten vaak te makkelijk vertaald naar de kerkdiensten en de tempel naar de kerk. En dat is Bijbels gezien onjuist. Dan krijg je misverstanden als "Anna was dag en nacht in de tempel en dan schieten wij tekort". Sowieso lijkt me dat logisch aangezien de kerk niet dag en nacht open is en de Bijbel je nergens vraagt om dag en nacht in de kerk te zijn. Als je dan een gevoel van tekortschieten hebt op basis van bijvoorbeeld Psalm 84 ligt dat aan dat misverstand.

Niet de kerk is de tempel van nu. Je lichaam is de tempel waar God in wil wonen. Jezus zegt al dat hij de tempel die door mensenhanden is gemaakt zal afbreken en een nieuwe tempel die niet door mensenhanden is gemaakt, zal opbouwen. Het oude verbond werd gekenmerkt door wetten en ceremonieen die men moest uitvoeren, bij het nieuwe verbond schrijft God de wetten in ons verstand en in ons hart. Je kan Psalm 84 dus niet vertalen naar "ik wil liever 1 dag in de kerk zijn dan 1000 dagen ergens anders" of het deel over Anna met "we moeten net als Anna dag en nacht in de kerk willen zijn". God vraagt dat helemaal niet van ons. Hij vraagt om ons leven als een welgevallig offer in Zijn dienst te geven. Op zondag als je naar de kerk gaat maar ook door de week, als je naar het werk gaat, gaat sporten of wat dan ook gaat doen. Wat niet inhoudt dat je niet naar de samenkomsten mag uitzien en verlangen, maar de essentie van Psalm 84 is veel dieper. Het gaat om dag en nacht met Hem leven, waar je ook bent.

Ik heb dan ook moeite met de zienswijze dat we naar de kerk gaan omdat we daar God kunnen ontmoeten. Niet zoeer omdat dat onjuist is, je kan Hem ontmoeten in de kerk en Zijn woorden horen. Maar Hij woont in je hart en niet in de kerk, dus je kan hem overal ontmoeten en Hij kan overal tot je spreken. Door de kerk als een exclusieve plaats daarvoor toewijzen doe je juist tekort daaraan. Alsof je Hem alleen op zondag in die 1 of 2 diensten kan ontmoeten. Alsof Hij daar zou wachten tot je langskomt omdat je Hem anders niet ontmoet. Ja, dan zouden we dagelijks kerkdiensten moeten beleggen en zoveel mogelijk diensten op zondag.... en die allemaal bezoeken. En anders zouden we ons enorm tekort doen. Maar de Bijbel leert dat Hij ons wil wonen en we altijd bij zijn troon kunnen komen en daar genade mogen vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 16 okt 2017 16:45

Chaya schreef:Dan zijn naamloos en ik het toch nog eens af en toe. :wink:

Ik denk dat je wel op meer op punten eens bent. En welke dat zijn, mogen jullie samen onderzoeken :wink:

@ Marnix, ik ben het met je eens.
We moeten dag en nacht in Gods nabijheid willen zijn. En dat kon vroeger alleen in de tempel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten