Cathy schreef:Ik vind het met die kleurtjes allemaal een beetje lastig maar ik doe mijn best. Wanneer ik iets vergeet zeg je het maar.
Oww, het was juist de bedoeling dat het er wat overzichtelijker van werd, ik moest nogal ver terug.
Rood is van jou, blauw van mij en zwart is recent.
Cathy schreef:Eerst: God is altijd en overal de eerste en de laatste; de Alpha en Omega. Hij omvat alles. Hij is de Schepper, Supervisor en Eindverantwoordelijke. Hij regeert.
Eens, met de kanttekening erbij dat God de regering van de aarde naar de mens heeft gedelegeerd. Gen. 1: 26-28, Psalm 115: 16.
Cathy schreef:Ik denk dat we ons ook moeten realiseren dat de wereld voor en na het kruis heel erg van elkaar verschilt. Voor het kruis draaide het Bijbels gezien om Israël; God ging met Israël Zijn weg en de andere volken werden aan het heidendom/ satan overgelaten.
Maar na het kruis draait het om Jezus en zijn volbrachte werk en de uitstorting van de Heilige Geest waardoor wij een ontsnappingsmogelijkheid hebben gekregen voor verlossing en zijn ook de andere volkeren onder Gods bescherming gekomen. Geestelijk gezien want er is geen verschil meer tussen de Jood en de Griek enz. Daardoor is satan ‘gebonden’. Gekortwiekt.
Waar hij eerst nog de vrije hand had is hij die nu ook kwijtgeraakt. Dat is, weer geestelijk gezien, een hele verbetering.
Dat klopt, maar mijn vraag ging over concrete praktische verschillen, want het "gebonden" zijn van satan is naar mijn mening niet alleen een theoretische of geestelijke werkelijkheid.
Dat werkt iets concreets uit, zoals omgekeerd het praktische leven van een zondaar verandert als hij tot geloof komt.
Cathy schreef:Puur zakelijk verschilt de wereld niet met de wereld van voor het kruis. Maar metafysisch gezien wel.
Het gaat er in Gods wereld toch helemaal niet om wat wij als mens, fysiek zien?
Het lijkt vast te zitten op de visie over het 'gebonden' zijn van satan.
Ik geloof ook dat de wereld van na het kruis metafysisch verschilt met hoe die was voor het kruis.
Maar ik verwacht wél concrete verschillen in een wereld waarin satan gebonden is, want de profeten beschrijven een heel andere wereld dan die wij kennen van zowel voor als na het kruis.
En die verschillen zijn er niet, dus is satan nog niet gebonden. En dat kan kloppen want hij is nog steeds bezig volken te verleiden.
Cathy schreef:Wanneer jij zegt dat tijdens het duizendjarige rijk er alleen nog zonde is wat uit de mens voortkomt dan vind ik dat je die zondige mens erg onderschat. Mensen kunnen beesten zijn, daar heb je geen satan voor nodig.
Dan verschilt dat DVR wat volgens jou nog moet komen nauwelijks met de tijd waarin wij nu leven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben om de satan overal de schuld van te geven.
Ieder mens mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Hoe mensen zijn zonder de satan hebben we nog niet meegemaakt, daarvoor ga ik af op wat de Bijbel zegt.
En dan zijn de verschillen best groot. Jesaja 2, 11, 65 springen er wel erg uit.
Ik weet niet precies hoe groot verleiding van satan is, zijn listen, manipulatie, ophitsen en weet ik wat meer.
Mensen laten zich beïnvloeden, en satan maakt daar een negatief gebruik van, maar dat zal Jezus niet doen.
Onderschat ik de zondige mens? Onderschat jij de invloed die Jezus uitoefent?
In ieder geval zal de mens zich al dan niet geveinsdelijk aan Hem onderwerpen, en het zal vrede zijn. Dat staat er, en dat geloof ik.
Het lijkt mij ook dat mensen sneller voor Jezus kiezen als er geen satan is om tegen te werken.
Ik kan me best voorstellen dat dit allemaal onwerkelijk klinkt. Maar niet onwerkelijker dan een maagd die zwanger werd, Gods Zoon baarde, die gestorven, begraven, opgestaan en weer naar de hemel is gegaan, toch? Aan dat laatste zijn we gewend, dus dat gelooft wat makkelijker.
Ik zie geen reden om dat eerste deel van de profetieën letterlijk te nemen, en het tweede te vergeestelijken.
Ook niet omdat er steeds weer wordt geprofeteerd over dingen die gebeuren tijdens Jezus' regering die in de eeuwige toestand niet voor zullen komen. (in Zacharia 14 en Jesaja 2, 11, 65 bijvoorbeeld)
Maar goed, ik krijg nu een beetje een ''rotonde-gevoel''.
Ik wil best nog reageren als ik vragen heb opgeroepen, maar mezelf steeds herhalen lijkt me niet zinvol.
Jeremia 23: 5 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik voor David een rechtvaardige SPRUIT zal doen opstaan. Hij zal als
Koning regeren en verstandig handelen, Hij zal recht en gerechtigheid doen
op de aarde. 6 In Zijn dagen zal Juda verlost worden en Israël onbezorgd wonen.
Dit zal Zijn Naam zijn waarmee men Hem noemen zal: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID.
Zacharia 14: 9 De HEERE zal Koning worden over
heel de aarde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)