Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 02 apr 2017 13:54

Een poosje terug noemde ik in een topic dat satan regeerde.
Ik kreeg een reactie van Chaya dat ik er niets van af wist en vroeg om een bewijs waarom het niet zo is, maar tot op heden niets meer vernomen.
Pb kreeg ik ook een reactie en deze verliep als volgt:


Lucas 4-6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;
reactie schreef:Wanneer Satan de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.

Denk je dat Jezus hem niet tegengesproken zou hebben wanneer hij zou liegen?

reactie schreef:Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Ja dat doet Hij in het belang voor degene die in Hem geloven totdat Hij wederkomt.

reactie schreef:Zo belangrijk is het ook weer niet.

Het is zo belangrijk dat je het besef minder ervaart hoe groot het wonder van God in Jezus Christus is.
Ook zo belangrijk dat je niet beseft hoe groot de macht van satan is.
En zo belangrijk dat je Jezus onderschat in Zijn Heiligheid en Macht.
Hoezo, niet zo belangrijk?

reactie schreef:Jij vergeet dat Satan altijd liegt dus waarom zouden we hem hier geloven ?

Dat satan de leugen genoemd wordt wil niet zeggen dat hij altijd liegt. Het betekend dat hij altijd godslasterlijk is, dat is heel wat anders. Net zoals hoererij ook niet altijd het bed delen met anderen is, het betekend oa. ook verslaving en afgoderij.

God is niet De Waarheid omdat Hij altijd de waarheid spreekt. Het betekend ook dat Hij oa Alwetend, Rechtvaardig, Barmhartig en Heilig is.

Toen werd het stil.

Hoe denken jullie er over en wat maakt dat je denkt dat satan niet regeert?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Nina » 02 apr 2017 16:08

Ik geloof beslist dat satan op dit moment nog de heerser is op aarde. Maar wel met de speelruimte die de Vader hem geeft. Met de zondeval heeft de mens hiervoor gekozen, maar sinds de kruisiging en opstandig is het D-Day. En de korte periode die hem nog rest, gaat hij flink tekeer, als een brullende leeuw. (1 Petrus 5:8) We weten dat dit zal verhevigen in de periode voordat de Heer terug komt, (Daniel 7) en dan zal satan worden gebonden voor 1000 jaar. (Openbaring 20:3) Daarna zal er nog een korte periode zijn dat hij wordt losgelaten, (Openbaring 20:7) en daarna komt het oordeel en zal hij voorgoed gebonden zijn. (Openbaring 20:11-15)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 02 apr 2017 16:34

Nina schreef:Ik geloof beslist dat satan op dit moment nog de heerser is op aarde. Maar wel met de speelruimte die de Vader hem geeft. Met de zondeval heeft de mens hiervoor gekozen, maar sinds de kruisiging en opstandig is het D-Day. En de korte periode die hem nog rest, gaat hij flink tekeer, als een brullende leeuw. (1 Petrus 5:8) We weten dat dit zal verhevigen in de periode voordat de Heer terug komt, (Daniel 7) en dan zal satan worden gebonden voor 1000 jaar. (Openbaring 20:3) Daarna zal er nog een korte periode zijn dat hij wordt losgelaten, (Openbaring 20:7) en daarna komt het oordeel en zal hij voorgoed gebonden zijn. (Openbaring 20:11-15)


Inderdaad Nina, satan regeert.
God spreekt er veel over in Zijn Woord, bv in 2 Korinthe 4
4 Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.

Op zijn hevigst zal het zijn, wanneer de gelovigen boven zijn, in de 7 jarige verdrukking vlak voor het 1000 jarige vrederijk.
Augustinus dacht zelfs dat satan nu al gebonden is, dat het 1000 jarige rijk bezig is, ongelooflijk!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor onesimoes » 02 apr 2017 20:54

Teus schreef:Op zijn hevigst zal het zijn, wanneer de gelovigen boven zijn, in de 7 jarige verdrukking vlak voor het 1000 jarige vrederijk.
Augustinus dacht zelfs dat satan nu al gebonden is, dat het 1000 jarige rijk bezig is, ongelooflijk!


Zo ongelofelijk is het niet als je bedenkt dat de tekst zegt dat satan gebonden is zodat hij de volkeren niet kan verleiden. Ondertussen zag Augustinus dat het evangelie verspreid wordt onder alle volken.

De bijbel vertelt wel dat de satan heerst in deze wereld, maar ook dat God heerst over alles. Ja, satan regeert op aarde, maar niet op dezelfde manier als God nu regeert op aarde. Dus het is naar mijn mening ja en ja op de vraag.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2017 21:50

onesimoes schreef:Zo ongelofelijk is het niet als je bedenkt dat de tekst zegt dat satan gebonden is zodat hij de volkeren niet kan verleiden. Ondertussen zag Augustinus dat het evangelie verspreid wordt onder alle volken.
Pas als Jezus wederkomt om zijn 1000-jarig vrederijk te stichten, dán zal de satan 1000 jaren gebonden zijn.

Maar inderdaad, zo heel erg ongelooflijk was het nou ook weer niet (achteraf praten is altijd makkelijk), want Constantijn nam het christendom aan en dat werd toen de staatsgodsdienst.
De vervolgingen en martelingen stopten, en opeens konden christenen in vrijheid hun geloof belijden/leven.
Toen was de stap naar vergeestelijking klein, Jezus zou niet terug komen om op aarde te regeren, maar hij regeert vanuit de hemel!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2017 09:49

Teus schreef:Een poosje terug noemde ik in een topic dat satan regeerde.
Ik kreeg een reactie van Chaya dat ik er niets van af wist en vroeg om een bewijs waarom het niet zo is, maar tot op heden niets meer vernomen.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om jouw posting en mijn reactie daarop even op te zoeken?
Of i.i.g. bijvoorbeeld met een link aan te tonen in welk topic dit gebeurd is?
Hier kan ik niets mee nl.
Teus schreef:Pb kreeg ik ook.

Niet van mij.
En heeft deze afzender toestemming gegeven om de inhoud van zijn/haar pb op het forum te plaatsen?
Zo niet, dan ben je strafbaar!
Hoewel er geen briefgeheim op elektronische communicatie zit, is het dus nog steeds strafbaar om zomaar berichten te lezen die niet voor jou bestemd zijn.
bron: internetrecht/aenoud engelfriet
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Cathy » 03 apr 2017 09:52

Teus schreef:Hoe denken jullie er over en wat maakt dat je denkt dat satan niet regeert?

Satan regeert niet; dat doet God. 'God de Heer regeert' Ps 99:1
Hij wordt wel de overste van deze wereld genoemd door Jezus in Joh 12,14 en 16. Maar een overste die al geoordeeld is.
Hij heeft speelruimte maar ook niet meer dan dat. Hij 'opereert' als een gebondene.
Zo denk ik erover. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2017 11:57

We leven niet in een theocratie, dat gaat pas gebeuren bij Jezus' wederkomst.

God heeft de heerschappij over de aarde in de handen van de mens gelegd:
- Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’
- De hemel is de hemel van de HEER, de aarde heeft hij aan de mensen gegeven.

De mens heeft zichzelf van God afgekeerd, en satan de macht in handen gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 03 apr 2017 19:28

Teus schreef:Op zijn hevigst zal het zijn, wanneer de gelovigen boven zijn, in de 7 jarige verdrukking vlak voor het 1000 jarige vrederijk.
Augustinus dacht zelfs dat satan nu al gebonden is, dat het 1000 jarige rijk bezig is, ongelooflijk!


onesimoes schreef:Zo ongelofelijk is het niet als je bedenkt dat de tekst zegt dat satan gebonden is zodat hij de volkeren niet kan verleiden. Ondertussen zag Augustinus dat het evangelie verspreid wordt onder alle volken.


Satan is niet gebonden of gebonden geweest. Ten tijde van het vrederijk wordt hij gebonden en gaat Jezus regeren.
Ik vindt het onbegrijpelijk dat een gelovige kan zeggen dat satan nu gebonden is.

onesimoes schreef:De bijbel vertelt wel dat de satan heerst in deze wereld, maar ook dat God heerst over alles. Ja, satan regeert op aarde, maar niet op dezelfde manier als God nu regeert op aarde. Dus het is naar mijn mening ja en ja op de vraag.

God heeft satan de macht gegeven en de mensen, die in Jezus geloven, zijn bij machte in Jezus hem te weerstaan.
Ik geloof zeker dat God Zijn Hand erin heeft want satan wil het liefst de hele wereld vernietigen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 03 apr 2017 19:49

Teus schreef:Een poosje terug noemde ik in een topic dat satan regeerde.
Ik kreeg een reactie van Chaya dat ik er niets van af wist en vroeg om een bewijs waarom het niet zo is, maar tot op heden niets meer vernomen.

Chaya schreef:Zou je zo vriendelijk willen zijn om jouw posting en mijn reactie daarop even op te zoeken?
Of i.i.g. bijvoorbeeld met een link aan te tonen in welk topic dit gebeurd is?
Hier kan ik niets mee nl.

Helaas is het topic verwijderd.
Teus schreef:Pb kreeg ik ook.

Chaya schreef:Niet van mij.
En heeft deze afzender toestemming gegeven om de inhoud van zijn/haar pb op het forum te plaatsen?
Zo niet, dan ben je strafbaar!
Hoewel er geen briefgeheim op elektronische communicatie zit, is het dus nog steeds strafbaar om zomaar berichten te lezen die niet voor jou bestemd zijn.

Nee, ik heb geen toestemming gevraagd maar heb je het wel gelezen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marloes1g » 03 apr 2017 20:02

Míj is gegeven alle macht in de hemel EN op de aarde zegt Jezus. Dus er geschiedt niets zonder Zijn toestemming en wil.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 03 apr 2017 20:11

Cathy schreef: Satan regeert niet; dat doet God. 'God de Heer regeert' Ps 99:1
Hij wordt wel de overste van deze wereld genoemd door Jezus in Joh 12,14 en 16. Maar een overste die al geoordeeld is.
Hij heeft speelruimte maar ook niet meer dan dat. Hij 'opereert' als een gebondene.
Zo denk ik erover. :)


God regeert inderdaad daarom is Hij vrij om satan de regie te geven.
Hoe komt het dat er zoveel mensen o.a. omkomen van de honger, met natuurrampen en terrorisme?
Satan opereert niet als een gebondene, hij wordt tijdens het vrederijk gebonden, 1000 jaar lang en daarna voor een korte tijd los gelaten. Daarna wordt hij voor eeuwig geketend.

Johannes: 12. 31.
Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden. 

Nu gaat hij rond als een briesende leeuw.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 03 apr 2017 20:16

Marloes1g schreef:Míj is gegeven alle macht in de hemel EN op de aarde zegt Jezus. Dus er geschiedt niets zonder Zijn toestemming en wil.

Zeker Marloes, God geeft satan een bepaalde macht. God is zo Rechtvaardig dat Hij die macht die Hij beloofd heeft niet vroegtijdig afneemt.
Een gelovige kan hem weerstaan in de Kracht van Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2017 21:40

God heeft de regie niet aan satan gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 03 apr 2017 22:39

naamloos schreef:God heeft de regie niet aan satan gegeven.


Dit zegt Gods Woord over Lucifer (Satan) in (Jesaja 14:11-13).
Je rijkdom en je muziek zijn met jou verdwenen. Voortaan zijn wormen je matras en larven je deken. Morgenster, zoon van het ochtendlicht, wat ben je diep gevallen! Jij die over de volken heerste, bent neergeslagen. En je dacht nog wel: ‘Ik zal opstijgen naar de hemel, en hoog boven de sterren van God mijn troon neerzetten. Ik zal op mijn troon zitten op de berg waar de engelen voor de troon van God samenkomen, ver in het noorden.

Toen hij nog een engel van God was heerste hij al over de volken en nu nog steeds maar nu tegen God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten