Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 15 aug 2017 20:43

Is een week van voorbereiding voor het avondmaal hypocriet en waarvoor doen we dit specifiek voor het avondmaal?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor benefietdiner » 15 aug 2017 20:55

Teus schreef:Is een week van voorbereiding voor het avondmaal hypocriet en waarvoor doen we dit specifiek voor het avondmaal?
De beker van het Nieuwe Verbond wat symbool staat voor Christus is belangrijk om dat met je geloofsgenoten te vieren. Maar omdat je geloof moet groeien en ook niet iedere gelovige op de zelfde geloofshoogte leeft is het wel goed je er op voor te bereiden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2017 23:39

Teus schreef:Is een week van voorbereiding voor het avondmaal hypocriet en waarvoor doen we dit specifiek voor het avondmaal?


Misschien moet je je statement wat toelichten. Waarom zou het hypocriet zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 16 aug 2017 07:43

Marnix schreef:Misschien moet je je statement wat toelichten. Waarom zou het hypocriet zijn?

Omdat we onszelf net voor het avondmaal in het gareel moeten brengen. We zouden elke dag avondmaal moeten kunnen houden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2017 08:30

Het een sluit het ander niet uit. Als de voorbereidingsweek structureel zo wordt gebruikt, om snel even schoon schip te maken zodat je weer met een goed geweten aan het avondmaal kan gaan is dat hypocriet. Maar dat is helemaal niet de intentie van een voorbereidingsweek. Het helpt om er weer eens extra bij stil te staan, het kan helpen om je te bezinnen als je geloof in een dal zit, tot inkeer te komen als je bent afgedwaald. Of gewoon om er nog eens extra bij stil te staan. Daar is toch helemaal niets hypocriet aan. Jouw invulling dat je het doet om jezelf even snel in het gareel te brengen terwijl je elke dag avondmaal moeten kunnen houden is hypocriet maar het is onzin om dat aan te voeren als reden waarom een voorbereidingsweek zelf hypocriet is.

Vergelijk het met het kerkelijk jaar. We hebben 1x per jaar Goede Vrijdag en Pasen, 1x per jaar Kerst, Hemelvaart en Pinksteren. Dat is, bijvoorbeeld bij Pasen, niet om je dan snel even op de opstanding van onze Heer te kunnen focussen zodat we dat de rest van het jaar niet hoeven te doen. Je moet en mag altijd weten dat Jezus voor je is gestorven en opstond uit de dood. En toch hebben we er 1x per jaar een dag voor waarop we er extra bij stilstaan. Veel mensen vasten dan 40 dagen op een bepaalde manier. Dat is allemaal niet omdat ze er de rest van het jaar niet bij stil staan / niet bij stil willen staan. Maar zodat het af en toe nog extra aandacht krijgt, op terugkerende basis. Dat is best goed voor mensen. Kortom, er is helemaal niets mis mee, ook al is het geen Bijbelse opdracht of zo en is het maar een manier, niet de enige juiste of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 00:53

Het avondmaal is een feest, een herinnering aan wat Jezus voor Zijn kinderen gedaan heeft, dat wordt gevierd. Jezus heeft geleden, de pijn van mensen gedragen, en de schuld betaald. Hij is zelfs tot in de dood gegaan, de gelovigen zijn met Hem gestorven en weer opgestaan in een nieuw Leven. Zij mogen het nieuwe leven, het opstandingsleven, uitleven. Dat is wat God van ons verwacht, een leven in Jezus Christus. Dat we in dat nieuwe leven, in al ons gebrek, ons er naar uitstrekken om te groeien in het geloof om oprecht voor Gods aangezicht te kunnen wandelen. Vaak weten we het zelf niet maar dan vragen we God toch met regelmaat of er nog iets is dat opgeruimd moet worden? Elke dag belijden we toch onze fouten waar we zelf bewust van zijn? We leven toch niet in onmin met onze medemens, roddelen over een ander en volharden toch niet in zonden?

Avondmaal vieren we met Jezus maar Vader is er ook bij. Vader verheugt Zich als Hij ziet dat Zijn kinderen met hun Oudste Broer het bevrijdingsfeest vieren. Het is Vaders verlangen dat Zijn Zoon alle lof eer en aanbidding ontvangt, want Hij heeft er voor gezorgd dat Vaders Wil werkelijkheid werd. Als je een glimp mag ervaren, door de kracht van de Heilige Geest, wat er tussen Vader en Jezus afgespeeld is en nog afspeelt jegens jou, kun je alleen maar roemen in Hen. Dan verlang je om het avondmaal te vieren, dan ga je ,wellicht een week lang, met verlangen en tranen van vreugde en geluk het bewuste Feest tegemoet.

Dan ben je voorbereidt.
We moeten altijd voorbereidt zijn om avondmaal te kunnen vieren, elke dag. Elke dag moeten we vrij zijn van zaken die het die in de weg kunnen staan. Als je niet klaar bent voor het avondmaal ben je dan wel klaar om te sterven, om Jezus te ontmoeten?

Terwijl ik dit schrijf rijst de vraag in me op of dat de noodzaak van het voorbereiden van het avondmaal ook de komst van Jezus bij sommige mensen enigszins hilarisch maakt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2017 07:57

Hoe bedoel je dat laatste?

Je hebt niet goed gelezen wat ik schreef. Een week van voorbereiding heeft niets te maken met normaal niet klaar zijn voor Zijn komst, of niet stilstaan bij Zijn sterven en opstanding. Wat je nu zegt is allemaal waar en dat zal iedere oprechte gelovige ook beamen. Maar het zijn totaal geen argumenten waarom er geen week van voorbereiding kan zijn. Dat jij dat vindt heeft te maken met jouw vooroordelen, de argumentatie die je zelf hebt bedacht voor anderen en die totaal niet klopt: Als mensen een week van voorbereiding houden zijn ze hypocriet want ze zijn er de rest van de tijd helemaal niet bezig, ze zijn niet klaar voor Zijn komst, ze staan niet stil bij Zijn offer voor ons... en dan is het bijna avondmaal en moeten ze zich opeens snel gaan voorbereiden. Die dingen kloppen helemaal niet. Dan snap je totaal niet waarom er een week van voorbereiding is in sommige kerken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 17 aug 2017 09:47

Nou nou, je trek van leer.
Sorry Marnix, maar m.i. ben jij nu aan het oordelen. Ik spreek over ons! Ik heb er voor mijzelf ook wel eens over gedacht hoor!
Als ik zo zou reageren wat dan? Dan krijg ik heel het forum over me heen.

Weet je wat me opvalt? Toen ik schreef waar het om ging "Omdat we onszelf net voor het avondmaal in het gareel moeten brengen. We zouden elke dag avondmaal moeten kunnen houden.” reageer je normaal. Als ik over de werkelijke zin van het avondmaal schrijf, over de Liefde en de Genade van God en het werk van Jezus, is je reactie van heel andere aard.

Ik denk dat jij het niet begrijpt, er is een verschil tussen voorbereiding en bezinning.
Als ik het goed begrijp zul jij nooit in staat zijn wanneer je ergens loopt en iemand je uitnodigt om avondmaal te vieren dat binnen enkele minuten gaat beginnen, om daaraan deel te nemen.
Jij vindt dat je vooraf tijd nodig hebt om avondmaal te vieren en ik ben van mening dat als het goed is je dat elk uur van de dag moet kunnen, en dan spreek ik ook voor mezelf. Dat geldt ook voor de verwachting van Jezus komst en het sterven.
Maar goed, wij zien dat verschillend.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2017 10:20

Ik vind dat helemaal niet, ik ben geen voorstander van een week van voorbereiding en vind dat je altijd klaar moet zijn om avondmaal te kunnen vieren. Ik heb dat wel eens meegemaakt. Onverwacht avondmaal. En niet alleen in de kerk. Dan ga ik gewoon aan. Ik ben het wat dat betreft dus helemaal met je eens. Het enige waarin ik het niet met je eens ben is dat als er wel een week van voorbereiding is om je nog eens extra te richten op / stil te staan bij waar het avondmaal om gaat, dat hypocriet zou zijn omdat mensen zonder dat er blijkbaar niet klaar voor zouden zijn. Dat laatste is niet waar. Dan zouden mensen die de week van voorbereiding zouden missen, er niet klaar voor zijn. Als je de week voor het avondmaal niet in je kerk zou zitten zou je dat misschien helemaal missen en opeens ontdekken dat er die ozndag daarna avondmaal is en niet aan kunnen gaan. Gelukkig werkt dat in de praktijk niet zo en dat bewijst wel dat de week van voorbereiding niet als noodzakelijk wordt gezien, maar kan helpen om er nog eens extra mee bezig te zijn. En het enige wat ik daarnaast wil doen is waarschuwen om dat dan als hypocriet te bestempelen waar dat het niet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor mona » 17 aug 2017 19:10

Ik vind het niet direct hypocriet, dat is te kort door de bocht.
Het heeft ook alles te maken met het feit dat er maar 1 x per drie maanden Avondmaal gehouden wordt, wat mijns inziens te weinig is, voor een gemeente die naar Zijn Naam genoemd is!
Om organisatorische redenen heb ik laatst eens gehoord. Tja...

We moeten altijd voorbereid zijn, op het Avondmaal, op Zijn komst op de wolken.

Beproef vrij, van omhoog,
Mijn hart, dat voor Uw oog,
Alwetende, steeds open lag.
Doorzoek mij; toets mijn gangen;
Doorgrond al mijn verlangen;
En stel mijn oogmerk in den dag.
(Psalm 26 vers 2, prachtige psalm!)
Als we dat dagelijks aan de Heere vragen, zijn we altijd bereid.

Trouwens, niemand onderzoekt zichzelf als er een doop is, terwijl dat ook geen kwaad zou kunnen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Radical » 17 aug 2017 19:21

*Verwijderd vanwege off topic*
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor henkie » 18 aug 2017 10:39

Teus schreef:Is een week van voorbereiding voor het avondmaal hypocriet en waarvoor doen we dit specifiek voor het avondmaal?


Nee, dat is niet hypocriet wat er is niets huichelachtig, vals of geveinsd aan. Waarom specifiek voor het Avondmaal? Omdat dat in 1 Korinthe 11 staat.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Jesaja40 » 18 aug 2017 18:14

Beste Teus,

Ik zou graag de vraag willen uitbreiden met het volgende:

Maar ben ik altijd gereed om het avondmaal te vieren?

Dan komt uw vraag beter naar mij over. Ik weet dat er in de kerken 4 keer per jaar avondmaal wordt gevierd. Je leeft naar die zondag toe en je beseft dat er iets tussen u en uw naaste iets kan zijn wat nog uitgesproken moet worden. En gelukkig bent u niet de enigste die deze vraag heeft. Hoe gaan wij met dit vraagstuk om en welke stappen willen mensen zetten? Ik ken uw situatie helemaal niet, dus zal is mijn raad in deze neutraal. Ieder mens heeft zijn/haar eigenaardigheden, daartoe behoor ik gelukkig ook. Maar daar kan ik mijzelf niet achter verschuilen. Ik zal naar bevind van zaken moeten handelen. Soms kan dat zijn als iemand iets tegen mij heeft, dan kan ik aanbieden: mag ik met u praten over ...

Het omgekeerde is ook zo, dan ben ik degene die actief moet zijn om naar de persoon in kwestie te gaan om een goed gesprek te voeren. Dan hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. De standpunten zijn dan toegelicht en ligt de verantwoording van het iets tegen iemand hebben bij de andere partij. Dan is de weg open om vrijmoedig toe te treden tot het avondmaal. Van uw kant heeft u er alles aan gedaan wat gedaan moest worden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de andere in uw eigen gemeente kan zitten en dat mede kerkgangers daar weet van hebben. Wat zou het dan moois zijn om ten aanzien van de gemeente elkaar de hand te drukken bij het aangaan van het avondmaal.

Dan is het "aan gaan" een feestmaal.

Ik weet de achtergrond niet van uw vraag, dat is voor mij ook niet zo belangrijk. Ziet u mijn reactie als een stukje pastorale zorg van een onbekende.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 23 aug 2017 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 19 aug 2017 18:54

Beste Jesaja,
Bedankt voor je reactie en je welwillendheid mij dit uit te leggen.

Bij tijden, wanneer ik een beetje zit te mijmeren en met Vader in gesprek ben komen er wel eens zaken in me op wat dan eigenlijk ineens een vraag wordt.
Enerzijds is het voor mij persoonlijk niet direct een vraag op zich, anderzijds moeten we wel ons afvragen of we aan het avondmaal kunnen gaan, laten we dat vooropstellen.
De zin om het ons af te vragen vind ik uiterst belangrijk in relatie met Jezus. Wanneer je b.v. in onmin met iemand leeft dan staat dat al in de weg wanneer je oprecht Jezus wil ontmoeten.
Maar de noodzakelijkheid je af te vragen of je vrij bent vlak voor het avondmaal vind ik minder relevant.
Ik denk ook niet dat het tot eer van God is.
M.i. ben je altijd, 24 uur per dag verantwoording aan God schuldig, elke dag moeten we klaar zijn voor het avondmaal. Niet alleen dat we niet weten wanneer we sterven, het feest tegemoet gaan, maar omdat we altijd oprecht voor God kunnen leven. Zie ook dit onderstaande wat een van mijn reacties was.



Het avondmaal is een feest, een herinnering aan wat Jezus voor Zijn kinderen gedaan heeft, dat wordt gevierd. Jezus heeft geleden, de pijn van mensen gedragen, en de schuld betaald. Hij is zelfs tot in de dood gegaan, de gelovigen zijn met Hem gestorven en weer opgestaan in een nieuw Leven. Zij mogen het nieuwe leven, het opstandingsleven, uitleven. Dat is wat God van ons verwacht, een leven in Jezus Christus. Dat we in dat nieuwe leven, in al ons gebrek, ons er naar uitstrekken om te groeien in het geloof om oprecht voor Gods aangezicht te kunnen wandelen. Vaak weten we het zelf niet maar dan vragen we God toch met regelmaat of er nog iets is dat opgeruimd moet worden? Elke dag belijden we toch onze fouten waar we zelf bewust van zijn? We leven toch niet in onmin met onze medemens, roddelen over een ander en volharden toch niet in zonden? 

Avondmaal vieren we met Jezus maar Vader is er ook bij. Vader verheugt Zich als Hij ziet dat Zijn kinderen met hun Oudste Broer het bevrijdingsfeest vieren. Het is Vaders verlangen dat Zijn Zoon alle lof eer en aanbidding ontvangt, want Hij heeft er voor gezorgd dat Vaders Wil werkelijkheid werd. Als je een glimp mag ervaren, door de kracht van de Heilige Geest, wat er tussen Vader en Jezus afgespeeld is en nog afspeelt jegens jou, kun je alleen maar roemen in Hen. Dan verlang je om het avondmaal te vieren, dan ga je ,wellicht een week lang, met verlangen en tranen van vreugde en geluk het bewuste Feest tegemoet. 

Dan ben je voorbereidt. 
We moeten altijd voorbereidt zijn om avondmaal te kunnen vieren, elke dag. Elke dag moeten we vrij zijn van zaken die het die in de weg kunnen staan. Als je niet klaar bent voor het avondmaal ben je dan wel klaar om te sterven, om Jezus te ontmoeten?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 19 aug 2017 18:57

mona schreef: Trouwens, niemand onderzoekt zichzelf als er een doop is, terwijl dat ook geen kwaad zou kunnen!

Ik ben van mening dat we dat elke dag moeten doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten