Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 16:05

Gaap.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 16:39

Johan100 schreef:Gaap.

Da's vast weer zo'n list. Ik begin het door te krijgen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 17:31

Zo, ik ben weer wakker. Waar zo'n siësta’tje niet goed voor is.

Even de ogen uitwrijven.....

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 17 apr 2017 19:04

gravo schreef:

uw favoriete tegenstander,
gravo

Zo, eerst even een misverstand uit de weg ruimen. Ik zie je niet als mijn tegenstander, hoor.

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 17 apr 2017 20:29

Dit wordt heel lastig Gravo omdat jou visie op satan geheel anders is dan de mijne.
gravo schreef:
1. De satan stuurt de zondige jongens direct aan om homo' s in elkaar te slaan. (dat is volgens jouw het geval)
Ja, dat doet satan maar de jongens zijn ook verantwoordelijk, zij hebben zeker schuld. Heb ook gezegd dat een straf terecht is.
2. God stuurt satan aan, die vervolgens de jongens aanstuurt om homo' s in elkaar te slaan. (onwaarschijnlijk)
Nee, God stuurt satan niet aan, dan heb je mijn post niet goed gelezen of niet begrepen.
Satan opereert zelfstandig. Waar onze fout ligt, en ook die van die jongens, is dat wij naar hem luisteren.

Weet je wat ik mis?

Precies, het scenario dat niet God, niet satan, maar die jongens zelf de volle verantwoordelijkheid dragen voor hun keuze om homo' s in elkaar te slaan.
En dat is volgens mij overigens meteen het enige waarschijnlijke scenario. Ik zou zonde en schuld op basis van de Bijbelse boodschap altijd eerst bij de mens willen zoeken.

Dat is ook zo, we kunnen satan niet de schuld geven van onze foute daden.
Mijn post ging over het optreden van satan en niet over de verantwoordelijkheid van de mens.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2017 20:43

Cathy schreef:Wat is er op Golgotha gebeurt toen Jezus uitriep 'Het is volbracht' ?
Er komen inderdaad veel mensen om bij natuurrampen, hongersnoden e.d.
Heb je enig idee hoeveel procent van de wereldbevolking dat per jaar is?
En hoeveel procent er in betrekkelijke rust en vrede leven?

Wat betekent dat 'nu ' voor jou in bovenstaande tekst?
Heb je enig idee wat het zou betekenen als satan echt de vrije hand zou hebben?

Je begrijpt al: ik ben niet zo van die '1000-jarig vrederijk theorieën'.

Helemaal mee eens!
Marnix schreef:Hm, lastig punt. Jezus heeft met Zijn dood definitef afgerekend met de satan. (Heb 2:14)
Tegelijkertijd zegt Petrus dat we waakzaam moeten zijn omdat de duivel rondgaat als een brullende leeuw, op zoek naar prooi.

Dat schrijft Petrus niet aan de huidige generatie, want de generatie voor de onze dacht ook dat Petrus zich richtte tot hen maar zij zijn gestorven zonder dat er iets veranderd is. De kans dat wij ook sterven zullen zonder dat er iets verandert is 99,9 procent. Zodoende weten we dat Petrus niet aan ons schreef noch de generatie na de onze.
Marnix schreef:Overigens denk ik dat je om dat te zien niet in eerste instantie moet kijken naar natuurrampen en dergelijke maar vooral naar hoe hij mensenharten corrupt maakt, dat mensen elkaar naar het leven staan, vermoorden, minachten, zichzelf het belangrijkste vinden etcetera.

Niet satan corrumpeert de mensenharten zoals jij suggereert, maar het mensenhart is boos van zichzelf (Gen 8,21; Pred 9,3) ik citeer Christus:

'van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten' (mar 7,21)

Als jouw interpretatie klopte had hier moeten staan: van satan komen de kwade gedachten in de mensen. Dus, de mens is de satan, van nature neigen we naar zaken die God niet behagen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 17 apr 2017 20:46

Marnix schreef:En daarom moet je terughoudend zijn en niet direct met je oordeel klaarstaan. Zoals je weet bevat Openbaring ook een hoop symboliek, beeldspraak etcetera dus neemt niet iedere christen alles wat er staat letterlijk en dan hoef je niet gelijk iemand die ergens vaagtekens bij zet of afvraagt of iets letterlijk zo zal gaan, af te serveren met "ach je neemt het ook niet zo letterlijk met de Bijbel he".

Inderdaad, God verbreekt een relatie nooit. Dus neem daar nou een voorbeeld aan en behandel je medechristenen respectvol en liefdevol en heb geduld met mensen die Hem ook willen volgen maar het allemaal niet zo goed weten als jij. Christus is gestorven voor zondaren, ook voor mensen die wat moeite hebben om heel Openbaringen goed naar de werkelijkheid te vertalen en precies weten hoe dat allemaal zit. Zoals Cathy... en ik.


Je schrijft: "ach je neemt het ook niet zo letterlijk met de Bijbel he".
Dit maakt jij er van Marnix, dat schreef ik niet!
Sorry, maar zou wat je schrijft, terughoudend zijn en niet direct met je oordeel klaarstaan, niet op jezelf van toepassing zijn?

Marnix, ik kan niet voorzichtig genoeg zijn, ik heb bewust, in de reactie waar het hier om ging, gesproken over dat `deel` en wat er bij hoort. Anders zal men weer denken dat ik zeg dat iemand helemaal niet gelooft in Gods Woord. Zie je dat ik niet voorzichtig genoeg kan zijn? Ik weet wel waarom er dan toch commentaar is hoor, het komt omdat ik het schrijf.

Wanneer ik omschrijf wat iemand bedoelt, wordt ik beticht dat ik de vruchten van de Geest niet heb. Het maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit maar het maakt mij wel voor mijn Hogepriester uit. Weet je waarom hierop geen commentaar is? Omdat ik het niet geschreven heb.
Zelfs als ik groot spreek over God en iemand daarbij betrek, is de hang naar commentaar, iemand terecht wijzen, wat alleen een misvatting was, nog groter dan te proclameren Wie God voor je is en voor je betekent.

Maar goed, ondanks mijn schrijven, wat jij allemaal niks vindt, heb ik denk ik een ieder op dit forum al eens bij God gebracht, ook heb ik God gedankt voor vele op dit forum. Marnix, als jij nu mijn schrijven bij God brengt, met God eens over mij ga praten, want Hij is de Waarheid, oprecht volhardt in een antwoord en deze op dit forum zet? Dat zou ik zeer op prijs stellen.

Het beste is dat ik een ander naam zou nemen, dat veranderd al heel veel. Dan wordt het een schuilnaam want ik heb maar één naam van mijn ouders gekregen maar, daar heb je weer zoiets, ik durf het werkelijk haast niet te schrijven, ik vind een schuilnaam niet oprecht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Bambi » 17 apr 2017 21:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2017 22:36

Bambi schreef:(...) En vergis je niet, maar je zou schrikken hoeveel van jouw gedachten niet van jezelf zijn, maar door de duvel ingefluisterd zijn.(...)


Als dit verkeerd wordt opgevat, vind ik het gevaarlijke kletskoek. Het heeft wortels in het magische denken dat de Bijbel nu juist zo verfoeit. Elke keer dat de satan in Bijbelverhalen pogingen doet om een zekere eigen zelfstandigheid te verwerven of een gelijksoortige positie tegenover God in te nemen, wordt hij scherp terechtgewezen, onderdanig gemaakt of ronduit weggeblazen. Er is maar één God. Dualistisch religie (waarin goed en kwaad twee goddelijke krachten zijn die elkaar bestrijden op voet van gelijkwaardigheid) hoort niet bij het jodendom, noch bij het christendom. Daarvoor moet je bij de Perzische godsdiensten zijn of bij de gnostici.

Satan komt dus nooit los van het verhaal waarin hij optreedt. Hij is en blijft een schertsfiguur, een waanbeeld, een bedriegelijke kracht, een pure verleider en verzoeker, een aangeprate kracht.
Alleen degenen die hem vlees en bloed verlenen (dat zijn o. a. de gelovigen die hem tot leven wekken door hem een zelfstandig bestaan te gunnen naast God en met allerlei concrete speculaties over zijn aanwezigheid en kracht komen aanzetten), die worden slachtoffer van hem. Op die manier wordt satan groter gemaakt dan hij is, worden hem krachten toebedeeld die hem niet gegeven zijn en kan hij als kwade genius opstaan in iemands geest.
In satan geloven betekent: hem scheppen.

Kortom, de mate van satans bestaan en van zijn kracht is onze verantwoordelijkheid als gelovigen. Wanneer gelovigen zich aan het magische spel overgeven van het oproepen van deze geest, dan kan die geest hun leven gaan beheersen.

Daarom schroom ik niet om christenen die zeggen dat ze in satan geloven te kenmerken als verleide en twijfelachtige gelovigen die in hun leven feitelijk satan op een troon naast God heffen en zo aanhangers en gelovigen mede van satan zijn geworden.

Satan is de manifestatie van ons ongeloof en van onze twijfel. Op het moment dat wij het vertrouwen in God opzeggen en gaan twijfelen, wekken wij satan tot leven (het paradijsverhaal). Maar satans leven is een schijnleven. Hij leeft dan, omdat hij kan leven in onze geest. In feite worden wij zelf dan de satan. Satan kan alleen leven in de vorm van een bezetenheid. Hij kan niet zelfstandig bestaan.
Als het paradijsverhaal het heeft over het listige spreken van de slang, dan betekent dat dat de twijfel ons leven binnenkruipt, waarmee wij zelf kronkelig en twijfelend worden. Satan, dat is onze twijfel. Satan, dat zijn wij zelf, wanneer wij het constant over God hebben, maar nooit de goede dingen over God zeggen. Je kunt de schuld dus nooit afschuiven op satan. We dragen altijd zelf de schuld.

Het is nooit zo dat wij mensen buiten onze wil door een satanische kracht van buiten gedetermineerd of gestuurd worden. Als we daar angst voor opvatten en daarmee dus gaan twijfelen aan de éénheid in Gods handelen en Wezen, dan begaan wij de zonde van ongeloof en worden wij tegenstander van God en verzinken wij met Petrus in het water.
Het is dan niet zo dat wij slachtoffer worden van een onzichtbare, geheime tegenstander die wij niet zagen aankomen. Wij zijn dan zelf die tegenstander. Want satan moet altijd in iemand of iets wonen. Of het nu zwijnen zijn of mensen. Het enige dat helpt met satan is uitdrijving. Als dat gebeurt (door geloof) staat er niet opeens een demonische figuur naast het slachtoffer. Nee, uitdrijven betekent: verdwijnen. Zo wordt satan wat hij werkelijk is: niets.

De duivel fluistert mij niets in. De duivel wordt mij (door sommige twijfelachtige gelovigen) aangepraat.
En daar ben ik niet van gediend. En God ook niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2017 23:39

Dat satan de schuld krijgt van onze eigen fouten is een visie die ik zeker met je deel, Gravo. De duivel is een soort messias, want hij krijgt overal de schuld van zodat wij vrij zijn van zonden. Wat Christus niet voor elkaar kreeg met het kruisoffer, dat lukt satan wel! Namelijk: de zonden op zich nemen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 06:45

De duivel is zo slim, ik weet bijna zeker dat hij hier ook mee gluurt op het forum. Allerlei spitsvondigheden worden er bedacht en ingefluisterd om homo-huwelijken goed te praten, etc. Hij hoopt maar dat hij geen realiteit is voor mensen, om mensen het verderf in te kunnen slepen.
Wedergeboren mensen zoals Paulus hebben er last van, een engel van satan die Paulus met vuisten sloeg. De zekerste prooien zijn degene die het achter hun ellebogen hebben en denken dat satan geen realiteit is. Mensen die denken dat ze wel even boven satan staan, boven Lucifer, ooit de grootste van de engelen, die rond gaat als een briesende leeuw om te kijken wie hij kan verslinden. Samen met een derde van alle gevallen engelen. Hoe maakt hem niet uit. In het paradijs kwam die ook op kousenvoetjes.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2017 08:21

Teus schreef:
Je schrijft: "ach je neemt het ook niet zo letterlijk met de Bijbel he".
Dit maakt jij er van Marnix, dat schreef ik niet!
Sorry, maar zou wat je schrijft, terughoudend zijn en niet direct met je oordeel klaarstaan, niet op jezelf van toepassing zijn?

Marnix, ik kan niet voorzichtig genoeg zijn, ik heb bewust, in de reactie waar het hier om ging, gesproken over dat `deel` en wat er bij hoort. Anders zal men weer denken dat ik zeg dat iemand helemaal niet gelooft in Gods Woord. Zie je dat ik niet voorzichtig genoeg kan zijn? Ik weet wel waarom er dan toch commentaar is hoor, het komt omdat ik het schrijf.

Wanneer ik omschrijf wat iemand bedoelt, wordt ik beticht dat ik de vruchten van de Geest niet heb. Het maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit maar het maakt mij wel voor mijn Hogepriester uit. Weet je waarom hierop geen commentaar is? Omdat ik het niet geschreven heb.
Zelfs als ik groot spreek over God en iemand daarbij betrek, is de hang naar commentaar, iemand terecht wijzen, wat alleen een misvatting was, nog groter dan te proclameren Wie God voor je is en voor je betekent.

Maar goed, ondanks mijn schrijven, wat jij allemaal niks vindt, heb ik denk ik een ieder op dit forum al eens bij God gebracht, ook heb ik God gedankt voor vele op dit forum. Marnix, als jij nu mijn schrijven bij God brengt, met God eens over mij ga praten, want Hij is de Waarheid, oprecht volhardt in een antwoord en deze op dit forum zet? Dat zou ik zeer op prijs stellen.

Het beste is dat ik een ander naam zou nemen, dat veranderd al heel veel. Dan wordt het een schuilnaam want ik heb maar één naam van mijn ouders gekregen maar, daar heb je weer zoiets, ik durf het werkelijk haast niet te schrijven, ik vind een schuilnaam niet oprecht.


Je schreef letterlijk:

Ik begrijp het ja, je bent niet zo van Gods Woord. Niet alleen op dit gebied maar ook wat Het zegt over de positie van satan.

Daar heb ik wat kritiek op gegeven, dat je daar voorzichtiger mee moet zijn en niet gelijk zo iemand moet bestempelen als "iemand die niet zo van Gods Woord is".

En die kritiek had puur te maken met wat je hier schreef, niet met wie je bent. Als je dit onder een andere naam had gepost had ik precies dezelfde reactie geplaatst. Jammer dat je zo draait om de kritiek af te schuiven op "mensen nemen mij niet serieus". Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je die opmerking niet naar Cathy had moeten plaatsen. Dat je niet ieder meningsverschil met medechristenen kan afdoen als "dan is die ander niet zo van Gods Woord. Dan waren we hier al lang klaar geweest. Want we maken allemaal wel eens fouten en zeggen wel eens wat stoms. :)

En nu hou ik er over op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 18 apr 2017 09:02

kSnap niet waarom iemand wel kan geloven dat God de mens een geest gegeven heeft, maar de gedachte dat God ook wezens zonder lichaam heeft gemaakt verwerpt. God heeft goede geesten geschapen, maar Lucifer (cherub) is tegen God in opstand gekomen en heeft een deel engelen achter zich gekregen. Satan is niet de tegenhanger van God, maar van Michaël.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 18 apr 2017 09:31

Marnix schreef:
Jammer dat je zo draait om de kritiek af te schuiven op "mensen nemen mij niet serieus". Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je die opmerking niet naar Cathy had moeten plaatsen.
En nu hou ik er over op.

Het heeft niet met "niet serieus" te maken, misschien wel "te serieus".
Ik was tenslotte in gesprek met Cathy, niet met jou,
Dat je iets opmerkt is prima maar jij had natuurlijk ook gewoon kunnen vragen of het wel terecht is wat ik zei? Je oordeelt zelf direct terwijl het gesprek niet tussen ons was. Je wijst mij de les terwijl je het zelf ook nalaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2017 09:49

Tja, daar kan ik niet zoveel mee, als je iemand terecht wijst als reactie krijgen: Ja maar jij doet ook wel eens iets fout. Dat klopt. Maar daarom hebben we nog wel de taak om elkaar terecht te wijzen, dat is juist goed en liefdevol. Vandaar dat ik je wees op iets wat je zei richting Cathy, wat ik niet netjes vond van je. Maar blijkbaar mogen anderen geen kritiek op je hebben. En als je goed leest zie je dat ik je daarin nergens heb veroordeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten