Bezoeken van tempels van andere geloven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 02 okt 2017 14:19

Pcrtje citeert:
Dat is niet een antwoord op mijn vraag.


Ik heb alleen antwoord gegeven op de conclusie die u zelf heeft vastgesteld.
Dus waarom zou de Eeuwige dat verbod hebben gegeven denkt u?

[quote][Ik vind het wel sfeervol en het is gewoon een mooie poster. Bovendien ben trots op het Germaanse bloed dat door mijn aderen vloeit./quote]

Op uw afkomst en geboorte mag u best trots om zijn. U noemt "Donar met zijn Mjólnir" passend bij uw Duitse afkomst. Donar is een belangrijke god in de Noorse mythologie. U speelt dus leentjebuur, dat kan dan een goede aanleiding zijn om deze poster als Duitsvreemd te beschouwen. U brengt Donar geen enkele schade mee aan hoor.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2017 14:59

Jesaja40 schreef:Wie roeptoetert hier door zelf te citeren dat er in 1870 de onfeilbaarheid in de RKK genoemd wordt. U lacht het weg alsof het in uw ogen helemaal niets voorstelt en het blijkbaar heel normaal is.



Dit is uw eigen reactie beste rotterdam, dit is niet van horen zeggen maar een realiteit. U benoemt het zelf en komt zelf met dit feit aan.



Hier hebt u iets van horen zeggen, maar niet uw persoonlijke waarneming.


Ja klopt dat was dus helemaal juist - de Katholieke Kerk bevestigde en formuleerde tijdens het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid daarvoor bestond het niet.
Ik heb hier niet om gelachen - ik heb wel om u gelachen, die dingen roept terwijl u er niets van weet.
Ik heb geen inhoudelijk oordeel gegeven over het R.K. dogma van de onfeilbaarheid. Wilt u dat graag ?

Uw laatste punt is zo mogelijk nog raadselachtiger, ik ben belijdend lid van de P.K.N. en opgegroeid in het z.g. bevindelijke milieu. Waarom denkt u dat iemand met parate kennis over de R.K. leer geen persoonlijke waarneming zou hebben over het protestantisme ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2017 15:15

Jesaja40 schreef:U noemt "Donar met zijn Mjólnir" passend bij uw Duitse afkomst. Donar is een belangrijke god in de Noorse mythologie. U speelt dus leentjebuur, dat kan dan een goede aanleiding zijn om deze poster als Duitsvreemd te beschouwen. U brengt Donar geen enkele schade mee aan hoor.


Onjuist - Donar is niet uitsluitend Noors (het is een oude Germaanse naam) komt vanuit Indo-Europese mythologie, ook in onder meer de Slavische en Baltische mythologie zijn ook stormgoden bekend, met namen als Perunu (Oudrussisch), Parom (Slowaaks), Piarun (Witrussisch), Perkúnas (Lets) en Percunis (Oudpruisisch). Deze namen zijn etymologisch verwant, en gaan terug op de Indo-Europese wortel *per- 'slaan/inslaan', wat verband houdt met bliksem. In de Noorse mythologie heet Donar ; Fjörgynn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2017 15:18

hans0166 schreef:dit is niet helemaal correct, een ex cathedra uitspraak volg alleen op zaken die al geruime tijd als zodanig tot de geloofsschat horen, en na wijde ruggespraak met theologen en commissies uit de gehele wereldkerk

bij de Constituties en Decreten van Vaticanum 2 werden zelfs protestanten gehoord. Publicaties van een Concillie hebben overigen hetzelfde gewicht als een ex cathedra uitspraak en zijn als zodaning Dogmatisch. Dit geldt ook voor de oude Concillies die wél erkend worden door de protestanten.


Dank je wel Hans, helemaal correct, ik wilde slechts aangeven dat Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid heeft afgekondigd, en dat het daarna slechts eenmaal is toegepast.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Jesaja40 » 02 okt 2017 15:33

rotterdam citeert:
Onjuist - Donar is niet uitsluitend Noors (het is een oude Germaanse naam) komt vanuit Indo-Europese mythologie, ook in onder meer de Slavische en Baltische mythologie zijn ook stormgoden bekend, met namen als Perunu (Oudrussisch), Parom (Slowaaks), Piarun (Witrussisch), Perkúnas (Lets) en Percunis (Oudpruisisch). Deze namen zijn etymologisch verwant, en gaan terug op de Indo-Europese wortel *per- 'slaan/inslaan', wat verband houdt met bliksem. In de Noorse mythologie heet Donar ; Fjörgynn.


Even op Google gekeken uw strijdhamer Mjölnir die u daarbij noemt is blijkt toch een Noorse benaming te zijn.
Maar ja, ook zij komen uit menselijke gedachtes voort.

Uw reactie komt vanuit een heel ander standpunt. In de Bijbel passen geen afgoden en soms worden deze met name genoemd om zich daar vooral niet mee in te laten.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Pcrtje » 02 okt 2017 16:50

Jesaja40 schreef:Ik heb alleen antwoord gegeven op de conclusie die u zelf heeft vastgesteld.
Dus waarom zou de Eeuwige dat verbod hebben gegeven denkt u?
Ik denk dat Hij niet wil dat mensen op dezelfde manier als vee worden behandeld.

Pcrtje schreef:Ik vind het wel sfeervol en het is gewoon een mooie poster. Bovendien ben trots op het Germaanse bloed dat door mijn aderen vloeit.
Jesaja40 schreef:Op uw afkomst en geboorte mag u best trots om zijn. U noemt "Donar met zijn Mjólnir" passend bij uw Duitse afkomst. Donar is een belangrijke god in de Noorse mythologie. U speelt dus leentjebuur, dat kan dan een goede aanleiding zijn om deze poster als Duitsvreemd te beschouwen. U brengt Donar geen enkele schade mee aan hoor.
Dat ik in Duitsland ben betekent niet dat ik Duitser ben... ;) Maarre, ik begrijp dat Donar niet bestaat - als ik dat goed opmaak uit uw laatste zin. Echter, zijn verhalen vind ik leuk en mooi en zijn persoon is stoer. Waarom zou ik dan niet een afbeelding van hem in mijn huis hebben hangen? Ik begrijp het niet.
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2017 17:35

Jesaja40 schreef:
Uw reactie komt vanuit een heel ander standpunt. In de Bijbel passen geen afgoden en soms worden deze met name genoemd om zich daar vooral niet mee in te laten.


Dus ? Heb ik dat gepropageerd ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2017 22:00

Chaya schreef:Ds. Kempeneers benadrukt dat ook in dit vraagstuk alleen de Schrift het voor het zeggen heeft. "Dan komen bij mij woorden zoals vreemdelingschap en antithese naar boven. Israël mocht zich in het Oude Testament absoluut niet inlaten met de vreemde volken om zich heen. De vreemdelingen zelf hadden in Israël veel rechten, maar nog meer plichten. Er was bijvoorbeeld geen plaats voor hun afgodstempels. Ook de vreemdelingen moesten zich houden aan de Tien Geboden.

Ik lees dat de drie vrienden van Daniël niet mochten buigen voor het beeld van Nebukadnezar. En als we het Nieuwe Testament erbij nemen, dan lees ik in de brieven van Paulus: Wat samenstemming heeft Christus met de Belial, of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige? Heel de Bijbel is vol van de antithese. Gij geheel anders! Dat is de roeping van christenen. Vanuit die gedachte is er naar mijn mening geen ruimte voor het bezoeken van een moskee."
CHRISTEN HOORT NIET IN MOSKEE

Ds. R. Kok - eveneens CGK - zei echter in de vragenrubriek alhier:
Dat lijkt mij geen bezwaar als het gebeurt uit cultuur-historisch oogpunt en je niet meedoet met/betrokken bent bij deze eigenwillige religie.

Ik denk dat je ook onderscheid kunt maken tussen: het gebouw bekijken, of een dienst of offerande bijwonen, want dan maak je deel uit met hun gemeenschap. En dat moet je zeker niet doen als christen denk ik.


Dat zou inderdaad kunnen. Ik doelde inderdaad op het bezoeken van een tempel of moskee omdat het een mooi gebouw is. Ik heb bijvoorbeeld in Istanbul ook verschillende moskeeen bekeken. Puur omdat het mooie, knappe bouwwerken zijn. Overigens denk ik zelfs niet dat je niet een dienst kan bezoeken als je met Hem leeft. Ik denk alleen dat je niet zo snel een reden er voor hebt. Ik heb er nog nooit een gehad. Misschien als je een vriend hebt die een andere religie aanhangt of zo.

Maar met de oud-testamentische uitleg ben ik het niet zo eens, dan kan je Romeinen 14 en 1 cor 8 wel uit de Bijbel schrappen. Daar lees je toch wel er door Jezus en de Geest wat veranderd is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor dalethvav » 03 okt 2017 09:26

Zelf ben ik ooit met een Z-Korreaanse zakenrelatie als 'toerist' naar een boeddhistische tempel geweest. Je voelt daar a.h.w. de fysieke aanwezigheid van de demonen.
Dat bezoek voelde absoluut niet goed en ik ga er ook nooit meer heen.

Ben ook enkele keren tijdens het gebedsmoment in een moskee geweest om, vanuit de kerk, proberen contact te zoeken met moslims.
De enige manier waarop me dat lukte was om tijdens het bidden in de moskee zelf ook te bidden tot de enige ware God om me te beschermen. per slot van rekening is ook de god van de islam een afgod, maar achter afgoden gaan wel demonen schuil.

Niet voor niets schrijft Paulus in Ef. 6:11-12:
11. Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
12. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.

Paulus heeft het dan niet over sprookjes maar over de keiharde realiteit. Dat dienen we ter harte te nemen. Toch?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2017 18:29

Jesaja40 schreef:De aanmatiging dat de paus is aangesteld als hoofd van de kerk en onfeilbaar is in die status.


Weet u, meneer Jesaja, ik lees uw epistels al een tijdje.
Uw stelligheid, ontwijfelbare stellingen en toonhoogte zijn een goed voorbeeld van iemand die denkt onfeilbaar te zijn.

En u, een eenling, doet dit dag-in-dag-uit.
De grote baas van R.K.K. (1 miljard volgelingen = 50% van de christenheid) eenmaal in 150 jaar.

Overigens, bent u van mening dat de kerk niet zou kunnen spreken met autoriteit ?
Ja waarlijk zo spreekt de Here Here.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor mona » 03 okt 2017 19:33

rotterdam schreef:Uw stelligheid, ontwijfelbare stellingen en toonhoogte zijn een goed voorbeeld van iemand die denkt onfeilbaar te zijn.


Jammer dat er geen icoontje bestaat met een pot en een ketel.... :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor HeroBeer » 28 dec 2017 23:03

@Bambi ... de volgende profetie, is uit mei 2005 >
|
[begin] "... Ga tijdens je gehele leven, nooit & te`nimmer een
tempel binnen, ook niet samen met anderen -- zelfs niet als
deze tempel zogenaamd is gewijd aan : *de_Heere* !! --
immers : jij bent een TEMPEL van de Heilige Geest, dat is de
absolute TOP, en dus heb je in die andere (stenen) tempels ...
echt helemaal niets te zoeken !!

Toelichting : de laatste tijd voor de wederkomst, is een wereld
propvol met verleidingen -- want op last van de VN, zullen er
veelerlei oude tempels her`rijzen, plus nieuwe ver`rijzen -- dat
schept cultuur, en is dan zogenaamd goed voor de wereldvrede
-- doch reeds d'oude profeten, hebben vanuit hun eigen tijd al,
zulke tempels aanschouwd, en deze tempels zullen vergaan,
tezamen met degenen die daar vertoefen !!..." [einde]
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor coby5 » 28 dec 2017 23:53

Ik zou geen boeddhistische tempel bezoeken. Mijn zus had een keer van die Wajang poppen van iemand gekregen en haar zoon was toen nog 3 of zo en had continu nachtmerries en zij geloofden niet. Oma loste het wel ff op. Hoppa rotpoppen eruit, zoontje sliep weer als een roos.
Ik heb wel moskeeen bezocht met zo'n Israel reis vroeger. Zou ik nu ook niet meer doen, want je moet uit eerbied je schoenen uittrekken daar.
Ik moet denken aan Paulus met die afgodsbeelden. Dat vind ik altijd zo grappig. Ziet ie die afgrijselijke afgodsbeelden en brengt ie het toch nog leuk.

16En terwijl Paulus te Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was.

22En Paulus, voor de Areopagus staande, zeide: Mannen van Athene, ik zie voor mijn ogen, dat gij in elk opzicht buitengewoon ontzag voor godheden hebt; 23 want toen ik door uw stad liep en de voorwerpen uwer verering aanschouwde, heb ik ook een altaar gevonden met het opschrift: Aan een onbekende god. Wat gij dan, zonder het te kennen, vereert, dat verkondig ik u.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2017 08:53

Schoenen uittrekken in een moskee vind ik niet zo’n punt. Dat doen moslims uit respect voor Allah. En als ik een moskee wil bekijken doe ik mijn schoenen uit uit respect voor moslims.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Bezoeken van tempels van andere geloven

Berichtdoor Johan100 » 29 dec 2017 23:41

Marnix schreef:Schoenen uittrekken in een moskee vind ik niet zo’n punt. Dat doen moslims uit respect voor Allah. En als ik een moskee wil bekijken doe ik mijn schoenen uit uit respect voor moslims.

Maar weet je wie de allah van hen is? Ze ontkennen dat Jezus Gods Zoon is. Dus is het een antichrist-geloof en worden ze geregeerd door satan.
Dat is de enige conclusie die ik kan trekken.
Wat heb je dan in een moskee te zoeken? Vertel je daar wie de Heere Jezus is voor jou en wie Hij wil zijn voor moslims en probeer je ze dus te winnen voor Jezus? Of ga je daar naartoe om een vrijblijvend praatje te houden en gezellig koffie te drinken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten