Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2017 16:21

Verwijderd uit "de reformatie is gestorven". De reacties tot gisterenavond had ik nog:
mona schreef:
Ereunao: "Want ook zonder dat daar een expliciet gebod voor is ligt het in de natuur van het geloof dat een met Chr. opgewekte Gemeente de dag van Zijn opstanding viert i.p.v. de dag dat Hij in het graf gelegen heeft. Want de dag van de opstanding was het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis, de 1e dag van de nieuwe schepping"


Mona schreef:
Ik ben niet pro zaterdag of sabbat, maar het is toch zo dat God de sabbat in het Paradijs heeft ingesteld?
Genesis 2 vers 3: En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Die dag heeft God dus geheiligd, een instelling in het paradijs die mijns inziens niet veranderd is door de komst van Christus. Want de wet uit exodus handhaaft de zevende dag als sabbatdag, en laat dus zien dat deze rustdag door God apart is gezet, en dat Hij daar waarde aan hecht. Waarom is het alleen van waarde voor Israel? Waarom moet een heilige dag door de gelovigen uit de heidenen niet gehouden worden? Stapt God bij wijze van speken dan zomaar van Zijn heilige instelling af als het om andere volken dan Israel gaat? Waarom zegt Jezus dan dat Hij niets, geen tittel of jota van de wet afdoet? Of geldt dat alleen voor de Joden?

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/5/
Als ik Mattheus lees, kan ik dat niet uit de context halen:
Jezus en de Wet, Mattheus 5:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

ereunao: "God heeft de sabbat nooit aan een ander volk dan aan Israël gegeven als een teken van Zijn verbond met dit volk zie Ezech.20: 12 ‘Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten, om een teken te zijn tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige"


ereuano schreef:

mona: "Ik ben niet pro zaterdag of sabbat, maar het is toch zo dat God de sabbat in het Paradijs heeft ingesteld?
Genesis 2 vers 3: En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Die dag heeft God dus geheiligd, een instelling in het paradijs die mijns inziens niet veranderd is door de komst van Christus. Want de wet uit exodus handhaaft de zevende dag als sabbatdag, en laat dus zien dat deze rustdag door God apart is gezet, en dat Hij daar waarde aan hecht. Waarom is het alleen van waarde voor Israel? Waarom moet een heilige dag door de gelovigen uit de heidenen niet gehouden worden? Stapt God bij wijze van speken dan zomaar van Zijn heilige instelling af als het om andere volken dan Israel gaat? Waarom zegt Jezus dan dat Hij niets, geen tittel of jota van de wet afdoet? Of geldt dat alleen voor de Joden?"


ereunao schreef:
Wij lezen idd. in Gen.2 dat God rustte op de 7e dag, maar in heel Gen.lezen wij met geen woord over de sabbat als rustdag voor de mens. Dat kwam pas toen God Zijn volk uit Egypte verlost en tot een natie samengevoegd had. Het was de enige sabbat die God ooit vierde. Want Hij kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17 '.


Marnix schreef:

mona: "Ik ben niet pro zaterdag of sabbat, maar het is toch zo dat God de sabbat in het Paradijs heeft ingesteld?
Genesis 2 vers 3: En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Die dag heeft God dus geheiligd, een instelling in het paradijs die mijns inziens niet veranderd is door de komst van Christus. Want de wet uit exodus handhaaft de zevende dag als sabbatdag, en laat dus zien dat deze rustdag door God apart is gezet, en dat Hij daar waarde aan hecht. Waarom is het alleen van waarde voor Israel? Waarom moet een heilige dag door de gelovigen uit de heidenen niet gehouden worden? Stapt God bij wijze van speken dan zomaar van Zijn heilige instelling af als het om andere volken dan Israel gaat? Waarom zegt Jezus dan dat Hij niets, geen tittel of jota van de wet afdoet? Of geldt dat alleen voor de Joden?

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/5/
Als ik Mattheus lees, kan ik dat niet uit de context halen:
Jezus en de Wet, Mattheus 5:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.


https://christenenvoorisrael.nl/2010/12 ... r-de-mens/"

Marnix schreef:
De uitleg van de christenen die geen absolute rustdag meer houden komt onder andere uit Hebreeen 4, waas het gaat over de rust die Jezus Christus brengt en hoe je daarin kan ingaan. En dan er voor Israel nog een sabbatsrust is omdat ze niet tot de rust die Christus brengt, zijn ingegaan. Daarom kan Paulus in Kol 2 ook schrijven: laat u niets opleggen op het gebied van de sabbat, dat was een schaduw van wat komen zou, de werkelijkheid is Christus. En ergens anders: voor sommigen zijn alle dagen gelijk, de ander ziet bepaalde dagen als een feestdag. Laat ieder zijn overtuiging volgen.



mona schreef:
Marnix: "De uitleg van de christenen die geen absolute rustdag meer houden komt onder andere uit Hebreeen 4, waas het gaat over de rust die Jezus Christus brengt en hoe je daarin kan ingaan. En dan er voor Israel nog een sabbatsrust is omdat ze niet tot de rust die Christus brengt, zijn ingegaan. Daarom kan Paulus in Kol 2 ook schrijven: laat u niets opleggen op het gebied van de sabbat, dat was een schaduw van wat komen zou, de werkelijkheid is Christus. En ergens anders: voor sommigen zijn alle dagen gelijk, de ander ziet bepaalde dagen als een feestdag. Laat ieder zijn overtuiging volgen."


Mona schreef:
Misschien dan toch de wet aanpassen die zondags voorgelezen wordt, net als de RKK. Het vierde gebod aanpassen of de wet achterwege laten, zodat we het vierde gebod naar eigen overtuiging in kunnen vullen?
Ik blijf het onduidelijk vinden.
naamloos schreef:
Mona: "Misschien dan toch de wet aanpassen die zondags voorgelezen wordt, net als de RKK. Het vierde gebod aanpassen of de wet achterwege laten, zodat we het vierde gebod naar eigen overtuiging in kunnen vullen?
Ik blijf het onduidelijk vinden."

naamloos schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet, gewoon die wet niet meer voorlezen. Het Sinaïtische verbond is tussen God en Israël.
Op deze manier lees je eigenlijk een brief van iemand die aan een ander gericht is, en de inhoud ervan die voor de ander bedoelt is wil je op jezelf toepassen (''je'' is algemeen bedoelt). Het adres staat er duidelijk bij:
- Ik ben de HEERE, uw God, Die u (Israël) uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft. (dat heeft ook een geestelijke betekenis, maar daar gaat het hier niet over)
- Nu dan, Israël, luister naar de verordeningen en de bepalingen die ik u leer te doen; opdat u leeft en u het land dat de HEERE, de God van uw vaderen, u geeft, binnengaat en in bezit neemt. U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt.
- U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt (apart gezet, afgezonderd - uitverkoren).
- Ook heb Ik hun (Israël) Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt.

In het N.T. komen wij ook aan bod. Gelovigen (Jood en heiden) behoren naar de wet en geboden van Christus te leven:
- Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van ​Christus.
- En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus.
En Jezus zelf zei ook ''leer hen onderhouden alles wat ik jullie geboden heb''.
Hij leerde de volle geestelijke betekenis van 9 van de 10 geboden. En, inderdaad, daar zit het sabbatsgebod niet bij.

Dus beter zou het zijn, naar mijn mening, om de morele wet van Mozes niet meer voor te lezen aan de gemeente, maar dat te vervangen voor de wet van Christus. Een stukje uit de bergrede lezen of zo.


ereunao schreef:naamloos:
Dus beter zou het zijn, naar mijn mening, om de morele wet van Mozes niet meer voor te lezen aan de gemeente, maar dat te vervangen voor de wet van Christus. Een stukje uit de bergrede lezen of zo.


Ik ben dit helemaal mer naamloos eens en voeg er nog aan toe dat:
Wat de wet van Mozes betreft, christenen leven niet onder de Mozaïsche, maar onder de Messiaanse Tora. En daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, (dat alleen voor Israël geldt omdat dat een teken was van Gods verbond met Israël dat nooit op de kerk is overgegaan) impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. Zie o.a: Ef.4:25,28 en hst.6:1. Want Jezus is van zoveel beter verbond borg geworden dan dat van de Sinaï ( Hebr.7:22. Hij schrijft nu Zijn wet in het hart van de gelovigen. Daarom heeft het nu een andere toepassing die correspondeert met de huidige stand van de heilshistorie. Echter zo dat het oude er altijd in meekomt. Ik zie het dan ook als een handhaving van de scheppingsorde van 6 werkdagen gevolgd door een rustdag dat reeds in de 1e gemeente de opstandingsdag als de 1e dag van de nieuwe schepping gevierd en niet onderhouden werd. Echter niet als een expliciet gebod waarop alle werk verboden was, maar die spontaan uit de natuur van het geloof voortkwam. Want de dag waarop Hij opstond is altijd nog beter dan die waarop Hij in het graf lag zie Rom. 8:34.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2017 17:51

De wet van liefde.

In antwoord op een vraag van een farizeeër gaf Jezus aan wat de kern van de Tora was:

"... Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten." Matteüs 22:37-40.

Jezus vertelde daarmee niets nieuws ten opzichte van de wet van Mozes, want daarin lezen we:

"Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten." Deuteronomium 6:5.
"... Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER." Leviticus 19:18.

Deze samenvatting van de Tora is tegelijk de grondwet van de nieuwtestamentische wet. Het wordt ook wel de wet van Jezus of de wet van liefde genoemd en dit hoort in de Nieuw Testamentische kerken gelezen te worden.

ereunao

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor ereunao » 30 aug 2017 18:09

benefiet:
Deze samenvatting van de Tora is tegelijk de grondwet van de nieuwtestamentische wet. Het wordt ook wel de wet van Jezus of de wet van liefde genoemd en dit hoort in de Nieuw Testamentische kerken gelezen te worden.


Helemaal mee eens! Zie ook Rom.13:8,9. Maar de wet van Mozes bevat nog talloze andere praktische voorschriften voor het dagelijks leven, waaronder o.m. het sabbatsgebod, die wij in de brieven van de apostelen niet terugvinden. Maar soms wel in een andere toepassing die Mozes zo beslist niet bedoeld heeft! vgl Deut. 25: 4 met 1 Kor.9:9.

Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom dit op die andere topic verwijderd is, het ging ook daar nog steeds over de Reformatie.
Laatst gewijzigd door ereunao op 31 aug 2017 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Teus » 31 aug 2017 08:19

De waarheid over de sabbat
Uit de zeven gemeentetijdperken "Het Patmosvisioen" van W. Branham

En ik was in de geest op de dag des Heren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin. (Openb.1:10)

Allereerst zijn er nogal wat goedbedoelende mensen, die de dag des Heren uitmaken voor de Sabbatdag; deze is voor hen de zaterdag. Anderen noemen de dag des Heren de zondag, de eerste dag der week. Maar hoe kan het één dier dagen zijn of zelfs beide dagen tezamen, als Johannes in de Geest was en deze visioenen kreeg gedurende een periode van twee jaar? Wat er in feite gebeurde, was dat Johannes in de Geest opgevoerd en naar de dag des Heren werd verplaatst, die nog komen moet. De Bijbel spreekt van de dag des Heren als één die in de toekomst komt en Johannes ziet nu de dingen, die in die toekomstige dag gaan gebeuren. Maar laten we eens, om even onze gedachten te bepalen, precies nagaan wat er in de tegenwoordige tijd nu eigenlijk met de Sabbat bedoeld wordt.

De Sabbat -- zoals uit het Nieuwe Testament blijkt -- betekent NIET dat men de een of andere dag houdt. Wij kennen geen gebod om de zaterdag als een Sabbatdag in acht te nemen; er is ook geen gebod, dat ons voorschrijft de eerste dag der week, de zondag, te houden. Hier volgt de waarheid over de Sabbat, hetgeen "rust" betekent. Hebreeën 4:8--10: "Want indien Jezus hen in de rust (of rustdag) gebracht heeft, dan had Hij daarna niet gesproken van een andere dag. Er blijft dan een rust (het houden van de Sabbat) over voor het volk van God. Want die ingegaan is in Zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne." Hebt u goed geluisterd naar het laatste gedeelte van het vers, waar alles om draait? "God heeft van Zijn werken gerust." De zevende dag werd door God als Sabbatdag aan Israël, als herinnering aan Zijn eigen werk -- waarin Hij de wereld en al wat daarin is geschapen heeft en daarna ophield te scheppen -- gegeven. Hij rustte van Zijn werken. Hij rustte. Nu was het goed dat er een Sabbatrust gegeven werd aan een volk dat op een zeker tijdstip geheel op één plaats bijeen was, zodat zij allen een zekere dag konden onderhouden. Tegenwoordig is de helft van de wereld in duisternis, terwijl de andere helft in het licht is en dus zou het helemaal geen zin hebben. Maar dat is slechts een argument vanuit een natuurlijk standpunt.

Laten we eens gaan zien wat de Bijbel ons leert over deze Sabbatrust.

"Want die ingegaan is in Zijn rust." Dit ingaan houdt niet slechts een ingaan in, maar ook een "blijven in" de rust. Het is een eeuwige rust waarvan de zevende dag slechts een beeld of een type is. "Zeven" geeft de volheid aan. "Acht" is weer de eerste dag. De opstanding van Jezus was op de eerste dag der week en gaf ons het eeuwige leven en een eeuwige Sabbatrust. En zo zien we dus waarom God ons geen bepaalde dag van de week als Sabbat (rust) kon geven. Wij zijn "ingegaan in" en blijven absoluut in onze rust, hetgeen Israël niet kon, daar het slechts een afschaduwing kende van het ware waarin wij ons verheugen. Waarom zouden wij teruggaan naar een afschaduwing terwijl wij de werkelijkheid kennen?

Hoe ontvangen we deze rust, of deze voortdurende Sabbat? Het is op de uitnodiging van Jezus. Hij zei in Matthéüs 11:28--29: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u en leert van Mij,... en gij zult rust vinden (ofwel het houden van de Sabbat, niet een dag, maar het eeuwige leven, Sabbat) voor uw zielen."

Het doet er niet toe hoelang u hebt getobd onder de last van uw zonden, of het nu tien, twintig, dertig of vijftig jaar of nog langer geduurd heeft, kom met uw afgetobde moede leven en u zult Zijn rust vinden, de ware Sabbat. Jezus zal u rust geven.

Wat is nu precies die rust, die Jezus u wil geven? Jesaja 28:8--12:

"Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is. Wie zou Hij dan de kennis leren, en wie zou Hij het gehoorde te verstaan geven? De gespeenden van de melk, de afgetrokkenen van de borsten? Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig. Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken; tot wie Hij gezegd heeft: Dit is de rust (Sabbat), geeft de moeden rust (ofwel het onderhouden van Zijn Sabbat), en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen."

Hier staat het geprofeteerd, precies hier in Jesaja. En het kwam zo'n zeven honderd jaar later op Pinksteren te geschieden, toen zij allen vervuld werden met de Heilige Geest precies zo als gezegd was hoe het zou zijn. Dit is de ware Sabbat, die beloofd was. Toen zij zo vervuld werden met de Geest rustten zij van hun wereldse werken, wereldse praktijken en hun boze handelingen. De Heilige Geest nam hun levens in beslag. Zij gingen in de rust. Daar is uw rust. Dat is uw Sabbat. Het is niet een dag of een jaar, het is een eeuwigheid van het vervuld zijn en gezegend zijn in de Heilige Geest. Het is uw rusten en God die werkt. God werkt het willen en werken in u naar Zijn voornemen.

Laat ik hier nog een opmerking maken over de "Zaterdagsamenkomers", die beweren dat wij er verkeerd aan doen op de eerste dag van de week, de zondag, samen te komen. Hier volgt wat Justinus ervan zei in de tweede eeuw:

"Op zondag wordt een samenkomst gehouden voor allen die in dorpen en steden wonen en er wordt dan een gedeelte voorgelezen uit de gedenkschriften van de apostelen en de geschriften, zolang de tijd dit toelaat. Als men klaar is met lezen, vermaant en waarschuwt degene die voorgaat in een toespraak tot het navolgen van deze edele dingen. Hierna staan allen op voor een gezamenlijk gebed. Na afloop hiervan -- zoals wij hebben beschreven -- wordt brood en wijn voor ons neergezet en de dankzegging uitgesproken waarop de gemeente met 'Amen' antwoordt. Het brood en de wijn wordt uitgedeeld en een ieder neemt een deel, waarna de diakenen het brood en de wijn naar de huizen van hen die niet aanwezig waren brengen. De rijken en die dat willen, geven gaven overeenkomstig hun vrije wil en deze collecte wordt aan degene die voorgaat afgedragen, die er de wezen, weduwen en de gevangenen en vreemdelingen in hun behoeften mee voorziet."

We zien dus dat zij die beweren, dat de vroege gemeente de Judese traditie in stand hield door op de laatste dag der week samen te komen, helemaal niet kennis hebben genomen van wat de geschiedenis in werkelijkheid leert. …

Och, dat de mensen toch tot Hem kwamen en die rust zouden vinden! Er is een schreeuwend verlangen in aller harten naar die rust, maar de meesten weten er niet het antwoord op. Daarom trachten zij het verlangen te bevredigen door godsdienst te bedrijven: het houden van bepaalde dagen of het aanvaarden van de belijdenissen en dogma's van de godsdienstige groeperingen. Maar als dat hun niet voldoet, proberen velen het met drinken, zwelgpartijen en meer van die lichamelijke uitspattingen en ze denken door wereldse genietingen enige bevrediging te vinden. Maar daarin bestaat geen rust. Ze roken en slikken pillen om hun zenuwen te kalmeren. Maar er is geen rust te verkrijgen door het nemen van aardse drankjes. Zij hebben Jezus nodig. Zij hebben de hemelse geneeswijze van node, de rust die de Geest geeft.

Dan gaan de meesten van hen nog 's zondags naar de kerk. Dat is allemaal wel goed, maar zelfs daar hebben zij er geen idee van hoe zij tot God moeten naderen en hoe zij Hem aanbidden moeten. Jezus heeft gezegd, dat de echte aanbidding is in Geest en in Waarheid. Zie Johannes 4:24. Maar wat voor aanbidding kunt u verwachten in een kerk, die zo weinig van God afweet, die met Kerstmis een kerstboom en met Pasen paashaasjes heeft? Hoe komen ze daaraan? Ze hebben het overgenomen van de heidenen en het tot een onderdeel van hun kerkleer gemaakt. Maar als er iemand is, die zich tot de Here wendt en vervuld wordt met de Heilige Geest dan houdt hij met al dit gedoe op. Hij heeft rust voor zijn ziel gevonden. Hij begint werkelijk te léven,
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2017 15:24

Teus schreef:Er blijft dan een rust (het houden van de Sabbat) over voor het volk van God. Want die ingegaan is in Zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne."

Dat gaat niet over de sabbat, dat gaat over de Eeuwige rust.
Lees Psalm 95 maar eens:
Dies heb Ik, door hun tergend kwaad
Op 't hoogst vergramd, dit volk versmaad,
En met een duren eed gezworen,
Dat wegens zijn geschonden trouw
Het nooit Mijn rust genieten zou,
Die voor Mijn volk nog blijft beschoren.

Hebr. 4:
Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust!

Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.

Dan ga je dus tegen de Bijbel in, om te stellen dat God geen rustdag heeft ingesteld.
Teus schreef:Dan gaan de meesten van hen nog 's zondags naar de kerk. Dat is allemaal wel goed, maar zelfs daar hebben zij er geen idee van hoe zij tot God moeten naderen en hoe zij Hem aanbidden moeten.

Aha, natuurlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor ereunao » 31 aug 2017 16:01

Chaya:
Dan ga je dus tegen de Bijbel in, om te stellen dat God geen rustdag heeft ingesteld.


Precies! Dat het sabbatsgebod tevens nog een diepere, geestelijke laag heeft heft het concrete, letterlijke gebod voor Israël niet op

Zo wijst ook de besnijdenis profetisch vooruit naar de besnijdenis des harten door de Geest, maar blijft als instelling voor de Joden van kracht. Daarom is er m.i niets mis mee als de messiaanse gemeenten deze instellingen handhaven. Wel geloof ik dat het de christenjood als dat tot bevordering van de gemeenschap in het evangelie dient niet zondigt als hij met een chr. gemeente de 1e dag der week i.p.v de sabbat viert. Maar van de Jood die zich in zijn geloofsleven zijn nieuwe identiteit in de Opgestane niet helder bewust is mogen wij dat niet eisen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Teus » 31 aug 2017 16:34

Chaya schreef:Dat gaat niet over de sabbat, dat gaat over de Eeuwige rust.
Lees Psalm 95 maar eens:
Dies heb Ik, door hun tergend kwaad
Op 't hoogst vergramd, dit volk versmaad,
En met een duren eed gezworen,
Dat wegens zijn geschonden trouw
Het nooit Mijn rust genieten zou,
Die voor Mijn volk nog blijft beschoren.

Hebr. 4:
Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust!

Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.

Dan ga je dus tegen de Bijbel in, om te stellen dat God geen rustdag heeft ingesteld.

Aha, natuurlijk.


Ik stel voor dat je het stuk nog eens doorneemt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor rotterdam » 31 aug 2017 18:07

Teus schreef:Ik stel voor dat je het stuk nog eens doorneemt.


Maar wat voor aanbidding kunt u verwachten in een kerk, die zo weinig van God afweet, die met Kerstmis een kerstboom en met Pasen paashaasjes heeft? Hoe komen ze daaraan? Ze hebben het overgenomen van de heidenen en het tot een onderdeel van hun kerkleer gemaakt. Maar als er iemand is, die zich tot de Here wendt en vervuld wordt met de Heilige Geest dan houdt hij met al dit gedoe op. Hij heeft rust voor zijn ziel gevonden. Hij begint werkelijk te léven,

Wil je dat we dit soort gedram 2 keer lezen ?

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 31 aug 2017 18:15

ereunao schreef:

Precies! Dat het sabbatsgebod tevens nog een diepere, geestelijke laag heeft heft het concrete, letterlijke gebod voor Israël niet op
Zo wijst ook de besnijdenis profetisch vooruit naar de besnijdenis des harten door de Geest, maar blijft als instelling voor de Joden van kracht. Daarom is er m.i niets mis mee als de messiaanse gemeenten deze instellingen handhaven. .


de brief van Paulus 100% geïnspireerd aan de Galaten h3 is hier zo duidelijk over wat een mooie brief glorie halleluja :D

10Maar de mensen van de wetswerken liggen onder een vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die zich niet metterdaad houdt aan alle voorschriften in het boek der wet, 11Trouwens, dat niemand door een wet bij God gerechtvaardigd wordt, is evident, want: Hij die door het geloof gerechtvaardigd is zal leven. 12Welnu, de wet heeft niet met geloven te maken, maar: Hij die deze dingen doet zal daardoor tot het leven komen. 13Christus heeft ons bevrijd van de vloek der wet door zelf voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt alwie hangt aan het hout, - 14opdat in Jezus Christus de zegen van Abraham zou komen over de heidenvolken, opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door middel van het geloof

en verder

26Want gij zijt allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. 27Want gij allen die in Christus zijt gedoopt, zijt met Christus bekleed. 28Er is geen Jood of heiden meer, er is geen slaaf of vrije, er is geen man en vrouw: allen tezamen zijt gij een persoon in Christus Jezus. 29Maar als gij bij Christus hoort, dan zijt ge ook Abraham, ‘nageslacht’, erfgenamen krachtens de belofte.

19Ach kinderen, ik moet opnieuw weeën om u doorstaan, totdat ge de gestalte van Christus hebt aangenomen. 20Hoe graag zou ik op dit ogenblik bij u zijn en op een andere toon tot u spreken, want ik ben ten einde raad met u. 21Zeg me, gij die zo graag onder de wet wilt,

10Ik vertrouw op u in de Heer, dat gij er niet anders over zult denken. Maar hij die u in verwarring brengt zal zijn vonnis moeten dragen, wie hij ook is. 11Wat mij betreft, broeders, als ik nog de besnijdenis zou verkondigen, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan was het immers afgelopen met de ergernis van het kruis. 12Zij moesten zich meteen maar ontmannen , die opruiers! 13Broeders, gij werd geroepen tot vrijheid.

gecasteerd moeten ze worden Ha ha
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 31 aug 2017 22:06

Teus schreef: Maar als er iemand is, die zich tot de Here wendt en vervuld wordt met de Heilige Geest dan houdt hij met al dit gedoe op. Hij heeft rust voor zijn ziel gevonden. Hij begint werkelijk te léven,


we gaan de goede kant op :8> |:)| :jaknikken: :schaterlach: :D :lol:
De vreugde van de Heer wordt onze kracht 7 dagen in de week we doen het niet voor minder en desnoods ook in de kerk :wink:
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor mona » 01 sep 2017 14:05

ereunao schreef: Maar van de Jood die zich in zijn geloofsleven zijn nieuwe identiteit in de Opgestane niet helder bewust is mogen wij dat niet eisen.

Bedoel je daar mee: zodra je Jood zijn identiteit in Christus wel helder bewust is, dat hij dan de zondag als rustdag gaat houden?

Teus schreef:Maar wat voor aanbidding kunt u verwachten in een kerk, die zo weinig van God afweet, die met Kerstmis een kerstboom en met Pasen paashaasjes heeft? Hoe komen ze daaraan? Ze hebben het overgenomen van de heidenen en het tot een onderdeel van hun kerkleer gemaakt. Maar als er iemand is, die zich tot de Here wendt en vervuld wordt met de Heilige Geest dan houdt hij met al dit gedoe op. Hij heeft rust voor zijn ziel gevonden. Hij begint werkelijk te léven,
rotterdam schreef:Wil je dat we dit soort gedram 2 keer lezen ?

Ik zou willen dat je het net zo vaak leest, totdat je het snapt.
En als je bij voorbaat al gaat toeteren "wat een onzin", of aan komt zetten met procenten en aantallen van allerlei denominaties, dan zou ik zeggen: lees het vooral nóg een keer. Of doe er onderzoek naar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 14:22

Teus schreef:Ik stel voor dat je het stuk nog eens doorneemt.

Waarom?
Ik heb deze meneer eens gegoogled, ik had nog nooit van hem gehoord.
Aan deze meneer is een engel verschenen en hij kreeg visioenen, die uitkwamen.
http://www.deboodschap.org/websiteIII_b ... ranham.htm

Jij moet niets van kerkgenootschappen hebben, maar je loopt wel een Amerikaanse prediker achterna.
Teus schreef:Maar wat voor aanbidding kunt u verwachten in een kerk, die zo weinig van God afweet, die met Kerstmis een kerstboom en met Pasen paashaasjes heeft? Hoe komen ze daaraan? Ze hebben het overgenomen van de heidenen en het tot een onderdeel van hun kerkleer gemaakt.

In zo'n kerk zou ik idd niet willen zitten.
Maar gelukkig zijn er veel kerken die zich hieraan niet bezondigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Teus » 01 sep 2017 16:39

Chaya schreef:Waarom?
Ik heb deze meneer eens gegoogled, ik had nog nooit van hem gehoord.
Aan deze meneer is een engel verschenen en hij kreeg visioenen, die uitkwamen.
http://www.deboodschap.org/websiteIII_b ... ranham.htm

Jij moet niets van kerkgenootschappen hebben, maar je loopt wel een Amerikaanse prediker achterna.

In zo'n kerk zou ik idd niet willen zitten.
Maar gelukkig zijn er veel kerken die zich hieraan niet bezondigen.


Waarom? omdat uit je vorige antwoord blijkt dat je iets gemist of niet begrepen hebt.

Ik weet niet eens wie het geschreven heeft, ik ken die beste man niet. Ik ontving deze tekst van iemand en ben het er mee eens wat hij hier schrijft.
Het gaat niet over kerkgenootschappen, het gaat om de sabbat, weet je nog?
Ik loop niemand na, zoals jij dat wel doet en een ander er op beoordeeld die met iets, wat beweerd wordt en van uit de Bijbel uitgelegd wordt, eens is.
Het gaat mij nooit om mensen maar om hetgeen zij zeggen/schrijven.
Die tijd is gelukkig geweest. Ik ben er achter gekomen dat God geen mensen geeft tot onderwijs, Hij gebruikt mensen tot onderwijs, helaas gaat het niet altijd goed en heeft gruwelijke gevolgen.

Overigens wel jammer dat je weer niet bij het onderwerp blijft. Je hebt het over personen, de schrijver en mij en niet wat er geschreven wordt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor mona » 05 sep 2017 16:30

mona schreef:
Bedoel je daar mee: zodra je Jood zijn identiteit in Christus wel helder bewust is, dat hij dan de zondag als rustdag gaat houden?


Ereunao: ik was eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag.

Naamloos: moest ik jou nog ergens op antwoorden? ik kan het bericht niet meer vinden, waarin je zei dat ik beter moest reageren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor ereunao » 05 sep 2017 19:45

mona schreef:
Bedoel je daar mee: zodra je Jood zijn identiteit in Christus wel helder bewust is, dat hij dan de zondag als rustdag gaat houden?
Ereunao: ik was eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag.


Sorry, ik heb dat niet eerder gezien. Ik bedoel daarmee dat er wel maar een geloof is maar veel verschillende standen in het geloofsleven zijn. En zo kan het voorkomen dat een jong-gelovige of iemand die maar heel weinig gevorderd is nog steeds de Geest der aanneming tot kinderen mist en onder de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze leeft. Ik heb in mijn leven veel bezoekwerk gedaan, ook bij oude mensen en het is mijn ervaring dat het een hoge uitzondering is als je een in Christus bevestigd christen ontmoet die God als zijn Vader had leren kennen. De meesten weten niet eens of ze wel behouden zijn, of hun geloof wel echt is etc.. En dat ligt ook aan de prediking, de Reformatie is nooit aan pinksteren toegekomen, ze heeft al kort na de dood van de apostelen het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding en hemelvaart geplaatst heeft zie Ef.2:6 velaten en is in de huid van Israël gekropen die een heel andere relatie met zijn Messias heeft.. En ik geloof idd. dat het de Jood, als dat tot bevordering van het evangelie en de gemeenschap der heiligen dient, vrij staat in een chr.gemeente de zondag i.p.v. de sabbat te vieren. Paulus was ook de Joden eenJood en de Grieken een Griek.1 Kor.9:20,21 Maar Ik zeg hier mijn gevoelen en wil dit niemand opdringen. Met de besnijdenis ligt dat anders, dat is een eenmalig gebeuren en een teken van Gods verbond met Abraham, dat nooit op de heidenen overgegaan is. En ook de bekeerde Jood blijft na zijn bekering toch een Jood. Misschien kan Jes.40 ons hier beter voorlichten


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten