de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2017 12:25

Geen antwoord, wel lekker veroordelen.
En ik snap niet waarom de woorden "roggelen" en "snotje" hier gebruikt worden, maar goed, laat maar.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Radical » 16 nov 2017 13:02

schaapje schreef:Geen antwoord, wel lekker veroordelen.
En ik snap niet waarom de woorden "roggelen" en "snotje" hier gebruikt worden, maar goed, laat maar.


even voor de mensen die er net bij komen deze quote
Als Jezus zou roggelen op de grond zou spugen vervolgens hier een soort modder snotje van zou maken, dit door zijn vingers heen zou flubberen en dit op jou ogen zou willen smeren, Mmm misschien zou jij hard weg rennen en jezus veroordelen, maar jij loopt nog met een bril rond en degene dit ook niet begreep blind was, toeliet kon weer zien, misschien moet je eerst blind worden om te gaan zien.


Nou sla je precies de spijker op z,n :)nico en geeft je reactie precies aan waar het steeds over gaat..

Als de Heilige Geest iets doet wat jij niet begrijpt, probeer jij dit te begrijpen of anders uit te leggen zodat dit in jou box past, maar geloof me God is out off the box, en doet soms dingen die jij in jou box niet begrijpt, maar noem nou niet alles gelijk demonisch of van de duivel, kijk naar de vruchten en het effect, tis toch geheel onbelangrijk hoe (jou omschijving misschien) De heilige spuug uit de goddelijke keel van onze Heeeere op de Heilige grond van De stad Het jeruzalem schoon en zuivere grond, Heilige grond belande, Hij daar een goddelijk mengsel van maakte en deze aanbracht op de ogen van een ellendige zondaar, waardoor zijn ogen geopent werden ,,, zoiets ...

man schei toch uit, en doe niet zo religieus.

je begrijpt het punt toch ...
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor schaapje » 16 nov 2017 13:55

@ radical
Nu gaat het plotseling heel ergens anders over, we hadden het over Saul weetje nog wel!
Enne ik ben geen man hoor.
Ik heb geen zin meer op jou te reageren je legt altijd een rookgordijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Radical » 17 nov 2017 11:41

De werking van de Heilige Geest,

ik denk dat dit een van de meest beladen onderwerpen is in de traditionele kerk waarom ??

waarom is het als de Heilige Geest binnenkomt, er altijd zoveel weerstand, ??

zouden bepaalde traditie,s , gewoonte,s een belemmering kunnen zijn ??

In alle manifistatie,s er van uitgaand dat jullie het met me eens zijn, dat alles wat Jezus demonstreerde volledig geleid werd door de Heilige Geest en Jezus zelfs aangeeft dat dit het werk van De Heilige Geest was, verbaasd het me dat net in de Tijd van Jezus er zoveel weerstand is tegen dit werk (demonstratie)

hoe komt dit, waarom ?

voor mijzelf persoonlijk was het dat ik (voorbeeld) toen ik nog niet in tongen sprak, het niet begreep, jaba dabba doeba het klonk als fred flinstone,
dit niet zag zitten, onbegrip dus.

Toch las ik bijv dat Paulus "" waar ik een grote fan van ben"" spreekt dat hij er van overtuigd was kampioen in tonge spreke te zijn , dus ja en nu

kortsluiting ha ha in mn hoofd, maar ik zag aan grote voorbeelden om me heen, dus niet alleen in de bijbel, dat deze ook dit kado hadden ontvangen,
was het eigenwijsheid, bang voor het onbekende, met mensen omgaan die er op tegen waren maar het vervolgens zelf ook niet konden ha ha

zal allemaal wel, Ik heb het aan de Heilige Geest gevraagd of Hij me kon helpen , omdat ik alles wil ontvangen wat Hij voor me heeft.
en niet door mij vooringenomenheid, en koppigheid zijn prachtige geschenken wil mis lopen "" hoe vreemd ze er dan ook soms uit zien""

ik ben nog steeds dankbaar voor dat besluit ::))
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 18 nov 2017 11:14

Bambi schreef:Het heeft allemaal met gevoel te maken
Zelfs als God in het hart de verzekering geeft, dan nog kan een mens weer met eigen gevoel daar zo vaak weer aan gaan twijfelen
"Was het wel waar?" " Heb ik het niet zelf verzonnen, of opgewekt, of was het niet van de duvel?"

Daarom moet de mens die gelooft in de Heere Jezus, in net zoveel geloof vasthouden aan de wetenschap een kind van God te zijn, als dat men gelooft in God en de Heere Jezus
En moet de mens die relatie met God Zelf in het hart waarmaken. Het hart gericht op God. Want daar moeten de veranderingen gebeuren.

En er zijn 2 manieren waarop de gelovige dat doet, 2 soorten gelovige dus:
De 1e is dat de gelovige alles volgens de regels gaat doen, als houvast, om zo het hart te beteugelen en het hart te dwingen zo te gaan voelen
En de andere manier is dat de gelovige het hart zelf op God gericht houdt, als houvast en leeft heel erg vanuit dat gevoel en verandert langzaam bepaalde regels, omdat dat vanuit het hart anders wordt.

Laat dat verschil niet de reden zijn, om de ander te veroordelen, want beiden hebben steeds weer de bevestiging van de Heilige Geest nodig in het hart. Door of Gods liefde erin te voelen, of door weer ergens bij bepaald te worden. Weer dat hart, dat geraakt moet worden,om het weer te durven geloven (aannemen) :wink:

Ik kan alleen uit eigen ervaring praten, de 2e manier dus, dat op momenten ik niet die liefde in mijn hart voel, God toch in dat hartje praat en me dan zegt niet zo druk te maken

En wat ik uit ervaring ook kan zeggen, dat het niet ons eigen gevoel is die ons in de maling neemt een kind van God te zijn, maar die ons juist vaak die twijfel geeft het niet te zijn en dat kan ook van anderen of de duvel afkomen, maar wel op ons gevoel inwerken
Want als je het verstandelijk leest, dan zie je dat er staat dat een ieder die gelooft in de Heere Jezus, zalig wordt. Dus welk gevoel neemt ons dan in de maling?
En vaak na een periode van twijfel of slechte gevoelens, dan zegt God dat ook vaak.

En als je dit leest, dan weet je dat het in de mens zelf moet zitten, die scheiding en gebrek aan gevoel van zekerheid

Zeker als je het niet standvastig blijft voelen
Dus als je het niet meer voelt en weer twijfelt, lees dit en maak je niet druk
En wat ook helpt, is een Hebreëen 11 maken over je eigen leven met God en Zijn wonderen in je leven en dat lezen in die periodes


Dat is denk ik zeker zo dat je Geloof in en uit Christus moet hebben.
Dat betekend dat je al je andere vastigheden (ook tradities, en vaste gewoontes, dogmatische zaken die je zo in beslag kunnen nemen, dat Christus en de Heilige Geest hierdoor geen ruimte meer krijgen) los moet laten.
De Heilige Geest waait, als de wind, de noordenwind, de zuidenwind, en de wind hoor je wel en zie je niet, en je weet van de wind niet hoe en waarheen hij waait, zo is het ook met de Heilige Geest, lezen we in de bijbel.
O hoe eng om al het veilige vaarwel te zeggen en te gaan leven in waarlijke echte dienst van de Heer, geleidt door Zijn Geest die je kan gaan leren herkennen in gebed, woord en daad in Christus alleen die dan woning krijgt en heeft diep in je hart, je ziel.
En dan heeft iedereen er weer een mening over van dat het niet kan en niet zal en niet hoort en zo niet is en gebeurt, want de één zijn kerkraad zegt dit, en de ander zijn dominee zegt sus, maar Christus zegt...Kom, Komt, Kom NU, nog is het tijd, Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn (van zonde ellende en schuld) en IK zal u RUST geven.
Hoort, nee Gelooft dit Evangelie, Volg Hem (wat niet vrijblijvend is, maar een opdracht) en gij zult Eeuwig Leven
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 23 nov 2017 10:27

Bambi schreef:
Ik ben niet van gisteren, ik heb alle smoezen gelezen
De veel gebruikte is:" Er mag niks aan de Bijbel toegevoegd worden, dus de Heilige Geest spreekt niet meer, maar wijst alleen op zonden en Bijbelteksten"



Hoe zou God Zich voelen en de Heere Jezus en de Heilige Geest, dat Ze zo weggezet worden door mensen die hun niet toereikende verstand daarvoor gebruikt hebben?


En dat dat dit betekent in de tegenwoordige tijd voor nu en dat Hij dus alles wat God of de Heere Jezus zeggen NU geeft Hij door


Dus niet ALLEEN DE BIJBELTEKSTEN VAN TOEN maar alles wat God en de Heere Jezus ons NU te zeggen hebben. Wordt via de Heilige Geest in het hart verteld.


Zeker....dit is een ernstige dwaalleer de genoemde uitspraak.
Het is niet alleen het Woord...het is leven door Woord en Geest.
Samen!
Het is zelfs naar het Woord dat de Heilige Geest verder gaat dan Gods Woord, de bijbel.
Het stopt niet.
Het gaat door....verder.

Een groot probleem is het wettische geloof wat veilig is en lijkt door vastigheid en herhaling....tegelijk in slaap gesust worden.
In de bijbel lees je dit....de geestelijke toestand van de gemeente....zit nog aan de fles...aan de melk....

Geloven in Christus en door Zijn Geest geleidt worden betekent zoveel te meer.
Overgave..
Loslaten..

Ooooo hoe eng!

Want de Geest waait als de wind en je weet van tevoren Zijn richting niet.

brrrrrr hoe eng.

Maar in een persoonlijk geloof in en uit het hart en niet enkel verstandelijk mag je in Christus zeker weten dat Hij de wet vervult heeft (wat ik niet kan) en we daarom in Hem vrij zijn gezet en mogen Leven reeds nu al in Zijn Licht....en de Helper de Heilige Geest en Trooster wijst je de Weg....en je weet nu niet hoe deze morgen zal verlopen maar in Geloof krijg je vertrouwen in jou Heere en is het niet meer eng Volg je Hem omdat je weet dat niemand je meer kan scheiden van de Liefde van Christus.

Volg Mij zegt Christus....en dat is een hele stap met veel gevolgen maar je krijgt er oneindig veel genade en zekerheden voor terug.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 20 mei 2018 08:07

PINKSTEREN 2018

GEBED

"HEER,
Bron van álle leven,
Borrelend, geneeskrachtig, levend water,
Opspuitende fontein van energie,
Altijd bruisende beek,
Kristalhelder water.

HEER,
Laat mij niet tevreden zijn
met mijn hart,
dat lijkt op een stilstaande poel,
dood water.

HEER,
niet tevreden met mijn dorst,
niet tevreden met takken die geen vrucht dragen,
niet met onze dorre, doodse kerk,
waar altijd al eeuwen hetzelfde gebeurt.

HEILIGE GEEST,
Hoe kunt u in mij wonen,
Hoe kunt u in ons wonen,
Hoe kunt u in onze gemeente wonen,
en alles dor en doods zijn?
Alsof u nooit bent uitgestort?

HEER,
Ik hou niet van nieuw,
van onverwacht, van anders.
Ik wil weten wat komt,
ik wil de regie.
We bidden om u, heilige Geest,
schuchter.
Met angst.
Stel je voor dat ik, dat wij gaan juichen,
enthousiast worden,
opstaan, klappen, dansen.
Getuigen van Jezus.
Dat kan toch niet zomaar?

HEER,
Wij hebben er eeuwen over gedaan
om u te analyseren, rubriceren, vast te leggen.
Wij hebben u gekanaliseerd.
Geformuleerd.

Nu gaat u toch niet buiten onze oevers treden?
Zich ánders gedragen dan wij omschreven hebben?

Vader, Zoon en heilige Geest,
Ik kniel voor U neer.
Hoe heb ik het lef gehad u voor te schrijven
hoe u werken moet?
Het past ons als kerken en gemeenten
ons voor u te verootmoedigen.
U bent HEER,
niet ik.
Kom o heilige Geest in mijn, ons hart,
en werk zoals u dat wilt.
Maak ons vrij van de dode, starre traditie,
onze dogmatische wetten.
Laaf mij, laaf ons aan Uw bron, Uw fontein,
Uw beek.
Openbaar in mij, in ons en door mij en door ons
wie U bent.
Laat mij opstaan,
Laat ons opstaan,
onze kerk, onze gemeente,
tot nieuw leven.

Om Jezus' wil,
Geef mij Uw heilige Geest,
ons,
en in ons, kinderen van God,
vervul ons, doorlopend, elke dag opnieuw,
tot overstromens toe
met Uw Geest.
Pinksteren is niet één moment,
één dag, twee dagen,
maar altijd.
De Bron geeft, de Fontein spuit,
de Beek stroomt,
elke dag.

Stroom door mijn denken,
Stroom door mijn meningen,
Door mijn opvattingen,
Stroom met Uw niet aflatende liefde
over mijzelf
en door naar anderen,
wie zij ook zijn,
vrienden of vijanden,
medestanders of tegenstanders,
andersgeaarden, andersgelovigenden,
iemand moet die vraag toch stellen:
'Waarom heb je mij lief?'

God laat me U onvoorstelbaar liefhebben.
Kom, broeder en zuster, met mij naar die onuitputtelijke Bron
en drink, als je dorst hebt, en drink om niet.

Pinksterfeest,
God giet Zijn heilige Geest in dorstige harten
van hen die Hem geloven.
En gelovige kinderen kunnen niet anders
dan doorgeven, liefhebben,
zoals ze zelf worden bemind.

En jij,
waarom zou jij nog bang zijn?
Bang voor liefde?
Loop in het ondiepe,
loop verder naar het wat diepere,
loop naar waar je door het water gedragen wordt,
en zwem.
Vertrouw op die liefde,
zwem in die liefde.
Laat je door haar golven dragen.

Pinksteren.
Dát is Pinksteren.
Nieuw leven.
Avontuur.
Hem de regie geven.
Niet bang meer zijn.
Opstaan,
verrijzen,
liefhebben.

Ervaren en geloven:
Er zal altijd genoeg genade zijn
omwille van Jezus Christus


Amen".



door em.pastor Peter Gerrets
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nathan

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Nathan » 09 jun 2018 19:32

Na alles gelezen te hebben over de Heilige Geest blijft bij mij de indruk achter dat niemand precies weer wat de Heilige Geest is, hoe je de Geest kan ontfvangen en wat de werking van de Heilige Geest is in kerk en in de harten van de christen.
Ik lees Johannes 14:Johannes 14:15-18,23 ‘Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u’.
‘Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen’.
Heeft u allen de Heilige Geest ontvangen? Heeft u wel eens gehoord van de zevenvoudige werking van de Heilige Geest?
Men ontvangt immers de Heilige Geest NIET inwonend door de waterdoop maar wel door de doop met vuur.
Lees eens Mattheüs 3:11 ‘Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur’.
Handelingen 8:14-17 ‘Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de Heilige Geest mochten ontvangen. Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus.
Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige Geest’.
De doop met vuur wordt als sacrament aan ons gegeven door handoplegging door levende ap[ostelen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Veendam » 09 jun 2018 20:58

Nathan schreef:Na alles gelezen te hebben over de Heilige Geest blijft bij mij de indruk achter dat niemand precies weer wat de Heilige Geest is, hoe je de Geest kan ontfvangen en wat de werking van de Heilige Geest is in kerk en in de harten van de christen.


Die indruk is niet juist

Nathan schreef:Heeft u allen de Heilige Geest ontvangen? [/qoute]
Er is wel een absolute voorwaarde, namelijk dat we tot geloof moeten zijn gekomen.
Zonder tot geloof te zijn gekomen heeft een mens ook niet de Heilige Geest ontvangen !


Helaas, je schiet mis. De Heilige Geest komt in iemand wonen wanneer die tot geloof is gekomen.
De doop met vuur is geen doop die losstaand is, ten eerste doopt de Doper met Heilige Geest (en met vuur)


Een sacrement is een vastgestelde instelling waar niet van afgeweken wordt.
Er staat in de Bijbel dat we God er om mogen vragen of Hij ons vervullen wil met de Heilige Geest, of zo je wilt wil dopen met de Heilige Geest.
Er staat ook in dat God dit ZAL DOEN als wij hem daar in geloof om vragen.
Daar zijn geen handen voor nodig en al helemaal niet van apostelen.
In principe kan en mag iedere gelovige de handen opleggen en de Heilige Geest doorgeven door handoplegging en is dat niet voorbehouden aan de apostelen. Verder is nog aan te tekenen dat ALS het een sacrement zou zijn dat dan ook bindend zou zijn de Heilige Geest niet op allen gevallen zou zijn bij Cornelius. Dan hadden de apostelen hen de handen moeten opleggen en dat was dus niet gebeurd.

Nathan

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Nathan » 09 jun 2018 22:44

Ik baseerde met op Bijbelverzen want ik kan wel van alles beweren.
Van jou lees ik slechts een mening zonder het bewijs daarvan uit Bijbelverzen.
Zo kan ik niet discussiëren.
Lees ook Hebreeën, die het heeft over de leer der dopen (meervoud dus) hetgeen betekent, de waterdoop en de doop met vuur.
Jezus blies op zijn discipelen om hen de Heilige Geest te laten ontvangen. Dit was de doop met vuur, want er kwam geen water bij te pas.
Hierbij treedt de Heer buiten de ordening die later na het uitstorten van de Heilige Geest met Pinksteren door de apostelen tot uiting kwam.

Maar nu de Heilige Geest:
Hoe zit het met de zevenvoudige werking van de Heilige Geest die Christus aan Zijn kerk geschonken heeft.
Lees voor de opsomming van die gaven in 1 Kor. 12.
Zijn die zevenvoudige gaven in uw kerk aanwezig?
Zo ja op welke wijze?\
Zo neen, waarom niet? U heeft toch gezegd dat u allen de Heilige Geest inwonend heeft ontvangen middels de waterdoop?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Veendam » 10 jun 2018 07:53

Nathan schreef:Ik baseerde met op Bijbelverzen want ik kan wel van alles beweren.
Van jou lees ik slechts een mening zonder het bewijs daarvan uit Bijbelverzen.
Zo kan ik niet discussiëren.
Lees ook Hebreeën, die het heeft over de leer der dopen (meervoud dus) hetgeen betekent, de waterdoop en de doop met vuur.
Jezus blies op zijn discipelen om hen de Heilige Geest te laten ontvangen. Dit was de doop met vuur, want er kwam geen water bij te pas.
Hierbij treedt de Heer buiten de ordening die later na het uitstorten van de Heilige Geest met Pinksteren door de apostelen tot uiting kwam.

Maar nu de Heilige Geest:
Hoe zit het met de zevenvoudige werking van de Heilige Geest die Christus aan Zijn kerk geschonken heeft.
Lees voor de opsomming van die gaven in 1 Kor. 12.
Zijn die zevenvoudige gaven in uw kerk aanwezig?
Zo ja op welke wijze?\
Zo neen, waarom niet? U heeft toch gezegd dat u allen de Heilige Geest inwonend heeft ontvangen middels de waterdoop?


Je baseerde je op Bijbelverzen maar die heb je nog een beetje door elkaar liggen.
Wat ik zeg is niet mijn mening alleen ik heb de Bijbelverzen er niet bijgezet.
Zo kan ik wel discussiëren omdat ik weet wat er in de Bijbel staat dus ik hoef niet perse het vers er bij te zetten.

De doop met vuur was in ieder geval niet toen Jezus op de discipelen blies.
Er zijn trouwens 7 dopen in de Bijbel.

Je moet trouwens wel verschil maken in de 5 voudige bediening tot opbouw van het Lichaam van Christus en de verschillende gaven die aan alle gelovigen zijn gegeven.

De vervulling met de Heilige Geest komt trouwens ook een aantal keer ter sprake in het oude testament maar de meesten weten dat niet omdat ze niet Hebreeuws en Grieks kennen.

Nathan

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Nathan » 10 jun 2018 12:26

Geachte reageerder veendam:
Opnieuw uitspraken zonder Bijbelteksten. Jammer hoor, zo kan ik geen discussie met u voortzetten.
Nog even over de dopen (meervoud) het staat geschreven in Hebreeën 6 vers 2:
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.

U ontwijkt mijn vragen over de zevenvoudige gaven die in 1 Kor. 12 staan beschreven en ik vroeg u of deze gaven in uw kerk aanwezig zijn.
Op beide vragen bleef uw antwoord uit.
Ik vraag me af of u het antwoord op deze vragen wilt ontwijken.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Veendam » 10 jun 2018 14:35

Nathan schreef:Geachte reageerder veendam:
Opnieuw uitspraken zonder Bijbelteksten. Jammer hoor, zo kan ik geen discussie met u voortzetten.
Nog even over de dopen (meervoud) het staat geschreven in Hebreeën 6 vers 2:
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.

U ontwijkt mijn vragen over de zevenvoudige gaven die in 1 Kor. 12 staan beschreven en ik vroeg u of deze gaven in uw kerk aanwezig zijn.
Op beide vragen bleef uw antwoord uit.
Ik vraag me af of u het antwoord op deze vragen wilt ontwijken.


Wellicht is het niet de bedoeling om een discussie te krijgen waarbij iedereen elkaar met Bijbelteksten naar het hoofd gaat slingeren.
Dat er meerdere leren zijn over de doop weet ik wel hoor, maar dat komt omdat mensen verschillende dingen door elkaar gooien.
Dat er 7 Bijbelse dopen zijn mag duidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat wij alle 7 die dopen moeten ondergaan.

Als je nu wilt dat we wat van elkaar leren dan daag ik je uit om eens geen Bijbelteksten te gebruiken over de werking van de Heilige Geest in mensenlevens, maar om te vertellen hoe de Heilige Geest werkt in JOUW leven.
Dus niet de discussie gaan overladen met systematische theologie, pneumatologie en al helemaal niet de toepassing van de pneumatologie binnen de soteriologie.

Nu even zonder moeilijke woorden: Iemand kan weten hoe het allemaal op het naadje toe zit met God, de Bijbel en hoe het Heilsplan van God in elkaar steekt, hoe de leer is over de Heilige Geest en Zijn werking en functioneren als theoretische leerstukken en hoe de Heilige Geest werkt binnen het Verlossingswerk van Christus, maar dan voor ons persoonlijk, hoe de Heilige Geest gewerkt heeft zodat wij een Kind van God zijn geworden.
De theorie is maar theorie en heeft geen waarde wanneer iemand niet gewoon van zichzelf weet dat hij Verlost is, Vrijgekocht met Jezus Zijn Bloed, niet weet wat het is om geleid te worden door de Heilige Geest, wat het is om te wandelen in de Vrijheid van de Geest en hoe jij en ik door de werking van de Heilige Geest zullen moeten komen tot de volkomenheid en daarmee als Zonen Gods openbaar zullen worden NU, in de wereld.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Teus » 10 jun 2018 18:42

Nathan schreef:Na alles gelezen te hebben over de Heilige Geest blijft bij mij de indruk achter dat niemand precies weer wat de Heilige Geest is, hoe je de Geest kan ontfvangen en wat de werking van de Heilige Geest is in kerk en in de harten van de christen.


Ik heb de indruk dat je niet begrijpt waar het over gaat.
Je noemt 3 verschillende dingen en hebt het over het verkrijgen van de Heilige Geest maar daar gaat het topic niet over. Het gaat over de werking van de Heilige Geest in mensenlevens, na Hem ontvangen te hebben, daar heb je nog niets over gezegd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jun 2018 21:51

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2017 22:14
Ik las elders (en het houdt me zo bezig) de Heilige Geest werkt in mensenlevens.Maar de 1 krijgt meer licht dan de ander.

Zelf vind ik het een lastig onderwerp de Heilige Geest.
Het is best ongrijpbaar en ik ervaar wel de werking (soms krijg ik een lied in me, toepasselijk bij iets wat ik lees of me bezig houdt en dan denk ik, Het is van God ingegeven, van Zijn Heilige Geest. en vervolgens dooft een mede christen dit gelijk met een opmerking oid. en denk ik; Huh?

Misschien willen mensen delen over de werking van de Heilige Geest in hun leven, hoe herken je dit
Omdat mensen ook wel zeggen, nee joh, hoe weet je dat nou, dat is niet van de Heilige Geest, kan wel iets heel fouts juist zijn. Verwarring.....

Ik geloof in God, de Vader en de Zoon, de Heere Jezus Christus en de Heilige Geest
Maar ik vind het soms zo moeilijk om zeker te weten de weg die ik ga, of dat de juiste weg is, hoewel dat ook wel weer bevestigd wordt soms (door de Heilige Geest?)

Ik worstel er mee......(al hoewel mijn zekerheid in een Hoopvolle Toekomst en dat het uiteindelijk in Christus alleen door Geloof zeker goed komt en ik in Hem geborgen ben, Christus mijn Borg is)
En eens zal alles duidelijk zijn, en ik weet ervan, maar voor nu vind ik het zo lastig.


Beste MoesTuin
Boeiend uw vraagstelling en uw worsteling die daarin doorklinkt. De Eeuwige is met ieder mens begaan en op Zijn onnaspeurbare wijze spreekt Hij tot ons.
Die worsteling is niet van deze tijd, want ook onze koning David haalt dit aan in een van de Psalmen: neem uw Geest niet van mij. Hiermee wordt aangetoond dat iedereen voor de Eeuwige zeer uniek is en dat niemand exact de levensweg moet volgen van zijn/haar naaste. Hier is er sprake van de verborgen omgang met de Eeuwige en u.

Daarvan mag u getuigen naar uw directe naaste. Velen die u kennen zullen blij zijn met uw mededeling dat, laat ik het heel populair zeggen klikt tussen de Eeuwige en u. Dat kostbare geschenk is heel persoonlijk geworden. Iedere mededeling die u aan anderen doet zal niet altijd goed overkomen. Bij mensen onderling zit heel veel ruis op de lijn. Een stoorzender die komt met de reactie: maar beste man, weet je het wel heel erg zeker dat het tussen de Eeuwige en u wel goed is. Het plaatsen alleen van die opmerking is een zeer gevaarlijke ruis. Die neemt een stukje glans van u af. Natuurlijk bedoelt men het aan de andere kant heel erg goed. Maar daar bent u beslist niet mee geholpen. Dan slaat de twijfel toe, heb ik het wel goed gehoord? Is er dan een inbeelding van de Eeuwige en mij.

Zou het dan toch niet waar zijn wat er in de berijmde Psalmen zo treffend staat: G’ds verborgen omgang vinden zielen waar zijn vrees in woont, ‘t Heilgeheim wordt aan Zijn kind'ren, naar Zijn vree verbond getoond. (en wat er verder volgt) Als dit lied wordt gezongen dan wellen soms de tranen in de ogen en krijg je dat heerlijke blije gevoel. Het worstelen is niet van een individu maar van de gehele mensheid.

Slechts enkele woorden geven zoveel kracht en bemoediging. Zeg het maar rustig hardop: zo, dat laat ik niet van mij afpakken. Ik wil even niet een negatieve of corrigerende opmerking horen. Hier is iets Heiligs tussen de Eeuwige en u. Dat moment van genieten mag u zeker koesteren en behoort tot de geestelijke bagage. G’d heeft met een heel eenvoudig woord, een toepasselijke tekst of een lied uw hart aangeraakt. De ogen gaan dan naar boven voor dit kostbare moment. Zo zijn er vele gebeurtenissen opgeschreven in de Bijbel. Als voorbeeld, niet als een exact op te volgen blauwdruk. Maar gewoon praktisch voor elke dag en iedere knipoog van Boven.

Soms moeten wij onszelf beschermen tegen mogelijke negatieve invloeden van buitenaf. Het grenzen aangeven tweeledig. Laat niet over uw grens heen gaan en respecteer ook de grens van de ander. Lang niet alle zaken deel je met elkaar in het openbaar. Een zeer betrouwbare vriend of vriendin kent uw grenzen en zal die respecteren. Door dat altijd voor ogen te stellen komt er juist ruimte om op een hoger niveau open te staan vanwege het wederzijdse respect naar elkaar. Ja dan blijkt het wel mogelijk te zijn om te spreken van de wonderlijke gang van uw levensweg. Ineens is daar geen voorbijganger maar en medereiziger op uw pad. Hij/zij is betoond zich een gids en geen wegwijzer.

Weet u beste MoesTuin we hebben zoveel wegwijzers in deze wereld en zo weinig gidsen. Een gids gaat met u mee. Een wegwijzer geeft u een routekaart (een gebruiksaanwijzing) vanuit zijn/haar perspectief. Een goede gids heeft hetzelfde doel: u te brengen bij die plaats en het wijzen op mogelijke gevaren en bijzonderheden onderweg. De beste gids is onze Messias Yeshua die voor iedereen klaar staat. Velen hollen voor die Gids uit en lopen daarmee die Gids voor de voeten. Hij, Yeshua kent als geen ander de juiste weg en Hij zal u vertroosten op uw levensweg. Daarvoor maakt Hij gebruik van de Geest die van de Vader uitgaat. Die Geest vertroost ons en leert ons ook om afhankelijk te zijn van onze Messias. Met deze woorden loop ik een piepklein stukje met u mee op uw levensweg naar de heerlijke toekomst die wacht. Moeten we het dan met alles eens zijn met elkaar op die levensweg? Nee, want stel dat ik het gemakkelijkste deel van de weg zou claimen dan ontneem ik een stukje comfort van u af. Ik zou dan in de verleiding kunnen komen door een opmerking te maken loop dan ook in mijn voetspoor. Dan ben ik een eigenwijze wegwijzer geworden en bepaal ik voor u de grens.

Als schrijvende merk ik dat het een hele levenskunst is om de Messias te volgen. De een loopt links, de ander rechts en weer een ander vele meters erachter. Laten wij ons richten op het einddoel: de vrede tussen G’d en de mens. De definitieve verzoening en genezing die plaats zal vinden van allen die de Messias volgen. O ja, als Jood heb ik nog het volgende op te merken. Kijk niet naar ons als wij de Messias indirect volgen of verwachten. Dan loopt u voor de voeten van de Messias uit en u bepaalt wat er moet gebeuren met hen. Dit is een zaak tussen de Eeuwige en Zijn uitverkoren volk. Maar u mag, graag zelfs, bidden voor mijn volksgenoten dat onze ogen worden geopend en zij de schoonheid van de Messias herontdekken.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 11 jun 2018 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten