Bezoeken van tempels van andere geloven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2018 14:25

Op die vraag heb ik al antwoord gegeven. Ja, ik doe dat omdat mensen dat vragen en in hen respecteer. Niet omdat ik in Allah geloof en respect voor hem want ik geloof niet dat hij bestaat. Maar moslims bestaan wel en hen behandel ik met respect. Ik doe thuis mijn schoenen ook niet uit maar als ik ergens te gast ben en men is dat gewoon, doe ik daar ook aan mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 12 jan 2018 16:58

Marnix schreef:Op die vraag heb ik al antwoord gegeven. Ja, ik doe dat omdat mensen dat vragen en in hen respecteer. Niet omdat ik in Allah geloof en respect voor hem want ik geloof niet dat hij bestaat. Maar moslims bestaan wel en hen behandel ik met respect. Ik doe thuis mijn schoenen ook niet uit maar als ik ergens te gast ben en men is dat gewoon, doe ik daar ook aan mee.


Als jij bij mij op visite komt, dan hoef je alleen je schoenen uit te doen als ik reden heb om aan te nemen dat je schoenen behoorlijk vuil zijn. Zoals vanwege de bestratingswerkzaamheden die binnenkort in mijn straat gaan plaatsvinden. Echter, het is een feit dat het uittrekken van je schoenen in een moskee niet onschuldig is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2018 00:36

Nee, in sommige huizen is het om vuil te voorkomen een gewoonte om altijd je schoenen uit te doen, ongeacht hoe vuil ze zijn.

En je zegt dat als ik mijn schoenen uittrek in een moskee, het een feit is dat dat niet onschuldig is. Onderbouw dat eens? Want ik zie dat heel anders, anders was ik die moskee nooit ingegaan
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 09:53

Marnix schreef:Nee, in sommige huizen is het om vuil te voorkomen een gewoonte om altijd je schoenen uit te doen, ongeacht hoe vuil ze zijn.

En je zegt dat als ik mijn schoenen uittrek in een moskee, het een feit is dat dat niet onschuldig is. Onderbouw dat eens? Want ik zie dat heel anders, anders was ik die moskee nooit ingegaan


In de koran staat geen gebod over het uittrekken van je schoenen in een moskee. Maar ja, de koran moet nu eenmaal gelezen worden met de hadith, waarin wel het voorbeeld van de profeet wordt gegeven om je schoenen uit te trekken. Een van de belangrijkste geleerden was Al-Bukhari, die in zijn commentaar heeft aangegeven dat het uittrekken van je schoenen verband houd met de geschiedenis uit Ex. 3:5. Deze geschiedenis is ook in de koran te vinden.

Om deze reden is het uittrekken van je schoenen in een moskee niet zo onschuldig als het lijkt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2018 22:30

Dat ligt er dus aan met welke motivatie je het doet. Omdat je zelf vindt dat het heilige grond is, of omdat je het doet omdat anderen het heilige grond vinden en je ze zou kwetsen als je je schoenen aan zou laten. In het ene geval doe je het uit respect voor een god (die niet bestaat) en in het andere geval uit respect voor mensen die geloven in een god die niet bestaat. Ik respecteer moslims en zal ze vertellen dat ik in de levende God geloof en in Zijn Zoon Jezus Christus maar ik ga ze niet bewust aanstoot geven, ook al ben ik het niet met hun religie eens. En daarom doe ik dan mijn schoenen uit als ze dat vragen, ook al geloof ik niet in Allah. Om medemensen geen aanstoot te geven maar ze respectvol te behandelen. En dat is absoluut onschuldig en volgens mij ook bijbels gezien de juiste manier om met je medemensen, ook met niet-christenen, om te gaan. Vertel ze het goede nieuws, getuig... maar doe dat op een liefdevolle, niet kwetsende manier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 14:23

Ik krijg het gevoel dat je wel heel naïef bent over de islam. Mag ik je aanraden om meer inhoudelijke kennis te vergaren bij bijvoorbeeld: Jay Smith, Usama Dakdok en William Federer.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:24

Arco schreef:Ik krijg het gevoel dat je wel heel naïef bent over de islam. Mag ik je aanraden om meer inhoudelijke kennis te vergaren bij bijvoorbeeld: Jay Smith, Usama Dakdok en William Federer.

Goede tip om meer inhoudelijke kennis over de Islam te vergaren.
Of de door jou aangehaalde schrijvers daar nou daadwerkelijk aan meewerken is weer een andere discussie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 15:36

StillAwake schreef:Goede tip om meer inhoudelijke kennis over de Islam te vergaren.
Of de door jou aangehaalde schrijvers daar nou daadwerkelijk aan meewerken is weer een andere discussie...


Ken jij die schrijvers? Voor zover ik heb kunnen controleren, hanteren deze schrijvers feiten en zijn ze niet zoetsappig over die feiten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:42

Arco schreef:Ken jij die schrijvers? Voor zover ik heb kunnen controleren, hanteren deze schrijvers feiten en zijn ze niet zoetsappig over die feiten.

Nee, ik ken ze niet allemaal. William Federer ken ik alleen als een tennisser.
De andere twee ken ik wel en heb ik delen van gelezen.
Ik heb vroeger veel in het midden oosten gezeten, met islamitische collega's, en durf te zeggen dat ik er ook wel iets vanaf weet. De Islam zoals deze heren deze omschrijven herken ik niet erg.
Ik heb onlangs een goed boek over de Islam gelezen, maar kan even neit op de titel komen (boek ligt in Noorwegen :-( ).
Als ik de schrijver en titel weer weet zal ik hem met je delen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:43

StillAwake schreef:Nee, ik ken ze niet allemaal. William Federer ken ik alleen als een tennisser.
De andere twee ken ik wel en heb ik delen van gelezen.
Ik heb vroeger veel in het midden oosten gezeten, met islamitische collega's, en durf te zeggen dat ik er ook wel iets vanaf weet. De Islam zoals deze heren deze omschrijven herken ik niet erg.
Ik heb onlangs een goed boek over de Islam gelezen, maar kan even neit op de titel komen (boek ligt in Noorwegen :-( ).
Als ik de schrijver en titel weer weet zal ik hem met je delen.

Kruis en Halve maan heet het boek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 16:00

StillAwake schreef:Kruis en Halve maan heet het boek.


Dat boek ken ik niet, maar lijkt me interessant. Ik heb bijvoorbeeld "Islam ontsluierd" gelezen.

Zowel Jay Smith als Usama Dakdok spreken wel heel hard en scherp over islam, maar hebben de moslims lief. Omdat zij weten dat islam niet zomaar een onschuldige godsdienst is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 16:02

Arco schreef:Dat boek ken ik niet, maar lijkt me interessant. Ik heb bijvoorbeeld "Islam ontsluierd" gelezen.

Zowel Jay Smith als Usama Dakdok spreken wel heel hard en scherp over islam, maar hebben de moslims lief. Omdat zij weten dat islam niet zomaar een onschuldige godsdienst is.

Bij beide schrijvers viel me op dat ze een gematigde Islam uitsluiten.
Net als Wilders dat doet.
Wellicht doet de Islam/Koran dat zelf ook wel, maar de realiteit van alle dag is dat niet alle moslims de meest harde lijn aanhangen.
Heb je de Koran zelf overigens ook gelezen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Arco » 16 jan 2018 16:35

Gematigde islam bestaat niet, evenmin radicale islam.

De koran heb ik deels gelezen, tenminste een Nederlandse vertaling. Als ik dan een paar woordjes uit de Arabische tekst vertaal, dan zie ik dat de Nederlandse vertaling niet helemaal volgt wat er staat. Het wordt wat softer weergegeven dan er eigenlijk staat, iets wat Dakdok ook al zegt. En dan hoor ik van moslims dat de koran alleen niet voldoende is, dat je ook de hadith moet lezen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 17:20

Arco schreef:Ik krijg het gevoel dat je wel heel naïef bent over de islam. Mag ik je aanraden om meer inhoudelijke kennis te vergaren bij bijvoorbeeld: Jay Smith, Usama Dakdok en William Federer.


Sorry maar "Je bent naief, lees dit en dat boek" vind ik wel een beetje een dooddoener. Ik wil graag een reactie van jou, niet van een of andere auteur ;)

1. Waarom ben ik naief? Leg me dat eens uit?
2. Hoe gaat het opdoen van meer kennis over de Islam mijn houding die ik in mijn vorige reactie noemde (moslims respecteren, ook al ben je het niet met ze eens en hang je een andere religie aan en geloof je dat Allah niet bestaat) veranderen?
3. Zou ik als ik meer kennis had, geen moskee meer bezoeken om het gebouw te bekijken, zonder dus naar een bijeenkomst te gaan en waarom zou ik dat niet meer willen?
4. Als ik mijn schoenen uittrek omdat moslims dat graag willen en ik doe dat uit respect voor hen, zonder dat ik in Allah geloof en het daar dus niet om doe, waarom zou ik dan toch gevaarlijk bezig zijn?

en als laatste: Waarom bestaat de gematigde Islam niet? Er zijn toch tal van voorbeelden van moslims die in vrede in een niet-moslimland leven, die respectvol omgaan met hun medelanders? Ik woon vlak bij een moskee maar heb nooit last van de mensen daar gehad, integendeel. Waarom zou de gematigde islam dan niet bestaan? Omdat ze misschien andere regels zouden invoeren als ze in de meerderheid zijn? Dat klopt maar dat is niet aan de orde en daarnaast, dat is ook met elke religie, stroming en politieke partij enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2018 12:18

Als ik ergens met vakantie ben, stap ik zonder enig probleem een tempel, moskee of wat dan ook binnen. Ik ben verzot op alles wat met andere culturen te maken heeft en ik ben geïnteresseerd in architectuur.

In Rwanda logeerden we drie weken bij een islamitische familie (dus niet in één of ander veel te duur resort met een hek erom en met alleen maar dikke blanke bierbuiken langs het zwembad). Deze mensen wonen (nu nog steeds) in de islamitische wijk van Kigali, Nyamirambo (waar overigens ook gewoon kerken staan) en om de zoveel uur klonk er een oproep tot gebed. Met één van de neven ben ik op een ochtend gewoon eens meegegaan, handen, voeten, oren etc. gewassen en schoenen uitgedaan. De imam nodigde me uit om er bij te komen staan (bij de anderen), maar ik gaf aan dat ik als christen geen idee had was ik kon verwachten en ik ben achterin gaan zitten en heb in alle rust mijn eigen ochtendgebed (in langere versie) gedaan. Toen de mensen helemaal vooroverbogen, heb ik dat ook gedaan om geen aanstoot te geven.

De imam vroeg later hoe ik in het geloof sta. Er volgde een uitermate prettig, open gesprek, waarin ik onder andere aangaf, dat ik de H. Drievuldigheid als een onomstotelijk gegeven beschouw. Joden en moslims staan wat dat aangaat, veel dichter bij elkaar dan bij christenen. De imam vroeg ook hoe ik mijn geloof in de praktijk breng. Ook daar heb ik over verteld en toen zei hij, dat ik vooral christen moest blijven, omdat God mij zo met het goede zou belonen.

Ik heb dat als een zegen ervaren. God gebruikt wel vaker onverwachte mensen om anderen te zegenen, dus waarom niet een vriendelijke Rwandese iman?

In Roemenië bezochten mijn vrouw en ik tijdens onze huwelijksreis diverse Roemeens-Orthodoxe kerken, waaronder ook tijdens een vesperdienst. De Roemeense taal klinkt prachtig en vormt een schitterende symbiose met de Byzantijnse manier van zingen. Een priesterstudent legde ons uit, wat de Orthodoxie precies inhoudt, wat alle iconen betekenen. Erg interessant en voor de muziek zou ik alleen al terug willen naar het prachtige Roemenië.

In Plzen (Tsjechië) en in Praag heb ik enkele synagogen bezocht. Plzen heeft één van de grootsten van Europa, compleet met een orgel (tot mijn verbazing). Daar doe ik een keppeltje op, omdat dat daar gebruikelijk is. Ook hier weer interessante wetenswaardigheden opgedaan. Een heel hartelijk gesprek met een oeroud vrouwtje in Praag, dat in prachtig Oost-Europees Engels uitermate veel informatie met ons deelde.

Ik geloof absoluut niet dat de duivel rondwaart in kerken van andere denominaties of in gebouwen van andere religies. Ik vind dat een wat merkwaardige vorm van bijgeloof en afgezien daarvan ben ik niet bang voor een verslagen vijand.

Toen mijn vrouw en ik in 2010 in het huwelijk traden, waren enkele Rwandese moslims in de kerkdienst aanwezig. Zij gingen ook gewoon staan, waar de gemeente dat ook doet en waren uitermate blij met de Swahili-vertaling van de orde van dienst en hadden er erg veel plezier in toen de organist na afloop het Rwandese volkslied speelde. En omdat er geen varkensvlees werd geserveerd tijdens het diner, konden ze alles gewoon meeëten. Een kleine handreiking, een leuke avond.

Interreligieuze en interculturele contacten kunnen zo leuk zijn :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten