De zonde achternalopen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 03 feb 2017 21:03

@Johan100;

Dat is niet zo betamelijk.

Nergens zeg ik tegen anderen, niet wanneer ik op de kansel sta, maar in een discussie resideer, 'laat maar op de argumenten ga ik niet in'.

Bij dergelijke stellingnames als dat ik zaken zou verdraaien, verwacht ik enig behoorlijk fundament, beargumentatie die aantoont dat u weet waar u over praat. Duidelijk heb ik laten zien te weten waar ik over praat, door met name op grond van argumenten heel duidelijk aan de hand van de Bijbel inhoudelijk te reageren op wat in discussie voor mij geworpen wordt, zoals ik daarin resideer, zo verweer ik mijn standnemingen.

Welke bui hangt waar? Geen einde aan discussies? Oh jawel, correcte argumenten doden discussie erover. Omdat discussie vooral gebrek aan argument is. Iedere discussie ontstaat door het ervaren van problematiek in samenhang met of niet weten wat het probleem is om het te kunnen aankijken daarmee op te lossen of weten wat het probleem is, dat aankijken en over de oplossing discussieren. Wanneer het probleem opgelost is, behoeft er over het probleem danwel oplossing niet meer gediscussieert te worden, dat doen we alleen als we het oneens zijn, op grond van incorrecte meningen, die we als argumenten deponeren, om dusdanig tegen elkaar uit spelen dat het correcte antwoord op de vraag van de discussie gevonden wordt.

Juist, het einde van discussie is een correct argument daarin,. Zo verwacht ik van u dat u mij inhoudelijk met argumenten kunt uitleggen wat ik zogezegd volgens u zou verdraaien. Zo niet, kunt u beter niet in discussie resideren, uw heeft kennelijk uw standpunten niet gevormd.

Als ik wil preken, zou ik op een kansel staan, sta ik daar? Precies, wie stelt dat ik zou willen preken, uberhaubt, en op grond waarvan? Daarna beneem ik u alle autoriteit mij wat dan ook in mijn persoonlijke leven voor te schrijven, aangezien u nog niet over voldoende fundament voor zelfs behoorlijk resideren in discussie beschikt. Evengoed bedankt voor de suggestie, even goed een belangrijke, gaat u ook vooral zelf op de knieen zodat u in het vervolg ook antwoord heeft wanneer u wenst te participeren in discussie. En graag meer inhoudelijke beargumentatie dan ongefundeerde stellingname dan wel conclusies zonder beweegreden of zelfs maar afdoende vraagstelling.

Op deze manier worden middelen waarmee wij discussie faciliteren met de discussie teniet gedaan, daarvoor probeerden we ze niet te benutten, lijkt me.

Mattheüs 5:13
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.

Marcus 9:49
Want een ieder zal met vuur gezouten worden, en iedere offerande zal met zout gezouten worden.

Marcus 9:50
Het zout is goed; maar indien het zout onzout wordt, waarmede zult gij dat smakelijk maken? Hebt zout in uzelven, en houdt vrede onder elkander.

Kolossensen 4:6
Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden.


Jakobus 3:12
Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Teus » 03 feb 2017 23:57

@Welling,
Je begrijpt er niet veel van, je weet niet wat het inhoud om vrijmoedig te zijn.
Als ik moeite heb om te reageren dan doe ik het niet maar je spreekt me persoonlijk aan aan en voel me verplicht om te reageren.
En als ik dan veel moeite daar mee heb, nog nooit zoveel moeite met iemand gehad als met jou, dan vraag ik God mij te helpen wat ik moet antwoorden maar ik krijg niets om te antwoorden en daarom heb ik niet de vrijmoedigheid.
Eke gelovige op dit form die een relatie met God heeft weet heel goed wat ik bedoel.

Ik zou voorstellen de Bijbel eens te bestuderen en aan God over te laten wat je moet schrijven en of je wel moet schrijven. Jij bakt er in ieder geval niet veel van.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 00:31

@Teus;

Weer allerhande aannames, conclusies over mensen die je volgens mij in het geheel niet kent.

Volgens mij begrijp ik prima wat het inhoud om vrijmoedig te zijn, of de vrijmoedigheid ergens niet voor te hebben. Mag ik van je weten waarom ik dat niet zou begrijpen?

Teus, ik vind een bericht waar je mij aansprak, zo zijn wij in gesprek gekomen, dus het is niet zozeer dat ik je gedwongen heb te reageren, ik heb gereageerd op een onderwerp, waar jij vervolgens op jou beurt op mijn reactie reageert, met overigens ook aannames en voorbarige conclusies waardoor ik hier inhoudelijk op in ben gegaan.

Als je moeite hebt met reageren, hoef je ook niet te reageren. Ik sprak je aan omdat je dat bij mij ook deed, dus in mijn optiek discussieerden wij inhoudelijk met elkaar verder en spraken wij elkaar daarbij logischerwijs aan.

Waar je in ieder geval geen moeite had met antwoorden, is in je eerste reageren op mij in deze thread, waarbij je stelt dat een mens zichzelf waardeloos komt te voelen door invloed van satan. Dat is in het geheel niet, nogmaals, wat satan zou willen. Satan wil juist dat de mens zich waardevol bevind, zo zal die mens zichzelf liefhebben en niet gauw God zoeken! Hoe kwam je eigenlijk bij die redenatie, dat de mens waardevol door God gevonden word? De mens was waardevol voor God geschapen, goed geschapen naar het evenbeeld Gods, alleen door de zondeval is de mens verdorven geworden, waardeloos, zo de Bijbel ons leert.

Bedankt voor je voorstel. Kun je nog toelichten waarom ik niet veel van mijn schrijven bak? Graag zie ik mijn fouten tegemoet, opdat ik ervan moge leren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2017 13:56

welling82 schreef:Kun je nog toelichten waarom ik niet veel van mijn schrijven bak? Graag zie ik mijn fouten tegemoet, opdat ik ervan moge leren.

Beste Welling, probeer het korter te houden. Mensen die op je willen reageren moeten zich door een rijstebrij van teksten en stellingen doorworstelen. Probeer puntsgewijs te werken, dus per 1 onderwerp tegelijk.
welling82 schreef: niet wanneer ik op de kansel sta

O, preek je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 14:21

@Chaya;

Nee, ik bedoelde dat ik voor mijn perspectief in een soort virtueel buurthuis discussieer, ik refereerde naar de stelling dat ik dat zou doen. Hoewel ik meestal gewoon zo duidelijk mogelijk standpunten probeer te onderbouwen, ben ik dan ook druk bezig dat wat korter samen te vatten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zonde achternalopen?

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2017 14:47

welling82 schreef:@Chaya;

Nee, ik bedoelde dat ik voor mijn perspectief in een soort virtueel buurthuis discussieer, ik refereerde naar de stelling dat ik dat zou doen. Hoewel ik meestal gewoon zo duidelijk mogelijk standpunten probeer te onderbouwen, ben ik dan ook druk bezig dat wat korter samen te vatten.

Aha, je staat op de refowebzeepkist. :wink:
Graag, want die lappen tekst nodigen niet bepaald uit. Ik raak echt de draad kwijt.
Bovendien bestaat het gevaar dat je jezelf continue herhaalt, ook in andere topics.
Dus okay, als je het korter houdt, zal ik weer lezen en zonodig reageren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten