De Reformatie is gestorven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 24 mar 2017 16:01

Zomaar even een vraag, ik ben benieuwd wie hier wat over weet:
Zijn er voorheen ook zulke grote opwekkingen geweest in de Rooms Katholieke kerk, net zoals in de protestante kerken?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 25 mar 2017 07:25

de passant schreef:vandaag in dagblad trouw: https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a2784828/


Dank je voor de verwijzing. Dat artikel is het zoveelste bewijs van de afval van de fundamentele protestantse waarden binnen de huidige protestantse kerken (verantwoordelijken) . Waarbij nog enkel de toenadering tot de RKK centraal staat en de Bijbelse basisleerstellingen die door alle reformatoren als het belangrijkste werden geacht ten koste van menselijke en maatschappelijke relaties feitelijk verraden worden. Ook hier wordt het terug duidelijk dat het de (afvallige) Protestanten zijn die afstand doen van de eigen oorsprong en hun Bijbelse leerstellingen .

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 27 mar 2017 12:44

mona schreef:Zomaar even een vraag, ik ben benieuwd wie hier wat over weet:
Zijn er voorheen ook zulke grote opwekkingen geweest in de Rooms Katholieke kerk, net zoals in de protestante kerken?


@mona. Je doelt op de tijd voor de Reformatie/opwekking in de 16e eeuw vermoed ik.
Even voor de helderheid, van de term Rooms Katholieke kerk is pas officieel sprake sedert de reformatie om onderscheidt aan te geven tussen hen die Rome trouw bleven en de protestanten. De kerk die toen bestond splitste zich na de reformatie in tweeën; en toen kreeg je de Rooms Katholieke kerk en de Hervormde kerk. Daarvoor heette 'de kerk' Katholieke kerk.
De reformatie of opwekking begon dus in de kerk waar de beeldenverering e.d. aanwezig was. Dat noemen we nu Rooms. Luther was dan voorheen Rooms, Calvijn was Rooms en zij verzetten zich tegen de gebruiken binnen deze kerk en kregen veel volgers.

John Knox in Schotland. Hervormde de kerk in Schotland van Rooms Anglicaans naar presbyteriaans (protestants).
In Engeland verliep het allemaal wat anders en grilliger.

Ruim een eeuw daarvoor, in de 14e eeuw, had God al door middel van John Wyclif een voedingsbodem gelegd voor de grote reformatie. En door Wyclif geïnspireerd volgde daarop Johannes Hus en daarop kreeg je de zgn. Lollards.

Twee eeuwen daarvoor, in de 12 eeuw en erna waren er de Waldenzen. Ik weet niet of je dat echt een hervorming (denk het niet) kunt noemen binnen de toen bestaande kerk, maar er zullen waarschijnlijk wel mensen erdoor geraakt zijn en uit die kerk gegaan zijn. Dan zijn mensen afgescheiden.

Een even grote of grotere Reformatie/opwekking dan die van de 16e eeuw rond Luther en Calvijn is er m.i. niet geweest daarvoor binnen de Katholieke kerk of erna in de Rooms Katholieke kerk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 27 mar 2017 16:36

Johan100 schreef:@mona. Je doelt op de tijd voor de Reformatie/opwekking in de 16e eeuw vermoed ik.


Nee, ik bedoel daarna.
Ik weet van verschillende grote opwekkingen in Amerika, Duitsland, Engeland, Schotland, Zuid Afrika, enz.
Kleinere, zoals in Nijkerk.
Bekende predikers zoals: Johanthan Edwards, Evan Robberts, Duncan Campbell, Graaf von Zinzendorff.
Herlevingen met grote en langdurige effecten.
Maar dat zie ik alleen in de protestantse gemeenten.
Ik was zo benieuwd of er ook zulke herlevingen/opwekkingen in de Rooms katholieke kerk zijn geweest.
En zo niet, waarom dan niet?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 27 mar 2017 16:51

mona schreef:
Nee, ik bedoel daarna.
Ik weet van verschillende grote opwekkingen in Amerika, Duitsland, Engeland, Schotland, Zuid Afrika, enz.
Kleinere, zoals in Nijkerk.
Bekende predikers zoals: Johanthan Edwards, Evan Robberts, Duncan Campbell, Graaf von Zinzendorff.
Herlevingen met grote en langdurige effecten.
Maar dat zie ik alleen in de protestantse gemeenten.
Ik was zo benieuwd of er ook zulke herlevingen/opwekkingen in de Rooms katholieke kerk zijn geweest.
En zo niet, waarom dan niet?


Dan begreep ik het niet helemaal goed.
Ik geloof van niet. En waarom gebeurt dat niet. God is bij machte het te doen.
Maar je ziet bij opwekkingen dat God veelal via mensen werkt. Mensen die eerst in kleine groepjes gaan bidden om een opwekking/herleving. etc.
De Roomse kerk zit zo vast in hun eigen duistere leer, daar gebeurt dat niet. En als iemand als Luther opstaat door de genade van God die van binnenuit wil hervormen, wordt die persoon met alle macht vervolgt. Alle krachten der hel bundelen zich samen. Dan ontstaat er al gauw een afscheiding.
Maar God kan natuurlijk alles.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 27 mar 2017 17:00

Als je meer wilt weten over opwekking wil ik je het boek ' Toon mij nu Uw heerlijkheid, de noodzaak van opwekking' aanraden te lezen.
Schrijver M. Iloyd Jones
Hier te bestellen

Vind je denk ik wel mooi om te lezen. Het staat ook mijn verlanglijstje, op aanraden van iemand anders. Ik geloof dat het de moeite waard is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 04 apr 2017 10:16

Het kapitalisme is zonder de Reformatie ondenkbaar, en daarmee dus ook de wereld van consumentisme, globalisering en milieuproblematiek.

Dit is een zin uit deze lezenswaardige column:
http://www.rd.nl/spruyt-de-reformatie-i ... -1.1389978

Geldzucht..... was dat ook al niet weer de wortel van alle kwaad?
1 Timotheus 6 vers 9 en 10
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2017 18:07

mona schreef:Het kapitalisme is zonder de Reformatie ondenkbaar, en daarmee dus ook de wereld van consumentisme, globalisering en milieuproblematiek.

Dit is een zin uit deze lezenswaardige column:
http://www.rd.nl/spruyt-de-reformatie-i ... -1.1389978

Geldzucht..... was dat ook al niet weer de wortel van alle kwaad?
1 Timotheus 6 vers 9 en 10

Dankjewel voor het delen, mona. Ik kan me overigens best wel kapitalisme zonder de Reformatie indenken, maar we moeten dit dan ook lezen in de context van het verhaal en met het besef dat het een opiniestukje is, maar wel het overdenken waard.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor ereunao » 06 apr 2017 09:52

Johan:
Dankjewel voor het delen, mona. Ik kan me overigens best wel kapitalisme zonder de Reformatie indenken, maar we moeten dit dan ook lezen in de context van het verhaal en met het besef dat het een opiniestukje is, maar wel het overdenken waard.


Ik kan mij ook best kapitalisme zonder de Reformatie indenken, maar geen Reformatie zonder kapitalisme!
Want in de 17e eeuw had de overheid het voor het zeggen in de Kerk. En die dankte haar macht rijkdom aan het kolonialisme en de slavenhandel. En ook die z.g.n. ‘oudvaders’ hadden aandelen in de V.O.C! gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 08 apr 2017 15:42

ereunao schreef:

Ik kan mij ook best kapitalisme zonder de Reformatie indenken, maar geen Reformatie zonder kapitalisme!

De zogenaamde oudvaders leefden na de Reformatie, dus....


Want in de 17e eeuw had de overheid het voor het zeggen in de Kerk. En die dankte haar macht rijkdom aan het kolonialisme en de slavenhandel.

Bij kapitalisme zijn bedrijven juist in handen van particulieren en niet van de overheid.

ereunao schreef: En ook die z.g.n. ‘oudvaders’ hadden aandelen in de V.O.C! gr: ereunao
Dat lijkt me wel een vorm van kapitalisme, maar hoe kom je bij die informatie? De zogenaamde oudvaders leefden bovendien na de Reformatie....
Dan heb heb je het over de 17e en 18e eeuw, de tijd van de 'Nadere Reformatie', zoals dat genoemd wordt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor ereunao » 08 apr 2017 20:16

Johan:
Johan:
Dat lijkt me wel een vorm van kapitalisme, maar hoe kom je bij die informatie? De zogenaamde oudvaders leefden bovendien na de Reformatie....
Dan heb heb je het over de 17e en 18e eeuw, de tijd van de 'Nadere Reformatie', zoals dat genoemd wordt.


De oudvaders leefden idd. na de Reformatie, maar dat betreft alleen de veranderde politieke en staatkundige situatie. Maar in principe was het al eeuwenlang zo dat de godsdienst van de koning de godsdienst van het volk was. In het Geneve van Calvijn beval de Raad dat met Pasen het H.A. bediend moest worden en besliste over de benoeming van de predikanten. Maar het maatschappelijke en economische leven zag er in de 17e eeuw wel even anders uit. Want toen was Filips II afgezworen en hadden de Staten het roer overgenomen. En toen was het zo dat de rijke kooplieden ook Statenleden of stadsbestuurders waren en de edelen grote invloed hadden op het bestuur en inrichting van de Kerk. Scheiding van Kerk en Staat was toen nog gewoon ondenkbaar itt. vandaag nu kamerleden en bestuurders gecheckt worden op hun bijbaantjes om belangenverstrengeling tegen te gaan. Het was dus in de tijd van de ‘Nadere Reformatie' heel gewoon dat vermogende predikanten aandelen in allerlei bloeiende overzeese handelscompagnieën hadden. gr: ereunao
nb: overigens wacht ik nog steeds met belangstelling de resultaten van jouw 'onderzoek' af

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor benefietdiner » 12 mei 2017 19:08

Refo moet aan het infuus van de Reformatie
http://www.rd.nl/kerk-religie/refo-moet ... -1.1400029

Protestanten, rooms-katholieken, dopers. Hoe krijg je die verschillende stromingen bij elkaar? Volgens dr. K. van der Zwaag door een authentieke vroomheid, geworteld in Christus.


bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 14 mei 2017 14:34

benefietdiner schreef:Refo moet aan het infuus van de Reformatie


Deze professor zal waarschijnlijk net zoals vele andere vooraanstaande theologen , priesters en kerkleiders een zorgvuldig, al dan niet uitgewerkt, plan voor ogen hebben om de verschillende stromingen bij elkaar te krijgen in een oecumenisch verbond. Waarbij voor hem vroomheid een belangrijke plaats blijkt in te nemen.

Als ik echter de afscheidswoorden van Christus lees in Johannes 13: 31 tot en met 17:26 dan stel ik vast dat eenheid van mensen met Christus enkel en alleen kan bekomen worden als men één is zoals Christus één is met de Vader. En die eenheid werd bewerkstelligd of bewezen doordat Christus in alle omstandigheden Gods Woord steeds zowel in woord als daad onveranderd heeft aanvaard en gehoorzaamd. Deze houding en levenspraktijk wordt als het liefhebben van God benoemd.

Zolang Protestanten, Rooms-katholieken, dopers en andere groepen weigeren om, zonder enig onderscheid, alle Handgeschreven geboden van Christus te aanvaarden, te onderwijzen en uit te leven kan er dus geen eenheid in Christus bekomen worden zoals de Bijbel die voorstelt.

Een oecumenisch verbond waar op vandaag sterk naar gestreefd wordt en die gebaseerd is op menselijke compromissen zal dan ook enkel leiden tot een Babylonische eenheid van mensen in opstand tegen hun Schepper.

Het boek Openbaring beschrijft zodoende wat er ons in de nabije toekomst te wachten staat. Namelijk een meerderheid die menselijke instellingen boven Gods wet stelt en zich als vervolgende macht verheft tegen een minoriteit die trouw is aan Christus en zijn geboden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Johan100 » 14 mei 2017 20:11

We moeten onderscheid maken tussen 2 verschillende eenheden. Valse eenheid versus ware eenheid. Een valse eenheid is de kerk van verlost tijdens de Reformatie. Het draaide voor de reformatie in de kerk niet meer om Christus als middelpunt.

We kunnen daarentegen niet alle eenheid over dezelfde kam scheren en als alternatief dan maar beter voor verdeeldheid zijn.

Jezus heeft namelijk gebeden dat Zijn volgelingen één zouden zijn.

Johannes 17:11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

In Joh. 17: 20-23 staat:
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij één zijn:
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

De gemeente is het lichaam van Christus (Efeziërs 1:22,23). Jezus zei dat Hij Zijn gemeente zou bouwen (Matteüs 16:18).
En dan komt het moeilijke, de gemeente, volgens sommigen de onzichtbare Kerk genoemd, bestaat i.i.g. uit alle oprecht gelovigen. Er loopt een scheidslijn door de zichtbare kerk tussen gelovigen en ongelovigen. Toch zou je zeggen dat het niet helemaal klopt dat deze Kerk onzichtbaar is.
Jezus bidt tenslotte: 'opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekent dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt'. Nou, zou je denken. Duizend(en) denominaties, is dat één zijn en een voorbeeld voor de wereld? Welke kerk gaat het dan om? Al die stromingen en verdeeldheid en dan lees ik in Joh. 17 dat Jezus bidt of allen één zullen zijn. De vervolgde Kerk, Noord-Korea bijvoorbeeld, die zijn wel één denk ik weleens.

Jezus bad in Joh. 17 dan ook voor degene die Hem door de Vader gegeven waren (Joh.17:11), maar ook voor degene die door hun woord (het woord van degene die door de Vader gegeven zijn) in Hem geloven zullen. (toekomende tijd).

Om deze eenheid te bereiken moest ook het onderscheid tussen Jood en niet-Jood verdwijnen.

Jezus zei namelijk tegen de Joden in Joh. 10:16 'Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder'.

Paulus schrijft dan ook in Efeze 2:
Jood en heiden één in Christus
11 Daarom, gedenkt dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werd van degenen die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen ivan de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want Hij is onze Vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot één nieuwen mens zou scheppen, vrede makende,
16 En opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.

Paulus noemt hier in vers 11 de heidenen die tot geloof gekomen zijn, voorhuid. Voorhuid van degene die besneden zijn in het vlees, van de Joden dus. De besnijdenis was dus uiteindelijk een heenwijzing naar de gemeente die Christus zou stichten via en uit het volk Israël waaruit de Messias zou geboren worden. God zei tegen Abram in
Genesis 22:18
En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.

Jood en heiden één in Christus dus. Nu zijn er helaas mensen die hun best doen om de dwaalleer te verkondigen dat de gelovige Jood en de gelovigen uit de heidenen twee aparte volken van God zijn. Ook hier op het forum.


Bernard, ik doel hierboven niet op jou, maar ik zou jou willen meegeven het stukje uit Ef.2 vers 11-16 en met name vers 15, waar vers 15 spreekt over
' Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot één nieuwen mens zou scheppen, vrede makende,...'

De wet der geboden wordt hier vijandschap genoemd! De wet brengt de zonden aan het licht, de wet leer de zonde kennen, tuchtmeester tot Christus!
Paulus roemt niet in het zich houden aan de geboden, maar hij roemt in het kruis van Christus. Vers 16. Christus heeft verzoening mogelijk gemaakt.
Niemand kan zonder het werk van Christus en de Geest van Christus/wedergeboorte aan Zijn geboden voldoen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 15 mei 2017 09:37

Eerst en vooral zou ik willen opmerken dat zowel Christus als alle apostelen , dus ook Paulus, steeds verwijzen naar een eenheid in Gods Woord als voorwaarde om te kunnen beschouwd worden als volgelingen /discipelen van Christus

Veelal , zoals jij nu ook , stelt men echter het houden van of het voldoen aan de geboden voorop en wordt op de eerste plaats het bewaken en bewaren ervan niet naar voren gebracht.

Daarom worden in Gods Woord de trouwe en ware discipelen van Christus ( de Christen) gekenmerkt door hen die in de eerste plaats Gods Woord onbezoedeld bewaken , bewaren en onderwijzen.
De Bijbelse eenheid van mensen onder elkaar en met Christus heeft dan ook maar één kenmerk namelijk “zij die de geboden Gods bewaren (en bewaken) en het geloof ( de gehoorzaamheid)van Christus hebben” ( openbaring12:17 / 14:12)

Of bepaalde individuen nu door geboorte behoren tot een bepaalt ras of stam (Jood, Griek, Nederlander of Amerikaan) doet hierbij niets meer ter zake . Want bij de doop wordt de mens wedergeboren en is hij een burger van een nieuw koninkrijk geworden. Waarbij hij dan voortaan, geestelijk gezien, als “vreemdeling en bijwoner” in deze wereld staat en zodoende allen een eenheid vormen omdat ze zich als gehoorzame burgers van dit koninkrijk onder Gods raadgevingen en geboden geplaatst hebben.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten