De Reformatie is gestorven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 15 aug 2017 18:44

“We zijn met de trein op weg van Rome naar Jeruzalem. U bent in Worms allemaal uitgestapt,
maar ik hoop dat u uw treinkaartje niet weggegooid hebt, want Worms (de Reformatie) is niet de eindbestemming.
We moeten nog verder met de trein, naar Jeruzalem.”

Citaat van de Messiaanse Jood Elhanan ben Abraham, Jeruzalem

Staat de Refomatietrein soms op dood spoor?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 19 aug 2017 06:30

[quote="mona"]“We zijn met de trein op weg van Rome naar Jeruzalem. U bent in Worms allemaal uitgestapt,
maar ik hoop dat u uw treinkaartje niet weggegooid hebt, want Worms (de Reformatie) is niet de eindbestemming.
We moeten nog verder met de trein, naar Jeruzalem.”

Citaat van de Messiaanse Jood Elhanan ben Abraham, Jeruzalem

Staat de Refomatietrein soms op dood spoor/ [quote]

Na Luther zijn andere treinbegeleiders gekomen die in de plaats vanuit Worms verder in de richting van Gods Woord te rijden, de wissels terug langzaam maar zeker hebben verlegd richting Rome. Waarbij uiteindelijk op 13 oktober van dit jaar Rome als eindbestemming bereikt zal zijn en de Lutherse Reformatietrein in feite zal opgehouden hebben te bestaan.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor hans0166 » 19 aug 2017 11:10

mona schreef:
Staat de Refomatietrein soms op dood spoor?


of zijn ze veblind geraakt door het Licht en zijn ze de koude sneeuw achteraan gegaan naar Siberie, ipv de zon volgend naar het zuid oosten. ?

Terwijl Rome in de loop der tijd zachtjesaan meer oostwaarts gereisd is en inmiddels halverwege Jeruzalem.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor mona » 19 aug 2017 11:23

hans0166 schreef:Terwijl Rome in de loop der tijd zachtjesaan meer oostwaarts gereisd is en inmiddels halverwege Jeruzalem.


Inderdaad, om vanuit het Oosten met de "Islamtrein" naar Jeruzalem af te reizen...

Johan100 schreef:Een valse eenheid is de kerk van verlost tijdens de Reformatie. Het draaide voor de reformatie in de kerk niet meer om Christus als middelpunt.

De reformatie is nog niet af. Wij hebben nog een aantal zaken van Rome in de kerk, waarvan we ons moeten bekeren.
We moeten terug naar de leer van de Apostelen, en van die leer is Christus de hoeksteen. Dat stukje Reformatie moet nog gebeuren. Het is niet zo dat de Reformatie met Luther voltooid is. Ik krijg de indruk dat velen dat wel geloven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor bernard 3 » 20 aug 2017 11:08

*Verwijderd door moderator. Niet weer uw stokpaardjes a.u.b.*

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor MoesTuin » 20 aug 2017 11:17

mona schreef:“We zijn met de trein op weg van Rome naar Jeruzalem. U bent in Worms allemaal uitgestapt,
maar ik hoop dat u uw treinkaartje niet weggegooid hebt, want Worms (de Reformatie) is niet de eindbestemming.
We moeten nog verder met de trein, naar Jeruzalem.”

Citaat van de Messiaanse Jood Elhanan ben Abraham, Jeruzalem

Staat de Refomatietrein soms op dood spoor/


mona schreef:
Inderdaad, om vanuit het Oosten met de "Islamtrein" naar Jeruzalem af te reizen...


Johan100 schreef:Een valse eenheid is de kerk van verlost tijdens de Reformatie. Het draaide voor de reformatie in de kerk niet meer om Christus als middelpunt.


mona schreef:De reformatie is nog niet af. Wij hebben nog een aantal zaken van Rome in de kerk, waarvan we ons moeten bekeren.
We moeten terug naar de leer van de Apostelen, en van die leer is Christus de hoeksteen. Dat stukje Reformatie moet nog gebeuren. Het is niet zo dat de Reformatie met Luther voltooid is. Ik krijg de indruk dat velen dat wel geloven.


Mona, dank voor deze waarschuwing, indringende boodschap, het beeld wat je schetst.
Zo belangrijk dit onder te ogen zien (en tegelijk een teken aan de wand, van de bijdragen van enkeling maar, die waardevol zijn overigens...
Mee eens Johan de reformatie van weleer is van binnen uit aan het "dood bloeden"
Het probleem is dat de kerken her en der (misschien meer dan we nu denken zelfs) in slaap gesukkeld is, tot zelfs in een diepe slaap, mocht het gaan coma zijn....en her en der ten onder gaat aan interne problemen waarvan we driekwart niet weten)
Of zoals ds LH v Oosten eens schreef in het RD

"Ik ben bang dat de gereformeerde gezindte ten onder gaat aan veruitwendiging. Ik ben geen hartenkenner, maar veel reformatorisch vertoon is zonder inhoud. En wat is een huls zonder inhoud?
De kerk lijkt soms wel in de rui.
We kunnen zondags onder de zuivere waarheid zitten, maar wat dóét het ons? Dat geldt ook voor bevindelijke dominees die rechtzinnig preken. We hebben graag een gemeente voor ons die er keurig netjes uitziet, maar als het allemaal buitenkant is, hebben we nog niks.
Maar Gods Kerk zal komen, de Heere regeert, de Kerk overleeft ons allemaal want wie in Christus geborgen is, is geborgen voor tijd en eeuwigheid. Dan kan je niets meer gebeuren."


en zo gaat de reformatie ten onder, maar het gaat in wezen helemaal niet om de reformatie, het gaat veel dieper, het gaat om God en om Zijn Eer en om de Heere Jezus Christus die woning wilt vinden in mensenharten, laat Hem toe in je hart, Geloof en Leef in Eeuwigheid.

Dat is het probleem.....Christus en de helper, De Heilige Geest, zijn de leiddraad, lees de bijbel in het Licht hiervan.
Is de kerkorde, de kerk regels, de veruitwendiging van de mens, twist en bedrog binnen enkele kerken, de hand boven hoofden houden belangrijker?
Of het gebod, nee zelfs het allergrootste gebod wat in de bijbel te lezen... "Je zult de Heere Uw God Lief hebben met heel u hart met heel uw ziel en met heel uw verstand en tegelijk zal je je naaste even lief hebben als jezelf. Aan deze twee geboden ligt de grondslag van alle wetten en geboden en uitspraken van de profeten."

Dat is nogal wat!
Persoonlijk ook
Persoonlijk geloof
Ik heb de Heere Lief en ik heb jou lief met de liefde van de Heer, kun je dat nu zeggen?
ook een stukje liefde en acceptatie van jezelf zit hieraan zelf. Zelfonderzoek
zie je jezelf als geliefd Kind van de Vader, dan pas kan je ook de ander Lief hebben.

Reformatie, een begrip,..... Christus, Geloof in Hem, Zekerheid van aankomen op de Eindbestemming
Stap met Christus in de trein, maar....vergeet niet je kaartje te kopen en aftestempelen (in het Bloed van Christus) en ga zo beveiligd in Hem op reis naar de stad en hoe dichter je bij Christus leeft, ja dan nu reed zie je de gouden straten van de hemelstad, zo schoon en horen wij de ontelbare schare jubelend juichen voor Gods troon.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Radical » 24 aug 2017 10:43

Ik krijg hier toch een beetje jeuk van "" is de reformatie gestorven"" er komt binnenkort een film uit "" God is niet dood ""

Brrr Paulus spreekt over dagelijkse Reformatie van ons denken, luther kreeg een vette openbaring, over de genade ipv. werken en zonde afkopen door aflaten om in de hemel te komen "" geloof door genade alleen "" de reformatie is doorgegaan alleen lijkt het dat sommige blijven hangen in oude patronen of excuses zoeken voor hun ongeloof en daar ook nog God's woord voor misbruiken.

God is met krachtige reformatie's in ons denken bezig geweest wereldwijd om bolwerken te slechten en onder de gehoorzaamheid van Christus te brengen (gedachten) ..

Bedenk dan de dingen die boven zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78&t=4s

om jullie te bemoedigen als je niet reformeert in je denken, wordt je religieuse koe, het gaat om een relatie over passie.
in africa komen er elke dag net zoveel kerken bij als alle refo's in nederland bij elkaar ha ha
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2017 12:42

Tja, sommige mensen zien veranderingen ten opzichte van vroeger, een doorgaande lijn en een constante reformatie als afbraak aan de oorspronkelijke reformatie. Maar bedoelen ze echt dat de reformatie dood is of dat de reformatorisch cultuur van vroeger aan het veranderen is? Dat zijn twee totaal verschillende zaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor MoesTuin » 26 aug 2017 21:10

Er zijn verschillende (onderschatte) problemen

1) 1 Korintiers 1 vers 10
Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn.


2) de slapende kerk

https://cip.nl/61735-heere-laat-de-slap ... ker-worden

Heer ontferm U.
Momenteel zie je meer en meer de kerken, met hun systemen en structuren, gaan schudden.
De kerk als instituut lijkt steeds meer te gaan verdwijnen en Christenen gaan kringen vormen, waar de Heilige Geest de ruimte krijgt om te werken.
Naarmate meer christenen gaan bidden, gaat het geestelijk klimaat in Nederland veranderen, waardoor er meer openheid komt voor het Evangelie.

Het gaat er ook om.
Wat vinden we belangrijk, het bekende, het fijne, het veilige, of staan we vrij in de ruimte van en in de werking van Gods Heilige Geest (denk aan Jona)
Het is gelijk de vraag.
Vinden we de kerkelijke structuren de traditie belangrijk, niks mis mee hoor, maar wel als dit het belangrijkste is verworden en ten koste moet gaan van alles, het hinderd, verhinderd.
De tijd gaat door......ontwaakt gij die slaapt!

"Horende doof en ziende blind"
Lees Mattheus 13 er eens op na


Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.
En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Doch uw ogen zijn zalig, omdat zij zien, en uw oren, omdat zij horen.
Want voorwaar zeg Ik u, dat vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien de dingen, die gij ziet, en hebben ze niet gezien; en te horen de dingen, die gij hoort, en hebben ze niet gehoord.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Radical » 30 aug 2017 13:52

Reformatie is al 2000 jaar bezig en God heeft onder andere luther geweldig gebruikt, maar Hij had ook nog wel een paar blinde vlekken, maar de reformatie gaat door, veel inzichten uit Gods woord krijgen door De Heilige Geest, en vernieuwt de kerk in hun denken (bolwerken zoals paulus ze omschrijft die geslecht moeten worden) als ik denk aan de vijfvoudige bediening, die weer helemaal terug is, aanbidding, bedieningen van bevrijding, genezing, visioenen en dromen mogen weer gedeeld worden, tongentaal is weer helemaal terug, het onderwijs over het koninkrijk en onze plaats daarin, het onderwijs van de eindtijd wat op dit moment helemaal op de schop gaat en ga zo maar door,

Wat ik vooral fijn vind dat de kerk weer naar buiten gaat de straat op om het evangelie van het koninkrijk te preken en te demonstreren,

wat ik jammer vind dat iedere reformatie afgeeft op alle andere, en nu bijv er weer een beweging is die zich de last reformation noemt en dat is dan weer jammer, opzich goed werk wat ze doen, maar zich weer zo'n exclusiviteit aanmeten,

Onderzoek alle dingen en behoud het goede, of je gooit het badwater en het kind daarin weg..

De Reformatie leeft als nooit tevoren !!!
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De Reformatie is gestorven

Berichtdoor Jesaja40 » 24 sep 2017 18:56

mona citeert:
De reformatie is nog niet af. Wij hebben nog een aantal zaken van Rome in de kerk, waarvan we ons moeten bekeren.
We moeten terug naar de leer van de Apostelen, en van die leer is Christus de hoeksteen. Dat stukje Reformatie moet nog gebeuren. Het is niet zo dat de Reformatie met Luther voltooid is. Ik krijg de indruk dat velen dat wel geloven.


Eindelijk iemand die het door heeft.

Kijk ik naar de Bijbel dan staan daar vele refomaties in. Door het verwijderen van allerlei afgoden leefde Israël weer op en leerde opnieuw de G'd van onze vaderen te dienen. Al die afgoden belemmerden het zicht op de Eeuwige.

Ik denk dat ditzelfde proces ook bij de reformatie zichtbaar is. Een reformatie is een doorlopend proces. Allerlei dingen worden toegevoegd waardoor het zicht op de Eeuwige wordt belemmerd. Wat heeft onder andere litugisch schikken van een bloemstuk in een kerk met de Eeuwige te maken? De kerkelijke kleuren en andere bijzaken, die zo langzamerhand hoofdzaken gaan worden. Wellicht zijn er nog meer voorbeelden die een afleidende rol kunnen spelen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten