Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2017 15:52

Bambi schreef:Door mensen wijs te maken dat de hel en zelfs hij niet bestaan, maar een verzinsel zijn van de machthebbers om mensen angst in te boezemen en ze zo onder de duim te houden enz

Dat is één van zijn ergste leugens.
Ik sprak laatst iemand die zei: o misschien bestaat hij wel hoor, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel.
Bambi schreef:Als je bedenkt dat ik bij de GerGem ben opgevoed en een broer en zus heb, die zelfs belijdenis hebben gedaan en die al die punten op de Koran na geloven en Jezus maar als mens zien en hun kinderen die ook bij de GerGem opgevoed zijn, niet eens meer in God geloven, dan weet je wel hoe hij met zijn listen bezig is

Dat is heel verdrietig, vooral voor je ouders!

In Openbaring staat dat velen zich in de eindtijd zo zullen verharden en de afgoden blijven aanbidden, dat ze zich niet willen bekeren.
Hoe kun je dan de macht van satan blijven ontkennen? Het zijn toch niet alleen de ongelovigen die zouden moeten sidderen, juist niet.

Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.
Marcus 13
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2017 16:14

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 21 apr 2017 22:21

3parels schreef:(...)De natuurlijke mens staat alleen onder zijn invloed, satan houdt hen verblind. (...) Daarom doet satan er alles aan om mensen in deze verblindheid te houden.(...) Zo houdt hij de refokerken voor dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat, dat er erg veel zondebesef nodig is en dat je eerst moet weten dat je uitverkoren moet zijn. (...) De evangelische mensen houdt hij voor dat je gewoon even een zondaarsgebedje kan doen en dat alles in orde is en dat je zo verder kan leven in de wereld. (...) De wereldse mensen die God niet willen, houdt hij voor dat christenen dom zijn. Dat God niet bestaat en dat de evolutietheorie waar is. (...) Maar ook met de christen, die Jezus werkelijk wil navolgen is hij erg druk. (...) Hij verstoort hun gebeden. Laat vloeken in hun hoofd klinken en geeft hen onreine gedachten. Stopt hun hoofd vol met leugens, zodat ze onzeker worden over hun zaligheid. Wil Gods eer roven door hun zwakke plek te gebruiken om hen tot zonde te verleiden en daarna aan te klagen, zodat ze over zichzelf weeklagen en denken dat God hen zo niet meer wil hebben. Als hij de kans krijgt maakt hij hun leven tot een hel, omdat hij weet dat hij ze straks niet meer zal hebben. Wanneer ze zonde aan de hand houden, grijpt hij zijn kans en probeert hen in deze zonde te verstrikken zodat ze er niet uit los komen.(...) Satan is een werkelijkheid. En wat doen we er tegen?(...)


Ik krijg uit bovenstaande compilatie toch sterk de indruk dat alles waaraan mensen zich bezondigen, alles waarin mensen ongehoorzaam zijn aan God, alles waarin mensen ongelovig, vijandig en afkerig zijn ten opzichte van God, eigenlijk niet hun eigen schuld is. Satan zit er achter.
Dit komt mij voor als een vorm van determinisme, die we alleen kennen van ontspoorde visies op goddelijke predestinatie. Die laatste eenzijdigheid leidt er toe dat mensen volkomen passief kunnen worden en onverschillig. God kiest de uitverkoren, daar is nooit meer iets aan te veranderen, het gaat zoals het moet gaan. Reactie: we zien wel, want elke geloofsactiviteit die ik zelf ontplooi is óf totaal ijdel (omdat je probeert te geloven, terwijl dat volgens het plan van God uitgesloten is en toch nooit zal gebeuren) of het is een volkomen passief soort geloven dat God zonder jou in jou werkt en dat vanzelf wel eens een keer zal beginnen als dat de bedoeling is. Afwachten dus.
Terecht zullen veel christenen bezwaar maken tegen zo'n volstrekt lijdelijke voorstelling van geloof.
Maar hier proef ik toch iets soortgelijks. De mens, ongelovig, gelovig of werelds (iedereen dus) wordt volstrekt geringeloord door satan. Hij zit overal achter, je kunt nooit ontsnappen aan zijn listige bemoeienis. Het gevaar bestaat dat deze visie ook een soort lijdelijkheid met zich meebrengt in de zin dat wat we ook geloven, we nooit meer verlost worden van deze boze. Hij lijkt alle macht te hebben in henmel en op aarde en alle mensen te kunnen beïnvloeden. In de theologie zouden we spreken van een hoog satansbeeld.
Maar wat betekent dat voor ons Godsbeeld? Blijft er nog wel wat te regeren en te overwinnen over voor Hem? En scherper nog: welke betekenis kan Jezus Christus nog krijgen in dit door en door gedetermineerd zijn door de werken van satan?. Is Jezus Christus hier ook aan onderworpen? Het lijkt er wel op, wanneer de macht van satan zo ontzettend groot beschreven wordt, zo alomtegenwoordig en zo volstrekt gelijk voor zowel gelovigen als ongelovigen.

De kern van determinisme is eigenlijk: er wordt met mij gedaan, ik kan zelf niets sturen, al mijn activiteiten worden gecontroleerd, alles wat ik doe of ga doen ligt vast en daarom kan niemand mij eigenlijk aanspreken op wat mij overkomt of hoe mijn leven zich voltrekt. Ik ben niet langer verantwoordelijk, geef mij dan ook de schuld niet. Als je in dit klimaat zou vragen: "En wat doen we er tegen?" dan zou het enige correcte antwoord zijn: "niets".

En zo verzeilen we in volstrekt onchristelijk vaarwater. De kerngedachte van schuld en zonde is dat de mens wel degelijk kan worden aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Door steeds zo dicht tegen een deterministische visie aan te leunen, verdwijnt dit uit beeld en kweek je christenen die met hun handen omhoog gaan zitten om aan te geven dat zij er zelf niet zoveel aan kunnen doen.
De een heft de handen in arren moede omhoog en zegt: God moet mij geloof geven.
De ander heft zijn handen even machteloos omhoog en zegt: de satan houdt mij bij het geloof vandaan.

Beide reacties lijken mij niet goed.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2017 22:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 22 apr 2017 09:46

Bambi schreef:Das niet waar Gavo
Satan zit achter alle listen, maar het is aan de mens hoe hij daar op reageert.
Weer datzelfde als bij de zondeval. De satan verleidt en wat doet de mens, gaat hij er op in, laat hij zich verleiden, of blijft hij staande (met de wapenuitrusting) en zoekt hij God.

Tja, ik zie het toch anders. Als je overmand wordt door twijfel en angst, als je bevreesd achterom gaat kijken, als je ingaat op verleidingen, verzoekingen, verslavingen of als je andere gevaarlijke wegen bewandelt waarbij je opzettelijk en doelbewust geestelijke gevaren opzoekt, dan komt dat toch echt omdat je niet uit geloof leeft. Je geeft de satan dan plaats en ruimte. En het is te wijten aan ongehoorzaamheid.
De betekenis en kracht van satan is dus rechtstreeks afhankelijk van ons geloofsleven. Satan is geen zelfstandige godheid. De oproep tot geloof, tot vertrouwen is daarom zo belangrijk. Als we niet meer worden aangevuurd om ons geloof te bouwen op wat ons in het Evangelie wordt aangeboden en beloofd, dan ontstaat vanzelf dat onverschillige en ongelovige vacuüm, waarin satan tot leven wordt gewekt. Wij zijn er zelf verantwoordelijk voor of satan een relevante grootheid wordt in ons leven of niet. Waarom? Omdat wij de weg van geloof kennen. Omdat die ons verkondigd is. Dat is de verantwoordelijkheid waar ik het steeds over heb. Wij zijn niet langer te ver-excuseren.

Mijn conclusie is derhalve, hoe pijnlijk die ook is: waar christenen hun mond vol hebben van de grote kracht en enorme mogelijkheden van satan, van zijn sluwheid, spitsvondigheid, zijn lange arm, zijn duivelse verstop-partijen, zijn geheime operaties en zijn realiteit, daar ontbreekt een gezond geloofsleven. Dat is dan de harde realiteit.

Het gevaar is dat de realiteit van Jezus Christus, Zijn overwinning op de dood en de door Hem opnieuw geopende toegang naar God wordt verdrongen door een door ons gevreesde realiteit van satan, die dit alles weer teniet schijnt te kunnen doen. Nou, dat kan hij niet. Het is wel zo dat de realiteit van Jezus Christus door ongeloof uit beeld kan verdwijnen. Dan komt satan inderdaad weer op de troon en dan lijkt zijn bedreigende aanwezigheid op de achtergrond weer een realiteit te worden. Hoewel hij ten principale verslagen is.

Dus nogmaals: wat moet ik doen om zalig te worden? (dat is: verlost te zijn van de boze?). Het antwoord ken je: "geloof alleen".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2017 10:18

gravo schreef:Tja, ik zie het toch anders. Als je overmand wordt door twijfel en angst, als je bevreesd achterom gaat kijken, als je ingaat op verleidingen, verzoekingen, verslavingen of als je andere gevaarlijke wegen bewandelt waarbij je opzettelijk en doelbewust geestelijke gevaren opzoekt, dan komt dat toch echt omdat je niet uit geloof leeft. (.......)

Dus nogmaals: wat moet ik doen om zalig te worden? (dat is: verlost te zijn van de boze?). Het antwoord ken je: "geloof alleen".


Wat een verdraaide voorstelling van zaken geef je steeds. Satan is realiteit, dat kun je in de Bijbel lezen. Dat ontken je steeds. In plaats daarvan kom je met allerlei 'vrome' praat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2017 10:21

Marnix schreef:Beter dan dat belerende: Je neemt de Bijbel niet serieus, ga maar eens daarin lezen en bidden om de Geest, je kan hier beter vertrekken. Over hooghartigheid gesproken...

Zit je wat dwars, jongen? Dat ik zei in topic 'genesis 1 en 2' dat je off-topic ging en krijg ik dat hier nu vervolgens op m'n bordje?
Ik heb het al anders geschreven dan dat jij hier ervan maakt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 22 apr 2017 10:35

Johan100 schreef:Wat een verdraaide voorstelling van zaken geef je steeds. Satan is realiteit, dat kun je in de Bijbel lezen. Dat ontken je steeds. In plaats daarvan kom je met allerlei 'vrome' praat.

Sorry, maar jij maakt van satan nu een geloofsbelijdenis. Reageer eens op de door en door christelijke stelling de opstanding van Jezus Christus is realiteit. En zet die realiteit nu eens af tegen die van satan. Wordt satans realiteit daar niet door gerelativeerd (om niet te zeggen: geminimaliseerd)?
Als je het niet erg vind houd ik het op de boodschap van het Evangelie, ik geloof het, ik omarm het. En ik voel me meer thuis bij de boodschap van de engelen ("vreest niet") dan bij welke angstige boodschap over satan dan ook. Die kan mij gestolen worden.
Graag sluit ik nog even "vroom" af met de woorden van de psalmdichter, waar deze in Psalm 42:5 (berijmd) zingt:

Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.


Altijd maar weer die Psalmen.
Kinderkens, vertroost elkander met deze woorden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2017 10:49

gravo schreef:Sorry, maar jij maakt van satan nu een geloofsbelijdenis. Reageer eens op de door en door christelijke stelling de opstanding van Jezus Christus is realiteit. En zet die realiteit nu eens af tegen die van satan. Wordt satans realiteit daar niet door gerelativeerd (om niet te zeggen: geminimaliseerd)?
Als je het niet erg vind houd ik het op de boodschap van het Evangelie, ik geloof het, ik omarm het.


Prima, dat mag je vinden en dat mag je doen. Maar dat sluit niet uit dat satan realiteit is. Het één sluit het ander niet uit.
Jij ontkent het bestaan van satan. Je bent de enige als ik het goed heb die telkens met het woordeke 'angst' komt aanzetten. Dat zegt waarschijnlijk iets over jou. Terwijl je ook gewoon nuchter het bestaan van satan kunt toestemmen. Zullen we gewoon nuchter kijken naar wat de Bijbel zegt?

Ik sluit af met de woorden uit 1 Petrus 5:8:

Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou mogen verslinden;

Nog een paar vragen om over na te denken.
Wanneer is satan eigenlijk uw tegenpartij? En wanneer merk je dat? Wanneer krijg je onderscheidingsvermogen om het werk van goede en kwade geesten te onderscheiden?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 22 apr 2017 11:23

Johan100, hou je niet van de domme. Doe niet net alsof het woord satan een heel neutraal woord is, waar je noch angst noch vreugde bij hoeft te voelen. Uiteraard verbind ik "angst" aan satan. Daar is hij toch voor uitgevonden? Jij citeert de gedachte uit de Bijbel "rondgaan als een briesende leeuw". Nou, dan weten we toch genoeg. Da's geen fijne jongen, die satan. Oppassen.
Iedereen die onophoudelijk spreekt over de gevaren, listen en insluipingen van satan, die verwoordt daar angst voor satan mee. Dat is zo klaar als een klontje. (Jammer dat veel christenen daar zo mee zijn gepreoccupeerd).
Satan is geen neutraal begrip, net zoals de vermeldingen van bijvoorbeeld de nieuwe gymleraar, een IKEA-kastje, het getal pi of de aankoop van een kilo tomaten dat wel zijn.
En dan nu de antwoorden:

Wanneer is satan eigenlijk uw tegenpartij? Als wij de duivel een plaats geven.
En wanneer merk je dat? Als je wegzinkt in het water. Net als Petrus, wanneer hij van ongeloof beticht kan worden, door zijn ogen niet op Jezus te richten, maar op het gevaar.
Wanneer krijg je onderscheidingsvermogen om het werk van goede en kwade geesten te onderscheiden? Door op te wassen (te groeien) in het geloof, zodat we niet meer zo snel heen en weer worden bewogen als een riet in de wind, maar volhardend zijn. Net als de geloofsheld Polycarpus: "De Heer heeft mij tachtig jaar niet beschaamd, zou ik Hem dan nu verloochenen?" Hij lacht het gevaar in zijn gezicht uit, omdat hij het niet langer als gevaar ziet. De nuchterheid komt hier voort uit de wetenschap dat satan geen werkelijke bedreiging is als men gelooft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2017 11:47

gravo schreef:
Iedereen die onophoudelijk spreekt over de gevaren, listen en insluipingen van satan, die verwoordt daar angst voor satan mee. Dat is zo klaar als een klontje.
Ik houd me niet van de domme. Dit is zoals ik het zie. Er wordt niet onophoudelijk over gesproken, er wordt bijna nooit over gesproken en nu is er een topic geopend daarover en jij doet het overkomen alsof er alleen maar over gesproken wordt. Jij ontkent zijn invloed. De andere keer zijn bestaan. Etc.
Jij stoort je duidelijk aan dit onderwerp, daarom heb ik je de tip gegeven het maar links te laten liggen.

gravo schreef: En dan nu de antwoorden:

Wanneer is satan eigenlijk uw tegenpartij? Als wij de duivel een plaats geven.
Nee! Dat is geen logisch gevolg. De duivel als tegenpartij geldt voor wedergeboren mensen.Van nature volgen wij satan automatisch. Ook niet-gelovige mensen kunnen last hebben van satan. Denk aan Saul.

Voor de rest kan ik me er wel in vinden.

Het heikele punt is dat je zijn bestaan de ene keer ontkent en de andere keer dat je satan niet teveel eer wilt toedichten. Dat laatste zie ik niemand doen. Het eerste, het ontkennen van satan is gewoon onBijbels.

We kunnen het daarover blijven hebben en er welles-nietes van maken, maar ik schud het stof maar van mijn voeten denk ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 22 apr 2017 12:33

Johan100 schreef:(...) Er* wordt niet onophoudelijk over gesproken, er* wordt bijna nooit over gesproken en nu is er een topic geopend daarover en jij doet het overkomen alsof er alleen maar over gesproken wordt. (...)

Ik help het je hopen. De laatste tijd proef ik een zekere voorliefde en fascinatie voor onderwerpen als satan, antichrist en eindtijd. We gaan het maar turven, stel ik voor.

gravo

* bedoeld wordt: de gevaren, listen en insluipingen van satan [gravo]
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2017 12:38

gravo schreef:Ik help het je hopen. De laatste tijd proef ik een zekere voorliefde en fascinatie voor onderwerpen als satan, antichrist en eindtijd.

Waar proef je dat, ik neem aan dat je niet elke zondag in een OGG of GGiN zit.
Je hebt het van horen zeggen dus?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 22 apr 2017 14:03

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2017 17:06

mona schreef:Sorry dat ik even tussenbeide kom.
(...)
Geen probleem. Ben het ook nog eens met je eens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron