Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 01 dec 2016 01:30

gravo schreef:Tja, weer niet goed.
Lees mijn post nog even rustig door. Volgens mij is het goed te volgen. Het enige dat ik wil uitleggen is dat ik als christen geen aanleiding zie om mezelf erg te verdiepen in (het werk van) satan. Hij komt in mijn leven niet voor en dat wil ik graag zo houden. Ja, dat vind ik, denk ik, meen ik, ervaar ik zo.
Als dat tegen het zere been is, dan is dat maar zo. Er zijn nu eenmaal christenen die ergens soms anders tegen aan kijken.
Dat krijg je ervan, wanneer je je op een christelijk forum beweegt.

Verder kan ik helaas geen enkele zinnige bewering toevoegen aan het gesprek dat christenen onderling over satan hebben, waarin ze ook van alles vinden, denken, menen en ervaren.
Tot zover mijn "hele verhaal".

gravo

Dat jij hem niet voelt, of ervaart, wil niet zeggen dat hij er niet is.
Dat je wel de strijd van de oude mens ervaart, (vaak aangewakkerd door zijn influisteringen , die jij niet hoort) wil niet zeggen dat hij je niet influistert.
Maar ik denk ook dat het niet uitmaakt, of je hem wel of niet ervaart, en wat hij aanwakkert, zolang je wel ziet en ervaart wat er fout is in jezelf. Want daar gaat het uiteindelijk om.
Voor jou is het makkelijker dan voor anderen, om je aan deze teksten te houden:
Efeziërs 4:27 En geeft den duivel geen plaats.
Jakobus 4:7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.


Ik vind alleen dat je uit moet kijken, met de stelling dat mensen die hem wel ervaren en zien, iets verzinnen of geestesziek zijn, want dan doe je hetzelfde als hen nl. als ze het anders ervaren als jou, dan klopt het ook niet en deugt hun geloof ook niet.

Ik denk ook dat mensen die hooggevoelig zijn, (de HSPers) de duvel meer ervaren, dan de nuchtere mens, die gewoon gevoelig is.
Want hooggevoelige mensen zijn ook erg gevoelig voor sferen en het zien van dingen en voelen van dingen en het leggen van verbanden, die anderen niet zien. Maar die er wel zijn.

En dan zijn er nu misschien weer mensen die zeggen dat de Heilige Geest de ogen opent en mensen laat zien, wat de invloeden van de duvel zijn.
Dus dat het niet zien ervan, een gemis van de Heilige Geest is, maar dan lust ik er ook nog wel een paar.
Er zijn maar weinig mensen in de gereformeerde kringen die daadwerkelijk een relatie met de Heilige Geest hebben en toch een kind van God zijn en zelfs op de kansel staan. Waarschuwend voor de gevaren van de duvel, die ze wel zien, maar de stem van de Heilige Geest zelf verder niet horend, en das nog erger.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor schaapje » 01 dec 2016 08:46

@Bambi

Bedankt voor je getuigenis van gisteren 12.47 het was voor mij heel herkenbaar.

@gravo
Je schrijft ergens wel de werken van de duivel te herkennen in de verschrikkingen op deze wereld.
Ik herken het boze in jouw sarcastische opmerking naar anderen en het belachelijk maken van anderen b.v. over de eindtijd.
Ik kan me niet voorstellen dat dát de leiding is van de Heilige Geest.
Verder ben ik het met je eens dat we niet alles de schuld moeten geven aan de tegenstander, maar moeten zoeken in ons zelf, onze oude natuur die in verbinding staat met iemand en dat is zeker niet God. Zou je ook eens moeten doen voordat je over zaken schrijf waar je het niet mee eens bent.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 01 dec 2016 14:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2016 15:23

gravo schreef:Naar mijn ervaring bestaat satan niet, is hij een hersenspinsel waarmee we onze angsten en ervaringen van het kwaad personifieren óf is hij definitief door de Opgestane Christus van zijn macht beroofd en is zijn kop vermorzeld. Het is denk ik één van deze drie.
Maar uit mijn eigen ervaring kan ik niets zinnigs zeggen over (het werk van) satan, aangezien ik er echt niets van heb meegemaakt.
Gelukkig maar.


Het is mogelijk dat christenen géén geestelijke strijd ervaren. Dat heeft diverse oorzaken. Het kan zijn dat we zo dicht bij de Heere leven dat de duivel er niet bij kan. Satan is namelijk niet machtiger dan de Heere. Een andere reden zou kunnen dat de duivel zich een tijdje terugtrekt en zijn kans afwacht. Maar het zou ook kunnen dat we zover van God vandaan leven dat de duivel geen moeite doet. Dan ervaren we dus ook die strijd niet."
BRON
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Johan100 » 01 dec 2016 17:42

gravo schreef:
Tja, weer niet goed.

Als dat tegen het zere been is, dan is dat maar zo. Er zijn nu eenmaal christenen die ergens soms anders tegen aan kijken.
Dat krijg je ervan, wanneer je je op een christelijk forum beweegt.

Er is niets tegen het zere been. Je vult zomaar van alles in. Jammer.
Tja, dat wij mensen tegen bepaalde zaken anders aankijken dat weet ik, maar je trekt als één van je drie mogelijke opties het bestaan van satan in twijfel. Je zit in een besloten gedeelte met een akkoord dat je dat wat er in de Bijbel staat voor waar aan neemt, de Bijbel zegt genoeg over satan en jij trekt zijn bestaan in twijfel. Dat begrijp ik niet.

Verder kan ik helaas geen enkele zinnige bewering toevoegen aan het gesprek dat christenen onderling over satan hebben, waarin ze ook van alles vinden, denken, menen en ervaren.
Tot zover mijn "hele verhaal".

gravo

Ik begrijp niet zo goed dat je dan toch reageert. Ben verder niet boos hoor. :x :cry:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 02 dec 2016 09:46

gravo schreef:
Naar mijn ervaring bestaat satan niet, is hij een hersenspinsel waarmee we onze angsten en ervaringen van het kwaad personifieren óf is hij definitief door de Opgestane Christus van zijn macht beroofd en is zijn kop vermorzeld. Het is denk ik één van deze drie.

Maar uit mijn eigen ervaring kan ik niets zinnigs zeggen over (het werk van) satan, aangezien ik er echt niets van heb meegemaakt.
Gelukkig maar.

gravo

PS. hopelijk wordt er niet weer zo zuur gereageerd; wees ook eens blij dat iemand dit onderwerp van een hele andere kant beziet.


@Gravo, wat je schrijft is geheel je eigen visie, je onderbouwd niets vanuit de Bijbel.
Ik heb je een paar vragen gesteld maar je beantwoordt er niet een.
Wanneer ik achter mijn standpunt sta hoop ik op vragen om mijn standpunt duidelijk te kunnen maken.

Je vindt het eigenlijk maar belachelijk dat een kind van God last van satan heeft, wat denk je, zou God dit in jou gedachte brengen?
Ik zal de vraag zelf maar beantwoorden en toelichten.
Nee, God heeft dit absoluut niet in jou gedachten gebracht en uiteraard helemaal niet bewogen dit te zeggen.
God heeft er verdriet van wanneer Zijn kinderen last van satan hebben en zegt "Kom bij Mij, Ik ben altijd bereid je te helpen"
Al zou je standpunt waar zou zijn Gravo, weet je wat God zou willen? Dan wil Hij dat jij zegt kom prive Teus dan gaan we samen een oplossing zoeken bij Vader, Hij heeft mij geleerd er mee om te gaan.
Maar ja het zit wel in je gedachten en woorden, waar moet het dan vandaan komen? Er is maar een antwoord op, van satan.
Zie je Gravo je hebt wel degelijk last van satan, alleen je merkt het niet op, daar gaat dit onderwerp over.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2016 11:29

Lastig topic hoor. Hoe dichter je bij Christus leeft hoe beter je de boze ook herkent, ook de listen, de gemenigheid, ook door mensen heen van wie je het juist niet verwacht.
Het ergste is misschien nog als mensen verzocht worden om hun zonden last, de zonde die drukt, dat de weg, de Enige Weg tot behoudt verspert wordt door van alles wat de boze aanpraat.
de Enige Weg is Christus tot behoudt!
Goed om eens krachtig de Heer te loven en te prijzen zeker in dit topic en Hem alle, maar dan ook alle Eer te geven,
Hij heeft alle macht in de hemel, maar zeker ook hier op aarde en God heeft het laatste Woord!



1
Ere zij aan God, de Vader,
ere zij aan God, de Zoon,
eer de Heil'gen Geest, de Trooster,
de Drie-een'ge in zijn troon.
Halleluja, halleluja
de Drie-een'ge in zijn troon!

2
Ere zij aan Hem, wiens liefde
ons bevrijdt van elke smet,
ere zij aan Hem, die zondaars
in de rij van koon'gen zet.
Halleluja, halleluja
't Lam, dat vrijkocht en dat redt!

3
Ere zij de Heer der eng'len,
ere zij de Heer der Kerk,
ere aan de Heer der volk'ren,
aard en hemel looft uw werk!
Halleluja, halleluja,
looft de Koning en zijn werk!

4
Halleluja, lof, aanbidding
brengen eng'len U ter eer,
heerlijkheid en kracht en machten
legt uw schepping voor U neer.
Halleluja, halleluja,
lof zij U, der heren Heer!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 02 dec 2016 23:36

Teus schreef:Zie je Gravo je hebt wel degelijk last van satan, alleen je merkt het niet op, daar gaat dit onderwerp over.


Ik houd mij aan de Bijbelse lijn, waarin we worden opgeroepen om ons verre te houden van alles wat met satan te maken heeft.
Daaronder reken ik ook elke speculatie over satan. Of het nu uit gerechtvaardigde vrees is of uit een obsessieve fascinatie voor (de werken van) satan, in beide gevallen wordt de gestalte en het gezag van satan verhoogd. Naar mijn idee geldt dat ook voor veel andere dingen waarvan uitdrukkelijk gezegd wordt dat wij ons er verre van dienen te houden. Denk aan de waarschuwing om niet te speculeren wie er wel of niet zalig zullen worden of aan allerlei speculaties over de eindtijd waarvan Jezus zelf zegt dat het uur alleen bij de Vader bekend is. Maar denk ook aan wat Jezus duidelijk maakt wanneer hij stelt dat satan op geen enkele manier van nut is. Jezus werpt de demonen uit. Hij maakt er korte metten mee. En volgens mij zijn de demonen definitief verslagen, aangezien ze slechts onmachtige en schimmige, valse en onechte gevallen engelen bleken te zijn. Ze worden in kerkers gebonden, zegt de Bijbel.

In mijn geloofsbelijdenis komt nergens voor: "ik geloof in satan".
Voor sommige christenen lijkt deze toevoeging aan het Algemeen Christelijk Geloof noodzakelijk te zijn. Voor mij niet.

Wie die demonen toch op de een of andere manier een onvermijdelijke rol in het leven van gelovigen wil laten spelen (en zo beschouw ik veel reacties op dit forum) die pleit eigenlijk voor een terugkeer van satan in een min of meer officiële positie. Het werk van satan gaat dan een vast onderdeel uitmaken van het gewone christelijke leven. Ik ben daar huiverig voor. Als "aanvechtingen van satan" een noodzakelijk kenmerk van het christelijk leven wordt, dan krijg je inderdaad omkeringen zoals in bovenstaande citaat. Dan mag je christenen kennelijk iets gaan verwijten, wanneer ze niets merken van (werken van) satan. Dan is satan dus echt onmisbaar geworden, wil ons geloof echt zijn. Terwijl Jezus optreden altijd gekenmerkt wordt door een acute en definitieve bevrijding uit handen van satan. Denk aan de bezetene van Gadara. Satan staat voor een leven zonder Jezus, zonder bevrijding, zonder vergeving, verzoening en opstanding uit de dood. Maar met Jezus is satan nergens. Dan ben je daar voorgoed van bevrijd. Leg mij maar eens uit wat daar onbijbels aan is.
Anders ga je Jezus en satan vermengen. Dan spelen ze om beurten een min of meer vergelijkbare rol. De ene trekt me naar het licht, de ander trekt me naar de duisternis. Zo blijven we speelbal en is Gods genade, in en door Jezus Christus niet beslissend. Zo worden christenen niet alleen mensen die God hebben leren kennen, maar ze worden ook nog eens echte "satan-kenners". Onze godsdienst dreigt dan erg dualistisch te worden. Twee machtige polen, feitelijk twee almachtige goden dingen naar onze gunst. Als satan er op die manier weer helemaal bij gaat horen, ja, dan gaan we zo langzamerhand satan met satan uitdrijven. Want satan krijgt dan de rol van de kwade genius, zonder welke God niets heeft om te redden. Maar wie het verhaal van de val van Adam nog eens goed leest, begrijpt dat niet de slang de eindverantwoordelijkheid draagt voor de kloof tussen God en mens, maar de mens zelf. Als God die kloof overbrugt door de zonden en de schuld weg te nemen, dan is de rol van satan daarmee ook gelijk uitgespeeld.
De nieuwe Adam is niet langer vatbaar voor de slang.

Jammer dat ik nu word opgescheept met een vaststaande constatering die feitelijk hier op neer komt:
gravo heeft last van satan, omdat hij er zelf geen last van heeft.
Maar als persoon X sommige dingen zelf niet ervaart, kan dat voor persoon Y toch nooit het sluitende bewijs zijn dat persoon X dat juist wel ervaart?

Sorry, jongens. De plannen van satan zijn hopeloos stukgelopen op de opstandingskracht van Jezus Christus.

Om het mijn uitbundige evangelische vrienden maar eens na te zingen: Praise The Lord.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 03 dec 2016 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 03 dec 2016 10:16

gravo schreef:Ik houd mij aan de Bijbelse lijn, waarin we worden opgeroepen om ons verre te houden van alles wat met satan te maken heeft.

Hoe lees jij dan Ef.6?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

En dit vers uit Judas 1 vs 9
Maar Michael, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!

Zelfs de aartsengels Michael vocht met satan, en kon hem niet op eigen kracht aan!

En kunnen we in Openbaring lezen - ik ben benieuwd hoe jij dit dan opvat - dat diezelfde Michael strijdt met de draak, zo wordt satan daar genoemd.
En er werd krijg in den hemel: Michael en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
gravo schreef:Jammer dat ik nu word opgescheept met een vaststaande constatering die feitelijk hier op neer komt:
gravo heeft last van satan, omdat hij er zelf geen last van heeft.
Maar als persoon X sommige dingen zelf niet ervaart, kan dat voor persoon Y toch nooit het sluitende bewijs zijn dat persoon X dat juist wel ervaart?

Het gaat er toch niet om wat iemand ervaart? Bij de één zal hij zeer overheersend zijn in het leven, de ander zal nauwelijks van zijn aanwezigheid bewust zijn. Dat is juist het gevaarlijke.
We hebben ons te houden aan Gods Woord, waarin wij gewaarschuwd worden tegen de verleidingen van satan die in het paradijs al begonnen. Eva herkende hem ook niet, ja, toen het te laat was.

Maar je bent niet de enige hoor, die het bestaan van hem ontkent. Er is een hele stroming ontstaan, nl. dat satan niet bestaat maar slechts een functie heeft.
Ik stuitte op deze uitlegging: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... ijbel.html
Als ik dan deze zin lees:
Daarin laat God zich van de gemene kant zien, weet ik dat dit een verschrikkelijke dwaalleer is, waar we verre van moeten blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor learsi » 03 dec 2016 10:53

Voor wie iets wil lezen.....

De macht over satan ...........................................C H Spurgeon
Kostbare middelen tegen satan's listen .....................Thomas Brooks

Die van Brooks is als pdf te lezen

http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ddelen.pdf

of tweede "hit" bij intypen titel en schrijver

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Cathy » 03 dec 2016 14:09

Chaya schreef:Maar je bent niet de enige hoor, die het bestaan van hem ontkent. Er is een hele stroming ontstaan, nl. dat satan niet bestaat maar slechts een functie heeft.
Ik stuitte op deze uitlegging: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... ijbel.html
Als ik dan deze zin lees:
Daarin laat God zich van de gemene kant zien, weet ik dat dit een verschrikkelijke dwaalleer is, waar we verre van moeten blijven.

Toch ben ik bij mijn speurtochten naar satan ook daarop gestuit: in het OT is satan zijn een functie en in het NT is hij, zoals Jezus zegt, een aparte entiteit. (Joh 12,14 en 16) De 'overste van deze wereld'.
Het is iets wat ik nog steeds niet begrijp.

Verder ben ik het met Gravo eens. Niet teveel eer voor dat 'heerschap'. Je belandt al snel in een dualisme wat uit het heidendom stamt.
Omgord met waarheid, gerechtigheid en vrede plus het schild van het geloof worden vurige pijlen van de boze - die dus van buiten komen - uitgeschakeld. Ze bereiken je nauwelijks.
De innerlijke strijd met jezelf is iets anders.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor schaapje » 03 dec 2016 17:31

Cathy schreef:Toch ben ik bij mijn speurtochten naar satan ook daarop gestuit: in het OT is satan zijn een functie en in het NT is hij, zoals Jezus zegt, een aparte entiteit. (Joh 12,14 en 16) De 'overste van deze wereld'.
Het is iets wat ik nog steeds niet begrijp.

Wat valt er niet te begrijpen, zie het nieuws of volg de geschiedenis, het is oorlog, ellende, ziekte, hongersnood, mensen lijden op deze aarde omdat satan overste is en de regie heeft over velen die zuchten naar macht en bovenmatige rijkdom, dat zijn de slaven van hem.
Jezus is de Koning van een geestelijk koninkrijk, maar in het boek Openbaring staat dat Hij zijn Koningschap over deze aarde op zal nemen, dan wordt er een einde gemaakt aan al deze dingen.

Tja of je gelooft niet dat God zeker zal ingrijpen en alles zal worden zoals Hij het bedoelt heeft, daar zijn er meer die dat niet geloven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 03 dec 2016 18:27

Chaya schreef:(...)Maar je bent niet de enige hoor, die het bestaan van hem ontkent.


O, nog even een correctie op bovenstaand misverstand.
Ik ontken niet het bestaan van satan, maar ik zie het als zeer aannemelijk dat satan in het licht van de opstandingskracht van Jezus Christus in feite nergens meer is. Dat hij zo'n beetje elk bestaansrecht heeft verloren, dat zijn kop vermorzeld is en dat zijn enige bestaan dus gekenmerkt wordt door uitgeteld op de grond te liggen. De opstanding van Christus heeft niet ook tot een opstanding van een gevallen engel geleid, lijkt me.
Je moet ook goed chronologisch onderscheid maken tussen de wereld waarin Jezus optreedt (de wereld waarin de demonen alles op alles zetten om Hem te verzoeken en te vernietigen) en de wereld waarin de christenen Jezus herkennen als de Opgestane Christus en waarin de satan bakzeil haalt.

Dat is ook de wereld dat we in het Lutherlied aantreffen:

Und wenn die Welt voll Teufel waer'
Und wollt' uns gar verschlingen,
So fuerchten wir uns nicht so sehr,
Es soll uns doch gelingen.
Der Fuerst dieser Welt,
Wie sau'r er sich stellt,
Tut er uns doch nicht,
Das macht, er ist gericht't,
EIn Woertlein kann ihn faellen.


Mijn opvattingen lijken mij dus goed gefundeerd te zijn in het protestantisme, toch een pilaar van Refoweb.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 03 dec 2016 21:54

Verder ben ik het met Gravo eens. Niet teveel eer voor dat 'heerschap'.

Het gaat er niet om om satan de eer te geven.
Dat wordt door iemand geopperd en dan zijn er direct een paar mensen op gefocust, dat is typisch een list van satan.
Ik trachtte er achter zien te komen wat satan doet en wat we er tegen kunnen doen, hoe we tegen hem kunnen vechten. Hij maakt er zelf eren van en we trappen er gewoon in.
We weten niet waar het over gaat, wanneer iemand zijn relatie met God minder wordt en wil weten waardoor het komt, wat er fout gaat in zijn of haar leven, als je dan zegt dat je satan de eer geeft of zelf geen invloed heeft.
Het is zorgelijk als je niet weet als bv. zegt, “wat ben ik stom bezig zeg, ik leer het ook nooit”, dat het van satan is. Of als je een eigen mening hebt wat niet strookt met de Bijbel.
Zegt dat iemand lelijk is met de mening over iemands uiterlijk. Of als je een antipathie hebt tegen buitenlanders. Dat je chagrijnig wordt als het weer of iemand je tegen zit. Over iemand roddelt of aan iemand ergert. Zelfs dat je denkt dat je niet zondigt.
Inderdaad, als je dit niet aan satan toeschrijft, dat hij de verleider is, heb je er ook geen last van hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 03 dec 2016 23:50

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten