Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2017 23:29

ereunao schreef:

Hier moeten wij niet bijgelovig aan de woordschikking blijven hangen, maar op de zaak letten. Als ze zover komen dat ze al deszelfs verfoeisels en gruwelen vandaar wegdoen bewijst dat reeds een heel andere gezindheid. Op dezelfde manier redenerend zou je ook kunnen bewijzen dat Lazarus al leefde voordat Jezus hem riep, want een dode kan niet horen. Hetzelfde geldt voor Marc.1:15. Hier wordt een beroep gedaan op de actieve, menselijke kant van de zaak, de wedergeboorte is Gods werk. Hier kun je dus niet uit bewijzen wat eerst en wat laatst is.
Maar bij God is geen voor en na; alles is bij Hem tegelijk tegenwoordig woord en daad zijn één, dat gaat ons menselijk begrip ver te boven Jes.40:25. Bovendien staat er in mijn bijbel bij Ezech.36:18,19 heel iets anders:
18: ‘Daarom goot Ik Mijn grimmigheid over hen uit, om des bloeds wil, dat zij in het land vergoten hadden, en om hun drekgoden, waarmede zij dat verontreinigd hadden.
19 En Ik verstrooide hen onder de heidenen, en zij werden verspreid in de landen; Ik oordeelde ze naar hun weg en naar hun handelingen’. Gr: ereunao

(Wat dit nu met 'bijgeloof' te maken heeft ontgaat me helemaal. Het staat zo in de Schrift).
Excuus, ik bedoel Ezechiel 11:18,19. Bedankt voor de correctie.
Dat geeft blijk van tekenen van een andere gezindheid, maar is geen wedergeboorte. Het vergeestelijken van Lazarus zijn lichamelijke dood en een vergelijking trekken hiermee ga je ver in door.
Je zegt dat er geen voor en geen na is, maar je schrijft toch zelf dat bekering erna is.
Wellicht hanteer je een ander begrip van bekering dan mij en de Bijbelteksten die ik aanhaal.
toevoeging: Als doden zullen horen de stem van de levende God (Joh.5) keren ze zich om en zullen leven (wedergeboorte) In orde gaat bekering vooraf maar het is niet te scheiden. Voor je gevoel kan het misschien wel eens een en dezelfde zaak zijn. Men spreekt hiervan weleens van de weeën der wedergeboorte.

We moeten ook onderscheidt maken in bekering van de kroeg naar de kerk en de bekering waar het hier over gaat.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 14 feb 2017 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2017 23:37

DeDwaler schreef:
Dat geeft niet hoor, Johan. Af en toe moeten we even teruglezen, maar meng je gerust in de discussie! Het is bovendien ook jouw topic, waar ik ook ergens tussendoor plompverloren ben ingehaakt.


Ik heb de topic gestart maar is niet perse van mij hoor. Ik heb trouwens een reactie van jou gequoot vanuit een ander topic dacht ik en zodoende kwam dit gesprek op gang. Voel je helemaal vrij om te reageren.

Even dat misverstand hopelijk ophelderen in de hoop dat het niet verwarrend wordt.

Je schreef:
DeDwaler schreef:

Onder de wedergeboorte versta ik wat er onder andere met de gelovigen gebeurde op pinksterdag (Hand. 2:1-13). Je ontvangt de Heilige Geest en wordt uit God geboren en in het geestelijk lichaam van Christus geplaatst, de gemeente (Matt. 16:18


Johan100 schreef: Hier ben ik het met je eens. Toen zijn deze mensen tot geloof gekomen en dus gerechtvaardigd en geheiligd. Toen zijn deze mensen inderdaad uit God geboren. Voordat ze uit God geboren werden, werden ze overtuigd door de Geest van zonde en daarop bekeerden ze zich.


DeDwaler schreef:

Je moet me toch even helpen met het volgende:


Johan100 schreef:Hier ben ik het met je eens. Toen zijn deze mensen tot geloof gekomen en dus gerechtvaardigd en geheiligd. Toen zijn deze mensen inderdaad uit God geboren. Voordat ze uit God geboren werden, werden ze overtuigd door de Geest van zonde en daarop bekeerden ze zich.


Johan100 schreef:Dick, je hebt het nu over het Oude Testament. Zij stonden nog voor Pinksteren en toen waren ze inderdaad zwak en begrepen er in het begin soms niet veel van. Maar ze waren wel wedergeboren en geloofden.


DeDwaler schreef:
Je zegt dat ze met pinksteren tot geloof kwamen en even verderop zeg je dat ze vóór pinksteren ook waren wedergeboren en gelovig waren. Mis ik nu iets?


Zoals ik het bedoelde: de mensen die tot geloof kwamen op de pinksterdag waren daarvoor niet gelovig.(hand.2:41,42,43,44)
Dat waren de zwakke gelovigen die jij eerder aanhaalde wel. Je doelde waarschijnlijk op de discipelen. Zij waren al wel gelovig. Petrus preekte op het pinksterfeest en in hand.2:37,38 lees je dat de toehoorders verslagen werden in het hart (ze werden overtuigd van zonde) en dat ze zich afvroegen wat ze moesten doen, waarop Petrus zei: Bekeert u,...hand.2:38.

Samengevat: De 12 discipelen waaronder de net gekozen Matthias waren eendrachtelijk bijeen op het pinksterfeest>>De discipelen werden vervuld met de Heilige Geest en spraken in andere talen>>Er waren veel Joden van buiten Israël bijeen te Jeruzalem (die in de verstrooiing leefden)>> Deze Joden hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken>>De Joden ontzetten en verwonderden zich>>Sommige vroegen zich af wat dit toch mocht wezen>>Anderen zeiden over de discipelen 'ze zijn vol zoete wijn'>>Petrus begint een toespraak/preek>>toehoorders worden verslagen in het hart ....waarop Petrus zei:' Bekeert u,........' >>en er werden niet veel later vele zielen tot de gemeente toegedaan. hand.2:41-44.

Ps; het waren de discipelen die in andere talen spraken en niet heel de menigte. Hand.2 moeten we wel lezen aansluitend op hand.1.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2017 07:19

DeDwaler schreef:"Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.
Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.
" (Kolossenzen 2:8-9)

Lees heel Kolossenzen 2 maar als je wilt, rotterdam.


Ja die tekst ken ik, wie zou daar geen "amen"op zeggen maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Paulus schrijft aan Timotheus "Gij dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade, die in Christus Jezus is;
En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren".
Ik ga er van uit dat dat inderdaad gebeurd is, en dat ook het niet opgeschreven, of (niet in de Bijbel opgenomen) getuigenis betrouwbaar is. Jij niet ? Christus heeft immers gezegd "Ik zal u niet als wezen achterlaten".
Ook hier zegt Paulus "hetgeen je van mij gehoord hebt en niet wat je in mijn brieven gelezen hebt".

Wat zeg je nu eigenlijk ? Dat het apostolisch getuigenis een "filosofie en een inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" zou zijn ?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor DeDwaler » 14 feb 2017 19:15

.

Johan100 schreef:Zoals ik het bedoelde: de mensen die tot geloof kwamen op de pinksterdag waren daarvoor niet gelovig.(hand.2:41,42,43,44)
Dat waren de zwakke gelovigen die jij eerder aanhaalde wel. Je doelde waarschijnlijk op de discipelen. Zij waren al wel gelovig. Petrus preekte op het pinksterfeest en in hand.2:37,38 lees je dat de toehoorders verslagen werden in het hart (ze werden overtuigd van zonde) en dat ze zich afvroegen wat ze moesten doen, waarop Petrus zei: Bekeert u,...hand.2:38.


Precies, ik had het inderdaad over de discipelen. Dat had ik even duidelijker kunnen en moeten benadrukken. De discipelen geloofden, maar werden pas op Pinksteren wedergeboren. Vervolgens beginnen de discipelen met de verkondiging van het Evangelie en daarin zie ik een bepaalde volgorde, die ik ook terugvind in de rest van de Schrift.

Johan100 schreef:Samengevat: De 12 discipelen waaronder de net gekozen Matthias waren eendrachtelijk bijeen op het pinksterfeest>>De discipelen werden vervuld met de Heilige Geest en spraken in andere talen>>Er waren veel Joden van buiten Israël bijeen te Jeruzalem (die in de verstrooiing leefden)>> Deze Joden hoorden de discipelen in hun eigen taal spreken>>De Joden ontzetten en verwonderden zich>>Sommige vroegen zich af wat dit toch mocht wezen>>Anderen zeiden over de discipelen 'ze zijn vol zoete wijn'>>Petrus begint een toespraak/preek>>toehoorders worden verslagen in het hart ....waarop Petrus zei:' Bekeert u,........' >>en er werden niet veel later vele zielen tot de gemeente toegedaan. hand.2:41-44.

Ps; het waren de discipelen die in andere talen spraken en niet heel de menigte. Hand.2 moeten we wel lezen aansluitend op hand.1.


Daar kan ik me helemaal bij aansluiten, Johan. Excuses voor de verwarring!

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor DeDwaler » 14 feb 2017 19:16

.

rotterdam schreef:Wat zeg je nu eigenlijk ? Dat het apostolisch getuigenis een "filosofie en een inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" zou zijn ?


Dat wil ik graag beantwoorden, beste rotterdam, maar niet meer in dit topic, zoals Johan ook al aangaf. Als jij een geschikt topic kunt vinden dan gaan we daar verder als je dat goed vindt.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2017 20:17

DeDwaler schreef:
Precies, ik had het inderdaad over de discipelen. Dat had ik even duidelijker kunnen en moeten benadrukken. De discipelen geloofden, maar werden pas op Pinksteren wedergeboren. Vervolgens beginnen de discipelen met de verkondiging van het Evangelie en daarin zie ik een bepaalde volgorde, die ik ook terugvind in de rest van de Schrift.




Ik heb wel twee vragen. Waar lees je dat de discipelen op het pinksterfeest wedergeboren werden? Hoe kunnen de discipelen waar geloof hebben zonder wedergeboorte?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor ereunao » 14 feb 2017 20:35

Johan:
Ik heb wel twee vragen. Waar lees je dat de discipelen op het pinksterfeest wedergeboren werden? Hoe kunnen de discipelen waar geloof hebben zonder wedergeboorte?

Hier sluit ik mij bij aan, zoiets heb ik ook nog nooit gehoord!

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor DeDwaler » 15 feb 2017 10:16

.

Johan100 schreef:Ik heb wel twee vragen. Waar lees je dat de discipelen op het pinksterfeest wedergeboren werden? Hoe kunnen de discipelen waar geloof hebben zonder wedergeboorte?


ereunao schreef:Hier sluit ik mij bij aan, zoiets heb ik ook nog nooit gehoord!


Dit versta ik onder wedergeboorte:

"Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
" (Ezechiël 36:26-27)

"Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn." (Johannes 1:12-13)

"Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien." (Johannes 3:3)

"Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
" (Johannes 3:5-7)

"Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
En dit zei Hij over de Geest, Die zij die in Hem geloven, ontvangen zouden; want de Heilige Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
" (Johannes 7:38-39)

"Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb." (Johannes 14:26)

"Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden."

"Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen." (Johannes 16-7, 13)

"En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt;
want Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
"

"maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde." (Handelingen 1:4-5, 8 )

"En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren." (Handelingen 2:17-18 )

"Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden. En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd," (Handelingen 10:44-45)

"Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
" (Romeinen 8:15-16)

"Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?" (1 Korinthe 6:19)

"Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt." (1 Korinthe 12:13)

"En Hij Die ons met u bevestigt in Christus en ons gezalfd heeft, is God,
Die ons ook verzegeld heeft en het onderpand van de Geest in onze harten gegeven heeft.
" (2 Korinthe 1:21-22)

"Nu, omdat u kinderen bent, heeft God de Geest van Zijn Zoon uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!" (Galaten 4:6)

"In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,
Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.
" (Efeziërs 1:13-14)

"één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
" (Efeziërs 4:4-6)

"Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
" (Titus 3:4-5)


De gelovige wordt door de Heilige Geest in het geestelijk lichaam van de Heere Jezus (de gemeente) geplaatst (gedoopt) (1 Korinthe 12:13).

"Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt."

"Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden." (1 Korinthe 12:13, 27)


Wedergeboorte is de herschepping van een mens:

"Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden." (2 Korinthe 5:17)


Met bovenstaande Bijbelteksten heb ik ook aangetoond dat er gelovigen waren, o.a. in: (Mattheüs 9:22, Mattheüs 16:16-17, Markus 5:34, Markus 10:52, Lukas 7:50, Lukas 8:48, Lukas 17:19, Lukas 18:42, Johannes 6:69), nog voor de Geest gekomen was (Johannes 7:38-39), oftewel: er nog niemand wedergeboren was.

Men kan waar geloof hebben door openbaring van God, o.a. in:

"Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.
En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
" (Mattheüs 16:16-17)

"Dit heeft Jezus gedaan als begin van de tekenen, te Kana in Galilea, en Hij heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem." (Johannes 2:11)

"En wij hebben geloofd en erkend dat U de Christus bent, de Zoon van de levende God." (Johannes 6:69)


P.S. Ik heb her en der onderstreept, niet omdat ik bang ben dat jullie niet kunnen lezen, maar om de Bijbelse verbanden weer te geven waar ik mijn theologie op baseer. Cursief en vetgedrukt daar werd het niet duidelijker van, vandaar :wink:

.
.

ereunao

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor ereunao » 15 feb 2017 11:27

DeDwaler:
Met bovenstaande Bijbelteksten heb ik ook aangetoond dat er gelovigen waren, o.a. in: (Mattheüs 9:22, Mattheüs 16:16-17, Markus 5:34, Markus 10:52, Lukas 7:50, Lukas 8:48, Lukas 17:19, Lukas 18:42, Johannes 6:69), nog voor de Geest gekomen was (Johannes 7:38-39), oftewel: er nog niemand wedergeboren was.
Men kan waar geloof hebben door openbaring van God, o.a. in:
"Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.
En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is." (Mattheüs 16:16-17)
"Dit heeft Jezus gedaan als begin van de tekenen, te Kana in Galilea, en Hij heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem." (Johannes 2:11)
"En wij hebben geloofd en erkend dat U de Christus bent, de Zoon van de levende God." (Johannes 6:69)
P.S. Ik heb her en der onderstreept, niet omdat ik bang ben dat jullie niet kunnen lezen, maar om de Bijbelse verbanden weer te geven waar ik mijn theologie op baseer. Cursief en vetgedrukt daar werd het niet duidelijker van, vandaar DeDwaler.


Men kan idd. een geloof hebben door openbaring van God, maar nooit zonder de Geest!Zelfs de goddelooze is nooit zonder de Geest Gen 6:3: Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren. Toe God die wegnam kwam het oordeel van de zondvloed.
Hetzelfde zien wij in 2 Thess.2:7: 7 ‘Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.
8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;

En het is ook beslist niet waar dat niemand wedergeboren was voor de pinksterdag. Maar je hebt wel gelijk dat niemand voor die dag door een Geest tot een lichaam gedoopt was. Want dat zou een lichaam zonder hoofd, dat is een lijk geweest zijn! Want Christus is juist als de opgestane en verheerlijkte mens de Gemeente tot een Hoofd gegeven. Ef.1:20-23. Er waren dus onder het O.T wel degelijk gelovigen en wedergeboren mensen, maar geen leden van het lichaam van Christus. Het geloof en de verzoening is dus wel dezelfde, maar de positie en relatie met de Messias niet. Vandaar dat ik sprak over dat Roomse sprookje! Je zult dus je ‘theologie’ grondig moeten herzien! Gr.ereunao

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor DeDwaler » 15 feb 2017 19:12

.

ereunao schreef:Men kan idd. een geloof hebben door openbaring van God, maar nooit zonder de Geest!


Men gelooft uitsluitend door openbaring van God (Mattheüs 11:27, Romeinen 10:17, 20, Efeziërs 2:8-9, Filippenzen 1:29).

"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God."

"En Jesaja durft het aan te zeggen: Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten, Ik heb Mij geopenbaard aan hen die naar Mij niet vroegen." (Romeinen 10:17, 20)


Ik beweer niet dat de Heilige Geest niet werkzaam is, want dat blijkt (Psalmen 51:13, Handelingen 7:51). Mensen waren vervuld met de Heilige Geest, neem bijvoorbeeld Johannes de Doper, Elizabet en Zacharias, maar ik schakel dat niet gelijk met de wedergeboorte, want dat is tot in eeuwigheid (Johannes 14:16) en mogelijk geworden door wat de Heere Jezus heeft gedaan (Johannes 7:39).

ereunao schreef:En het is ook beslist niet waar dat niemand wedergeboren was voor de pinksterdag. Maar je hebt wel gelijk dat niemand voor die dag door een Geest tot een lichaam gedoopt was.


Uit welke tekst blijkt dat dan, Ereunao?
Wat is het verschil? Ik heb aan de hand van Bijbeltekst aangegeven waarom ik dat onder wedergeboorte versta.
Ik kan me wel voorstellen dat je dat beweert met jouw lezing van wat wedergeboorte is, maar die lezing beschouw ik, zoals ik al geschreven had, als bekering (metanioa). Tot inkeer komen, tot andere gedachten komen.

ereunao schreef:Vandaar dat ik sprak over dat Roomse sprookje!


Ik heb even gezocht, maar ik kan niet vinden waar je over Roomse sprookjes spreekt. Staat dat in dit topic?
Hoe het ook zij, wat het met Rome te maken heeft is me niet geheel duidelijk.

ereunao schreef:Je zult dus je ‘theologie’ grondig moeten herzien!


Daar ben ik gaarne toe bereid als daar gegronde aanleiding toe is. Ik zit hier niet om mijn eigen gelijk te halen, maar om te discussieren, en zo mijn theologie te beproeven en om ervan te leren, want ik heb echt niet de illusie dat ik alles weet. Dat dacht ik vroeger, voordat ik de Heere Jezus kende, maar zo denk ik nu niet meer.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor DeDwaler » 15 feb 2017 20:42

.

welling82 schreef:Het Woord Gods laat geen ruimte voor interpretatie. Alle interpretatie, poging daartoe, is gebrek aan licht, aan begrip, aan Geloof om te mogen en te kunnen begrijpen.


Waarschijnlijk bedoel je dat er maar één waarheid is, want elke uitleg, ook de jouwe, is per definitie een interpretatie. Wil je beweren dat jij de Bijbel volledig naar waarheid interpreteert?

welling82 schreef:Al dat interpreteren, is afwijken van vast gegeven en gestelde inzettingen Gods. De Bijbel laat geen ruimte tot interpretatie. Mensen die zichzelf willen dienen, hun eigenliefde, zelfliefhebberij, die willen de moeilijkere en zwaardere realiteit waarvan de Waarheid ons verhaalt graag ten gunste van zichzelf omdraaien. Een van de grotere fouten is het 'zichzelf kunnen bekeren'. Dat kunnen wij niet, de Bijbel is hier duidelijk over.


Bekering is een gave, dat klopt:

"Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen." (2 Timotheüs 2:25-26)


Maar het is ook een eis van God aan de mens:

"en Hij zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabijgekomen; bekeer u en geloof het Evangelie." (Markus 1:15)


Het is niet voor niets een eis, want het maakt de mens ten eerste verantwoordelijk voor zijn ongehoorzaamheid en ten tweede zet het de mens aan om te strijden (Lukas 13:24). Je haalt echter de verantwoordelijkheid volledig bij de mens weg en kiepert die bij God terug over de schutting, want 'ze kunnen het niet'. Zoals de zieken en doden niet kunnen opstaan als de Heere Jezus het eist? "We kunnen het niet!" Zeiden de lammen en Lazarus uit het graf dat?

Je geeft de mens op deze manier een excuus voor zijn onbekeerlijkheid (God heeft niet gewild!) en dat is nu exact wat de ongehoorzame mens wil horen, zodat hij gewoon verder kan leven en zich niet hoeft te onderwerpen aan de Heere Jezus en Zijn geboden.

Dat lijkt op hyper-calvinisme, want dat snoert het Evangelie en de genade van God ook af en zorgt ervoor dat de mens in zichzelf gaat zitten spitten naar aanleidingen, voorwaarden en tekenen. Een mens bekeert zich niet uit ongehoorzaamheid en niet omdat God het niet wil geven:

"Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort." (Jesaja 59:1-2)


Haal nooit de eis van God en de verantwoordelijkheid daarvoor bij de mens weg (lees Ezechiël 18 over de persoonlijke verantwoordelijkheid).

"Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?
Maar als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid en onrecht doet, overeenkomstig al de gruweldaden die de goddeloze gedaan heeft en doet, zal hij in leven blijven? Al zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, ze zullen niet in herinnering gebracht worden. Vanwege zijn trouwbreuk, die hij gepleegd heeft en vanwege zijn zonde, die hij begaan heeft, alleen dáárom zal hij sterven.
" (Ezechiël 18:23-24)


.
.

welling82

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor welling82 » 16 feb 2017 12:37

@DeDwaler;

Waarschijnlijk bedoel je dat er maar één waarheid is, want elke uitleg, ook de jouwe, is per definitie een interpretatie. Wil je beweren dat jij de Bijbel volledig naar waarheid interpreteert?


Inderdaad, zoals ik overal eigenlijk ook stel, de Bijbel verteld ons wat de Waarheid is. Waar we iets niet begrijpen, lijken te begrijpen, denken te begrijpen, kunnen begrijpen, het is niet de Bijbel, dat verteld ons de Waarheid, het is onze blindheid, ons gebrek aan kunnen, onze onmacht, onze zondige menselijke natuur, daardoor ook heel blind, waar we wat dan ook uit deze Waarheid missen.

En eigenlijk zeg ik zelfs dit verkeerd. Het is niet alleen het Woord, dat neemt onze blindheid niet weg, het is de combinatie met de Geest, of het de algemene of bijzondere werking is, is niet aan ons, het is de combinatie met de Geest waardoor wij ook maar iets van het Woord kunnen en als we kunnen dus ook mogen begrijpen.

Wat ik niet met u eens ben, is dat elke uitleg een interpretatie is. Interpreteren ligt bij onszelf, komt uit onszelf, is een vorm van jurisprudentie bij rechters bijvoorbeeld. Ik denk niet dat Smijtegeld, weet het zelfs zeker, de Bijbel bijvoorbeeld geinterpreteerd heeft. Deze mensen zijn van God geroepen om een en ander te verduidelijken, ze krijgen daarvoor ook direct ondersteuning van de Geest, om zulks te kunnen, de Geest wijst ze bijvoorbeeld elders in de Bijbel op antwoorden op gaten in begrip die dan belangrijk zijn om uitgelegd te worden.

Ik ben dus niet van mening, nee, ik weet zeker, dat Gods volk eigen interpretatie overboord gooit. Dat kan ook niet anders, het is iets van onszelf, waar wij gaan interpreteren bedenken we dus te weinig dat de Bijbel overal antwoord op geeft en dat wij dat hooguit niet weten omdat de Geest ons hierop niet mag of kan wijzen.

Waar wij zelf interpreteren, laten wij de Geest niet de ruimte die we verplicht zijn te geven om ons in onze blindheid als slechten wijsheid te kunnen leren.

Niet elke uitleg is per definitie een interpretatie. Interpretatie, nogmaals, betekend dat er iets van onszelf bij zit. Dat mag en kan dus ook niet bij de Bijbel. Het Woord Gods is de Waarheid en heeft overal antwoord op. Het is niet nodig, en zelfs slecht, hierbij zelf te gaan interpreteren.

Als ik u uitleg dat de Nederlandse wet wederhoor vereist, is dat een interpretatie? Nee, het is een uitleg waarbij ik regelrecht refereer naar bijvoorbeeld onze collectieve afspraken en overeenkomsten. Als ik zelf ga invullen op welke gronden wij tot zulke afspraken zijn gekomen, komen we al gauw bij interpretatie uit.

Als het over mij gaat, dus wat ik denk van mijn positioneren binnen discussies over het Woord Gods, weiger ik zoveel als mij mogelijk te interpreteren. Dat betekend dat u er gerust van uit mag en kan gaan dat al mijn stellingen onderbouwd worden door de Bijbel, ik dat ook kan aantonen. Als ik dat ergens niet kan aantonen, vind ik niet dat ik zoiets dan gezegd had MOGEN hebben. Ik ben het dus niet eens dat het hier over MIJN interpretatie gaat of zelfs ook maar over een interpretatie in het algemeen. Het is wel zo dat ik soms de taal van deze tijd hoop te gebruiken om toch te benadrukken waar vooral ook ikzelf mij vaak in verslikt heb, dacht u niet dat ik het veel leuker voor mij persoonlijk zou vinden als wij toch op eigen werken bekeerd zouden kunnen worden? Helaas, mijn zondige zijn beziend, de zondige natuur, kan ik niet anders dan erkennen dat God Rechtvaardig is en met Recht en Reden de wereld voor verdoemelijk houd, inclusief alle mensen daarin als zondaars betiteld. Wat ik dus wil is zondig, niet op Rechtvaardigheid gebaseert en vooral mijzelf en mijn eigenliefde ten dienste. Godsdienst, heb ik mogen leren, is dat niet. Dat is Gode ten dienste, en heeft en verhaalt ons van belangrijke redenen waarom de Waarheid is zoals de Waarheid is.

Dus, mocht u ergens mogelijkheid vinden te bewijzen dat wat ik schrijf mijn eigen interpretatie betreft, gelieve geen seconde te wachten en mij daar per direct van op de hoogte te stellen want u mag gerust van mij aannemen dat ik zulks niet voorhad hier in discussie te brengen.

Alles wat ik hier stel hoop ik duidelijk gegrond te hebben op de Bijbel zelf. De gronden daarvoor zitten dus niet in mijn persoon en mag ook niet in mijn persoon zitten. Dat vertel ik dus ook NIET omdat mensen MIJ moeten aanhangen, op geen enkele manier. Dat vertel ik omdat ik zelf heel vaak dacht licht te hebben qua mogelijkheid tot interpreteren bijvoorbeeld en om het maar iets oubollig te stellen, me jammerlijk vergist bleek te hebben, iedere keer opnieuw. Zo leer ik steeds meer, mag ik steeds meer leren, waar we Waarheid moeten zoeken, en dat is niet in onszelf, dat is in de Bijbel, met de hulp van Gods Geest. Als wij propageren de Bijbel belangrijk te vinden, moeten we dat ook doen, en niet onszelf belangrijker vinden. Zelf had ik het op prijs gesteld en doe dat nog steeds wanneer mensen mij wijzen op Waarheid en me vertellen dat de Bijbel de Bijbel is en niet wat ik ervan zou willen maken. Stel dat het mij soms verteld was geweest, wat soms ook wel gebeurd is, het had me niet alleen grote zonden bespaard, het had mij ook dichter bij de Heere gebracht, sneller, als de Heere het zo gewild had, anders was het uiteraard ook zo gebeurd.

Dus moeten we hier ook mee opletten. Want waar ik zeg grote zonden bespaard, bedenken we al gauw heimelijk onvoldoende dat zelfs de kleinste zonde voor de Heere meer dan voldoende is ons te veroordelen. Er staat ook geschreven, wie de kleinste van de geboden gebroken heeft, heeft de gehele wet gebroken.

Waar ik zeg 'het had me dichter bij de Heere gebracht' moeten we ons ook blijven denken, niet uit onszelf, het is maar om te duiden, in de realiteit bepaald de Heere alles, overal, en ook dit. Dat het niet gebeurd is op die manier is een realiteit die mij en misschien ook u gegeven is waar we tot op zeker hoogte alles aan de Heere moeten laten. Nu kan ik zulke tegenstrijdigheden voor u uitwissen, ik kies er per dit bericht voor u meer te laten zien van deze gang van zaken.

Het is met name ook een zeer zware zondigheid om zaken NIET aan de Heere te laten. Een zeer zware, zondige neiging, die duidelijk aantoond dat wij als mensen totaal niet begrijpen Wie hier de wereld bestiert, Wie hier alles uitmaakt, en wat nu eigenlijk werkelijk de situatie is.

Het is niet voor niets een eis, want het maakt de mens ten eerste verantwoordelijk voor zijn ongehoorzaamheid en ten tweede zet het de mens aan om te strijden (Lukas 13:24). Je haalt echter de verantwoordelijkheid volledig bij de mens weg en kiepert die bij God terug over de schutting, want 'ze kunnen het niet'. Zoals de zieken en doden niet kunnen opstaan als de Heere Jezus het eist? "We kunnen het niet!" Zeiden de lammen en Lazarus uit het graf dat?


Ja, bekering is een gave Gods. Een ieder die bekeerd wordt is daartoe bereid gemaakt van de Vader.

Ja, bekering is een eis, daarom staan alle mensen zonder Geloof onder de vloek der wet, als zondaren die alle mensen zijn. Doordat de bekering een eis is, is ook iedereen in overtreding die niet bekeerd wordt, wat niemand uit zichzelf kan, dus waarmee iedereen per definitie in overtreding is.

Ja, de lammen en Lazarus hebben dat erkend. ALLE bekeerden zijn tevoren aan zichzelf gestorven zoals ook Eva van der Groe zo treffend beschrijft. Dat is; van zichzelf erkennen dat er niets goeds van zichzelf bij zit en dat iedere seconde voor hun bekering ze in feite gevlucht zijn van een bekering die niet alleen vereist wordt, ook ons allen in feite om niet wordt aangeboden, waarom wij ook verdoemelijk zijn, tot in het uiterste.

Daarom staat er in de Bijbel;

Johannes 13:18
Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb; maar dit geschiedt, opdat de Schrift vervuld worde: Die met Mij het brood eet, heeft tegen Mij zijn verzenen opgeheven.

Handelingen 9:5
En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.

Handelingen 26:14
En als wij allen ter aarde nedergevallen waren, hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan.


Ziet u, de bekering is eigenlijk in het geheel niet moeilijk. Onze zondige natuur, onze zondeval, heeft ons geheel afgesneden, waardoor bekeerden bereid moeten worden gemaakt van de Vader, omdat niemand kan, nog niet tot een toe. Tijdens dat bereid maken, vecht een bekeerde, tegen zichzelf en soms ook tegen de Heere. Praktisch iedere bekeerde stelt na bekering dat voor de bekering ze van de Rust en Vertrouwen wat ze meenden te zoeken zijn weggevlucht, bang dat ze zijn dat ze niets kunnen inbrengen voor de Heere.

Een belangrijk onderdeel van bekering, bij praktisch iedere bekeerde, is tijdens het bekerings proces zoeken naar iets van zichzelf, interpretatie, iets goeds, wat dan ook, wat ze voor de Heere kunnen brengen. Een belangrijk onderdeel van de bekering is vooral leren dat er NIETS van ons is, waardoor sommigen ertoe gebracht worden om inderdaad, tijdens hun leven, GEHEEL aan zichzelf te sterven. Hoe moeilijk dat ook lijkt, het kan, het bestaat, het heet bekering, en ja, deze mensen zijn TIJDENS hun leven, GESTORVEN aan zichzelf.

Daarom staat er;

Mattheüs 10:6
Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Mattheüs 10:39
Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

Mattheüs 15:24
Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Mattheüs 18:11
Want de Zoon des mensen is gekomen om zalig te maken, dat verloren was.

Mattheüs 18:14
Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.


Dus, ja, alle bekeerden, ook Lazarus en de lammen, hebben bekend dat er niets van zichzelf bij zit, dat zij niet uit zichzelf bekeerd konden worden, dat zij zondaren zijn en zonder Gods Genade gewoon recht hebben op de hel als ieder ander. Zij zijn hiertoe bereid gemaakt van God en zulks is nodig is de Getuigendienst om God te erkennen, zou het niet zo zijn, hoe kunnen dan al die andere mensen veroordeeld worden? Precies, om God te kennen moet men ALLES van zichzelf komen los te laten, wat wij alleen kunnen onder de Heilige toebereiding van God Zelf, daarmee ook de Heiligheid en Rechtvaardigheid Gods erkennend en onze kwade, zondige natuur als zeer groot kwaad erkennen waar God inderdaad niets anders mee kan dan zulks verdoemen.

Zij hebben, ja echt, allemaal, bekend niet uit zichzelf te kunnen.

Strijd om in te gaan betekend dat de Heere ons met onze zondigheid doet laten vechten. Werkt het niet ter veroordeling, het zal werken ter Vrijmaking. Het is niet een regel die aantoond dat wij zelf zouden kunnen, dat is toch werkelijk een verkeerde interpretatie van u, u zou er beter aan doen te strijden en te mogen komen tot de andere slotsom, dat er niets van u bij mag en kan zitten, waardoor u mag komen te sterven aan uzelf, wat nooit gebeurd als u enig kunnen of nut aan uzelf toedicht.

Je geeft de mens op deze manier een excuus voor zijn onbekeerlijkheid (God heeft niet gewild!) en dat is nu exact wat de ongehoorzame mens wil horen, zodat hij gewoon verder kan leven en zich niet hoeft te onderwerpen aan de Heere Jezus en Zijn geboden.

Dat lijkt op hyper-calvinisme, want dat snoert het Evangelie en de genade van God ook af en zorgt ervoor dat de mens in zichzelf gaat zitten spitten naar aanleidingen, voorwaarden en tekenen. Een mens bekeert zich niet uit ongehoorzaamheid en niet omdat God het niet wil geven:


Ik heb nergens in mijn schrijven de mens enig excuus gegeven voor onbekeerlijkheid, in tegendeel, ik stel dat de situatie een ernstige is, veel zwaarder dan mensen denken en ook dat het oordeel NIET onderschat moet worden, daarnaast dat de verantwoordelijkheid geheel bij de mens zelf ligt, niet bij God. Sterker, ook in dit schrijven stel ik juist dat om de eis dat wij bekeerd moeten worden, wat wij niet kunnen, wij allen verdoemelijk zijn voor God, zondaren, met een hart wat neigt naar alle kwaad, in tegenstelling tot hoe God ons eigenlijk gemaakt had!

De ongehoorzame mens zal uiteindelijk altijd ongehoorzaam blijven, zo God die mens niet begenadigd heeft. Zo staat het ook in de Bijbel, daarom is tegen de rijke gezegd toen hij mensen wilde waarschuwen op de aarde dat zelfs de opstandig der doden deze mensen niet zou kunnen overhalen.

Ik geef die ongehoorzame niet een reden om ongehoorzaam te blijven. Ik laat duidelijk zien dat mensen niet alleen ongehoorzaam zijn, maar dat ook willen zijn en niets anders willen OF ZELFS KUNNEN van zichzelf. DAT is juist het GEMIS wat wij MOETEN voelen, DAT is JUIST waarom wij de Heere nodig hebben en waarom de Heere zulk een uiterst NOBEL en onvoorstelbaar GROOT werk gewrocht heeft, het is uiterste Genade om welke zondaar dan ook te bekeren. Iedere bekeerde weet van de menselijke staat, iedere bekeerde kan niet anders dan in ontzetting en vreze Gods de Heere loven voor Zijn Genade, Zijn Rechtvaardigheid en Zijn onmetelijke Wijsheid, de Waarheid die Hij ons in Genade nog heeft willen brengen.

Denkt u dat de Bijbel de ongehoorzame een excuus geeft met het volgende vers?

Psalmen 19:8
De wet des HEEREN is volmaakt, bekerende de ziel; de getuigenis des HEEREN is gewis, den slechten wijsheid gevende.

Johannes 3:36
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Handelingen 14:2
Maar de Joden, die ongehoorzaam waren, verwekten en verbitterden de zielen der heidenen tegen de broeders.

Handelingen 17:5
Maar de Joden, die ongehoorzaam waren, dit benijdende, namen tot zich enige boze mannen uit de marktboeven, en maakten, dat het volk te hoop liep, en beroerden de stad; en op het huis van Jason aanvallende, zochten zij hen tot het volk te brengen.

Handelingen 19:9
Maar als sommigen verhard werden, en ongehoorzaam waren, kwaadsprekende van den weg des Heeren voor de menigte, week hij van hen, en scheidde de discipelen af, dagelijks handelende in de school van zekeren Tyrannus.

Handelingen 26:19
Daarom, o koning Agrippa, ben ik dat Hemels gezicht niet ongehoorzaam geweest;

Romeinen 1:30
Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;

Romeinen 2:8
Maar dengenen, die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden;

Romeinen 10:21
Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.

Romeinen 11:30
Want gelijkerwijs ook gijlieden eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;

Romeinen 11:31
Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.

2 Timotheüs 3:2
Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.

Titus 1:6
Indien iemand onberispelijk is, ener vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn.

Titus 1:16
Zij belijden, dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met de werken, alzo zij gruwelijk zijn en ongehoorzaam, en tot alle goed werk ongeschikt.

Titus 3:3
Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, en elkander hatende.

Hebreeën 3:18
En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren?

1 Petrus 2:8
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.


Ik zou dus uiterste voorzichtigheid willen vragen als het gaat om stellingen zoals waarbij u meent dat ik ongehoorzamen tot ongehoorzaamheid aanzet danwel excuses zou verstrekken, graag zou ik ook weten op welke grond u dat uit mijn berichten weet op te maken, naar mijn mening heb ik dat nergens gedaan en ik zou behoorlijk schrikken als dat wel zo is.

Het Evangelie is niet om bekeerd te maken. Dat doet de Vader, de Gemeente Zijn Zoon toebereid. Het Evangelie is de Zoon waarvan de Vader bepaald heeft door Wie wij tot de Vader moeten komen. Zo de Zoon het gehele Woord is, zo is ook het gehele Woord het Evangelie; Het Evangelie betekend ook 'de Waarheid' en 'de Belofte' en 'de Genade'.

Mattheüs 24:14
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Handelingen 8:12
Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.


De verantwoordelijkheid van de mens wil en mag en kan ik niet weghalen. Die is afschuwelijk erg en ook de reden dat Jesaja ons schrijft dat onze ongerechtigheid een scheiding maakt, waarom we ook geheel moeten sterven aan onszelf zodat we niets daarvan mee kunnen nemen ook omdat we niets daarvan mee mogen nemen. Toch verwijst het gestelde van Jesaja ook naar bekeerden zelf, want ook zij moeten wassen in hun Geloof en zitten nog in het oude lichaam van de oude Adam waarom ook zij zich nog wel moeten (een bekeerde is rechtvaardig verklaard) laten verleiden, dan verbergt God zich ook voor hun aangezicht, totdat ze terug komen te vluchten onder de vleugels van de Heere.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor Johan100 » 16 feb 2017 12:44

@DeDwaler (Dick) Ik sluit me aan bij je reactie van 15 Feb 2017 20:42


Ik reageer nu op je reactie van 15 Feb 2017 10:16
Dank.

DeDwaler schreef:
Dit versta ik onder wedergeboorte: (Ezechiël 36:26-27) (Johannes 1:12-13) (Johannes 3:3) etc.

Ik weet wat je onder wedergeboorte verstaat. We hebben deze teksten beide al eerder aangehaald. Hand.10:44,45 kun je hier niet aanvoeren als ondersteuning, want dat gaat over de Heilige Geest Die uitgestort wordt op de heidenen en gaat niet over de discipelen.

De teksten Ezechiel 11:19 en 36:26 zijn een profetie, dus moet eerst helder zijn wanneer deze profetie in vervulling is gegaan of gaat.
Maar nochtans denk ik dat ook mensen in het O.T. wedergeboren werden, dat het hart van gelovigen vernieuwd werd. De Heilige Geest was nog niet uitgestort, maar wel werkzaam. David vraagt om een vernieuwde geest en het scheppen van een rein hart. Jezus zei tegen Nicodemus: 'Tenzij gij wedergeboren wordt, kun je het Koninkrijk van God niet zien!' Dit zei Jezus voor de uitstorting van de Geest. Toen was het dus ook noodzakelijk! Toch wel heel merkwaardig als dat toen niet mogelijk zou zijn geweest, terwijl de Heere Jezus deze woorden daar sprak.

Mijn vraag was ook waar je leest dat de discipelen op de pinksterdag wedergeboren zijn? Ik lees het nergens.
Ik denk namelijk in ieder geval eerder> in 1 Petrus 1:3-5 zegt Petrus:
Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden; tot een onverderfelijke en onbevlekkelijke en onverwelkelijke erfenis die in de hemelen bewaard is voor u. Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid die bereid is om geopenbaard te worden in de laatste tijd.


De discipelen leefden in de overgang van O.T. naar N.T. Ze begrepen het kruislijden van de Heere Jezus niet, voor de opstanding. Ze stonden er nog voor.
Lukas 22:31, vlak voor het Pascha, zei de Heere: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.


Lukas 24, na de opstanding verscheen Jezus aan de discipelen:

11 En haar woorden schenen voor hen als ijdel geklap, en zij geloofden haar niet.
12 Doch Petrus opstaande, liep tot het graf, en nederbukkende, zag hij de linnen doeken, liggende alleen, en ging weg, zich verwonderende bij zichzelven van hetgeen geschied was.
(...)
44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
48 En gij zijt getuigen van deze dingen.
49 En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.
(...)
52 En zij aanbaden Hem, en keerden weder naar Jeruzalem met grote blijdschap.
53 En zij waren allen tijd in den tempel, lovende en dankende God. Amen.

Je moet Lukas 24 eigenlijk helemaal lezen, ik ga dat hier niet helemaal aanhalen. Maar toen deelden ze ook in Zijn opstanding.

Dit was 7 weken voor Pinksteren.

Luk.24:49 zegt dat ze aangedaan zullen worden met kracht uit de hoogte. 49 'En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte' . Dit gaat m.i. om extra gaven van de Heilige Geest die de discipelen kregen op het Pinksterfeest. En daar gaat Hand.1:4-5,8 m.i. over, wat je aanhaalde in de rij teksten:

...maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde. Hand.1:8.)

Ps; even wat spelfouten verbeterd.16-2-2017.20.44u.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 16 feb 2017 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor ereunao » 16 feb 2017 16:15

ereunao schreef:
'En het is ook beslist niet waar dat niemand wedergeboren was voor de pinksterdag. Maar je hebt wel gelijk dat niemand voor die dag door een Geest tot een lichaam gedoopt was.
Uit welke tekst blijkt dat dan, Ereunao?
Wat is het verschil? Ik heb aan de hand van Bijbeltekst aangegeven waarom ik dat onder wedergeboorte versta.
Ik kan me wel voorstellen dat je dat beweert met jouw lezing van wat wedergeboorte is, maar die lezing beschouw ik, zoals ik al geschreven had, als bekering (metanioa). Tot inkeer komen, tot andere gedachten komen.


Maar die bekering is niet hetzelfde als de wedergeboorte. Die kan er ook zijn zonde wedergeboorte. Achab bekeerde en Ninevé en Juda bekeerden zich ook , maar valselijk. Jer.3:10 : ‘En zelfs in dit alles heeft zich haar trouweloze zuster Juda tot Mij niet bekeerd met haar ganse hart, maar valselijk, spreekt de HEERE’. Maar hier zeg je hetzelfde als ik: ’tot in keer, andere gedachten komen’. Maar dat is niet hetzelfde als de uiterlijke daad der bekering die erop volgt.
Dat blijkt daaruit dat er in de Schrift een heilsorde ligt die niet omkeerbaar is. Eerst moest Chr. uit als de Eesteling uit de doden zijn opgestaan voordat de Geest kon worden uitgestort om de gelovigen tot een lichaam te dopen. Joh. 7:39; Hand 2:33.
Ik heb even gezocht, maar ik kan niet vinden waar je over Roomse sprookjes spreekt. Staat dat in dit topic?
Hoe het ook zij, wat het met Rome te maken heeft is me niet geheel duidelijk.

Je hebt gelijk, dat was op die andere topic over de erfzonde. ‘En dat geldt ook voor dat Roomse sprookje van de 'alleenzaligmakende Kerk'. pag.11. 14 Feb 2017 16:

Je zult dus je ‘theologie’ grondig moeten herzien!
Daar ben ik gaarne toe bereid als daar gegronde aanleiding toe is. Ik zit hier niet om mijn eigen gelijk te halen, maar om te discussieren, en zo mijn theologie te beproeven en om ervan te leren, want ik heb echt niet de illusie dat ik alles weet. Dat dacht ik vroeger, voordat ik de Heere Jezus kende, maar zo denk ik nu niet meer.

Dat is dan al heek wat gewonnen nu moet je nog van de gedachte af dat je de Schrift kent; je bewijst hier duidelijk het tegendeel. Gr:ereunao

.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor naamloos » 16 feb 2017 16:30

Tsjongejonge, wat gelukkig dat er hier tenminste 1 is die de juiste schriftuitlegging wel kent, dan kan het toch nog goed met ons komen. O ja, welling82 heeft ook als enige de juiste schriftuitleg, hmmm :-k wat nu?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten