Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor naamloos » 20 aug 2017 10:36

Teus schreef:Ik ben van mening dat we dat elke dag moeten doen.
Ik niet, veel te veel focus op jezelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 20 aug 2017 14:04

Teus schreef:Ik ben van mening dat we dat elke dag moeten doen.

Naamloos schreef:Ik niet, veel te veel focus op jezelf.

Dan zien we dat verschillend, ik vraag God dagelijks weg te halen wanneer iets in de weg staat in relatie tot Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor naamloos » 20 aug 2017 23:16

Teus schreef:Dan zien we dat verschillend, ik vraag God dagelijks weg te halen wanneer iets in de weg staat in relatie tot Hem.
Dat noem ik niet jezelf onderzoeken, maar meer een (standaard) zinnetje voor het geval je een blinde vlek hebt.
Ik ben daar niet zo krampachtig in. Als er werkelijk iets is dan weet of merk dat dat best wel, en anders vertrouw ik er gewoon op dat hij me dat wel aan mn verstand peutert op de tijd die hij het beste vindt.(en doorgaans ben ik dan degene die aan de slag moet, God zorgt niet voor verwijdering)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 20 aug 2017 23:34

naamloos schreef:Dat noem ik niet jezelf onderzoeken, maar meer een (standaard) zinnetje voor het geval je een blinde vlek hebt.
Ik ben daar niet zo krampachtig in. Als er werkelijk iets is dan weet of merk dat dat best wel, en anders vertrouw ik er gewoon op dat hij me dat wel aan mn verstand peutert op de tijd die hij het beste vindt.(en doorgaans ben ik dan degene die aan de slag moet, God zorgt niet voor verwijdering)

Ik bedoel ermee dat God me laat zien wat er fout is.
Ik weet niet altijd wat er fout gegaan is. Mijn ervaring is dat het vaak oude zaken zijn, van voor mijn bekering. God haalt nooit iets weg zonder dat Hij het je laat zien zodat we er zelf aan kunnen werken.
Als ik God vraag het woord te doen bij een moeilijk gesprek of iets dergelijks ga ik ook niet met mijn mond dicht zitten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2017 07:51

Teus schreef:Beste Jesaja,
Bedankt voor je reactie en je welwillendheid mij dit uit te leggen.

Bij tijden, wanneer ik een beetje zit te mijmeren en met Vader in gesprek ben komen er wel eens zaken in me op wat dan eigenlijk ineens een vraag wordt.
Enerzijds is het voor mij persoonlijk niet direct een vraag op zich, anderzijds moeten we wel ons afvragen of we aan het avondmaal kunnen gaan, laten we dat vooropstellen.
De zin om het ons af te vragen vind ik uiterst belangrijk in relatie met Jezus. Wanneer je b.v. in onmin met iemand leeft dan staat dat al in de weg wanneer je oprecht Jezus wil ontmoeten.
Maar de noodzakelijkheid je af te vragen of je vrij bent vlak voor het avondmaal vind ik minder relevant.
Ik denk ook niet dat het tot eer van God is.
M.i. ben je altijd, 24 uur per dag verantwoording aan God schuldig, elke dag moeten we klaar zijn voor het avondmaal. Niet alleen dat we niet weten wanneer we sterven, het feest tegemoet gaan, maar omdat we altijd oprecht voor God kunnen leven. Zie ook dit onderstaande wat een van mijn reacties was.


Ik wil het nog een keer proberen. Jij stelt een week van voorbereiding op het avondmaal tegenover dat je 24 uur per dag klaar moet zijn om aan te gaan. Maar dat is geen tegenstelling. Ik vind een week van voorbereiding prima en tegelijkertijd moet je altijd klaar zijn voor het avondmaal en voor Zijd komst. En al die christenen die een week van voorbereiding kennen zullen daarmee instemmen. Waarom blijf je dan die twee dingen tegenover elkaar stellen terwijl ze elkaar helemaal niet uitsluiten? Terwijl iedereen die een week van voorbereiding kent, het met je eens is dat je altijd klaar moet zijn om avondmaal te vieren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2017 20:31

Ik zie het niet als tegenovergestelde. Als je 4x per jaar avondmaal viert ben ik van mening dat je 3 maanden van voorbereiding hebt.
Als je altijd klaar bent voor het avondmaal, waarom dan een week van voorbereiding?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2017 12:39

Om er nog eens extra bij stil te staan en over na te denken, ook al doe je dat niet alleen in die ene week. En dat is soms best goed. Zoals ik al eerder zei, je zegt toch ook niet: Als je altijd gelooft dat Jezus voor je is gestorven en opgestaan, waarom vier je dan nog Goede Vrijdag en Pasen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Teus » 25 aug 2017 14:00

Marnix schreef:Om er nog eens extra bij stil te staan en over na te denken, ook al doe je dat niet alleen in die ene week. En dat is soms best goed. Zoals ik al eerder zei, je zegt toch ook niet: Als je altijd gelooft dat Jezus voor je is gestorven en opgestaan, waarom vier je dan nog Goede Vrijdag en Pasen?

Heb je ook een week van voorbereiding voor Pasen en Goede Vrijdag dan? Daar gaat het toch niet om, het gaat om de voorbereiding. Ik zeg nergens dat je geen avondmaal moet vieren, integendeel, je hebt me nog niet begrepen, denk ik.

Elke dag dienen we m.i. ons te bezinnen over alles wat God door het Bloed van Jezus Zijn kinderen gegeven heeft , nu geeft en ons voorbereid heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor gravo » 25 aug 2017 16:22

Ik zou voorbereiding voor het Heilig Avondmaal niet hypocriet willen noemen, maar het kan wel verworden tot een eigenaardig fenomeen.
Als je het HA in het verlengde ziet van de eucharistie in de RKK, die plaatsvindt in elke viering, dan kan er niet zoiets zijn als "avondmaalszondag", laat staan dat het terugkeer-ritme daarvan 4 maanden is. Calvijn had ook de idee om elke zondag het avondmaal te vieren en dat heeft natuurlijk alles te maken met de eeuwenlange traditie van de mis, waarin de consecratie elke zondag het hart vormt van de viering.

Ergens onderweg is besloten dat in protestantse kerken niet elke zondag het avondmaal wordt gevierd. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de wens om de woord-verkondiging (ook het leer-aspect daarvan) volop de ruimte te geven. De sacramenten werden minder vaak bediend. Ze krijgen daarme natuurlijk een meer bijzonder karakter. Gaandeweg is dit bijzondere karakter, met name door de bevindelijke richtingen van de gereformeerden samengegaan met het uitzonderlijke fenomeen dat men een waardige avondmaalsganger is. Ook dat komt niet zoveel voor, zoals we weten. Bevindelijken zullen niet snel zeggen dat ze een waarachtig kind van God zijn. Beide zeldzaamheden (de bediening van het avondmaal en de waarachtige wedergeboorte) versterken elkaar in dat geval.
En dan wordt de bijzondere keer dat er avondmaal gevierd wordt (eens per 4 maanden) ook het moment waarop men zich diende af te vragen of men wel een waarachtig kind van God was en dus mocht aangaan. Vandaar die nadruk op de voorbereiding natuurlijk.

Maar toch is het een rare situatie.

Want stel dat je weet dat je waarachtig tot God bekeerd bent. Dan hoef je daar toch niet om de 4 maanden enorme worstelingen voor te hebben? Wedergeboorte en bekering zijn geen standen van het stoplicht. Aan - uit.
De voorbereiding is dan gewoon een bezinning op en vanuit het geloof dat men heeft.
Maar dat hoor je nu net niet in de preek van voorbereiding. Die gaat altijd alleen maar over de vraag óf je bekeerd bent. Dat schijnt dan de belangrijkste vraag te zijn voor de volgende week. Bekeerden hebben dus niet zoveel aan die voorbereidingspreek. Die moeten er maar een eigen invulling aan geven. Alle aandacht is namelijk gericht op de ongelovigen.

Voor de onbekeerden is het ook raar. Want die zijn, getuige de jarenlange afwezigheid aan de avondmaalstafel, ook nooit tot de conclusie gekomen dat ze wél aan het avondmaal mochten gaan. Alle voorbereiding ten spijt. De vraag in de preek: "ben je al bekeerd of niet" snijdt voor hen ook geen hout. Ongeloof kan niet op stel en sprong veranderd worden. De praktijk is vaak dat men die enkele avondmaalszondag in het jaar dan maar niet naar de kerk gaat. Nou op 'niet naar de kerk gaan' hoef je je niet voor te bereiden. Dat wordt op den duur een gewoonte. Wat heeft voorbereiding voor zin als niemand zich daadwerkelijk meldt bij het eigenlijke avondmaal?

Het kan dan tenslotte nog gaan om die mensen die al op een "toeleidende weg" zijn richting bekering. Er komt een moment dat men voor de eerste keer aan het avondmaal aangaat. Dan kan die week van voorbereiding nuttig zijn geweest, maar waarschijnlijk gaat daar al een veel langere tijd aan vooraf. Het avondmaal is niet bedoeld om tot geloof te komen. Net zo min als de week van voorbereiding.

Kortom, naar mijn gevoel is de week van voorbereiding van oudsher bedoeld om je te bezinnen als gelovige. Immers dan wordt je weer bepaald bij alle dingen die het geloof aangaan: ellende, verlossing en dankbaarheid. De normale gang van zaken is dat mensen in de kerk geloven en aan de sacramenten deelnemen. Het avondmaalsformulier duidt daar ook op: het is de gelovige die zich bezint, niet de ongelovige. Niet de vraag óf je een gelovige bent is het onderwerp van bezinning, maar de vraag met welke instelling je als gelovige gaat deelnemen aan de tafel des Heeren.

Maar helaas is de voorbereiding op het avondmaal vaak een instrument geworden in bevindelijk gereformeerde kring, dat de grote spanning aangeeft tussen de grote hoeveelheid kerkleden en het kleine getal van waar zalig gemaakte gelovigen. Omdat die verhouding zo enorm ongunstig is (het overgrote merendeel van kerkleden beschouwt zichzelf als onbekeerd) krijgt het zeldzame karakter van het avondmaal daarin een functie:

Net zoals het maar af en toe avondmaal is, zo is ook een echte bekering iets zeer zeldzaams en vice versa.

Ik vermoed dat als je zou voorstellen om vaker avondmaal te bedienen en daarom de voorbereidingszondagen en preken zou laten vervallen (dat is dan veel moeilijker in de agenda op te nemen) dit tot zeer zware botsingen zou leiden bij bevindelijk gereformeerde kerkbesturen. Want dan kom je echt aan de kern van hun theologie. Dan komt het veel te vaak voor, dat avondmaal (lees: die bekering). En dat zou het einde betekenen van deze kerken. Want die hebben hun leven en leer gebouwd op de gedachte dat er maar een paar mensen zalig zullen worden. Hoe zeldzamer, hoe beter. Dat is kort samengevat de reden waarom men zo strikt aan de bestaande avondmaalspraktijk vast houdt.

Wat zijn we toch ver afgedreven van de kerk der eeuwen, inclusief Calvijn.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 25 aug 2017 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2017 20:17

gravo schreef:Wat zijn we toch ver afgedreven van de kerk der eeuwen, inclusief Calvijn.

Dat toont dit forum wel aan ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2017 22:14

Teus schreef:Heb je ook een week van voorbereiding voor Pasen en Goede Vrijdag dan? Daar gaat het toch niet om, het gaat om de voorbereiding. Ik zeg nergens dat je geen avondmaal moet vieren, integendeel, je hebt me nog niet begrepen, denk ik.

Elke dag dienen we m.i. ons te bezinnen over alles wat God door het Bloed van Jezus Zijn kinderen gegeven heeft , nu geeft en ons voorbereid heeft.


Ja. En dat is geen reden om de week van voorbereiding als hypocriet te bestempelen. Want daar is iedereen het over eens. Over het niet snappen gesproken. Ik geef het denk ik maar op. Als er eenmaal een of ander denkbeeld in je hoofd is ontstaan is het er blijkbaar met geen mogelijkheid meer uit te praten....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor elbert » 05 sep 2017 07:46

Stelling: we hebben de week van voorbereiding nodig, omdat ons leven vaak hypocriete trekjes vertoont: wel christen zijn, maar er niet altijd naar/uit leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 08:29

Ik denk niet dat het nodig is. Dat zou ook niet goed zijn, als het avondmaal bijvoorbeeld 4x er jaar wordt gevierd zou het niet goed zijn als je daarvoor afhankelijk bent van die 4 weken in het jaar. Ik denk dat de wekelijkse diensten op dat vlak belangrijker zijn, en natuurlijk elke dag naar Hem toegaan, ook met je zwakheden en zonden. Maar een week van voorbereiding kan wel helpen om er nog eens extra bij stil te staan, om je af te vragen wat je relatie met Hem in de weg staat en om daarmee te breken, het aan Hem te geven en vergeving te vragen. Dan ben ik het wel met Teus eens die aangeeft dat hier iedere dag, iedere week ruimte voor moet zijn. Het zou vreemd zijn als je dit iedere keer als er avondmaal aankomt pas weer op gaat pakken toch? We hebben het niet nodig maar het is wel een handig hulpmiddel om er weer eens extra bij bepaald te worden. Maar als het goed is heb je die week daar niet voor nodig. Anders is dat het eerste waar je je van moet bekeren ;)

Daarnaast denk ik niet dat we de week van voorbereiding moeten gebruiken om vooral te kijken wat er verkeerd gaat. We gedenken het offer van Jezus waarmee hij ons vrijkocht, we kinderen van Hem werden... en dat leidt tot diepe dankbaarheid. De week van voorbereiding mag je ook helpen om weer eens extra daarbij stil te staan en dankbaar en blij te zijn. Nog meer (en niet wat Teus soms impliceert, dan wel en normaal niet) stilstaan bij wat Hij deed voor jou en Hem daarom loven en prijzen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor elbert » 05 sep 2017 08:40

@Marnix: er zou elke dag ruimte voor moeten zijn, inderdaad. Maar is er ook daadwerkelijk elke dag ruimte voor? Gewoon een vraag naar de praktijk van alledag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 09:21

Nee, dat gaat inderdaad met ups en downs. Maar als je dan afhankelijk bent van die 4 weken van voorbereiding in het jaar zou dat niet goed zijn. Als het goed is komt dat iedere zondag aan de orde, spreek je elkaar er op aan en bouw je daar ook andere dingen voor in. Anders zouden we nog een reden hebben om heel snel van die 4x avondmaal per jaar af te stappen en weer net als in de eerste gemeente iedere week avondmaal te gaan vieren.

Mijn punt is dat als mensen hiervoor afhankelijk zijn van de week van voorbereiding, er toch iets misgaat. Ik ken gemeenten waar geen week van voorbereiding is. Als het nodig zou zijn zou er iets ontzettend misgaan. Daarom hou ik het er maar op dat het niet per se nodig is (het is dan ook geen Bijbels voorschrift) maar daarmee nog wel een goede gewoonte die je inderdaad wel kan helpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten