Toetsing en vermaning

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 16:58

Chaya schreef:Het spijt me erg, maar daar kan ik niet in meegaan.
Ik kan in de Bijbel niet terugvinden dat God Zijn kinderen terugplaatst in het bedrijven van de zonden. Dat doet de mens zelf.
Ik wel hoor, een Sara die speelt dat ze Abrahams zuster is. Een Abraham die een kind verwekt bij een slavin, een Jacob die met 2 vrouwen getrouwd was en kinderen verwekt bij 4. Dat waren zelfs noodzaken om Zijn plan in te vullen
Zou het een keer niet over die broek en fiets kunnen gaan? Dat zijn bijzaken en het vermanen gaat over de hoofdzaken.

Marc Verhoeven zegt het evenzeer:

Weinig christenen laten zich vandaag nog vermanen of terechtwijzen. Als je dat “durft te doen” dan veranderen ze in zichzelf verdedigende, zichzelf rechtvaardigende, verontwaardigde, heftige tegenstanders.
En dan mag je al vele jaren in het geloof zijn, en al wat op leeftijd zijn gekomen, bewezen hebben bijbelvast te zijn … ze pikken het gewoon niet. De stereoptiepe slogans van “oordeelt niet”.“u bent onverdraagzaam en liefdeloos” worden snel afgevuurd om je de mond te snoeren.
Zij hebben niet door dat je hen juist vermaant omdat je de waarheid liefhebt, oprecht wilt zijn en omdat je weet dat zij die terechtwijzing broodnodig hebben voor hun geestelijke groei.

Vermanen en terechtwijzen behoort bij de manier waarop christenen elkaar aansporen om op het rechte spoor (gedrag) te blijven en bij de leer die ons is overgeleverd (Judas 3). Het is geen uitvindsel van hedendaagse “farizeeën en schriftgeleerden” en andere kwaadwilligen. Het is in wezen een heilige opgelegde taak die in het Nieuwe Testament uitbundig geleerd en bevolen wordt.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/vermanen-terechtwijzen

Als je dit topic terugleest, is er dus niemand hier die voluit zegt: ja hoor, een andere christen mag mij vermanen als ik volgens hem op het verkeerde spoor zit.
Ik lees alleen tegensputteren of jamaars.
Wat doen we dan met het gebod dat in de Bijbel staat?

Zou het niet zo zijn, dat jij een sterke zwakte hebt om mensen te willen vermanen (en oordelen)en dat dat juist tussen jou en God in staat en je daar eens vooral vanaf moet?
(Dat was ook een vermaning, die wel van God kwam. want tijdens jouw schrijven van het stuk waar ik op reageer, werd ik zo tegengehoude om mijn stuk over popmuziek te plaatsen, dat het mijn denken en voelen totaal blokkeerde en toen het over was en ik het stuk mocht plaatsen, zag ik deze verongelijkte reaktie van jou )
Laatst gewijzigd door Bambi op 02 nov 2017 17:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 17:06

Chaya schreef:Waarom eigenlijk? Is het zo erg om een keer al dan niet terecht vermaand te worden?
En het gaat niet alleen om het vermanen, maar ook om de reactie daarop.



Deze reacties dus.


Dat zeg je tweemaal in 1 reactie.
En is dat eigenlijk dan geen teken van de tijdgeest? (die van: ik vind, ipv Gods Woord zegt)

Nee, daar gaat het hier niet over. Het stukje gaat over het vermanen aan mensen die een uitwendige zonde aan de hand houden.
En dat kan dus ook een kind van God zijn he, die in zonde gevallen is.



Op zich niet zo raar toch dat mensen zich niets meer laten gezeggen.
Vermaningen werden zo vaak op een verkeerde manier gebruikt voor de regeltjes van de kerk (je mag dit niet en dat niet....)

Bijbelse vermaning heeft als doel: LIEFDE.
Liefde vanuit een rein hart en vanuit écht geloof.

Niet iedereen heeft ook de gave tot vermanen gekregen.
Vermanen dient te gebeuren in zachtmoedigheid ook.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2017 17:29

Bambi schreef:Dus waarom dan mij vermanen als ik naar popmuziek luister? Is dat dan uit God, of uit een tekort aan het vertrouwen in God, van de mensen die menen te moeten vermanen en een vrucht van zichzelf in die ander ook willen zien en daarom vermanen?

Als jij in je eigen huis naar popmuziek luistert, wie zou jou dan kunnen vermanen? Hooguit de buren die vinden dat je de muziek te hard zet.
Nogmaals, het gaat niet om dergelijke zaken, alhoewel dat in de praktijk misschien wel gedaan wordt.
Het gaat over de ernstige uitwendige zonden, zodat de naam van de Heere daarmee belasterd wordt.
Denk dan bijvoorbeeld aan het moddergooien in de pers, van voorgangers of slachtoffers, als er op het kerkelijk erf verschrikkelijk dingen gebeuren.
Als de rechte weg bewandeld wordt, is dat altijd volgens een bepaalde lijn. Dus niet vanuit een roddel, of koffiegeleuter, zoals op zondag op de fiets naar de kerk komen (wat in sommige gemeentes nog steeds als zonde wordt gezien). Maar bewezen zonden, waarbij met 2 of 3 getuigen vermaand wordt.
Nee, de zonden die worden genoemd in Avondmaalsformulier.
Deze dus:
die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

Dus bij vermanen niet denken aan het boze gezicht dat je krijgt omdat je met oorbellen in door het dorp fietst. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 17:51

Hoe werkt God?
Toen ik door God in wegen was geleid die ik op dat moment niet kon rijmen met een weg van God en daarom na veel strijd met God daarom en mijn vertrouwen in God daarom voor een deel kwijt was, en ik dat terug wilde, deed Hij dat op deze manier

Ik fietste naar huis en God gebood me om naar een bepaalde winkel te gaan, om een boodschap te halen
Ik reed er heen en zag dat de winkel dicht was en was not amused. Was dit weer zo'n foute aanname van mijn kant? Was God boos?
Dus ik vroeg waarom God me naar een winkel stuurde waarvan Hij wist dat die gesloten was
Toen was het antwoord vrij eenvoudig: Zo was onze relatie voor die tijd. Ik vertrouwde op Gods weg en deed wat Hij van me vroeg, met het vertrouwen dat ook al zag ik niet op dat moment gelijk waarom, Hij daar een bedoeling mee had
Ik had mijn vertrouwen weer terug

En dat laat ik me door mensen die mij dan denken te moeten vermanen, niet meer afnemen, want dat is namelijk geen vermaning door God opgedragen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 18:02

Chaya schreef:Als jij in je eigen huis naar popmuziek luistert, wie zou jou dan kunnen vermanen? Hooguit de buren die vinden dat je de muziek te hard zet.
Nogmaals, het gaat niet om dergelijke zaken, alhoewel dat in de praktijk misschien wel gedaan wordt.
Het gaat over de ernstige uitwendige zonden, zodat de naam van de Heere daarmee belasterd wordt.
Denk dan bijvoorbeeld aan het moddergooien in de pers, van voorgangers of slachtoffers, als er op het kerkelijk erf verschrikkelijk dingen gebeuren.
Als de rechte weg bewandeld wordt, is dat altijd volgens een bepaalde lijn. Dus niet vanuit een roddel, of koffiegeleuter, zoals op zondag op de fiets naar de kerk komen (wat in sommige gemeentes nog steeds als zonde wordt gezien). Maar bewezen zonden, waarbij met 2 of 3 getuigen vermaand wordt.
Nee, de zonden die worden genoemd in Avondmaalsformulier.
Deze dus:
die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

Dus bij vermanen niet denken aan het boze gezicht dat je krijgt omdat je met oorbellen in door het dorp fietst. :wink:


Ik denk dat iedereen allereerst wel genoeg aan zichzelf heeft....zelf onderzoek

Verder gaat het om geloof maar ook vertrouwen dat er onderling moet zijn over en weer.

In mijn leven overheerst blijdschap, vreugde en dankbaarheid en een absoluut vertrouwen dat mijn leven bij Jezus veilig en geborgen is.
Het eeuwige leven begint hier en nu.
Maar als het vertrouwen geschonden is, je teleurgesteld bent in God, in gelovigen?
Hoe leer je dan weer vertrouwen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 18:05

Laat dit een troost zijn voor de één en een vermaning voor de ander
Johannes 10:
24 De Joden dan omringden Hem, en zeiden tot Hem: Hoe lang houdt Gij onze ziel op? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit.
25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in den Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij.
26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
30 Ik en de Vader zijn een.
31 De Joden dan namen wederom stenen op, om Hem te stenigen.
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele treffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die stenigt gij Mij?
33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over gods lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?
35 Indien de wet die goden genaamd heeft, tot welke het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
36 Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?
37 Indien Ik niet doe de werken Mijns Vaders, zo gelooft Mij niet;
38 Maar indien Ik ze doe, en zo gij Mij niet gelooft, zo gelooft de werken; opdat gij moogt bekennen en geloven, dat de Vader in Mij is, en Ik in Hem.
39 Zij zochten dan wederom Hem te grijpen, en Hij ontging uit hun hand.

Een troost voor degenen die weten en voelen dat het God is die hen leidt en Zijn stem herkennen en een weten dat niemand je uit Zijn hand kan uitrukken
En een vermaning zijn voor degenen die menen met de Bijbel in de hand, net als de farizeëers, op regels te moeten wijzen en oordelen, terwijl ze het niet doen uit God, omdat ze Zijn stem niet herkennen en Hem niet volgen maar met verstand en hart anderen en regels en hun eigen hart volgen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 nov 2017 18:50

Zo is het Bambi

Velen zijn opgevoed binnen de zware religie, deze heerste niet alleen in de kerk maar ouders gebruikte deze strengheid ook binnen het gezin.
Nu er meer mondigheid is kiezen ze er voor om onder dit juk uit te komen.
Terecht!
Heeft de Heere Jezus niet het juk van ons afgenomen, de wet vervuld omdat wij die zelf niet na kunnen komen maar is nog steeds het geval dat we deze om de oren krijgen bij het gaan zitten in de kerk, waarom niet eerst aanbidding? Waar hoort de wet?
Zijn de tien geboden ooit aan de christenen na het kruis gegeven?

Je hoeft maar het aantal kerken en denominaties te tellen en je weet dat wat voor de één waarheid is, door de ander als een vervloekte dwaalleer wordt beschouwd.

Het staat er alleen maar duidelijk als je het bekijkt door de bril waardoor je leerde kijken.
Als je die blijft ophouden, zal je nooit begrijpen waarom de anderen die door een andere bril kijken iets totaal anders zien.
Je kunt je verdiepen in het standpunt van de ander, je kunt proberen het te begrijpen, maar wanneer je je niet bewust bent van het feit dat je zelf óók door een bril kijkt, zal je de ander ten diepste blijven zien als iemand die minder ware ideeen heeft.

Denken dat er één waarheid is en geloven dat jij die waarheid kent, leidt tot (onbewuste) arrogantie naar en veroordeling van andersdenkenden.

Vernieuw je denken, re-formeer!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 19:20

Klopt Moestuin

Als je zelf al niet ziet het waarom en hoe van die weg. Hoe kun je dat dan aan anderen uitleggen, die daar een verklaring over willen?
De ware bevinding en de vrucht is juist, dat men door God en de Heere Jezus via de Heilige Geest geleid wordt. Wat het volgen van de Heere Jezus genoemd wordt met je juk op je schouders.
Dat hoort de 1e herkenning te zijn
Niet de weg hoort de herkenning te zijn, want die loopt voor een ieder anders.
Het juk is die persoonlijke weg en een ieder heeft dus een ander juk gekregen. Dan moet je niet over dat juk gaan oordelen en vermanen
Maar kijken of men de Heere Jezus volgt
En hoe zie je dat? Dat hoor je aan het praten. Dan kun je aan hun praten vaak horen dat God hen leidde en ze Zijn stem horen/voelen.
Een persoonlijke relatie met God is dus en vrucht van de Geest

En de 2e herkenning hoort te zijn, het geloof dat de Heere Jezus voor je zonden gestorven is, ook al kun je dat ook niet uitleggen, omdat ook dat geloven is, een zeker weten in het hart ingelegd door God dus.
Daar hoeft geen meetlat over hoe groot dan jouw besef van je zonden zijn en hoe dat voelt

En vanuit die 2 vruchten komen de andere vruchten voort. Dan wordt je hart en denken veranderd en je houding en gedrag
Dat leert in afhankelijkheid van God leven en Zijn stem kunnen voelen en horen in je hart
En daarom hamer ik op die relatie met God

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2017 20:10

Chaya schreef:Het spijt me erg, maar daar kan ik niet in meegaan.
Ik kan in de Bijbel niet terugvinden dat God Zijn kinderen terugplaatst in het bedrijven van de zonden. Dat doet de mens zelf.

Zou het een keer niet over die broek en fiets kunnen gaan? Dat zijn bijzaken en het vermanen gaat over de hoofdzaken.

Marc Verhoeven zegt het evenzeer:

Weinig christenen laten zich vandaag nog vermanen of terechtwijzen. Als je dat “durft te doen” dan veranderen ze in zichzelf verdedigende, zichzelf rechtvaardigende, verontwaardigde, heftige tegenstanders.
En dan mag je al vele jaren in het geloof zijn, en al wat op leeftijd zijn gekomen, bewezen hebben bijbelvast te zijn … ze pikken het gewoon niet. De stereoptiepe slogans van “oordeelt niet”.“u bent onverdraagzaam en liefdeloos” worden snel afgevuurd om je de mond te snoeren.
Zij hebben niet door dat je hen juist vermaant omdat je de waarheid liefhebt, oprecht wilt zijn en omdat je weet dat zij die terechtwijzing broodnodig hebben voor hun geestelijke groei.

Vermanen en terechtwijzen behoort bij de manier waarop christenen elkaar aansporen om op het rechte spoor (gedrag) te blijven en bij de leer die ons is overgeleverd (Judas 3). Het is geen uitvindsel van hedendaagse “farizeeën en schriftgeleerden” en andere kwaadwilligen. Het is in wezen een heilige opgelegde taak die in het Nieuwe Testament uitbundig geleerd en bevolen wordt.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/vermanen-terechtwijzen

Als je dit topic terugleest, is er dus niemand hier die voluit zegt: ja hoor, een andere christen mag mij vermanen als ik volgens hem op het verkeerde spoor zit.
Ik lees alleen tegensputteren of jamaars.
Wat doen we dan met het gebod dat in de Bijbel staat?


Dan heb je niet goed gelezen. Ik ben voor vermaning, ik heb bij mijn belijdenis daar ook mee ingestemd. Dat zeg ik hierboven ook. Ik stel alleen dat het wel heel belangrijk is dat het op goede gronden gebeurt. Dat lijkt me ook ronduit Bijbels.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor schaapje » 02 nov 2017 21:52

Chaya schreef:Als jij in je eigen huis naar popmuziek luistert, wie zou jou dan kunnen vermanen? Hooguit de buren die vinden dat je de muziek te hard zet.
Nogmaals, het gaat niet om dergelijke zaken, alhoewel dat in de praktijk misschien wel gedaan wordt.
Het gaat over de ernstige uitwendige zonden, zodat de naam van de Heere daarmee belasterd wordt.
Denk dan bijvoorbeeld aan het moddergooien in de pers, van voorgangers of slachtoffers, als er op het kerkelijk erf verschrikkelijk dingen gebeuren.
Als de rechte weg bewandeld wordt, is dat altijd volgens een bepaalde lijn. Dus niet vanuit een roddel, of koffiegeleuter, zoals op zondag op de fiets naar de kerk komen (wat in sommige gemeentes nog steeds als zonde wordt gezien). Maar bewezen zonden, waarbij met 2 of 3 getuigen vermaand wordt.
Nee, de zonden die worden genoemd in Avondmaalsformulier.
Deze dus:
die afgoden in welke gestalte ook voor de Heere in de plaats stellen of God op eigenwillige manier vereren;
die de naam van de Heere door vloeken of op andere wijze misbruiken;
die zich bezighouden met occulte praktijken of daaraan geloof hechten ;
die God, Zijn Woord en de heilige sacramenten verachten;
die aan hun ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam zijn ;
die zich aan menselijk leven vergrijpen of haat koesteren tegen hun naasten en zich niet met hen willen laten verzoenen;
die getrouwd of ongetrouwd hun lichaam niet rein bewaren;
die hebzuchtig, verkwistend of verslaafd zijn;
die leugenaars of roddelaars zijn;
kortom, allen die zich in woord en wandel als ongelovigen gedragen.

Dus bij vermanen niet denken aan het boze gezicht dat je krijgt omdat je met oorbellen in door het dorp fietst. :wink:

Ik zou bij deze de opponenten willen vermanen :lol: 8) om eens goed te lezen wat chaya schrijft, want jullie hebben het over iets heel anders.
Probeer haar eens te begrijpen.

En Sara loog dat ze een zuster was van Abraham,..... tja toen was de wet nog steeds niet van kracht. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor MoesTuin » 02 jun 2018 21:44

Toch ontzettend erg dit als je dit is bijgebleven van de kerkgang vanuit de herinnering vanuit de jeugd van Maarten t Hart



Maar vervolgens het geloof wat toch nog aanwezig is is dan verheugend, God werkt, Gods Geest werkt!
Maarten t Hart zingt Psalm 119 vers 3



want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Toetsing en vermaning

Berichtdoor Veendam » 03 jun 2018 07:48

schaapje schreef:Ik zou bij deze de opponenten willen vermanen :lol: 8) om eens goed te lezen wat chaya schrijft, want jullie hebben het over iets heel anders.
Probeer haar eens te begrijpen.

En Sara loog dat ze een zuster was van Abraham,..... tja toen was de wet nog steeds niet van kracht. :wink:


Sara loog niet dat ze een zuster was van Abraham.
Ze was dat namelijk wel.
Ze was een halfzus van Abraham.
Het was echter niet de hele waarheid, omdat Sara ook de vrouw van Abraham was.
Dus je kunt niet liegen maar toch niet de waarheid vertellen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten