De Goede Boodschap

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

De Goede Boodschap

Berichtdoor gravo » 26 sep 2017 22:20

Daar heb ik nog eens over nagedacht: Jezus zegt in Johannes 8,7 tegen Schriftgeleerden die de Wet van Mozes willen toepassen door een zondige vrouw te stenigen: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen". Iedereen druipt af. Een bekend verhaal.

Maar het meest frappante is natuurlijk dat Jezus Zelf (die ons in alles gelijk geworden is uitgenomen de zonde) als enige het recht had om die steniging wel uit te voeren. Hij had de eerst steen mogen werpen.
Maar Hij deed het niet. Hij veroordeelt de vrouw ook niet! Ook zo merkwaardig. Hij draagt haar alleen op om niet meer te zondigen. De zonde wordt wel gezien en aangewezen, maar niet bestraft.

Dat vertelt mij alles over Hem.
Genade voor recht.
En volgens mij is dat de kern van het Evangelie, de Goede Boodschap!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: De Goede Boodschap

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2017 22:43

Dat is het verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament. In het Oude wordt meestal gelijk gestraft en in het Nieuwe krijgen mensen de kans om te bekeren. Maar als ze dat niet doen, dan worden ze na dit leven, op de oordeelsdag, toch echt wel gestraft, ook door de Heere Jezus Zelf

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: De Goede Boodschap

Berichtdoor Veendam » 26 sep 2017 22:50

Ik weet dat er ergens iets in het Oude Testament staat en dat is ongeveer zo: Wanneer iemand afdwaald van de weg van God, diens naam in het zand (of stof) geschreven zal zijn, dat zal wegspoelen door de regen en zijn naam zal niet meer herinnerd worden. (zal niet meer worden herdacht)

Natuurlijk kende Jezus en de farizeërs die tekst ook. Helaas weet ik het niet meer precies en weet niet meer precies waar het staat :?
Met deze achtergrond informatie denk ik meer te kunnen bevatten wat er daar waarschijnlijk gebeurde:
Het zit er dik in dat Jezus de namen van de mensen in het zand schreef en dat er daarom ook niet staat dat ze allemaal weggingen maar dat ze één voor één weggingen.

Het staat er niet, maar ik lees het er wel in.
Messianse Joden is over het algemeen deze gedachte ook bekend en ik heb het meerdere van hen horen bevestigen.

Bambi

Re: De Goede Boodschap

Berichtdoor Bambi » 27 sep 2017 01:09

Veendam schreef:Ik weet dat er ergens iets in het Oude Testament staat en dat is ongeveer zo: Wanneer iemand afdwaald van de weg van God, diens naam in het zand (of stof) geschreven zal zijn, dat zal wegspoelen door de regen en zijn naam zal niet meer herinnerd worden. (zal niet meer worden herdacht)

Natuurlijk kende Jezus en de farizeërs die tekst ook. Helaas weet ik het niet meer precies en weet niet meer precies waar het staat :?
Met deze achtergrond informatie denk ik meer te kunnen bevatten wat er daar waarschijnlijk gebeurde:
Het zit er dik in dat Jezus de namen van de mensen in het zand schreef en dat er daarom ook niet staat dat ze allemaal weggingen maar dat ze één voor één weggingen.

Het staat er niet, maar ik lees het er wel in.
Messianse Joden is over het algemeen deze gedachte ook bekend en ik heb het meerdere van hen horen bevestigen.

Deze tekst wordt door velen in verband gebracht met het hoofdstuk
Jeremia 17:13 O HEERE, Israëls Verwachting! allen, die U verlaten, zullen beschaamd worden; en die van mij afwijken, zullen in de aarde geschreven worden; want zij verlaten den HEERE, den Springader des levenden waters.


Ik vind dit wel een mooie uitleg van het gebeuren

http://www.eindeloosgelukkig.nl/index.p ... n-het-zand

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: De Goede Boodschap

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2017 11:12

Jeremia 17:13 O HEERE, Israëls Verwachting! allen, die U verlaten, zullen beschaamd worden; en die van mij afwijken, zullen in de aarde geschreven worden; want zij verlaten den HEERE, den Springader des levenden waters.

Inderdaad deze tekst bedoelde ik.
Dankjewel Bambi :P


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten