Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 09:22

naamloos schreef: Jezus = Redder, Verlosser. Cristus = gezalfde, door God gezalfd tot Koning Profeet en Priester.
De duivelen geloven in Hem als enig God, ze geloven niet in Hem als Redder (dat wordt hen niet eens aangeboden), en ze nemen ook Hem niet aan als Koning.

Vergis je niet, ze wisten vanaf de moederbelofte dat Hij zou komen en ze geloofden dat Hij de Zaligmaker en Redder zou zijn van mensen. Vandaar ook de kindermoord te Bethlehem. Maar ze kunnen inderdaad geen genade krijgen.

Tot de mensen zegt God dat wie in Jezus gelooft zalig zal worden, niet wie in een 6 daagse schepping gelooft, of wie in pre- mid- post- of a-chiliasme gelooft zal zalig worden.
Waar je in gelooft dat volg je, dat is aan je levenspraktijk te zien; in woord en daad. Bovenstaande dingen hebben daar geen invloed op.
Iedereen wordt geoordeeld naar wat ie gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Wie in Jezus gelooft als persoonlijke Redder en Zaligmaker ja.
De rest is off-topic.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 09:55

Johan100 schreef:Vergis je niet, ze wisten vanaf de moederbelofte dat Hij zou komen en ze geloofden dat Hij de Zaligmaker en Redder zou zijn van mensen. Vandaar ook de kindermoord te Bethlehem. Maar ze kunnen inderdaad geen genade krijgen.
Weet ik, maar dat is anders dan in Jezus (die ook God is) geloven-vertrouwen. Ze geloven het alleen maar in de zin van 'voor waar aannemen'.
Maar goed, ook dit is ook off-topic.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 10:07

naamloos schreef: Weet ik, maar dat is anders dan in Jezus (die ook God is) geloven-vertrouwen. Ze geloven het alleen maar in de zin van 'voor waar aannemen'.
Maar goed, ook dit is ook off-topic.

Ja klopt, dat zeg ik! Eens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 10:57

Johan100 schreef:Ja klopt, dat zeg ik! Eens.
Oké. Maar dan snap ik niet waarom je Jakobus 2:19 onder mijn post zet, want dat is daar helemaal niet van toepassing.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 10:59

Ja, dat is wel van toepassing. Ik benadruk voor jouw besef waar het werkelijk om gaat, want niet iedereen die 'Heere, Heere' zegt zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 11:15

Johan100 schreef:Ja, dat is wel van toepassing. Ik benadruk voor jouw besef waar het werkelijk om gaat, want niet iedereen die 'Heere, Heere' zegt zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen.
Nee dat is niet van toepassing want ik zei " Ik zie iedereen die in Jezus Christus gelooft als mijn broeder-zuster". In Jezus Christus geloven (heel bewust heb ik er Christus bij gezet) sluit in dat je Hem ook als je Koning over je leven hebt aangenomen, en overeenkomstig Zijn wil tracht te leven.
De tekst die jij hier aanhaalt is wederom niet van toepassing, want die staat in direct verband met het niet doen van de wil van de Vader.
Laatst gewijzigd door naamloos op 12 apr 2017 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 11:17

Ja, dat is wel van toepassing. Je begrijpt de diepere relaties van de Schrift niet. Ik wil het wel uitleggen. Maar iets met 'dovemansoren'?
De duivelen geloven ook in Jezus Christus, dat had ik geschreven al.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 11:22

Johan100 schreef:Ja, dat is wel van toepassing. Je begrijpt de diepere relaties van de Schrift niet. Ik wil het wel uitleggen. Maar iets met 'dovemansoren'?
De duivelen geloven ook in Jezus Christus, dat had ik geschreven al.
Over dovemansoren gesproken. :roll:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2017 11:32

Prima.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Cathy » 12 apr 2017 13:13

@ Naamloos

Ik vind het met die kleurtjes allemaal een beetje lastig maar ik doe mijn best. Wanneer ik iets vergeet zeg je het maar.
Eerst: God is altijd en overal de eerste en de laatste; de Alpha en Omega. Hij omvat alles. Hij is de Schepper, Supervisor en Eindverantwoordelijke. Hij regeert.

Ik denk dat we ons ook moeten realiseren dat de wereld voor en na het kruis heel erg van elkaar verschilt. Voor het kruis draaide het Bijbels gezien om Israël; God ging met Israël Zijn weg en de andere volken werden aan het heidendom/ satan overgelaten.
Maar na het kruis draait het om Jezus en zijn volbrachte werk en de uitstorting van de Heilige Geest waardoor wij een ontsnappingsmogelijkheid hebben gekregen voor verlossing en zijn ook de andere volkeren onder Gods bescherming gekomen. Geestelijk gezien want er is geen verschil meer tussen de Jood en de Griek enz. Daardoor is satan ‘gebonden’. Gekortwiekt.
Waar hij eerst nog de vrije hand had is hij die nu ook kwijtgeraakt. Dat is, weer geestelijk gezien, een hele verbetering.
Puur zakelijk verschilt de wereld niet met de wereld van voor het kruis. Maar metafysisch gezien wel.
Het gaat er in Gods wereld toch helemaal niet om wat wij als mens, fysiek zien?

Wanneer jij zegt dat tijdens het duizendjarige rijk er alleen nog zonde is wat uit de mens voortkomt dan vind ik dat je die zondige mens erg onderschat. Mensen kunnen beesten zijn, daar heb je geen satan voor nodig.
Dan verschilt dat DVR wat volgens jou nog moet komen nauwelijks met de tijd waarin wij nu leven.

We hebben de opdracht om te evangeliseren en ook in de landen met andere religies leven gelukkig al ‘Koninkrijkgangers’ waardoor Gods Koninkrijk zich gestaag uitbreidt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2017 17:48

Cathy schreef:Ik vind het met die kleurtjes allemaal een beetje lastig maar ik doe mijn best. Wanneer ik iets vergeet zeg je het maar.
Oww, het was juist de bedoeling dat het er wat overzichtelijker van werd, ik moest nogal ver terug.
Rood is van jou, blauw van mij en zwart is recent. :)
Cathy schreef:Eerst: God is altijd en overal de eerste en de laatste; de Alpha en Omega. Hij omvat alles. Hij is de Schepper, Supervisor en Eindverantwoordelijke. Hij regeert.
Eens, met de kanttekening erbij dat God de regering van de aarde naar de mens heeft gedelegeerd. Gen. 1: 26-28, Psalm 115: 16.
Cathy schreef:Ik denk dat we ons ook moeten realiseren dat de wereld voor en na het kruis heel erg van elkaar verschilt. Voor het kruis draaide het Bijbels gezien om Israël; God ging met Israël Zijn weg en de andere volken werden aan het heidendom/ satan overgelaten.
Maar na het kruis draait het om Jezus en zijn volbrachte werk en de uitstorting van de Heilige Geest waardoor wij een ontsnappingsmogelijkheid hebben gekregen voor verlossing en zijn ook de andere volkeren onder Gods bescherming gekomen. Geestelijk gezien want er is geen verschil meer tussen de Jood en de Griek enz. Daardoor is satan ‘gebonden’. Gekortwiekt.
Waar hij eerst nog de vrije hand had is hij die nu ook kwijtgeraakt. Dat is, weer geestelijk gezien, een hele verbetering.
Dat klopt, maar mijn vraag ging over concrete praktische verschillen, want het "gebonden" zijn van satan is naar mijn mening niet alleen een theoretische of geestelijke werkelijkheid.
Dat werkt iets concreets uit, zoals omgekeerd het praktische leven van een zondaar verandert als hij tot geloof komt.
Cathy schreef:Puur zakelijk verschilt de wereld niet met de wereld van voor het kruis. Maar metafysisch gezien wel.
Het gaat er in Gods wereld toch helemaal niet om wat wij als mens, fysiek zien?
Het lijkt vast te zitten op de visie over het 'gebonden' zijn van satan.
Ik geloof ook dat de wereld van na het kruis metafysisch verschilt met hoe die was voor het kruis.
Maar ik verwacht wél concrete verschillen in een wereld waarin satan gebonden is, want de profeten beschrijven een heel andere wereld dan die wij kennen van zowel voor als na het kruis.
En die verschillen zijn er niet, dus is satan nog niet gebonden. En dat kan kloppen want hij is nog steeds bezig volken te verleiden.
Cathy schreef:Wanneer jij zegt dat tijdens het duizendjarige rijk er alleen nog zonde is wat uit de mens voortkomt dan vind ik dat je die zondige mens erg onderschat. Mensen kunnen beesten zijn, daar heb je geen satan voor nodig.
Dan verschilt dat DVR wat volgens jou nog moet komen nauwelijks met de tijd waarin wij nu leven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben om de satan overal de schuld van te geven.
Ieder mens mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Hoe mensen zijn zonder de satan hebben we nog niet meegemaakt, daarvoor ga ik af op wat de Bijbel zegt.
En dan zijn de verschillen best groot. Jesaja 2, 11, 65 springen er wel erg uit.
Ik weet niet precies hoe groot verleiding van satan is, zijn listen, manipulatie, ophitsen en weet ik wat meer.
Mensen laten zich beïnvloeden, en satan maakt daar een negatief gebruik van, maar dat zal Jezus niet doen.
Onderschat ik de zondige mens? Onderschat jij de invloed die Jezus uitoefent?
In ieder geval zal de mens zich al dan niet geveinsdelijk aan Hem onderwerpen, en het zal vrede zijn. Dat staat er, en dat geloof ik.
Het lijkt mij ook dat mensen sneller voor Jezus kiezen als er geen satan is om tegen te werken.

Ik kan me best voorstellen dat dit allemaal onwerkelijk klinkt. Maar niet onwerkelijker dan een maagd die zwanger werd, Gods Zoon baarde, die gestorven, begraven, opgestaan en weer naar de hemel is gegaan, toch? Aan dat laatste zijn we gewend, dus dat gelooft wat makkelijker.
Ik zie geen reden om dat eerste deel van de profetieën letterlijk te nemen, en het tweede te vergeestelijken.
Ook niet omdat er steeds weer wordt geprofeteerd over dingen die gebeuren tijdens Jezus' regering die in de eeuwige toestand niet voor zullen komen. (in Zacharia 14 en Jesaja 2, 11, 65 bijvoorbeeld)

Maar goed, ik krijg nu een beetje een ''rotonde-gevoel''.
Ik wil best nog reageren als ik vragen heb opgeroepen, maar mezelf steeds herhalen lijkt me niet zinvol.

Jeremia 23: 5 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik voor ​David​ een rechtvaardige SPRUIT zal doen opstaan. Hij zal als ​Koning​ regeren en verstandig handelen, Hij zal recht en ​gerechtigheid​ doen op de aarde. 6 In Zijn dagen zal Juda verlost worden en Israël onbezorgd wonen.
Dit zal Zijn Naam zijn waarmee men Hem noemen zal: DE HEERE ONZE ​GERECHTIGHEID.
Zacharia 14: 9 De HEERE zal ​Koning​ worden over heel de aarde.
Laatst gewijzigd door naamloos op 12 apr 2017 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 12 apr 2017 18:42

Marnix schreef:
Het gaat niet om niet serieus nemen. Dat is juist wat we je duidelijk willen maken. Het kan zijn dat twee christenen God heel serieus nemen, Zijn Woord voor 100% geloven en zich er telkens in verdiepen, een levende relatie met God hebben en dan uiteindelijk alsnog over allerlei dingen verschillend denken. Over de doop, over de wederkomst / het 1000-jarig rijk, over de positie van Israel, de positie van het verbond en zo kan ik er nog wel duizend opnoemen. En het grote gevaar is dan dat als je het niet inhoudelijk met elkaar eens wordt, je elkaars intentie (je houdt niet van God, wil gewoon zelf gelijk hebben, je neemt de Bijbel niet serieus of negeert moedwillig wat daar in staat) of nog erger, je relatie met God (jij leeft niet met God anders had je dit wel anders gezien, was je het wel met me eens geweest). Daarom ging ik zo fel op je reactie in, omdat dat zo gevaarlijk is. En dat is gelijk weer de brug naar dit onderwerp. Als we het hebben over werk van de satan op aarde, denk ik dat dit een van de ergste dingen is die hij doet, hij je ook kan zien hoe gevaarlijk hij nog kan zijn. Christelijk Nederland (en niet alleen Nederland) is versplinterd is allerlei losse kerkverbanden / kerken die allemaal vinden dat zij gelijk hebben (prima) maar dat vaak over de rug van anderen uitvechten, die elkaar negeren, veroordelen soms. Waardoor we in de wereld kleine losse floddertjes zijn in plaats van een groot blok en we vaak drukker zijn met elkaar theologisch te bevechten, in plaats van de boodschap van Jezus Christus uit te dragen en uit te stralen in de wereld.


Het gaat er maar net om waar het over gaat, wanneer en waarom iets is.
Het gaat nooit om z'n algemeenheid maar altijd over een detail. Waar het nu om ging heb ik uitgelegd en is m.i. niets mis mee.
Uit jou bericht:
Een kind van God kan b.v. heel goed, voor een tijd, geen relatie met God hebben. Het doet niets af van hun verworven Heil in Christus. Vanuit God gaat de relatie nooit ten einde. Het is maar net wat je kunt hebben, hoe je het ziet of wil zien of wat een ander bedoelt. Dat is het nadeel van schriftelijk communiceren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 12 apr 2017 19:30

Bambi schreef:De duvel regeert helemaal niet en heeft ook geen macht meer
Jezus is het Hoofd van de gemeente en de duvel is de kop vermorzeld
Hij heeft satans kop vermorzeld voor degene die in Jezus Christus zijn.
En nog hebben ze last van hem, aangaande ons Heil is zijn kop vermorzeld.

Hij is en was altijd alleen een grote verleider

In het oude testament had hij alleen de macht, om de mens gelijk de dood en hel in te jagen, met zijn verleidingen
Dat begon al met de zondeval, door de mens te verleiden, is de dood in de wereld gekomen.
Daarna kon hij mensen verleiden en dan volgde meestal door de wetten van God in die tijd, de letterlijke dood en dus hel
Nu is door Jezus die macht verbroken, want als hij nu mensen verleidt, worden ze niet gelijk de dood en hel ingejaagd.
Hij gebruikt er wel mensen voor kijk maar wat er gebeurd door IS, verleid door satan?
Ik ken een verhaal van een jonge satannist die de opdracht kreeg om zijn ouders te vermoorden. Hij heeft het werkelijk gedaan. Gelukkig heeft God het hem vergeven, hij is tot bekering gekomen. Nu is hij die macht van satan kwijt, overwonnen in Christus.
Maar krijgen ze van God, dankzij Jezus, de kans iedere dag om zich van hun fouten te bekeren en naar de hemel te gaan
Maar daarom worden zijn verleidingen juist heviger, want nu moet hij zorgen dat mensen niet tot bekering komen en hij ze mee de dood en hel in kan slepen

Maar hij regeert niet, God regeert. Want zoals God onze gedachten kent al voor dat ze tot plannen omgezet worden, kent hij ze ook van de duvel en zijn trawanten. Maar God laat hem toe te doen, om mensen te verleiden en om natuurrampen en oorlogen en moorden en wat al niet meer, maar nooit wat buiten Gods plan ligt. In mijn leven ervaar ik juist, dat God de duvel zijn plannetjes gebruikt ten opbouw van en ten hulp van Gods plan, dus achteraf is de duvel mooi belazerd en gebruikt.

Wil je zeggen dat wat satan doet Gods Plan, Zijn Wil is?
Jezus heeft inderdaad het laatste woord maar satan regeert zolang Hij het toelaat. Onze regering regeert ook zolang Hij het toelaat. Onze regering regeert ook vaak in verleiding van satan.

Hoe zie je onderstaande teksten dan?

Joh1:19 We weten dat we uit God zijn geboren en dat de hele wereld in de macht van de duivel is.
Joh. 12:31  Nu wordt het oordeel over deze wereld voltrokken, nu zal de vorst van deze wereld buitengeworpen worden.   
Joh. 14:30  Ik zal niet veel meer met u spreken, want de vorst van deze wereld komt en heeft geen macht over Mij.   
Joh. 16:11  en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is. 
Efez. 2:2  Want jullie leefden op de manier waarop de ongelovige mensen nu eenmaal leven. Zij laten zich leiden door de duivel, de leider van de onzichtbare machten. Hij is de geest die werkt in de mensen die God niet gehoorzamen. 
Efez. 6:12  Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Kor. 4: 4 Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw  hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus,  Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.
Kol. 1:13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis. En Hij heeft ons overgeplaatst in het Koninkrijk van zijn Zoon, van wie Hij heel veel houdt.
Joh. 8:44 De duivel is jullie vader en jullie doen dezelfde dingen als jullie vader. Hij is altijd een moordenaar geweest. Hij kan niets goeds doen, want er is helemaal geen waarheid in hem. Hij is een leugenaar en kan niets anders dan liegen. Hij is de bron van alle leugens.

God laat satan regeren in die mate dat Hij wil, er is niets wat buiten Hem omgaat. Hij is toch ook bij machte om hem nu ineens in de hel gooien? Dat doet Hij niet, Hij laat Hem in zekere zin zijn gang gaan. Hij gaat te keer als een briesende leeuw.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2017 22:08

Teus schreef:
Het gaat er maar net om waar het over gaat, wanneer en waarom iets is.
Het gaat nooit om z'n algemeenheid maar altijd over een detail. Waar het nu om ging heb ik uitgelegd en is m.i. niets mis mee.
Uit jou bericht:
Een kind van God kan b.v. heel goed, voor een tijd, geen relatie met God hebben. Het doet niets af van hun verworven Heil in Christus. Vanuit God gaat de relatie nooit ten einde. Het is maar net wat je kunt hebben, hoe je het ziet of wil zien of wat een ander bedoelt. Dat is het nadeel van schriftelijk communiceren.


En daarom moet je terughoudend zijn en niet direct met je oordeel klaarstaan. Zoals je weet bevat Openbaring ook een hoop symboliek, beeldspraak etcetera dus neemt niet iedere christen alles wat er staat letterlijk en dan hoef je niet gelijk iemand die ergens vaagtekens bij zet of afvraagt of iets letterlijk zo zal gaan, af te serveren met "ach je neemt het ook niet zo letterlijk met de Bijbel he".

Inderdaad, God verbreekt een relatie nooit. Dus neem daar nou een voorbeeld aan en behandel je medechristenen respectvol en liefdevol en heb geduld met mensen die Hem ook willen volgen maar het allemaal niet zo goed weten als jij. Christus is gestorven voor zondaren, ook voor mensen die wat moeite hebben om heel Openbaringen goed naar de werkelijkheid te vertalen en precies weten hoe dat allemaal zit. Zoals Cathy... en ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 12 apr 2017 22:33

Misschien dat er nog een middenpositie in te nemen is, als antwoord op de vraag in de topictitel.
Regeert satan of God op aarde?

Ik zou zeggen: geen van beiden.
Op dit moment regeert Trump, May, Poetin, Hollande, Zuma, en Rutte om er maar een paar te noemen.
Zij dragen ook de verantwoordelijkheid voor hun bestuur.

Het probleem met de gestelde vraag is altijd, dat je of het één (satan regeert) of het andere (God regeert) zo moeilijk aanwijsbaar kunt maken.
De één ziet Trump als uitvoerder van de regering van satan, voor de ander is Trump weer een geschenk van God.
Kortom, als je satan of God gaat noemen, dat kom je in het praktische en alledaagse leven toch weer uit bij de menselijke regeringen en loop je al snel in de val om op de een of ander een duivels of een goddelijk etiket te plakken.

Ik verwacht veel van God. Ik weet dat Jezus Christus de overwinning heeft behaald en we verwachten een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, maar dat wil nog niet zeggen dat we alle verantwoordelijkheid nu al bij God kunnen leggen, alsof Hij regeert.
Nee, wij mensen hebben een taak. het is het aloude rentmeesterschap. Wij beheren de aarde, omdat wij daartoe geroepen zijn. En dat houdt in dat we economisch, cultureel, sociaal, politiek, maatschappelijk verantwoordelijkheid moeten nemen in het bestuur van de wereld. Als gedelegeerden.

Van het bestuur van satan heb ik verder geen hoge pet op. Het is natuurlijk makkelijk om alle kwaad en wreedheid waartoe mensen in staat zijn (in oorlog, geweld en ongerechtigheid) op het conto van satan te schuiven, maar dan vergeten wij mensen daarvoor verantwoordelijk te houden.

Mensen regeren op aarde.
Daarin schuilt precies het dubbelzinnige van het menselijke bestaan op aarde.
Enerzijds prachtig, anderzijds verontrustend.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten