De Heere loven in tijden van tegenspoed

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De Heere loven in tijden van tegenspoed

Berichtdoor Spreeuw » 06 apr 2017 22:06

Psalm 68:10 (Berijming 1773)
Geloofd zij God met diepst ontzag!
Hij overlaadt ons, dag aan dag,
Met Zijne gunstbewijzen.
Die God is onze zaligheid;
Wie zou die hoogste Majesteit
Dan niet met eerbied prijzen?
Die God is ons een God van heil;
Hij schenkt, uit goedheid, zonder peil,
Ons 't eeuwig, zalig leven;
Hij kan, èn wil, èn zal in nood,
Zelfs bij het naad'ren van den dood,
Volkomen uitkomst geven.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... D=10&s=rit


Psalm 68:20-21 (NBG'51)
20 Geprezen zij de Here.
Dag aan dag draagt Hij ons; die God is ons heil. sela
21 Die God is ons een God van uitreddingen,
bij de HERE Here zijn uitkomsten tegen de dood.


Psalm 68:10 in de berijming van 1773 is een bekend psalmvers. Ik ben benieuwd of jullie dit vers ook zingen in tijden van tegenspoed. In tegenspoed lijkt het vaak alsof de Heere, ook als wij Hem aanroepen, ons niet nabij wil zijn. Om dan toch te zingen: "Geloofd zij God met diepst ontzag!" In het geloofsleven zal dat zeker gezongen worden, dus ook in tijden van tegenspoed. De Heidelbergse Catechismus leert ons dat we in voorspoed dankbaar dienen te zijn en in tegenspoed geduldig (Zie Zondag 10, antwoord op vraag 28). Ik ben benieuwd of jullie dit in praktijk brengen, en zo ja, hoe.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Heere loven in tijden van tegenspoed

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2017 11:09

Vorige week had de dominee een preek over Paulus in de gevangenis.
Dat verhaal ging zo leven.
Moet je je voorstellen, je preekt over de goedheid en Liefde van God, en dan word je de gevangenis in gesmeten vanwege een akkefietje.
Je wordt een onruststoker genoemd. En niet in een warme cel met verlichting, nee, in de allerdiepste donkere kelder, voeten werden in het blok gezet, nadat ze afgeranseld waren.
Ze zaten daar met bebloede ruggen en midden in de nacht gingen zij zingen tot lof en eer van God!
Vanuit de diepte, de wanhoop? Nee. Bij Paulus bleef het geloof rotsvast en hij getuigde daarvan en het was tot behoud van de stokbewaarder.
Spreeuw schreef:Ik ben benieuwd of jullie dit in praktijk brengen, en zo ja, hoe.

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik hierin te vaak gefaald heb.
Toch de bitterheid en angst heb laten overheersen.
Maar het is een les!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: De Heere loven in tijden van tegenspoed

Berichtdoor tulp » 07 apr 2017 15:25

Spreeuw schreef:[ Ik ben benieuwd of jullie dit in praktijk brengen, en zo ja, hoe.


Dat doe ik wel ja. Hoe groter de zorgen, hoe kleiner de dingen waar ik voor dank.
Juist als zorgen overweldigend groot en naar zijn, zoek ik bewust naar dingen om voor te danken: de kop koffie die nogal lekker is uitgevallen, de madeliefjes in het gras, een vriendelijk mailtje, dat mijn hoofd/rug/buik/arm/been niet zeer doet, dat soort dingen.
Mijn ervaring is dat dankbaarheid zich vaak als een olievlek uitbreidt en daarom probeer ik dat bewust in gang te zetten.
Het helpt ook om me niet alleen op de wereld te voelen. Ook al merk ik Gods aanwezigheid niet (en dat is soms als ik Hem juist nodig heb), dan helpt het zoeken naar dankbaarheid om me met mijn verstand te realiseren dat Hij er wel is. Als ik dat niet voel, zit dat in mij en niet in Hem. Dat geeft me moed en kracht.
Liederen kunnen daarbij helpen, tillen me op. Zingen is sowieso goed voor een mens.
Natuurlijk denk ik er niet altijd aan maar de keren dat ik er wel aan denk, is het altijd helpend.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Heere loven in tijden van tegenspoed

Berichtdoor MoesTuin » 08 apr 2017 19:57

In een ander topic (reformatie gestorven) stond de link van de kerkdienst van de begrafenis van ds G.H. Abma te Gouda.
Zondag 5 Maart in de morgendienst kreeg de ernstige zieke ds Abma nog de kracht om voor te gaan in de Sint Jans kerk te Gouda.
Een indrukwekkende dienst, maar als je op de volgende link klikt

http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11245

en dan naar de morgendienst van 5 Maart gaat en dan vanaf minuut 0.24

dan hoor je een indrukwekkende getuigenis in 5 minuten van ds G.H. Abma passend bij dit topic onderwerp, maar de totale dienst is één getuigenis en de gebeden zijn diepgaand en indrukwekkend en ondanks de moeilijke omstandigheden bemoedigend, perspectief, zicht op Hem alleen, de Koning, Maranatha!
Ruim 3 weken later is ds Abma overleden.

Laten we meezingen met de Psalm die ds Abma op 5 Maart op gaf aan de gemeente na zijn getuigenis van zijn Koning, Maranatha!
Psalm 27 vers 7



Psalm 27 : 7

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
Wacht op den HEER, godvruchte schaar, houd moed:
Hij is getrouw, de bron van alle goed;
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer;
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op den HEER.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten