Bezoeken van tempels van andere geloven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 30 dec 2017 10:22

Johan100 schreef:Wat heb je dan in een moskee te zoeken? Vertel je daar wie de Heere Jezus is voor jou en wie Hij wil zijn voor moslims en probeer je ze dus te winnen voor Jezus? Of ga je daar naartoe om een vrijblijvend praatje te houden en gezellig koffie te drinken?
Die twee kunnen toch prima samengaan? De tweede optie gaat vaak vooraf aan de eerste.
"Een libelle zweeft over het water..."

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor coby5 » 30 dec 2017 10:54

Pcrtje schreef:Die twee kunnen toch prima samengaan? De tweede optie gaat vaak vooraf aan de eerste.

Dan ga ik toch eerder gewoon bij de moslimburen langs. Maar ja het kan wel. Het is net als met een kroeg. Hangt ervan af of je jezelf voor de gek houdt of het goed is. Als je er jaren zit en aan de drank gaat en nooit iemand tot de Heer leidt, was het een eigen idee. We gingen een keer in een coffeeshop evangeliseren met de kerk.
Ik bezocht die moskees omdat het bij zo'n vakantiereis hoorde. Zou ik niet meer doen. Maar er was ook een man die een Jehova getuige aan de deur kreeg en hij zei: ik ga met jou mee als jij met mij meegaat naar mijn kerk. Hij sloot zich gewoon af voor hun dwaling en die man werd gered in zijn kerk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2017 20:20

Ik kom niet zo vaak in een moskee hoor, de laatste keer was in 2011 denk ik. Ik was in Istanbul en daar heb ik een paar moskeeen bezocht. Als toerist. Of je dan een lange broek wil dragen en als vrouw iets om je hoofd. Prima. Mooi gehet waren mooie gebouwen om te zien.

Met je antichrist-redenering kan ik niet zoveel. De meeste Nederlanders geloven helemaal niet in God, laat staan in Zijn Zoon. Waarom zijn moslims dan wel de antichrist en ongelovige Nederlanders (of andere wereldburgers) niet? Ik zzie het als een onjuiste religie, net als het atheisme. Naar daarmee kan je ze nog wel respectvol behandelen? Je haalt zelf Paulus aan in Athene. Die gaat ook respectvol met de mensen daar om, ook al hebben ze tal van goden die geen goden zijn. Zo ga ik ook met moslims om en als ze dan vragen je schoenen uit te doen doe ik dat en als ik dan met een moslim is gesprek ben kom ik ronduit uit voor wat ik geloof. Masr zonder ze respectloos te behandelen. Wees dankbaar voor waar en hoe je bent opgevoed en zie het als een zegen, als je in het Midden Oosten was opgegroeid was je allicht ook moslim geweest en had je niet beter geweten...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor coby5 » 30 dec 2017 21:51

Marnix schreef:Ik kom niet zo vaak in een moskee hoor, de laatste keer was in 2011 denk ik. Ik was in Istanbul en daar heb ik een paar moskeeen bezocht. Als toerist. Of je dan een lange broek wil dragen en als vrouw iets om je hoofd. Prima. Mooi gehet waren mooie gebouwen om te zien.

Met je antichrist-redenering kan ik niet zoveel. De meeste Nederlanders geloven helemaal niet in God, laat staan in Zijn Zoon. Waarom zijn moslims dan wel de antichrist en ongelovige Nederlanders (of andere wereldburgers) niet? Ik zzie het als een onjuiste religie, net als het atheisme. Naar daarmee kan je ze nog wel respectvol behandelen? Je haalt zelf Paulus aan in Athene. Die gaat ook respectvol met de mensen daar om, ook al hebben ze tal van goden die geen goden zijn. Zo ga ik ook met moslims om en als ze dan vragen je schoenen uit te doen doe ik dat en als ik dan met een moslim is gesprek ben kom ik ronduit uit voor wat ik geloof. Masr zonder ze respectloos te behandelen. Wees dankbaar voor waar en hoe je bent opgevoed en zie het als een zegen, als je in het Midden Oosten was opgegroeid was je allicht ook moslim geweest en had je niet beter geweten...

Hij ging niet hun tempel in. Moslims zijn niet de antichrist.
Ik kan zelfs een leuk praatje maken met een satanist, we kwamen er eens een tegen met evangeliseren. Maar ik ga toch niet z'n satanskerk bezoeken als toeristisch uitstapje of een vrijmetselarijgebouw. Aardige mensen hoor, maar nee, dank je de koekoek. Er was een jongen in de kerk van Zijlstra jaren terug. Die was net bekeerd en in z'n enthousiasme ging ie een satanskerk in en vroeg of ie voor die man mocht bidden. Ja hoor zegt die man. Bleek het hoofd van Europa te zijn. Hij legt 'm gewoon handen op en vervolgens werd Zijlstra opgebeld of ie alle demonen uit die jongen kon gooien. Niet zo slim.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2017 21:58

Ik zou ook nooit een satanstempel ingaan. Vind ik nogal een ander verhaal dan een moskee waar verder geen dienst is om het gebouw te bekijken. Of een boeddhistische tempel of zo. Afgoden bestaan niet. Satan wel.

Als het gaat om het eten van aan afgoden geofferd vlees zegt Paulus dat je dat gerust kan doen want er os maar 1 God. Er wordt wel gewaarschuwd om ver bij de duivel vandaan te blijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Nina » 30 dec 2017 22:55

Ik ga geen moskee in. Ik wil niet uit eerbetoon aan Allah mijn schoenen uittrekken. Boven de ingang van de moskee op het Tempelplein in Jeruzalem staat met grote letters geschreven (in het Arabisch) dat God geen Zoon heeft. Ik heb er niks te zoeken.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor schaapje » 30 dec 2017 23:05

Nina schreef:Ik ga geen moskee in. Ik wil niet uit eerbetoon aan Allah mijn schoenen uittrekken. Boven de ingang van de moskee op het Tempelplein in Jeruzalem staat met grote letters geschreven (in het Arabisch) dat God geen Zoon heeft. Ik heb er niks te zoeken.

Zo is dat!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor HeroBeer » 31 dec 2017 10:27

schaapje schreef:Zo is dat!


NB : dat is geen! eerbetoon, maar puur locale gewoonte -- vergelijkbaar, met als je bij ons in de supermarkt, met gebruik`making van een KARRETJE winkelt -- meer niet ....
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2017 11:20

Toch allemaal Handelingen 10 nog maar eens lezen.

De kern staat in de versen 28 en 29 ;

“Gij weet dat het voor een Jood tegen de wet is omgang te hebben met iemand van een ander volk of bij hem aan huis te komen; maar mij heeft God duidelijk gemaakt, dat men geen enkel mens onheilig of onrein mag noemen.
Daarom ben ik dan ook zonder enig bezwaar op uw uitnodiging hierheen gekomen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2017 11:23

Nina schreef:Ik ga geen moskee in. Ik wil niet uit eerbetoon aan Allah mijn schoenen uittrekken. Boven de ingang van de moskee op het Tempelplein in Jeruzalem staat met grote letters geschreven (in het Arabisch) dat God geen Zoon heeft. Ik heb er niks te zoeken.


Goed zo maar je bezoekt dan toch zeker geen synagoge's neem ik aan.
In de moskee zeggen ze n.l. dat Jezus gerespecteerd en vereerd dient te worden.
In de synagoge zeggen ze dat Hij een zwendelaar is.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor coby5 » 31 dec 2017 14:47

rotterdam schreef:Goed zo maar je bezoekt dan toch zeker geen synagoge's neem ik aan.
In de moskee zeggen ze n.l. dat Jezus gerespecteerd en vereerd dient te worden.
In de synagoge zeggen ze dat Hij een zwendelaar is.

Volgens deze meneer kun je er allemaal heengaan, maar dan wel net als de discipelen en Jezus, om te evangeliseren. LOL hoop dat ze dat apprecieren. Dat is heel wat anders dan voor je plezier wat gebouwen bezoeken.
https://www.google.nl/amp/s/holyspirita ... ogues/amp/

Als je met een moslim of Joodse vriend over Jezus wilt spreken kun je dat m.i. beter thuis doen dan in hun moskee of synagoge en als je daar gaat lopen preken denk ik niet dat ze je erin laten. Misschien. Geen idee. Het viel me wel op dat Paulus wel naar die synagoges ging maar met die andere lui sprak hij op het marktplein, niet in hun tempel. Veel moslims komen nu tot bekering door christenen die de straat opgaan.
Ee zijn ook christenen die naar een paranormaal beurs gaan om voor mensen te bidden voor genezing. Als God het ze zegt, why not? Alhoewel ik het wel vreemd vind moet ik zeggen, maar misschien zie ik dat verkeerd. Ben er nooit geweest. Maar ik ga er niet voor m'n lol zinloos heen. Groep van onze kerk ging eens buiten op het plein bidden bij Rasta Rostelli en hij werd geirriteerd want hij kon niks doen en ging ergens anders heen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 31 dec 2017 16:40

coby5 citeert:

Het viel me wel op dat Paulus wel naar die synagoges ging maar met die andere lui sprak hij op het marktplein, niet in hun tempel.


Onze apostel Paulus ging altijd eerst naar een synagoge toe. Daar sprak hij hun taal en zij waren volledig bekend met het Hebreeuws. Paulus liet hun de teksten zien die betrekking hadden op de Messias en motiveerde dat omdat er ooggetuigen waren die dat massaal konden bevestigen. Zij, die bij machte waren om naar Jeruzalem te gaan tijdens een van de feesten, konden zijn getuigenis bevestigen. Dat was zijn kracht in de uitleg. Helaas waren er ook velen die nog verblind waren dat zij de boodschap van Paulus niet doorgronden. Het zou heel goed passen bij deze tijd, waarin velen het Evangelie niet begrijpen of willen aanvaarden.

Als er in een plaats minder dan 10 mannen waren dan bleef de synagoge dicht en verhandelde Paulus zijn boodschap op het marktplein. Dan stonden daar ook anderen bij die voor het eerst het Evangelie horen. Daar, waar Paulus niet meer gewenst was in de synagoge, heeft vaak te maken met enige kortzichtigheid en gezichtsverlies door de leiders van de plaatselijke synagoge. Als gevolg daarvan ging hij gewoon de straat op. En natuurlijk zaten onder die hoorders enkele volksgenoten die het een en ander konden bevestigen. Wat dat betreft was die tijd net zo seculier als hier in het westen.

Paulus brengt, als hij weer na een lange tijd in Jeruzalem is een gelofteoffer en met hem 4 andere mannen. De offerdienst ging gewoon door tot aan de verwoesting van de tempel. Paulus legt ook verantwoording af in de tempel en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Maar let op: wie maakte in die dagen de dienst uit in de tempel? Dat waren voornamelijk de Sadduceeën die de opstanding uit de dood gewoon ontkenden. Daar geloofden zij niet in. Dat was ook de oorzaak van de strijd die er voortdurend was. Helaas was Paulus als Farizeeër ook beïnvloed door de leer van de Saduceeën. Gelukkig heeft hij tijdig ingezien dat dit niet juist was.

Gelet op de invloed van de Sadduceeën is het ook duidelijk dat het verzet zo groot was vanuit de geestelijke leiders in Israël in de dagen na de opstanding van Yeshua uit de dood.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 31 dec 2017 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 31 dec 2017 17:42

coby5 schreef:Volgens deze meneer kun je er allemaal heengaan, maar dan wel net als de discipelen en Jezus, om te evangeliseren. LOL hoop dat ze dat apprecieren. Dat is heel wat anders dan voor je plezier wat gebouwen bezoeken.
https://www.google.nl/amp/s/holyspirita ... ogues/amp/



U heeft kennelijk mijn advies om handelingen 10 te lezen niet opgevolgd. Jammer.
Dat van dat evangeliseren verzint deze meneer zelf.
Petrus gaat naar Cesarea, naar Cornelius omdat hij ontboden wordt.
Hij gaat naar binnen. Waarom ? Vers 34 "God maakt geen onderscheid tussen mensen"
En wij ? Vers 34. Mogen geen mens "verwerpelijk beschouwen dat betekend minachten".

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor coby5 » 31 dec 2017 19:36

rotterdam schreef:U heeft kennelijk mijn advies om handelingen 10 te lezen niet opgevolgd. Jammer.
Dat van dat evangeliseren verzint deze meneer zelf.
Petrus gaat naar Cesarea, naar Cornelius omdat hij ontboden wordt.
Hij gaat naar binnen. Waarom ? Vers 34 "God maakt geen onderscheid tussen mensen"
En wij ? Vers 34. Mogen geen mens "verwerpelijk beschouwen dat betekend minachten".

Hij brengt daar toch het evangelie? Wat anders?
Mooie tekst. Je kunt prima bij die mensen op visite gaan. Schoenen uit als ze dat wensen. Maar er staat niet in deze tekst dat ik afgoden moet eren of afgodentempels ingaan. Moslims zijn aardige lui. Die Allah van ze mag ik echter niet.
Niemand onrein achten is dat het evangelie nu ook voor de heidenen is, zoals ik. Niet dat je boeddha beelden in huis moet halen uit respect voor het geloof van je boeddhistische buurvrouw.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 01 jan 2018 11:21

coby5 schreef:Hij brengt daar toch het evangelie? Wat anders?
Mooie tekst. Je kunt prima bij die mensen op visite gaan. Schoenen uit als ze dat wensen. Maar er staat niet in deze tekst dat ik afgoden moet eren of afgodentempels ingaan. Moslims zijn aardige lui. Die Allah van ze mag ik echter niet.
Niemand onrein achten is dat het evangelie nu ook voor de heidenen is, zoals ik. Niet dat je boeddha beelden in huis moet halen uit respect voor het geloof van je boeddhistische buurvrouw.


Ja Coby5, hij bracht daar het evangelie maar dat wist hij nog niet toen hij ging.
Heb ik gezegd dat je Boeddha beelden in huis moet nemen - onzin daar gaat het niet over.
Onrein achten ? Wat probeer je te zeggen ? Dat wij onze naaste mogen minachten ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten