Dogmavrij

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Dogmavrij

Berichtdoor Pcrtje » 10 apr 2017 19:21

Onlangs werd ik getipt op de website Dogmavrij van ene mw. Bosscha. Ik heb eens rondgekeken; het is een soort blog waarop ze zowel haar positieve als haar negatieve ervaringen en jeugdherinneringen deelt. Volgens mij komt ze uit een behoudende GKv en heeft ze de kerk verlaten omdat er vervelende dingen gebeurden(?).

Had een van jullie het al eens gezien? Wat vinden jullie ervan? Wat vinden jullie van de manier waarop zij schrijft over haar religieuze opvoeding en achtergrond?
"Een libelle zweeft over het water..."

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Speedy » 10 apr 2017 19:22

Pcrtje schreef:Onlangs werd ik getipt op de website Dogmavrij van ene mw. Bosscha. Ik heb eens rondgekeken; het is een soort blog waarop ze zowel haar positieve als haar negatieve ervaringen en jeugdherinneringen deelt. Volgens mij komt ze uit een behoudende GKv en heeft ze de kerk verlaten omdat er vervelende dingen gebeurden(?).

Had een van jullie het al eens gezien? Wat vinden jullie ervan? Wat vinden jullie van de manier waarop zij schrijft over haar religieuze opvoeding en achtergrond?


Er zijn er nog wel meer, die ook lotgenoten-avonden organiseren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Niagara » 11 apr 2017 07:58

Ik heb niet alles gelezen maar van wat ik las werd ik droevig, dat het zo heeft moeten lopen, en ook dat ik weet dat zij niet de enige is, dat veel bezoekers van vergelijkbare kerken vergelijkbare ellende kennen en niet de verlossing daaruit. Ik herken me deels in haar verhaal. Hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid zijn bij ons beiden aanwezig en zie ik ook als mogelijke factor in dat de 'zware kant' van de prediking ook bij mij veel harder binnenkwam dan de hoop van verlossing. Negatief zelfbeeld, depressie, straffende gedachten die je overal bij onderuit halen waarvan je denkt dat het je plicht is als christen om ze te gebruiken als zelfcensuur, ik heb er ook therapie voor gevolgd. Maar bovenal om gebeden, dat ik ervan verlost zou worden, of in ieder geval dat het wat minder mocht. En dat is gebeurd. Gelukkig heeft God mij hierin vastgehouden en laten zien dat Hij veel meer is dan een straffende God, dat Hij juist vol liefde is, vol genade. En dat ik dus in geen geval op het eerste punt van onze ellende moet blijven steken, omdat daarop de verlossing en daarop dankbaarheid mogen volgen. En dat die dankbaarheid niet iets is wat ook nog moet en waar ik dan weer hopeloos in faal, maar dat het de vrijheid is van straf, dat het een leven in vreugde is. Geen opgelegde vreugde, maar een door de Geest geschonken blijdschap. En het mooie van de Geest is dat als je erom bidt, Hij gegeven zal worden, en daaruit voortvloeiend alle inzichten die je nodig hebt om de vrijheid van Christus te leren kennen.
Dit inzicht, dat bij mijn weten enkel God kan schenken, gun ik deze vrouw ook zo. Ik kan niet goed opmaken uit wat ik heb gelezen of zij ook werkelijk God vaarwel heeft gezegd, of enkel de dogmatische kerk waar ze uitkwam. Ik kan enkel bidden dat alle mensen die hiermee worstelen de vrijheid van Christus mogen leren kennen ipv het geloof volledig vaarwel te zeggen, en dat de gemeenten waar zij uit komen hun les leren in de liefde voor de naaste en het doorgeven van Gods liefde boven het uitkauwen van dogma's stellen.
Afbeelding

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Katlheen » 11 apr 2017 09:55

Ik herken hier wel veel in hoor, als ex-vrijgemaakte. Ik heb hier ook het volgende boekje liggen:
http://www.kok.nl/boek/vrijgemaakt/

Dit geeft wel een inkijkje in deze subcultuur. Sommigen in deze subcultuur blijven er in maar herkennen de kernmerken niet of veel minder. Ook binnen de subcultuur is het weer afhankelijk waar je bijvoorbeeld bent opgegroeid. In kleinere plaatsen, het platteland, is men behoudender binnen deze kerk. En dan heb je natuurlijk ook nog verschillende opvoedingsaspecten. Zoals het er bij mij thuis aan toe ging is vreemd voor mijn partner, die herkent dat niet. Maar door de bank genomen zie ik veel herkenning van kenmerken.
Inmiddels heb ik definitief afscheid genomen van die wereld. Ik kom er nog wel regelmatig vanwege kerkbezoek met partner, maar voor wat betreft het denken en handelen heb ik een andere weg gekozen. Dat voelt als een bevrijding, maar het geeft ook nog wel spanningen. 35 jaar Ware Leer en dat soort dogma's krijg je er niet zomaar uit. Het heeft ook geleid tot depressies en angststoornissen. Alleen daarom al is het goed dat ik er uit gestapt ben.

Maar goed, ieder zijn ding.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmavrij

Berichtdoor benefietdiner » 11 apr 2017 11:17

Als Inge Bosscha zo overtuigd is van de liefde in het atheïsme kan ik dat in haar velen blogs niet ontdekken. ('velen blogs', Google maar eens op haar naam). Misschien moet ik dat kunstje nog leren, zoals ze zelf schrijft, maar als liefde alleen in kwetsbare mensen zou schuilen is er met Inge inderdaad wat mis denk ik.
Als je alles wil verklaren zonde dogma’s en de apocalyptische literatuur, die van groot belang in de geschiedenis, met als antwoord 'atheïsme' ben je wel erg leeg bezig.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Pcrtje » 13 apr 2017 14:13

benefietdiner schreef:Als Inge Bosscha zo overtuigd is van de liefde in het atheïsme kan ik dat in haar velen blogs niet ontdekken.
Hoezo niet? Waar zie je dat?

benefietdiner schreef:(...)is er met Inge inderdaad wat mis denk ik.
Ik begrijp je niet helemaal, denk ik. Denk je dat er iets mis met haar?

benefietdiner schreef:Als je alles wil verklaren zonde dogma’s en de apocalyptische literatuur, die van groot belang in de geschiedenis, met als antwoord 'atheïsme' ben je wel erg leeg bezig.
Voor zover ik haar website gelezen heb presenteert ze zichzelf niet als atheïste. Maar ik heb slechts enkele blogs gelezen, lang niet alles.

Degene die me erop tipte was vrij negatief over Inge en Dogmavrij. Wat vinden jullie ervan?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Pcrtje » 13 apr 2017 14:16

Speedy schreef:Er zijn er nog wel meer, die ook lotgenoten-avonden organiseren.
Dat zal best. :P Ik heb daar geen behoefte aan. Ik ben juist benieuwd naar jullie mening over deze website omdat een aantal GKv'ers die ik van dichtbij ken er vrij negatief over waren. Zij vinden het nestbevuiling. Wat vind jij ervan, Speedy?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Johan100 » 13 apr 2017 16:50

Wat vind je er zelf van? Je hebt zelf toch ook een mening? Getipt? Deze site is hier toch meerdere keren onder de aandacht gebracht? Wat ik tot nog toe gelezen heb, is alleen dit stukje en globaal die eerdere blog hierover. Ze schrijft best respectvol en waardig vind ik, van dat wat ik tot nog toe gelezen heb. Beter dan die snit van dat forum waar heintje op zit.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 13 apr 2017 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Katlheen » 13 apr 2017 16:57

Ik vind het een prima site, en ach, nestbevuiling? Mwah, ik herken er toch wel veel in en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat die achtergrond best wat met je doet qua geloofsbeleving. Hoewel, beleving is er juist niet. Zolang de leer maar op orde is en iedereen er hetzelfde over denkt. Of beter gezegd, zolang er geen kritische vragen worden gesteld, is alles pais en vree....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Johan100 » 13 apr 2017 17:08

Zelf ben ik niet zo bekend met de Gkv, ik weet dan ook niet helemaal hoe het bij Gkv-ers binnenkomt. De reactie van Niagara mag van mij ook een randje om. Ik hoop dat zulke reacties best wat kunnen betekenen voor zulke mensen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Niagara » 14 apr 2017 08:01

Johan100 schreef:Zelf ben ik niet zo bekend met de Gkv, ik weet dan ook niet helemaal hoe het bij Gkv-ers binnenkomt. De reactie van Niagara mag van mij ook een randje om. Ik hoop dat zulke reacties best wat kunnen betekenen voor zulke mensen.


Ik ben een GKVer :) Hoewel ik nu bij een samengesmolten cgk/gkv kerk en met blijdschap de vruchten proef van het omgooien van de typische gkv heilige huisjes (de CGKers zullen de hunne ook wel hebben gehad maar die ken ik minder goed), waardoor het meer over de essentiele punten gaat en minder over bijzaken.
Afbeelding

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Johan100 » 14 apr 2017 10:50

Niagara schreef:

Ik ben een GKVer :) Hoewel ik nu bij een samengesmolten cgk/gkv kerk en met blijdschap de vruchten proef van het omgooien van de typische gkv heilige huisjes (de CGKers zullen de hunne ook wel hebben gehad maar die ken ik minder goed), waardoor het meer over de essentiele punten gaat en minder over bijzaken.

Aha, dat verklaart een hoop. Maar ik denk dat dit voor meer kerkverbanden geldt. De typische heilige huisjes boven waar het nu werkelijk om gaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2017 22:18

Als GKv'ers gaan fuseren gooien ze sowieso hun heiligste huisje al in... denken dat je de enige ware kerk bent ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 09:00

Niagara schreef:
Ik ben een GKVer :) Hoewel ik nu bij een samengesmolten cgk/gkv kerk en met blijdschap de vruchten proef van het omgooien van de typische gkv heilige huisjes (de CGKers zullen de hunne ook wel hebben gehad maar die ken ik minder goed), waardoor het meer over de essentiele punten gaat en minder over bijzaken.
Johan100 schreef:
Aha, dat verklaart een hoop. Maar ik denk dat dit voor meer kerkverbanden geldt. De typische heilige huisjes boven waar het nu werkelijk om gaat.

Niet dat je anders niet zo'n reactie geplaatst had, hoor.
Marnix schreef:Als GKv'ers gaan fuseren gooien ze sowieso hun heiligste huisje al in... denken dat je de enige ware kerk bent ;)

Leeft dat daar zo sterk dan?
Aan-iemand-van-de-gergem-vragen binnen de vragenrubriek geven ook wel een beetje de indruk dat er niets is buiten de gergem. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dogmavrij

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2017 09:52

Haha nee gelukkig is dat tijdperk wel voorbij. Je hebt nog wat mensen bij wie dat denken nog wat leeft, maar dat is een klein groepje, de overgrote meerderheid is gelukkig wel van dit denkbeeld af ;) Het was een beetje een insiders-joke ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten