Bezoeken van tempels van andere geloven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2017 13:09

Ik hoorde van Christenen, die op reis in Azië, boeddhistische tempels bezochten
Ik zou het zelf nooit doen, omdat voor mij die plaatsen gewoon de tempels van de duvel himself zijn en ik wil hem echt niet zelf opzoeken.

Hoe kijken jullie er tegenaan?

Ik vond dit stuk over boeddha beelden zelf, waar dit in staat
Ik hoorde een verhaal van iemand die een tempel binnenging en daar stond een mega groot boeddha beeld. Op gezette tijden ging de priester naar dat beeld, knielde neer en legde eten, reukolie, bloemen etc voor dat beeld. de persoon vroeg aan de priester of hij werkelijk dacht of dat beeld het eten zou opeten. De priester antwoordde:" Natuurlijk niet, maar het gaat om de geest van het beeld" Iedere keer wanneer de priester het eten neerzette, kwam de demonische macht tevoorschijn en manifesteerde zich


Hier het hele artikel, wat hoofdzakelijk over boeddha beelden gaat en waar gewezen wordt dat het beeld zelf niks doet, maar de geest die erachter zit, de duvel, die je ermee in huis haalt

http://www.saltoftheearth.nl/het-gevaar ... a-beelden/

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor hans0166 » 21 sep 2017 13:37

Bambi schreef:Ik hoorde van Christenen, die op reis in Azië, boeddhistische tempels bezochten
Ik zou het zelf nooit doen, omdat voor mij die plaatsen gewoon de tempels van de duvel himself zijn en ik wil hem echt niet zelf opzoeken.

Hoe kijken jullie er tegenaan?

Ik vond dit stuk over boeddha beelden zelf, waar dit in staat


Hier het hele artikel, wat hoofdzakelijk over boeddha beelden gaat en waar gewezen wordt dat het beeld zelf niks doet, maar de geest die erachter zit, de duvel, die je ermee in huis haalt

http://www.saltoftheearth.nl/het-gevaar ... a-beelden/


volgens mij wordt het tijd dat, met name reformatorische christenen, eens een beetje volwassen worden en deze sprookjes niet geloven.
Die tempels zijn gewoon mooie gebouwen met beelden, of zoals je het ook kunt zien: kunst.

Als je nou gelooft dat God de Ene is.. dan kán er toch niet meer zijn ...

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2017 13:45

hans0166 schreef:volgens mij wordt het tijd dat, met name reformatorische christenen, eens een beetje volwassen worden en deze sprookjes niet geloven.
Die tempels zijn gewoon mooie gebouwen met beelden, of zoals je het ook kunt zien: kunst.

Als je nou gelooft dat God de Ene is.. dan kán er toch niet meer zijn ...

Ik geloof zeker dat God de enige God is
Maar die Ene God waarschuwt er zelf de hele bijbel door tegen.
Dit zijn alleen nog maar bijbelteksten met het woord 'beelden'

https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... %5D=3&in=v

Dus ik geloof niet dat God het met je eens is dat het zulke mooie kunst is.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 21 sep 2017 13:57

Bambi schreef:Ik hoorde van Christenen, die op reis in Azië, boeddhistische tempels bezochten
Ik zou het zelf nooit doen, omdat voor mij die plaatsen gewoon de tempels van de duvel himself zijn en ik wil hem echt niet zelf opzoeken.
Ik ben er nog nooit geweest maar ik zou zeker even een kijkje nemen. Die gasten hebben echt hun best gedaan op die tempels en de kunst is zichtbaar tot in de kleinste details. Om die duivel zou ik me niet zo druk maken. Als hij daadwerkelijk bestaat dan heb ik meer dan genoeg aan mijn geestelijke wapenuitrusting.

Bambi schreef:Ik hoorde een verhaal van iemand die een tempel binnenging en daar stond een mega groot boeddha beeld. Op gezette tijden ging de priester naar dat beeld, knielde neer en legde eten, reukolie, bloemen etc voor dat beeld. de persoon vroeg aan de priester of hij werkelijk dacht of dat beeld het eten zou opeten. De priester antwoordde:" Natuurlijk niet, maar het gaat om de geest van het beeld" Iedere keer wanneer de priester het eten neerzette, kwam de demonische macht tevoorschijn en manifesteerde zich
En toen at de geest het voedsel op? Hoe moet ik me dat voorstellen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2017 14:46

Pcrtje schreef:Ik ben er nog nooit geweest maar ik zou zeker even een kijkje nemen. Die gasten hebben echt hun best gedaan op die tempels en de kunst is zichtbaar tot in de kleinste details. Om die duivel zou ik me niet zo druk maken. Als hij daadwerkelijk bestaat dan heb ik meer dan genoeg aan mijn geestelijke wapenuitrusting.
Als je niet gelooft dat hij bestaat, heb je weinig aan je wapenuitrusting, denk ik dan. Maar goed, jij zou gaan

En toen at de geest het voedsel op? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Dat staat er niet bij, maar dat denk ik niet. Ik dacht altijd dat de monniken dat opaten, of aan armen gegeven werd.

Ik las ook op een boeddhistische site dat mensen de giften niet geven voor de boeddha zelf of de geest, maar om zelf de goede gedachten en deugden te herinneren en tot uiting te brengen.

Maar het ging mij om de tempels zelf Dat is een tempel voor afgoden en afgoden zijn van de duvel. En God een gruwel. Dus zijn het naar mijn idee, gewoon tempels en aanbiddingsplaatsen van de duvel. Eigenlijk hetzelfde als de satanskerk, alleen in die tempels heeft hij andere 'gedaantes' in de vorm van beelden en namen

Zou je ook naar de satanskerk gaan?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 21 sep 2017 15:19

Bambi schreef:Als je niet gelooft dat hij bestaat, heb je weinig aan je wapenuitrusting, denk ik dan.
Als hij niet bestaat kan ik mijn uitrusting ergens anders voor gebruiken. :)

Bambi schreef:Dat staat er niet bij, maar dat denk ik niet. Ik dacht altijd dat de monniken dat opaten, of aan armen gegeven werd.
Dat lijkt mij een der vruchten des Geestes.

Bambi schreef:Maar het ging mij om de tempels zelf Dat is een tempel voor afgoden en afgoden zijn van de duvel. En God een gruwel. Dus zijn het naar mijn idee, gewoon tempels en aanbiddingsplaatsen van de duvel. Eigenlijk hetzelfde als de satanskerk, alleen in die tempels heeft hij andere 'gedaantes' in de vorm van beelden en namen.
Valt wel mee, hoor, denk ik. Boeddhisten geloven niet in goden en demonen, als ik het goed begrijp. Die tempels zijn er niet om goden te vereren dus kan er ook geen sprake zijn van afgoderij. En stel dat het wel tempels zouden zijn waar ze goden vereren, wat dan nog? Als je er niet in gelooft (zoals jij en ik) dan kan er toch niet zo veel gebeuren? Ik ben het eens met Hans: als je gelooft dat God de Enige is hoef je niet bang te zijn voor al die andere kwade machten die misschien wel bestaan.

Bambi schreef:Zou je ook naar de satanskerk gaan?
Jawel, gewoon uit nieuwsgierigheid. Leden van de Satanskerk van La Vey zijn atheïsten. Voor hen is het allemaal maar een stukje theater. Ik zou me niet druk maken. Een beetje nuchterheid kan best.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2017 15:27

Bambi schreef:Ik hoorde van Christenen, die op reis in Azië, boeddhistische tempels bezochten
Ik zou het zelf nooit doen, omdat voor mij die plaatsen gewoon de tempels van de duvel himself zijn en ik wil hem echt niet zelf opzoeken.
Hoe kijken jullie er tegenaan?

Nee, ik zou het ook nooit doen. Wat ik wel doe is oude kerken bezoeken, ook rooms katholieke. Ik steek geen kaarsje aan, maar vind het wel fijn om de kerk te bekijken, de sfeer van vroeger te ervaren.
Ik denk niet dat de duivel in zo'n kerk rondwaart.
Pcrtje schreef:Als hij daadwerkelijk bestaat dan heb ik meer dan genoeg aan mijn geestelijke wapenuitrusting.

Als je niet gelooft dat een vijandig leger bestaat, hoef je ook geen defensie samen te stellen toch?
Vrede vrede, geen gevaar.
Bambi schreef:Maar die Ene God waarschuwt er zelf de hele bijbel door tegen.

Zeker waar!
Ik vind dat je als christen ook geen afgodsbeeld in huis of tuin mag zetten. Tijdje geleden struikelde je over boeddhabeeldjes in tuincentra. Kitsch lelijk.
hans0166 schreef:volgens mij wordt het tijd dat, met name reformatorische christenen, eens een beetje volwassen worden en deze sprookjes niet geloven.

In Gods Woord wordt voortdurend gewaarschuwd tegen de boze geesten die in de lucht zijn, dus een sprookje is het zeker niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 21 sep 2017 15:42

Chaya schreef:Nee, ik zou het ook nooit doen. Wat ik wel doe is oude kerken bezoeken, ook rooms katholieke. Ik steek geen kaarsje aan, maar vind het wel fijn om de kerk te bekijken, de sfeer van vroeger te ervaren.
Ik denk niet dat de duivel in zo'n kerk rondwaart.
Vreemd. Waarom mag een RKK-gebouw wel en een Oost-Aziatische tempel niet? Zijn toch beide dwalingen die afleiden van de ware gereformeerde leer?

Chaya schreef:Als je niet gelooft dat een vijandig leger bestaat, hoef je ook geen defensie samen te stellen toch?
Ik zal voor de zekerheid een kaboutersverdedigingssysteem installeren. Ook al geloof ik er niet in, je moet er toch rekening mee houden dat gemene kabouters bestaan.

Chaya schreef:Ik vind dat je als christen ook geen afgodsbeeld in huis of tuin mag zetten. Tijdje geleden struikelde je over boeddhabeeldjes in tuincentra. Kitsch lelijk.
Ik vind ze ook lelijk. Daarom zal ik ze niet in mijn huis zetten. Mijn huisgenoten en ik vinden de Germaanse mythologie wel interessant, maar tot nu toe hebben we nog niets gemerkt van de demonen die in onze afbeeldingen van Wodan en Donar zitten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2017 16:01

Pcrtje schreef:Vreemd. Waarom mag een RKK-gebouw wel en een Oost-Aziatische tempel niet? Zijn toch beide dwalingen die afleiden van de ware gereformeerde leer?

Zij aanbidden dezelfde God als wij.
In een tempel wordt een niet bestaande god aanbeden en offers aan hem gebracht.
Pcrtje schreef:Ook al geloof ik er niet in, je moet er toch rekening mee houden dat gemene kabouters bestaan.

Zet je sarcasme modus uit, dit bevordert niet bepaald de discussie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2017 16:02

Pcrtje schreef:Vreemd. Waarom mag een RKK-gebouw wel en een Oost-Aziatische tempel niet? Zijn toch beide dwalingen die afleiden van de ware gereformeerde leer? Dat heeft niks met de gereformeerde leer te maken. Ik ben ook nog nooit in een echte Roomse kerk geweest,
want Maria verering is ook niet goed.
Ben wel eens in de kapel op mijn toenmalige werk geweest, waar een beeldje van Maria met Jezus als kind stond, om God dichtbij te ervaren, maar dat hielp niet echt. Dat gaf niet die liefde en echte rust van God in mijn hart
Alles blijft in de emotionele sfeer. Een oppervlakkig gevoel van rust, net als ik denk, dat het in die Aziatische tempels is en net als ik vroeger ervaarde in paranormale kringen


Ik zal voor de zekerheid een kaboutersverdedigingssysteem installeren. Ook al geloof ik er niet in, je moet er toch rekening mee houden dat gemene kabouters bestaan. Met spotten kom je niet ver. Chaya heeft gelijk, als je niet in het bestaan van de duvel gelooft, heb je ook geen geestelijke wapenuitrusting nodig tegen hem

Ik vind ze ook lelijk. Daarom zal ik ze niet in mijn huis zetten. Mijn huisgenoten en ik vinden de Germaanse mythologie wel interessant, maar tot nu toe hebben we nog niets gemerkt van de demonen die in onze afbeeldingen van Wodan en Donar zitten.

God is een jaloers God zegt Hij Zelf. Die geen goden of afgoden naast zich duldt, ook geen afbeeldingen ervan.
Door de hele Bijbel heen noemt Hij dat ook overspel of hoererij of haat tegen Hem.
Dus dat jij geen geesten ervaart zegt niet zoveel

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2017 16:15

Chaya schreef:Nee, ik zou het ook nooit doen. Wat ik wel doe is oude kerken bezoeken, ook rooms katholieke. Ik steek geen kaarsje aan, maar vind het wel fijn om de kerk te bekijken, de sfeer van vroeger te ervaren.
Ik denk niet dat de duivel in zo'n kerk rondwaart.

In principe is de duvel overal, juist ook in de kerk. Maar in de 'goeie' kerken is God alleen als God aanwezig
Maar als mensen een beeld aanbidden, wat daar staat, zijn er 2 goden die als god gezien worden aanwezig en heeft de duvel dus een grotere macht daar.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 21 sep 2017 16:28

Chaya schreef:Zet je sarcasme modus uit, dit bevordert niet bepaald de discussie.
Bambi schreef:Met spotten kom je niet ver.
Goed, ik zal proberen niet sarcastisch te doen. Kijk, ons verschilpunt is dat we fundamenteel verschillende Bijbelleesmanieren hebben. Maar goed, zoals ik al zei: stel dat duivels en demonen enzo bestaan dan vrees ik hen helemaal niet. Ik heb immers een goddelijke wapenuitrusting. Hoe zou de wapenuitrusting van nota bene God mij nou in de steek kunnen laten? Oftewel: ik ben niet bang voor die demonen. Laat ze maar komen.

Ik zou zo'n tempel bezoeken om te genieten van de kunst, uit nieuwsgierigheid en om de belevingswereld van anderen beter te begrijpen. Als er toch een paar demonen in zo'n tempel zitten dan vertrouw ik op God en Zijn wapenuitrusting die ik draag. Ik begrijp echt niet waarom jullie zo twijfelen aan God. Is Zijn schild jullie niet genoeg?

Chaya schreef:In een tempel wordt een niet bestaande god aanbeden en offers aan hem gebracht.
In het boeddhisme worden geen goden aanbeden, dus kan er ook geen sprake zijn van afgoderij.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Teus » 21 sep 2017 16:36

Chaya schreef:Nee, ik zou het ook nooit doen. Wat ik wel doe is oude kerken bezoeken, ook rooms katholieke. Ik steek geen kaarsje aan, maar vind het wel fijn om de kerk te bekijken, de sfeer van vroeger te ervaren.
Ik denk niet dat de duivel in zo'n kerk rondwaart.

O, wat denk je van Maria- en doden verering?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor hans0166 » 21 sep 2017 17:07

Chaya schreef:In een tempel wordt een niet bestaande god aanbeden en offers aan hem gebracht.


door de angst en afkeer geef je toe dat die (af)goden dus echte macht over je kunnen krijgen..
dan vraag ik me af hoe Almachtig de Ene God dan voor je is...


ogen hebben ze, kunnen niet zien
oren hebben ze, kunnen niet horen
hebben een mond, maar kunnen niet spreken
het is hout, steen of metaal, meer niet.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 21 sep 2017 18:19

teus citeert:
O, wat denk je van Maria- en doden verering?


Een complete dwaling. Denk aan Saul, die alle waarzeggers moet uitroeien. Slechts een blijft er in leven aan de grens van zijn koninkrijk. Blijkbaar heeft de mens toch nog de behoefte om iets achter de hand te hebben. Zij kon hem alleen maar de waarheid aanzeggen.

------------------

Maar er is meer aan de hand: ten dage van de richters kwamen er kooplieden naar Israël. Zij brachten hun amuletten mee en vertelden aan ons: kijk deze amulet heeft mij veel geluk gebracht. Wil je die van mij kopen? Dan werd er gewoon onderhandeld over de prijs. De grijnzende koopman verliet het land om weer een nieuwe lading in te kopen. De koopman had gelijk, want die amulettenhandel bracht hem veel geld op. Op een gegeven moment is er in ieder huis zo langzamerhand een ammulet aanwezig en wordt daaraan bepaalde waarde aan verbonden. Dit amulet is tegen de vliegen, dit amulet is tegen ziekte, dit amulet is tegen en zo wordt het hele land vergiftigd door de afgoden. Op een van mijn reizen naar Israël bezocht ik een muzeum, het merendeel van de collectie bestond uit amuletten.

Wees heilig zegt G'd want Ik ben ook heilig. Nee doen mijn volksgenoten, we krijgen juist geluk volgens de koopman. Men vertrouwt op zichtbare zaken. Het onzichtbare, de aanbidding en lofprijzing laat men los. Dat ziet de Eeuwige ook en Hij trekt zich terug en laat het toe dat er een corrigerende tik wordt uitgedeeld aan Israël door de buurlanden.

In hoeveel seculiere huisgezinnen staat tegenwoordig een buddahbeeld. Een ongelovig familielid kan u zomaar een beeldje geven. Accepteert u dit dan of pakt u het aan en zet het ergens op plek waar dit niet opvalt.

We richten onze eigen tempels vaak ongemerkt in. Een foto van een dierbaar familielid is uitstekend en ik vind dat volkomen op zijn plaats. Echter het karakter veranderd meteen als er een kaarsje bij gezet wordt die regelmatig wordt aangestoken. Dan gaat men, hoe goed bedoeld ook, een grens over. Je verwerkt het verdriet, de lege plaats niet met het aansteken van een kaars is mijn persoonlijke mening.

Tempels hebben alles te maken met vereringen en offergaven. In de Bijbel wordt nadrukkelijk gesproken om alle vreemde goden weg te doen. Dat is een heidens karwei om dat te doen. Vooral als het als een geschenk tot je komt dan wil je de gever niet beschamen. De mens is heel cratief en probeert met een grote boog die tempels te vermijden. Hoe lang zal het nog duren als een van uw kinderen thuis komt en zegt: pa, ma, kijk eens wat een mooie tatoeage ik heb laten zetten. Het lichaam is een Tempel van G'd en dat wordt zichtbaar verontreinigd. Ook op andre wijzen kunnen wij ons lichaam als tempel verontreinigen door onze handel, wandel, daden en gedachten.

Dan is het tempeltje van andere gelovigen heel dichtbij gekomen. Kijk eens rond in uw woning en kijk of er wellicht ongemerkt afgoden zijn binnengekomen. Geef ze niet weg maar vernietig deze en verwijder die van uw grondgebied.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten