Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Wedergeboorte/gerechtvaardigd.

Berichtdoor Johan100 » 02 feb 2017 17:02

Ik heb een boekje in de kast staan, ooit eens gekregen. Korte lessen over kort begrip van schrijver G.H.Kersten.

Daar lees ik op pag.122: 'Eenmaal zal de Heere degenen, die door het geloof gerechtvaardigd zijn, rechtvaardig stellen op de wolken, als Hij komt om te oordelen de levenden en de doden, en zij zullen ingaan in het eeuwige leven.

De rechtvaardigmaking is alzo:

A. vóór het geloof, te weten

1. van eeuwigheid, en
2.in de opstanding van Christus;

B. dóór het geloof,

1. in de staatsverwisseling der levendmaking/wedergeboorte
2. in de vierschaar der concientie;

C. op de wolken des hemels'. Einde citaat.

Als ik nu naar punt A kijk, dan lees ik over een rechtvaardigmaking vóór het geloof van eeuwigheid en een rechtvaardigmaking in de opstanding van Christus.

Als ik Rom. 5 lees, lees ik:

1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
(...)
6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Daar lees ik dus van een rechtvaardigmaking in de tijd door het geloof, Hij is te Zijner tijd voor de goddeloze gestorven.

Nergens lees ik iets over een rechtvaardigmaking vóór het geloof van eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 feb 2017 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor benefietdiner » 02 feb 2017 18:32

Johan100 schreef:Nergens lees ik iets over een rechtvaardigmaking vóór het geloof van eeuwigheid.

Dit ziet op de uitverkiezing of vóór de grondlegging van de wereld.
Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. Hand. 13:48
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren , Joh. 15:16
Want die Hij te voren gekend heeft,die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt Rom. 8:29,30
En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid Rom. 9:23
Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer. Rom. 11:5,6,7

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 02 feb 2017 20:14

Dank! Ja, dat dacht ik ook. Maar daar staat nergens dat er mensen vanuit de eeuwigheid gerechtvaardigd zijn. Dit gebeurt in de tijd.
Dit kun je duidelijk lezen in Rom.5 bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 feb 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor benefietdiner » 02 feb 2017 20:30

Johan100 schreef:Ja, dat dacht ik al. Maar daar staat nergens dat er mensen vanuit de eeuwigheid gerechtvaardigd zijn. Dit gebeurt in de tijd.
Oké maar dan zitten er twee kanten aan je vraag namelijk Gods- en mensen kant.
Aan Gods kant (uitverkiezing) wel. Bij de mensen gebeurt dat inderdaad in de tijd.
G.H.Kersten bedoeld Gods kant.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 02 feb 2017 20:34

Nee. Ja, dat wordt wel bedoeld vermoed ik, maar het klopt niet.
Rom 5:
6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor mona » 02 feb 2017 21:50

Johan100 schreef:Rom 5:
6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.


Even mijn gedachten hierover:
Christus is gestorven in de tijd. Tijd die wij kennen naar onze menselijk begrip. Christus is van eeuwigheid met God de Vader, en is op Gods tijd (in de volheid van de tijd, prachtige uitdrukking) naar de aarde gekomen.
In die aardse tijd (om het zo maar te noemen), is Hij gestorven voor zondaren.
God kijkt anders naar de tijd, bij Hem is geen tijd. Hij ziet begin en einde tegelijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 15:18

mona schreef:

Even mijn gedachten hierover:
Christus is gestorven in de tijd. Tijd die wij kennen naar onze menselijk begrip. Christus is van eeuwigheid met God de Vader, en is op Gods tijd (in de volheid van de tijd, prachtige uitdrukking) naar de aarde gekomen.
In die aardse tijd (om het zo maar te noemen), is Hij gestorven voor zondaren.
God kijkt anders naar de tijd, bij Hem is geen tijd. Hij ziet begin en einde tegelijk.


Bedankt voor je reactie mona. Ik ben het grotendeels met je eens, alleen je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal.

Als we gewoon Rom. 5 lezen lees je over een rechtvaardiging in de tijd en dat Christus gestorven is toen wij nog zondaars waren.
Lees ook maar wat Paulus schrijft in Efeze 2.

1 EN u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden,
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen.
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden),

In Rom.5:1 lees ik dus over sola fide in de tijd (door geloof) en Efeze 2: 1-5 spreekt over sola gratia in de tijd (door genade).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor mona » 03 feb 2017 17:45

Johan100 schreef: Maar daar staat nergens dat er mensen vanuit de eeuwigheid gerechtvaardigd zijn. Dit gebeurt in de tijd.
Dit kun je duidelijk lezen in Rom.5 bijvoorbeeld.


mona schreef:God kijkt anders naar de tijd, bij Hem is geen tijd. Hij ziet begin en einde tegelijk.


Ik bedoelde daarmee: de daadwerkelijke rechtvaardiging gebeurd in de tijd. Op een door God bepaald punt in een mensenleven.
Maar omdat God eeuwig is en zonder tijd, is de rechtvaardigmaking dus vanuit de eeuwigheid. Voor een mens is dat een gebeurtenis wat in de tijd gebeurd, en voor God is het een moment wat in de eeuwigheid gebeurd.

Ds van Campen zei het eens zo:
Wij kunnen de tijd niet overzien. God wel. Hij ziet begin en eind tegelijk. Voorbeeld: als wij de tijd vergelijken met een liniaal, dan zien wij alleen of we bij 26 cm zitten. Maar God ziet tegelijk 1 en 30 cm. Hij overziet de hele liniaal van tijd, omdat Hijzelf eeuwig is.


Dit las ik gisteravond:
Galaten 3 vers 8, HSV:
En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
Dus God voorzag de rechtvaardiging van de heidenen van uit eeuwigheid. Of begrijp ik het verkeerd?

(even tussen haakjes: Weet jij wat dat betekent: en de Schrift (hoofdletter) die voorzag (die met kleine letter)?
Ik vond het lastig. Eerst dacht ik Christus, maar omdat het woordje die (in die voorzag) weer met kleine letter is geschreven wist ik niet goed. Nagekeken in de studiebijbel en in de kanttekeningen, maar kan er geen uitleg over vinden.)

Johan100 schreef:In Rom.5:1 lees ik dus over sola fide in de tijd (door geloof) en Efeze 2: 1-5 spreekt over sola gratia in de tijd (door genade).

Ja, geloof is genade.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 19:52

mona schreef:



Ds van Campen zei het eens zo:
Wij kunnen de tijd niet overzien. God wel. Hij ziet begin en eind tegelijk. Voorbeeld: als wij de tijd vergelijken met een liniaal, dan zien wij alleen of we bij 26 cm zitten. Maar God ziet tegelijk 1 en 30 cm. Hij overziet de hele liniaal van tijd, omdat Hijzelf eeuwig is.


Mooie uitspraak. Wat ds. van Campen zegt om voor menselijke begrippen duidelijk te maken hoe beperkt we zijn, kan waar zijn ben ik het ook mee eens ( maar heeft hij waarschijnlijk niet in dit verband gezegd). Daarom vindt de rechtvaardigmaking nog wel plaats in de tijd.
De aangehaald Bijbelteksten spreken daar duidelijk van.


Dit las ik gisteravond:
Galaten 3 vers 8, HSV:
En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
Dus God voorzag de rechtvaardiging van de heidenen van uit eeuwigheid. Of begrijp ik het verkeerd?

(even tussen haakjes: Weet jij wat dat betekent: en de Schrift (hoofdletter) die voorzag (die met kleine letter)?
Ik vond het lastig. Eerst dacht ik Christus, maar omdat het woordje die (in die voorzag) weer met kleine letter is geschreven wist ik niet goed. Nagekeken in de studiebijbel en in de kanttekeningen, maar kan er geen uitleg over vinden.)


Goede vraag. Deze opbouw van de zin lijkt niet te kloppen.

In de HSV zou het woord 'Die' dan inderdaad met een hoofdletter moeten zijn.

In de SV staat :En de Schrift, 25tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden.
De kanttekening zegt bij 25 over de Schrift : Dat is, de Heilige Geest, sprekende in de Heilige Schrift.

Ook hier vind ik het wel een rare zinsopbouw.

Vanuit deze vertaling uit de grondtekst lees ik daar 8 : Want God wist van tevoren dat de natiën door geloof gerechtvaardigd zouden worden, wat hij aan ʾAbrāhām verkondigde zoals gezegd in de heilige Schrift: "In u zullen alle natiën gezegend worden."

In ieder geval geeft ook deze tekst weer duidelijk aan dat God van te voren wist dat de natiën in de tijd door geloof gerechtvaardigd zouden (toekomende tijd) worden. Hij heeft dit ook in de tijd aan Abraham verkondigd, zoals we kunnen lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor welling82 » 03 feb 2017 22:03

Daar lees ik op pag.122: 'Eenmaal zal de Heere degenen, die door het geloof gerechtvaardigd zijn, rechtvaardig stellen op de wolken, als Hij komt om te oordelen de levenden en de doden, en zij zullen ingaan in het eeuwige leven.

De rechtvaardigmaking is alzo:

A. vóór het geloof, te weten

1. van eeuwigheid, en
2.in de opstanding van Christus;

B. dóór het geloof,

1. in de staatsverwisseling der levendmaking/wedergeboorte
2. in de vierschaar der concientie;

C. op de wolken des hemels'. Einde citaat.


De eerste zin; nogal een misvatting, volgens deze persoon gaan ze pas in het eeuwige leven op het moment dat Christus komt om de levenden en de doden te oordelen, dat is niet waar,

Er is relatief een kleine groep mensen die op die dag nog niet fysiek is komen te overlijden in deze wereld.

Dan het volgende,

De rechtvaardigmaking is niet voor het Geloof, maar voor God, door God en tot God.

De rechtvaardigmaking is de bekering zelf. Gerechtvaardigden zijn bekeerd, zij zijn rechtvaardig verklaard want hun paden waren krom en God heeft ze tot Zich geroepen. Het geloof werkt de rechtvaardigmaking als een vrucht (nota bene, deze twee had ik per ongeluk omgedraaid).

Rechtvaardigverklaring zou beter zijn, zeggen sommigen, waaronder dacht ik deze schrijver, het verschil is het volgende;

1. rechtvaardigmaking. Iemand wordt rechtvaardig verklaard (Hier had ik gesteld 'gemaakt', dat is niet goed gesteld, het is verklaard omdat juist de verkiezing bestaat, en dus de begenadigde), dus is dit niet van zichzelf, komt overeen met de Bijbel, alle mensen zijn zondaars, de paden van de bekeerden worden rechtgemaakt. Als de rechtvaardigmaking, dus de bekering, door God, een mens rechtvaardig zou maken dan zou diegene niet in de verkiezing tevoren verkozen zijn, dus nog rechtvaardig gemaakt moeten worden, daarom is de rechtvaardigmaking het moment waarop iemand rechtvaardig verklaart wordt, de bekering betekend ook dat alle voorgaande daden in Gods naam gedaan zijn, zo draagt de Heiland de schuld van de bekeerden.

2. rechtvaardigverklaring. Iemand wordt als van zichzelf rechtvaardig verklaart. Komt niet overeen met de Bijbel, zelfliefhebberij.

[edit]Gezien ik hier absoluut ook onvolledig begrip in had; het volgende;

"De rechtvaardigmaking is een daad van God als Rechter, waardoor een zondaar rechtvaardig wordt verklaard."

De rechtvaardigmaking is de wedergeboorte en deze zijn beide de bekering, tegelijkertijd, welke (de bekering) het Geloof (in) Gods werkt, van God, door God en tot God. Omdat het Geloof van God is, en de rechtvaardigmaking een zondaar rechtvaardig verklaart, omdat zulk een zondaar in Gods verkiezing verkozen is, verklaart de rechtvaardigmaking dat het Geloof de oorzaak is.

[edit]Zozo, daar was ik zelf veel te gevaarlijk snel met vooral niet nadenken. De verleiding is sterk, mijn welgemeende excuses en ik heb wat grote fouten snel verbeterd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 06 feb 2017 13:39

mona schreef:
Dit las ik gisteravond:
Galaten 3 vers 8, HSV:
En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
Dus God voorzag de rechtvaardiging van de heidenen van uit eeuwigheid. Of begrijp ik het verkeerd?




Nee, dat klopt. God wist van te voren dat natiën door geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar de rechtvaardiging vindt wel plaats in de tijd.Van nature zijn we kinderen des toorns. Ef.2:3

Ik heb me er trouwens wat nader in verdiept en opgezocht en ik zag dat hier al heel veel over is gezegd en geschreven in de loop der jaren. En toch bestaat deze leer nog. Hoe bestaat het toch.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor welling82 » 06 feb 2017 22:14

@Johan100 & mona;

Het volgende omdat ik me toch iets zorgen maak.

Mijn reacties in cursief.

Dit las ik gisteravond:
Galaten 3 vers 8, HSV:
En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
Dus God voorzag de rechtvaardiging van de heidenen van uit eeuwigheid. Of begrijp ik het verkeerd?

God schrijft ons hier: "En het Woord Gods wat voorzag dat God uit het Geloof de heidenen zou rechtvaardigen (dus niet van zichzelf, de bekeerden, Gods Volk, in de Getuigendienst van, voor, door, tot God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, rechtvaardig verklaart uit zondige mensen, want alle mensen zijn zondaars daarom noemt de Schrift rechtvaardig verklaarden verloren in Christus wat betekend dat zij de dood gestorven zijn tijdens hun leven en zijn opgestaan in Christus, God lovende), verkondigde (het Woord Gods) vroeger aan Abraham het Evangelie (de weg naar de Waarheid): 'In u zullen al de volken gezegend worden.';

Galaten 3:7
Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.


Nee, dat klopt. God wist van te voren dat natiën door geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar de rechtvaardiging vindt wel plaats in de tijd.Van nature zijn we kinderen des toorns. Ef.2:3

God WEET, niet wist. God is het Begin en het Einde, tegelijkertijd, de Alpha en de Omega, de Almachtige, in alles en iedereen, alles wat goed is komt van God.

Efeziërs 2:
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,

5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),


Niet natien, landen, of wat dan ook, helemaal niets anders dan zondaars, van Hem geroepen tot Zijn Getuigendienst, zijn bekeerd gemaakt. Niet door geloof zijn zij rechtvaardig verklaard maar door God, die hun Geloof heeft geschonken door Christus Jezus door Wie zij tot de Vader gekomen zijnde de Geest verkregen hebben nadat zij tijdens hun leven gestorven zijn aan zichzelf weder levend gemaakt in Christus.


Ik heb me er trouwens wat nader in verdiept en opgezocht en ik zag dat hier al heel veel over is gezegd en geschreven in de loop der jaren. En toch bestaat deze leer nog. Hoe bestaat het toch.

Welke leer bedoelt u precies?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 08 feb 2017 10:21

welling82 schreef:
God WEET, niet wist.

Het gaat hier over verleden tijd, vriend. God wist en weet het vanuit de eeuwigheid, toen er nog geen tijd was.

welling82 schreef: Niet natien, landen,

In de tekst staat natiën/heidenen. We weten dat dit in de context gaat over mensen uit de natiën/heidenen. Dank voor je aanvulling.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 feb 2017 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 08 feb 2017 10:26

Ps; ik ga hier verder, aangezien dit meer past bij dit topic.

Johan100 schreef:Je kunt wedergeboorte en geloof niet loskoppelen. Wedergeboorte bestaat uit geloof, rechtvaardigmaking en geheiligd zijn wat in een kort ogenblik plaatsvindt.


DeDwaler schreef:
Natuurlijk kun je dat wel loskoppelen. Er waren toch ook gelovigen toen de Heere Jezus nog niet verheerlijkt was en de Heilige Geest nog niet was gekomen?
[/color]
"En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp." (Markus 9:24)
(..)


Deze teksten die je aanhaalt onderbouwen niet je stelling.

Ik zeg ook juist niet dat er een wetmatigheid inzit.
En ook niet dat God niet op Zijn wijze werkt.

Ik zeg dat je het niet kunt loskoppelen van elkaar. Waar geloof is onlosmakelijk verbonden met rechtvaardigmaking en heiliging. Dit is de wedergeboorte.
Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Hebr.11:6
Tenzij gij wedergeboren bent kun je het koninkrijk van God niet binnengaan.
Zonder heiligmaking zal niemand God zien.
Niemand kan komen, tenzij de Vader hem trekt. Joh.6.53

Niemand die de Vader aan de Zoon gegeven heeft, zal verloren gaan. Joh.6.
Bij waar geloof ben je gerechtvaardigd en geheiligd.
Dit gebeurt niet in trapjes, maar is één en dezelfde zaak.
Anders krijg je:' ik ben wedergeboren, maar nog niet gerechtvaardigd, dus...'
Of ' ik ben gerechtvaardigd, maar nog niet geheiligd, dus...'
Of ' je hebt waar geloof, maar je bent nog niet gerechtvaardigd, dus .... je moet nog gerechtvaardigd worden...'
Dat kan niet. Lees en bestudeer de brieven van Paulus.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 feb 2017 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking/wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 08 feb 2017 18:36

.

Johan100 schreef:Deze teksten die je aanhaalt onderbouwen niet je stelling.

Ik zeg ook juist niet dat er een wetmatigheid inzit.
En ook niet dat God niet op Zijn wijze werkt.

Ik zeg dat je het niet kunt loskoppelen van elkaar. Waar geloof is onlosmakelijk verbonden met rechtvaardigmaking en heiliging. Dit is de wedergeboorte.


Mijn vermoeden is dat we verschillende lezingen hebben van wat wedergeboorte precies is.
Onder de wedergeboorte versta ik wat er onder andere met de gelovigen gebeurde op pinksterdag (Hand. 2:1-13). Je ontvangt de Heilige Geest en wordt uit God geboren en in het geestelijk lichaam van Christus geplaatst, de gemeente (Matt. 16:18).

Toen de Heere Jezus nog op aarde was, toen was de Geest echter nog niet gekomen (Joh. 7:38-39), terwijl er wel gelovigen waren. Die gelovigen begrepen nog niet veel en ze waren zwak, maar ze geloofden wel in de Heere Jezus. Ze ontvingen het inzicht en de kracht toen ze eenmaal waren wedergeboren. De Heere Jezus spreekt er ook over in onder andere: Lukas 24:49, Johannes 14:15-31, Johannes 16:5-15.

Om die reden stelde ik dat je het kunt loskoppelen, want het is niet één en dezelfde gebeurtenis. Dat heb ik onderbouwd met Bijbeltekst. Het ene is het logische gevolg van het andere, namelijk:

Geloof (in het Woord):

"En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?" (Hand. 2:37)


Bekering en wedergeboorte (belijden Hand. 18:19, uit God geboren worden):

"En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen." (Hand. 2:37)


Johan100 schreef:Bij waar geloof ben je gerechtvaardigd en geheiligd.


"Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid." (Romeinen 4:5)


Lees Romeinen 4.

Johan100 schreef:Dit gebeurt niet in trapjes, maar is één en dezelfde zaak.


Het is niet één en dezelfde zaak. Er is geheiligd zijn (in Christus, Hebreeën 10:10) en heiliging (Hebreeën 12:14). Dat zijn twee verschillende begrippen. Je haalt heiliging aan (Hebreeën 12:14) en dat is een proces:

"Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst.
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.
" (Romeinen 12:1-2)

"Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in de tijd van uw onwetendheid waren. Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel,
want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.
" (1 Petrus 1:14-16)


Johan100 schreef:Anders krijg je:' ik ben wedergeboren, maar nog niet gerechtvaardigd, dus...'
Of ' ik ben gerechtvaardigd, maar nog niet geheiligd, dus...'
Of ' je hebt waar geloof, maar je bent nog niet gerechtvaardigd, dus .... je moet nog gerechtvaardigd worden...'
Dat kan niet. Lees en bestudeer de brieven van Paulus.


Je krijgt misverstanden als je het door elkaar haalt of begrippen op één hoop gooit. Er zit echt een Bijbelse lijn in, Johan, en die heb ik bij deze geprobeerd weer te geven. Onderzoek het zelf. Ik doe niets anders dan studeren en lezen, buiten mijn andere werkzaamheden om dan, en zelfs dan ben ik er ondertussen nog vaak mee bezig. Dat is dan het voordeel van freelancer zijn. :wink:

.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten