de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 24 mei 2017 20:48

Nou gelukkig maar is de bezem flink door dit topic gegaan.... de juiste reacties zijn blijven staan.
Ik had al geantwoord en alle reageerders bedankt (maar de bezem heeft dat ook blijkbaar weggehaald)

Teus...dank voor je getuigenis, waar het hart vol van is loopt de mond van over! Krachtig het werk van Hem wat in jou geschiedt en ook de getuigenis voor velen (onderschat niet hoe velen hier meelezen en hier wat mee kunnen)
Johan100 dank voor je antwoord en ook al de andere reageerders. Ik heb alle reacties stuk voor stuk doorgelezen en zal dat nogmaals doen.
Ik hoop nog op meerdere getuigenissen in dit topic over het werk van de Heilige Geest in u / jou leven.
Hoe je dat bemerkt en ervaart, hoe je de leiding en werking ervaart en wat Bambi schrijft herken ik ook zo erg


Bambi schreef:
En de Geest zegt ook wel eens dingen zonder het Woord

Ik kreeg bijv ineens de ingeving dat een oom van mij, een broer van mijn vader, eerder zou overlijden dan mijn vader en een week later stierf hij aan een hartstilstand.
Dat kan alleen van de Geest geweest zijn en niet van mezelf en niet van de duvel, want alleen God weet ons stervensuur


Maar dan komt gelijk de klap om je oren van iemand anders met de bijbel in de hand....dat staat er helemaal niet in
Dat is niet van God, t staat niet eens in Zijn Woord.
oei oei oei

Waai waai Heilige Geest van God, waai al die muren omver......
Ik geloof dat de Heilige Geest uiteindelijk Gods Woord ook overstijgt en veel verder gaat en we alles los moeten laten en ons moeten laten leiden door Zijn Geest omdat ons leven hier op aarde slechts voor korte tijd is en we alles los zullen moeten laten.
Gods Woord is onze basis en houvast, maar Zijn Heilige Geest overstijgt alles en neemt ons mee naar waar Hij ons leiden wilt, uiteindelijk hebben wilt.....
Waar dat is voor hier nu op aarde?
Dat is nu juist mijn zoektocht.
Ik kom op plekken waar ik zonder Hem nooit zou zijn gekomen
Ik kom met mensen in aanraking, die ik zonder Hem nooit zou zijn tegen gekomen.
Ik begeeft me niet specifiek onder gelijk denkenden, maar voel me geborgen in Christus thuis op plekken waar niet iedereen graag komt, maar waar het licht van Christus ook schijnen mag.
Ik geloof in God
Ik geloof in Eeuwig Leven
en ik weet dat ik er eigenlijk niets ervan weet hoe en wat precies dat zal gaan zijn en gebeuren
maar ik geloof in een soort Eeuwige Rust en Vrede in Hem waar alles goed zal zijn uiteindelijk.

Geest van God, leer mij te gaan over de golven,
in vertrouwen U te volgen,
te gaan waar U mij heen leidt.
Leid me verder dan mijn voeten kunnen dragen.
Ik vertrouw op Uw Genade,
want ik ben in Uw nabijheid.



Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Laat Zijn licht in je hart zo branden
voor Hem, Die je ja heeft gehoord.

Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.

Kom maar steeds met moeilijke vragen,
tot de God, die het antwoord weet.
Hij die jouw lasten ook wil dragen,
is het, die je nimmer vergeet.

Leg maar stil je hand in Zijn handen, zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.

Geef Hem maar je volste vertrouwen,
weet ook dat je Zijn kind mag zijn.
Je mag Zijn kerk mee helpen bouwen,
zing maar mee, heel zacht het refrein.

Leg maar stil je hand in Zijn handen, zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 21:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 15:03

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2017 11:36

Dank voor het delen van de werking van de Heilige Geest in je leven Bambi
Dat is ook zo, dat je soms achteraf beseft.....(op het moment heb je het niet eens door gehad)
"dit was en is de werking van Gods Geest geweest, God sprak tot me"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2017 11:45

gravo schreef:Het is jammer dat er in de gereformeerde theologie niet veel aandacht is voor de Geest. Veel problemen die ontstaan op het gereformeerde erf zijn terug te voeren op dit "pneumatologische vacuüm" zoals de onderwaardering voor de Geest ook wel wordt genoemd.

Want waar in de Bijbel gesproken wordt over de Geest, daar gaat het altijd om enorme indrukwekkende, ontroerende, machtige bewegingen. De Geest brengt namelijk leven en kracht. Met Pinksteren manifesteert de Geest zich in tekens van verdeelde vlammen van vuur en als het geluid van een geweldig gedreven wind. De Geest is de werking, de kracht, de stuwing, de dynamiek van God. De Geest is de adembenemende intrede van God. Dat kan zijn in ons hart, waar alles wordt schoon geblazen als door een Noordenwind of Zuidenwind, waar we worden overrompeld door de geweldige impact van Gods liefde en genade. Persoonlijk dus.
Maar dat kan ook zijn in de beweging die ontstaat in een gemeente, in een bijeenkomst van gelovigen die Hem (Haar?) verwachten. Ook dan kan een onvoorstelbare emotie van licht, warmte , kracht en nabijheid de komst van de Heilige Geest begeleiden. De Geest kan een huis vervullen. Sowieso hoort het woord "vol" bij de Geest. Mensen worden vervuld. De Geest komt met een overvloed. Er is genoeg voor iedereen. Het is als een stroom, een ruisende neerslag, werk van doorbraak, macht en ongekende zuiverheid en schoonheid. Want de Geest is de Geest van de Schepping, van het tot leven wekken. Een levenwekkende Geest. Kom, Schepper, Geest, veni creator spiritus.

de gaven van de Geest ons leven tegelijkertijd vervullen en ontregelen, dan houden we het niet droog. Dan vallen we voor de overmacht aan genadige omhelzing en liefderijke ontmoeting die de Heilige Geest in en om ons heen (altijd in de gemeenschap) bewerkstelligt. Dan wordt niet alleen ons verstand gescherpt en aangesproken, maar dan vlamt ons hart. Dat is geen geestdrijverij, geen "zoete wijn", laat staan "alleen maar afgaan op je gevoel". Nee, dat is het proeven en smaken van de goedheid van God, van Zijn nabijheid, Zijn vrede, Zijn genade. Waar de Geest is, is vrijheid. Dans en zang, vreugde en blijdschap. Het leidt tot opwekking, tot levendmaking, tot lof en prijs.
Dat is het werk van de Geest. Wij kunnen veel leren van de pentecostals en de evangelicals. Te vaak weggezet als drijvers of door emotie overmande zwakke broeders in het geloof. Zij hebben iets serieus genomen, waar velen van ons vaak overheen gekeken of gelezen hebben. Ik kan iedereen aanraden om bijvoorbeeld het Nieuwe Testament voortaan te lezen met speciale aandacht voor wat over de Heilige Geest gezegd wordt. Dat kan ronduit onthullend zijn voor gereformeerde gelovigen.

gravo



Gravo het is zo de kern.....
Ik heb wat stukken uit je posting geknipt, maar wat hier boven staat..... dat velen het maar mogen lezen, maar vooral ook....geraakt, tot op het hart, nee tot in, diep in het hart bewogen mogen worden en stil worden en dat de Geest Levend makend mag gaan werken in persoonlijke harten... een hernieuwde ontdekking van wat echt telt in het Christelijke Geloofsleven....een volledige overgave en wedergeboorte in Hem alleen.

Ik vind het angstig stil verder in dit topic.....

veelzeggend ?

Het bedroeft mij zeer......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2017 12:03

Mooi Bernard...... zeker nu ook nu we in de tijd zitten tussen Hemelvaart en Pinksteren....de tijd dat Christus ten Hemel gevaren is en Pinksteren (uitstoring van Zijn Heilige Geest) een nieuwe tijdsbestek begint dan........Toen al en in het persoonlijk leven kent u / jij dit wellicht al of nog niet....
Laat het Pinksteren worden in je hart persoonlijk en geef Zijn Geest de ruimte, de Helper die Hij gegeven heeft.
dan wordt het a.s. Pinksteren een dag als nog nooit geweest als Gods vuur aangestoken wordt in u / jou hart!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Teus » 01 jun 2017 20:26

MoesTuin schreef:
Teus...dank voor je getuigenis, waar het hart vol van is loopt de mond van over! Krachtig het werk van Hem wat in jou geschiedt en ook de getuigenis voor velen (onderschat niet hoe velen hier meelezen en hier wat mee kunnen)


Hem komt alle eer toe Moestuin, Hij die door Zijn Dierbaar bloed ons Heil verworven heeft.


MoesTuin schreef: Maar dan komt gelijk de klap om je oren van iemand anders met de bijbel in de hand....dat staat er helemaal niet in
Dat is niet van God, t staat niet eens in Zijn Woord.


Het komt m.i. van het “je moet alles toetsen aan de Bijbel”
Dat klopt wel, maar......wanneer de Heilige Geest spreekt, God tegen je spreekt of iets kenbaar maakt weet je dat het van Hem komt. Dat voel je, dat ervaar je. Hoe moet dat straks dan, als we bij Hem zijn? Daar is geen Bijbel meer. Hier hebben we een voorproefje, een heel kleintje hoor. Je kunt nog zo vol zijn van de Heilige Geest het blijft maar iets in vergelijk met ons te wachten staat. We zijn Hemelburgers, wij horen hier eigenlijk niet Moestuin. Zeker, we moeten uit de Bijbel leren maar in onze relatie met Hem, doordat God ons geheiligd heeft in Jezus Christus, maakt Hij Persoonlijk dingen aan ons kenbaar.
God kan niet zodanig spreken dat het niets met je doet, dat het zo maar een gebeurtenis is. Als Hij Zich uit kan toch niet zonder Zijn Eigenschappen zijn? Het kan wel dat je het helemaal niet opmerkt, dat is altijd mijn gebed, de zegeningen opmerken die Hij mij geschonken heeft. Dat je het niet opmerkt komt dat er iets in de relatie met God toch niet helemaal goed gaat. Ben je in verwachting van een antwoord wanneer je iets gevraagd heb? Ben je verzekerd van Zijn Hulp die Hij beloofd heeft en verwacht je die ook? Te weten wie je bent in Christus, in welke positie die God je gebracht heeft is zo belangrijk in een relatie met Hem. Maar als je dan ineens weet, wel opmerkt dat God tegen je spreekt dan is er geen twijfel mogelijk.
Zo gaat ook vaak de opmerking dat je niet op je gevoel af moet gaan. Wie kan dan spreken van Zijn Liefde of vertellen wat Hij gedaan heeft?
Is dat misschien de reden dat het hier zo stil is?

Ruime tijd geleden had ik een andere auto nodig. Met mijn vrouw zocht ik op internet naar een passende auto. We vonden er een en besloten hem de volgende ochtend te gaan halen. Voor we gingen slapen vroegen we God om Zijn goedkeuring en of de keuze juist was.
De volgende morgen had ik een ongemakkelijk gevoel maar zodanig dat ik het eigenlijk verwaarloosde. Ik had ook nog geen antwoord van God. Ik wilde nog even op internet kijken op welk adres we moesten zijn. Ik tikte in Google de naam van de handelaar in en wat zag ik? Tientallen negatieve berichten over deze autohandelaar kwamen direct in beeld. Het ongemakkelijke gevoel ging over in een onbeschrijflijk blij gevoel, blij en dankbaar dat God voor ons zorgt.
Wat moet ik hieraan toetsen in de Bijbel of dit wel van God is?

We kunnen wel van alles toetsen in de Bijbel maar als Jezus niet in ons hart leeft, de Heilige Geest niet werkzaam is, begrijpen we het toch niet en lezen we op een slaafse manier.
Zie hier wat in Gods Woord staat:

Handelingen 16:16-19
16 En het geschiedde, toen wij naar de gebedsplaats gingen, dat een zekere slavin, die een waarzeggende geest had, ons tegenkwam, welke aan haar eigenaars met waarzeggen veel voordeel aanbracht.
17 Deze liep Paulus en ons achterna, luid roepende: Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen. 18 En dit deed zij vele dagen lang........

Dit is toch geweldig als je dat zo leest. Ze proclameert God en Zijn kinderen, toch?
Maar Paulus, die dicht bij Jezus leefde, zag het anders, hij zag door de Heilige Geest dat satan het was en dreef hem uit, kijk maar.

…............Maar toen dit Paulus verdroot, wendde hij zich tot de geest en zeide: Ik gelast u in de naam van Jezus Christus van haar uit te gaan.

En dan vraag ik mijn Hemelse Vader of ik dit mag schrijven. Dan geeft Hij niet alleen een goedkeuring, een vrijheid om het te doen maar Hij vult je hart met Zijn onuitsprekelijke Liefde. Zo is God, Hij beloont wanneer je in afhankelijkheid van Hem leeft. Dat gaat niet uit mijzelf, dat doet ook de Heilige Geest.
Moet ik dit gevoel negeren, er niet op af gaan? Moet ik dan in de Bijbel zoeken of het wel klopt?
Ik weet absoluut zeker dat het van God is omdat de Heilige Geest kenbaar maakt en dat gaat niet zomaar. Als ik dan zou gaan zoeken in de Bijbel zou betekenen dat ik de Heilige Geest, God niet serieus neem.



MoesTuin schreef: Waai waai Heilige Geest van God, waai al die muren omver......
Ik geloof dat de Heilige Geest uiteindelijk Gods Woord ook overstijgt en veel verder gaat en we alles los moeten laten en ons moeten laten leiden door Zijn Geest omdat ons leven hier op aarde slechts voor korte tijd is en we alles los zullen moeten laten.
Gods Woord is onze basis en houvast, maar Zijn Heilige Geest overstijgt alles en neemt ons mee naar waar Hij ons leiden wilt, uiteindelijk hebben wilt.....
Waar dat is voor hier nu op aarde?
Dat is nu juist mijn zoektocht.
Ik kom op plekken waar ik zonder Hem nooit zou zijn gekomen
Ik kom met mensen in aanraking, die ik zonder Hem nooit zou zijn tegen gekomen.
Ik begeeft me niet specifiek onder gelijk denkenden, maar voel me geborgen in Christus thuis op plekken waar niet iedereen graag komt, maar waar het licht van Christus ook schijnen mag.
Ik geloof in God
Ik geloof in Eeuwig Leven
en ik weet dat ik er eigenlijk niets ervan weet hoe en wat precies dat zal gaan zijn en gebeuren
maar ik geloof in een soort Eeuwige Rust en Vrede in Hem waar alles goed zal zijn uiteindelijk.


Je bent een gezegend mens Moestuin, God heeft een plan met een ieder van Zijn kinderen, ook met jou. Het is zaak dat we onze verantwoordelijkheid nemen en dat in afhankelijkheid van God. Dat alles wat je doet om Hem gaat. Ook wat je schrijft, dat we hier alles los moeten laten. Dat betekent niet dat je geen leuke dingen meer kan doen en bv. je hobby's moet laten gaan. Niet op een slaafse manier, God wil geen offers van ons. Als je alles samen met Jezus doet, het geeft ten eerste veel meer vreugde, voldoening en resultaat, kom je niets te kort maar heb je alles. Laat het niet daarom gaan want dan gaat het om onszelf, het ontstaat vanzelf wanneer je het doet tot eer en Glorie van Zijn Naam. Dan gebeuren er dingen die je zelf niet had kunnen bedenken. Dan zie je Jezus in alles en dan krijg je een dankbaar leven en gaat Hij je nog meer laten zien, dan ga je groeien in het geloof. Dan gaat Hij je gebruiken voor het doel waarvoor Hij je gemaakt heeft.

MoesTuin schreef: Ik vind het angstig stil verder in dit topic.....

veelzeggend ?


Zeker Moestuin, best zorgelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2017 10:28

Dank voor je reactie Teus, je getuigenis heel persoonlijk en je bijdrage in het onderscheiden van de de Heilige Geest van God en de boze verkeerde (waarzeggende) geest die niet van God is.
Zeker is dit zaak om aan het Woord de bijbel te toetsen en God te vragen om Zijn Licht hierin en over.
Zelf vind ik het altijd zeer opmerkelijk dat Gods Geest zo vrij maakt, je zelf vrij maakt in Hem.
Je bent niet meer gebonden (aan menselijke regels en maatstaven, maar vrij in Hem en ook al kan je dat niet volledig nog hier op aarde wil je toch te leven tot eer van Hem, wat zo vaak ook weer niet lukt omdat je vervalt in de zwakheid van het mens zijn hier op aarde maar in waar geloof mag je altijd weten weer terug te mogen komen bij Hem, keer op keer, 24 h per dag, soms meerdere keren per uur.
Vrij zijn in Hem, Vrijgekocht zijn door Hem. nergens aan verdiend. Toch geschied!
Als je daarvan hebt mogen proeven, dat is rijke onverdiende Genade!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2017 10:47

Heeft u, heb jij de Heilige Geest ontvangen?

Pinksteren 2017

"de werking van de Heilige Geest in mensenlevens"

Een gedenkwaardige dag in de lijn van de Christelijke Feestdagen.
Met Pinksteren komt het erop aan voor de gelovigen, de christenen die naam genoot zijn van Christus.

Handelingen 2 vers 1-4 en 37-39 (de uitstorting van Gods Heilige Geest)

1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen.
2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren;
3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;
4 en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders?
38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal

Handelingen 14 vers 14-17

14 Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes,
15 die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen.
16 Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus.
17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.


Handelingen 19 vers 1-6

1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond.
2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een Heilige Geest is.
3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus.
5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.
6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de Heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.


Een indringende boodschap uit het Woord van onze God en Vader die ons Zijn Heilige Geest zond, maar kennen wij dit ook in ons leven.
De van levens, ja van Eeuwigheids belangrijke vraag is nu dan ook.
Heeft u, heb jij de Heilige Geest ontvangen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Chaya » 05 jun 2017 14:09

Gedurende deze Pinksterdagen staat de Heilige Geest centraal in de prediking.
De H.G. is werkzaam, ook in deze dagen. Vele vnl. jonge mensen mochten openbare belijdenis van hun geloof afleggen in hun kerk.
Sommigen wat schuchter, onzeker, andere vrijmoedig.
Als de Heilige Geest werkzaam is in iemand's hart, is dat altijd ontdekkend.
Dat kan soms zelfs pijn doen, wanneer je beseft hoe je als onreine voor God staat. En dat je niet in eigen kracht verder kunt.
Hij is niet altijd echt merkbaar, maar Hij is er wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2017 09:31

MoesTuin schreef:Ik vind het angstig stil verder in dit topic.....
veelzeggend ?

Laat ik voor mezelf spreken: ik heb niet de behoefte om de werking van de Heilige Geest in mijn leven en plein public te bespreken.
Dat vind ik niet geschikt voor een discussieforum. Er valt nl. niet over te discussiëren.
Je kunt er allen maar 'halleluja-amen' op zeggen.
Ik heb zo de indruk dat gevoelsmensen dat allemaal heerlijk vinden maar ik ben wat verstandelijker ingesteld en hou daar niet zo van.

Ik ben trouwens blij dat ik afgelopen pinksterdag 23 mensen in onze kerk volmondig 'ja' heb horen zeggen.
Ik word daar heel dankbaar van.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2017 10:49

Cathy schreef:Laat ik voor mezelf spreken: ik heb niet de behoefte om de werking van de Heilige Geest in mijn leven en plein public te bespreken.
Dat vind ik niet geschikt voor een discussieforum. Er valt nl. niet over te discussiëren.
Je kunt er allen maar 'halleluja-amen' op zeggen.
Ik heb zo de indruk dat gevoelsmensen dat allemaal heerlijk vinden maar ik ben wat verstandelijker ingesteld en hou daar niet zo van.

Ben ik wel met je eens! We moeten hier niet over discussiëren, maar het is wel mooi als er eens iemand mag getuigen!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2017 13:34

Cathy schreef:Ik ben trouwens blij dat ik afgelopen pinksterdag 23 mensen in onze kerk volmondig 'ja' heb horen zeggen.
Ik word daar heel dankbaar van.

Waren dit allemaal jonge mensen Cathy? Ik was laatst bij een dienst waarin 3 oudere mensen hun geloof beleden.
Twee waren ooit wel kerkelijk geweest, maar in hun jonge jaren afgehaakt en één was echt stilgezet, midden in de wereld.
Het was heel bijzonder en ontroerend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2017 12:53

MoesTuin schreef:Heeft u, heb jij de Heilige Geest ontvangen?

Pinksteren 2017

"de werking van de Heilige Geest in mensenlevens"

Een gedenkwaardige dag in de lijn van de Christelijke Feestdagen.
Met Pinksteren komt het erop aan voor de gelovigen, de christenen die naam genoot zijn van Christus.

Handelingen 2 vers 1-4 en 37-39 (de uitstorting van Gods Heilige Geest)

1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen.
2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren;
3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;
4 en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders?
38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal

Handelingen 14 vers 14-17

14 Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes,
15 die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen.
16 Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus.
17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.


Handelingen 19 vers 1-6

1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond.
2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een Heilige Geest is.
3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes.
4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus.
5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.
6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de Heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.


Een indringende boodschap uit het Woord van onze God en Vader die ons Zijn Heilige Geest zond, maar kennen wij dit ook in ons leven.
De van levens, ja van Eeuwigheids belangrijke vraag is nu dan ook.
Heeft u, heb jij de Heilige Geest ontvangen?


Goed punt. Het bijzondere is dat die mensen al geloofden maar nog niet de Geest hadden ontvangen. We kunnen dus geloven, naar de kerk gaan maar niet de Geest hebben. En het is bijzonder dat God mensen gebruikt om aan anderen de Heilige Geest te geven. Ze legden hen de handen op en ze ontvingen de Heilige Geest. Iets om over na te denken. En wat doet de Geest dan? De mensen die de Geest ontvingen gingen vervolgens in klanktaal spreken en profeteren. De Geest zet dus mensen in beweging. Niet alleen om te gaan bidden en Bijbel te lezen of zo, maar ook om het evangelie door te geven aan elkaar, elkaar te ondersteunen, op te bouwen. De leerlingen van Jezus zitten in een huis, onzichtbaar voor de rest, te wachten... en de Geest komt en dan gaan ze naar buiten, ze brengen het evangelie aan iedereen, leggen het uit, doen wonderen, spreken in vreemde talen. En meer mensen komen tot geloof. Ze komen vol vreugde bij elkaar omdat ze hun Verlosser hebben leren kennen (en gaan niet thuis zitten klagen omdat ze ontdekt zijn aan hun zonden) en getuigen aan andere over Hem. Dat doet de Geest. Hij overtuigt je van je Redder en je redding, Hij maakt je bereid om aan het werk te gaan en het evangelie door te geven en Hij geeft vreugde. Dan ga je zelf vreugde en blijdschap uitstralen, dan ga je anderen over Hem vertellen.... dan gaat je kerk dat doen. En dat heeft een aanstekende werking op anderen. En op dat punt zie ik zowel bij mezelf als in de kerk nog wel ruimte voor verbetering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Cathy » 12 jun 2017 14:48

Chaya schreef:Waren dit allemaal jonge mensen Cathy?

Voor mij wel ja :wink:
Het waren 20ers en 30ers.
Het is idd ontroerend wanneer ouderen alsnog tot die stap komen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten