de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2017 22:14

Ik las elders (en het houdt me zo bezig)

de Heilige Geest werkt in mensenlevens.
Maar de 1 krijgt meer licht dan de ander.

Zelf vind ik het een lastig onderwerp de Heilige Geest.
Het is best ongrijpbaar en ik ervaar wel de werking (soms krijg ik een lied in me, toepasselijk bij iets wat ik lees of me bezig houdt en dan denk ik, Het is van God ingegeven, van Zijn Heilige Geest. en vervolgens dooft een mede christen dit gelijk met een opmerking oid. en denk ik; Huh?

Misschien willen mensen delen over de werking van de Heilige Geest in hun leven, hoe herken je dit
Omdat mensen ook wel zeggen, nee joh, hoe weet je dat nou, dat is niet van de Heilige Geest, kan wel iets heel fouts juist zijn.
Verwarring.....

Ik geloof in God, de Vader en de Zoon, de Heere Jezus Christus en de Heilige Geest
Maar ik vind het soms zo moeilijk om zeker te weten de weg die ik ga, of dat de juiste weg is, hoewel dat ook wel weer bevestigd wordt soms (door de Heilige Geest?)

Ik worstel er mee......(al hoewel mijn zekerheid in een Hoopvolle Toekomst en dat het uiteindelijk in Christus alleen door Geloof zeker goed komt en ik in Hem geborgen ben, Christus mijn Borg is)
En eens zal alles duidelijk zijn, en ik weet ervan, maar voor nu vind ik het zo lastig.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Teus » 04 mei 2017 10:34

Lieve Zuster,
De werking van de Heilige Geest is heel persoonlijk in een mensenleven. God spreekt door de Heilige Geest. Dit is mijn ervaring Moestuin.
Hij werkt naar karakter en ook naar de positie die je hier op aarde hebt. Een premier heeft God op andere gebieden en wellicht intensiever nodig dan jij of ik. Of je nu monteur bent of in de verzorging zit, in iedere functie op zich heb je God nodig. In mijn ervaring is het zo belangrijk hoever je naar Hem uitstrekt, je verlangen om Hem te ervaren in je leven. Om constant die verbinding met God te hebben, altijd dat lijntje open.
Uiteraard is het belangrijk dat je leeft zoals God het wil want dan kan God een relatie met je hebben door de kracht van de Heilige Geest. Als er maar iets in de weg staat is er ruis op die lijn.
Je weet zelf, als je in de wereld leeft kan Hij niet in je wonen. Ik zeg zo vaak dat het niet makkelijk is een kind van God te zijn. Zeker een kind van God ben je en dat blijf je maar de relatie handhaven is uiterst intensief.
Dat merk je het meest doordat de relatie minder wordt, dat de Geest, God minder tot je spreekt. God wil geloof, dat is vertrouwen en afhankelijkheid van zijn kinderen. Leven in Zijn aanwezigheid, dat je Hem meeneemt overal waar je naar toe gaat, voelt dat Hij bij je is. In het begin vraag je steeds maar weer Vader wilt U met mij mee gaan. En als je je dan ook werkelijk voorstelt dat Hij bij je is, naar je kijkt en je realiseert dat Hij meegaat. Het is een realiteit hoor, Hij heeft het beloofd. Door dat steeds te vragen en te realiseren wordt het min of meer vanzelfsprekend. Dan zeg je, omdat je dat voelt dat het zo is, “dank U Heere dat U erbij bent”. Zo groeit de relatie en gaat God steeds meer tot je spreken omdat het lijntje open blijft. Je hebt direct contact en spreekt ook tegen hem. Ik ben wel eens iets aan het maken en zeg gewoon wel eens spontaan “mooi he Heere” Dan wordt je zo blij en dankt Hem want Hij heeft het gemaakt. Je leeft met Hem, je man of je vrouw zie je 's avonds na je werk maar God is altijd bij je, Hij ziet je en weet wat je doet tot in de kleinste details.
Zolang die verbinding er is wordt hij sterker, dikker en kan er meer doorheen maar als de hij dan verbroken wordt door ons eigen toedoen, nooit door God hoor, dan men spreekt wel eens van “lijden en last” maar dan is het echt lijden en last. Dan is het in een keer klaar. Ik heb het wel eens gehad maar dan is het alsof je strot dichtgeknepen wordt. Dan wil je 2 dingen, dat God direct terug komt in je leven of je direct ophaalt. Je kunt echt niet verder. Je door God verlaten voelen is het ergste wat je kunt overkomen. Dan heb ik het alleen maar over voelen, Jezus was echt verlaten door Vader, hoe zal dat geweest zijn?
In ons leven gaat het zo vaak om onszelf, dan stellen we onszelf nog boven God want ons wordt verdriet aangedaan hoewel we het onszelf aandoen. Maar God wordt ook verdriet aangedaan terwijl Hij het beste voor ons wil.

Hoe ziet ons hart eruit. Ik vraag God heel vaak of Hij mijn hart leeg wil maken. Of er nog iets is wat opgeruimd moet worden wat in de weg kan staan. Vaak weten we het zelf niet, althans ik niet.
Zolang er iets in de weg staat kan God niet volledig met ons omgaan. Wanneer we aan de berg Sinaï blijven staan, in dat wettische leven blijven kan God niet met ons werken. Zeker moeten we de wet respecteren maar als we bij de Berg Sion staan is hij in ons hart geschreven. Dan maakt de Heilige Geest ons bekend wat goed en kwaad is. Dan gaat het er niet om dat we fout doen maar dat we God verdriet doen. Omdat die relatie met Vader er is en er ruis op die lijn komt. En als we dat niet snel herstellen door het te belijden wordt de verbinding steeds slechter.

God spreekt door de Heilige Geest en mijn ervaring is dat het altijd resulteert in vreugde, ook al is het bestraffend. Als je desondanks dicht bij Hem kan blijven voel je het niet als straf en Hij slaat altijd weer een arm om je heen. God spreekt vaak met mensen omdat Hij “gewoon” wil spreken. Hij spreekt niet altijd om ons te sturen of te waarschuwen maar God wil contact met zijn kinderen. Hij wil mensen gebruiken om vreugde te geven, Hij wil ons pushen om te laten zien hoe geweldig het is om met hem te leven en daardoor mogen leren.

Stel, Moestuin, het komt ineens in me op, je vader is een huis aan het bouwen en jij als kleine meid wil je vader helpen. Je vader zegt “zoek jij alle spijkers en schroeven maar bij elkaar die op de bouwplaats liggen” Jij vindt het prachtig om je vader te helpen, je strekt je er naar uit om het te doen en wil dan ondertussen ook dat je een aai over je bol krijgt en de woorden “goed zo, grote meid” ook te horen krijgt. Je vader ziet hoe intensief je bezig bent en heeft er vermaak in. Hij ziet dat er niet zoveel spijkers en schroeven meer liggen waardoor jij je pleziertje mist om je vader te helpen. Je vader loopt over de bouwplaats en laat terloops zo een aantal spijkers vallen. Hij loopt over de bouwplaats en kan toch zelf de spijkers oprapen maar nee hoor hij gooit er zelfs een aantal bij. Hij doet het omdat hij ziet dat jij er zoveel plezier in hebt.
Zo werkt God ook wel eens.

Een paar weken geleden werd ik midden in de nacht wakker, ik ben een goede slaper en wordt eigenlijk nooit 's nachts wakker.
Ik wist direct dat God mij wakker maakte, de Heilige Geest maakte het me bekend. Heel bijzonder, ik was niet duf of zo maar klaarwakker en wist direct dat God het deed.
Direct wist ik ook dat God iets van me wilde en ik vroeg wat Hij wilde dat ik doen zal.
Ik moest bidden voor een broeder, een broeder waar ik veel van hou. Maar ik wist niet waarom en waarvoor. Ik bad voor kracht, wijsheid en liefde voor mijn broeder en God gaf verder Zelf de woorden die ik moest zeggen.
God gaf Zelf de woorden, ik bad in de Geest. Je begrijpt hoeveel vreugde hieruit voortkomt, dat Vader mij hiervoor wil gebruiken, dat Hij mij toevertrouwd om dit te mogen doen. Die Grote Almachtige God ziet er naar uit om mij, een eenvoudig mensje op deze wereld, plezier te doen.
Een poosje later sprak ik mijn broeder en vroeg wat het hem moeilijk maakte, die bewuste tijd. Hij vertelde me dat hij het heel moeilijk gehad heeft ik vertelde hem hoe ik het wist en God mij gebruikte voor Hem.

Waarom zou God dit nu doen? Hijzelf is toch de Trooster? Hij kan ineens verandering in de situatie brengen waarin mijn broeder zich bevond? Waarom gebruikt Hij mij hiervoor?
Ik kan kan het niet anders zien als in het voorbeeld met die spijkers. God weet dat ik me uitstrek om een goede relatie met Hem te hebben, dat ik niet anders wil dan met hem te leven en te doen wat hij van me wil, hoe moeilijk het ook vaak is. Hij wil me laten genieten van Zijn aanwezigheid en dit is een van Zijn manieren.
Het gaat God niet altijd om wat je doet maar ook om wat je wil doen. Het kan zijn dat je zo graag iets voor God wil doen maar dat het niet lukt. Dat je tegengehouden wordt door invloeden van buiten af of omdat je niet beter weet hoe het moet. Wanneer God ziet dat je het oprecht wil dan neemt Hij ook weg wat er in de weg staat om het te doen. Dus je kan nooit zeggen dat kan ik niet of zo, Hij wil je die kennis geven.

Ho es, best een heel stuk geworden, sorry.


.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2017 17:36

Ik kan je het boekje Het werk van de Heilige Geest van Octavius Winslow aanbevelen.
klik hier
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 08 mei 2017 20:14

MoesTuin schreef:
Misschien willen mensen delen over de werking van de Heilige Geest in hun leven, hoe herken je dit
Omdat mensen ook wel zeggen, nee joh, hoe weet je dat nou, dat is niet van de Heilige Geest, kan wel iets heel fouts juist zijn.
Verwarring.....



Hoe herken je dit? Als God de Heilige Geest door jou onverdiende liefde uitstort in je hart, weet je het zeker. Dan ga je niet redeneren of het wel van God is of discussiëren of het van God is of juist iets verkeerds. Dat is iets persoonlijks, wat je misschien niet onder woorden kunt brengen. Maar het kan ook weer op de achtergrond raken, het leven gaat weer door. De eerste liefde raakt meer op de achtergrond, je krijgt weer met verleidingen en verzoekingen te maken, etc. Wat we in ieder geval kunnen zeggen over de Heilige Geest is dat Hij overtuigd van zonde, de zonde dat je niet in Jezus gelooft als je persoonlijke Redder en Zaligmaker. Zo staat het in de Bijbel. Maar ook alle andere zonden, dadelijke zonden wordt je van overtuigd dat het zondig is en was. Zonde is doel missen en dat ga je ervaren. Maar ook dat je God verdriet hebt aangedaan en doet. Ik geloof dat de Heilige Geest Zijn voornaamste werk is Jezus Christus verheerlijken en aan mensen openbaren als Verlosser, etc. Als je wilt weten of de Heilige Geest in je leven werkt, als je daar belang bij hebt, let er dan goed op in je leven of Jezus in het middelpunt staat van je leven. (Christocentrisch). Jezus als hoogste goed en zelf voel je je niets zonder dat hoogste goed. Je kunt eigenlijk niet leven zonder Hem. Kijk eerlijk naar binnen in je eigen hart. Voel en ontdek je dit niet bij jezelf? Leef je eigenlijk graag je eigen leven en heb je het prima naar je zin op deze aarde zonder Jezus? Of eventueel met een halve Jezus, maar geen hele Jezus. Dan moeten we ons grote zorgen maken. Voel je dit juist vaak wel, maar vaak ook niet; we worden opgeroepen onze roeping en verkiezing vast te maken. Zie er naar uit dat de Heilige Geest doorwerkt en vraag erom.

Dit waren enkele gedachten die in me opkwamen en die ik in alle gebrek heb getypt, maar hopelijk heb je er wat aan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2017 21:09

MoesTuin schreef:Zelf vind ik het een lastig onderwerp de Heilige Geest.

Ik ook.
ik vond dit wel een mooi antwoord: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... -de-geest/

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 08 mei 2017 21:30

benefietdiner schreef:Ik ook.
ik vond dit wel een mooi antwoord: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... -de-geest/


Kun je me uitleggen wat met onderstaande bedoeld wordt dan?
Ps; naast mooi moet het ook Bijbels zijn. Niet dat zijn antwoord niet goed is, maar mooi zegt niet alles in het algemeen bedoeld.
Ik kan meneer van Dooijeweert zijn antwoorden ook altijd wel positief waarderen, maar deze begrijp ik niet helemaal.
Beste vriend,

Ik wil graag beginnen met een uitspraak van één van de Puriteinen, Samuel Petto. Hij zegt in één van zijn werken: “Het directe getuigenis van de Geest in iemands hart is de daadwerkelijke toepassing van het Woord in diens ziel. Ofwel; wanneer het niet door een expliciet woord gebeurt, dan toch door een Bijbelse overweging of, tijdens of direct na het wachten op de Heere, op een manier zoals Hij dat zelf door het Woord heeft vastgesteld.”

Ik denk dat we dan direct al veel minder veronderstellingen hoeven te maken. Veel van de stellingen (veronderstellingen) zijn uit de ‘lekentheologie’ afkomstig. Dit is een vorm van theologie die we ver van ons moeten houden. Het berust vaak op gevoel of op een overdenken en koesteren van eigen persoonlijk gedachten.

Als je een klein beetje studie maakt van de tekst: “ Deze Geest getuigt met onze Geest dat we kinderen van God zijn”, dan moet je deze stelling van Petton goed in gedachten houden. Deze opstelling bewaart je namelijk voor allerlei geestdrijverij en geheimzinnig zwevend, je geloof te koesteren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 08 mei 2017 23:56

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor mona » 09 mei 2017 10:48

benefietdiner schreef:ik vond dit wel een mooi antwoord: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... -de-geest/


Nou zeker een mooi antwoord. Het laat zo duidelijk zien dat de Geest door het Woord werkt.
Het is een eenheid, Woord en Geest. De zekerheid ligt verankert in het Woord, in Christus.
Het bemoedigt me altijd deze antwoorden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2017 11:37

Ondertussen (ik heb nog een keertje overgelezen) begrijp ik de reactie van van Dooijeweert helemaal.
Mambi, ik had graag een reactie van benefiet gehad.
Ik sta er ook achter wat hij zegt, het gaat alleen niet buiten het gevoel om. We moeten alleen niet steunen op onze gevoelens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2017 12:07

Volgens mij bedoelt @Bambi te zeggen dat bovengenoemde vraag en antwoord niet gaat over de vraag van dit topic. En dat ben ik helemaal met haar eens!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2017 12:10

Sorry, Bambi. Ik had je gebruikersnaam verkeerd getypt.
Nou ja, niet helemaal. Raakvlakken heeft het wel, maar er is inderdaad onderscheid. Zoals ik het zie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Teus » 09 mei 2017 12:22

Johan100 schreef:Ondertussen (ik heb nog een keertje overgelezen) begrijp ik de reactie van van Dooijeweert helemaal.
Mambi, ik had graag een reactie van benefiet gehad.
Ik sta er ook achter wat hij zegt, het gaat alleen niet buiten het gevoel om. We moeten alleen niet steunen op onze gevoelens.

Volgens mij gaat het inderdaad zoals Bambi zegt om de geloofszekerheid maar bij Moestuin is dat niet aan de orde.

Als ik in mijn eigen leven kijk dan ben ik soms bang dat ik een bepaalde bevinding mis. Ik weet wat het is om te huilen over de zonden die ik gedaan heb tegenover zoveel liefde, ik zie in mijzelf een strijd tegen de zonde. Ik zie een hartelijke vurige liefde tot de Heere. Op deze kenmerken wil ik mijn zekerheid niet bouwen, mijn enige zekerheid is het Bloed van Jezus en de evangeliebeloften. Al mijn hoop is op Hem.

Wel vind ik het jammer dat die dominee niet zegt dat hetgeen wat de persoon zegt juist getuigt van de inwoning van de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 09 mei 2017 12:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor bernard 3 » 10 mei 2017 14:52

Net als aan Jezus Christus heeft God de Vader aan de Heilige Geest een specifieke taak(opdracht) toebedeeld. En als we deze niet goed begrijpen dan gaat het meestal verkeerd .

Christus komst naar deze aarde had als eerste en belangrijkste doel aan alle schepselen zowel mensen als engelen de naam (het karakter) van God de Vader bekend te maken en aan te tonen dat Hij door Satan valselijk beschuldigd werd dat zijn schepping, gebouwd op wetmatigheden, verkeerd was.
Door het verlossingsplan m.a.w. de menswording van Christus, Zijn gehoorzaamheid aan Gods geboden en zijn plaatsvervangend sterven, toonde Christus aan de mensheid en het heelal het karakter van God de Vader met zijn oneindig grote liefde voor zijn schepselen

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. (Johannes 3: 16 )

Door zijn woord en werken maakte Christus de mensheid duidelijk wie God de Vader eigenlijk was.

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt……..
Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt
. (Johannes 17: 3- 6)
Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, en dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; en Ik heb hun uw naam bekend gemaakt en Ik zal hem bekend maken.., (Johannes 17: 24 – 26 )

Toen Jezus Christus echter bij zijn hemelvaart de aarde verliet om het verlossingsplan in het hemels heiligdom af te werken liet hij de mensheid niet als wezen achter (joh14:18) . Maar vroeg aan God de Vader om de H.Geest,de Trooster, te zenden om zijn werk bij hen verder te zetten. ( het kennen van God de Vader en het aanvaarden en gehoorzamen van Zijn geboden en voorschriften)
Joh 14 : 16-17
En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn
Joh 14 : 25
maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Ook benadrukte Christus duidelijk wat de taak van de Heilige Geest zou zijn . Namelijk het inprenten en verduidelijken wat Christus voorgeleefd en geleerd had, zodat wij dan trouw zouden zijn aan het onvervalste Woord van God.
Joh 16: 8-9
En als Hij komt zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel.

Joh 15: 26 – 27
Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; en gij moet ook getuigen, want gij zijt van het begin aan met Mij.

De taak van de Heilige Geest bestaat er dus in de eerste plaats in om de mens te overtuigen van een zondebesef en hem zodoende aan te zetten tot het aanvaarden en gehoorzamen van Gods systeem samengevat in de geboden die Jezus Christus zelf eigenhandig heeft opgeschreven. En omdat Gods Systeem onveranderlijk is zijn deze geboden universeel en voor iedereen ongeacht de plaats of tijdsperiode dat ze leven
De Heilige Geest werkt dan ook aan het hart van iedereen maar kan slechts inwoning vinden in de mens als deze het toestaat door zich te laten dopen onder belijdenis van zijn zonden.(Handelingen 2:37-40).

De gedoopte mens krijgt dan ook de belofte dat hij verder geleid zal worden door de H.Geest op voorwaarde dat hij in Christus en bij het woord blijft en dus ook gewillig blijft om Gods raadgevingen handleidingen die in Zijn Woord te vinden zijn te aanvaarden en uit te leven.( Johannes 15:7-8)

Het verschil dat de ene mens tegenover de andere mens zogenoemd meer licht krijgt dan de andere. Ligt dan meestal aan het feit dat de ene meer bereid is om Gods Woord te aanvaarden dan de andere en zodoende zichzelf meer open stelt voor de werking van de H.Geest

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor gravo » 10 mei 2017 20:45

Het is jammer dat er in de gereformeerde theologie niet veel aandacht is voor de Geest. Veel problemen die ontstaan op het gereformeerde erf zijn terug te voeren op dit "pneumatologische vacuüm" zoals de onderwaardering voor de Geest ook wel wordt genoemd.
Denk bijvoorbeeld eens aan de opkomst van de geestesbewegingen, de pinksterchristenen en de evangelicals. Deze kunnen als reactie worden gezien op het ontbreken van een visie op (het werk van) de Heilige Geest in protestantse kring.
De nadruk ligt veel en vaak op God en de verbroken relatie tussen mens met God. Of op Christus, op Zijn werk, Zijn lijden, sterven en Opstanding. En binnen de wat rationele omgeving die het protestantisme toch is, is het vaak gebleven bij prachtige maar toch wat kille uitwerkingen van de theologie, gebaseerd op kennis over God en een sterke christologische nadruk.
Alleen in bevindelijke kring is meer over de Geest gesproken, als Toepasser van het (gepredikte) Woord aan het hart. Al werd de werking van de Geest dan wel vaak heel ver weg gestopt, namelijk alleen bij de weinige ware kinderen van God. Die mochten daar in uurtjes van korte duurtjes dan eens iets van smaken. Maar ook zij werden nu niet bepaald beschreven als mensen die vervuld waren van de Heilige Geest. En zo als altijd, ook hier steeds het protestantisme-breed opgeheven vingertje: let op, het gaat niet om het gevoel, niet teveel emotie, geen geestdrijverij en geen toestanden.

Het is en blijft echter een manco, dit rationele denken.

Want waar in de Bijbel gesproken wordt over de Geest, daar gaat het altijd om enorme indrukwekkende, ontroerende, machtige bewegingen. De Geest brengt namelijk leven en kracht. Met Pinksteren manifesteert de Geest zich in tekens van verdeelde vlammen van vuur en als het geluid van een geweldig gedreven wind. De Geest is de werking, de kracht, de stuwing, de dynamiek van God. De Geest is de adembenemende intrede van God. Dat kan zijn in ons hart, waar alles wordt schoon geblazen als door een Noordenwind of Zuidenwind, waar we worden overrompeld door de geweldige impact van Gods liefde en genade. Persoonlijk dus.
Maar dat kan ook zijn in de beweging die ontstaat in een gemeente, in een bijeenkomst van gelovigen die Hem (Haar?) verwachten. Ook dan kan een onvoorstelbare emotie van licht, warmte , kracht en nabijheid de komst van de Heilige Geest begeleiden. De Geest kan een huis vervullen. Sowieso hoort het woord "vol" bij de Geest. Mensen worden vervuld. De Geest komt met een overvloed. Er is genoeg voor iedereen. Het is als een stroom, een ruisende neerslag, werk van doorbraak, macht en ongekende zuiverheid en schoonheid. Want de Geest is de Geest van de Schepping, van het tot leven wekken. Een levenwekkende Geest. Kom, Schepper, Geest, veni creator spiritus.

Het is toch geen wonder dat pinksterchristenen altijd reikhalzend uitzien naar deze komst van God, deze krachtige werking, waarin alles wat ons beloofd is, alles waar we al zo lang op wachten werkelijkheid wordt. En ik begrijp dat gelovigen die deze hunkering hebben dit soms te lang hebben gemist in kerken waar de gereformeerde theologie andere nadrukken legde. Niets ten nadele van de gereformeerde theologie, met haar fijnbesnaarde dogmatiek, haar leerboeken, haar Bijbeluitleg, haar preken, spreken, belijden en haar heilsorden, maar als de Geest vaardig wordt, als de kracht van het Volle Evangelie, inclusief de onstuitbare werking van de Geest van God over ons komt, als de charismata, de gaven van de Geest ons leven tegelijkertijd vervullen en ontregelen, dan houden we het niet droog. Dan vallen we voor de overmacht aan genadige omhelzing en liefderijke ontmoeting die de Heilige Geest in en om ons heen (altijd in de gemeenschap) bewerkstelligt. Dan wordt niet alleen ons verstand gescherpt en aangesproken, maar dan vlamt ons hart. Dat is geen geestdrijverij, geen "zoete wijn", laat staan "alleen maar afgaan op je gevoel". Nee, dat is het proeven en smaken van de goedheid van God, van Zijn nabijheid, Zijn vrede, Zijn genade. Waar de Geest is, is vrijheid. Dans en zang, vreugde en blijdschap. Het leidt tot opwekking, tot levendmaking, tot lof en prijs.
Dat is het werk van de Geest. Wij kunnen veel leren van de pentecostals en de evangelicals. Te vaak weggezet als drijvers of door emotie overmande zwakke broeders in het geloof. Zij hebben iets serieus genomen, waar velen van ons vaak overheen gekeken of gelezen hebben. Ik kan iedereen aanraden om bijvoorbeeld het Nieuwe Testament voortaan te lezen met speciale aandacht voor wat over de Heilige Geest gezegd wordt. Dat kan ronduit onthullend zijn voor gereformeerde gelovigen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten