Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 12 apr 2017 23:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 15 apr 2017 09:25

gravo schreef:Regeert satan of God op aarde?

Ik zou zeggen: geen van beiden.

Dat is een stelling van de moderne theologie. Dat God machteloos zou toekijken of huilen, wordt ook weleens beweerd als een grote ramp heeft plaatsgevonden.
Maar dat is een leugen. Het loopt God NOOIT uit de Hand!!!
Alles geschiedt onder de toelating Gods. In Bijbelse tijden waren ook wrede goddeloze heersers, denk maar aan de macht van het Romeinse Rijk.
Christenen werden voor de leeuwen geworpen. Misschien dachten zij die achterbleven toen ook dat alles verloren zou zijn en satan gewonnen had.

Laatst werd een film op de BBC uitgezonden hierover, ik weet niet hoe hij heet.
Het was al een oude film, maar het zag er toch best indrukwekkend uit.
De christenen werden aan een paal vastgebonden in de arena en de leeuwen kwamen binnen.
Sommigen begonnen te huilen en te schreeuwen van angst. Wie zou niet?
Maar er begon een man te zingen, tot God's lof en andere martelaren vielen hem bij. Zo werden er liederen gezongen en de keizer die toekeek, werd krankzinnig van woede. Hij had er behagen als zij om genade smeekten, maar dat deden zij niet.
Hen was een beter lot bereid en ze gingen zingend de Hemel in.
In de ogen van de keizer en zijn vrouw, zag je de duivel. Maar ook zijn machteloosheid, want hhij had verloren op dat moment.
Aan het einde van de film was het trieste lot dat de soldaten het paleis bestormden en de keizer geen kant meer op kon. Hij had ook verloren.

Ach, het was maar een film, gemaakt door mensen. Ik viel er halverwege in, maar het trof mij echt.
gravo schreef:Ik verwacht veel van God

Ik verwacht ALLES van Hem!
gravo schreef:an het bestuur van satan heb ik verder geen hoge pet op. Het is natuurlijk makkelijk om alle kwaad en wreedheid waartoe mensen in staat zijn (in oorlog, geweld en ongerechtigheid) op het conto van satan te schuiven, maar dan vergeten wij mensen daarvoor verantwoordelijk te houden.

En dat kwaad schuilt in ons allemaal. Als jij of ik net in een ander bedje waren geboren, in een andere tijd of ander land, zou het zomaar over ons kunnen gaan, hier.

En dan beweren mensen nog dat de hel niet bestaat en God niet zo wreed zou kunnen zijn om mensen daarin te werpen.
Terwijl velen van de aarde al een hel maken. Maar die is tijdelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 15 apr 2017 10:55

Chaya schreef:(...)Dat is een stelling van de moderne theologie.(...) Het loopt God NOOIT uit de Hand!!!(...)Ik verwacht ALLES van Hem!

Hé, doe is effe rustig.
- Dé moderne theologie? Wat is dat? Hebben die stellingen dan? En als ze die hebben, waarom wrijf je die mij aan?
- Verder: hoofdletters hoeven niet en helpen niet.
- En tot slot, welk weerwoord heb je nu tegen de basis van mijn betoog dat mensen hun verantwoordelijkheid behouden ook al geloven zij in God?
Je kunt wel zeggen dat je alles van God verwacht, maar je zult toch zelf je boterham moeten smeren, zelf keuzes moeten maken op het gebied van wonen, werken of partner, zelf moeten nadenken over genotmiddelen als drank, roken, luxe of seks, en zelf moeten beslissen in ethische kwesties, hoe je met je geld omgaat, op welke partij je stemt, hoe je omgaat met andersdenkenden, of en waar je naar de kerk gaat, wat je wel of niet gelooft, wie je vrienden zijn, hoe je omgaat met je (schoon)ouders, of je vlees eet, je laat inenten, hoe ver je op vakantie wilt...teveel om op te noemen. Het bestuur over deze dingen is jouw verantwoordelijkheid.

En dan heb ik het nog niet eens over het bestuur van een land, waar het gaat om sociale, economische, politieke kwesties, oorlog en vrede, klimaatproblemen, voedsel, honger, overbevolking, geweld, onderdrukking en vluchtelingen.
Waarom nog regeringen, besturen, leiders gekozen of benoemd als God al daadwerkelijk overal regeert?

Ik zeg niet dat God niet regeert (ik zeg wel dat satan niet regeert), maar ik zeg alleen dat wij niet weten hoe, waar, door wie en door wat God regeert. Bij gebrek aan dat inzicht zou ik dus willen kiezen voor een middenpositie en het er vooralsnog bij houden dat wij mensen vooral de roeping hebben om deze aarde en deze wereld goed te besturen. Dat rentmeesterschap is zeker geen modern begrip.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 15 apr 2017 13:39

gravo schreef:- Dé moderne theologie? Wat is dat? Hebben die stellingen dan? En als ze die hebben, waarom wrijf je die mij aan?

Ik lees jou langer dan vandaag en het is duidelijk dat je aanhanger bent van de moderne theologie. Want het hoeft allemaal niet zo somber
gravo schreef:Verder: hoofdletters hoeven niet en helpen niet.

Net zo min als die grove taal die jij af en toe uitslaat. Ik houd het netjes, zij het met hoofdletters omdat ik het zeer belangrijk vind om het zo te zeggen. Ik had het ook kunnen onderstrepen.
gravo schreef:En tot slot, welk weerwoord heb je nu tegen de basis van mijn betoog dat mensen hun verantwoordelijkheid behouden ook al geloven zij in God?

O, was dat je basis?
Veel mensen geloven in (het bestaan van een) God. Dat zegt helemaal niets over hun persoonlijke verantwoordelijkheden.
Sommige kerkgangers vinden 1 kerkbezoek per week/maand wel genoeg.
Sommige gelovigen vinden dat je op zondag precies hetzelfde mag doen als doordeweeks.
Er zijn gelovigen die vinden dat een leugentje om bestwil heus wel mag.

Dus ik weet niet precies welke verantwoordelijkheden jij bedoelt, maar die zijn voor sommige mensen dus heel ruim.
En als mensen het wel zeer nauw nemen, krijgen ze van jou een veeg uit de pan, heb ik gelezen.
gravo schreef:Je kunt wel zeggen dat je alles van God verwacht, maar je zult toch zelf je boterham moeten smeren, zelf keuzes moeten maken op het gebied van wonen, werken of partner, zelf moeten nadenken over genotmiddelen als drank, roken, luxe of seks, en zelf moeten beslissen in ethische kwesties, hoe je met je geld omgaat, op welke partij je stemt, hoe je omgaat met andersdenkenden, of en waar je naar de kerk gaat, wat je wel of niet gelooft, wie je vrienden zijn, hoe je omgaat met je (schoon)ouders, of je vlees eet, je laat inenten, hoe ver je op vakantie wilt...teveel om op te noemen.

Zulke beslissingen neem ik in afhankelijkheid van Hem.
Ik zie niet in wat dit met een boterham smeren te maken heeft.
Beetje infantiele opmerking in een serieus onderwerp.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 15 apr 2017 22:23

Chaya schreef:Ik lees jou langer dan vandaag (...)

Chaya schreef:en het is duidelijk dat je aanhanger bent van de moderne theologie. Want het hoeft allemaal niet zo somber

Wat je zegt in de eerste quote beschouw ik maar als een compliment...ik word gelezen, hoera.

Wat je vervolgens in de tweede quote stelt, daar wil ik nog wel even op ingaan.
Het is zeker zo dat ik me goed verdiept heb in de theologie die zich vanaf de Middeleeuwen tot nu heeft ontwikkeld. De Reformatie was overigens ook onderdeel van de grote vernieuwing van de klassieke kerktheologie. Alle moderne theologie komt voort uit het protestantisme.
Maar toch ben ik de laatste jaren juist weer meer opgeschoven naar de waarden en denkwijzen van de pre-moderne theologie. Vooral het mysterie-karakter van het christelijk geloof spreekt me enorm aan. Hoewel we het niet begrijpen, hoewel we dingen uitspreken en voor waar houden die niet uit te leggen zijn en niet te bewijzen, toch (nochtans, zou de klassieke gereformeerde zeggen), toch blijf ik er in geloven.
Tegen beter weten in. Net als Abraham, zeg maar.
Nou, als er iets modern is, dan is het wel "beter weten". En als je dan iets volhoudt "tegen beter weten in" (en dat doe ik door mijn geloof), dan pas je eigenlijk niet zo goed in de moderne levensvisie. Ik noem me daarom ook geen moderne theoloog.
Ik geef wel toe dat ik zonder te leven in deze moderne tijden die beweging in mijn denken niet had gemaakt. Maar dat geldt voor elke gelovige. Al het geloof van vandaag wordt gekleurd door de tijd waarin het wordt beleden. Dus ook door onze moderne tijd.

En nu nog dat rare bijzinnetje (waarin je mij probeert te parafraseren, naar ik vermoed): Want het hoeft allemaal niet zo somber.

Dat is heel raar en wel hierom: ik ben pessimistisch over de natuurlijke werkelijkheid. Niet alleen is alles eindig, maar erger nog: de natuurlijke stand van zaken is er een van strijd en geweld. De natuurlijke neiging van mensen is ook om alleen aan zichzelf te denken. De mens is gevallen. Er is een kloof tussen God en mens. En daarom is er eigenlijk weinig toekomst voor de aarde en de mens. Wij kunnen zeer veel kennis verzamelen van de natuurlijke orde, maar uiteindelijk zal ons dat niet verlossen van de vloek die over de aarde ligt. Over somberheid gesproken. Ja, ik ben somber over de natuurlijke orde en over de mogelijkheden van de mens om zichzelf te redden. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

Maar, en mooi dat ik dit aan de vooravond van Pasen kan opschrijven, ik ben niet somber over alles wat geestelijk is. Het geloof is een geestelijke zaak. En wie gelooft is wel in staat om alles in een ander licht te zien. Hoe uitzichtloos en ongelukkig we ook kunnen zijn over de natuurlijke staat der dingen, waar de dood en het graf regeert, in het geloof is het anders. Dat geloof is gebaseerd op de opstandingskracht van Christus, die de angel uit ons noodlot heeft getrokken. Daarover ben ik alles behalve somber. Tegenover het natuurlijke staat het geestelijke principe. Dat kun je op aarde en in de natuur niet vinden. Dat is alleen te zien met geestelijke ogen, met geloofsogen. Wie gelooft zal zalig worden. En dat betekent een volheid aan geestelijke zaken: vreugde, vrede, licht, genade, verlossing, toekomst, heerlijkheid, liefde. Daar past geen somberheid bij.

Helaas zie ik in gereformeerde kringen vaak precies de tegenovergestelde nadruk. Vreugde, heerlijkheid, geluk worden vaak gewantrouwd. Dat zouden maar wereldse zaken zijn. Ook christenen die blij zijn of veel spreken over de liefde van God zouden zich vergissen, omdat ze daar veel te snel over beginnen. Blijdschap...voorlopig helemaal nog maar niet aan beginnen. Zo komt het over.

Aan de andere kant krijgt somberheid, de somberheid over ons ongelovig en onbekeerlijk bestaan wel veel veel aandacht. Omdat die somberheid eigenlijk als iets goeds gezien wordt. Wij moeten veel klagen over onze zonden, we mogen ons hoofd niet opheffen vanwege de zondelast. Vernederd en schuldig dienen wij ons tegenover God op te stellen, smekend om genade. En daarbij mag de verwachting niet te hoog gespannen zijn. De mens wikt, maar God beschikt.

Kortom, er wordt een zekere somberheid gepropageerd, omdat onze zaligheid nog verre van zeker is. Het is nog lang niet zover (een mens moet lang en diep zijn onbekeerlijkheid inleven en veel onzekerheid hebben over zijn genadestaat). Het wordt zo een uitgestippelde somberheid, die maar moeilijk doorbroken kan worden door enige vreugde. Immers, wanneer men zegt dat men vol vreugde en blijdschap door het geloof de aangeboden verlossing heeft omhelsd en aangenomen, dan fronsen de wenkbrauwen. O, dus nu is het opeens allemaal goed? O, en nou zijn we opeens gearriveerd?
"Ik zou maar wat somberder zijn over dat triomfantelijke geloof. Een mens kan zich zo snel vergissen."
De boodschap: stop maar weer gauw weg die vreugde, doe maar niet zo blij met dat geloof van jou en kies maar weer voor de somberheid.
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Men bedoelt dan: de kans dat je nog helemaal niet bekeerd bent is eigenlijk veel groter dan de kans dat je een waarachtig geloof bezit.
Met somberheid zit je dus beter. Zit je dus (ironisch gezegd) safe.

Nou, daar pas ik voor. Want zonder geloof vaart niemand wel. Safe zit je alleen als je wél gelooft, als je jezelf wél overgeeft aan de liefde waarmee God je uit je verdedigende stelling wil lokken. Waarmee God je uit je somberheid en uit je moderne pessimisme wil halen.

Ik ben somber over de satan, over deze verdorven wereld en over mijn eigen hart, maar ik ben juichend, vreugdevol, lovend en prijzend als het gaat om de dingen van God, over Zijn liefde, genade, barmhartigheid, heerlijkheid en eeuwigheid. Wat een geluk. De eeuwigheid is toch te kort om God te danken voor alles wat wij door geloof ontvangen?

Goddank, het hoeft allemaal niet zo somber.

Tot zover mijn "moderne" theologie.

gravo

PS. Daar hoort natuurlijk wel een directe en overtuigende oproep tot geloof bij. Want wie wil mensen nu in die somberheid over de werkelijkheid en over zichzelf laten zitten? Wie zou nu andere mensen die poort tot de zaligheid niet gunnen? Zet de deuren van de verlossing eens wijd open: roep de mens op om Gods liefde voor waar en getrouw aan te nemen. Om te geloven dat het een oprecht gemeend aanbod is, waarop gelovig ingegaan mag worden: geloof het Evangelie en....leef.
Mijn grootste somberheid zou ontstaan, wanneer de enige weg tot behoud niet zou worden opengesteld in een ruime, liefderijke en uitnodigende verkondiging. Alle deuren zijn al dicht voor de mensen. Dus ga nu in de verkondiging niet ook nog eens drempels opwerpen of extra sloten op die dichte deuren schroeven. Doe de deuren open en laat de mensen binnen. In grote getalen. Zodat het Koninkrijk van God een boom zal worden waarin vele vogels kunnen nestelen.
(tip van gravo voor de gereformeerde prediking, geen dank, graag gedaan)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 16 apr 2017 16:09

Bambi schreef:Maar hij regeert niet, God regeert. Want zoals God onze gedachten kent al voor dat ze tot plannen omgezet worden, kent hij ze ook van de duvel en zijn trawanten. Maar God laat hem toe te doen, om mensen te verleiden en om natuurrampen en oorlogen en moorden en wat al niet meer, maar nooit wat buiten Gods plan ligt. In mijn leven ervaar ik juist, dat God de duvel zijn plannetjes gebruikt ten opbouw van en ten hulp van Gods plan, dus achteraf is de duvel mooi belazerd en gebruikt.


Dan zien we dat duidelijk verschillend.

Onderschat satans macht en sluwheid niet maar overschat het ook niet want Jezus is Overwinnaar, Zijn Macht is vele malen groter.
Satan is door God geschapen met macht. Hij was meer dan de andere engelen.
Zijn macht was om de wil van God te doen, voor Zijn Koninkrijk.
Toen hij in de Hemel de macht van God over wilde nemen en het gevecht verloor, werd de macht die hij van God gekregen heeft, tegen de Wil van God, destructief aan Zijn Koninkrijk. Hij is Gods tegenstander geworden i.p.v. medestander. God heeft hem naar beneden gegooid, niet gestuurd om Zijn Wil te gaan doen. Nee, naar beneden gesodemieterd, hij wilde niet meer met hem van doen hebben. Jezus is Het Licht en hij de duisternis geworden.
Zijn macht, die vuil en listig geworden is, had hij dus al voor de zondeval en gebruikte die tijdens de zondeval.
Dus wij hebben hem die macht niet gegeven, God heeft hem dat gegeven. Hijzelf heeft die Geweldige macht die hij van God gekregen heeft omgebogen naar een vuile listige macht. Door onze ongehoorzaamheid hebben wij die macht over ons afgeroepen. Die macht is niet te weerstaan door mensen. Alleen Jezus kan die macht weerstaan, Hij is Overwinnaar en voor degenen die in Hem zijn door het geloof, waarvoor Hij gestorven en weer opgestaan is, is zijn kop vermorzeld. We mogen het nu gedenken, de vreugde, het feest van Zijn opstanding, het eeuwig Heil verworven voor degene die in zekerheid daarvan mogen leven. De macht van satan overwonnen in Jezus Christus, oprecht een Vrolijk Pasen, wat een Rijkdom! Wat een vreugde!

Of de kanttekeningen betrouwbaar zijn weet ik ook niet maar ik weet wel dat ze van boodschapsters “vrouwelijk” in de Bijbel, boodschappers “mannelijk” maken. Dat vind ik wel bezwaarlijk binnen het kader van het fungeren van de vrouw.

M.i. is satan niet altijd het middel of een onderdeel van Gods Plan en hij is sowieso niet volledig belazerd, juist niet. Er gaan helaas mensen verloren door zijn verleidingen. Als hij Eva niet verleidt had was er niemand verloren gegaan. Dat neemt de schuld niet weg dat wij naar hem geluisterd hebben.
Gods Plan, Zijn enige doel is dat ieder mens tot bekering komt en Jezus alle Eer toegebracht wordt. En satans plan is dat God niet aan Zijn Eer komt. Twee tegenstellingen. Satan is nu ook de tegenstander van God.
Een kind van God wordt wel eens beproeft. God wil onszelf wel eens laten zien of we wel vertrouwen op Hem hebben of van Hem houden en trekt zich een beetje terug, ik weet dat niet goed te omschrijven want van God uit verminderd er niets en toch ervaren wij dat wel. Wanneer deze situatie aan de orde is stuurt God satan niet op ons af, satan zelf ziet de kans en gaat op ons af. Dat is de vrijheid, de macht die God satan gegeven heeft. Wij kunnen niets doen wanneer God iets wil en iemand een bepaalde opdracht geeft te doen. In dit geval zouden we ook tegen God in gaan.
Gods Plan is dat niemand verloren gaat. God gaat niemand gebruiken om bewust tegen Zijn Eigen Wil in te gaan, God heult niet. Als je heel dicht bij God mag leven, dat weet je zelf ook, dan probeert satan er zelfs tussen te komen maar gaat hem niet lukken, ik ervaar dat hij eigenhandig werkt en niet altijd als een beproeving. Hij breekt echt in en je kunt hem zo weg sturen in Jezus Naam en gaat direct. M.i. kan het geen beproeving zijn want dan ben je vol van de Heilige Geest en is er geen ruimte voor hem en kan je hem “gewoon” weerstaan. Wanneer je iets afdwaalt en het God teveel wordt kan het zijn dat Hij je beproefd. Door satan de ruimte te geven, wat we uiteindelijk ook weer zelf doen.

Je kent het geval van dat homostel dat een pak slaag gekregen heeft omdat ze hand in hand liepen.
Echt erg, dit moet terecht gestraft worden. Dit is m.i. satans werk, hij had de macht over de mannen die het gedaan hebben en zij luisterden naar hem of denk je dat God dit gewild heeft, Hij satan hiertoe opdracht gegeven heeft en satan handelt naar de wil van God? Als dit de werkelijke wil van God was deed hij het juist niet.
Want wat volgt daar op? De geslagen homo's lijden begrijpelijk hier onder. Dat slaan is nog tot daar aan toe maar de sympathie en het medelijden die het lijden van de homo's opwerpt, bij de halve wereld misschien wel, dat heeft ook impact op het homogebeuren. Sympathie voor homo's, vol in het nieuws, wat een rotzakken, die dat gedaan hebben, ik denk dat ze al vele malen gedood zijn door sympathisanten. Nog meer respect voor de homofilie, zij moeten vrij hand in hand kunnen lopen. Ja zelfs onze overheid gaat als medestander van de homofilie hand in hand lopen en de bevolking juicht ze toe. Sluwe list van satan, of denk je dat God dit opgezet heeft, een onderdeel van Zijn Plan is? Satan heeft resultaat, door zijn toedoen wordt God gelasterd.
Of dat satanisten groepsgewijs sexorgien hebben met baby's en ze daarna verbranden om satan te offeren.? Ook hier heeft satan resultaat. Godslasterend op een zeer hoog niveau. Zijn daden kunnen niet verzoend worden en zal de straf moeten dragen voor het leed wat hij God aangedaan heeft. De eer die hij zich toe-eigende.
Zo zijn er nog duizenden zo niet tienduizenden verschrikkelijke bewijzen dat satan rond gaat als een briesende leeuw.
God werkt alleen tot Eer van Zichzelf en Zijn Zoon Jezus Christus. Dit lijkt dat we een egoïstische God hebben maar dat hebben we ook. Hij heeft recht op alles, recht op de complete wereld incl. ons. De sterren, het heelal, alles wat er is is Zijn Eigendom. Daar tegenover hebben wij nergens recht op, ook niet op onze “eigendommen”, het is niet van ons.

Miljarden mensen die een andere god, satan, aanbidden is m.i. niet het doel van God. God wil dat ieder mens Hem aanbidt opdat Hij, het liefste wat Hij doet, hen Zijn Liefde kan geven en niet verloren gaan.
Oorlogen en geruchten van oorlogen is iets wat vermeld staat in Gods Woord en is een deel van Zijn Plan. Zo is er nog meer vermeldt in de Bijbel wat daar deel uitmaakt. Volgens mij kunnen we Gods Plan niet volledig kennen, hier op aarde niet en helemaal in de Hemel niet.

Satan heeft ook de dieren in zijn macht. Vele soorten zijn onverdraagzaam en ze vreten elkaar of zelfs mensen op. Het komt wel door onze zonden maar daardoor kan satan zijn vuile macht uitbuiten. Satan heeft ze in zijn macht, hij kan geen dieren verleiden. Hij kan zich wel manifesteren als/in een dier, een slang bv.
Straks, in het 1000-jarige rijk, is satans macht weg want dan heeft Jezus de volledige macht en is satan gebonden. Dan regeert Jezus ook over de dieren en gaan ze normaal met elkaar om.

Er is totaal niets dat goed is wat satan doet. Wanneer hij volgens Gods wil, Zijn Plan zou werken zou hij iets goeds doen maar dat kan hij helemaal niet.
Als God regeert over de aarde, waarom is het hier dan zo,n puinhoop er gebeuren zoveel dingen, bij de wereld alleen maar, die Hij niet wil. In het 1000-jarig rijk als Jezus regeert is het ook geen puinhoop?
Hoe komt het verschil van gedrag van dieren nu en in het 1000-jarig rijk? Die dieren hebben God niets misdaan?
Zelfs bij hen heeft God Zijn onmetelijke macht vertoont tegen satan. Hij heeft bv. afweer en waarschuwings- systemen om de vijand op te merken bij ze gemaakt, zodat ze kunnen vluchten of zich verbergen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 16 apr 2017 18:51

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 16 apr 2017 22:16

Teus schreef:Je kent het geval van dat homostel dat een pak slaag gekregen heeft omdat ze hand in hand liepen.
Echt erg, dit moet terecht gestraft worden. Dit is m.i. satans werk, hij had de macht over de mannen die het gedaan hebben en zij luisterden naar hem of denk je dat God dit gewild heeft, Hij satan hiertoe opdracht gegeven heeft en satan handelt naar de wil van God? Als dit de werkelijke wil van God was deed hij het juist niet.
Want wat volgt daar op? De geslagen homo's lijden begrijpelijk hier onder. Dat slaan is nog tot daar aan toe maar de sympathie en het medelijden die het lijden van de homo's opwerpt, bij de halve wereld misschien wel, dat heeft ook impact op het homogebeuren. Sympathie voor homo's, vol in het nieuws, wat een rotzakken, die dat gedaan hebben, ik denk dat ze al vele malen gedood zijn door sympathisanten. Nog meer respect voor de homofilie, zij moeten vrij hand in hand kunnen lopen. Ja zelfs onze overheid gaat als medestander van de homofilie hand in hand lopen en de bevolking juicht ze toe. Sluwe list van satan, of denk je dat God dit opgezet heeft, een onderdeel van Zijn Plan is? Satan heeft resultaat, door zijn toedoen wordt God gelasterd.(...)

Nu snap ik het niet meer. Zeg je nu dat satan er zowel voor gezorgd heeft dat homo's in elkaar geslagen worden, maar dat hij er ook voor gezorgd heeft dat de overheid het voor hen opneemt, in de vorm van een actie waarbij men hand in hand met elkaar loopt?
Die satan toch, zo slaat hij kennelijk twee vliegen in één klap. Maar het zijn wel tegenstrijdige vliegen. Want aan de ene kant vliegt hij de homo's aan en aan de andere kant zorgt hij voor verdere homo-acceptatie. Dan kan je wel zeggen dat satan sluw is, maar is hij hier niet heel erg dom?
Of is jouw stukje, Teus, soms heel erg dom? Dat zou ook een afdoende verklaring kunnen zijn voor zoveel tegenstrijdigheid.

O, en by the way, wat bedoel je met Dat slaan is nog tot daar aan toe. Verbleekt dit grove geweld soms bij het nog ergere feit dat homo's sympathie krijgen? En is potenrammen dus minder kwalijk dan begrip voor homofilie? Geef daar alsjeblieft even duidelijkheid over.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 16 apr 2017 22:54

Bambi schreef:@Teus

Ben het wel met je eens, maar wil toch de kanttekeningen plaatsen dat mensen die (bewust) kiezen om God niet te gehoorzamen en dus daarmee de satan te volgen, door God aan hun zondig gedrag overgegeven worden zie Romeinen 1.
Dat geloof ik ook. Jozua zegt: kies dan heden wie gij dienen zult. Zeker, wanneer je niet voor God kiest, kies je automatisch voor satan. Dan ben ik van mening dat God zich steeds meer terug trekt, tenzij je je bekeerd. Want dat verlangen van God om mensen te vergeven blijft.En ook Mattheus 24 waar de Heere Jezus alle voorzeggingen doet over alle soorten ellende en erbij zegt, dat alle ellende moet geschieden, dat laatste zie ik dan toch als een plan, waarbinnen de satan alle macht mag gebruiken om dat in te vullen
Inderdaad, dit gaat over de tijd vlak voor de eindtijd en daar heeft God duidelijk gebeurtenissen in vermeld die gaan gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 16 apr 2017 23:05

gravo schreef:
Nu snap ik het niet meer. Zeg je nu dat satan er zowel voor gezorgd heeft dat homo's in elkaar geslagen worden, maar dat hij er ook voor gezorgd heeft dat de overheid het voor hen opneemt, in de vorm van een actie waarbij men hand in hand met elkaar loopt?
Die satan toch, zo slaat hij kennelijk twee vliegen in één klap. Maar het zijn wel tegenstrijdige vliegen. Want aan de ene kant vliegt hij de homo's aan en aan de andere kant zorgt hij voor verdere homo-acceptatie. Dan kan je wel zeggen dat satan sluw is, maar is hij hier niet heel erg dom?
Of is jouw stukje, Teus, soms heel erg dom? Dat zou ook een afdoende verklaring kunnen zijn voor zoveel tegenstrijdigheid.

O, en by the way, wat bedoel je met Dat slaan is nog tot daar aan toe. Verbleekt dit grove geweld soms bij het nog ergere feit dat homo's sympathie krijgen? En is potenrammen dus minder kwalijk dan begrip voor homofilie? Geef daar alsjeblieft even duidelijkheid over.

gravo


Moet jou dat nader uitgelegd worden Gravo?
satan werkt tegen God, God houdt van die homo's, Hij verafschuwd hun gedrag maar kan niet hebben dat ze zich niet bekeren van hun daden. Hij houdt van ze en satan weet dat hij God hiermee heeft,dit is een vlieg. Tegelijkertijd zorgt hij, de naweeën zeg maar, dat er sympathie is voor iets wat God afschuwelijk vindt. Dat weet satan heel goed, daarom doet hij dit. vlieg 2.

And by the way, Ik bedoel niet de pijn die geleden wordt maar de daad die gedaan is. Ik denk dat de naweeën voor God zwaarder wegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 11:54

Teus schreef:Moet jou dat nader uitgelegd worden Gravo?
satan werkt tegen God, God houdt van die homo's, Hij verafschuwd hun gedrag maar kan niet hebben dat ze zich niet bekeren van hun daden. Hij houdt van ze en satan weet dat hij God hiermee heeft,dit is een vlieg. Tegelijkertijd zorgt hij, de naweeën zeg maar, dat er sympathie is voor iets wat God afschuwelijk vindt. Dat weet satan heel goed, daarom doet hij dit. vlieg 2.

And by the way, Ik bedoel niet de pijn die geleden wordt maar de daad die gedaan is. Ik denk dat de naweeën voor God zwaarder wegen.


Ja, ik wil over dit soort dingen graag uitleg hebben. Want ik vind het kronkelige redeneringen rond een gevoelig onderwerp.
Zeker wanneer satan er als derde partij bijgehaald wordt.

In de kern is mijn vraag: in welke mate veroordeel je geweld tegen onschuldige burgers. Volgens mij moeten we dit geweld onvoorwaardelijk afkeuren. Maar dan komt de moeilijkheid. Het gaat om homo's. En we weten dat homo's een steen des aanstoots zijn voor veel andere burgers. Er is altijd homohaat geweest en die haat heeft een culturele / religieuze achtergrond. Van oudsher werd geen zonde zo erg gevonden en zo zwaar bestraft als die waar seksualiteit bij betrokken was. Daarom ligt het uitermate gevoelig als wij christenen ons er mee gaan bemoeien. Want de vraag is of er niet altijd een latente afkeer van homo's meespeelt bij christenen. Die is er namelijk wel altijd en openlijk geweest. Nog steeds is homofilie beladen en homoseksualiteit zonde in sommige christelijke kringen. Elke sympathie voor homofilie kan dus nog steeds eenvoudig met het kwaad, met satan worden geassocieerd.

Zeker, er is een handige doch theoretisch oplossing gevonden: God haat de homoseksualiteit, maar niet de homo zelf, de zonde, maar niet de zondaar.

Maar toch heeft dit rafelrandjes, omdat die antipathie nog steeds zo voelbaar is richting homo's.

Want wie wordt er op het toneel geroepen? Jazeker, satan, de derde partij die altijd gebruikt wordt om een bepaalde, moeilijke verantwoordelijkheid op zich te nemen die wij niet willen dragen. Zo kunnen de 2 volgende redeneringen worden opgezet:

1. Dat slaan van die homo's, dat geweld...daar hebben wij niet voor gezorgd (en dus ook niet die jongens die het geweld daadwerkelijk pleegden?), nee dat deed satan om God te raken die deze mensen zo liefheeft.

We vergeten daarbij hoezeer wij het homo's in onze christelijke praktijk moeilijk maken door die onmogelijke scheiding van homofilie en homoseksualiteit en door het voortdurend in verband brengen van homofilie met satan en zonde. De openlijke en besmuikte veroordelingen, waarmee christelijke homo's om die reden te maken krijgen, maken het klimaat voor homohaat nou niet bepaald gunstiger.
Hadden we ze maar net zo lief als God ze liefheeft.

2. En die solidariteitsactie voor mensen die in elkaar geslagen werden, die hebben wij niet zomaar genegeerd. Nee, daartoe werden wij gedwongen door satan. Hij heeft er voor gezorgd dat wij daaraan niet konden meedoen, omdat de satan immers sympathie aan het kweken was voor homofilie via deze actie.

Ook hier weer: satan haalt de kastanjes uit het vuur. Zo hoeven wij niet hardop te zeggen dat we het nooit zullen opnemen voor homo's.

Het ergst vind ik je opmerking dat dat laatste punt (namelijk het ontstaan van sympathie voor homo's) veel kwalijker is dan het geweld tegen homo's.
Zo wordt zelfs de kunstmatige scheiding van zonde en zondaar weer herzien.

Het eindresultaat: we steken geen poot uit.
Laat dat nu precies hetgeen zijn waarop we volgens Matth. 25 uiteindelijk geoordeeld worden.

gravo

PS. We komen er sowieso niet uit. Ik vind homoseksualiteit niet ideaal, maar om pastorale redenen schort ik het woord "zondig" hiervoor op. Ik beoordeel het niet als zondig en ik beschouw homo's vanwege hun homofilie en homoseksualiteit dan ook niet als zondaars. In die visie sta ik redelijk alleen op een refo-forum, dat begrijp ik, maar ik ben wel tot deze visie gekomen, omdat ik zag hoe onpraktisch en onaangenaam het officiële standpunt uitpakte. Het moet met allerlei gedraai en gekronkel in de praktijk worden gebracht, met eindeloos veel verdriet, onzekerheid en onbegrip bij de mensen die het aangaat. Homo's zelf kunnen er in iedere geval geen kant mee op en hun familie vaak ook niet. Vandaar.
...en satan...daar heb ik niets mee, die kan de pot op.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 12:11

Jouw stukje is zeker niet dom Teus. Heerlijk, die ondertoon weer. Alsof je achterlijk bent.
Sommige mensen begrijpen gewoon niet wat de listen van satan inhouden. Ze begrijpen schijnbaar ook niet dat er mensen zijn die zonden kunnen veroordelen (ook bij henzelf) en zondaars liefhebben. Dat dit naast elkaar kan bestaan. Zoals Jezus deed. Hoe komt dat toch dat er mensen zijn die dit niet kennen?

Hoe zou dit nu komen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 13:14

Johan100 schreef:Jouw stukje is zeker niet dom Teus. Heerlijk, die ondertoon weer. Alsof je achterlijk bent.
Sommige mensen begrijpen gewoon niet wat de listen van satan inhouden. Ze begrijpen schijnbaar ook niet dat er mensen zijn die zonden kunnen veroordelen (ook bij henzelf) en zondaars liefhebben. Dat dit naast elkaar kan bestaan. Zoals Jezus deed. Hoe komt dat toch dat er mensen zijn die dit niet kennen?

Hoe zou dit nu komen?

Ik zou willen volstaan met de oproep om mijn bericht over de tegenstrijdigheid die Teus introduceert in het vermeende optreden van satan nog eens te herlezen en daarop een inhoudelijke en zinnige bijdrage te baseren.

uw favoriete tegenstander,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 14:26

Teus schreef:(...)Je kent het geval van dat homostel dat een pak slaag gekregen heeft omdat ze hand in hand liepen.
Echt erg, dit moet terecht gestraft worden. Dit is m.i. satans werk, hij had de macht over de mannen die het gedaan hebben en zij luisterden naar hem of denk je dat God dit gewild heeft, Hij satan hiertoe opdracht gegeven heeft en satan handelt naar de wil van God? Als dit de werkelijke wil van God was deed hij het juist niet.(...)

Ja Teus, je merkt, ik ben er echt serieus mee bezig. Want ik heb nog iets ontdekt in het stukje waarover we al discussiëren. Namelijk nog iets in het bovenstaande citaat.
Zie ik het nu goed? Staat dat er werkelijk? Volgens mij zeg jij in bovenstaand citaat het volgende: Die jongens slaan homo' s in elkaar. En dat is slecht, zondig. Tot zover wat mij betreft akkoord.

Maar dan verbind jij er de volgende conclusie aan: omdat het zondig is, is het dus satans werk.
Eventueel heb je nog een alternatief, namelijk dat satan doet wat God hem influistert. Dat lijkt jou een zeer onwaarschijnlijk alternatief. Ook dat kan ik met je meevoelen.
Maar we hebben hier dus slechts twee scenario's in jouw denken:

1. De satan stuurt de zondige jongens direct aan om homo' s in elkaar te slaan. (dat is volgens jouw het geval)
2. God stuurt satan aan, die vervolgens de jongens aanstuurt om homo' s in elkaar te slaan. (onwaarschijnlijk)

Weet je wat ik mis?

Precies, het scenario dat niet God, niet satan, maar die jongens zelf de volle verantwoordelijkheid dragen voor hun keuze om homo' s in elkaar te slaan.
En dat is volgens mij overigens meteen het enige waarschijnlijke scenario. Ik zou zonde en schuld op basis van de Bijbelse boodschap altijd eerst bij de mens willen zoeken.

Ik begrijp wel dat het nu heel gecompliceerd wordt, want de vervolgvraag is dan natuurlijk: hoe komen die jongens er bij dat ze zulke homo 's in elkaar moeten (mogen) slaan? En dan kom je bij hun visie op homo' s, bij hun opvoeding misschien, bij waar ze door beïnvloed zijn. En dan ligt de verantwoordelijkheid misschien nog wel breder. Heeft het een maatschappelijke achtergrond (een samenleving vind het geen punt dat homo' s in elkaar geslagen worden)?, heeft het een religieuze achtergrond (moskee en/of kerk hebben het niet zo op homo' s)?. Kortom, als we mensen verantwoordelijkheid geven, dan wordt het allemaal een stuk lastiger....aangezien wij allemaal mensen zijn en ons dus opeens allemaal moeten afvragen: wat is mijn persoonlijk aandeel in de misstanden die ik om me heen zie?

Ik denk dat je wel met me mee zult voelen en graag dit scenario (namelijk de verantwoordelijkheid van mensen zelf) aan je lijstje wilt toevoegen, zonder het alleen bij de 2 genoemde mogelijkheden (God of satan) te houden.

(Zie ook mijn eerdere bijdrage in dit topic over de middenpositie die ik bepleit)
Wat past deze post hiermee toch weer prima in het topic-onderwerp. =D>

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 14:40

Johan100 schreef:Sommige mensen begrijpen gewoon niet wat de listen van satan inhouden.

Johan100, in het licht van zoveel expertise moet ik inderdaad toegeven dat ik niet begrijp wat de listen van satan inhouden. Op dat vlak ben ik dom. Ik verwijs iedereen die van de hoed en de rand wil weten omtrent de listen van satan daarom graag door naar de expert op dit gebied, Johan100, die waarschijnlijk het goede netwerk heeft om die listen wel te begrijpen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten