de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2017 11:35

Marnix schreef:Goed punt. Het bijzondere is dat die mensen al geloofden maar nog niet de Geest hadden ontvangen. We kunnen dus geloven, naar de kerk gaan maar niet de Geest hebben. En het is bijzonder dat God mensen gebruikt om aan anderen de Heilige Geest te geven. Ze legden hen de handen op en ze ontvingen de Heilige Geest. Iets om over na te denken. En wat doet de Geest dan? De mensen die de Geest ontvingen gingen vervolgens in klanktaal spreken en profeteren. De Geest zet dus mensen in beweging. Niet alleen om te gaan bidden en Bijbel te lezen of zo, maar ook om het evangelie door te geven aan elkaar, elkaar te ondersteunen, op te bouwen. De leerlingen van Jezus zitten in een huis, onzichtbaar voor de rest, te wachten... en de Geest komt en dan gaan ze naar buiten, ze brengen het evangelie aan iedereen, leggen het uit, doen wonderen, spreken in vreemde talen. En meer mensen komen tot geloof. Ze komen vol vreugde bij elkaar omdat ze hun Verlosser hebben leren kennen (en gaan niet thuis zitten klagen omdat ze ontdekt zijn aan hun zonden) en getuigen aan andere over Hem. Dat doet de Geest. Hij overtuigt je van je Redder en je redding, Hij maakt je bereid om aan het werk te gaan en het evangelie door te geven en Hij geeft vreugde. Dan ga je zelf vreugde en blijdschap uitstralen, dan ga je anderen over Hem vertellen.... dan gaat je kerk dat doen. En dat heeft een aanstekende werking op anderen. En op dat punt zie ik zowel bij mezelf als in de kerk nog wel ruimte voor verbetering.


Zeker Marnix....Pinksteren is (gezien het vastgestelde tijdstip) voorbij nu.
Maar in het real life.
De werking van de Heilige Geest in mensenlevens.....
Er is een topic over....men duikt liever in andere onderwerpen, zoals nu bijvoorbeeld het topic over de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, die verder gaan, door het besluit van de vrouw toe te laten tot het ambt van predikant....
Ik kom daar in dat topic er verder op terug....
Maar de Geest Waait, waait en vergeet nooit voor iedereen.... De Geest waait, de Noorden wind, de Zuiden wind
De Heilige Geest kan je, net als de wind, ook niet narekenen of volgen.
Je kunt het werk van de Geest niet in een hokje plaatsen, je kunt Zijn werking niet beperken.
De Geest trekt zich van ons mensen niets aan.
De Geest volgt Zijn eigen weg en de Geest doet dat altijd op Zijn eigen, heel verrassende manier. Je kunt Hem nergens toe dwingen.
Daar houdt Hij trouwens helemaal niet van als mensen Hem willen dwingen.


"De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan
komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is". (Johannes 3 vers 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2017 11:39

Cathy schreef:Laat ik voor mezelf spreken: ik heb niet de behoefte om de werking van de Heilige Geest in mijn leven en plein public te bespreken.
Dat vind ik niet geschikt voor een discussieforum. Er valt nl. niet over te discussiëren.
Je kunt er allen maar 'halleluja-amen' op zeggen.
Ik heb zo de indruk dat gevoelsmensen dat allemaal heerlijk vinden maar ik ben wat verstandelijker ingesteld en hou daar niet zo van.

Ik ben trouwens blij dat ik afgelopen pinksterdag 23 mensen in onze kerk volmondig 'ja' heb horen zeggen.
Ik word daar heel dankbaar van.


De bedoeling is ook geen discussie, maar juist getuigen.
Denk je eens in hoeveel mensen zoekende zijn in de wereld en of meelezers op dit forum (wat je niet onderschatten moet)
een krachtig getuigenis doet veel (ipv al het gesteun en geklaag en het achterom kijken om structuur en regelgeving krampachtig vast te houden en angstig naar voren kijken van hoe het toch moet worden in de toekomst in andere topics)

De Geest waait....en wij snappen er niks van....maar God houdt het al en geheel in Zijn Hand en Bestuurd en laat nooit los wat Hij eens begon.....
En we hoeven het niet te snappen (willen we zo graag) maar we kunnen het allemaal niet eens bevatten.
Het is belang om de blik om Christus te houden , vast te houden en je aan Hem vast te klampen en vooruit te kijken....de Hoopvolle Toekomst tegemoed!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor naamloos » 20 jun 2017 16:53

MoesTuin schreef:De bedoeling is ook geen discussie, maar juist getuigen.
Denk je eens in hoeveel mensen zoekende zijn in de wereld en of meelezers op dit forum (wat je niet onderschatten moet)
een krachtig getuigenis doet veel (ipv al het gesteun en geklaag en het achterom kijken om structuur en regelgeving krampachtig vast te houden en angstig naar voren kijken van hoe het toch moet worden in de toekomst in andere topics)

De Geest waait....en wij snappen er niks van....maar God houdt het al en geheel in Zijn Hand en Bestuurd en laat nooit los wat Hij eens begon.....
En we hoeven het niet te snappen (willen we zo graag) maar we kunnen het allemaal niet eens bevatten.
Het is belang om de blik om Christus te houden , vast te houden en je aan Hem vast te klampen en vooruit te kijken....de Hoopvolle Toekomst tegemoed!
Een probleem is wel dat, wanneer iemand een getuigenis doet over zn ervaringen, een ander er weer bovenop springt met ONBIJBELS!!!
'k Denk dat getuigenissen meer effect hebben bij ongelovigen dan bij (religiie) gelovigen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Smith
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2017 23:42

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Smith » 21 jun 2017 00:42

Als je merkt dat een lied of bijbeltekst bij je opkomt, en je hebt daar hulp aan in je strijd tegen de zonde, dan is dat ZEKER van de Heilige Geest! "Het geloof nu is de ZEKERHEID der dingen, die men hoopt, en het BEWIJS der dingen, die men niet ziet."
Hebreeën 11:1.

"Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd."
Hebreeën 4:15‭-‬16

Dat wat jou te binnen schiet is die hulp te gelegener tijd. Gods genade is zijn verlossende kracht die hij geeft als je erom bidt. Wie bidt, die ontvangt. En God geeft ons nóg veel liever de Heilige Geest, wanneer wij hem daarom bidden, dan dat ouders hun kinderen brood geven.

Ik heb hier een google drive link van een heel duidelijk stukje dat mij veel geholpen heeft:

https://drive.google.com/file/d/0BykZpC ... p=drivesdk

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2017 07:46

naamloos schreef:Een probleem is wel dat, wanneer iemand een getuigenis doet over zn ervaringen, een ander er weer bovenop springt met ONBIJBELS!!!
'k Denk dat getuigenissen meer effect hebben bij ongelovigen dan bij (religiie) gelovigen.


Hebreeen 11
1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

Triest eigenlijk, terwijl dit zo bijbels juist is, de bijbel staat vol met Geloofs getuigen (Hebreeen 11 staat er een mooie samenvatting van al die geloofsgetuigenissen.... door het geloof.....door het geloof....enz...)

Strijd de goede strijd van het geloof, win het eeuwige leven waartoe je geroepen bent en waarvan je in aanwezigheid van velen zo’n krachtig getuigenis hebt afgelegd.
(1 Timoteüs 6:12)

@Smith, dank voor je opbouwende reactie ook hierin zoals bovenstaand nogmaals een keer omschreven en onder de aandacht...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 21 aug 2017 07:43

Vanuit de topic "Toen was geloof heel gewoon"
Ontstond er een vraag hoe je de werken van de Heilige Geest in je leven.....
hoe herken je dat het werkelijk de Heilige Geest is.

De Heilige Geest kan uitgeblust worden, bekering (keer op keer) is nodig
Zoek niet enkel in jezelf, in rede, in traditie, in.....naar de Heilige Geest want in jezelf of waar dan ook vindt je het niet. Uiteindelijk weet je niet dat je een kind van God bent omdat je in jezelf de Heilige Geest gevoeld hebt, maar enkel en alleen omdat je vertrouwd op de Heere Jezus en op Gods beloften in Zijn Woord.
Niemand kan zeggen, de Heere Jezus is mijn Heer en Heiland, dan enkel en alleen door de Heilige Geest van God.
Ja, als je Jezus belijdt als jou Heer, dan heb je de Heilige Geest ontvangen!
Iedere (waar) gelovige....de Geest woont diep in je hart... t vlammetje brand vurig en soms zwak (keer op keer bekering nodig)
Overigens is er veel schijn geloof. (herken dit ook door eerlijk zelfonderzoek)
Daar spreekt men niet graag over, maar dat mag nooit verzwegen worden, maar moet op gewezen worden, gewaarschuwd.
De Heilige Geest is onmisbaar in je Geloofsleven en ga jezelf ernstig te rade als je dit mist....strek je uit naar Christus.
Tenslotte is de Heilige Geest niet zichtbaar net als de wind niet zichtbaar is, maar wel voelbaar, zo is dit ook met de Heilige Geest die waait als de wind......de zekerheid is daarom absoluut....De Heilige Geest is Voelbaar, enkel in Geloof, Geloof in Christus alleen Hij is Heer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2017 08:00

“It is quite right that you should feel that ‘something terrific’ has happened to you (it has) and be ‘all glowy.’ Accept these sensations with thankfulness as birthday cards from God, but remember that they are only greetings, not the real gift. I mean, it is not the sensations that are the real thing. The real thing is the gift of the Holy Spirit which can’t usually be—perhaps not ever—experienced as a sensation or emotion. The sensations are merely the response of your nervous system. Don’t depend on them. Otherwise when they go and you are once more emotionally flat (as you certainly will be quite soon), you might think that the real thing had gone too. But it won’t. It will be there when you can’t feel it. May even be most operative when you can feel it least.” —C.S. Lewis


naamloos schreef:Een probleem is wel dat, wanneer iemand een getuigenis doet over zn ervaringen, een ander er weer bovenop springt met ONBIJBELS!!!
'k Denk dat getuigenissen meer effect hebben bij ongelovigen dan bij (religiie) gelovigen.


Inderdaad. Ik las laatst een stukje over een dominee die genezen was van een kwaal op New Wine. Je had de reacties van sommige medechristenen moeten zien..... Teleurstellend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2017 21:25

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2017 21:58

I=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor MoesTuin » 26 aug 2017 21:25

De werking van de Heilige Geest in mensenlevens

De veiligheid en zekerheid van gelovigen in Christus
De verlossing bewerkt, groei en overwinning
(vrijheid van verdoemenis bewerkt verheelijking en overwinning)


Lees Romeinen 8

https://bijbel.eo.nl/bijbel/romeinen/8

De Geest van God zorgt voor een nieuwe wet, die vol staat van bevrijdende regels.
Paulus schrijft in dit hoofdstuk in tegenstellingen, waarvan de belangrijkste is de tegenstelling van vlees en Geest.
De Geest belooft ons een nieuw leven.
Het vervolg van Romeinen 8 laat zien dat de Geest ons leert leven, dat Hij leert ons bidden en dat Hij leert ons hopen.
Je krijgt geen bewijzen, maar wel zekerheid.
Het hoofdstuk eindigt met Gods liefde, waarvan niets ons kan scheiden

Dank U Heer
Door de Heilige Geest zijn wij één in de Heer.
Door de Geest groeit de liefde voor elkaar steeds meer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2017 18:47

I=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Radical » 14 nov 2017 22:29

Hee @Bambi ik wil je even zeggen dat dit een geweldig voorbeeld is, goed en duidelijk, daar kunnen we wat mee

ik geloof dat de heilige geest veel meer wil spreken, dan wij beseffen en dat de combinatie Geest/woord samen onontbeerlijk losmakelijk, noodzakelijk zijn om een verschil in deze wereld uit te maken..

Goed bezig :D
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 23:02

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Radical » 14 nov 2017 23:21

Bambi schreef:Dank je wel en welkom terug :wink:


jij ook bedankt, ik ben er met de moderators uitgekomen, na een hoop misverstanden, en soms ook wel een te lange uitleg (tekst) van mij, maar goed ik vind het fijn om me weer te mogen begeven tussen jullie geweldige Refo's (wat dat precies inhoud weet ik nog niet ) maar zo heet dit forum nu eenmaal.

ik zal proberen een aantal gevoelige onderwerpen te vermijden, maar wel een discussie mogen aangaan (nette) over een heleboel andere zeer interessante onderwerpen, oa deze ""De werking van de Heilige Geest"" en dat spreekt mij als Pinkster fan wel bijzonder aan, ben je wel eens in een pinksterbeweging geweest, of kerk of zoiets geweest ?

want ik kan me nog wel een gesprek met jou herinneren oa. over manifestatie van mensen door een werking van de heilige geest (Bijv. Ds Fraanje en bij andere mensen) waar jij wel je vraag tekens bij zette.

hoe zie je deze manifistatie en doorwerking van de Heilige Geest ? en hoe beoordeel je dit of dit van de Heilige Geest is ??
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Bambi

Re: de werking van de Heilige Geest in mensenlevens

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2017 23:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten