naamloos schreef:Waarom denk je dat de kop/brein vermorzelen hetzelfde is als 'gebonden' zijn?
Is de wereld na het kruis zoveel beter geworden? Lijkt mij niet, dus wat houdt dat 'gebonden' zijn dan praktisch in?
Volgens mij heeft satan zowel vóór als ná het kruis niet meer ruimte dan dat God hem toestaat.
Cathy schreef:Ik denk dat de wereld zeker beter is geworden na het kruis. Het kwaad is verslagen, de Geest is met Pinksteren uitgestort over alle vlees!! Dat heeft zich noch in de wereldgeschiedenis noch in de heilsgeschiedenis eerder voorgedaan. Ik vind dat een enorme ‘verbetering’.
We kunnen het kwaad met behulp van de Geest overwinnen.
Dat de Geest is uitgestort is natuurlijk positief, maar daarmee is de satan nog niet gebonden.
Na het kruis ging het kwaad gewoon door zowel in als buiten de kerk: christenvervolging, kruistochten, inquisitie, holocaust, Stalin, Mao, slavernij, racisme, mensenhandel, gifgasaanvallen, christenen die elkaar verketteren ect. ect. ect.
Ik zie geen praktische verbeteringen waaruit ik kan concluderen dat satan gebonden is.
"Dat alles aan hem onderworpen is, zien wij echter nu nog niet" Hebreeeën 2. Precies wat we ook ervaren.
Cathy schreef:Soms moet je even uitzoomen. Ik denk dat elke gelovige met de inwoning van de Heilige Geest een ‘ambassade’ van dat koninkrijk hier op aarde is. Hoe meer van die ‘ambassades’ hoe groter het koninkrijk.
Het duurt een lange tijd tot de volmaaktheid. (=duizend jaren; 10x10x10 of misschien betekent het wel hoogte/breedte/ diepte = allesomvattend)
Wat je over 'ambassade' zegt, daar ben ik het wel mee eens.
Cathy schreef:Hoe dat met Jesaja 65 zit begrijp ik niet. Het is ‘toekomstmuziek’ en welke plaats dat sterven erin heeft weet ik niet. Wat betekent bijvoorbeeld het voltooide leven van een grijsaard? Waarom is iemand vervloekt al hij/zij de honderd niet haalt?
We zitten dan ook nog niet in de eeuwige toestand, dat komt pas na het laatste oordeel.
In de tijd dat Jezus koning is op aarde leven de mensen langer en is er geen kindersterfte.
Iemand is niet vervloekt als hij de honderd niet haalt maar vanwege zonden: H.S.V. maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden. (in de eeuwige toestand is geen zonde en dood meer)
Cathy schreef:Maar ik ben gestopt met de Bijbel kloppend te krijgen. Het blijft een oosters Boek met andere accenten dan die wij hier in het Westen belangrijk vinden.
Ik kan daar wel mee leven. (en sterven)
Vast wel!
Cathy schreef:De Emmaüsgangers waren ook meer gericht op een letterlijk ‘verlost worden van de vijanden, de Romeinen’. Dat is het niet. Het is een geestelijk gebeuren wat ooit uitmondt in volmaaktheid want 'Vlees en bloed kunnen het Koninkrijk niet binnengaan.'
Natuurlijk waren de Joden op het aardse gericht, dat was ook volkomen terecht want daar ging het in de Tenach grotendeels over.
Hen waren allerlei aardse zegeningen beloofd bij de verbondsluiting. En ook in de profeten wordt keer op keer gezegd dat de Messias zal komen om hen te bevrijden van al hun onderdrukkers.
Jezus zei dan ook niet dat die verwachting niet klopte, maar dat hij eerst moest lijden zoals ook in de tenach staat.
Hij legde hen Mozes en de profeten uit, offerdienst, Jes. 53, Psalmen, en Hij had het hen ook zelf gezegd.
Aan de Gemeente (alle gelovigen, Jood en heiden, na Pinksteren) worden m.n. geestelijke beloften en zegeningen toegezegd (gezegend met alle geestelijke zegeningen zegt Paulus), en op aarde kunnen ze lijden en verdrukking verwachten.
Pas in de eeuwige toestand zal voor alle gelovigen van alle tijden alles tot volmaaktheid gebracht worden.
Maar voor het zover is zal, na de 1000 jaar (ik neem ze maar even letterlijk) satan nog een korte ontbonden worden. En dan zal blijken wie zich geveinsdelijk aan Hem heeft onderworpen.
Cathy schreef:Wanneer we ambassadeurs zijn (en ons als zodanig gedragen) dan heb je toch de hemelse nationaliteit?
Jawel, maar dat sluit niet uit dat Jezus zijn beloften aan Israël niet zal nakomen.
Verder helemaal mee eens dat God boven alles staat. Echter heeft Hij de regie over de aarde naar de mens gedelegeerd. En hoe de mens er mee omging en gaat is bekend. Dat aan Jezus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde wil niet zeggen dat hij er per direct ten volle gebruik van maakt. Hij is lankmoedig over ons, en wil niet dat er iemand verloren gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)