Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 01 feb 2017 15:56

@marloes1g;

Bekering geeft Geloof. Een Bekeerde is een Gelovige. Het een (Geloof) is een gevolg van het andere (Bekering).

Wie dus Geloof heeft, is Zalig, Gerechtvaardigd.

Wie Bekeerd is, heeft Geloof, is Zalig, Gerechtvaardigd.

Wie niet Bekeerd is, heeft geen Geloof, is niet Zalig, niet Gerechtvaardigd.

Wie geen Geloof heeft, is niet Bekeerd geworden, is niet Zalig en niet Gerechtvaardigd.

Geloof is het kennen van God. God is de Vader, de Zoon en de Geest. De Geest hebben wij allemaal van nature wel in ons, we noemen dit de algemene werking van de Geest. Een begenadigde geniet de Bijzondere Werking van de Geest en een bekeerde krijgt de Geest, dat is het Geloof want dat kan nooit zonder eerst tot de Vader gekomen te zijn en dat kan nooit zonder eerst door de Zoon te komen, de Heere te omarmen.

Geen enkel Geloof bestaat, door de Vader bepaald, zonder eerst door de Zoon te komen. Niemand kan tot de Vader komen, dan door de Zoon. Niemand kan God kennen, zonder eerst tot de Vader te komen, uiteraard door de Zoon, alle Geloof is God kennen.

Het Geloof in God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, maakt Zalig. Een bekering is het proces waarbij men de Zoon mag komen te omarmen, daardoor direct tot de Vader komt en de Geest krijgt. Een bekeerde heeft het Geloof. Een bekering is het Geloof verkrijgen, NIEMAND kan bekeerd zijn zonder de Zoon te omarmen, niemand krijgt of heeft Geloof zonder de Zoon te omarmen.

Hoe verzwijg ik het werk van de Heere?

Zaligheid komt door de Heere, is Geloof in God, dat is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Men kan God niet Geloven, zonder Hem te erkennen, men kan Hem niet erkennen zonder tot Hem te komen. Men kan alleen tot de Vader komen door de Zoon, de Heere Jezus. Men kan eigenlijk helemaal niets, men is verwerpelijk en kan daardoor ook niet door de Zoon naar de Vader, zonder dat de Vader het Bepaald en Gemaakt heeft. Daarom komt iedere Bekering, Zaligmaking van Boven en niet van beneden. Daarom is alle Zaligheid van, voor, door en tot God.

Bekering wordt door God gegeven, dat is het Geloof, dat is het Geloof in God. Het Geloof in God, gegeven door God, maakt Zalig. Bekering betekend Zaligmaking.

Het werkelijke Geloof in de Heere Jezus, is het Geloof in God, dus ook de Vader. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt de Heere.
De Heere, de Zoon, is onze Middelaar. Onze Zaligheid, ons Geloof is niet alleen het erkennen van de Zoon, het is daarmee het erkennen van de Vader. Niemand echter kan ooit werkelijk Geloven in de Heere Jezus, zonder dat deze tot de Vader gekomen is door de Heere. Niemand omarmt OOIT de Heere, zonder dat het Geloof geschonken wordt.

Men komt tot de Zoon, wanneer men daar komt, dan ook altijd tot de Vader en men verkrijgt daarmee de Zaligheid, het Geloof in God, dat is de drie-eenheid Vader, Zoon en Heilige Geest.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 01 feb 2017 19:09

[voor onze kleinen]

Ik ben zelf ook niet kort van stof, dat weet ik.
Maar het is onmogelijk om mij door de In Tien Delen Verzamelde Prekenbundels Van Welling82 heen te werken.
Dat wordt me, met eerbied gezegd, te machtig. Een onsje minder had ook gemogen.
Wat me wel opvalt is de wat overtrokken kijk op de zogenaamde "bekeerde". Een bekeerd iemand lijkt bij welling82 (35 jaar oud?) zo'n beetje samen te vallen met de Perfecte Heilige.

Daar zou ik me maar niet teveel illusies over maken. Heiligmaking en rechtvaardigmaking zijn geen eigenschappen van een bekeerd persoon, maar door geloof en bekering worden zij rechtvaardig en heilig verklaard. Het is een toegerekende rechtvaardiging en heiliging. Je vindt het niet in henzelf, maar omdat ze in Christus zijn, daarom zijn ze voor God heilig en rechtvaardig.
Hermann Friedrich Kohlbrugge zei het zo mooi: "...werp toch weg die heiligingskrukken, ge komt er de berg Sion niet mee op..."

groetjes,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 00:56

@gravo;

Ik sta niet op de kansel, ik participeer in een discussie.

Nergens heb ik gesteld dat de bekeerde 'de perfecte heilige' is zoals u daar probeert te stellen. Ik heb uitdrukkelijk gesteld dat de bekeerde door God bekeerd wordt, om Gods wil. Dat ze daarmee perfect zijn voor God, daargelaten, u legt mij stellingen voor als ware het dat ik zulke gebezigd zou hebben, wat in het geheel niet waar is.

Wat mij opvalt is dat u kennelijk mijn stellingnames omtrent bekeerden, de bekering en bekeerdheid overtrokken vind? Op welke gronden stelt u dat?

Heiligmaking en rechtvaardigmaking zijn geen eigenschappen van een bekeerd persoon


Waar zou ik dat gesteld hebben? Geheiligd en gerechtvaardigd zijn, zijn eigenschappen van een bekeerd persoon, door God geschonken.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor DeDwaler » 04 feb 2017 21:13

.

Hoi Welling!

Wat je zegt kan ik redelijk volgen, maar ik vermoed dat de theologie her en der wellicht wat mist opwerpt.
Met name het calvinisme gaat vaak (niet altijd) ervan uit dat de wedergeboorte vooraf gaat aan het geloof en de bekering, maar dat klopt mijns inziens niet. Het geloof komt eerst (Handelingen 2:37), dan bekering en dan wedergeboorte (Handelingen 2:38).

"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." (Romeinen 10:17)


Men bekeert zich naar aanleiding van geloof in het Woord, door de genade en openbaring van God (Mattheüs 11:27).
Waarvoor en waarvan zou men zich immers moeten bekeren als men het Woord nog niet heeft gehoord en geloofd? (Romeinen 10:14)

Het geloof van de mens wordt hem tot gerechtigheid gerekend (Romeinen 4:3).

De wedergeboorte is het logisch gevolg op geloof (Handelingen 19:2, Efeziërs 1:13), men wordt uit God geboren en in het geestelijk lichaam van de Heere Jezus geplaatst, waarvan Hij het Hoofd is en de Heilige Geest wordt als zegel, onderpand, krachtgever en leraar gegeven.

De volgorde kan misschien wat verwarrend zijn, dat was het voor mij ook, maar dit is volgens mij de Bijbelse lijn. Bekering wordt natuurlijk ook wel in bredere zin gebruikt als: kom tot inkeer, van een dwaling of misstap bijvoorbeeld.

welling82 schreef:De Geest hebben wij allemaal van nature wel in ons, we noemen dit de algemene werking van de Geest.


Zou je dit kunnen verduidelijken en Bijbels onderbouwen? Welke werking versta je daaronder? Ik lees namelijk dat de natuurlijke mens de Geest niet heeft en er in hen een andere geest werkzaam is. (Efeziërs 2:1-3, Judas 1:19, 1 Johannes 3:8)

.
.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 04 feb 2017 21:46

gravo schreef:Heiligmaking en rechtvaardigmaking zijn geen eigenschappen van een bekeerd persoon, maar door geloof en bekering worden zij rechtvaardig en heilig verklaard. Het is een toegerekende rechtvaardiging en heiliging. Je vindt het niet in henzelf, maar omdat ze in Christus zijn, daarom zijn ze voor God heilig en

Helemaal mee eens.

gravo schreef:Hermann Friedrich Kohlbrugge zei het zo mooi: "...werp toch weg die heiligingskrukken, ge komt er de berg Sion niet mee op..."


Ik vind het wel een wat negatieve uitspraak van Kohlbrugge.
Ik zeg niet dat je met die krukken de berg op kunt sukkelen, en als strompelend omhoog klimt, en als je bovenaan bent gekomen, ben je een superheilige geworden.
Maar wel dat het verlangen om aan het Beeld van Christus gelijk te worden, een belangrijk werk van de Heilige Geest is. Het is tot eer en glorie van God dat wij ons laten kneden door Hem, zodat wij op Hem gaan lijken.
Heiligmaking roept heden ten dage zoveel weerstand op. ik begrijp niet waarom. Het is geen activisme of een zweverige meditatie techniek. Het is een pijnlijk, vormend proces, waarin je zelf van je troon af moet, en God er op.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 22:15

@DeDwaler;

Inderdaad, dat betekend dat bij ieder Geloof God eerst de mens trekt voordat de mens God begint te zoeken.

Het 'gehoor' wordt nogal verwisseld met prediking, in tegenstelling tot wat Calvinisme stelt, het gehoor is het innerlijke horen naar God die eerst de mens trekt voordat de mens God gaat zoeken. De prediking kan hier een rol spelen, heeft dat ook zeker wel gespeeld, het kan ook schriftelijk en het kan zelfs alleen met de Bijbel. Heeft men geen Bijbel, God zorgt ervoor. Dat gehoor is het luisteren naar God, zoals ook de Heere aangeeft 'dat wat ingaat is niet zo onrein, wat uit de mond gaat dat is onrein'.

Men bekeerd zichzelf niet, daarom wordt gesproken van uitverkorenen, verlorenen, verkiezing.

Alleen in Gods Raad is bekend wie bekeerd wordt en wie niet, wij mensen dragen ieder onze eigen verantwoordelijkheid. Werkt het niet ter veroordeling, werkt het ter Vrijmaking.

Wij bekeren onszelf dus niet, dat kunnen wij niet, voor onze geboorte heeft God alrede bepaald wie van ons bekeerd wordt en wie niet, wie dan geboren wordt die bekeerd moet worden is een uitverkorene Gods, een begenadigde. Vanaf daar zal de Bijzonder Werking van de Geest zulk een persoon bereid maken tot de Wil van God, bekering. Zo komt eerst de roep van God, zo hoort men God.

kom tot inkeer, van een dwaling of misstap bijvoorbeeld.


Dat zouden we moeten, we kunnen alleen niet, het is de vloek der Wet, waarom alle mensen zondaars zijn. Daarom is niet alleen een van de eerste zaken van de Bijzondere Werking van de Geest om de begenadigde op zijn onmetelijke zonde te drukken, zo heeft God bepaald, komen de bekeerden door de Zoon tot de Vader, als zondaars. Daarom, omdat we zelf eigenlijk helemaal niet kunnen, zo zwaar is de zondeval, heeft God de wereld Zijn Zoon gezonden, dat is juist een van de belangrijkste redenen van de komst van de tweede Adam, onze totale verdorven natuur met als gevolg dat werkelijk niemand meer kan, nog niet tot een toe.

Daarom is het geloof uit God, hij heeft Getuigen gesteld om Zijn Oordeel. God moet eerst roepen, voor een mens omkijkt.

Het Woord wordt ook wel de Heere Jezus Christus genoemd. Omdat al wat de Bijbel ons leert, is de Heere als de Zoon door wie wij tot de Vader moeten komen.

Galaten 5:
5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.
6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.


Judas 19 Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.


2 Thessalonicensen 2:
6 En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd.

7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.

8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;

9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen;

10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden.

11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;

12 Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

13 Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid;

14 Waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onzen Heere Jezus Christus.


In het bovenstaande zien we dat de Heere twee soorten mensen op de wereld heeft, uitverkorenen en verloreren.

Die God horen ter bekering, zijn uitverkorenen, zij zullen God altijd horen, door de Geest, door de Bijzondere Werking van.

Die God niet willen horen, zijn verlorenen, zij zullen altijd weigeren, door de algemene werking van de Geest,

"7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden."

"11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;"

Hier een bevestiging van de algemene werking van de Geest;

Die hebben de Geest niet nee, dat is het Geloof, maar wel de conscientie, de algemene werking van de Geest.

Prediker 3:
10 Ik heb gezien de bezigheid, die God den kinderen der mensen gegeven heeft, om zichzelven daarmede te bekommeren.

11 Hij heeft ieder ding schoon gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat een mens het werk, dat God gemaakt heeft, kan uitvinden, van het begin tot het einde toe.

12 Ik heb gemerkt, dat er niets beters voor henlieden is, dan zich te verblijden, en goed te doen in zijn leven.


Kolossensen 1:
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;


Spreuken 16:4 De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.


U wilt kennelijk graag dat de mens zichzelf kan bekeren. Dat kan de mens niet, dan kan alleen God. Gelukkig kan God een steen doen laten praten. Misschien is er dan nog hoop.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Marloes1g » 05 feb 2017 00:23

Welling ga nu eerst eens onderzoeken het verschil tussen het zaligmakend geloof en de bekering want dat zijn twee verschillende zaken. "Bekeert U en gelooft het evangelie".
De Heere Jezus zegt over de werking van de Heilige Geest in Johannes 16 vers 14:
"Die zal MIJ verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen en het U verkondigen".
In al je sermoenen lees ik nergens de verheerlijking van de Heere Jezus dus: Johannes 5 vers 39:
"Onderzoek de schriften; want gij meent in dezelfde het eeuwige leven te hebben; en die zijn het die van MIJ getuigen".

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor DeDwaler » 05 feb 2017 01:00

.

welling82 schreef:In het bovenstaande zien we dat de Heere twee soorten mensen op de wereld heeft, uitverkorenen en verloreren.


Ieder mens is toch echt verloren voordat hij tot geloof in de Heere Jezus komt:

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,
waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid,
onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.
" (Efeziërs 2:1-3)

Waar blijft het Evangelie? Wat bewerkstelligt het Evangelie dan? Je maakt onderscheid tussen mensen (twee soorten mensen), terwijl God dat niet doet, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God:

"Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd:
namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.
Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,
en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
" (Romeinen 3:21-24)

"Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.
Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is.
" (Romeinen 3:25-26)

Hopelijk begrijp ik je verkeerd, maar je theologie snoert de genade van God en het verzoenende werk van de Heere Jezus in. Men is uitverkoren uit de verloren en doemwaardige mensheid en men wordt door het Woord tot leven gewekt:

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63)

welling82 schreef:U wilt kennelijk graag dat de mens zichzelf kan bekeren. Dat kan de mens niet, dan kan alleen God. Gelukkig kan God een steen doen laten praten. Misschien is er dan nog hoop.


Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer je je vooroordeel achterwege zou laten, omdat ik rekenschap van je vraag (1 Petrus 3:15-16). Ik zeg dat alles de gave van God is en dat het heil alleen uit Hem komt, daarom is de Heere Jezus gekomen om te behouden en niet om zielen te gronde te richten of te veroordelen, want men is reeds veroordeeld. (Lukas 9:56, Johannes 3:17, Johannes 12:47)

Bekering en geloof is een eis van God aan de mens: Bekeer u en geloof het Evangelie! En daar laat ik het liggen, waar het hoort, namelijk bij de mens. Het gaat beiden niet buiten de mens om, en hij moet zich bekeren. Geef de mens niet het excuus in handen dat hij het niet kan, zodat hij er maar bij gaat zitten, in de kerkbank of weet ik waar, totdat het een keer komt aanwaaien. Het is ongehoorzaamheid aan God en onwil en niet iets anders, zeker niet de uitverkiezing. Het Evangelie en onderwijs van de Heere Jezus is een krachtig werktuig, waarin God werkt en dat Hij ons met een opdracht heeft gegeven. Dat Evangelie moet klinken aan alle mensen, zonder onderscheid en zonder voorwaarden.

"En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
"
"maar zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden. Amen." (Markus 16:15-16, 20)

Laten wij het werk doen dat de Heere ons opgedragen heeft voor Zijn eer en glorie en dan doet God met het Zijne, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil.

.
.

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 05 feb 2017 02:04

@marloes1g;

Welling ga nu eerst eens onderzoeken het verschil tussen het zaligmakend geloof en de bekering want dat zijn twee verschillende zaken. "Bekeert U en gelooft het evangelie".


Dat leg ik constant uit, een citaat uit een van mijn eerdere berichten;

Dat zouden we moeten, we kunnen alleen niet, het is de vloek der Wet, waarom alle mensen zondaars zijn. Daarom is niet alleen een van de eerste zaken van de Bijzondere Werking van de Geest om de begenadigde op zijn onmetelijke zonde te drukken, zo heeft God bepaald, komen de bekeerden door de Zoon tot de Vader, als zondaars. Daarom, omdat we zelf eigenlijk helemaal niet kunnen, zo zwaar is de zondeval, heeft God de wereld Zijn Zoon gezonden, dat is juist een van de belangrijkste redenen van de komst van de tweede Adam, onze totale verdorven natuur met als gevolg dat werkelijk niemand meer kan, nog niet tot een toe.

Daarom is het geloof uit God, hij heeft Getuigen gesteld om Zijn Oordeel. God moet eerst roepen, voor een mens omkijkt.

Het Woord wordt ook wel de Heere Jezus Christus genoemd. Omdat al wat de Bijbel ons leert, is de Heere als de Zoon door wie wij tot de Vader moeten komen.

Galaten 5:
5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.
6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.


Omtrent bekering schrijf ik hierboven duidelijk "zo heeft God bepaald, komen de bekeerden door de Zoon tot de Vader, als zondaars" en "Het Woord wordt ook wel de Heere Jezus Christus genoemd. Omdat al wat de Bijbel ons leert, is de Heere als de Zoon door wie wij tot de Vader moeten komen.".

Omtrenet zaligmakend geloof schrijf ik hierboven "Daarom is het geloof uit God, hij heeft Getuigen gesteld om Zijn Oordeel. God moet eerst roepen, voor een mens omkijkt.".

Omdat God alles tevoren bepaald heeft, heeft ook alles wat Hij gezegd heeft grote betekenis. Hij is Almachtig, de Alpha en de Omega, het Begin en het Einde, Alwetend, Alkunnend, Hij verteld ons in het begin wat aan het eind zal zijn, en de Schrift zal vervuld worden;

"Bekeert U en gelooft het evangelie"

God zegt dit tot alle mensen. Alleen de mensen kunnen niet, willen niet, door de zondeval zijn zij zondaars, allemaal (wij dus allemaal, van nature, en inderdaad moeten we tot een punt gebracht worden waar we dat komen te erkennen zo leert de Bijbel ons, werkt het niet ter veroordeling, het werkt dan ter Vrijmaking). Zo heeft God in Zijn Heilige Raad bepaald dat de tweede Adam, de Middelaar, Christus Jezus, moest komen om de zonde der wereld te dragen. Want God had de wereld lief, nu is de wereld verdoemelijk in Zijn oog, zo behoud God Zijn schepping.

Er zijn uitverkorenen, die door het Lam Gods, Jezus Christus de Messias, de Zoon tot de Vader komen, om de Geest te krijgen, het Geloof in God, zij komen als zondaars tot Christus, bekennen dus altijd eerst schuld, dit is: erkennen met een volkomen hart de hel te hebben verdient. Dat is ook nodig om God te kunnen kennen, we weten dat God in Genesis 3 ons duidelijk verteld het paradijs afgesloten te hebben, we MOETEN erkennen dat onze zondigheid zo verschrikkelijk is dat God Zelf Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, we MOETEN erkennen dat God daarmee bestaat, en ook in Zijn werkelijke Plaats. Dat Zijn Wijsheid alom is, en dat zijn dan vruchten van het Geloof, Rust en Vertrouwen.

Deze uitverkorenen zijn van God gemaakt, zoals alles in de wereld. Zoals God Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zo heeft God Zijn Gemeente gemaakt. Een bekeerde is als onbekeerde niet uit zichzelf door de Zoon tot de Vader gekomen om de Geest te verkrijgen, een bekeerde is juist de enige mens die in volle Waarheid met een volkomen van God daartoe bereid gemaakt hart heeft mogen bekennen dat hij of zij een zondaar is, als alle mensen, daartoe dient de Getuigendienst.

God roept hier de uitverkorenen voor ze bekeerd zijn.

God roept hier ook de verlorenen die niet bekeerd willen worden, waardoor ze niet hebben willen horen, tegelijkertijd.

Er staat ook in dit kleine zinnetje al, ZO bijzonder is de Bijbel, alles wat Geloof is. 'Bekeert U en gelooft het evangelie'.

Niemand die hiertoe niet door God gemaakt en geroepen is, zal zich ooit bekeren.

Iedereen die hiertoe door God gemaakt en geroepen is, om bekeerd te worden, is hiertoe van God gemaakt en zal niets anders kunnen doen. De bekeerden zeggen altijd achteraf hoe ze nooit iets anders hadden kunnen doen dan bekeerd worden, waarom ze begenadigd genoemd worden in hun onbekeerde tijd tijdens dit leven. Alleen kenden ze God nog niet tijdens hun onbekeerde leven en na de bekering, door Geloof, kennen zij God. Door het Geloof kent men God.

We zien dus ook in dit kleine zinnetje aan de volgorde hoe het gaat, Eerst de bekering en dan krijgen we met de Geest het Geloof in God. We zijn dan door de Zoon, tot de Vader gekomen, hebben de Geest gekregen, en mogen Geloven, dat is God te kennen en niets anders meer te kunnen dan God te eren en te dienen!

Pas dan geloven we het Evangelie. We zien ook in dit kleine zinnetje al meteen hoe het werkt, het KAN zelfs niet anders, Bekeert U en gelooft het evangelie! We zouden het zelfs als een commando kunnen zien, na bekering kunt u niet anders meer dan het evangelie geloven! het is een verklaring, dit kleine zinnetje, in vele, vele onmeetbaar vele dimensies.

Die het horen, kunnen niet anders dan tot bekering gebracht worden, als begenadigd zijnde, want God heeft ze hiertoe gesteld, het werkt ter Vrijmaking. Die het niet horen zal het werken ter veroordeling, niet ter Vrijmaking.

Dus God maakt ze bereid tot bekering, ze horen en kunnen niet anders, wanneer ze zich bekeert zullen hebben (door God hiertoe bereid gemaakt, dus ze zullen dit ook zeker doen) zullen ze Geloven in het Evangelie. Dat is het Geloof in Hem, ter ere van Hem. Of God heeft ze als gevangenen satans gemaakt, zoals we eigenlijk na de zondeval zonder bemoeienis Gods alleen maar hadden kunnen zijn, denkend als gevangenen dat we onszelf God kunnen maken, we zullen dan niet horen en door ditzelfde zinnetje veroordeeld worden met de doden.

"Die zal MIJ verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen en het U verkondigen".

In al je sermoenen lees ik nergens de verheerlijking van de Heere Jezus


"Die" -in dit hoofdstuk-, is de Geest, zo zien we weer dat mensen zichzelf niet bekeert maken en het ook niet voor de mensen is, bekeerden zijn uitverkorenen Gods door de verkiezing Gods hiertoe via de Bijzondere Werking van de Geest bereid gemaakt. en 'MIJ verheerlijken' betekend God verheerlijken, van God, door God en tot God. Het is dus wat God wil dat de Geest verkondigd, intern in het mensenhart of extern via een uitverkoren getuigenis. Dat hoeft niet altijd directe verheerlijking van Jezus Christus te zijn, een meer neutrale benadering om zaken ter discussie uit te doeken te doen is soms noodzakelijk. Het is wel altijd ten dienste van God, en zal God niets anders dan in Zijn Plaats erkennen en inderdaad mensen aangeven waar de Verlossing is, zoals ook God doet in de Bijbel, bekeert u en gelooft het evangelie, en dat gaat niet anders dan door de Zoon tot de Vader om de Geest te verkrijgen, dat is: het Geloof in God, voor God, door God en tot God. In al mijn berichten geef ik dit wel zodanig vaak aan, en stel ik duidelijk de Heere op Zijn Machtige Plaats, dat ik me niet voor kan stellen hoe u hier met zulke 'beoordelingen' komt als deze waarbij ik de Heere nergens zou verheerlijken.

"dus: Johannes 5 vers 39: Onderzoek de schriften; want gij meent in dezelfde het eeuwige leven te hebben; en die zijn het die van MIJ getuigen".


Inderdaad, zoals inmiddels al wat vaker is gebleken, onderzoekt u gerust de Schriften. We zien hier namelijk grote afwijkingen met hetgeen u gesteld hebt, op meerdere duidelijke plaatsen. Het stellen van zulk een vers is eigenlijk een indirecte beschuldiging aan de naaste onder het mom van deze lief te hebben. Het is zichtbaar aan het volgende;

1. het beginnen van wat we taalkundig de 'conclusie' noemen, "dus enz enz".

2. Dan stelt iemand als conclusie dat ik de Schriften moet onderzoeken, wat ik overigens wel doe hoor, die ik steeds op grond van de Schrift weerleg in gestelde aannames die afwijken van het Woord. Daar wordt niet inhoudelijk op ingegaan, op geen enkele manier en vervolgens wordt op grond van de zoveelste reeks aannames bepaald dat ik de Schriften moet onderzoeken. Goed, voor u zich bemoeit met bezigheden van anderen waar u geen verstand van hebt, onderzoekt u zelf de Schriften en zorg voor inhoudelijk gefundeerd reageren op mijn stellingnames, u gaat nergens inhoudelijk op in vooral wanneer ik u eens weerleg. En dat is inmiddels nogal eens gebeurd.

3. "want gij meent in dezelfde het eeuwige leven te hebben". God proeft de harten en de nieren. Inmiddels begrijp ik dat we al zover afgezakt zijn dat de 'leraars' hun verachtelijke bedrog verschuilen achter hun naaste bang maken met de bedreigingen van de zonde tegen de Heilige Geest wanneer ze dreigen tegen gesproken te worden, wat een uiterst zware zaak is, dus ook hier kijk ik inmiddels niet meer van op. Bemoeit u zich vooral niet met of anderen tot de verlorenen, begenadigden of bekeerden gerekend worden, dit is geheel Gods Raad en nergens geniet u hier enige autoriteit in. U poogt zich met zulks op de Rechterstoel Gods te stellen en ik waarschuw u voor de gevolgen van hier niet op terugkomen. Maakt u zich vooral niet zo lichtvaardig druk over waar het lot van anderen ligt, het is niet goed de aangezichten te kennen, leert u vooral inhoudelijk ingaan op punten waar u in discussie tegengesproken wordt, niet daarover heen springen en uw naaste gaan beschuldigen.

4. "en die zijn het die van MIJ getuigen"

Johannes 5:38 En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft.

Dit is het voorgaande vers op vers 39. Dit wordt gebruikt in een reactie op valse prediking.

Kun u mij op grond van de Bijbel uitleggen waar ik onwaarheden heb verwoord? Overigens predik ik hier niet, ik discussieer hier. Daar zit een fundamenteel verschil.

En aangaande het eerste gedeelte van dit vers 38,

"En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende"

Wil ik graag het volgende stellen in verband brengende met het eerste van uw bericht;

"Welling ga nu eerst eens onderzoeken het verschil tussen het zaligmakend geloof en de bekering want dat zijn twee verschillende zaken"

waar heb ik aangegeven dat het zaligmakend geloof en de bekering NIET twee verschillende zaken zijn? Waarom zou ik dat dus moeten onderzoeken, ik heb namelijk in al mijn contributies niet anders gesteld. Waar ligt inhoudelijk een relatie met onze gespreksstof? Bedoelt u misschien dat ik u in mijn optiek meerdere malen weerlegd hebt, en u nergens op weerlegging inhoudelijk terugkomt vervolgens wel verder gaat met aannames maken?

Het is niet erg om te discussieren, het is zelfs niet erg dat u wat anders ziet of iets niet begrijpt, het is wel erg dat u probeert mensen zaken in de schoenen te leggen waar u geen verstand van hebt, getuige ook het gebrek aan vraagstelling.

Het zijn mensen die op de hoeken van de straat gezien willen worden die uit mijn berichten de verheerlijking van Christus niet kunnen halen, zij tooien zich met procedures over hoe dat moet, neemt u van mij aan, vertel de Waarheid als die in u is, liever dan liefelijkheden, en neemt altijd verantwoording, kijkt u eerst zichzelf aan, alvorens de pretentie te hebben over enige Waarheid te beschikken.

En wacht u, wacht u voor beschuldiging of onvoldoende gefundeerde aannames, want er staat geschreven;

Lukas 6:37
En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden.

Lukas 12:57
En waarom oordeelt gij ook van uzelven niet, hetgeen recht is?

Johannes 7:24
Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.

Romeinen 2:
1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.

2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.

3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?

4 Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?

5 Maar naar uw hardigheid, en onbekeerlijk hart, vergadert gij uzelven toorn als een schat, in den dag des toorns, en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods.

6 Welke een iegelijk vergelden zal naar zijn werken;

7 Dengenen wel, die met volharding in goeddoen, heerlijkheid, en eer, en onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;

8 Maar dengenen, die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden;

9 Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen, die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek;

10 Maar heerlijkheid, en eer, en vrede een iegelijk, die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek.

11 Want er is geen aanneming des persoons bij God.


Lees dan geheel dat hoofdstuk Romeinen 2 beter, het staat er zo duidelijk.
Laatst gewijzigd door welling82 op 05 feb 2017 02:50, 5 keer totaal gewijzigd.

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 05 feb 2017 02:30

@DeDwaler;

Ieder mens is toch echt verloren voordat hij tot geloof in de Heere Jezus komt:


Ik heb nergens anders gesteld hoor. Ik noemde uitverkorenen en verlorenen. Als de uitverkorene nog begenadigde is en dus nog niet bekeerd, moet het volgende namelijk nog van toepassing worden, de schuld bekennen zodat men in verloren staat tot Christus wordt gebracht;

1 Korinthiërs 15:18
Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.

Waar blijft het Evangelie? Wat bewerkstelligt het Evangelie dan? Je maakt onderscheid tussen mensen (twee soorten mensen), terwijl God dat niet doet, want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God:


Hoezo waar blijft het Evanglie? Dat schrijf ik overal in mijn contributies, dat is tot de Vader komen, door de Zoon om de Geest te verkrijgen, dat is het Geloof in God, voor God, door God, tot God. Het Evangelie bevestigd het Geloof en het Geloof bevestigd het Evangelie, dat bewerkstelligd het Evangelie, het Werk Gods, beide het Evangelie en het Geloof gaat uit van God, het Evangelie is 'verkondiging/getuigenis van het Geloof' alleen ook is het Geloof 'verkondiging of getuigenis van het Evangelie'. Ik maak niet een ander onderscheid dan God in de Bijbel, stel net als u dat alle mensen zondaars zijn en zoals de Bijbel op een andere plaats anders verwoord 'als uit dezelfde lap stof gesneden'.

Toch schrijft de Bijbel op zeer veel plaatsen over verloren mensen en uitverkoren mensen, ik maak dus geen ander onderscheid dan wat in de Bijbel sinds duizenden jaren ons gegeven is.

Hopelijk begrijp ik je verkeerd, maar je theologie snoert de genade van God en het verzoenende werk van de Heere Jezus in. Men is uitverkoren uit de verloren en doemwaardige mensheid en men wordt door het Woord tot leven gewekt:

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63)


Waarom snoert mijn theologie de Genade van God en het Werk van de Heere Jezus in?

Ik zal op de voorafgaande onderstreepte fundamenten in uw bericht ingaan;

"tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. "

allen die Geloven, zijn daartoe van Hem tevoren bereid gemaakt, al voor ze geboren waren, ze worden daarom uitverkoren genoemd. Al de anderen, de natuurlijke mens die zichzelf niet komt te sterven tijdens zijn of haar leven, hebben hierdoor de aanbieding niet willen horen.

"openlijk aangewezen als middel tot verzoening"

De Heere is het door God bepaalde middel tot verzoening tussen God en de wereld, Zijn Gemeente zijn de uitverkorenen, omdat niemand van hun zelf kon, als sommige mensen tot het besef gebracht zijn waardeloos te zijn en volledig onnuttig, zijn ze verloren mensen, zijn zij hiertoe door God bereid gemaakt en geroepen, uitverkorenen uit de verkiezing der Genade Gods. Ook hier, wie niet wordt gebracht tot schuld bekennen door de Zoon te omarmen en tot de Vader te komen, zal de Geest niet krijgen, behoort tot de verlorenen, zij hebben niet willen horen.

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven."

Het vlees heeft geen enkel nut. Daarom zijn uitverkorenen door God verkozen in de verkiezing om bekeerd te worden tot Zijn Getuigendienst. Als de Geest het is, Die levend maakt, hoe zal zulks van de mens uitgaan?

De mens kan zich niet bekeren, DeDwaler, daarom heb ik dat ook in mijn voorgaande bericht, niet als een vooroordeel gesteld, het staat overal in de Bijbel. Daarom dan maar het volgende;

1 Korinthiërs 1:
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;

23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.

25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.

26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.

27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;

28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;

29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.


Hebreeën 4:2
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.


Galaten 3:5
Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 05 feb 2017 13:37

Welling82 debiteert enorme lappen tekst, waarin hij het hoe en wat van bekering, geloof, rechtvaardigmaking enzovoorts uitlegt.
De moeite die ik er mee heb, is niet eens zozeer het taalgebruik (al valt hij constant in herhaling), maar meer de mechanische manier waarop hij het uitlegt.
Het lijkt wel alsof we een handleiding doorlezen: eerst dit, dan dat. Als dat klopt, dan klopt dit ook. Maar, o, vergeet niet zus, zo. En dan krijg je vervolgens weer dit en dat. En zo zit het.

Wat ik mis is de emotie.

Alles wat met zonden, schuld, bekering, geloof, rechtvaardigmaking en heiligmaking te maken heeft is een zaak van het hart. Dat komt omdat heel onze ellende en ook heel onze verlossing terug te voeren is tot één ding: relatie. En wel de relatie met God. Wij zijn God kwijt, wij leven voor eigen rekening. Dat is tegelijkertijd onze schuld en ons lot. Maar die scheiding, dat gemis aan relatie (een vader - kind relatie) is de diepe emotie, zowel vanuit God als vanuit de mens. God wil niets liever dan zijn schepping, zijn mensen terug. Hij zoekt zijn mensen op. Hij heeft er alles voor over om de verbroken relatie weer te herstellen. God behoudt Zijn liefde voor de wereld (Joh. 3:16) ondanks de constante afwijzing die hij van mensen ervaart.
Andersom is de ontdekking aan deze grote schuld die de mens met zich draagt (door bewust afscheid te nemen van God) ook een enorme emotionele ontdekking. Opeens besef je hoe arm en leeg het leven is zonder de band met je Schepper.
Maar ook de bekering, het nieuwe begin is een emotionele zaak:
Ten eerste kom je er achter dat er altijd al een Vader op de uitkijk stond, om te zien of je niet terug wilde komen van huis (denk aan de gelijkenis van de verloren zoon), maar de tweede, misschien nog grotere emotie (dan het ontdekt worden aan deze schuld) is de emotie dat de Vader (God) ons ondanks onze zonden weer in genade wil aannemen. Dat Zijn liefde nog steeds onvoorwaardelijk geldt. Dat Hij ons niet afwijst, maar dat de relatie weer hersteld wordt. dat er een weg terug is. Die weg is alleen mogelijk door Gods grote liefde in Jezus Christus. Hij is de Weg.

Volgens mij is dat ook de drijvende kracht achter al die wat technische begrippen als bekering, geloof, rechtvaardigmaking enzovoorts:
de drijfveer is steeds de liefde. Een zaak van het hart. Een emotionele zaak. We kunnen er eigenlijk niet technisch over praten. Dat maakt het ongevoelig en daarmee ongeloofwaardig.
Zalig worden, geloven, zich bekeren is geen technische zaak (geen chronologisch nauwkeurig proces, en uiteindelijk geen juridisch steekspel), maar een diepe emotionele gebeurtenis die ontstaat omdat we worden bemind door God.
Dat wordt in ons hart beleefd en gevoeld.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 05 feb 2017 15:53

@Gravo,
Ons bekeren en belijden voor God zie ik volgens Gods Woord wel als iets wat vanuit onszelf moet gebeuren als werkelijke daad.
En van daar uit ontstaat de wedergeboorte, Zalig-/ Heiligmaking uit Genade van God.
Verder ben ik het helemaal met je eens.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 05 feb 2017 19:38

Teus schreef:@Gravo,
Ons bekeren en belijden voor God zie ik volgens Gods Woord wel als iets wat vanuit onszelf moet gebeuren als werkelijke daad.
En van daar uit ontstaat de wedergeboorte, Zalig-/ Heiligmaking uit Genade van God.
Verder ben ik het helemaal met je eens.


Teus,
Als je het voorbeeld van de gelijkenis van de verloren zoon er bij neemt, wordt dat ook duidelijk: de zoon die afscheid genomen heeft van zijn vader en in de problemen komt als het geld op is, komt inderdaad bij zinnen en maakt de keuze om zijn oude leven vaarwel te zeggen en terug te keren om vergeving te ontvangen van zijn vader. Zoals het hier beschreven staat komt de bekering uit het inzicht en het bewustzijn van deze zoon. "Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan". Het komt uit hem zelf.
Om die reden zou je theologisch kunnen verdedigen dat een mens zich zelfstandig bekeert.
Maar je moet verder lezen. In dit bijbelgedeelten wordt ook duidelijk wat de feitelijke grondslag is voor zijn bekering. Naar mijn gevoel begint het altijd bij God. En wel bij Zijn wezenskenmerken. God is Liefde. Uitgebeeld in de vader in het verhaal. Zou de zoon zich ook opgemaakt hebben om terug te keren , wanneer de vader een tiran zou zijn geweest? Een God van Law and Order? Een God die maar moeilijk tot vergeven in staat zou zijn geweest? De moeilijkheid van de bekering, van een omkering tot God, ligt er vaak in dat wij een heel verkeerd beeld voorgespiegeld hebben gekregen van God. God toornt over de zonde, de zondaar kan voor God niet bestaan. Als je terugkeert naar zo'n God, dan doe je dat alleen als je geen andere mogelijkheden meer hebt. Wanneer het elders alleen maar erger met je afloopt. Uit angst dus. Maar een bekering uit angst is geen bekering. Terugkeren tot God in de wetenschap dat je gestraft wordt is jezelf overgeven, zonder iets te verwachten. Alsof je krijgsgevangene bent.
Nu weet ik dat er in gereformeerde kring soms zo over de bekering gesproken wordt. Dat je jezelf als het ware uitlevert in handen van God. Zonder enige verwachting, helemaal afgebroken, naakt, kapot, ellendig kruip je voor God. In de zekerheid dat God je rechtvaardig zal straffen. "Kom ik om, dan kom ik om". Dat motto van Ruth wordt er wel eens opgeplakt. Maar dat is toch niet de bijbelse bekering, denk ik. Zelfs niet in een geval als Saulus /Paulus.

De bijbelse bekering begint bij God, omdat Hij ons lokt en trekt met Zijn liefde. "Hoe vaak heb ik u niet bijeen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens".
Koorden van liefde. Onze bekering is dus altijd een omkering naar Gods genadige aanbod van verzoening, vergeving, troost en liefde.
Om die reden vind ik het zelf beter om niet teveel te spreken over een actieve, welbewuste daad van een mens. Alsof God plotseling geconfronteerd zou worden met onze welwillendheid. Nee, het is Gods welwillendheid die de zoon doet vermoeden dat hij terug kan keren naar het oude huis.
Ik zie het veel liever als een doorbraak die zich voltrekt. Omdat ons verzet gebroken wordt door de liefde en trouw van God.
En daarmee wordt het beeld van de mens iets minder zelfbewust.
Uiteindelijk blijven we altijd afhankelijk van de vraag of God Zijn huis wel wil openstellen, als we berooid terugkomen bij Hem.
Het Goede Nieuws is dat Gods huis altijd open staat. Daar moeten we dan wel direct bij vertellen, dat het alleen daarom is, dat ons geloof en onze bekering ook daadwerkelijk kunnen plaatsvinden.
Wij kunnen het, omdat God het wil.
En dan kom ik weer bij de gereformeerde belijdenis die zegt, dat wedergeboorte, geloof en bekering genadegaven zijn uit Zijn hand.
Als er geen Weg zou zijn, zouden wij die niet kunnen bewandelen.
Als er geen vergevingsgezinde God zou zijn, zouden wij ons niet tot Hem kunnen bekeren.
God is voorwaarde voor alle facetten van ons heil.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 06 feb 2017 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 05 feb 2017 23:22

Inderdaad Gravo kunnen we alleen door de Liefde van God wedergeboren worden, ik denk wel eens hoe onvoorstelbaar en hoe onmetelijk zal Zijn onvoorwaardelijk Liefde moeten om zijn zoveel mensen met zoveel aangedane verdriet te kunnen vergeven. En dan eeuwig zoveel mensen lief te hebben. En dan al die mensen die elkaar lief hebben wat ook de Liefde van God is. Dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft opdat alle mensen zalig kunnen worden is al onbevattelijke Liefde.

De vergelijking van de verloren zoon zie ik anders: De zoon was al van zonden vergeven want hij leefde bij zijn vader. Hij had de erfenis al toen hij zijn vader verliet. Hij ging van het goede leven bij zijn vader naar het wereldse leven. Toen de hij spijt kreeg wilde hij terug maar durfde eigenlijk niet omdat hij bang was dat zijn vader hem niet opnieuw vergaf en bij hem mocht blijven.

God laat ons de keuze, er staat nergens dat God ons verplicht om ons te bekeren, Hij roept ons alleen daartoe op.
Wij hebben God verlaten en Hij wil dat wij terug komen. Zeker is het Genade dat we terug mogen komen, het is ook genade dat we nog knipperen met de ogen. God trekt ons, maar aan ons is de keuze. Het zou anders aan God liggen dat we onbekeerd sterven. De weg is geopend door Jezus aan het kruis om door Hem bij God te kunnen komen, God staat met open armen en zegt dat een ieder die in Hem geloofd zalig zal worden. Dat geloof wil Hij “zomaar”geven maar je moet het wel willen hebben.

Met bekeren bedoel ik, net zoals God, richten tot God.

Titus 2:11
Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen.
Wat zou God dan zeggen wanneer je onbekeerd voor Hem verschijnt? “Ja, maar dat was niet aan jou”? Ik denk het niet, toch?
Wat is er dan aan de hand wanneer je toch onbekeerd sterft?

Je hebt mij het leven zuur gemaakt en ik weet dat jij gruwelijk dorst krijgt en jijzelf ziet het niet. Ik heb zo,n medelijden met je en denk niet meer aan wat je me aangedaan hebt en zet een glas water voor je neer en zeg dat je dat beter op kunt drinken want je krijgt straks heel erge dorst. Ik heb dat water gekocht en voor dat geld moest ik werken, het heeft heel wat moeite gekost om eraan te komen.
Ik heb je het middel tegen de dorst voorgehouden maar dan moet je wel dat glas oppakken, je richten, je bekeren tot dat glas. En als je uit dat glas drinkt proef je dat heldere verkwikkende en duurbetaalde water. Dat water is de wedergeboorte, daar moet je je wel naar uitstrekken. Doe je het niet, laat je dat glas staan, dan kom je om van de dorst.

Ezech.18:23
Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven?
God legt hier toch duidelijk de verantwoording bij de mensen? Als je je bekeert zal je leven, dus als je je niet bekeert, niet.


2 Petr. 3:9
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
God is hier wachtende op mensen die zich bekeren. Zij zich komen bekeren.

God wordt nooit met iets geconfronteerd en helemaal niet plotseling, Hij weet alle dingen. Hij staat te wachten totdat wij ons bekeren.

Wij hebben God verlaten en God wil dat wij terug komen. Hij heeft er alles aan gedaan om het mogelijk te maken. Hij heeft vertelt in Zijn Woord hoe geweldig het is een kind van Hem te zijn maar ook hoe vreselijk het is niet in Hem te geloven en een vriend van satan te zijn en zegt dan "Kiest dan heden wie gij dienen zult".

Voordat God in mijn leven kwam dacht ik ook dat het van God moest komen. Ik heb wat gebeden en gesmeekt. Ik vroeg niet of Hij mijn zonden wilde vergeven en of Hij in mijn leven wilde komen en over mij regeren opdat ik tot Zijn Eer kon leven. Nee ik vroeg wat men mij vertelde, of Hij een zondaar van me wilde maken, het zondebesef wilde geven en dat ik me waardeloos, helwaardig zou gaan voelen.
Verschrikkelijk, ja 50 jaar lang, 50 jaar lang vergiftigd door deze doctrine. Mijn eigen schuld maar mijn Hemelse Vader heeft het me vergeven en mij verheven, Geprezen zij De Grote Koning, Heilig Heilig is Zijn Naam.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Johan100 » 07 feb 2017 19:23

n.m.v.t.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 24 aug 2019 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten