Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 15:10

Jesaja40 schreef:In de Thora staat dat tegelijkertijd met de kinderen van Israël ook mensen van allerlei slag meetrokken. Zij behoorden niet tot het volk. Ook zij zijn door het water van de Rode Zee getrokken en stonden tegelijk met de kinderen van Israël aan de berg Horeb. Ook zij hoorden de woorden en enkelen van hen kwamen daadwerkelijk aan in het Beloofde land. De Tien woorden zijn ook van hen van toepassing, voor hen was geen verschoningsrecht.
Door hun besnijdenis en aanvaarding van de wetten van de Thora horen ze bij Israël.
Dat kan nog steeds trouwens, maar of het wenselijk is ...?
Jesaja40 schreef:De terminologie Sinaïtisch verbond is niet juist.
Sorry hoor, maar ik hou niet zo van 'letterziften' als de inhoud duidelijk is.
Jesaja40 schreef:Hier wordt de omgekeerde weg voorgespiegeld. Ik krijg als Jood geen nieuwe identiteit ik heb eindelijk mijn Messias ontdekt en mag daar vanuit verder leven. Het is dus niet zo dat een Messiasbelijdende Jood zich af zou keren van de inzettingen die G'd aan ons heeft gegeven. Iedere Messiasbelijdende Jood, zeker in de beginjaren van de gangbare jaartelling was een levende getuige van zijn/haar geloof. Zij deelde dat mede aan de overige in Israël. Weet u waarom? Zij waren allemaal familie van elkaar en met hen deel je het goede nieuws en krijgt je het meeste vertrouwen. Zij kunnen onmiddellijk aan je zien hoe je werkelijk veranderd bent in je handelen en wandelen.
Een messiasbelijdende Jood krijgt geen aardse nieuwe identiteit, maar wordt samen met gelovigen uit de heidenen een nieuwe geestelijke schepping. Voorheen waren Jood en heiden gescheiden, maar nu vormen zij samen het lichaam van Christus; althans, het gelovige deel van hen.
Jesaja40 schreef:Ik zou het woord wetticisme niet zomaar gebruiken.
Ik gebruikte het in de context van het volgen van Jezus, in dat verband vind ik het heel terrecht. Uiteraard mag jij daar anders over denken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 15:33

naamloos citeert:
Dat kan nog steeds trouwens, maar of het wenselijk is ...?


Wat bedoelt u met deze opmerking : maar of het wenselijk is ...?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 15:59

Jesaja40 schreef:Wat bedoelt u met deze opmerking : maar of het wenselijk is ...?
Ik vind dat je een reden moet hebben om van nationaliteit te verwisselen.
Begrijp me goed, ik heb helemaal niks tégen Joden. Ik ben gewoon tevreden met mn eigen nationaliteit.
En ik kom heus niet dichter bij God door de Joodse nationaliteit aan te nemen.
Het heil is nu ook voor de heidenen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Bovendien ik zit ook niet te verlangen naar al die wetten uit de Thora, en de besnijdenis lijkt me ook niets om naar uit te kijken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 18 sep 2017 16:58

naamloos citeert:
Bovendien ik zit ook niet te verlangen naar al die wetten uit de Thora, en de besnijdenis lijkt me ook niets om naar uit te kijken.


Ik denk dat G'd geen vergissing heeft gemaakt door de Thora te geven. In het nieuwe testament komen er nog eens 1050 geboden bij die gebaseerd zijn op de Thora.

De besnijdenis valt heus wel mee is mijn persoonlijke ervaring.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor pindas83 » 18 sep 2017 17:10

Jesaja40 schreef:
De besnijdenis valt heus wel mee is mijn persoonlijke ervaring.


Ook voor vrouwen? :-k
Ik denk dat naamloos daar niet vrolijk van word.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 17:20

Jesaja40 schreef:Ik denk dat G'd geen vergissing heeft gemaakt door de Thora te geven. In het nieuwe testament komen er nog eens 1050 geboden bij die gebaseerd zijn op de Thora.
Ik denk dat God geen vergissing heeft gemaakt door me Nederlandse ouders te geven.
En ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik een proseliet zou willen worden. Al was het alleen maar om te bbq-en. En die 1050 uit het N.T. zijn ook voor jullie M.J.
En verder ... God en de naaste liefhebben klinkt heel wat aantrekkelijker dan 1050 geboden. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2017 17:22

pindas83 schreef:Ook voor vrouwen?
Ik denk dat naamloos daar niet vrolijk van word.
:lol: Dat heb je goed gezien. tGaat ook niet gebeuren!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Radical » 20 sep 2017 11:17

het begrip "" sinaitisch verbond"" de tien geboden ""Mozaisch verbond "" mag schijnbaar niet getoond of uitgelegd worden !!
jammer want de letter doodt en de Geest brengt leven, als hier enig begrip van zou komen, zou er ook meer leven komen !!

maar de moderator beslist anders, gefeliciteerd ](*,)

en de reden van verwijdering ......... geen ...........
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Sinaïtisch verbond - sabbat, zondag.

Berichtdoor Cathy » 20 sep 2017 13:05

Radical schreef:het begrip "" sinaitisch verbond"" de tien geboden ""Mozaisch verbond "" mag schijnbaar niet getoond of uitgelegd worden !!
jammer want de letter doodt en de Geest brengt leven, als hier enig begrip van zou komen, zou er ook meer leven komen !!
maar de moderator beslist anders, gefeliciteerd ](*,)
en de reden van verwijdering ......... geen ...........

Ik kan wel een reden bedenken :D
Waarschijnlijk was het weer een lange lap tekst die niet uitnodigt tot een gesprek.
Ik wil je wat opbouwende tips geven: zorg dat je persoonlijk een antwoord formuleert en dat het niet groter is dan dat het ongeveer op 1 beeldscherm past. (Ik heb een beeldscherm van 17 inch = 45 cm )
Begin anders een blog waar je lekker kunt losgaan.

Met zusterlijke groet :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 13 gasten