Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2017 23:27

Teus schreef:Dit zegt Gods Woord over Lucifer (Satan) in (Jesaja 14:11-13).
Je rijkdom en je muziek zijn met jou verdwenen. Voortaan zijn wormen je matras en larven je deken. Morgenster, zoon van het ochtendlicht, wat ben je diep gevallen! Jij die over de volken heerste, bent neergeslagen. En je dacht nog wel: ‘Ik zal opstijgen naar de hemel, en hoog boven de sterren van God mijn troon neerzetten. Ik zal op mijn troon zitten op de berg waar de engelen voor de troon van God samenkomen, ver in het noorden.

Toen hij nog een engel van God was heerste hij al over de volken en nu nog steeds maar nu tegen God.
Daar staat in het geheel niet dat God hem de regie gegeven geeft.
God heeft de regie aan de mens gegeven Gen. 1 26-28.
Door verleiding heeft satan de macht aan de mens ontfutselt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 04 apr 2017 10:13

Teus schreef:Dit zegt Gods Woord over Lucifer (Satan) in (Jesaja 14:11-13).
Je rijkdom en je muziek zijn met jou verdwenen. Voortaan zijn wormen je matras en larven je deken. Morgenster, zoon van het ochtendlicht, wat ben je diep gevallen! Jij die over de volken heerste, bent neergeslagen. En je dacht nog wel: ‘Ik zal opstijgen naar de hemel, en hoog boven de sterren van God mijn troon neerzetten. Ik zal op mijn troon zitten op de berg waar de engelen voor de troon van God samenkomen, ver in het noorden.

Toen hij nog een engel van God was heerste hij al over de volken en nu nog steeds maar nu tegen God.
naamloos schreef:Daar staat in het geheel niet dat God hem de regie gegeven geeft.
God heeft de regie aan de mens gegeven Gen. 1 26-28.
Door verleiding heeft satan de macht aan de mens ontfutselt.


Hier staat ook niet dat God de regie aan de mens over de wereld gegeven heeft, alleen over de dieren en het land, de gewassen, niet over de volken.
In de Bijbel kan ik niet vinden dat voor de zondeval de mens over de mens heerste.
Er is wel een bepaalde orde gekomen, koningen zijn gegeven om het land te besturen.
Toen God Lucifer maakte kreeg hij de regie over de volken, ik dacht zelfs ook over de engelen, en dat heeft God hem gegeven voor Hem maar nu opereert hij tegen Hem.
Doordat wij niet naar God luisterden maar naar satan hebben wij de regie in kwade zin aan hem overgelaten (voor zover God het toelaat). Hij had de regie al.
Zolang een mens niet in Christus is heerst satan over hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2017 12:17

Teus schreef:Hier staat ook niet dat God de regie aan de mens over de wereld gegeven heeft, alleen over de dieren en het land, de gewassen, niet over de volken.
O, daar is elders in de Bijbel over geschreven bijvoorbeeld: Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld.
Teus schreef:In de Bijbel kan ik niet vinden dat voor de zondeval de mens over de mens heerste
Gelukkig niet, ik hou niet van hiërarchische huwelijken. Voor de zondeval lezen we alleen over A en E, toch?
Teus schreef:Toen God Lucifer maakte kreeg hij de regie over de volken, ik dacht zelfs ook over de engelen, en dat heeft God hem gegeven voor Hem maar nu opereert hij tegen Hem.
Lucifer (inderdaad de hoogste in rang) en de andere 'engelen' waren er eerder dan Adam en Eva.
Lees trouwens ook Ezechiel 28 eens.
Teus schreef:Doordat wij niet naar God luisterden maar naar satan hebben wij de regie in kwade zin aan hem overgelaten (voor zover God het toelaat). Hij had de regie al.
Satan had geen enkel recht op de mens, en niks over hem te vertellen voordat de mens tegen God koos.
A en E stonden in rechtstreeks contact met God, ze werden niet geregeerd door (gevallen) engelen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Chaya » 04 apr 2017 15:50

Teus schreef:Helaas is het topic verwijderd.

Ow? Daar zal dan wel een reden voor zijn. Want vrijwel altijd worden topics gesloten, maar blijven nog wel leesbaar.
Teus schreef:Nee, ik heb geen toestemming gevraagd maar heb je het wel gelezen?

Nee. Ik zou alsnog dan maar toestemming vragen aan de afzender.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Nina » 04 apr 2017 19:50

Ik zit vanavond te lezen in Daniel hoofdstuk 7, waar Daniel een visioen krijgt over de eindtijd.
In vers 13-14 wordt gesproken over de heerschappij die aan de Here Jezus wordt gegeven. Als die macht en autoriteit Hem in de Eindtijd wordt gegeven, betekent dat tevens dat deze Hem heden nog ontbreken. Nu is satan nog de overste der wereld, maar zijn macht is begrensd.
Joh 14:30 'Ik zal niet veel meer met u spreken,want de vorst van deze wereld komt, en heeft geen macht over Mij.'

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 04 apr 2017 20:06

naamloos schreef: Satan had geen enkel recht op de mens, en niks over hem te vertellen voordat de mens tegen God koos.
A en E stonden in rechtstreeks contact met God, ze werden niet geregeerd door (gevallen) engelen.

Satan heeft de zeker nooit recht op de mens gekregen, dat weet hij zelf ook heel goed. Alleen de heerschappij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2017 20:30

Teus schreef:Satan heeft de zeker nooit recht op de mens gekregen, dat weet hij zelf ook heel goed. Alleen de heerschappij.
Die heerschappij heeft God hem niet gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 04 apr 2017 20:30

Nina schreef:Ik zit vanavond te lezen in Daniel hoofdstuk 7, waar Daniel een visioen krijgt over de eindtijd.
In vers 13-14 wordt gesproken over de heerschappij die aan de Here Jezus wordt gegeven. Als die macht en autoriteit Hem in de Eindtijd wordt gegeven, betekent dat tevens dat deze Hem heden nog ontbreken. Nu is satan nog de overste der wereld, maar zijn macht is begrensd.
Joh 14:30 'Ik zal niet veel meer met u spreken,want de vorst van deze wereld komt, en heeft geen macht over Mij.'


Inderdaad Nina, dan zal Jezus regeren en satan gebonden zijn, voor een tijd want na duizend jaar wordt hij nog een keer kort losgelaten en dan voor eeuwig geketend.
Wij, de gelovigen, zullen met Hem regeren.
Dat zal een geweldige tijd zijn, de leeuwen zullen stro eten en de jongeling zal ze hoeden.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die menen dat satan nu al gebonden is, één grote puinhoop op deze wereld en satan gebonden?
Zijn macht is zeker begrenst door het geloof in Jezus Christus, wij zijn hem de baas Nina, in Jezus Naam.
Zie je er ook naar uit Nina dat je met Jezus gaat regeren?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Nina

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Nina » 04 apr 2017 21:18

Teus schreef:Inderdaad Nina, dan zal Jezus regeren en satan gebonden zijn, voor een tijd want na duizend jaar wordt hij nog een keer kort losgelaten en dan voor eeuwig geketend.
Wij, de gelovigen, zullen met Hem regeren.
Dat zal een geweldige tijd zijn, de leeuwen zullen stro eten en de jongeling zal ze hoeden.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die menen dat satan nu al gebonden is, één grote puinhoop op deze wereld en satan gebonden?
Zijn macht is zeker begrenst door het geloof in Jezus Christus, wij zijn hem de baas Nina, in Jezus Naam.
Zie je er ook naar uit Nina dat je met Jezus gaat regeren?


Ik zie zeker uit naar de tijd dat Jezus als Koning van Israel vanuit Jeruzalem zal regeren. Dat is een prachtig vooruitzicht, wat mij altijd weer moed geeft. Het is zo'n troost in moeilijke tijden dat wij weten dat er een geweldige tijd gaat komen, die nooit zal eindigen. God met ons, Hij zal onder ons wonen. Geen oorlog meer, geen ziekte, geen bedrog, geen.. vul maar in!

Nee, satan is nu nog niet gebonden, daarvoor hoef ik maar om me heen te kijken. Maar, als wij onze zonden belijden en dicht bij de Heer leven, heeft satan geen rechtmatige grond om ons aan te klagen en ons het leven zuur te maken. Wij kunnen over dit tijdelijke leven heen kijken, en verwachtingsvol uitzien naar de beloofde toekomst. Ik verlang sterk naar de terugkeer van de Here Jezus!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Cathy » 05 apr 2017 11:33

Teus schreef:God regeert inderdaad daarom is Hij vrij om satan de regie te geven.
Hoe komt het dat er zoveel mensen o.a. omkomen van de honger, met natuurrampen en terrorisme?
Satan opereert niet als een gebondene, hij wordt tijdens het vrederijk gebonden, 1000 jaar lang en daarna voor een korte tijd los gelaten. Daarna wordt hij voor eeuwig geketend.

Johannes: 12. 31.
Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden. 


Wat is er op Golgotha gebeurt toen Jezus uitriep 'Het is volbracht' ?
Er komen inderdaad veel mensen om bij natuurrampen, hongersnoden e.d.
Heb je enig idee hoeveel procent van de wereldbevolking dat per jaar is?
En hoeveel procent er in betrekkelijke rust en vrede leven?

Wat betekent dat 'nu ' voor jou in bovenstaande tekst?
Heb je enig idee wat het zou betekenen als satan echt de vrije hand zou hebben?

Je begrijpt al: ik ben niet zo van die '1000-jarig vrederijk theorieën'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor rotterdam » 05 apr 2017 12:22

Teus schreef:Een poosje terug noemde ik in een topic dat satan regeerde.

Pb kreeg ik ook een reactie en deze verliep als volgt:

Prettig dat mijn PB mag figureren in jouw "one man show". :D

Lucas 4-6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil
Wanneer Satan de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.

Denk je dat Jezus hem niet tegengesproken zou hebben wanneer hij zou liegen?

Christus zwijgt regelmatig i.p.v. te spreken. Waarom zou Hij op deze nonsens reageren ?

Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Ja dat doet Hij in het belang voor degene die in Hem geloven totdat Hij wederkomt.

Nee hoor Teus, dat doet Hij omdat Hij trouw blijft aan het werk Zijner handen.
Zou een trouw God Zijn meesterwerk uitleveren aan Zijn aartsvijand ?


Zo belangrijk is het ook weer niet.

Het is zo belangrijk dat je het besef minder ervaart hoe groot het wonder van God in Jezus Christus is.
Ook zo belangrijk dat je niet beseft hoe groot de macht van satan is.
En zo belangrijk dat je Jezus onderschat in Zijn Heiligheid en Macht.
Hoezo, niet zo belangrijk?


Je weet best wel dat in hiermee onze discussie bedoelde en inderdaad - niet zo belangrijk.


Toen werd het stil.

Hoezo stil ?


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2017 13:01

Cathy schreef:Wat is er op Golgotha gebeurt toen Jezus uitriep 'Het is volbracht' ?
Er komen inderdaad veel mensen om bij natuurrampen, hongersnoden e.d.
Heb je enig idee hoeveel procent van de wereldbevolking dat per jaar is?
En hoeveel procent er in betrekkelijke rust en vrede leven?

Wat betekent dat 'nu ' voor jou in bovenstaande tekst?
Heb je enig idee wat het zou betekenen als satan echt de vrije hand zou hebben?

Je begrijpt al: ik ben niet zo van die '1000-jarig vrederijk theorieën'.


Hm, lastig punt. Jezus heeft met Zijn dood definitef afgerekend met de satan. (Heb 2:14)
Tegelijkertijd zegt Petrus dat we waakzaam moeten zijn omdat de duivel rondgaat als een brullende leeuw, op zoek naar prooi.

In Openbaring 12 lezen we dat de draak wordt verslagen en er wordt gejuicht in de hemel: Nu is het koninkrijk en de heerschappij van onze God gekomen! Maar de duivel wordt vervolgens op de aarde geworpen en waar men juicht in de hemel wordt een waarschuwing gegeven aan de aarde: Wee de aarde want de duivel is in grote grimmigheid neergedaald om alles te verslinden en hij weet dat hij weinig tijd heeft.

En denk ook aan Efece 6, de geestelijke wapenrusting. We hebben niet te strijden tegen mensen maar tegen duivels en demonen, duistere machten. Als we daar echt voor op de hoede moeten zijn, waakzaam zijn en vechten, dan heeft de duivel wel degelijk macht op aarde. Ook nu nog. Het enige verstandige wat we dan kunnen doen is naar Hem toe die zoveel machtiger is. Als je bij Hem bent ben je veilig. Hij heeft nog wel macht op aarde maar niet over hen die bij Gods koninkrijk horen.

Overigens denk ik dat je om dat te zien niet in eerste instantie moet kijken naar natuurrampen en dergelijke maar vooral naar hoe hij mensenharten corrupt maakt, dat mensen elkaar naar het leven staan, vermoorden, minachten, zichzelf het belangrijkste vinden etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Cathy » 05 apr 2017 16:42

Marnix schreef:Hm, lastig punt. Jezus heeft met Zijn dood definitef afgerekend met de satan. (Heb 2:14)
Tegelijkertijd zegt Petrus dat we waakzaam moeten zijn omdat de duivel rondgaat als een brullende leeuw, op zoek naar prooi.

Dat denk ik ook. Naar mijn mening is 'zijn kop vermorzeld' op Golgotha.
Dat betekent niet dat hij helemaal uitgerangeerd is. Hij is gebonden aan de ruimte die God hem geeft. De brullende leeuw die zoekt wie hij mag verslinden.
Daarom blijft Ef 6 ook van belang.
Met je laatste zin ben ik het ook eens. Dat had ik in mijn vorige antwoord mee moeten nemen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 05 apr 2017 20:03

.
Laatst gewijzigd door Teus op 05 apr 2017 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor Teus » 05 apr 2017 20:45

Nina schreef:Ik zie zeker uit naar de tijd dat Jezus als Koning van Israel vanuit Jeruzalem zal regeren. Dat is een prachtig vooruitzicht, wat mij altijd weer moed geeft. Het is zo'n troost in moeilijke tijden dat wij weten dat er een geweldige tijd gaat komen, die nooit zal eindigen. God met ons, Hij zal onder ons wonen. Geen oorlog meer, geen ziekte, geen bedrog, geen.. vul maar in!

Nee, satan is nu nog niet gebonden, daarvoor hoef ik maar om me heen te kijken. Maar, als wij onze zonden belijden en dicht bij de Heer leven, heeft satan geen rechtmatige grond om ons aan te klagen en ons het leven zuur te maken. Wij kunnen over dit tijdelijke leven heen kijken, en verwachtingsvol uitzien naar de beloofde toekomst. Ik verlang sterk naar de terugkeer van de Here Jezus!


Heel mooi Nina, dat is wat ons overeind houdt, te weten dat we gestorven zijn met Jezus en met Hem weer opgestaan in een nieuw leven. Een leven waar satan geen vat meer op heeft. Hij kan ons nog veel verdriet aandoen maar als we inderdaad leven in de verwachting van Vader en dicht bij Hem heeft hij geen vat meer op ons en het zal niets afdoen van hetgeen Jezus ons voorbereidt heeft, Hij is overwinnaar en wij in Hem. Het verblijd me te horen dat je verlangen er zo is, dat is liefhebben.
Als ik 2 weken weg was voor mijn werk verlangde ik ook naar mijn vrouw, waarom? Omdat ik van haar hou. Daarom verlangen wij naar de wederkomst, om onze Liefste te ontmoeten.Ik zeg wel eens tegen mijn vrouw "ik hou van je maar van Een hou ik meer"
Het mag gebeuren, vanavond nog.
Ik begrijp nog steeds niet dat er zo weinig over gepreekt en gesproken wordt. Het is wat mij overeind houdt, De Hogepriester ontmoeten.
Dat zal wat zijn Nina, dan mogen we Hem zien en Zijn stem horen en dan noemt Hij ons bij naam, onze nieuwe naam. Dan mogen we eeuwig zingen van Zijn Goedertierenheid. Dan neemt Hij ons mee naar Vader en zegt Hij "dit zijn zij Vader die U Mij gegeven hebt". Onbegrijpelijk, Hij is trots op ons.
Dan mogen we onze kronen verzilveren bij Vader en voor de Voeten van Jezus leggen want Hem komt alle Eer, Lof en Aanbidding toe. Het wonder is voor ons groter dan voor de engelen. Dan kunnen we Hem pas écht danken, loven en prijzen, maar zullen er een eeuwigheid voor nodig hebben. Ondertussen zien we weer naar uit om met Jezus te regeren op aarde, 1000 jaar lang.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten