Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2017 22:23

Ik vind je bijdrages interessant en leerzaam Gravo!

En dingen herhalen is vaak een teken van geduld hebben met mensen Johan :) Misschien dat jij het half leest en niet serieus inhoudelijk wil reageren maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen ook zo is. En je moet ook kijken naar context. Misschien zitten jullie wel meer op 1 lijn dan het zo lijkt. Dat er door sommigen teveel macht aan de satan wordt toegeschreven, daar kunnen de meesten denk ik wel in meegaan. Dat anderen doen alsof er geen gevaar is want ach alles is toch al volbracht, dat weten we ook. Jullie voldoen daar beiden denk ik niet aan. Dus kan je discussieren over links van het midden, rechts van het midden. En Gravo neemt daar de tijd voor, komt met goede inhoudelijke argumenten en jij reageert al snel op een manier waarmee je hem niet serieus behandelt. Je vult van alles in, wil jezelf een goed gevoel geven, probeert te overschreeuwen, je reacties zijn deels gefilosofeer. Als je minder geduld hebt dan Gravo, misschien moet jij dan het onderwerp links laten liggen ipv na 2x heen en weer praten niet meer verder komt dan op de man spelen. Je kan ook zelf zeggen: Ik ben hier klaar. Oh en nog een tip: lees de Bijbel en bidt om de Geest die we allen nodig hebben! :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 19 apr 2017 23:06

Johan100 schreef:Ik heb zo het vermoeden dat je (deels gefilosofeerd?) woorden weinig tot geen uitwerking hebben, Gravo. Al je inzet ten spijt. Misschien moet je dit onderwerp dan maar links laten liggen i.p.v. telkens dingen te herhalen? Tip. Nog een tip; lees de Bijbel en bidt om de Geest die we allen nodig hebben.

Het zou vreemd zijn als ik mezelf niet zou herhalen. Ik heb het vaste vermoeden dat wanneer het christendom haar zwaartepunt gaat verplaatsen naar satan, eindtijd en vereenvoudigingen van fundamentalistische aard (dat is mijn oordeel over de crisis in het huidige westerse christendom), dat zij dan zwak komt te staan, omdat zij overal gevaar ziet, overal dreiging, overal satan en eigenlijk geen steun meer heeft aan het oude vertrouwen (dat niet meer gevoed wordt) , het geloof, de troost die wordt ontleend aan wat Jezus Christus ten diepste, ten breedste, ten hoogste en ten principale betekent. Ook de waarde van de eeuwige onveranderlijkheid van God wordt minder. Wij voelen ons heen en weer geslingerd door deze tijd van afval, liefdeloosheid en onrecht en God lijkt voor veel christenen niet langer de rust te kunnen schenken in hoofd en hart. Opgejaagd, zo ervaar ik veel christenen. Getuige alle verwoede pogingen tot verdedigingen die aangedragen worden om toch vooral Gods bestaan te bewijzen voor zichzelf en voor anderen.

Die teloorgang gaat me aan het hart. Het is de teloorgang van een religie, die het niet langer met geloof alleen waagt, maar die zekerheid wil hebben door eigen waarneming. God moet aanwijsbaar worden, bewijsbaar, zichtbaar, traceerbaar, God moet een stoffelijke zaak worden. Wij willen anderen confronteren met de onweerlegbaarheid van Gods aanwezigheid en dat lukt ons niet. Een van de uitwassen van deze in wezen moderne kijk op het geloofsgoed (willen aanraken en dan pas geloven, net als Thomas) is al die aandacht voor concrete dingen.

En dat kan kennelijk net zo goed iets van satan zijn. We worden kennelijk net zo goed bevestigd in onze religieuze opvatting door een aanwijsbare daad van satan, een aantoonbare bezetenheid of een anekdote van duivelse inmenging, als we bevestigd worden door een echte genezing, een teken van de hemel, een stem, een aanwijzing of een andere concrete, fysieke, aanraakbare manifestatie van God.
Wij willen bewijs hebben, zekerheid, met eigen ogen zien. Al is het maar iets. Desnoods ontdekken we satan achter de dingen. Als we er maar vat op krijgen. Zomaar geloven en daarvan dan aannemen dat dat genoeg is voor tijd en eeuwigheid. Dat kan bijna niet meer in onze westerse ogen. We willen het begrijpen. We willen het beheersen, we willen weten waar God is, wat Hij doet, hoe Hij het doet. En ook de tegenkrachten in kaart brengen. De gevaren, de valkuilen. De mensen, de dingen, de ideeën, de kerken, de gelovigen moeten worden onderscheiden in goed of fout. En zo ontstaat het onderlinge wantrouwen, de complot-theoriën, de roddels over andere christenen. Al gauw wordt satan ingezet: hij is hier, hij is daar. Bang om iets te missen. We spieden rond in kerk en wereld, omdat we nergens meer zeker van zijn. Andere christenen zijn misschien wolven in schaapskleren. Er zullen valse christussen opstaan, niet een ieder die zegt: "Here, Here"...enzovoorts, enzovoorts.
Nerveus, dat is het woord. We geloven het niet zomaar meer. Het einde komt. Bloed en vuur en rookdamp.

We hunkeren naar vastigheid en we zoeken het niet in het geloof, niet in hemelse, geestelijke dingen, maar we zoeken het hier en nu, op aarde, in onze tijd, in onze geschiedenis. We verschuilen ons, kruipen bij elkaar. We bouwen een huis op het zand. We zoeken de Levende bij de doden.

En daarmee komt de unieke weg van vertrouwen en geloof te vervallen. Niet langer is die overgave leidend (waarin we in blind vertrouwen op het gezaghebbende Woord van God, zoals Abraham de vader aller gelovigen deed en zijn levensreis begon, en Mozes en Elia en Jezus), maar ons eigen inschattingsvermogen wordt leidend. Eerst zien, dan geloven. En op dat moment is de toegang gesloten. Want alleen door geloof worden we zalig en niet door aanschouwen. Hoe moeilijk is het voor een rijke (voor wie alles concreet aanwezig is, als bezit, waar je vat op hebt en controle) om in te gaan in het Koninkrijk van God.

In dat bredere licht van de crisis in het westerse christendom bezie ik de ontwikkelingen, waarvan het obsessieve spreken over satan en zijn werk ook maar een symptoom is. Er is op de achtergrond meer aan de hand.
Grote onzekerheid bij christenen over de vraag of geloof alleen ons nog wel gaat redden.
Daardoor ontstaat die paranoia.

gravo

PS.
De oplettende lezertjes zullen vast wel enkele Bijbelplaatsen hebben kunnen vinden in bovenstaande tekst, mocht daar twijfel over zijn.
Even tussendoor een kleutervraagje: "Kun jij ze ook aanwijzen?"
Mijn bijdragen op dit punt zijn denk ik helder en consistent geweest. Over de uitwerking van deze topics kan ik geen zinnig woord zeggen. Verder neem ik de raad van Johan100 ter harte en laat ik het hier voorlopig bij.
Gode bevolen
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2017 06:43

Marnix schreef:Ik vind je bijdrages interessant en leerzaam Gravo!

En dingen herhalen is vaak een teken van geduld hebben met mensen Johan :) Misschien dat jij het half leest en niet serieus inhoudelijk wil reageren maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen ook zo is.

Dat denk ik wel, gezien de ontwikkeling in het topic. Over de rest van je bijdrage, je kunt natuurlijk wel kinderachtig gaan papegaaien, maar daar schieten we niks mee op.
gravo schreef:
(...)De oplettende lezertjes zullen vast wel enkele Bijbelplaatsen hebben kunnen vinden in bovenstaande tekst, mocht daar twijfel over zijn.
Even tussendoor een kleutervraagje: "Kun jij ze ook aanwijzen?"

Ik denk dat je maar beter afscheid kunt nemen in dit topic i.i.g. idd. Het gaat me aan het hart dat je zo hooghartig doet (wie denk je wel dat je bent?) en je de Bijbel niet zo serieus neemt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2017 08:04

Beter dan dat belerende: Je neemt de Bijbel niet serieus, ga maar eens daarin lezen en bidden om de Geest, je kan hier beter vertrekken. Over hooghartigheid gesproken...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2017 08:45

gravo schreef:De oplettende lezertjes zullen vast wel enkele Bijbelplaatsen hebben kunnen vinden in bovenstaande tekst, mocht daar twijfel over zijn.
Even tussendoor een kleutervraagje: "Kun jij ze ook aanwijzen?"
[/i]

Als je degenen die het niet met jou eens zijn zo met dédain tegemoet treedt, slaat de discussie natuurlijk zo dood als een pier.
gravo schreef:en laat ik het hier voorlopig bij.

Ach ja, benieuwd hoe lang dat voorlopig duurt.
Marnix schreef:Beter dan dat belerende

Pardon Marnix. Je opponenten aanspreken als kleuters is niet belerend?
Marnix schreef:Over hooghartigheid gesproken...

Dit topic gaat over de invloed van de duivel, die door sommigen wordt ontkend. Wie of wat zorgt er nu voor dat deze discussie niet op vriendelijke wijze wordt afgerond, met respect voor elkaars mening?
Satan lacht hoor. Hij vindt het wel prima zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor mona » 20 apr 2017 08:49

Sorry dat ik even tussenbeide kom.
In het topic 'geheiligd?' heeft Gravo mij er van verzekert, content te zijn met zijn woordkeuze.
Ik zelf vind het eerder topic-vervuiling.
Het is zo storend en vermoeiend om steeds maar die denigrerende toon in de discussies te moeten aanhoren. In elke discussie komt dat weer terug.
Zo kan er forum-moeheid ontstaan.
Het komt niet door de inhoud van Gravo's bijdrages, maar om de toon.
En ik ben er van overtuigt dat in een gesprek, de toon de muziek maakt.
Ik weet dat dit mijn aambeeld is waar ik hier vaak op zit te timmeren. Maar ook deze discussie laat weer zien dat de toon, een discussie aangenaam of storend kan maken.

In het topic geheiligd, vroeg ik aan Gravo:
Ik hoop dat je je mbt tot je woordkeus wat in wilt houden. Je bent oud en hopelijk wijs genoeg om op een normale manier te discussiëren.
Zijn antwoord was:
Verder ben ik, ondanks je waarschuwende opmerking, content met mijn eigen woordkeuze.

Dan houd voor mij een discussie op.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Cathy » 20 apr 2017 10:15

Cathy al eerder schreef:Even in het algemeen: ik vind het wel jammer dat zo veel discussies met allerlei ‘ad hominems’ gepaard gaan. Het is gewoon verkeerd.


Verder moet het mij van het hart dat ik het heel vaak met Gravo eens ben en dat ik geniet van zijn bijdragen.
Vaak gaan ze gepaard met een humoristische of licht sarcastische ondertoon die ik zeer waardeer.
Ik voel het 'denigrerende' in zijn bijdragen dan ook helemaal niet.
Hij legt vaak de vinger op de 'zere plek' en dat doet kennelijk pijn.

Wanneer dan alweer de een de ander meent te moeten verwijten de Bijbel niet serieus te nemen en het advies meent te moeten geven om te stoppen met reageren .... =; =; =;
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor tulp » 20 apr 2017 10:58

Iedereen heeft bepaalde mensen die in je allergie zitten. Mogelijk door woordkeuze, door de toon waarop de ander dingen verwoord, door stokpaardjes die keer op keer bereden worden, het kan van alles zijn.
Misschien is het handig om posts van mensen waar je je aan ergert niet meer te lezen?
Ik doe dat tenminste zelf wel. Of ik denk erbij: ach ja, dat is zijn/haar manier van beleven en verwoorden, ik krijg er bultjes van maar een ander vind het wel fijn om te lezen.
Zoveel hoofden, zoveel zinnen... niet reageren op iemand mag ook gerust.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 20 apr 2017 20:40

gravo schreef:Ik gebruik liever mijn eigen woorden, waar ik over nagedacht heb. Ik getuig graag van de heerlijkheid, de genade, de levenskracht die ik in het geloof heb ontvangen.

Zou het alsnog graag eens van je vernemen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2017 23:11

Kennelijk bevalt het een paar mensen in dit topic niet wat Gravo geschreven heeft over de duivel, maar probeer toch maar inhoudelijk te blijven.

@ Gravo, ben je evenals ik van mening dat de duivel in het vlees is en niet in de geest?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor mona » 21 apr 2017 10:12

mohamed schreef:Kennelijk bevalt het een paar mensen in dit topic niet wat Gravo geschreven heeft over de duivel,

Lees nou eens wat ik schrijf:
mona schreef:Het komt niet door de inhoud van Gravo's bijdrages, maar door de toon.


Het is een discussieforum, dus ik heb niet de verwachting dat we hier allemaal hetzelfde denken.
Als ik vraag om een prettige toon, wil dat niet zeggen dat iemand dezelfde mening als mij moet hebben.

Cathy schreef:Hij legt vaak de vinger op de 'zere plek' en dat doet kennelijk pijn.

Ik heb het niet over pijn, ik heb over de toon...

Ben ik nou zo onduidelijk? :-k
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 21 apr 2017 10:50

Lectori salutem,

Die hele boom die nu wordt opgezet over de "toon van gravo" bestempel ik als kleinzerigheid. Het is een bekende afleidingsmanoeuvre, wanneer men inhoudelijk niet verder wil praten. Dan wordt de vorm of de persoon maar aangepakt in plaats van de inhoud.

Die "toon" is overigens geen garantie voor beschaafd converseren. Hoe netjes op toon het ook gezegd is, er is meermalen gesuggereerd dat satan mij aan het gebruiken is via mijn bijdragen of in mijn zienswijze. Netjes op toon hoor, maar toch een zeer beledigende en inderdaad ad hominem aanval. Van mij mag het, maar we moeten de wapens die we zelf hanteren de ander niet verwijten. Eén van mijn "wapens" is de ironie. Soms kan de mallotige tegenstrijdigheid van een bewering alleen boven tafel komen door de potsierlijkheid ervan in een humoristische kritiek te tonen. Op dit forum zijn daar legio mogelijkheden voor.
Graag ga ik nu weer inhoudelijk verder.

vale,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 21 apr 2017 11:18

mohamed schreef:(...)ben je evenals ik van mening dat de duivel in het vlees is en niet in de geest?

Ik zit in dubio over wat je hier bedoelt. In Ef. 6,12 lezen we: "Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht".
En ook wordt de satan vaak als een bezetenheid gekenschetst. Kennelijk zoekt satan een woning in ons mensen (of in zwijnen, zoals het verhaal van de bezetene in Gadara toont). Het is zeker zo dat satan niet hoort bij "het geestelijke", als tegenovergestelde van "het natuurlijke". De wedergeboorte doet een nieuwe mens ontstaan. Satan woont niet in de nieuwe mens, maar in de oude mens. Over het algemeen zie ik satan als de personificatie van de verleiding, de twijfel, de aantrekkingskracht die het natuurlijke op ons houdt (macht, bezit, eer, lust, wraak, egoïsme). Als we daaraan toegeven zeggen wij de gelovige houding weer vaarwel en geven we weer toe aan het ongeloof. We proberen dan weer houvast te krijgen aan materiële dingen en zeggen het vertrouwen in het geloofsgoed weer op. We willen weer letterlijke bevestigingen krijgen, grip krijgen, het in handen hebben en we vertrouwen niet langer op dat wat ons is beloofd. Die verleiding is dus een geestelijk gevaar.

De moeilijkheid zit er voor mij in die gevaren te laten samenvallen met concrete dingen, mensen of omstandigheden. Dan krijg je allerlei subjectieve beweringen die nooit consistent zijn. Als je zegt dat het halen van je rijbewijs een teken is van God, is het niet behalen daarvan dan een teken dat satan het op je gemunt heeft? Als een politieke partij die niet je voorkeur heeft wint, is het dan terecht om daar direct de hand van satan in te zien? Is Trump van God of van satan? Beide meningen kun je nu horen. Tja, wat is het nou? Ruzies eindigen niet zelden in verwijten dat de ander de werken van satan uitvoert. Met name ruzies in christelijke kring. Ik haal mijn schouders er maar over op. Te makkelijk, naar mijn idee. Zo moeten we satan nog dankbaar zijn, omdat hij onze belangen zo goed dient. Hij fungeert immers als de fout-sticker die wij op onze opponenten kunnen plakken?

Ik bedoel maar, dan hebben we het wel over vlees, maar dat is dan toch gewoon het menselijke verdorven vlees, het vleselijke van de gevallen mens? Ook zonder satan gat het al voldoende mis in de wereld. Maar al te vaak wordt satan gebruikt om te maskeren hoezeer wij zelf verantwoordelijk zijn voor al het zondige, het kwade en het diabolische dat wij mensen kunnen aanrichten tegen elkaar en onszelf.

Bij gebrek aan duidelijkheid heb ik me dus aangewend om in niets of niemand satan te zien. Voor mij is satan daarom een niet relevante grootheid en praktisch niet-existent, niet aan te tonen, meer een hersenschim dat een concrete gestalte. We hebben hem niet nodig en mocht hij nog wat voorstellen en in de zin hebben, dan vertrouw ik er op dat zijn macht al gebroken is.
Het is enorm aan te bevelen om satan te negeren en geen angst te ontwikkelen voor hem. Het leidt erg af van God en er gaat veel tijd in zitten.
Dat betekent ook helemaal niet dat we dan alleen staan in de wereld, of dat we dan meer gevaar lopen.
We hebben immers ons geloof in Jezus Christus nog? Dat is het enige nodige.
Laten we die toonhoogte, van vertrouwen en geloof, vasthouden en laten we verlost worden van de boze.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor 3parels » 21 apr 2017 14:55

Satan woont niet in mensen, ja in sommigen, die noemen we bezeten. Eva werd beïnvloed maar de satan woonde niet in haar. Na de val woont de zonde in de mens, niet de satan. De natuurlijke mens staat alleen onder zijn invloed, satan houdt hen verblind. Zo kunnen ze Jezus niet als waardevol zien wanneer ze verblind zijn. Daarom doet satan er alles aan om mensen in deze verblindheid te houden. Hij is druk met het verstoren van het brengen van het evangelie.
Zo houdt hij de refokerken voor dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat, dat er erg veel zondebesef nodig is en dat je eerst moet weten dat je uitverkoren moet zijn. En zo worden jongeren passsief en zodra ze de kans krijgen pakken ze wat ze pakken kunnen in de wereld. Als God t moet doen, waarom zou er ik dan nu niet even van genieten, als ik gered moet worden komt dat vanzelf? De evangelische mensen houdt hij voor dat je gewoon even een zondaarsgebedje kan doen en dat alles in orde is en dat je zo verder kan leven in de wereld. Geen afkeren van de wereld, je bent toch vrij van de wet? En zo denken velen gered te zijn, maar ze hebben geen levende relatie met Jezus. Ze bidden niet, keren zich niet af van de wereld en de zonde en vinden het erg mooi om zo christen te kunnen zijn. De wereldse mensen die God niet willen, houdt hij voor dat christenen dom zijn. Dat God niet bestaat en dat de evolutietheorie waar is.

Zo even een paar tactieken. Maar ook met de christen, die Jezus werkelijk wil navolgen is hij erg druk. Hij wil hun proberen te roven uit Gods hand, wat nooit zal lukken maar maakt het hen wel moeilijk. Hij verstoort hun gebeden. Laat vloeken in hun hoofd klinken en geeft hen onreine gedachten. Stopt hun hoofd vol met leugens, zodat ze onzeker worden over hun zaligheid. Wil Gods eer roven door hun zwakke plek te gebruiken om hen tot zonde te verleiden en daarna aan te klagen, zodat ze over zichzelf weeklagen en denken dat God hen zo niet meer wil hebben. Als hij de kans krijgt maakt hij hun leven tot een hel, omdat hij weet dat hij ze straks niet meer zal hebben. Wanneer ze zonde aan de hand houden, grijpt hij zijn kans en probeert hen in deze zonde te verstrikken zodat ze er niet uit los komen. Tenminste, dat probeert hij. Maar wanneer een christen zijn zonde belijdt, kan hij kracht putten uit Christus' kruisdood om staande te blijven in de geestelijke strijd.

Satan is een werkelijkheid. En wat doen we er tegen? Lees het laatste hfst van Efeze maar eens. De wapenrusting aandoen. Het woord voor waar houden. God vertrouwen op zijn woord. Dichtbij Hem leven, onze stille tijd nauwgezet doen. Wanneer we verzocht worden, moeten we in gebed gaan en kracht putten uit de bron die Jezus bloed heet. Ons overgeven onder alle omstandigheden. Gods stem volgen, de leugens ontmaskeren en staan op de waarheid, hoe zwaar dat ook is soms. We moeten waakzaam zijn. Satan is een adder in t gras, onzichtbaar door zijn schutskleur. Wanneer we denken dat alles veilig is valt hij aan. En soms hebben we niet eens door dat hij gebeten heeft. Dan kunnen we zijn verzoeking niet weerstaan en vallen we, voordat we het door hebben. En dat ziet satan graag. Maar grijp moed... de Heere wil ons sterk maken. Maak er een gebedspunt van als je veel strijd ervaart. En neem de waarheid aan!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2017 15:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten