Bezoeken van tempels van andere geloven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 29 sep 2017 17:57

Jesaja40 schreef:De aanmatiging dat de paus is aangesteld als hoofd van de kerk en onfeilbaar is in die status.

De transsubstantiatie is onmogelijk, dan wordt onze Messias bij iedere handeling opnieuw geofferd.

Katholieken moeten de hemel verdienen door goed te leven,wij krijgen de hemel gratis door het lijden en opstaan van Jezus.



1) Even een beetje nuanceren ; Als een paus iets 'ex cathedra' afkondigt, dan heet hij onfeilbaar te zijn. Sinds het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid heeft afgekondigd, heeft slechts eenmaal een paus ex cathedra gesproken.
Da's dus 1 keer in 150 jaar. Ik ken protestante kerkgenootschappen waar de dominee, zondag aan zondag onfeilbaar preekt, althans dat vertellen zijn volgelingen aan mij.

2) Christus zegt "dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed" - zijn wij, protestanten, er ondertussen uit wat we wel en niet letterlijk nemen ? Luther wees de leer van de transsubstantiatie af ten gunste van de consubstantiatie. Het verschil is wel heel erg subtiel. Luther leerde dat het brood en de wijn naast het vlees en het bloed van Jezus tegenwoordig zijn in plaats van erin te veranderen.

3) goede werken ; veel te kort door de bocht "De Katholieke Kerk leert niet dat we de initiële rechtvaardiging ontvangen door goede werken. Je hoeft geen goede werken te doen om tot God te komen en om gerechtvaardigd te worden"
Blijft evenwel staan dat Paulus zegt "Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen. En een iegelijk, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke.
Jacobus schrijft ; Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2017 07:32

Bambi schreef:Ik hoorde van Christenen, die op reis in Azië, boeddhistische tempels bezochten
Ik zou het zelf nooit doen, omdat voor mij die plaatsen gewoon de tempels van de duvel himself zijn en ik wil hem echt niet zelf opzoeken.

Hoe kijken jullie er tegenaan?

Ik vond dit stuk over boeddha beelden zelf, waar dit in staat


Hier het hele artikel, wat hoofdzakelijk over boeddha beelden gaat en waar gewezen wordt dat het beeld zelf niks doet, maar de geest die erachter zit, de duvel, die je ermee in huis haalt

http://www.saltoftheearth.nl/het-gevaar ... a-beelden/


Ik geloof niet dat het schadelijk is, net als dat het eten van offervlees aan afgoden volgens Paulus niet schadelijk was.

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien.

Daarnaast vind ik het wel gevaarlijk als doe soort dingen vooral gericht zijn op tempels van andere religies. Ik denk dat de “tempels van het atheisme” minstens zo gevaarlijk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2017 10:42

mona schreef:Ik ook niet. Ik kan niet begrijpen dat protestant Nederland zich steeds meer en meer wil verbinden met Rome, terwijl Luther zijn best deed om de kerk van veel afgodische elementen te zuiveren.

Een tijdje terug bezocht ik de Basilisk van Oudenbosch, nadat ik een filmpje had gezien over Rome en Babylon.
Ik viel achterover van verbazing hoeveel Baal elementen er terug te vinden zijn in deze kerk.
In die tijd las ik ook het boek: Mijn weg naar het licht, van ds Hegger. Ik weet dat hij na dit boek soms weer terug neigde naar de RK kerk, maar dit boek laat zien hoe afschuwelijk de uitwassen zijn van het celibaat en de macht van de priesters en de paus.
Ik was er beroerd van.

Voor mij geen bezoeken aan kloosters en RK kerken meer. Laat staan oecumenische gebeden met de RKK.
Ook geen bezoek van tempels van andere goden. Of boeddha beelden in de tuin.
Onderzoek het eens MoesTuin, hoeveel Rome nog te maken heeft met de heidense godsdiensten uit de Bijbel.


Paulus zegt in de brieven aan Timotheus : Houd je aan de gezonde leer, door de apostelen overgeleverd.


Ik ben het hierin ook helemaal met je eens Mona, maar ik ben meer van......"niet zomaar de deur dichtgooien"
Zoals je je bezoek omschrijft ben je ook ontdekkend bezig en weet je wat er leeft is en staat aldaar en daarbij kom je tot je conclussie waar ik het mee eens ook ben.

Weet je, tja, hoe leg ik het uit...... Ik geloof dat we overal kunnen komen, enkel in de wetenschap dat we beveiligd zijn in Christus.
Als we dicht bij Hem leven, wie kan ons dan nog scheiden......
Als je hier niet sterk genoeg in bent, dan kan de verleiding inderdaad om de hoek komen kijken.
Maar van mezelf weet ik in Hem vrijwel zeker dat dit niet zal gebeuren.
Ik heb ooit hier belijdenis van het geloof in de Heere Jezus gedaan en in God de Vader en de Heilige Geest die me leidt en vanuit dat perspectief kom ik op vele plekken (wellicht om mijn lichtje te laten scheiden temidden van mijn medemensen of gelovigen die anders denken, maar toch geloof ik ook dat in de Rooms Katholieke kerk mensen zitten, kinderen van God, die in Hem geloven en dat is toch wel de kern van het Evangelie, Wie in Mij gelooft zal leven tot in Eeuwigheid)
En daarbij te bedenken de oproep van God tot eenheid, we belijden allen één Heer en Heiland. Samen één in Hem.
de deuren worden zo gemakkelijk dicht gegooid.
Zie op Jezus, Hij ging actief op zoek naar de mensen (ongeacht hun achtergrond) met de oproep
"Bekeer U"

En zeker, voor mij ook geen beelden en die Boedha beelden in ons huis of tuin, hou ik me verre van.


Tja.....ik ben nu eenmaal een verbindend persoon, dat is misschien wel mijn opdracht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 01 okt 2017 14:35

Marnix schreef:Ik geloof niet dat het schadelijk is, net als dat het eten van offervlees aan afgoden volgens Paulus niet schadelijk was.

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien.

Daarnaast vind ik het wel gevaarlijk als doe soort dingen vooral gericht zijn op tempels van andere religies. Ik denk dat de “tempels van het atheisme” minstens zo gevaarlijk zijn.

Paulus zegt hier (in 1 Kor 8 ) duidelijk dat het geen nut heeft om het wel te doen, ook al weet je dat er maar 1 God is

Ikzelf blijf ertegen om een plek te bezoeken die een macht aan de duvel toekent als zijnde een godheid of leiding of raadgever, zoals tempels, satanskerk, of een paranormale beurs etc

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 01 okt 2017 14:51

Pcrtt citeert:
eIk zou het zorgwekkend vinden omdat tatoeages nogal huidkankerverwekkend zijn. Ik begrijp echter niet waarom het van jou niet zou mogen. Is dit een verwijzing naar "gij zult uzelf niet brandmerken"?


In de Thora zijn diverse geboden, waarvan de wetenschap nu vast stelt dat deze heilzaam blijken te zijn voor de kwaliteit van het leven. Een daarvan is het huidkankerverwekkend waarover u citeert.

Dus ook mijn poster van Donar met zijn Mjölnir?


Wat is er op tegen om die te verwijderen uit uw woning?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 01 okt 2017 14:55

Marnix citeert:
Ik geloof niet dat het schadelijk is, net als dat het eten van offervlees aan afgoden volgens Paulus niet schadelijk was.


Paulus brengt daar terdege een nuance aan. Als hij weet dat het gewoon varkensvlees is of dat van een onrein dier, dan zal hij daar beslist niet van eten. Als het hem kenbaar wordt gemaakt dat dit dier ter ere van een godheid is opgedragen zal hij daar zeker niet van eten. Het dier kan daar niets aan doen. Het dier weet het niet, maar degene die het hoort wat het ritueel was gedurende de slacht dient dit dier, ook al is het een koosjer dier niet te eten.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 01 okt 2017 15:02

rotterdam citeert:
1) Even een beetje nuanceren ; Als een paus iets 'ex cathedra' afkondigt, dan heet hij onfeilbaar te zijn. Sinds het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid heeft afgekondigd, heeft slechts eenmaal een paus ex cathedra gesproken.
Da's dus 1 keer in 150 jaar. Ik ken protestante kerkgenootschappen waar de dominee, zondag aan zondag onfeilbaar preekt, althans dat vertellen zijn volgelingen aan mij.


Dat is minimaal een keer teveel, sinds 1870. En al die jeren daarvoor tellen ook mee.

Als men in protestantse kerken preekt, dan gaat het over het onfeilbare Woord van G'd. Dat is wat anders als de onfeilbare leerstellingen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 01 okt 2017 15:04

mona schreef:Paulus zegt in de brieven aan Timotheus : Houd je aan de gezonde leer, door de apostelen overgeleverd.

Ik denk dat Paulus hier ook niet blij van zou worden

http://www.heiligen.net/patronaten.php

Klik ook eens op de lijst van trefwoorden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2017 19:56

Bambi schreef:Paulus zegt hier (in 1 Kor 8 ) duidelijk dat het geen nut heeft om het wel te doen, ook al weet je dat er maar 1 God is

Ikzelf blijf ertegen om een plek te bezoeken die een macht aan de duvel toekent als zijnde een godheid of leiding of raadgever, zoals tempels, satanskerk, of een paranormale beurs etc


Zoals Paulus in Athene? Maar Paulus zegt dat als je er moeite mee hebt, je het niet moet doen, heb je dat niet, dan kan je gerust een tempel of moskee bezoeken omdat het een mooi gebouw is en je dat wel wil zien (wat ik wat anders vind dan een satanskerk bezoeken of zo)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Bambi » 01 okt 2017 21:09

Marnix schreef:Zoals Paulus in Athene? Maar Paulus zegt dat als je er moeite mee hebt, je het niet moet doen, heb je dat niet, dan kan je gerust een tempel of moskee bezoeken omdat het een mooi gebouw is en je dat wel wil zien (wat ik wat anders vind dan een satanskerk bezoeken of zo)

Ik neem aan dat je Handelingen 17:23 bedoelt
Handelingen 17: 23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.

Dit staat een paar verzen ervoor
Handelingen 17:16 En terwijl Paulus hen te Athene verwachtte, werd zijn geest in hem ontstoken, ziende, dat de stad zo zeer afgodisch was.

Dus denk niet dat hij in het vorige vers bedoelt dat hij gezellig rondgeneusd heeft in tempels, de architectuur en beelden bewonderend. En al helemaal niet dat hij zo'n leuk souvenir beeldje gekocht heeft
Laatst gewijzigd door Bambi op 01 okt 2017 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2017 02:24

Jesaja40 schreef:Dat is minimaal een keer teveel, sinds 1870. En al die jeren daarvoor tellen ook mee.

Als men in protestantse kerken preekt, dan gaat het over het onfeilbare Woord van G'd. Dat is wat anders als de onfeilbare leerstellingen.


Hahaha, je weet er werkelijk niks van. Je roeptoetert maar wat.
Voor 1870 bestond de onfeilbaarheid niet. ](*,)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 02 okt 2017 07:32

rotterdam citeert:
Hahaha, je weet er werkelijk niks van. Je roeptoetert maar wat.
Voor 1870 bestond de onfeilbaarheid niet. ](*,)


Wie roeptoetert hier door zelf te citeren dat er in 1870 de onfeilbaarheid in de RKK genoemd wordt. U lacht het weg alsof het in uw ogen helemaal niets voorstelt en het blijkbaar heel normaal is.

rotterdam:
1) Even een beetje nuanceren ; Als een paus iets 'ex cathedra' afkondigt, dan heet hij onfeilbaar te zijn. Sinds het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid heeft afgekondigd, heeft slechts eenmaal een paus ex cathedra gesproken.
Da's dus 1 keer in 150 jaar.


Dit is uw eigen reactie beste rotterdam, dit is niet van horen zeggen maar een realiteit. U benoemt het zelf en komt zelf met dit feit aan.

rotterdam: Ik ken protestante kerkgenootschappen waar de dominee, zondag aan zondag onfeilbaar preekt, althans dat vertellen zijn volgelingen aan mij.


Hier hebt u iets van horen zeggen, maar niet uw persoonlijke waarneming.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor hans0166 » 02 okt 2017 08:22

rotterdam schreef:Voor 1870 bestond de onfeilbaarheid niet.


dit is niet helemaal correct, een ex cathedra uitspraak volg alleen op zaken die al geruime tijd als zodanig tot de geloofsschat horen, en na wijde ruggespraak met theologen en commissies uit de gehele wereldkerk

bij de Constituties en Decreten van Vaticanum 2 werden zelfs protestanten gehoord. Publicaties van een Concillie hebben overigen hetzelfde gewicht als een ex cathedra uitspraak en zijn als zodaning Dogmatisch. Dit geldt ook voor de oude Concillies die wél erkend worden door de protestanten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2017 12:49

Marnix schreef:Zoals Paulus in Athene? Maar Paulus zegt dat als je er moeite mee hebt, je het niet moet doen, heb je dat niet, dan kan je gerust een tempel of moskee bezoeken omdat het een mooi gebouw is en je dat wel wil zien (wat ik wat anders vind dan een satanskerk bezoeken of zo)

Ds. Kempeneers benadrukt dat ook in dit vraagstuk alleen de Schrift het voor het zeggen heeft. "Dan komen bij mij woorden zoals vreemdelingschap en antithese naar boven. Israël mocht zich in het Oude Testament absoluut niet inlaten met de vreemde volken om zich heen. De vreemdelingen zelf hadden in Israël veel rechten, maar nog meer plichten. Er was bijvoorbeeld geen plaats voor hun afgodstempels. Ook de vreemdelingen moesten zich houden aan de Tien Geboden.

Ik lees dat de drie vrienden van Daniël niet mochten buigen voor het beeld van Nebukadnezar. En als we het Nieuwe Testament erbij nemen, dan lees ik in de brieven van Paulus: Wat samenstemming heeft Christus met de Belial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige? Heel de Bijbel is vol van de antithese. Gij geheel anders! Dat is de roeping van christenen. Vanuit die gedachte is er naar mijn mening geen ruimte voor het bezoeken van een moskee."
CHRISTEN HOORT NIET IN MOSKEE

Ds. R. Kok - eveneens CGK - zei echter in de vragenrubriek alhier:
Dat lijkt mij geen bezwaar als het gebeurt uit cultuur-historisch oogpunt en je niet meedoet met/betrokken bent bij deze eigenwillige religie.

Ik denk dat je ook onderscheid kunt maken tussen: het gebouw bekijken, of een dienst of offerande bijwonen, want dan maak je deel uit met hun gemeenschap. En dat moet je zeker niet doen als christen denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 02 okt 2017 13:18

Jesaja40 schreef:In de Thora zijn diverse geboden, waarvan de wetenschap nu vast stelt dat deze heilzaam blijken te zijn voor de kwaliteit van het leven. Een daarvan is het huidkankerverwekkend waarover u citeert.
Dat is niet een antwoord op mijn vraag.

Jesaja40 schreef:Wat is er op tegen om die te verwijderen uit uw woning?
Ik vind het wel sfeervol en het is gewoon een mooie poster. Bovendien ben trots op het Germaanse bloed dat door mijn aderen vloeit.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten