Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 18 apr 2017 10:06

Ik heb 43 lezingen over Openbaring.
Uitgelegd door baptistendominee Koekoek.
Zeer interessant die meer willen weten over de eindtijd.
Ze duren 30 tot 45 min. per stuk en is mp3.
Als je interesse hebt kun je me je e-mailadres via pb of e-mailadres sturen, dan stuur ik ze je toe.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 10:17

Teus schreef:Ik heb 43 lezingen over Openbaring.
Uitgelegd door baptistendominee Koekoek.
Zeer interessant die meer willen weten over de eindtijd.
Ze duren 30 tot 45 min. per stuk en is mp3.
Als je interesse hebt kun je me je e-mailadres via pb of e-mailadres sturen, dan stuur ik ze je toe.

Is dat deze dominee, Teus? Link Dit is een kritisch stukje van iemand over een boek van ene Koekkoek. Ik vond dit stukje over ene Koekoek,H.G.
Na enig zoekwerk kwam ik hier ook uit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2017 11:12

gravo schreef:
Als dit verkeerd wordt opgevat, vind ik het gevaarlijke kletskoek. Het heeft wortels in het magische denken dat de Bijbel nu juist zo verfoeit. Elke keer dat de satan in Bijbelverhalen pogingen doet om een zekere eigen zelfstandigheid te verwerven of een gelijksoortige positie tegenover God in te nemen, wordt hij scherp terechtgewezen, onderdanig gemaakt of ronduit weggeblazen.

En wat gebeurde er met Job dan?
En wat bedoelt Paulus met:
Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.

gravo schreef:De duivel fluistert mij niets in.

Dan zou ik me maar zorgen maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 18 apr 2017 15:35

Teus schreef:Ik heb 43 lezingen over Openbaring.
Uitgelegd door baptistendominee Koekoek.
Zeer interessant die meer willen weten over de eindtijd.
Ze duren 30 tot 45 min. per stuk en is mp3.
Als je interesse hebt kun je me je e-mailadres via pb of e-mailadres sturen, dan stuur ik ze je toe.

Johan100 schreef:Is dat deze dominee, Teus? Link Dit is een kritisch stukje van iemand over een boek van ene Koekkoek. Ik vond dit stukje over ene Koekoek,H.G.
Na enig zoekwerk kwam ik hier ook uit.

Ja dat is hij, dit schrijft hij ook, hij staat in Alphen a/d Rijn
http://www.messiaan.nl/was-jezus-de-joodse-messias.html
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 18:43

Oke, dank.

Ook als niet wedergeboren mensen kunnen we last ervaren van satan.

*Denk aan mensen die satan hebben aanbeden of opgeroepen en niet meer kunnen loskomen uit zijn macht/invloedssfeer.

*Denk ook aan mensen die verstrengelt zitten in allerlei leer en dogma's en wetten en maar niet tot Christus kunnen komen. Alles is erop gemunt om mensen bij Hem vandaan te houden. We hebben onszelf al niet mee. We willen zelf ook niet. Als Jezus op de deur van ons hart begint te kloppen en je aan het zoeken brengt, komt satan erop af. Hij kan allerlei vloek- en andere godslasterlijke gedachten naar binnen werpen en je zo moedeloos maken dat je verslapt in het zoeken of zelfs helemaal ermee stopt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 18 apr 2017 19:49

Chaya schreef:(...)Dan zou ik me maar zorgen maken.

Weest in geen ding bezorgd.

Wat Job betreft, het is toch overduidelijk dat satan in dit verhaal geen sterke zaak heeft, dat Job zich niet laat chanteren en dat God in alles de hand heeft?
Het boek Job is nou niet bepaald een pleidooi voor een autonoom bestaan van satan. Hij krijgt wel vat op Jobs bezit en op zijn lichaam (in opdracht van God, notabene), maar niet op zijn geest.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 18 apr 2017 20:01

Johan100 schreef:De duivel is zo slim, ik weet bijna zeker dat hij hier ook mee gluurt op het forum. Allerlei spitsvondigheden worden er bedacht en ingefluisterd om homo-huwelijken goed te praten, etc. Hij hoopt maar dat hij geen realiteit is voor mensen, om mensen het verderf in te kunnen slepen.
Wedergeboren mensen zoals Paulus hebben er last van, een engel van satan die Paulus met vuisten sloeg. De zekerste prooien zijn degene die het achter hun ellebogen hebben en denken dat satan geen realiteit is. Mensen die denken dat ze wel even boven satan staan, boven Lucifer, ooit de grootste van de engelen, die rond gaat als een briesende leeuw om te kijken wie hij kan verslinden. Samen met een derde van alle gevallen engelen. Hoe maakt hem niet uit. In het paradijs kwam die ook op kousenvoetjes.

Beste Johan100, na de zondeval, na de gevallen engelen, na de verzoeking in de woestijn, na de verloochening en kruisdood van Jezus, na al die ogenschijnlijke overwinningen van satan, is er iets gebeurd. Iets definitiefs. Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat!. Met de Opstanding is alles in een ander licht komen te staan. Ik ga in geloof uit van die nieuwe en definitieve nieuwe situatie. De machten van geweld, kwaad en onrecht zijn principieel verslagen. Dat we dat nog niet zien met onze eigen ogen wil niet zeggen dat het geen realiteit is in het geloof. En alleen het gelovig zien telt in dezen. Wie niet gelovig ziet, ziet de omstandigheden weer, wordt weer bang voor de wereld, satan en het eigen vlees en zinkt weer in het water, net als Petrus (op wie de Heer notabene Zijn Kerk zou bouwen). Uit die twijfel wordt ook het spookbeeld van satan weer tot leven gewekt.
Maar opziende naar Jezus Christus, die dood geweest is en weer leeft, is er geen angst meer, geen satan, geen verdoemenis, geen dood.
Leef toch eens vanuit dit geloof. Overwin het kwade door het goede.

"... Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven, en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?" (Johannes 11:25-26)

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 18 apr 2017 20:27

Bambi schreef:
@Teus,

zolang jij je woorden aan God kan verantwoorden, is er niks aan de hand
En waarom zou je een andere naam nemen, omdat mensen je dan niet aan zouden vallen?
Nooit aanpassen aan de mens en zijn oordeel, maar aan God en Zijn mening


Je hebt gelijk Bambi, maar toch wordt je het wel eens zat.
De ene keer ben je er beter tegenop gewassen dan de andere omdat het altijd eenzijdig is.
Bij sommige doe je het nooit goed wat je ook schrijft, negativiteit is voor hen kennelijk vermakelijk.
Bidden voor die mensen is het enige wat je kunt doen.
Gelukkig zijn er ook reactie's en mensen waar je blij van wordt, dat maakt het weer goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 18 apr 2017 21:08

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 21:57

gravo schreef:
Beste Johan100, na de zondeval, na de gevallen engelen, na de verzoeking in de woestijn, na de verloochening en kruisdood van Jezus, na al die ogenschijnlijke overwinningen van satan, is er iets gebeurd. Iets definitiefs. Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat!. Met de Opstanding is alles in een ander licht komen te staan. Ik ga in geloof uit van die nieuwe en definitieve nieuwe situatie. De machten van geweld, kwaad en onrecht zijn principieel verslagen. (.......)

Nee, beste Gravo. Dit is niet de juiste Bijbelse voorstelling van zaken. Satan is realiteit, ook vandaag de dag.
Maar je schijnt er niet van te willen weten. Zijn zijn listen jou niet bekend?

2 Kor. 2: 9 Want daartoe heb ik ook geschreven, opdat ik uw beproeving mocht verstaan, of gij in alles gehoorzaam zijt.
10 Dien gij nu iets vergeeft, dien vergeef ik ook; want zo ik ook iets vergeven heb, dien ik vergeven heb, heb ik het vergeven om uwentwil, voor het aangezicht van Christus, opdat de satan over ons geen voordeel krijgt.
11 Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend.

De geestelijke wapenrusting (Efeze 6 vanaf vers 10)
10 Voorts, mijne broeders, wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

2 Kor.11: 13 Want zulke valse apostelen zijn bedrieglijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.
14 En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Laat deze teksten eens op je inwerken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 18 apr 2017 23:36

@Johan100
Ik proef een eenzijdige nadruk op het werk van satan. Dat is niet nodig. Jezus Christus is ons leven. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wie in Hem gelooft heeft eeuwig leven. Pasen is geen half werk. Ik kan hier wel allerlei teksten over de kracht en de overwinning van het geloof gaan noemen, maar ik hou niet van elkaar toespreken via Bijbelcitaten.
Ik gebruik liever mijn eigen woorden, waar ik over nagedacht heb. Ik getuig graag van de heerlijkheid, de genade, de levenskracht die ik in het geloof heb ontvangen. Het is nogal wat. Een nieuwe schepping, een nieuwe geboorte. Satan leidt onze aandacht af. Zou ook het steeds weer terugkeren naar het thema "satan" geen ijdele tijdverspilling zijn? Benedicere: goed spreken over God. Dat is onze opdracht. Het Evangelie is een Goede Boodschap, een boodschap van redding en bevrijding. Geloof, hoop, liefde, dat telt. Vreugde, vrede, dat zijn de vruchten van de Geest. Waar de Geest is, is vrijheid. Christus is alles en in allen.
Ik mis dergelijke dingen altijd zo op een refo-forum. Nooit wordt er uit geloof gesproken. Altijd is er die obsessie met zonde, schuld, eindtijd, satan, demonen, angsten, gevaren, pas op, pas op. Alsof we geen Hogepriester hebben. Alsof we geen Voorspraak hebben. Alsof er geen Middelaar is tussen God en de mensen. Alsof onze God geen vaste burcht is, geen sterke toren, geen toevlucht van geslacht tot geslacht. Alsof het bloed van Jezus Christus ons niet wast en reinigt. Alsof we niet gerechtvaardigd en geheiligd zijn in Jezus naam. Alsof satans kop niet vermorzeld is. Wat wordt de Naam van Jezus Christus hierdoor verlaagd. Alsof we nog maar halfweg zijn, alsof de echte redding nog moet komen, alsof er geen zaligheid is, geen eeuwig leven. Alsof dat allemaal nog toekomstmuziek is. Wij zijn met Christus verbonden. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?
Nooit proef ik die bevrijdende lofzang, het hoge lied. Waar is het feestelijke van de viering? De dank voor genade, vergeving, verzoening, verlossing?

Wat wordt hier eigenlijk echt geloofd? Hoe is dat tot troost dan? Wordt er eigenlijk wel geloofd? Of loop ik nu tegen de niet te slechten muur van de reformatorische gezindte aan, die altijd maar vindt dat echt geloven niet zomaar kan. Dat we nog maar moeten afwachten. Dat we nog in duisternis wandelen, dat de macht van de zonde nog vat heeft op ons. dat Jezus ver weg is, dat de weg helemaal niet geopend is. Dat het beter is om maar veel te spreken over de wereld, ons eigen vlees en satan? Als een noodzakelijk voorportaal voor toekomstig heil?
Is er dan nog geen troost beide in leven en in sterven? Moet dat allemaal nog komen? Zeg eens eerlijk.

Ik vind het vaak zo sneu, die verbeten houding over onbelangrijke of nutteloze dingen. Satan is nutteloos. Ik vind het vaak treurig dat men zo weinig in staat is om te praten van God, Zijn liefde en genade. Mag het niet? Kan het niet?

Moeten we dan echt nog herinnerd worden aan Johannes 3:16? Is dat dan nog niet genoeg om ons aan Hem over te geven en ons toe te vertrouwen aan Zijn bescherming? Satan, dat is toch geen partij voor de Koning der Koningen en de Heer der Heren? Zijn wij dan niet in staat om hem uit te drijven uit ons leven in Jezus' naam?
Geloof alleen. sola fide.
Die wapenrusting is toch niet bot? Met die wapenrusting is de satan toch effectief uit te bannen? Of hebben we daar ook al geen vertrouwen meer in?
Of hebben we die wapens soms helemaal niet in handen?
Is er geen waarheid, geen gerechtigheid, geen bereidheid van het Evangelie, geen geloof, geen zaligheid, geen Geest?
En is dat de reden dat we het krampachtig houden bij een angstig en onzeker spreken over satan en zijn trawanten? Onzeker van ons heil in Christus.
Als dat zo was, dan zouden twijfel en vrees ook mijn leven uitmaken. Maar ik zou het dan als een ongelovig leven bestempelen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 19 apr 2017 06:33

@Gravo, je vult van alles in en trekt allerlei conclusies, zoals ik ondertussen wel een beetje kan verwachten.
Je lijkt er overheen te willen praten om jezelf een goed gevoel te geven. Te willen overschreeuwen. Ik vind het intussen steeds meer storend worden dat je alle Bijbelteksten negeert die je aangereikt worden. Je lijkt totaal geen geestelijk onderscheidingsvermogen te hebben.
Je maakt er ook zo'n beetje van dat mensen die het over de listen van satan hebben per definitie wel een angst moeten kennen voor deze satan.
Satan is gewoon realiteit, en het één sluit het ander niet uit. Je kunt het ergens over hebben zonder er angstig voor te zijn. Dat je steeds terugkomt op die angst en deze realiteit bewust ontkent geeft me te denken. Ik zie het als projectie en het overpraten van je eigen angsten.
Zullen we gewoon even nuchter kijken naar wat de Bijbel erover zegt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2017 12:27

gravo schreef:Weest in geen ding bezorgd.

Deze woorden werden opgeschreven door Paulus, toen hij in de gevangenis zat. Als jij kunt zeggen van jezelf dat jouw geloof net zo groot is als dat van Paulus, kun je dat ook, maar dat heeft niets te maken met een invloed die satan wel of niet zou hebben op iemand, of op jou.
Het gaat om het opmerken van hem.
Satan laat iemand met rust als hij die toch al in zijn kamp heeft, daar hoeft hij immers geen moeite meer voor te doen.
Maar wanneer iemand wedergeboren is, zal hij tot het laatst trachten die nog te laten struikelen.
Bezorgd zijn is een grote zonde, maar zorgen is een roeping van God!
gravo schreef:Wat Job betreft, het is toch overduidelijk dat satan in dit verhaal geen sterke zaak heeft, dat Job zich niet laat chanteren en dat God in alles de hand heeft?
Het boek Job is nou niet bepaald een pleidooi voor een autonoom bestaan van satan. Hij krijgt wel vat op Jobs bezit en op zijn lichaam (in opdracht van God, notabene), maar niet op zijn geest.

Het bijbelboek Job is een unieke geschiedenis, die niet zonder doel in de Bijbel staat opgetekend.
Satan probeert hem te verleiden, o.m. bij monde van zijn vrouw (Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid? Zegen God, en sterf.)

En dan durf jij nog steeds te beweren dat satan onschuldig is en ons niets kan doen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 19 apr 2017 20:30

Johan100 schreef:@Gravo, je vult van alles in en trekt allerlei conclusies, zoals ik ondertussen wel een beetje kan verwachten.
Je lijkt er overheen te willen praten om jezelf een goed gevoel te geven. Te willen overschreeuwen. Ik vind het intussen steeds meer storend worden dat je alle Bijbelteksten negeert die je aangereikt worden. Je lijkt totaal geen geestelijk onderscheidingsvermogen te hebben.
Je maakt er ook zo'n beetje van dat mensen die het over de listen van satan hebben per definitie wel een angst moeten kennen voor deze satan.
Satan is gewoon realiteit, en het één sluit het ander niet uit. Je kunt het ergens over hebben zonder er angstig voor te zijn. Dat je steeds terugkomt op die angst en deze realiteit bewust ontkent geeft me te denken. Ik zie het als projectie en het overpraten van je eigen angsten.
Zullen we gewoon even nuchter kijken naar wat de Bijbel erover zegt?

Jammer, van de diverse reacties. Afgezien van onze meningsverschillen zou er toch een zekere herkenning moeten zijn over de heerlijkheid van het geloof zoals ik dat beschrijf en zoals ik dat graag plaats tegenover de mijns inziens eenzijdige nadruk op (en de angst voor) satan.

Nu moeten we het doen met een persoonlijk psychologisch oordeel van de koude grond.

Ik moet echt bekennen dat ik nog nooit enige angst of dreiging voor satan heb ondervonden. Voor mij is satan geen fysieke realiteit. Als ik dan lees dat juist dat gebrek aan ervaringen met satan mij met grote waarschijnlijkheid tot zijn slachtoffer heeft gemaakt onder het motto: "o, gravo, je moest eens weten hoe listig satan in jouw leven is binnengekomen", dan houdt voor mij alles op. Uit het ontbreken van iets, kun je niet de aanwezigheid van datzelfde iets afleiden. En zeker niet, wanneer een ander dat even voor jou constateert.

Het gaat er mij in dit topic om hardop en breeduit te zeggen dat niet satan regeert, maar God. Ik had de indruk dat die belijdenis niet ver kan afwijken van wat een kind in zijn christelijke opvoeding krijgt aangereikt, wat hij meekrijgt op de zondagsschool en in de kerk. Of vergis ik me? De kern van de christelijke leer en het christelijke leven is toch geloof in God? Of niet soms? Er is maar één God. Er wordt ons maar één ding gevraagd. De rest is minder relevant. De Bijbel gaat niet over engelen of over demonen. Ze worden genoemd, maar ze zijn nooit hoofdrolspeler. De hele gereformeerde leer gaat over de verzoening van God en mens. Op de weg ten leven vinden we allerlei hindernissen (tegenslag, zonden, twijfel, droefheid, klacht) en die innerlijke en uiterlijke tegenstanders worden soms gepersonifieerd in duistere persoonlijkheden als Lucifer, satan, de duivel, Legio, de slang. Maar hun feitelijke inbreng is te weinig om een rol te spelen in de heilsorde. Het blijven naar mijn mening slechts verhaal-figuren. Van fabel (slang) tot metafoor (de duivel en zijn gansche heir). Er is reden genoeg om in het kwaad een veelkoppig monster te zien, een draak of een Leviathan, een zeemonster of een briesende leeuw (steeds weer een ander beeld), maar het moet blijven gaan over het kwaad zelf en niet over de beelden die dat kwaad symboliseren. Ze moeten niet als persoon of als halfgod worden verzelfstandigd, zodat zij een deel van de verantwoordelijkheid toegeschoven kunnen krijgen. Ik heb nooit een leger duivelen gezien of een listige slang die mij aansprak. Daarom houd ik hen als zodanig buiten mijn geloof en geloofspraktijk.
Mijn zoektocht richt zich op God.
Daar heb ik persoonlijk wel ervaring mee en dat is ook in lijn met de christelijke belijdenis. In het hele credo komt "de boze" niet voor, alleen in het Onze Vader wordt gebeden of God ons van hem wil verlossen. Dan denk ik: het is de bedoeling dat we niet meer met hem te maken krijgen. Voor mij persoonlijk is dat gebed verhoord.
Maar als je zoveel woorden nodig hebt om de realiteit, het gevaar, de macht, de alomtegenwoordigheid, de sluwheid en de spitsvondigheid van satan uit te meten, en als je over hem spreekt alsof hij altijd overal achter zit, dan ben je kennelijk nog niet van hem verlost. Dan ben je nog in de ban van, toch?
Komt dat, omdat het ware en zaligmakende geloof (waarmee de satan de deur kan worden gewezen) soms zo'n onbereikbaar goed is geworden in sommige kring?
En is de focus op het kwaad van satan dan een surrogaat?
Is het wellicht een op zich niet verkeerde, maar inhoudelijk toch veel magerder soort aandacht voor het religieuze, uit verlegenheid met het feit dat men het goed van God niet kent? Dan maar veel en vaak over het kwaad van satan? Om toch nog iets aan het geloof te kunnen doen?

Ik wil slechts goed spreken van God. Vanuit een waarachtig en levend geloof. Want van Hem is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid. Dat zegt de Bijbel er over.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 19 apr 2017 20:37

Ik heb zo het vermoeden dat je (deels gefilosofeerd?) woorden weinig tot geen uitwerking hebben, Gravo. Al je inzet ten spijt. Misschien moet je dit onderwerp dan maar links laten liggen i.p.v. telkens dingen te herhalen? Tip. Nog een tip; lees de Bijbel en bidt om de Geest die we allen nodig hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten