De zonde achternalopen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De zonde achternalopen?

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 15:39

In DEZE VRAAG komt in het antwoord deze zin voor:

En: het maakt een groot verschil, beste vriendin, of je de zonde achterna loopt, of dat, andersom, de zonde jou achterna loopt.
Wat zou de dominee hier precies mee bedoelen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2017 16:00

De zonde achternalopen is zelf de zonde opzoeken en jezelf in verleiding brengen.

Je kunt ook de zonde mijden en er tegen vechten, (waar de vraagsteller blijk van geeft) maar dat de zonde wel achter jou aan komt en je probeert te verleiden middels satan of andere mensen bijvoorbeeld en dan wordt je er tegen je wil in toch telkens mee geconfronteerd.

Maar intussen zit vraagsteller nog met haar probleem. Zonde blijft zonde. Hoe wordt dat opgelost.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 16:17

Ds. Buijs heeft het over de zonden aan de hand houden:
Het mag duidelijk zijn uit het geheel van het formulier: als we zonden aan de hand houden die we niet belijden en bestrijden in Gods kracht, dan kunnen we niet aan Zijn tafel.
ZONDE OVERWINNEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2017 17:48

Aan de hand houden kan ook onder achterna lopen vallen, maar je kunt ook voorop lopen in het doen van zonde. Mooi antwoord overigens van deze man.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 30 jan 2017 13:55

Het betekend niets meer of minder dan;

1. de zonde achterna lopen, nog de Mammon dienen.

2. door de zonde achterna gezeten worden, God dienen, de Waarheid wordt aangevallen.

Deze persoon probeert te refereren naar het verschil wat de bekering voor ons mensen maakt.

Nu is de realiteit zo dat ze zich, en ik, en u, waardeloos moet voelen. Want dat zijn wij, daarom neigt ons hart naar alle kwaad, omdat we waardeloos zijn, daarom is AL het goede van God, omdat we waardeloos zijn, daarom leert de Bijbel slechten wijsheid, omdat we waardeloos zijn, daarom is er geen aanneming des persoons en wordt niemand bekeerd om zijn of haar eigen werken, omdat we WAARDELOOS zijn.

Zolang ze zich niet waardeloos voelt, om welke reden dan ook, zal de reden waarom de Heere onze Heiland is haar niet licht opvallen.

Waarom zij Paulus 'ik ben de grootste aller zondaren' en zeggen alle bekeerden dat? Omdat ze geleerd is of ze anderen mensen leren 'dat zij niet minder zijn dan een ander'? Een bekeerde is een vernederd mens, en niet alleen onder God, onder zijn of haar naaste zelfs!

Dan zien we ook nog dat deze persoon iets stelt over dat het niet juist is een beker van het avondmaal te laten voorbijgaan? Weet meneer niet dat het Ceremoniele Verbond vervangen is door het Genade Verbond? Dat betekend dat zulke rituelen de Geest Gods ondersteunen, zeer zeker nergens sluitend of anderszins beslissend in zijn. NERGENS, zei ik, en ik weet het ook nog zeker. Weten wij nog waarom Filippus gedoopt werd op de manier waarop hij gedoopt werd? Ga het maar eens onderzoeken.

Dan moeten wij ons afvragen waarom er kennelijk geen Vertrouwen of onvoldoende Vertrouwen geleerd wordt, mevrouw zou in het geheel niet bang moeten zijn voor 'loslippigheid' en dat van nota bene ouderlingen? Er mag in het geheel niet gelasterd worden, men mag niet anders dan een naaste helpen, niet veroordelen en zelfs met beoordelen MOET met de grootste voorzichtigheid worden omgegaan, ook bij noodzaak en niet anders! Maakt u geen zorgen om wat u zal zeggen en heb Vertrouwen, legt u zich met uw zorgen neer bij de Heere.

En hoezo is men in de ogen van de Heere niet waardeloos? Waarom zou dan de Heere onze paden recht moeten maken, omdat ze waarde hebben als krom zijnde? De Heere omarmt waardeloze zondaren, neemt u dat gerust van mij aan, iets anders niet!

Verslavingen zijn ook zwaktes, zoals praktisch ons hele bestaan, maar bovenal ZONDE. Al het goede is van God, wat van ons is, inclusief verslavingen, zijn zonde. We moeten ZEKER NIET gaan beginnen zwaktes van de zondigheid af te trekken, onze kracht hoort in de Heere te liggen, ze zou ook zeker geen zwakte zijn, dat alles is zonde, mens, al is uw Geloof zo groot als een mosterdzaadje, u zou tegen een boom zeggen ontwortel u en plant u in zee, en de boom zou het doen! Alle zwakte is zonde.

Dan het volgende;

7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen. 2 Kor. 12:7

Op grond daarvan wil ik waarschuwen;

“Mijn genade is u genoeg. Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.”

Hier wordt naar gerefereerd, het is kloppend en zulks staat in de Bijbel, wat bewijst dat zwakheid zonde is, want God werkt door de zonde. Hoe kan het ook anders als wij allemaal zondaars zijn en onder de zondeval in een zondige wereld leven?

Dan zou ik willen zeggen 'Een gezegend leven is een moeilijk leven'. En dan staat er ook nog in de Bijbel dat degene die wij het beste eens wat te drinken kunnen geven, is degene met problemen, om de situatie bijvoorbeeld te verlichten. Spreuken 31, lees dat maar eens. Overigens, een keer wat drinken om problemen even te vergeten is WEL geheel wat anders dan afhankelijkheid bij het dus problemen aankijken ontwijken.

Tegen haar zou ik willen zeggen, zie je onmacht, je onkunde, je twijfel, bid de Heere om Licht en Kracht, verwacht geen hulp van mensen, vraag om hulp te mogen verwachten van Hem! Er is geen liefde anders dan van God, nog niet van de ouders naar hun kinderen en de kinderen naar de ouders, er is GEEN liefde anders dan van God.

Aan de vrouw in kwestie,

Iemand die zich haast naar het goede, heeft een boos oog en weet niet waardoor hij overvallen wordt.

Mensen met een boos oog, hebben een verduisterd lichaam.

Bid voor de mensen die om u lachen. Bid ervoor. Ze weten niet wat ze doen.

Haast u niet naar het goede, kijkt u liever de realiteit aan, inclusief uw verslaving, u haasten naar het goede voorkomt dat u weet wat de werkelijkheid is, blokkeert u te weten wat de werkelijkheid is, en dank God voor zulke problemen, u heeft redenen gekregen om te zoeken! Hoevelen moeten lijden dat zij dit niet hebben, hoevelen weten en willen niet eens weten dat zij dit te lijden hebben? Het is een verschrikking waarom ook gesteld wordt dat een kameel eerder door het oog van de naald gaat dan dat een rijke ingaat in het Koninkrijk Gods, mede vanwege het comfort, het niet ervaren van problemen. Een gezegend leven, vrouw, is een moeilijk leven. Dank er God voor, bid om te leren bidden, om Kracht en Licht, bid tot God wat de tollenaar bad 'zij mij zondaar genadig'. Dank God voor alle mogelijkheid uzelf en de wereld, het kwaad, de zonde, te mogen leren bezien. Zie niets als een last en zelfs als het directe aanvallen zijn, hoezeer begrijpelijk en zelfs Koning David en Job zulks als lasten zagen, uiteindelijk moet men Vertrouwen hebben en is God Almachtig, dus NIETS hoort een last te zijn. Als het niet werkt tot uw veroordeling, het zal werken tot uw Vrijmaking.

En jawel, zeker, ZWAKTE is ZONDE!

*deel verwijderd door moderator. Graag met enig respect praten over ambtsdragers*

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Teus » 31 jan 2017 20:55

welling82 schreef: Nu is de realiteit zo dat ze zich, en ik, en u, waardeloos moet voelen. Want dat zijn wij, daarom neigt ons hart naar alle kwaad, omdat we waardeloos zijn, daarom is AL het goede van God, omdat we waardeloos zijn, daarom leert de Bijbel slechten wijsheid, omdat we waardeloos zijn, daarom is er geen aanneming des persoons en wordt niemand bekeerd om zijn of haar eigen werken, omdat we WAARDELOOS zijn.

God heeft geen waardeloze mensen geschapen. God wil niet dat één mens verloren gaat, omdat ze waardevol zijn. God heeft niet Zijn Zoon gegeven voor waardeloze mensen. Jezus heeft niet geleden voor waardeoze mensen.
Je snapt het allemaal niet echt, al zou je maar zeggen dat we ons niet waardig achten om voor Gods aangezicht te komen, dat is al heel wat anders.
Maar als je zegt dat we ons waardeloos moeten voelen dan hebt satan je dat ingefluisterd. Elke reden die je aanhaalt waarom we waardeloos zijn raakt kant noch wal.

Zomaar een reactie op een bewering die je schrijft, Je trekt aardig van leer en corrigeert de dominee.

Waar ik naar benieuwd ben, hoe staat het met jou leven? Mag jij een relatie met de Heere Jezus hebben?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 31 jan 2017 22:44

@Teus;

Dat zij ik niet, dat God waardeloze mensen geschapen had. Ik stelde dat we nu waardeloos zijn. De kern van onze huidige waardeloze en verdorven natuur kan gevonden worden in wat wij 'zondeval' noemen.

God heeft de aarde, zoals in de Bijbel beschreven, voor Zich geschapen. God heeft de mens geschapen omdat het Zijn Oog Lustte zulks te doen. Naar Zijn evenbeeld, heeft God de mens geschapen. De mens was goed geschapen, de mens kon voor de zondeval functioneren zoals de tweede Adam, de Heere Jezus Christus, Zijn gehele Leven gedaan heeft en zal doen. God heeft het kwaad verzameld in de val van een engel, de duivel, satan. Het kwaad had een plaats en was verder geenszins een probleem in de wereld. Tot de mens, tegen de waarschuwing van God in, zich liet verleiden door satan. De mens liet zich verleiden om zichzelf God te willen maken, op de plaats Gods te willen stellen en de mens liet zich verleiden, door satan, tot het breken van de regel en te eten van de boom van 'kennis van goed en kwaad'. Waardoor uiteindelijk satan, bron van het kwaad, uit de geangenschap bevrijd werd, via de mens de wereld voor een tijd word gegeven. De mens was en is nog steeds verbroken en verstoten van God, blind, onmachtig, onkundig en waardeloos geworden, vanaf dat moment van wat wij de 'zondeval' noemen. Een Rechtvaardig God gebruikt deze tijd om op Rechtvaardige wijze te Rechten over het kwaad, de bron van het kwaad uiteindelijk weer in een vaste onschadelijke plaats bergen op grond van het bewijs wat wij in onze wereld in feite rondom ons zien gebeuren, in ons zouden moeten komen te bemerken.

Als we dit komen te bemerken, en dit staat ook duidelijk in de Bijbel, dan bemerken we vooreerst dat wij zelf waardeloos zijn, geheel nutteloos, verdorven zelfs, in onze gehele natuur. Dat wij niet kunnen, niet zullen ook, dat ons hart, ja het hart van een begenadigde, neigt naar alle kwaad en tegen God zegt wijkt van mij want van de kennis Uwer wegen heb ik geen lust. God vind ons dat ook, anders wordt het ons niet verteld in de Bijbel en anders noemden wij de Bekering geen Genade, als wij zo lief en goed, nog steeds zijn, waarvoor zouden wij Genade nodig hebben? En als wij het uiteindelijk toch allemaal al krijgen, waarom moet dat dan nog verteld worden? De Bekering is met name juist de erkenning van de betrokken persoon zelf (door God gewerkt, want niemand kan nog niet tot een toe) die, met een volkomen hart naar God toe, schuld erkent en vooral ook erkent de hel te hebben verdient. Op zo'n manier, dat zulk een persoon komt God te erkennen in Zijn plaats en letterlijk komt zizhcelf ter helle te verdoemen, en dat OM God in Zijn Plaats te erkennen. Zo komt een begenadigde, in wanhoop, in de armen van de Heere gedreven, onder de last van Wet en schuld/zonde, als de Heere zijn Toevlucht makend.

En dan zegt de Heere ons in de Bijbel, 'Niemand komt tot de Vader, dan door Mij'.

We weten dat God de Heilige Drie-eenheid is, de Vader, de Zoon en de Geest. Hoe kan men God kennen zonder tot de Vader te komen? Wie kan iemand kennen alvorens er naartoe te komen? En door Wie kunnen wij dus de Vader leren kennen? Door de Zoon, waarmee we de Geest krijgen, komen wij tot de Vader en gedurende wij wassen in ons geloof, zo leren wij God kennen, waarmee wij God alleen maar meer zullen eren. Op een andere manier kan men God niet eren, zonder God te kennen, en het Geloof is God te kennen. Niet te weten dat God bestaat, dat weet eigenlijk ieder mens wel, hoezeer men dat ook wel probeert te ontkennen.

Waarom noemt God Zichzelf in het Woord een Heilige Verborgenheid? Omdat je met het lezen van de Bijbel God leert kennen?

Zo sterven mensen tijdens hun leven, sterven met alles wat het hunne is, tijdens hun leven, en ontvangen een nieuw hart van God, met Geloof, en worden nu hun paden rechtgemaakt, omdat ze verderfelijk en waardeloos krom waren. De Bekeerde wordt om die reden ook wel Gerechtvaardigde genoemd.

God houd van Zijn schepping. God heeft de wereld zo lief, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Maar Zijn schepping, de mens, IS NIET God! God heeft het kwaad een plaats gegeven, geeft het kwaad plaatsen, beheerst het kwaad, de mens heeft een zeer zware pretentie op zich genomen door de eten van de boom van 'kennis van goed en kwaad', de zondeval. God heeft lust aan de zondaar die zich bekeert, maar hoe kan dat voor de zondaar schuld bekent, bekent zondaar te zijn? God werkt door de zonde, de Bijbel leert slechten wijsheid, wie niet eerst gelooft slecht te zijn, zal weinig wijsheid leren! God noemt ons dus niet lief, maar slecht in de Bijbel, en ja, de Heere staat met open armen klaar, zal het niet werken ter Vrijmaking, het zal werken ter veroordeling.

Satan fluistert ons niet in dat we ons slecht moeten voelen, satan zou mensen in de armen van de Heere drijven, het is niet wat satan wil. Pas als we ons slecht voelen, realiseren we ons misschien wat onze situatie is en komen we te zoeken waarom, de gezonde heeft de Medicijnmeester NIET van node. Satan fluistert mensen niet in dat ze slecht zijn, satan fluistert ze dat ze zelf God zouden kunnen zijn. Daarom, Teus, hebben mensen wel gezegd 'een gezegend leven is een moeilijk leven'.

Je stelt dat mijn redenen waarom ik aanhaal dat wij slecht zijn van nature, kant noch wal raken, ELKE van mijn beweegredenen. Zou je er een willen noemen en beargumenteren waarom zulks 'kant noch wal' raakt?

Zomaar een verduidelijking van die reactie waarbij je me stelt dat ik de dominee corrigeer. Correct. En ik weet ook, en heb dat uitgelegd, waarom. Of de dominee daar nu maar rekening mee mocht houden.

Bedankt voor de nieuwsgierigheid. Ja, ik mag een relatie met de Heere hebben, overigens op geen manier op grond van mijn werken of al wat het mijne is, laat dat wel duidelijk wezen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Teus » 02 feb 2017 10:12

welling82 schreef:
Je stelt dat mijn redenen waarom ik aanhaal dat wij slecht zijn van nature, kant noch wal raken, ELKE van mijn beweegredenen. Zou je er een willen noemen en beargumenteren waarom zulks 'kant noch wal' raakt?


Als je een relatie met Jezus mag hebben ben je een rijk gezegend mens, Welling.
Maar dan moet je ook weten dat je in dienst van Jezus ben en mede daardoor een discipel. Dan weet je ook dat je bijdrage is om Gods koninkrijk uit te breiden.
En dat Gods wil is dat ieder mens bekeerd wordt en het verlangen heeft een relatie met hen te hebben.

Overigens, je hebt het nu ineens over "slecht van nature" maar we hadden het over dat we "waardeloos" waren, dat is wel iets anders.
welling82 schreef:
Nu is de realiteit zo dat ze zich, en ik, en u, waardeloos moet voelen. Want dat zijn wij, daarom neigt ons hart naar alle kwaad, omdat we waardeloos zijn,
Ons hart neigt niet naar het kwaad omdat we, zoals jij beweerd, waardeloos zouden zijn maar het zou ons waardeloos kunnen maken omdat we ons naar het kwade neigen.
Maar we zijn niet waardeloos. Ieder mens kan een bron zijn tot eer van God. God wil ook dat iedereen tot bekering komt.
Met jezelf dwingen je waardeloos te voelen is helemaal erg, je beantwoord je direct aan de wil van satan.

daarom is AL het goede van God, omdat we waardeloos zijn,
Als de mens niet in staat is tot enig goed wil het nog niet zeggen dat hij waardeloos is.

daarom leert de Bijbel slechten wijsheid, omdat we waardeloos zijn,
God leert ons wijsheid om dat we geen kennis hebben en denken goed te doen uit onszelf terwijl we niets van God weten.
Denk je nu echt dat God moeite doet om iets van nul en gene waarde aandacht te geven?

daarom is er geen aanneming des persoons en wordt niemand bekeerd om zijn of haar eigen werken, omdat we WAARDELOOS zijn.
We moeten ons bekeren alleen omdat we God verlaten en tegen Hem gezondigd hebben. God wil het omdat Hij ons zo waardevol vindt.


Beste Welling,
God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen maar we hebben satan de voorkeur gegeven en hebben God verlaten.
God heeft daar verdriet van en wil het goed maken, Hij wil ons terug, alleen Hij kan niet met zonden omgaan.
Zijn Liefde voor de mensen is niet opgehouden doordat zij gezondigd hebben, Hij is verdrietig en diep teleurgesteld, Zijn Liefde, de mens, heeft Hem verlaten.
Hij wil de mens nog een kans geven om het goed te maken, omdat de mens zo waardevol is, maar het kwaad wat we gedaan hebben, die schuld die we hebben moet vereffend worden omdat God niet met zonden om kan gaan. God zou ze door de vingers willen zien maar door Zijn Heiligheid kan het gewoon niet.
Die zonden moeten weggedaan worden maar wij kunnen die straf nooit dragen. God houdt zoveel van de mens, zij is zo WAARDEVOL voor Hem dat Hij Zijn Enige Zoon gegeven heeft.
Zijn enige Zoon, Die nooit gezondigd heeft, Zijn Troetelkind, De Enige waar Hij op kon vertrouwen, Die Hem niet verlaten heeft, heeft Hij gegeven. Waarom? Omdat God zoveel van de mensen hield omdat Hij ze zo WAARDEVOL vindt. Omdat Hij zo graag wil dat ze bij Hem terug komen. Het Enige wat God nog had heeft Hij gegeven voor arme zondaren waarvan Hij zo onbeschrijflijk veel van houdt. Het was God waard Zijn Zoon voor mensen te geven.
God zal nooit uiten dat mensen waardeloos zijn dus wanneer het de ronde doet dat het wel zo zou zijn komt het van satan.
Het kan zijn dat God door de Heilige Geest een heel klein beetje laat zien waar we vandaan komen, waar Jezus ons uit gehaald heeft maar dat is niet om onze slechtheid te benadrukken maar om Jezus” Grootheid te laten zien opdat Hij tot Zijn eer komt. Om te beseffen wat Hij voor Zijn kinderen gedaan heeft opdat we kunnen Roemen in Hem.
Er komt een tijd dat God een mens waardeloos gaat vinden, vreselijk, het ergste wat een mens kan overkomen waardeloos bevonden en verlaten door God. Maar dan rekent God ook gelijk af en zal ze in de buitenste duisternis werpen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 02 feb 2017 15:16

@Teus;

Ieder mens mag een relatie met de Heere hebben, heeft er ook een, God is namelijk in alles en iedereen, in de Christelijke Godsdienst wordt dat 'de algemene werking van de Heilige Geest' genoemd. Let wel, daar hoort meer Waarheid bij, geen enkel mens kan of wil zelfs, van nature zijn wij verdorven, erg slecht en daardoor waardeloos, alleen dat willen wij liever niet weten, net als dat wij een relatie met de Heere mogen hebben, die ons allen uitnodigd, wat wij ook van onszelf niet willen weten;

Lukas 19:10

'Want de Zoon des menschen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.'

Ook dat willen wij van nature niet weten, dat is bij lange na niet alleen slecht, dat is waardeloos. Naarmate onze oogkleppen af mogen vallen, wij onze waardeloosheid mogen komen te bezien, voelen wij ons meer verloren.

Niet alleen mogen wij dus in principe een relatie met God hebben, we hebben dat dus al, via bijvoorbeeld Gods Verordinering tot de algemene werking van de Heilige Geest, en in de eerste plaats omdat wij Zijn schepsels zijn. Op grond van die relatie kan de Wet ons beschuldigen.

Maar dan moet je ook weten dat je in dienst van Jezus ben en mede daardoor een discipel. Dan weet je ook dat je bijdrage is om Gods koninkrijk uit te breiden.


Dat wij een relatie met de Heere mogen hebben, dat van nature niet willen weten, zien of zelfs maar kunnen, is niet de dienst aan God, dat is de dienst aan de Mammon. Men dient of God, of de Mammon, zoals de Heilige Schrift het ons verteld.

Pas als men dusdanig gedrukt wordt door de eigen zondes onder de vloek der Wet en de eigen onmogelijkheid, onkunde, onmacht en volkomen waardeloosheid hierin mag werken tot een werkelijk verloren schepsel onder de Wet, daarbij genomen het Licht mag schijnen en Kennis mag toenemen over Wie God is, wat de invloeden van satan zijn en hoe wij God van nature van Zijn Plaats zoeken te verstoten, kan men tot een dusdanig verloren staat komen dat men de Heere mag zien staan, met open armen, en mag komen te begrijpen hoe onmetelijk waardeloos men is en welk een onmetelijke Liefde en Genade van de Heere met open armen uitgaat! Als we dan bekeerd worden, verdoen wij alles wat van ons is, veroordelen al het onze, als nog veel erger dan slechts waardeloos, bekennen schuld en erkennen God in Zijn Plaats. Vanaf dat moment is men een dienaar van God, in de plaats waar door de zondeval de Mammon eerst stond, omdat we de relatie die men altijd gehad heeft, maar niet heeft willen en kunnen accepteren, heeft mogen komen te accepteren, we kunnen nu niet anders dan Geloof ontvangen en niet anders dan steeds meer God eren, wassen in het Geloof.

God heeft een vast Koninkrijk, wat niet uitgebreid behoeft te worden. Het Christelijk Geloof is een Getuigendienst van voor, door en tot God, waar de Christen uitgaat van wat wij in menselijke huidige terminologie wel 'hard pre-determinisme' noemen. Daarom kennen wij ook een 'verkiezing' en noemen wij onbekeerden die tot bekering gebracht mogen worden, begenadigden. Als de namen niet vast in het Boek van God stonden, kenden wij alleen bekeerden en onbekeerden, geen begenadigden. Zo is dit Koninkrijk bepaald volgens wat God ons verteld Besloten te hebben, en zou alleen uitgebreid kunnen worden door God, daarom komt iedere bekering van Boven en niet beneden en is van God geschonken Genade ter ere van God Zelf, niemand kan, nog niet tot een toe.

Bekeerden belijden altijd, ten dienste van God worden ze voor Zijn Werken ingezet, zo stelt God hun paden recht. Bekeerden worden vaak vertroost door omgang met elkaar, gezien de Waarheid aangevallen wordt, kunnen zij nu zonder aanval te verwachten Waarheid delen, samen God eren. Dat wil niet zeggen dat alle bekeerden per se omgang met elkaar zoeken of prefereren, sommigen moesten zich meer isoleren bijvoorbeeld.

1 Korinthiërs 12, over bekeerden.

Gods wil is zeker niet dat ieder mens bekeerd wordt, daarom sterven er ook mensen onbekeerd, was Gods wil anders, dan waren ze bekeerd. Het is wel Gods eis!

Hij wil ons terug, alleen Hij kan niet met zonden omgaan.


Hij kan prima met zonde omgaan, zie de Wet.

God zal nooit uiten dat mensen waardeloos zijn dus wanneer het de ronde doet dat het wel zo zou zijn komt het van satan.


De mens is na de zondeval waardeloos, daarom is er een verkiezing. De mensen die daarbuiten vallen komen in de hel, omdat ze waardeloos zijn. De mensen die daarbinnen vallen, hebben mogen bekennen erger dan alleen waardeloos te zijn, de hel te hebben verdient en erkennen God in Zijn Plaats. De verkiezing betekend uit hard predeterministisch perspectief dat tevoren door God bepaald is wie bekeerd wordt en wie niet. Wij kunnen en mogen verder niet bij Gods Raad, anders dan de Bijbel ons hiervan verteld. Ons is de Waarheid gegeven, Gods Woord en de Heere, werkt het niet ter Vrijmaken, het zal werken ter veroordeling. Werkt het ter Vrijmaking, dan is van God gegeven dat u zich waardeloos bekent en wel in die mate dat u alles

Filippensen 3:8
Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.

DREK is WAARDELOOS

Mattheus 16
24 Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.

25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?

27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

1 Korinthiërs 3:15
Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Als wie dan ook ons probeert te vertellen dat wij onbekeerd niet waardeloos zijn, dan is dat het werk van satan.

De Bijbel schrijft dat wij allen zo slecht zijn dat God Zijn Zoon gegeven heeft om de Verzoening mogelijk te maken, van God, door God, tot God, ter ere Gods, met Zijn Schepping, omdat geen van ons kon en de Heere daar zelf van zegt;

Marcus 7;
20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens.

21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,

22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand.

23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens.

Daarom worden bekeerden GERECHTVAARDIGDEN genoemd, en hebben een nieuw hart gekregen, omdat het oude waardeloos was. Onze menselijke natuur via de zondeval maakt ons volledig waardeloos.

Er komt een tijd dat God een mens waardeloos gaat vinden, vreselijk, het ergste wat een mens kan overkomen waardeloos bevonden en verlaten door God. Maar dan rekent God ook gelijk af en zal ze in de buitenste duisternis werpen.


Alle mensen worden van nature, via de zondeval, waardeloos bevonden door God. Daarom heeft God Zijn eniggeboren Zoon gegeven, omdat ieder van ons zo waardeloos van zichzelf is dat niemand kan of wil, nog niet tot een toe. Begenadigden zijn het dichtst bij God wanneer ze zich totaal door God verlaten voelen, zoals ook de Heere aan het Kruis uitriep;

Mattheüs 27:46
En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

Want verlaten voelen ze zich door God, omdat de Bijzondere Werking van de Heilige Geest ze dit gemis van Kennis van God en kennis van zichzelf laat voelen, door hun schuld, alvorens ze de Heere komen te omarmen.

Onbekeerden die God niet missen, voelen zich niet verlaten.

[edit]Een inhoudelijk reageren op uw commentaar in het blauw, stapsgewijs van boven naar beneden;

1. Via de zondeval neigt ons hart naar alle kwaad en zeggen wij tegen God 'aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust'. Het maakt ons waardeloos. Neiging betekend hier wil, de wil van ons menselijk hart, en van nature tegen God zeggen dat wij aan de kennis Zijner wegen geen lust hebben, is wel afgrijselijk zwaar kwaad wat de zondaar daar door de zondeval durft! Als mensen God eren, zijn ze bekeerd, veranderd, hebben een nieuw hart gekregen. Omdat ze met het oude hart geenszins God wilden eren, het was waardeloos. Als mensen God eren, dan is dat via de bekering van God gegeven, God is de bron. Satan wil nooit dat we ons waardeloos voelen, we zouden nog eens God komen te zoeken!

2. God heeft de mens, Zijn schepsel, in den beginne goed geschapen. Door en sinds de zondeval laten mensen zich verleiden om zichzelf van nature God proberen te maken en daarmee te wanen God van Zijn Plaats te kunnen stoten! In werkelijkheid is deze uiterst gevaarlijke neiging, zelfliefhebberij, mensen die zichzelf God willen maken, van nature, een enorme blindheid van de mens, want onder dit bedrog verschuild satan zich als nu van nature onze heerser. God is onze Heerser! Door en sinds de zondeval zijn wij mensen dienaren van de Mammon, satan, van nature, alleen wanen wij ons in deze verschrikkelijke positie nog in staat om onszelf God te maken en daarmee God van Zijn Plaats te stoten, hetwelk satan al te graag gebruikt. Wij zijn waardeloos, sinds de zondeval, en het laatste wat satan wil is ons uit onze eigenliefde trekken, ons stellen dat we waardeloos zijn. Het is een Waarheid die we uit verdorven en waardeloze eigenliefde van nature weigeren te zien, dat we waardeloos zijn

3. Nogmaals, bekering komt van Boven, niet beneden. God leert ons wijsheid, wanneer we erkennen slecht te zijn, omdat we ook daardoor geen kennis hebben. Een gezonde heeft de Medicijnmeester NIET van node. En ja, omdat niemand van de mensen kan, nog niet tot een toe, heeft God de Heere gezonden om tot de Vader te komen en middels de verkiezing een Getuigendienst, de Gemeente, ingesteld omdat alle mensen waardeloos zijn, omdat de Plaats van God niet afgepakt kan worden, niet door satan, niet door de mens. Zo lief heeft God de wereld (Zijn Schepping) gehad. Omdat God een Rechtvaardig God is, is de Waarheid de wereld gegeven zodat het ter ere van God zal Werken, is het niet ter Vrijmaking, het is ter veroordeling. Iedereen die Vrijgemaakt is, is Vrijgemaakt om Gods wil en omdat niemand uit zichzelf kon en kan, is dit de Genade Gods, van God, door God en tot God. God heeft bepaald en gemaakt dat alle Vrijgemaakten de enige mensen zijn die met een werkelijk volkomen (eerlijk) hart bekent hebben schuldig te zijn, waardeloos, die de Heere daarmee hebben mogen omarmen, tot de Vader hebben mogen komen, om het Geloof te krijgen, om God te bekennen, erkennen, leren kennen. Of God moeite doet om iets van nul waarde aandacht te geven, ja, maar niet om de waarde, om ZIJN WIL.

4. We moeten ons bekeren alleen we willen en kunnen niet. We hebben door en sinds de zondeval God verlaten, en zolang we ons niet verlaten van Hem voelen, omdat we waardeloos zijn, missen we Hem zeker niet, wat een ZEER GEVAARLIJKE situatie is. Vaak is het eigenliefde, om onszelf zo waardevol te vinden, het is het kiezen voor blindheid die bekennen van schuld, bekering, vanuit menselijk perspectief erg lastig maakt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Teus » 03 feb 2017 16:34

Sorry Welling, ik heb geen vrijmoedigheid om hierop te reageren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 17:25

welling82 schreef:

Op grond daarvan wil ik waarschuwen;

“Mijn genade is u genoeg. Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.”

Hier wordt naar gerefereerd, het is kloppend en zulks staat in de Bijbel, wat bewijst dat zwakheid zonde is, want God werkt door de zonde. Hoe kan het ook anders als wij allemaal zondaars zijn en onder de zondeval in een zondige wereld leven?

(...)
En jawel, zeker, ZWAKTE is ZONDE!


Gaat het hier over de zwakheid van het zondigen bij Paulus? Paulus had een scherpe doorn in het vlees, maar gaat dat over een zonde of over zwakheid door het gevolg van de zonde? Hij werd door een engel van satan met vuisten geslagen, opdat hij zich niet zou verheffen.

'Als ik zwak ben, dan ben ik machtig'. 2 Kor.12.

Hoogmoed is wel zonde.

Laat ik het zo zeggen, volgens mij zou je er goed aan doen deze vragen na te kijken, want volgens mij zit je er naast.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 03 feb 2017 18:01

@Teus;

Je had anders wel de vrijmoedigheid om het volgende te stellen,

dat omdat ik stelde dat men een waardeloos mens is van nature, dat men dat moet komen te bekennen alvorens men door de Zoon tot de Vader zal kunnen komen, noemde je een werk van satan! Dat is nogal een vrijmoedigheid, weet je dat dit letterlijk zo in de Bijbel staat?

Over vrijmoedigheid. Nu ben ik in mijn persoonlijkheid van nature een heel vrijmoedig persoon, En ik kan je verzekeren dat ik vaker wel dan niet veel te vrijmoedig ben geweest, en nog wel. In de Bijbel staat;

Lukas 16:8
En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.

Daarom worden wij ook gewaarschuwd voor 'de voorzichtigheden dezes levens'.

Lees gewoon alsjeblieft, en ik wens je de vrijmoedigheid daartoe, nu eens wat de Bijbel daarvan zegt. En een leraar, iemand die zaken veel beter uit kan leggen dan ik ooit gedaan heb en zal doen, die dat doet, de laatste die in Nederland een brug sloeg tussen de Bijbel en de tijd, is ds. J.P. Paauwe. Deze preken zijn wel het meest duidelijk met deze tijd. Vertrouw je hem niet, laat me een aantal zekere namen noemen en je zult bij geen van hen iets anders tegenkomen aangaande bekering bijvoorbeeld en hoe ontzettend waardeloos we eigenlijk wel zijn en niet willen weten van onszelf;

1. Ledeboer
2. Van der Groe
3. Smijtegeld (hoewel hij een zeer Heilig man is, zijn preken zijn daardoor van heel zacht karakter, hij zegt toch echt HETZELFDE!)
4. Calvijn
5. Kohlbrugge

Sommigen zeggen dat ze genoodzaakt zijn ZELF de Gemeente in stand te houden, nou ja, eigenlijk niet sommigen maar best veel. Gods Genade is als een plasregen. Wanneer de Heere bepaald dat het lang genoeg geduurt heeft in een land, gaat er geen mens in dat land wat aan veranderen. De prediking gaat dan en het volk wordt simpelweg ontbloot! We kunnen en behoren zelfs de gemeenschap te blijven zoeken, moeten dan maar elkaar wat gaan voorlezen. We kunnen zeer zeker niet zelf dominees gaan benoemen, het is en blijft een zware zaak wat de situatie er alleen nog maar veel erger op maakt.

@Johan100;

Nee, ik reageer eigenlijk op wat iemand anders mij schreef en gaf daar inhoudelijk mijn argumenten ook voor, wat Paulus daar bedoeld zegt eigenlijk hetzelfde, God werkt door de zonde, daarom wordt zijn kracht in zwakheid volbracht, omdat hij wel een nieuw hart heeft alleen toen nog niet gestorven was aan het lichaam van de oude Adam. Zwakheid is ook zonde, dat een klein Geloof bestaat komt ook door zondigheid, zwakte. Bekeerden ervaren na de fysieke dood geen zwakte meer.

De zwakte als gevolg van de zondigheid wordt onder de Wet veroordeeld. Anders wassen wij in ons Geloof, dan is zwakte niet meer een gevolg van zondigheid alleen een overgebleven stuk door het lichaam van de oude Adam. Het gevolg van zondigheid is dan wassen in ons Geloof, steeds meer Licht, steeds meer Kracht, steeds meer Wijsheid, steeds meer Genade, en boven alles, steeds meer God eren.

Als ik zwak ben, dan ben ik machtig'. 2 Kor.12.

Hoogmoed is ook zonde, ik heb nergens anders gesteld, en zelfs behoorlijk zwaar zondigen zelfs. Hoogmoed is meer dan het zichzelf verhogen, het van die zelf verhoogde positie uitgaan tegenover de naaste, wat dus ook direct tegen de naastenliefde indruist.

Wat een belangrijk stuk betekenis is van dat vers is het volgende, als ik zwak ben, dat dus niet anders kan zijn dan inderdaad zwakte te erkennen, ben ik machtig, schuld bekennen dus. Bovendien betekend het ook leermoment, want waar zwakte tijdens het leven van een bekeerde toeslaat, is het om te mogen wassen in Geloof, wat zeer zeer machtig is.

Bedankt voor het denken aan anderen, te waarschuwen en te controleren. Hopelijk krijg ik het voor elkaar mijn berichten dan korter te schrijven. Ik heb de vragen onderzocht, ook de eerdere, en u toch maar weer van mijn antwoord voorzien, mijn inhoudelijk reageren juist zo inhoudelijk omdat ik de vragen die mensen mij stellen of waar ze mij tegenover stellen serieus neem.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 18:55

welling82 schreef:

@Johan100;

Nee, ik reageer eigenlijk op wat iemand anders mij schreef en gaf daar inhoudelijk mijn argumenten ook voor, wat Paulus daar bedoeld zegt eigenlijk hetzelfde, God werkt door de zonde, daarom wordt zijn kracht in zwakheid volbracht, omdat hij wel een nieuw hart heeft alleen toen nog niet gestorven was aan het lichaam van de oude Adam. Zwakheid is ook zonde, dat een klein Geloof bestaat komt ook door zondigheid, zwakte. Bekeerden ervaren na de fysieke dood geen zwakte meer.

De zwakte als gevolg van de zondigheid wordt onder de Wet veroordeeld. Anders wassen wij in ons Geloof, dan is zwakte niet meer een gevolg van zondigheid alleen een overgebleven stuk door het lichaam van de oude Adam. Het gevolg van zondigheid is dan wassen in ons Geloof, steeds meer Licht, steeds meer Kracht, steeds meer Wijsheid, steeds meer Genade, en boven alles, steeds meer God eren.



Het gaat hier volgens mij niet over de zwakheid van het zondigen bij Paulus. Paulus had een scherpe doorn in het vlees, waardoor hij zich zwak noemt, maar deze zwakte gaat niet over een zonde, maar over zwakheid door het gevolg van de zonde. Hij werd door een engel van satan met vuisten geslagen, opdat hij zich niet zou verheffen. Hij heeft driemaal gebeden of satan van hem mocht wijken. En God heeft tot Paulus gezegd: 'Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht'. Dan zegt Paulus: 'Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.'
En daarna zegt hij:
'Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig'.

Ook Jezus heeft een menselijk lichaam aangenomen en werd verzocht door de duivel, en heeft het benauwd gehad, maar heeft geenszins, nooit gezondigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 03 feb 2017 20:13

Johan100;

2 Korinthiërs 11:
29 Wie is er zwak, dat ik niet zwak ben? Wie wordt er geërgerd, dat ik niet brande?

30 Indien men moet roemen, zo zal ik roemen de dingen mijner zwakheid.

Omdat geen enkel mens kan, nog niet tot een toe, is niemand om zichzelf of op eigen werken bekeerd geworden. Niemand komt tot de Vader, dan door de Zoon. De Zoon is gekruisigd om de zonde der wereld te dragen, daarmee Zijn getuigen vrijkopend van hun natuurlijke staat (de mens na de zondeval) en daarmee hun schuld, hun paden worden zo recht gemaakt, waar niemand dus van nature kan en wil, zelfs de profeten en leraars niet, en met alle bekeerden hebben zij dat ervaren.

Dat is waarom een bekeerde roemt in zijn zwakte.

Dat is de zwakte in de Heere, waarvan ik u verhaalt hebt dat het Geloof doet wassen.

Die zwakte is nooit het gevolg van zonde, dat is het gevolg van bekering en daarna nog in het lichaam van de oude Adam levend in een zondige wereld, wassend Geloof in God.

Zwakte echter zonder bekering, is puur zondigheid, ook niet alleen gevolg van de zonde.

Zwakte is namelijk ook een oorzaak, denk er maar eens over na.

Voor de menselijke zondeval, was de mens niet zwak, had de mens daar geen last van. En bekeerden hebben na hun fysieke dood ook geen last meer van hun zwakte, door welke zij tijdens hun bekeerde leven in hun Geloof wasden, niettemin zeker behoed voor de grote en zware zonden.

Mattheüs 26:41
Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

Het vlees wordt in de Bijbel ook zondig genoemd. Begrijpt u wel? Verbergt u niet voor uw vlees betekend verschuil u niet voor uw zondigheid. Het vlees is zwak door de zondeval, vergeet u dat maar niet.

Overigens, wat me de laatste tijd soms opvalt, door sommigen wordt de zonde tegen de Heilige Geest misbruikt om zichzelf achter te verschuilen. Zo maken sommigen ook anderen bang zodat ze niets terug zullen durven te zeggen, zo hopen deze sommigen. Banvloeken worden uitgesproken etc. Geen Christen zal dit ooit doen, ook maar half hier naar talen. Weet u allen wel, het gemak waarmee mensen tegenwoordig een ander beschuldigen van nota bene deze zonde, weet u allen wel, u zou nog beter een levend mens zonder oorzaak de strot afsnijden op zondag voor het oog van het publiek, in het Nederland van nu, open en bloot, en u zou nog niet half de zonde begaan hebben als de mensen die banvoeken uitspreken en anderen beschuldigen van het plegen van de zonde tegen de Heilige Geest als ze tegengesproken worden, zoals sommige NIET van God geroepen leraars.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 20:51

Nou welling82, laat maar hoor. Je haalt van alles door elkaar en ik voel de bui al hangen, hier komt geen eind aan. En als je wilt preken ga je eerst maar op je knieën.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten