Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2017 14:01

Marnix schreef: Ik ken gemeenten waar geen week van voorbereiding is.

Omdat er daar niet ten diepste verstaan wordt wat de betekenis is van het Heilig Avondmaal.
Marnix schreef:Daarom hou ik het er maar op dat het niet per se nodig is (het is dan ook geen Bijbels voorschrift) maar daarmee nog wel een goede gewoonte die je inderdaad wel kan helpen.

Tijdens de reformatie werd dit ingesteld. Daarvoor bepaalde de priester wie wel of niet mocht deelnemen aan de Mis.
In de Dordtse kerkorde staat:
"de beproeving van de mens, de verzoening met God en met de naaste"

Dus moet het zo zijn, dat in de week van voorbereiding je in het reine komt, met God, je naaste, je boezemzonden belijdt.
Heb je onenigheid met iemand? Maak dat eerst goed, want anders hoor je niet aan het H.A.
Een mens die ontdekt is aan zichzelf, weet wat er van binnen leeft. En kan niet zomaar aangaan. Dat is onmogelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 14:10

Chaya schreef:Omdat er daar niet ten diepste verstaan wordt wat de betekenis is van het Heilig Avondmaal.


Tijdens de reformatie werd dit ingesteld. Daarvoor bepaalde de priester wie wel of niet mocht deelnemen aan de Mis.
In de Dordtse kerkorde staat:
"de beproeving van de mens, de verzoening met God en met de naaste"

Dus moet het zo zijn, dat in de week van voorbereiding je in het reine komt, met God, je naaste, je boezemzonden belijdt.
Heb je onenigheid met iemand? Maak dat eerst goed, want anders hoor je niet aan het H.A.
Een mens die ontdekt is aan zichzelf, weet wat er van binnen leeft. En kan niet zomaar aangaan. Dat is onmogelijk.[/quote]

Au. In de Bijbel lees je helemaal niets over een week van voorbereiding. Die was er niet. 1500 jaar later wordt deze ingesteld. En vervolgens trek jij de conclusie dat waar geen week van voorbereiding is, men niet ten diepste verstaat wat de betekenis is van het Heilig Avondmaal. Je veroordeelt hiermee het grootste deel van de christenen, de eerste gemeenten in de Bijbel etcetera op basis van een menselijke instelling uit 1500-nogwat in een klein deeltje van de wereld.

Wat de leerregels zeggen geldt niet alleen voor de week voor het avondmaal maar voor je hele leven. Het is dus onzin dat als je dit niet maar in de week voor het avondmaal doet in een week van voorbereiding, je niet snapt waar het avondmaal over gaat. Zoals je weet zegt staat in de Bijbel nergens dat je het goed moet maken met iemand voordat je het avondmaal viert.... maar zegt Jezus dat je het goed moet maken met je naaste voordat de zon onder gaat en voor je naar de tempel gaat. Dat is dus iedere dag en in het bijzonder iedere zondag. Wat de kerkorde zegt gaat ook helemaal niet specifiek voor de week van voorbereiding maar voor iedere week.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2017 14:19

Marnix schreef: Zoals je weet zegt staat in de Bijbel nergens dat je het goed moet maken met iemand voordat je het avondmaal viert.... maar zegt Jezus dat je het goed moet maken met je naaste voordat de zon onder gaat en voor je naar de tempel gaat. Dat is dus iedere dag en in het bijzonder iedere zondag. Wat de kerkorde zegt gaat ook helemaal niet specifiek voor de week van voorbereiding maar voor iedere week.
en zo is het =D>
Tja..... alleen Chaya is ontdekt aan haar kerkelijk regeltje. ](*,)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2017 14:53

Marnix schreef:Au. In de Bijbel lees je helemaal niets over een week van voorbereiding. Die was er niet.

Nee, er was ook geen Heilig Avondmaal.
Marnix schreef: 1500 jaar later wordt deze ingesteld.

Ja, tijdens de reformatie. Ken je kerkgeschiedenis Marnix. Die vloeit voort uit de afgoderij en dwaalleren die er toen waren en waar rigoureus het mes in gezet moest worden.
Marnix schreef:Zoals je weet zegt staat in de Bijbel nergens dat je het goed moet maken met iemand voordat je het avondmaal viert.... maar zegt Jezus dat je het goed moet maken met je naaste voordat de zon onder gaat en voor je naar de tempel gaat.

Juist! Maar hoe vaak wordt dit nagelaten? Je wilt me toch niet vertellen dat jij altijd 100% in vrede met iedereen leeft? Ik niet hoor.
En het gaat nog verder, een ieder die niet deelachtig is aan het lijden en sterven van de Heere Jezus, hoort niet aan te gaan.
In de Bijbel mocht een vreemdeling - die niet besneden was - niet van het Pascha eten.
Een onbekeerde is nl. dood, hij ligt in zonden en misdaden en begrijpt niets van het offer van het Lam.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 15:23

Chaya schreef:Nee, er was ook geen Heilig Avondmaal.


In de tijd van de eerste gemeente / het nieuwe testament wordt het avondmaal gevierd en je leest er nergens over een week van voorbereiding. Stellen dat wie die niet houdt, de diepste essentie van het avondmaal niet kent, is nogal hoogmoedig.

Ja, tijdens de reformatie. Ken je kerkgeschiedenis Marnix. Die vloeit voort uit de afgoderij en dwaalleren die er toen waren en waar rigoureus het mes in gezet moest worden.


In een klein deel van de wereld. In de rest van de wereld hebben ze nog nooit van een week van voorbereiding gehoord. Toch stel je dat je die wel moet houden omdat je anders de essentie van het avondmaal niet kent. Hoe kom je erbij. Denk je nou werkelijk dat de kerk zo groot is als jouw zichtveld reikt? Dat men in 1500 een week van voorbereiding instelde (o.a. omdat de frequentie van het avondmaal een stuk lager was dan in de Bijbel) wil niet zeggen dat je dat MOET doen en wie dat niet doet, het avondmaal niet echt begrijpt en goed viert. Je maakt van menselijke regels die op zich niet verkeerd zijn, Goddelijke geboden waarnaar je mensen de maat neemt. Kern van de reformatie is het Sola Scriptura en niet wat jij er van maakt, Sola Scriptura en menselijke regeltjes die tot de kerkcultuur behoren gelijkstellen aan de Bijbel. Dan moet je net als de reformatoren deden, weer terug naar de Schrift en die als enige authoriteit gaan zien. Dan kom je niet met opmerkingen als "waar geen week van voorbereiding is kent men de diepste essentie van het avondmaal niet" waarmee je het grootste deel van de christenen wereldwijd veroordeelt.

Juist! Maar hoe vaak wordt dit nagelaten? Je wilt me toch niet vertellen dat jij altijd 100% in vrede met iedereen leeft? Ik niet hoor.
En het gaat nog verder, een ieder die niet deelachtig is aan het lijden en sterven van de Heere Jezus, hoort niet aan te gaan.
In de Bijbel mocht een vreemdeling - die niet besneden was - niet van het Pascha eten.
Een onbekeerde is nl. dood, hij ligt in zonden en misdaden en begrijpt niets van het offer van het Lam.


Klopt. Maar ik zie niet in hoe dat bij de week van voorbereiding hoort. Dan maak je het altijd opeens goed omdat het avondmaal er aan komt en anders niet? Dat zou wel zorgelijk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2017 15:32

Marnix schreef:In de tijd van de eerste gemeente / het nieuwe testament wordt het avondmaal gevierd en je leest er nergens over een week van voorbereiding. Stellen dat wie die niet houdt, de diepste essentie van het avondmaal niet kent, is nogal hoogmoedig.

Jij leest heel veel niet in de Bijbel he? Werkelijk op elke stelling komt deze zin: ik lees nergens in de Bijbel dat...
Marnix schreef:In een klein deel van de wereld. In de rest van de wereld hebben ze nog nooit van een week van voorbereiding gehoord

Laten wij ons beperken tot de kerken in Nederland en hun traditie, om de discussie niet nog ingewikkelder te maken.
Marnix schreef:Denk je nou werkelijk dat de kerk zo groot is als jouw zichtveld reikt

Het gaat niet over mijn zichtveld, we kerken notabene in dezelfde kerk. En telkens sta jij lijnrecht tegenover mij.
Marnix schreef: Sola Scriptura en menselijke regeltjes die tot de kerkcultuur behoren gelijkstellen aan de Bijbel. Dan moet je net als de reformatoren deden, weer terug naar de Schrift en die als enige authoriteit gaan zien

Je weet gewoon echt niet wat je zegt.
Ik begrijp niet dat jij jezelf CGKlid kunt noemen, je schoffelt alles onderuit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 16:49

Chaya schreef:Jij leest heel veel niet in de Bijbel he? Werkelijk op elke stelling komt deze zin: ik lees nergens in de Bijbel dat...


Tja, en jammer dat jij dan in je reactie niet verder komt dan "1500 jaar na Christus werd dit ingesteld".

Laten wij ons beperken tot de kerken in Nederland en hun traditie, om de discussie niet nog ingewikkelder te maken.


Nee, je kan niet stellen: In de Nederlandse kerken is een week van voorbereiding noodzakelijk voor wie de essentie van het avondmaal kent, maar buiten Nederland niet. Het is of voor iedereen noodzakelijk, of voor niemand. Of dat het begrijpen van het avondmaal gekoppeld is aan een traditie.....

Het gaat niet over mijn zichtveld, we kerken notabene in dezelfde kerk. En telkens sta jij lijnrecht tegenover mij.


Omdat je zo veroordelend spreekt over anderen die een bepaalde traditie die nergens in de Bijbel staat, gebruiken. Je leest nergens in de Bijbel dat je voor het avondmaal een WEEK van voorbereiding moet hebben. En zolang jij dat tegenovergestelde niet kan aantonen maar alleen komt met wat de reformatoren 1500 jaar na Christus bedachten, wijs ik dus op het reformatorische Sola Scriptura.

Je weet gewoon echt niet wat je zegt.
Ik begrijp niet dat jij jezelf CGKlid kunt noemen, je schoffelt alles onderuit.


Ik vraag om een Bijbelse onderbouwing en jij kan die niet geven terwijl je wel met een oordeel klaar staat. Maar dat je je als CGK'er op de Schrift beroept kan blijkbaar al niet meer, als het feit dat het een traditie is niet genoeg is voor dit soort veroordelingen heb ik in de CGK blijkbaar niets te zoeken. Bedankt, dan weet ik wat ik aan jou als medelid heb.... Je veroordeelt mensen en als iemand dan vraagt om een Bijbelse onderbouwing ipv wijzen op de traditie veroordeel je die er gewoon bij. Lekker in de lijn van de reformatie.... Voor sola scriptura is al lang geen ruimte meer.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 18:34

Overigens staan we niet lijnrecht tegenover elkaar. Ik stel: een week van voorbereiding is een goede gewoonte die mensen kan helpen. Daar zullen de meeste christenen, ook CGK'ers zich prima in kunnen vinden. Maar je stelt daarnaast dat waar men dat niet heeft, men de diepere essentie van het avondmaal niet begrijpt. En daar zijn veel christenen en ook CGK'ers het denk ik niet mee eens. Ik vind het zo jammer dat je dat soort dingen er dan bij gaat roepen, daardoor escaleert het zo vaak. Zonder enige onderbouwing komt er dan weer zo'n oordeel achteraan naar een grote groep anderen ondat ze niet de zelfde tradities hebben als jij. Zo heb ik tal van christenen buiten de CGK, ik werk voor een interkerkelijke organisatie. Ik ken tal van oprechte christenen die niet zo'n week van voorbereiding kennen rond het avondmaal. Wat dat betreft voel ik me lid van de algemene Christelijke Kerk, het lichaam van Christus en niet slechts CGK'er. Je veroordeelt zonder geldige gronden, op basis van traditie ipv op de Bijbel en dat raakt me.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2017 19:42

Marnix schreef:Overigens staan we niet lijnrecht tegenover elkaar.

Dat staan we helaas wel, met je eeuwige: ja maar, ja maar, ja maar, ik lees niet in de Bijbel dat.....
Marnix schreef:Ik stel: een week van voorbereiding is een goede gewoonte die mensen kan helpen.

Een goede gewoonte is ook: een glas water drinken, de trap nemen, minder vet eten...
Marnix schreef:Ik vind het zo jammer dat je dat soort dingen er dan bij gaat roepen, daardoor escaleert het zo vaak.

Tuurlijk, het ligt altijd aan de behoudende CGKer.
Marnix schreef:Je veroordeelt zonder geldige gronden, op basis van traditie ipv op de Bijbel en dat raakt me.

Ik stop er weer eens mee. Het moet kennelijk om jouw gevoelens gaan.
Jij wilt een voetbalclub waterpolo willen laten spelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 20:00

Mijn gevoelens zorgen wel dat ik wat scherp reageer ja ;-)

Maar het gaat om wat de Bijbel zegt en daar blijf je niet op ingaan. Dat heeft discussieren innderdaad weinig zin.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2017 20:02

Marnix schreef:Mijn gevoelens zorgen wel dat ik wat scherp reageer ja ;-)

Maar het gaat om wat de Bijbel zegt en daar blijf je niet op ingaan. Dat heeft discussieren innderdaad weinig zin.

Ja hoor en jij alleen weet wat de Bijbel zegt.
Het is gewoon echt niet te geloven!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2017 20:34

Chaya, het lijkt er nu een beetje op dat je uit nijdigheid je in een 'welles/nietesje' werpt.
Je mag ook gewoon toegeven dat je soms ongelijk hebt of te snel hebt reageert.
Dat is best moeilijk maar ik probeer het ook, zoals je wellicht hebt gemerkt en dat kan heel bevrijdend werken.

Ik ben ook net als jij en Marnix CGK-er die absoluut de waarde van voorbereiding ziet, maar alleen niet als keiharde voorwaarde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 21:56

Ja precies. En zo niet, toon dan vanuit de Bijbel mijn ongelijk aan. Ik laat me als ik er naast zit graag door de Bijbel corrigeren maar ik heb nog geen enkel Bijbels argument gezien waarom je een week van voorbereiding moet hebben omdat je anders de diepe betekenis van het Avondmaal niet snapt. Is het nou zo ongereformeerd dat ik vraag om Bijbelse argumenten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Cathy » 06 sep 2017 09:03

Marnix schreef:Is het nou zo ongereformeerd dat ik vraag om Bijbelse argumenten?

Wanneer dat op een reformatorisch forum niet meer kan is er iets grondig mis.
Verder vind ik je nooit scherp. Integendeel; je bent de genuanceerde rust zelve. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is voorbereiding voor het avondmaal hypocriet?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 sep 2017 12:00

Hmm, zou dat de intentie van de vraag van Teus zijn gewest om kerkelijke denominaties te benoemen? Ik denk het niet.

Misschien is het zinvol om de Bijbelse principes er eens naast te gaan leggen. Een van de Thora geboden is dat je voor zonsondergang je met je broeder of zuster in het reine moet komen. Ik neem u allen mee en een voorbeeld: onze Jozef wordt verkocht en vader wordt suggestief voorgehouden dat hij omgekomen is als zijn veelkleurige mantel vol bloed wordt getoond. De tien broers bewaren dat geheim en hopen dat dit nooit uit zal komen. Zij moeten daarmee leren leven. Benjamin is niet op de hoogte gesteld van dit feit, hij was immers thuis bij zijn hoogbejaarde vader. U, voortkomend en opgegroeid uit het reformatorische, kent de afloop en leest dat Jozef zich bekend maakt aan zijn broers. Is het u ook opgevallen dat niets van dat gesprek is vastgelegd? Dit is een onderonsje gebleven en niets daarvan gaat naar buiten. Of toch wel iets? Kijk eens naar de zegen die Benjamin krijgt van zijn vader. Daar wordt iets zichtbaar dat er met hem niet valt te spotten. En, zo Bijbelvast als u bent, weet u dat er een donkere periode aanbreekt voor mijn volk. Na vele eeuwen breekt de uittocht aan die de 1e Pesach is geworden. Met haast vertrokken wij uit Egypte (wat letterlijk duisternis betekend). Met andere woorden wij zijn uit de duistere slavernij ontkomen door de kracht van de Eeuwige. 50 dagen daarna hebben wij een tussen bestemming bereikt en daar wordt ons met alle vreemdelingen die met ons meetrokken de Thora gegeven. Die Thora is dus geen exclusiviteit voor Israël, maar ook de volkeren, zij het in een geringe mate ontvingen die uit de hand van de Eeuwige.

En dan, het komt niet uit het niets, worden de feestdagen van de Eeuwige vastgesteld met exacte data. De offers die gebracht moeten worden op de feestdagen kunt u gewoon nalezen. Echter de invulling van hoe je precies de Sjabbat moet houden en hoe die ingericht moet worden staat gelukkig niets vast omschreven. De instructie voor Pesach is duidelijk en de volgorde van de liturgie was (gelukkig) niet voorgeschreven. Toch ontstond er een evenwichtig beeld van de Pesach viering in de loop van de eeuwen. Aan het begin van iedere Sjabbat, de vrijdagavond tegen zonsondergang wordt er bij iedere Israëlisch gezin het brood gebroken, wijn gedronken, uit de Bijbel gelezen, gebeden, liederen gezongen en de Sjabbat daarmee verwelkomt. De dag van rust, die symbool staat naar de grote rustdag die eens zal komen.

Yeshua hield zich ook aan de wekelijkse Sjabbat en alle overige feesten, gedurende de dagen dat Hij onder de nakomelingen van Israël en een bescheiden deel uit de volkeren onderwijs gaf. Hij wist dat het moment aan zou breken dat Hij Zijn leven zou geven. De tijd die daarvoor bepaald was kwam uit op Pesach en wel 1345 jaar na de uittocht uit Egypte. De liturgie voor Pesach had in de loop van de eeuwen een vaste invulling gekregen. De ongezuurde broden en de wijn ontbrak daar niet aan. De drinkbeker ging vier maal rond. Bijbelteksten werden uitgesproken en de vragen van de kinderen werden keurig beantwoord.

De vier beloften van G’d (de vier bekers) de heiliging, de plagen, de verlossing en de aanneming.

De eerste beker die gedronken wordt is de beker Kos Kadosh, de heiliging van Israël. Let eens op hoe deze in relatie staat om al het zuurdesem uit ons leven weg te doen. Gist wordt telkens opnieuw gebruikt om het brood te doen rijzen eens in het jaar wordt deze cyclus doorbroken.

De tweede beker die gedronken wordt is de beker Kos HaMakot, de beker der plagen om Israël daaruit te redden en te bevrijden. Bevrijding van onze schuld en zonden.

De derde beker Kos HaGe’ulah, om Israël te verlossen. Wat zei Yeshua toen hij de derde beker ophief: Ik heb zeer begeerd deze beker met u te drinken. Waar ging het Yeshua om? Zie eens de directe link naar de uittocht uit Egypte, de uittocht uit de duisternis, de uittocht waar men er op uit was om ons te vernietigen. Dan wordt door Yeshua de prijs van de zonde betaald aan het kruis waaraan Hij Zijn leven zelf zal afleggen.

Let eens op de woorden die Yesua spreekt die verrassend klinken in de oren van Zijn 12 discipelen: Van nu aan zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok. Voor Yeshua was de Pesach nog niet af, de hoogste prijs moest nog voldaan worden. Dit plan was er al van voor de grondlegging van deze wereld. De Pesach wordt abrupt afgebroken omdat er iets bijzonders moet gebeuren wat al zo lang is uitgesteld. De verzoening tussen de Eeuwige en de gehele mensheid moet plaats vinden. Er is geen tijd meer te verliezen en alles komt in een grote stroomversnelling. Binnen 24 uur breekt de Pesach viering aan geheel volgens instructie van de Eeuwige die Hij aan Mozes heeft gegeven.

Het zal u wel duidelijk zijn waarom Yeshua wacht met het drinken uit de vierde beker. Als voorbereiding daarop wordt de lofzang gezongen. Alles kwam heel vreemd over bij de discipelen en pas later begrepen zij exact dat alles profetisch was voorzegd. Het plan van de Eeuwige wordt minutieus uitgevoerd en voltrokken. Op weg naar Getsemane (olijfpers) lezen we dat Yeshua druppels bloed begint te zweten. En dat op de plaats waar de olie geperst wordt voor de tempeldienst. Heel veel zaken komen heel dicht bij elkaar en de gebruiken wijzen alleen maar naar Yeshua en Zijn verlossingswerk.

Hoe zit dat dan met die vierde beker? Alle voorgaande Pesach vieringen hield Hij zich daar wel aan en week niet af van dat gebruik. Wat staat er dan voor die vierde beker? Dat is de lofprijzing die de Kos Hallel wordt genoemd.

Aha, er moet dus eerst verzoening en betaling plaats vinden. Daarna kan de lofprijzing in alle volmaaktheid plaats vinden. Nu plaats ik het geheel in de voorbereiding. Er is dus iets niet helemaal afgemaakt door Yeshua, wat Hij nog af gaat maken. De eeuwige lofprijzing. Waarvan dan? Van de uittocht uit de duisternis en de zonde. Dit is de context die er bij hoort en om dit te onthouden zegt Yeshua gewoon tegen Zijn discipelen: elke Sjabbat breek je het brood en drink je wijn. Kijk zo vaak als je dat doet elke Sjabbat, dan moet je aan Mij denken hoe Ik het verlossingswerk definitief hebt voltooid. Jullie bijdrage daarin is heel eenvoudig: niet alleen het herdenken, maar ook het houden van de kleinste geboden. Onder andere je naaste liefhebben als jezelf. Je verzoenen met de ander en zoveel andere praktische zaken die Ik jullie geleerd heb.

Ja, die vierde beker zal Yeshua zeker drinken met Zijn verlosten. Kijk eens wat Jesaja 25 schrijft over een grote maaltijd. Let op de gelijkenissen die Ik heb uitgesproken. Na Pesach begint de omertelling en gedurende die tijd onderwijst Yeshua opnieuw Zijn discipelen. Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schriften verstonden die over Hem geschreven waren.

Er wordt wat voor het laatste bewaard, dat is de vierde beker, die symbool staat voor de aanneming. Wat moeten wij doen voordat het zover is? In ieder geval niet in hokjes gaan duwen door onze persoonlijke mening of kerkelijke dogma's. Dan worden wij afgeleid van wat ons nog te wachten staat.

Wanneer de diepte van de Bijbel ontdekt wordt zal de persoonlijke mening vervagen en overgaan in lofzang en aanbidding. Dan zal de verwachting naar de grote feestmaaltijd die gaat komen sterker worden.

Niet onze maren en mitsen staan dan nog in de weg naar het grote overwinningsfeest.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron