Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 06 sep 2017 22:26

ereunao schreef:Sorry, ik heb dat niet eerder gezien. Ik bedoel daarmee dat er wel maar een geloof is maar veel verschillende standen in het geloofsleven zijn


Klopt helemaal en van baby naar volwassenheid kan geestelijk soms lang duren (ik weet er alles van ha ha)

mona schreef:
Bedoel je daar mee: zodra je Jood zijn identiteit in Christus wel helder bewust is, dat hij dan de zondag als rustdag gaat houden?
Ereunao: ik was eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag.


Als Hij zich bewust gaat worden, wat voor zegeningen oa door het verbond met Abraham mogelijk zijn, zal hij zich bewust worden van de zevendaagse rust, en dat je dan als gemeente op do avond of op zat middag, of op zondag morgen bij elkaar komt, allemaal prima of elke dag zoals in handelingen ..

Maar een dag boven een andere stellen of onderscheid maken, noemt Paulus getuigen van een zwak geloof.. (rom -en colosse )
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 11 sep 2017 12:14

mona schreef:Naamloos: moest ik jou nog ergens op antwoorden? ik kan het bericht niet meer vinden, waarin je zei dat ik beter moest reageren.
Laat maar! De modjes hebben ijverig gesnoeid, en de zaak waar het over ging is verwijderd. (Overigens had ik niet gezegd dat je beter moest reageren. Het ging over iets wat je suggereerde én iets wat je negeerde. Maar goed, ook daarvan is de hele context verdwenen)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 17 sep 2017 18:11

Teus schreef:De waarheid over de sabbat
Uit de zeven gemeentetijdperken "Het Patmosvisioen" van W. Branham

En ik was in de geest op de dag des Heren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin. (Openb.1:10)

Allereerst zijn er nogal wat goedbedoelende mensen, die de dag des Heren uitmaken voor de Sabbatdag; deze is voor hen de zaterdag. Anderen noemen de dag des Heren de zondag, de eerste dag der week. Maar hoe kan het één dier dagen zijn of zelfs beide dagen tezamen, als Johannes in de Geest was en deze visioenen kreeg gedurende een periode van twee jaar? Wat er in feite gebeurde, was dat Johannes in de Geest opgevoerd en naar de dag des Heren werd verplaatst, die nog komen moet. De Bijbel spreekt van de dag des Heren als één die in de toekomst komt en Johannes ziet nu de dingen, die in die toekomstige dag gaan gebeuren. Maar laten we eens, om even onze gedachten te bepalen, precies nagaan wat er in de tegenwoordige tijd nu eigenlijk met de Sabbat bedoeld wordt.

De Sabbat -- zoals uit het Nieuwe Testament blijkt -- betekent NIET dat men de een of andere dag houdt. Wij kennen geen gebod om de zaterdag als een Sabbatdag in acht te nemen; er is ook geen gebod, dat ons voorschrijft de eerste dag der week, de zondag, te houden. Hier volgt de waarheid over de Sabbat, hetgeen "rust" betekent. Hebreeën 4:8--10: "Want indien Jezus hen in de rust (of rustdag) gebracht heeft, dan had Hij daarna niet gesproken van een andere dag. Er blijft dan een rust (het houden van de Sabbat) over voor het volk van God. Want die ingegaan is in Zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne." Hebt u goed geluisterd naar het laatste gedeelte van het vers, waar alles om draait? "God heeft van Zijn werken gerust." De zevende dag werd door God als Sabbatdag aan Israël, als herinnering aan Zijn eigen werk -- waarin Hij de wereld en al wat daarin is geschapen heeft en daarna ophield te scheppen -- gegeven. Hij rustte van Zijn werken. Hij rustte. Nu was het goed dat er een Sabbatrust gegeven werd aan een volk dat op een zeker tijdstip geheel op één plaats bijeen was, zodat zij allen een zekere dag konden onderhouden. Tegenwoordig is de helft van de wereld in duisternis, terwijl de andere helft in het licht is en dus zou het helemaal geen zin hebben. Maar dat is slechts een argument vanuit een natuurlijk standpunt.

Laten we eens gaan zien wat de Bijbel ons leert over deze Sabbatrust.

"Want die ingegaan is in Zijn rust." Dit ingaan houdt niet slechts een ingaan in, maar ook een "blijven in" de rust. Het is een eeuwige rust waarvan de zevende dag slechts een beeld of een type is. "Zeven" geeft de volheid aan. "Acht" is weer de eerste dag. De opstanding van Jezus was op de eerste dag der week en gaf ons het eeuwige leven en een eeuwige Sabbatrust. En zo zien we dus waarom God ons geen bepaalde dag van de week als Sabbat (rust) kon geven. Wij zijn "ingegaan in" en blijven absoluut in onze rust, hetgeen Israël niet kon, daar het slechts een afschaduwing kende van het ware waarin wij ons verheugen. Waarom zouden wij teruggaan naar een afschaduwing terwijl wij de werkelijkheid kennen?

Hoe ontvangen we deze rust, of deze voortdurende Sabbat? Het is op de uitnodiging van Jezus. Hij zei in Matthéüs 11:28--29: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u en leert van Mij,... en gij zult rust vinden (ofwel het houden van de Sabbat, niet een dag, maar het eeuwige leven, Sabbat) voor uw zielen."

Het doet er niet toe hoelang u hebt getobd onder de last van uw zonden, of het nu tien, twintig, dertig of vijftig jaar of nog langer geduurd heeft, kom met uw afgetobde moede leven en u zult Zijn rust vinden, de ware Sabbat. Jezus zal u rust geven.

Wat is nu precies die rust, die Jezus u wil geven? Jesaja 28:8--12:

"Want alle tafels zijn vol van uitspuwsel en van drek, zodat er geen plaats schoon is. Wie zou Hij dan de kennis leren, en wie zou Hij het gehoorde te verstaan geven? De gespeenden van de melk, de afgetrokkenen van de borsten? Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig. Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken; tot wie Hij gezegd heeft: Dit is de rust (Sabbat), geeft de moeden rust (ofwel het onderhouden van Zijn Sabbat), en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen."

Hier staat het geprofeteerd, precies hier in Jesaja. En het kwam zo'n zeven honderd jaar later op Pinksteren te geschieden, toen zij allen vervuld werden met de Heilige Geest precies zo als gezegd was hoe het zou zijn. Dit is de ware Sabbat, die beloofd was. Toen zij zo vervuld werden met de Geest rustten zij van hun wereldse werken, wereldse praktijken en hun boze handelingen. De Heilige Geest nam hun levens in beslag. Zij gingen in de rust. Daar is uw rust. Dat is uw Sabbat. Het is niet een dag of een jaar, het is een eeuwigheid van het vervuld zijn en gezegend zijn in de Heilige Geest. Het is uw rusten en God die werkt. God werkt het willen en werken in u naar Zijn voornemen.

Laat ik hier nog een opmerking maken over de "Zaterdagsamenkomers", die beweren dat wij er verkeerd aan doen op de eerste dag van de week, de zondag, samen te komen. Hier volgt wat Justinus ervan zei in de tweede eeuw:

"Op zondag wordt een samenkomst gehouden voor allen die in dorpen en steden wonen en er wordt dan een gedeelte voorgelezen uit de gedenkschriften van de apostelen en de geschriften, zolang de tijd dit toelaat. Als men klaar is met lezen, vermaant en waarschuwt degene die voorgaat in een toespraak tot het navolgen van deze edele dingen. Hierna staan allen op voor een gezamenlijk gebed. Na afloop hiervan -- zoals wij hebben beschreven -- wordt brood en wijn voor ons neergezet en de dankzegging uitgesproken waarop de gemeente met 'Amen' antwoordt. Het brood en de wijn wordt uitgedeeld en een ieder neemt een deel, waarna de diakenen het brood en de wijn naar de huizen van hen die niet aanwezig waren brengen. De rijken en die dat willen, geven gaven overeenkomstig hun vrije wil en deze collecte wordt aan degene die voorgaat afgedragen, die er de wezen, weduwen en de gevangenen en vreemdelingen in hun behoeften mee voorziet."

We zien dus dat zij die beweren, dat de vroege gemeente de Judese traditie in stand hield door op de laatste dag der week samen te komen, helemaal niet kennis hebben genomen van wat de geschiedenis in werkelijkheid leert. …

Och, dat de mensen toch tot Hem kwamen en die rust zouden vinden! Er is een schreeuwend verlangen in aller harten naar die rust, maar de meesten weten er niet het antwoord op. Daarom trachten zij het verlangen te bevredigen door godsdienst te bedrijven: het houden van bepaalde dagen of het aanvaarden van de belijdenissen en dogma's van de godsdienstige groeperingen. Maar als dat hun niet voldoet, proberen velen het met drinken, zwelgpartijen en meer van die lichamelijke uitspattingen en ze denken door wereldse genietingen enige bevrediging te vinden. Maar daarin bestaat geen rust. Ze roken en slikken pillen om hun zenuwen te kalmeren. Maar er is geen rust te verkrijgen door het nemen van aardse drankjes. Zij hebben Jezus nodig. Zij hebben de hemelse geneeswijze van node, de rust die de Geest geeft.

Dan gaan de meesten van hen nog 's zondags naar de kerk. Dat is allemaal wel goed, maar zelfs daar hebben zij er geen idee van hoe zij tot God moeten naderen en hoe zij Hem aanbidden moeten. Jezus heeft gezegd, dat de echte aanbidding is in Geest en in Waarheid. Zie Johannes 4:24. Maar wat voor aanbidding kunt u verwachten in een kerk, die zo weinig van God afweet, die met Kerstmis een kerstboom en met Pasen paashaasjes heeft? Hoe komen ze daaraan? Ze hebben het overgenomen van de heidenen en het tot een onderdeel van hun kerkleer gemaakt. Maar als er iemand is, die zich tot de Here wendt en vervuld wordt met de Heilige Geest dan houdt hij met al dit gedoe op. Hij heeft rust voor zijn ziel gevonden. Hij begint werkelijk te léven,



Beste Teus
Uiteindelijk heeft men W.Branham ontdekt die nu gelukkig en eindelijk eens “DE waarheid over de Sabbat” zal gaan uitleggen.

Wat een opluchting moet dit dan zijn voor de velen die de duidelijke Bijbelse voorschriften niet willen aanvaarden en, zoals Paulus het zegt, zich menselijke leraars om zich heen verzamelen. Zodat men toch zijn eigen gedacht kan doen zonder daarom Christus en zijn (eigenhandig geschreven) geboden hoeft te gehoorzamen. En zich dan daarbij dan ook nog eens een volgeling van Christus kan wanen.

Ik vind het opmerkelijk dat de man in kwestie eerst beweert dat de Sabbat NIET betekent dat men een of ander dag houdt en een paar zinnen later het toch heeft over de zevende dag. En daarbij een ganse uitleg nodig heeft om deze zevende dag te ontmantelen van zowel zijn tijdsbepaling als zijn inhoud en deze te verschrompelen tot een algemeen “rustgevoel”

Dit in duidelijke tegenstelling met hetgeen Christus duidelijk stelt in zijn vierde gebod. Alsook dat er van de basisgeboden die Hij, als HERINNERING voor het uitverkoren volk, eigenhandig heeft opgeschreven er geen Jota of titel mag veranderd worden.

De gelijkenis tussen de houding van de Schriftgeleerden die hun eigen ideeën, boven Gods duidelijk en eenvoudig Woord plaatsten en de zogenaamde Hedendaagse “ waarheid over de Sabbat” ” die ook volledig de Duidelijke en eenvoudige Bijbelse uitspraken betreffende het onder houden van de Zevende Dag negeert en afbreekt, is waarlijk zeer frappant.

Het artikel dat je hier plaatst is dan ook het voorbeeld bij uitstek van een handig instrument voor mensen die beantwoorden aan hetgeen in Marcus 7:7-13 geschreven staat.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 17 sep 2017 18:29

Mat 17 Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen, maar om de vervulling te brengen. 18Want voorwaar, Ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat een jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is. 19

en alles geschiedde in 70 na Chr

Dank U jezus !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 17 sep 2017 18:38

Radical schreef:Mat 17 Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen, maar om de vervulling te brengen. 18Want voorwaar, Ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat een jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is. 19

en alles geschiedde in 70 na Chr

Dank U jezus !!


Ja dank u, want van dan af zijn wij nu allemaal vrij en leven wij "in de zevende hemel" en kunnen nu doen al wat ons hartje belieft zonder ook maar op een punt rekening te moeten houden met wat God voor eeuwig heeft ingesteld. Halleluja

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 17 sep 2017 22:38

bernard 3 schreef:Ja dank u, want van dan af zijn wij nu allemaal vrij en leven wij "in de zevende hemel" en kunnen nu doen al wat ons hartje belieft zonder ook maar op een punt rekening te moeten houden met wat God voor eeuwig heeft ingesteld. Halleluja


We zijn inderdaad hemelburgers geworden (col 2) , we zijn inderdaad besneden, afgesneden van onze oude zondige natuur ( collosensen 2 rom 8, 2kor 5 v 20, efe 2 ) we zijn een nieuwe schepping (creatie) deel aan een goddelijke natuur, waarom we nu papa roepen, door de heilige geest geleid, een wet geldt, de wet van Christus de wet van liefde, zoals Paulus het omschrijft

""Wij staan ook volgens Paulus onder de 'wet van Christus' "" (1 Kor. 9:21; Gal. 6:2). De 'eis der wet' wordt 'vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest' (Rom. 8:4). De 'liefde is de vervulling der wet' (Rom. 13:10). Wij moeten blijven bij 'de volmaakte wet, die der vrijheid' en zullen door die 'wet der vrijheid' geoordeeld worden (Jak. 1:25; 2:12).

Dit is het waar het om draait ""Halleluja"" voor nu en in alle eeuwigheid !!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 18 sep 2017 07:45

Radical schreef:We zijn inderdaad hemelburgers geworden (col 2) , we zijn inderdaad besneden, afgesneden van onze oude zondige natuur ( collosensen 2 rom 8, 2kor 5 v 20, efe 2 ) we zijn een nieuwe schepping (creatie) deel aan een goddelijke natuur, waarom we nu papa roepen, door de heilige geest geleid, een wet geldt, de wet van Christus de wet van liefde, zoals Paulus het omschrijft

""Wij staan ook volgens Paulus onder de 'wet van Christus' "" (1 Kor. 9:21; Gal. 6:2). De 'eis der wet' wordt 'vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest' (Rom. 8:4). De 'liefde is de vervulling der wet' (Rom. 13:10). Wij moeten blijven bij 'de volmaakte wet, die der vrijheid' en zullen door die 'wet der vrijheid' geoordeeld worden (Jak. 1:25; 2:12).

Dit is het waar het om draait ""Halleluja"" voor nu en in alle eeuwigheid !!


Als je bovenstaande verzen nu aanhaalt om te gaan “bewijzen” dat je nu vrij bent om de eigenhandig geschreven baswetten van Christus te negeren of te overtreden en zo maar het vierde gebod opzij te kunnen zetten. Dan is dit een voorbeeld bij uitstek van hoe men Gods woord misbruikt om zijn eigen wil toch maar te kunnen doen.

Je plukt één zinnetje uit de brief van jakobus om te bewijzen dat men vrij is van te doen en te laten wat men wil. Maar de volledige tekst en zeker vanaf vers 22 t.e.m.2:12 bewijst echter nu juist dat men DADERS van het Woord moet zijn en zodoende Christus “koninklijke wet” 2: 8 in de praktijk moet brengen.

Het is zeker juist dat "de liefde" de vervulling van de wet is. Maar dan niet een egoïstische liefde , wel hetgeen de Bijbel bedoelt met "Liefde .
Want zegt God: Wie mij WAARLIJK lief heeft onderhoud mijn Geboden en” Dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren Joh 5:3

Moest het nog niet duidelijk genoeg zijn dan heeft God er ook nog laten aan toevoegen:
En, hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: Indien wij zijn geboden bewaren. Wie zegt: Ik ken Hem en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt….. 2 Joh 3-6

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 08:50

bernard 3 schreef:Als je bovenstaande verzen nu aanhaalt om te gaan “bewijzen” dat je nu vrij bent om de eigenhandig geschreven baswetten van Christus te negeren of te overtreden en zo maar het vierde gebod opzij te kunnen zetten. Dan is dit een voorbeeld bij uitstek van hoe men Gods woord misbruikt om zijn eigen wil toch maar te kunnen doen.
"Zelfs een ​verbond​ van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe." Galaten 3.
Als je meent te kunnen ''bewijzen'' dat de sabbat voor niet-Israëlieten geldt, dan negeer je de verbondspartner die God uitdrukkelijk noemt.
Een voorbeeld bij uitstek hoe Gods verbond 'misbruikt' wordt om op eigen houtje toe te doen aan dit verbond, door heidenen als verbondsparner in te voegen.

- Nu dan, Israël, luister naar de verordeningen en de bepalingen die ik u leer te doen; opdat u leeft en u het land dat de HEERE, de God van uw vaderen, u geeft, binnengaat en in bezit neemt. U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt.
- U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u (Israël, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u (Israël) heiligt.
- Ook heb Ik hun (Israël) Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor bernard 3 » 18 sep 2017 10:49

naamloos schreef:"Zelfs een ​verbond​ van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe." Galaten 3.
Als je meent te kunnen ''bewijzen'' dat de sabbat voor niet-Israëlieten geldt, dan negeer je de verbondspartner die God uitdrukkelijk noemt.
Een voorbeeld bij uitstek hoe Gods verbond 'misbruikt' wordt om op eigen houtje toe te doen aan dit verbond, door heidenen als verbondsparner in te voegen.

- Nu dan, Israël, luister naar de verordeningen en de bepalingen die ik u leer te doen; opdat u leeft en u het land dat de HEERE, de God van uw vaderen, u geeft, binnengaat en in bezit neemt. U mag aan het woord dat ik u gebied, niets toevoegen en er ook niets van afdoen, opdat u de geboden van de HEERE, uw God, die ik u gebied, in acht neemt.
- U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u (Israël, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u (Israël) heiligt.
- Ook heb Ik hun (Israël) Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt.


Het is steeds belangrijk als men Gods Woord leest om te lezen WAT ER STAAT en niet WAT MEN DENKT DAT ER ZOU MOETEN STAAN om te beantwoorden aan een vooropgesteld idee.

Want de teksten die u gebruikt slaan op de verscheidene SABATTEN( in het meervoud) die golden voor het Joodse volk. En betreffen in de eerste plaats de voor God afgezonderde tijd , meestal gedurende de feesten, die door Mozes op bevel van God werd opgeschreven. Waarbij de Sabbat op de Zevende dag er enkel een onderdeel van was.

En daar de feesten met hun Sabbatten slechts een type waren van hetgeen door het anti-type, Christus, zou vervuld worden is het normaal dat dit alles niet meer hoeft na de vervulling ervan bij de komst van Christus.

Maar er is een essentieel verschil tussen hetgeen door God aan Mozes werd opgedragen en hetgeen Christus zelf eigenhandig in steen heeft gegrift als HERINNERING aan datgene dat reeds bestond van bij de schepping van de mens.

Want Gods basiswetten o.a. gij zult enkel God aanbidden, niet stelen noch moorden , zijn naam niet ontheiligen, de Zevende Dag te heiligen omdat Hij hem geheiligd heeft als herdenkingsdag van zijn schepping,..enz zijn niet enkel ontworpen of ontstaan voor het Joodse volk maar zijn onveranderlijk in tijd en inhoud. Daarom trouwens werden deze ook IN de ARK geplaatst en deze van Mozes (met zijn Sabatten) NAAST de Ark als bewijs van zijn betrekkelijkheid in tijd en inhoud.

Door beide duidelijk verschillende gebeurtenissen, betreffende het geven van Gods geboden of wetten en op wie ze al dan niet betrekking hebben, steeds met elkaar te vermengen creëert men een rookgordijn zodat Gods bedoeling en onveranderlijke geboden steeds verworpen worden in een mist van misbruikte teksten en verzen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 12:09

bernard 3 schreef:Maar er is een essentieel verschil tussen hetgeen door God aan Mozes werd opgedragen en hetgeen Christus zelf eigenhandig in steen heeft gegrift als HERINNERING aan datgene dat reeds bestond van bij de schepping van de mens.
De enige 'wet' bij de schepping was het verbod om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
De stenen tafelen waren ook voor Israël. De heidenen moesten het enkel doen met het getuigenis wat hun eigen hart en geweten hen gaf. Romeinen 2

Paulus verteld wat de Joden voor hebben op de heidenen nl. dat aan hen (de Joden) het woord van God is toevertrouwd.
Voor hen geldt de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

Een verbond/testament is iets officieels. Daar ga je achteraf niet aan sleutelen. Niet aan de verbondspartners, niet aan de inhoud ... gewoon nergens aan: "Zelfs een ​verbond​ van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe."

Dat geldt voor het Abrahamitische verbond, het Sinaïtische verbond, gewoon voor alle verbonden.
Stel je voor dat jij en je gezin van de notaris te horen krijgt dat meneer X in zijn testament heeft vastgelegd aan jullie, onder bepaalde specifiek genoemde voorwaarden, een grote som geld na te laten.
Dan komt de buurman opeens aanzeilen om te vertellen dat hij meneer X ook kent, en er dus recht op heeft om te delen in de erfenis. :neeschudden:
Een ander doet er nog een schepje bovenop en voegt zichzelf niet alleen als verbondspartner toe, maar morrelt ook nog eens aan de inhoud door de voorwaarden te veranderen. (bijv. in het A.V. de doop i.p.v. de besnijdenis) :neeschudden:
God maakt uit met wie Hij een verbond opricht, wat erin staat, wat de concequenties zijn bij het verbreken of houden ervan.
Zegen of vloek bij het S.V. Via geboorte automatisch in het verbond zijn A.V. en S.V. Door geloof in het N.V.
Dus niet omdat God in het A.V. via de natuurlijke lijn handelt moet Hij dat dus in het N.V. dus ook doen.

God heeft de hele mensheid op het oog, maar Hij heeft besloten om dat door Israël heen te doen.
Voor ons heeft Hij een soort van legaat ingebouwd: "In u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend zijn."
Door geloof worden we geënt tussen de natuurlijke takken om mede deel te krijgen aan de wortel (Jezus Op. 5:5, 22:16, Jes 11:10) en de vettigheid (H.G. olie is een beeld van de H.G.) van de olijfboom. En alle gelovigen staan onder de wet van Christus volgens het N.T.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 12:47

bernard 3 schreef:Wat een opluchting moet dit dan zijn voor de velen die de duidelijke Bijbelse voorschriften niet willen aanvaarden en, zoals Paulus het zegt, zich menselijke leraars om zich heen verzamelen. Zodat men toch zijn eigen gedacht kan doen zonder daarom Christus en zijn (eigenhandig geschreven) geboden hoeft te gehoorzamen. En zich dan daarbij dan ook nog eens een volgeling van Christus kan wanen.
Het gekleurde is van mij.
Jij mag het 'waan' vinden, maar God bepaald wel wie hij een oprechte volgeling vindt.
Het volgen van Jezus geeft met liefde, je hart, karaktervorming te maken. Galaten 5: 22, 1 Korinthe 13.
Het opvolgen van (al dan niet correcte) regels is wetticisme.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 13:43

Ereunao citeert:
En ook de bekeerde Jood blijft na zijn bekering toch een Jood. Misschien kan Jes.40 ons hier beter voorlichten


Wanneer een Israëliet tot erkenning komt dat Yeshua de Messias is, dan dient hij/zij na zijn terugkeer nog steeds de G'd van onze vader Avraham, Yitschak en Jaacov. En voor zover het nog mogelijk is de Thora geboden te respecteren en na te leven. De Thora zijn slechts leefregels, die geven je niet het eeuwige leven. Dus dan maar afschaffen want Jezus heeft de gehele wet volbracht. O ja, en de wet op de kraamvrouwen dan?

Vele christenen denken dat de offerdienst is opgehouden nadat Yeshua terugkeerde naar Zijn Vader. Dan moet u nog maar eens goed de Handelingen bestuderen. Tot aan de verwoesting van de tempel werden er de dagelijkse offers gebracht. Ook Messiasbelijdende Israëlieten deden daar aan mee. Onze hooggeleerde Paulus bracht ook een offer samen met vier anderen. Hij verbood dat niet, hij deed daar zelfs aan mee. Met die handeling voldeed hij aan het gebod, waarvan ook Yeshua verkondigde: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden.

U, als christenen kunt kennis nemen van de Bijbel. Menigeen onder u verwonderd zich er over dat de kinderen van Israël zo vaak struikelden. Vaak wordt er negatief over de kinderen van Israël gesproken. Als wij voor de zoveelste keer weer terugkeerden naar de Eeuwige schamen wij ons voor dat afvallige gedrag.

In het huidige Israël is er ruimte voor iedere godsdienst. Wat dat betreft is er niet veel veranderd en is ook Israël een seculiere samenleving geworden net zoals in Nederland. Een deel van de kinderen van Israël heeft iets met de G’ds dienst en bestuderen uitvoerig de Thora, profeten, psalmen en geschriften. Zij zijn zich er zeer van bewust dat wat daarin beschreven staat betrekking heeft op de Messias. Zij kennen haarfijn de reden van ons struikelen. Zij weten ook dat er een Messias zal komen die hen zal leiden en vrede zal brengen.

Wij, kinderen van Israël hebben heel veel moeten lijden vanwege ons struikelen. Het meest hebben we geleden van de Filistijnen. Toen de Romeinse overheid dat hoorde noemde men ons land Filistea. Men wilde de naam Israël niet meer genoemd hebben in deze wereld. En toch, wij bleven het uitverkoren volk van G'd. In deze vernedering moesten wij leren ons vertrouwen op G'd te stellen. De roep om een Messias was er ook in die dagen. Het waren allen succes loze mensen, die het alleen maar erger maakte.

Dan breekt het aangename jaar aan waarover Jesaja spreekt. Eindelijk wordt De Messias geboren en deze voldoet aan de allerkleinste details die er in de Thora en de profeten voldoet. Yeshua treed op 30 jarige leeftijd in het openbaar op. Tijdens Zijn bar-mitswa zien we Hem in de tempel en lezen we over Zijn volkomen kennis van de schriften en weet de juiste vragen te stellen aan de schriftgeleerden. Zouden de schriftgeleerden het in de gaten hebben wat er juist over Hem geschreven staat in de Thora? Ik denk dat zij meer met zichzelf bezig zijn geweest. Er moest nog een heraut aan de komst van het optreden van de Messias voorafgaan. Ook dat heeft men niet begrepen.

Hoe komt het dat zij zo verblind waren? Het is de Eeuwige die door middel van de profeet Jesaja moet zeggen: sla dit volk met blindheid opdat zij ziende niet zien en horende niet horen. Hoe dik is die blindheid vraag ik mij af. Ik kan niets anders concluderen dat die blindheid zo dun is als een sluier.

Als ik denk aan Yitschak en Rivka dat zij elkaar voor het eerst ontmoeten. Yitschak zal zijn bruid zien als hij haar trouwt, dan gaat de sluier er van af. Zo teer is ook de ontmoeting van Yeshua: de sluier gaat er af en je kunt Hem dan zijn in Zijn glorie en heerlijkheid. Het geheim?

De Eeuwige zegt Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen: ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht, in goedertierenheid en in barmhartigheid. In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult G’d kennen. Hosea 2:18-19

Als op Pesach de vierde beker wijn wordt gedronken is dat de beker van de aanneming. Weet u dat daar het Evangelie al in zit?
Ik heb velen horen zeggen door alle eeuwen heen: de Joden moeten nu Jezus aannemen, zo niet, dan volgt de brandstapel of de dood. Echter zij beseffen niet dat zij met geweld de sluier van ons af rukken. Heeft u zich wel eens afgevraagd wat de Joden te horen en te zien krijgen in de kerken die hen met geweld willen bekeren? Beslist niet koosher te noemen. Het sluit totaal niet aan bij de cultuur van 2000 jaar geleden toen het Goede Nieuws vanuit de Messiasbelijdende Israëlieten de wereld in is gegaan.

De Joodse cultuur en Bijbelse uitleg is anders als die van de kerken. Wij Joden lezen uit het familieboek zei ik eens tegen een predikant, die naar mijn preek luisterde. Zijn antwoord was: uw Joodse uitleg wordt niet geleerd op onze universiteit, u hebt een voorsprong op ons. Mijn reactie daarop was: beste collega, het is te leren en er volgde een ferme handdruk.

Hij bleef een gewoon een Christen en ik bleef gewoon Joods. Als uw predikant een opmerking maakt: Abraham was eigenlijk de eerste Christen dan moet u hem beslist tot de orde roepen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 14:18

Ereunao citeert:

Wel geloof ik dat het de christenjood als dat tot bevordering van de gemeenschap in het evangelie dient niet zondigt als hij met een chr. gemeente de 1e dag der week i.p.v de sabbat viert. Maar van de Jood die zich in zijn geloofsleven zijn nieuwe identiteit in de Opgestane niet helder bewust is mogen wij dat niet eisen.


Hier wordt de omgekeerde weg voorgespiegeld. Ik krijg als Jood geen nieuwe identiteit ik heb eindelijk mijn Messias ontdekt en mag daar vanuit verder leven. Het is dus niet zo dat een Messiasbelijdende Jood zich af zou keren van de inzettingen die G'd aan ons heeft gegeven. Iedere Messiasbelijdende Jood, zeker in de beginjaren van de gangbare jaartelling was een levende getuige van zijn/haar geloof. Zij deelde dat mede aan de overige in Israël. Weet u waarom? Zij waren allemaal familie van elkaar en met hen deel je het goede nieuws en krijgt je het meeste vertrouwen. Zij kunnen onmiddellijk aan je zien hoe je werkelijk veranderd bent in je handelen en wandelen.

Op Sjabbat ga ik naar mijn synagoge, dat is immers de Bijbelse samenkomst. Na de rust volgen er gewoon 6 dagen van maximaal 12 uur arbeid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 14:34

naamloos citeert:
De stenen tafelen waren ook voor Israël. De heidenen moesten het enkel doen met het getuigenis wat hun eigen hart en geweten hen gaf. Romeinen 2

Paulus verteld wat de Joden voor hebben op de heidenen nl. dat aan hen (de Joden) het woord van God is toevertrouwd.
Voor hen geldt de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

Een verbond/testament is iets officieels. Daar ga je achteraf niet aan sleutelen. Niet aan de verbondspartners, niet aan de inhoud ... gewoon nergens aan: "Zelfs een ​verbond​ van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe."


In de Thora staat dat tegelijkertijd met de kinderen van Israël ook mensen van allerlei slag meetrokken. Zij behoorden niet tot het volk. Ook zij zijn door het water van de Rode Zee getrokken en stonden tegelijk met de kinderen van Israël aan de berg Horeb. Ook zij hoorden de woorden en enkelen van hen kwamen daadwerkelijk aan in het Beloofde land. De Tien woorden zijn ook van hen van toepassing, voor hen was geen verschoningsrecht.

------

De terminologie Sinaïtisch verbond is niet juist. Wij vertrokken uit Egypte via de Sinaï woestijn richting Nuweiba. Achter ons kwam het leger van de Farao en links en rechts waren hoge bergen en voor ons het water. Aan de overzijde was het Arabische schiereiland. Daar lag de berg Horeb, de berg waar G'd zich aan Mosje heeft geopenbaard. Mosje moest buiten het gebied van de Farao vluchten voor zijn leven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 14:56

naamloos citeert:

Het opvolgen van (al dan niet correcte) regels is wetticisme.


Ik zou het woord wetticisme niet zomaar gebruiken.

Maar ik weet wel waar die vandaan komt: In Israël waren er partijen waarvan de ene zich hield aan de letter van de wet en de andere handelede naar de geest van de wet. De Saduceeën vonnisten conform aan de letter van de wet en keken daarbij nimmer naar de omstandigheden. De Farizeeën vonnisten conform aan de geest van de wet en keken naar de omstandigheden van de overtreding.

Een andere vorm van wat wel onder het wetticisme behoort is het offeren van minimaal twee muntstukken van welke waarde dan ook. Deze maatregel was noodzakelijk bij de herbouw van de tweede tempel. Gebleken was dat er onvoldoende gelden binnenkwamen. Toen stelde men heel terecht de regel in: minimaal twee muntstukken. Wat men verzuimde was om de tijdelijke maatregel terug te draaien na de herbouw van de tempel.

Dat verklaart de opmerking van Yeshua als hij tegenover de offerkist plaats neemt. Een arme weduwe geeft haar gehele bezit op om te mogen bidden in de nabijheid van haar G'd. Deze arme vrouw voldeed aan "het tijdelijke maatregel". De overheden hadden verzuimd om deze tijdelijke maatregel op te heffen. Men had geen oog meer voor de naaste. Daarnaast was er ook nog een gebod om de weduwe en de wees te ondersteunen. Het handelen verdiende geen schoonheidsprijs zou men nu zeggen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten