Pelgrimschap

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Pelgrimschap

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2017 13:30

Pelgrimschap volgens de Bijbel vereist binnengaan door de smalle poort.

Enkele citaten uit dit interessante artikel op RD.nl:

De Bijbel gebruikt vaak het beeld van een weg, baan of pad als beeld van de levensreis. Dat onderstreept het tijdelijke van het leven: de mens is op aarde slechts reiziger, voorbijganger, passant. Dat beeld van een pelgrim heeft oude papieren. Het is te vinden in allerlei godsdiensten: de islam, het boeddhisme en het hindoeïsme. Schrijvers als Homerus (Odysseus), Swift (Gulliver), Defoe (Robinson Crusoe) en Verne (Phileas Fogg) lieten hun hoofdpersonen lange reizen maken.

...maar deze passage uit Mattheüs 7 stelt ook vragen aan de duizenden bezoekers van evangelische bijeenkomsten, zoals de EO Jongerendag of Opwekking. Hoe compleet is hun Bijbel? De evangelische beweging komt eigentijds over en ervaart geen kloof met de hedendaagse cultuur. Maar past dat bij de Bijbelse invulling van het pelgrimsleven als een vreemdeling, die niet gelijkvormig wil zijn aan deze wereld? In evangelische kring ligt veel nadruk op de liefde, barmhartigheid en genade van God. Blijdschap overheerst, de diepe tonen van zondebesef en ootmoed worden weinig gehoord

Maar ook de duizenden kerkgangers uit reformatorische kring moeten niet te gemakkelijk de vinger uitsteken naar De Lange. Hun Bijbel is compleet en ze beschouwen die van kaft tot kaft als Gods Woord. Maar is dat ook zichtbaar in een leven als pelgrim, als vreemdeling? Ze staan pal voor de zuivere leer, ze weten de weg, maar bewandelen ze die ook? Dat vereist binnengaan door die smalle poort. Niet als een vrome maar als een strafwaardige: „Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!/ Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered.”

Het is aan te bevelen om eerst het GEHELE ARTIKEL te lezen, alvorens een discussie te starten of opmerking te maken.

Ervaren jullie je leven als een pelgrimsreis?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2017 08:43

Wat ik jammer vind in het artikel is dat het zo snel weer over vormpjes gaat. De Jongerendag en Opwekking zijn weer geweesten daar moet weer even iets over gezegd worden. En natuurlijk doen we dan ook wel aan zelfreflectie... :) De pelgrim is iemand die weet dat het hier en nu niet de eindbestemming zijn. Ze zijn op weg naar de het nieuwe Jeruzalem. En de enige manier om daar te komen is via Jezus, door Jezus te volgen. Dat is geen makkelijke weg, het een smalle weg, met een smalle poort. Het vraagt offers om je afhankelijk te weten van Zijn offer. Maar met vormen heeft het weinig te maken. Wie dat stelt is op dat punt kortzichtig. Op de Jongerendag hoor je misschien hedendaagse muziekinstrumenten / muziekstijlen maar de inhoud van die liederen en de boodschap van de preek sluit 100% aan bij dit pelgrimschap. Je bent van Christus dus volg Hem. En op Opwekking worden christenen toegerust in het navolgen van Hem. En in reformatorisch kerken klinkt de boodschap tot geloof en bekering, te leven met Hem. Zet eens een groep niet-christenen daar neer en je weet dat het onzin is dat er geen kloof is tussen opwekking, de jongerendag of een reformatorische kerkdienst en de hedendaagse cultuur. Niet vanwege de vormen misschien maar juist vanwege de inhoud die er klinkt. Dus mijn eerste punt, vooral richting te schrijver en ieder die wat hij daar over zegt onderstreept: Laten we ophouden met elkaar verdacht te maken op basis van vormen. Juist dat past een pelgrim niet. Als twee pelgrims elkaar onderweg tegenkomen leidt dat doorgaans tot verbondenheid, ook als je er wat verschillend uitziet. Omdat je weet dat je samen die zelfde weg loopt.

Verder een goed artikel overigens. Ik zie het leven wel als een pelgrimsreis. Soms vergeet je dat even, soms staat dat je weer heel helder voor ogen. We zijn op weg naar een betere toekomst maar de weg daar naartoe is niet altijd makkelijk. Mensen zullen je niet begrijpen, met je spotten, je voor gek verklaren. Soms misschien ook jaloers op je zijn. Want je loopt niet zoals velen doelloos rond. Je hebt een Doel voor ogen, als het goed is. En soms moet je dat weer even scherp krijgen. Zodat je je niet teveel aan het hier en nu gaat hechten. Die waarschuwing geldt iedereen. Klamp je niet vast aan wat je hier hebt, aan vormen en cultuur, of het nou modern of klassiek is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Johan100 » 15 jun 2017 16:52

Marnix schreef:Wat ik jammer vind in het artikel is dat het zo snel weer over vormpjes gaat. (....)
Ik heb het artikel niet gelezen,
Maar de vraag: ervaren jullie het leven als pelgrimsreis?
Niet altijd, maar vaak wel. Als het goed is voelen we ons vreemdelingen en bijwoners op deze aardbol. Of niet? Christus is hier niet. Er is veel onrecht. etc. Laten we eens kijken wat de Bijbel onder andere zegt.

Hebreeën 11 spreekt over O.T. gelovigen:
13 Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
14 Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een vaderland zoeken.
15 En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden, van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben, om weder te keren;
16 Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is, naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.


Efeze 2 N.T. zegt daarentegen 11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werd van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.

16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18 Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
20 Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;

Ik zie daar een tegenstelling.......O.T. spreekt over vreemdelingen en bijwoners en in het N.T. staat Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods

Op zijn minst opmerkelijk!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2017 11:35

Is wel logisch. Een christen is vreemdeling en bijwoner in de wereld en burger van Gods koninkrijk. En een niet-christen is burger van deze wereld en vreemdeling in Gods koninkrijk. Dus daarom zegt Paulus tegen christenen: Jullie zijn door het geloof geen vreemdelingen en bijwoners meer maar medeburgers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Johan100 » 19 jun 2017 17:35

Marnix schreef:Is wel logisch. Een christen is vreemdeling en bijwoner in de wereld en burger van Gods koninkrijk. En een niet-christen is burger van deze wereld en vreemdeling in Gods koninkrijk. Dus daarom zegt Paulus tegen christenen: Jullie zijn door het geloof geen vreemdelingen en bijwoners meer maar medeburgers.

Ja inderdaad! Logisch! Ik had even een blinde vlek door de warmte misschien.
Toch mooi om te lezen dit verschil.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor elburger » 05 sep 2017 12:34

Ik ben ook op reis, net als ieder mens.
Het doel/inzicht van de reis is voor velen verschillend te interpreteren.
Ook ik geloof als vrij ger gemeente lid dat de Bijbel van A tot Z op waarheid berust en dat het mijn "wandelgids" is.
Geloven is één he.
Doen is twee.
En daar ligt bij mij nog wel wat te halen.
Mijn reis is een reis van vermoeienissen, van verzoekingen.
Maar ook een reis van vreugde en verlangen.

Wat is het dan fijn dat er mensen zijn als Bunyan, Robert Murray M’Cheyne, Wulfert Floor, R. Erskine, Thomas Boston en vele anderen die mij maar een ieder die het leest op de juiste weg wil houden en een metgezel wil zijn naar de enge poort.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor mona » 05 sep 2017 16:21

Johan100 schreef:Ik zie daar een tegenstelling.......O.T. spreekt over vreemdelingen en bijwoners en in het N.T. staat Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods

Een medeburger der heiligen zal zich een vreemdeling in de wereld voelen.
Ik voel mij eerlijk gezegd vaak een eenling in mijn keuzes. Herkennen jullie dat ook?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2017 22:23

Ja. Op mijn werk wat minder maar toen ik een niet christelijke werkgever had veel meer. En op de sportclub bijv ook wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor Johan100 » 03 okt 2017 09:33

mona schreef:Een medeburger der heiligen zal zich een vreemdeling in de wereld voelen.
Ik voel mij eerlijk gezegd vaak een eenling in mijn keuzes. Herkennen jullie dat ook?

Over wat voor soort keuzes heb je het dan bijvoorbeeld, mona? Wil je daar iets over kwijt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Pelgrimschap

Berichtdoor mona » 03 okt 2017 10:54

Johan100 schreef:Over wat voor soort keuzes heb je het dan bijvoorbeeld, mona? Wil je daar iets over kwijt?


Enkele keuzes:
Niet mee gaan naar musical.
Besteding geld.
Taalgebruik.
Zelden tv kijken.


Op verjaardagen van bepaalde mensen, of tussen collega's voel ik me nog wel eens een vreemdeling doordat het vaak over tv programma's gaat, of over BNers, voetbal enz. Dingen die hip zijn. Gadges. Of wat in de mode is :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 11 gasten