Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elsje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mar 2017 07:42

Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor elsje1971 » 08 okt 2017 16:41

Wat is nu het wezenlijke verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)
in geloof en gedrag?
welke is "strenger" ?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor benefietdiner » 08 okt 2017 16:54

elsje1971 schreef:Wat is nu het wezenlijke verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)
in geloof en gedrag?
welke is "strenger" ?
Welke christelijk gereformeerden bedoel je en welke protestants kerk in Nederland bedoel je. De kerken zijn in hun eigen denominatie al erg verschillend.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor lekkerbek » 08 okt 2017 18:11

Beetje vreemde vraag.......als je 2 specifieke gemeentes op het oog hebt kun je toch zelf luisteren wat het verschil is?
Als gergemmer heb ik even op beide sites gekeken, ze zien er beiden niet naar zo jij noemt "streng" uit.
Het is niet zo mijn ligging dus ik vind het lastig om er iets van te zeggen. Ondervind het zelf. Je moet niet kijken wat strenger is maar wat Bijbelgetrouw is.
Schrijf voor jezelf op wat jij belangrijk in een dienst vindt. Bv ik vind het belangrijk dat wet en evangelie gepreekt wordt. Dat Christus gepreekt wordt. Ik word het diepst geraakt door bevindelijke preken. Als jij voor jezelf duidelijk hebt wat jíj belangrijk vindt (ten diepste is het wat jij denkt wat God belangrijk vindt, dus wat Bijbels is) dan kun je beide kerkdiensten beluisteren en heb je een antwoord. Ook kun je naar Bijbelse tradities kijken, sta je Bijbels gezien achter dat er door dames een hoed op in de kerk wordt gedragen, dat dames altijd een rok /jurk dragen....etc etc., wordt dat in die gemeenten juist wel of niet gedaan?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor Niagara » 09 okt 2017 07:51

Zowel binnen de PKN als binnen de CGK bestaan grote verschillen qua 'strengheid'. Het verschilt sterk per gemeente. Dus als je één PKN hebt gezien, heb je ze niet allemaal gezien, en hetzelfde geldt voor de CGK. Je hebt onder beide kerkverbanden kerken waar men met hoeden en rokken naar de kerk komt en er met nadruk op zonde wordt gepreekt, maar ook 'lichte' gemeentes waar veel over het praktisch leven in genade wordt gesproken en minder gelet wordt op kleding, en van alles er tussenin. Wel moet ik zeggen dat binnen de protestantse kerk gemeentes zijn waar naar mijn idee soms zo vrijzinnig gepreekt wordt dat het bijna niet meer over Jezus gaat maar over een positieve kracht die voor ieder nader in te vullen is. (Ben dat in de CGK niet tegengekomen, maar heb ze natuurlijk niet allemaal bezocht.) Het is dus niet persé hoe lichter/vrijer hoe beter wat mij betreft.
Wat kan helpen om een beetje een idee te krijgen hoe zwaar een PKN gemeente is, is kijken welke gezindte ze waren voor 2004. De PKN bestaat in dat verband namelijk pas sinds 2004 en is een samengang van een aantal verschillende kerken van verschillende 'zwaarte'. Binnen de CGK kun je zwaarte ook enigzins zien aan de samenwerkingsverbanden. Sommige zitten bij Bewaar het pand (streng), anderen werken samen met bijvoorbeeld NGK of GKV (lichter).
Wat ik aanraad is ook gewoon te gaan bezoeken als je interesse hebt, trek een rok aan (in de lichtere kerken word je er ook niet gek op aangekeken als je een rok aanhebt) en als je bang bent dat je misschien toch een hoed op zult moeten, stop er een in je tas voor het geval dat en observeer even wat er naar binnen loopt. En houd in je achterhoofd dat een kerk met dezelfde naam een dorp verderop weer heel anders kan zijn, dus oordeel niet te snel over het hele kerkverband.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2017 08:02

Je hebt inderdaad lichte en zware pkn's en cgk's. Je hebt plaatsen waar de CGk veel lichter is dan de PKN en ook anderom. En je hebt plaatsen waar je beiden zwaar zijn of beiden licht. Verschilt dus heel erg per gemeente. Beste is dus om naar beide diensten te gaan en het verschil te beluisteren.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 okt 2017 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor pindas83 » 09 okt 2017 08:20

Marnix schreef:Je hebt inderdaad lichte en zwarte pkn's en cgk's. Je hebt plaatsen waar de CGk veel lichter is dan de PKN en ook anderom. En je hebt plaatsen waar je beiden zwaar zijn of beiden licht. Verschilt dus heel erg per gemeente. Beste is dus om naar beide diensten te gaan en het verschil te beluisteren.


Bedoel je nou ‘witte en zwarte pkn ‘s en cgk ‘s of ‘lichte en zware’? :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2017 10:08

haha oeps. Zwarte pkn's ben ik in Nederland nog niet veel tegengekomen, foutje ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor lekkerbek » 09 okt 2017 10:18

Ik reageerde zo omdat de vragensteller in haar 2e reactie 2 links gaf met gemeentes in dezelfde plaats, een ckg en pkn waarip de sites al vrij duidelijk was om wat voor soort gemeente het gaat. Het leek me dan vrij duidelijk om dit zelf te toetsen. Als het een algemene vraag was geweest ligt dit idd wat anders.
Ik schrijf t er nog maar even bij voor t geval iemand bij mn 1e reactie denkt: waar heeft ze het over :wink:
Dat is het lastige als iemand zijn/haar reactie weer verwijderd.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Verschil tussen christelijk gereformeerd en protestants (pkn)

Berichtdoor bernard 3 » 09 okt 2017 16:06

*Verwijderd i.v.m. off topic. Let tevens op de voorwaarden voor plaatsing in de gesloten fora*


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten