De Reformatie is gestorven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 07 feb 2017 11:10

Op 31 oktober 2017, dit is exact 500 jaar na Luthers Protestbrief, zal in Duitsland het samenwerkingsverband tussen de Lutheranen en Rome officieel bekrachtigd worden.

Hierdoor wordt als het ware het boegbeeld van de reformatie in Europa, namelijk de Lutherse kerk, na 500 jaar ten grave gedragen en zal Rome terug bevestigd worden als de morele leider van Europa . Dit is een grote stap tot de het aanvaard worden als de morele leider van de wereld zoals een congreslid het verleden jaar openlijk voorstelde gedurende de algemene vergadering van het Amerikaans Congres in Washington.

Is de RKK dan veranderd in haar methodes en leer of zijn het de “Protestanten” die volledig afgedwaald en afgeweken zijn van hetgeen waarvoor de Reformatoren gestreden, geleden en zelfs gestorven zijn!?

Naar aanleiding van deze aanstaande gebeurtenis is het interessant om onderstaande site (*)eens op te zoeken. Daarin vindt men een duidelijk verslag van de toestand binnen het Protestantisme dat aantoont in hoeverre deze groepen nog al of niet getrouw zijn aan Gods Woord en zich aldus nog, op basis van de Bijbel, al of niet gereformeerd kunnen noemen.

Als het boek Openbaring dan toch gelijk heeft kunnen wij ons dan in de komende jaren verwachten aan een volledig politiek – economisch wereldoverwicht van Amerika in een innig samenwerkingsverband met de grote morele wereldleider uit Rome. Waarbij het al of niet aanvaarden van Gods Basiswetten voor de mensheid ter discussie zal staan en ieder voor zich de keuze zal moeten maken tussen menselijke tradities of Goddelijke voorschriften.

(*) zie welkomstpagina van http://www.promiseministry.nl (klikken op de afbeelding 2017-500 jaar na Luther)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor hans0166 » 07 feb 2017 12:52

bernard 3 schreef:
Naar aanleiding van deze aanstaande gebeurtenis is het interessant om onderstaande site (*)eens op te zoeken. Daarin vindt men een duidelijk verslag van de toestand binnen het Protestantisme dat aantoont in hoeverre deze groepen nog al of niet getrouw zijn aan Gods Woord en zich aldus nog, op basis van de Bijbel, al of niet gereformeerd kunnen noemen.



En de ZDA vertelt ons even dat de reformatie niet meer trouw is aan Gods Woord... sorry maar dat kan ik echt niet serieus nemen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2017 12:59

Dan denk ik dat je echt onderzoek moet doen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2017 13:33

bernard 3 schreef:Op 31 oktober 2017, dit is exact 500 jaar na Luthers Protestbrief, zal in Duitsland het samenwerkingsverband tussen de Lutheranen en Rome officieel bekrachtigd worden.

Hierdoor wordt als het ware het boegbeeld van de reformatie in Europa, namelijk de Lutherse kerk, na 500 jaar ten grave gedragen en zal Rome terug bevestigd worden als de morele leider van Europa . Dit is een grote stap tot de het aanvaard worden als de morele leider van de wereld zoals een congreslid het verleden jaar openlijk voorstelde gedurende de algemene vergadering van het Amerikaans Congres in Washington.

Is de RKK dan veranderd in haar methodes en leer of zijn het de “Protestanten” die volledig afgedwaald en afgeweken zijn van hetgeen waarvoor de Reformatoren gestreden, geleden en zelfs gestorven zijn!?

Naar aanleiding van deze aanstaande gebeurtenis is het interessant om onderstaande site (*)eens op te zoeken. Daarin vindt men een duidelijk verslag van de toestand binnen het Protestantisme dat aantoont in hoeverre deze groepen nog al of niet getrouw zijn aan Gods Woord en zich aldus nog, op basis van de Bijbel, al of niet gereformeerd kunnen noemen.

Als het boek Openbaring dan toch gelijk heeft kunnen wij ons dan in de komende jaren verwachten aan een volledig politiek – economisch wereldoverwicht van Amerika in een innig samenwerkingsverband met de grote morele wereldleider uit Rome. Waarbij het al of niet aanvaarden van Gods Basiswetten voor de mensheid ter discussie zal staan en ieder voor zich de keuze zal moeten maken tussen menselijke tradities of Goddelijke voorschriften.

(*) zie welkomstpagina van http://www.promiseministry.nl (klikken op de afbeelding 2017-500 jaar na Luther)


Ik denk dat ook de reformatorische kerken soms zal moeten kiezen tussen menselijke tradities of Goddelijke voorschriften. En ja, er is een hoop veranderd ten opzichte van 500 jaar geleden. Mensen werden misleid, hadden niet of nauwelijks kennis van de Bijbel, men kon aflaten kopen om de schuld af te betalen, er werd misbruik gemaakt van hun macht door de leiders van de kerk, mensen die protesteerden werden vervolgd of in de ban gedaan. Nogal wat verschil met hoe het nu is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor GDK » 07 feb 2017 16:16

bernard 3 schreef:Is de RKK dan veranderd in haar methodes en leer of zijn het de “Protestanten” die volledig afgedwaald en afgeweken zijn van hetgeen waarvoor de Reformatoren gestreden, geleden en zelfs gestorven zijn!?


De tijd heeft niet stilgestaan. De kerk is veranderd, de wereld is veranderd. In een sterk seculiere wereld moet je wel heel goede argumenten hebben om als kerken niet aan de oecumene mee te doen. Hebben we die nog wel en zo ja, wat zijn ze?
Ik denk -maar kan dat natuurlijk niet aantonen- dat als destijds de huidige of de vorige paus aan het roer van de RKK had gestaan, er geen reformatie was gekomen.
Verder is de reformatie ook wel een beetje mislukt want ze is in duizend stukjes uiteengevallen : total disaster!
Het belang van kerkelijke eenheid zie je bijvoorbeeld in Syrie. De paus en de patriarch krijgen de christenvervolging op de politieke wereldagenda, onze synodes niet.
Vooruit met de geit!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor rotterdam » 07 feb 2017 17:07

GDK schreef:De tijd heeft niet stilgestaan. De kerk is veranderd, de wereld is veranderd. In een sterk seculiere wereld moet je wel heel goede argumenten hebben om als kerken niet aan de oecumene mee te doen. Hebben we die nog wel en zo ja, wat zijn ze?
Ik denk -maar kan dat natuurlijk niet aantonen- dat als destijds de huidige of de vorige paus aan het roer van de RKK had gestaan, er geen reformatie was gekomen.
Verder is de reformatie ook wel een beetje mislukt want ze is in duizend stukjes uiteengevallen : total disaster!
Het belang van kerkelijke eenheid zie je bijvoorbeeld in Syrie. De paus en de patriarch krijgen de christenvervolging op de politieke wereldagenda, onze synodes niet.


Een heel goede conclusie GDK, en nu maar hopen dat er een reactie komt.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor pindas83 » 13 feb 2017 22:13

GDK schreef:
De tijd heeft niet stilgestaan. De kerk is veranderd, de wereld is veranderd. In een sterk seculiere wereld moet je wel heel goede argumenten hebben om als kerken niet aan de oecumene mee te doen. Hebben we die nog wel en zo ja, wat zijn ze?

-Sterk afwijkende leer t.a.v. de RKK, om er één te noemen.

Ik denk -maar kan dat natuurlijk niet aantonen- dat als destijds de huidige of de vorige paus aan het roer van de RKK had gestaan, er geen reformatie was gekomen.
Dat lijkt me stug, aangezien zowel de huidige als de vorige paus nog altijd dezelfde leerstellingen verdedigen als 500 jaar geleden.
Verder is de reformatie ook wel een beetje mislukt want ze is in duizend stukjes uiteengevallen : total disaster!It 's true :)
Het belang van kerkelijke eenheid zie je bijvoorbeeld in Syrie. De paus en de patriarch krijgen de christenvervolging op de politieke wereldagenda, onze synodes niet.
Dat is leuk maar ik heb nou niet direct het idee dat er iets mee gedaan wordt, jij wel?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2017 15:24

Pinda83 schreef:Dat lijkt me stug, aangezien zowel de huidige als de vorige paus nog altijd dezelfde leerstellingen verdedigen als 500 jaar geleden.


Allereerst klopt dat voor een groot deel van de leer wel maar voor bepaalde dubieuze zaken niet. Daarnaast is niet alleen de vraag wat de leer van je kerk is maar ook (en juist dat is belangrijk voor eenheid) hoe je omgaat met mensen die hier iets anders tegenaan kijken. Oecumene houdt namelijk niet in dat je over ieder leerstuk, dogma, ieder detail precies het zelfde denkt. Het houdt in dat je op grond van dezelfde basis een bent met anderen die ook die basis hebben, ook al verschil je op sommige punten met elkaar van mening. In de Bijbel zie je al verschillende visies van de apostelen op de uitwerking van de leer. Toch streeft men ondanks dat naar eenheid. Dat is oecumene. En waar je 500 jaar geleden in de ban werd gedaan als protestant, soms zelfs vervolgd of gedood, is dat nu al lang niet meer zo in de katholieke kerk. Op dat punt is er veel meer eenheid dan 500 jaar geleden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor pindas83 » 15 feb 2017 17:55

Marnix schreef:
Allereerst klopt dat voor een groot deel van de leer wel maar voor bepaalde dubieuze zaken niet. Daarnaast is niet alleen de vraag wat de leer van je kerk is maar ook (en juist dat is belangrijk voor eenheid) hoe je omgaat met mensen die hier iets anders tegenaan kijken. Oecumene houdt namelijk niet in dat je over ieder leerstuk, dogma, ieder detail precies het zelfde denkt. Het houdt in dat je op grond van dezelfde basis een bent met anderen die ook die basis hebben, ook al verschil je op sommige punten met elkaar van mening. In de Bijbel zie je al verschillende visies van de apostelen op de uitwerking van de leer. Toch streeft men ondanks dat naar eenheid. Dat is oecumene. En waar je 500 jaar geleden in de ban werd gedaan als protestant, soms zelfs vervolgd of gedood, is dat nu al lang niet meer zo in de katholieke kerk. Op dat punt is er veel meer eenheid dan 500 jaar geleden.




Ik heb de 95 stellingen er even vluchtig bijgepakt en eigenlijk verbaasde het me dat de paus eigenlijk nog redelijk buiten schot viel.
Veel meer ageerde Luther tegen de laag die daaronder 'werkzaam' was, zoals bisschoppen, priesters en aflaatpredikers.

Qute Luther:
91. Als de aflaten naar de geest en de bedoeling van de paus gepredikt werden, dan zou dit alles gemakkelijk opgelost kunnen worden, ja zouden deze moeiten zelfs niet bestaan.

Daartegenover veroordeelde Luther wel met klem het idee dat de paus zonden kan vergeven.
Hooguit de zonden die hem persoonlijk zouden zijn aangedaan.
Of het dus had uitgemaakt of Benedictus of
Fransiscus toen paus was geweest betwijfel ik, hetzij om een andere reden als ik aanvankelijk dacht.
Ik denk persoonlijk dat Luther, op dat moment, nog maar het topje van de ijsberg te pakken had mbt de misstanden binnen de toenmalige kerk.

Tegenwoordig lijkt het erop dat je je eigenlijk een beetje moet verontschuldigen voor de reformatie en dat het misschien wel beter was geweest, met als motto 'eenheid', als we binnen de RKK waren gebleven, misschien met wat kleine aanpassingen.

Verder ben ik wel met je eens dat je de eenheid moet zoeken in de basis van het christelijke geloof; Jezus Christus als enige weg tot behoud, Hem volgen en alles van Hem verwachten.
Nu wringt daar de schoen ook wel wat, (ik heb het niet over alle katholieken) maar gezien het feit dat de paus rustig met moslims bidt en ook suggereert dat ze in wezen dezelfde god dienen (allah, de maangod) ](*,)
En als dat betekent dat de Lutherse kerk kleur moet bekennen en zich moet schikken aan Rome, gaat er mijn inziens wel iets mis.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2017 08:17

pindas83 schreef:
Daartegenover veroordeelde Luther wel met klem het idee dat de paus zonden kan vergeven.
Hooguit de zonden die hem persoonlijk zouden zijn aangedaan.

Keurig correct antwoord - blijft echter wel de vraag wat je doet met “Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.”
Johannes 20: 21-23


Tegenwoordig lijkt het erop dat je je eigenlijk een beetje moet verontschuldigen voor de reformatie en dat het misschien wel beter was geweest, met als motto 'eenheid', als we binnen de RKK waren gebleven, misschien met wat kleine aanpassingen.

Dat was inderdaad beter geweest.

Verder ben ik wel met je eens dat je de eenheid moet zoeken in de basis van het christelijke geloof; Jezus Christus als enige weg tot behoud, Hem volgen en alles van Hem verwachten.

Dat geloven de Rooms Katholieken ook.
We hebben dezelfde belijdenis.


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2017 08:31

De vraag is natuurlijk of het mogelijk was geweest in die tijd om in de RKK te blijven. Luther is er niet zelf uit gestapt maar er uit gezet. Maar nu er weer meer tolerantie is, je geen aflaten meer kan kopen etc moeten we weer streven naar eenheid. De vraag wat we 500 jaar geleden zouden hebben moeten doen is niet zo relevant, de vraag is wat we nu doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 16 feb 2017 09:26

Marnix schreef:Maar nu er weer meer tolerantie is, je geen aflaten meer kan kopen etc moeten we weer streven naar eenheid.


Ehh... aflaten zijn nog steeds te koop!
Sterker nog: het is nog zo actueel, dat je gewoon een app hiervoor kunt downloaden op je telefoon.
Het verdienmodel voor je zaligheid is nog springlevend in de Rooms Katholieke kerk.

http://www.katholiek.nl/lifestyle/te-ko ... akformaat/

Hoe zei Tetzel het ook al weer?
"Als het muntje in het kistje klinkt,
zieltje in de hemel springt."

Geen idee of de app gratis is :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor pindas83 » 16 feb 2017 10:58

rotterdam schreef:
Keurig correct antwoord - blijft echter wel de vraag wat je doet met “Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.”
Johannes 20: 21-23


Geef je me nu een complimentje Rotterdam?
Dat ik dat nog mag meemaken, thanks! :P
Wat betreft je aangehaalde tekst; goede vraag, dat zou ik ook wel willen weten!

Dat was inderdaad beter geweest.

Ik denk van niet.

Dat geloven de Rooms Katholieken ook.
We hebben dezelfde belijdenis.


Misschien wel, toch is de leer op bepaalde vlakken daarmee niet in lijn.
Kijk naar Mona 's bijdrage over de aflaten, nog steeds actueel en alles behalve bijbels of heeft dat met traditie te maken?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor naamloos » 16 feb 2017 11:15

Volgens mij gaat het vergeven van of houden van zonden gewoon over de kerkelijke tucht.
Zo werd iemand uit Korinthe vanwege zijn zonden de gemeente uitgezet.
Bij berouw en bekering is er vergeving en wordt hij weer in in de gemeente opgenomen.

Vergeving waarbij de schuld onder het bloed van Christus wordt gebracht besteed God niet aan mensen uit. Niemamd kan zonden vergeven dan God alleen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor hans0166 » 16 feb 2017 12:59

naamloos schreef:Volgens mij gaat het vergeven van of houden van zonden gewoon over de kerkelijke tucht.


ja maar dat staat er niet...

als we lezen God sprak: "er zij licht" zeggen we toch ook niet, volgens mij doet daarna iemand een lampje aan? Nee... er is licht!

Er staat gewoon wat er staat. Inlegkunde wordt veel te vaak gebruikt. De tekst verteld altijd eerst gewoon wat er staat en pas daarna diepere lagen, maar het is hier geen belofte of profetie : het is een gebeurtenis, wat je leest wordt daar werkelijkheid.

“Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten