Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 27 nov 2016 15:24

Hoe vaak hebben we het nog over satan en hoeveel last hebben we nog van hem?
Soms lijkt het of mensen er geen last van hebben. Als je er over spreekt worden wenkbrauwen gefronst en gaat men er even makkelijk voor zitten, alsof er iets nieuws te vernemen valt.
Je moet eerst het goede weten voordat je kunt beoordelen dat er iets fout is.
Ik heb er eens goed, in afwachting van God, wat Hij me te vertellen heeft hierover, over nagedacht hoe ik dit duidelijk maak om niemand te kwetsen.

Als we er vanuit gaan dat God wil dat we ons voorbereiden op de eeuwigheid, dat als je geheiligd ben ook een heilig leven leidt. Maar dat kan niet als je niet weet wat goed en fout is.
Ook moeten we ons voorbereiden op andere zaken in ons leven, God wil niet alleen dat we ons voorbereiden op te Toekomst. Het is bv. goed om mij voor te bereiden op het spreken, wat ik wil doen, en als degene die luistert zich voorbereidt heeft op het luisteren kunnen er geweldige dingen gebeuren. Als we dat zo in afhankelijkheid van God doen kunnen we optimaal voor God bezig zijn, kan God zich vertegenwoordigen en heeft satan geen plaats.

Maar wanneer we onze eigen visies er op loslaten zonder God daarin te betrekken, vergeten we vaak of herkennen we vaak niet de invloed van satan omdat we het niet aan God overgelaten hebben.

Uiteindelijk hebben we de keuze, kiezen we voor God of voor satan, meer is er niet, geen meerkeuze vragen, of God of satan.
Adam en Eva hadden ook de keuze en zij kozen voor satan. Veel mensen denken dat ongehoorzaamheid de eerste zonde was maar dat is een misverstand, de eerste zonde was ongeloof, zij geloofden God niet en daarom waren zij ongehoorzaam.


M.a.w. Je moet weten wat God doet om te weten wat satan doet.
Ik heb wel eens de indruk dat als je satan ergens bij betrekt dat het te heftig is, dat satan zo slecht is, dat we daar niets meer mee van doen hebben omdat we weten dat we gered zijn.

Zouden we niet meer het werk van satan herkennen als we God gehoorzamen of meer zicht op Zijn Werk hebben?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor lekkerbek » 27 nov 2016 21:05

Satan is juist daar waar hij mogelijkheden ziet. In de kerk, zelfs op de preekstoel, maar ook op dit forum. Zolang er gewoon gebabbeld wordt vindt hij het prima. Maar zodra hij iets ruikt van iemand die voor God in de schuld komt is hij er als de kippen bij.
En nogmaals, ook hier. Daarom reageer ik lang niet altijd, ik ben het gewoon niet vaak eens met wezenlijke dingen. Maar als iemand daar iets over schrijft wordt er regelmatig cynisch op gereageerd. Dan denk ik: de satan heeft het weer voor elkaar! En natuurlijk bedoel ik hier niet de mensen mee, maar wel dat het van de satan niet diep genoeg mag gaan. Oppervlakkige godsdienst daar heeft hij geen moeite mee.
Maar zodra er bv in de kerk de zuivere leer wordt verkondigd dan gaat hij stoken. We mogen wel dagelijks bidden of de satan in ons leven geweerd mag worden! Hij kan zo ver gaan dat we hem niet herkennen.
"Verlos ons van de boze!"
"Ai werp de troon des satans neer!" (Regel uit het gebed des Heeren)

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor bernard 3 » 27 nov 2016 22:51

lekkerbek schreef:Satan is juist daar waar hij mogelijkheden ziet. In de kerk, zelfs op de preekstoel, maar ook op dit forum. Zolang er gewoon gebabbeld wordt vindt hij het prima. Maar zodra hij iets ruikt van iemand die voor God in de schuld komt is hij er als de kippen bij.
En nogmaals, ook hier. Daarom reageer ik lang niet altijd, ik ben het gewoon niet vaak eens met wezenlijke dingen. Maar als iemand daar iets over schrijft wordt er regelmatig cynisch op gereageerd. Dan denk ik: de satan heeft het weer voor elkaar! En natuurlijk bedoel ik hier niet de mensen mee, maar wel dat het van de satan niet diep genoeg mag gaan. Oppervlakkige godsdienst daar heeft hij geen moeite mee.
Maar zodra er bv in de kerk de zuivere leer wordt verkondigd dan gaat hij stoken. We mogen wel dagelijks bidden of de satan in ons leven geweerd mag worden! Hij kan zo ver gaan dat we hem niet herkennen.
"Verlos ons van de boze!"
"Ai werp de troon des satans neer!" (Regel uit het gebed des Heeren)


Ik ben het volledig met je eens lekkerbek Met een oppervlakkige God – dienst heeft satan geen enkele moeite.

Satan heeft er geen problemen mee dat men zich goed voelt in een groep van mensen die zichzelf beschouwen als” Christenen maar er totaal geen graten in vinden om in vele zaken hun eigen zin doen. En hij stimuleert ze om zodra er vragen en opmerkingen gemaakt worden( ook op deze site) betreffende hun ongehoorzaamheid aan Christus‘ eigenhandig geschreven geboden, op de proppen komen met kritische of aanvallende opmerkingen.

De strategie van satan is sinds de val van Adam steeds dezelfde. Zoals bij Kaïn zet hij de mens aan tot eigengerechtigheid zodat zijzelf willen bepalen hoe zij God zullen dienen En net als Kaïn verleidt hij hen ook om hen af te breken die, zoals Abel, toch vasthouden aan Gods geboden. ( Genesis 4:1-9).

Satan heeft er geen enkele moeite mee dat men veel spreekt over “liefde” als men maar voorbij gaat aan hetgeen God ons in zijn Woord leert wat “liefde” voor Hem eigenlijk betekent .
“Want dit is de liefde Gods dat wij zijn geboden bewaren” (1 Johannes 5:2-3 )

Satan is dan ook dolgelukkig wanneer mensen beweren volgelingen van Christus te zijn en allerlei redenen en spitsvondigheden verzinnen om toch maar omwille van hun groep, familie , opvoeding, sociale contacten of financieel voordeel het vierde en het tweede gebod van Christus ( exodus 20) te negeren.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 28 nov 2016 11:13

Ja, bij een ander of in een situatie om ons heen, in de wereld bv. , zien we het wel en weten we ook wel hoe het komt en wat we ermee moeten.
Maar in ons eigen leven hebben we veel te kampen met satan, ik moet hem bijna dagelijks wegjagen.
Ik spreek mensen die, wanneer ze met God in gesprek zijn, elke keer op andere en vaak niet zulke fraaie gedachten komen. Of dat wanneer ze van God iets verlangen, overgaan op vasten en dan nog niets gebeurd. Vaak is het ook onwetendheid maar die schuld ligt bij onszelf. Uiteraard kunnen we God om hulp vragen maar we hebben zelf ook de verantwoording. God wil niet dat we teveel verdiepen in satans gedrag maar we weten wel vanuit de Bijbel hoe hij zijn werk kan doen. We hebben bv. altijd de mogelijkheid, m.i. zelfs de plicht, om onszelf af te vragen of iets waar je over twijfelt of het van God of van satan is, maar dan dien je wel het verschil te weten. Ook al twijfel je niet zou je dat jezelf af moeten vragen. Ook zijn er praktische oplossingen maar dan dien je ook te weten hoe satan werkt en welke macht Hij van God heeft gekregen.
Wanneer we in bv. onze hobby te veel opgaan zodat het ten koste gaat van het contact met God. Als het goed is, wanneer je een nabij leven wilt, maakt God je dat bekend. Nu kun je jezelf wel wijs maken dat het wel meevalt en die hobby ook zo leuk is en dat we zelfs tegen onszelf zeggen je mag toch wel een hobby hebben? Op deze manier probeert satan je wijs te maken dat het allemaal wel meevalt. Wat je zaait dat oogst je en het wordt steeds erger want je ziet het niet meer omdat je het niet meer opmerkt.
Nu kunnen we niet satan overal de schuld van geven, wij zijn altijd schuldig, wij kiezen.
Ook met muziek wordt er geredeneerd van “God heeft toch muziek gemaakt?” zodat we menen alles te kunnen luisteren. Ik vind het een gevaarlijke redenatie. Hoe vaak vragen we ons af “zou God dit goed vinden?” We leven in een wereld waar het elke dag nodig is dat te vragen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 18:49

Ik zal wel weer een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik merk eigenlijk helemaal niets van (het werk van) satan. De meeste zaken die aangedragen worden door sommige gelovigen komen op mij wat overdreven over. Alsof men overal geforceerd satan in wil herkennen. De wens zal wel de vader van de gedachten zijn. Nee hoor, oppervlakkig of niet...ik vind het persoonlijk allemaal erg meevallen. Ik ben ook erg blij dat ik hem niet "dagelijks hoef weg te jagen". Wat een toestand, zeg.

Ik heb meer moeite met wat mensen zichzelf, elkaar en hun leefomgeving aandoen. Laat die vreemde voorliefde voor satan maar niet uit de hand lopen. Ik begrijp wel dat het comfortabel is om alle kwaad te projecteren op zo'n duivels figuur, zodat we alle schuld in zijn schoenen kunnen schuiven, maar dan missen we net het wezenlijke in de godsdienst, namelijk dat het gaat over het herstellen van de verhouding tussen God en mens. Satan speelt daarin geen enkele rol. Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Johan100 » 28 nov 2016 20:45

gravo schreef:Ik zal wel weer een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik merk eigenlijk helemaal niets van (het werk van) satan. De meeste zaken die aangedragen worden door sommige gelovigen komen op mij wat overdreven over. Alsof men overal geforceerd satan in wil herkennen. De wens zal wel de vader van de gedachten zijn. Nee hoor, oppervlakkig of niet...ik vind het persoonlijk allemaal erg meevallen. Ik ben ook erg blij dat ik hem niet "dagelijks hoef weg te jagen". Wat een toestand, zeg.

Ik heb meer moeite met wat mensen zichzelf, elkaar en hun leefomgeving aandoen. Laat die vreemde voorliefde voor satan maar niet uit de hand lopen. Ik begrijp wel dat het comfortabel is om alle kwaad te projecteren op zo'n duivels figuur, zodat we alle schuld in zijn schoenen kunnen schuiven, maar dan missen we net het wezenlijke in de godsdienst, namelijk dat het gaat over het herstellen van de verhouding tussen God en mens. Satan speelt daarin geen enkele rol. Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.

gravo


Lukas 22:31
En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;

2 Kor. 10:7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

Denk ook aan Job.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Teus » 28 nov 2016 21:21

Net zoals je zelf zegt, je bent inderdaad een vreemde eend in de bijt, je bent de meest unieke persoon op de hele wereld.
Dan zal de Bijbel waarschijnlijk ook niet zo veelzeggend voor je zijn.

Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Je gezondheid is ook optimaal en je leeft onberispelijk, heilig voor God. Je hebt een 100% goede relatie met Hem. Nooit bonje met iemand, je hebt ieder ander mens net zo lief als jezelf en je hebt een geloof als een kokosnoot. Je geneest mensen en loopt op het water.
Je verzet bergen en hebt nooit iemand beledigd.

gravo schreef: namelijk dat het gaat over het herstellen van de verhouding tussen God en mens. Satan speelt daarin geen enkele rol. Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.


Dan zou ik willen dat God jou als eerste geschapen had.

Maar wat moet er dan gebeuren opdat de relatie met God hersteld wordt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 28 nov 2016 21:27

gravo schreef:ik merk eigenlijk helemaal niets van (het werk van) satan.

gravo schreef: Nee hoor, oppervlakkig of niet...ik vind het persoonlijk allemaal erg meevallen.


Lees even met me mee in Efeze 6 vers 11:
Doet aan de hele wapenrusting van God, opdat u kunt staande blijven tegen de listige verleidingen van de duivel.

De Heere heeft ons een wapenrusting gegeven. Die kan je alleen gebruiken als je in gevecht bent met satan. Heb je geen gevecht, heb je ook geen wapenrusting nodig.
Geen wapenrusting gebruiken heeft wel gevolgen. Die conclusie kan je uit de tekst halen: Zonder wapenrusting kun je niet staande blijven!
Vind je ook dat Paulus aan het overdrijven was toen hij dit schreef aan de gemeente van Efeze?

gravo schreef:Hij is een volstrekt nutteloze figuur, die we niet meer kracht en wijsheid moeten toedichten dan Jezus Christus.

Gelukkig zeg, Jezus Christus heeft hem overwonnen! Het heeft Hem Zijn leven gekost om ons te trekken uit het rijk van satan, en ons over te brengen in het koninkrijk van de Zoon van Zijn Liefde.
Zelfs de Heere Jezus werd door satan verzocht in de woestijn. Denk je nu echt dat satan Gods kinderen met rust laat?
Denk je dat satan dood is? Als je zegt: nee hij is niet dood, wat denk je dan dat zijn taak is?
"Wees nuchter en waak, want u tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw. Hij zoekt wie hij zal kunnen verslinden".
1 petrus 5 vers 8.

Dus naast de Heere Jezus, zeggen ook Paulus en Petrus, dat de satan een levende realiteit is.
Een brullende leeuw nog wel. Hij zou je zelfs willen verslinden...
En jij zegt dat je het allemaal erg mee vind vallen, en er niets van merkt...
Dat vind ik toch erg zorgelijk Gravo.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor schaapje » 28 nov 2016 21:38

1 Petrus 5:8 wilde ik schrijven maar iemand was me net voor. :)

Ik denk dat er mensen die niet in de duivel geloven het eerst verslonden kunnen worden.
1. ze zijn niet waakzaam.
2. er is geen wapenrusting.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 23:08

Johan100 schreef:Lukas 22:31
En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;

2 Kor. 10:7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

Denk ook aan Job.


Je hebt een hele serie Bijbelteksten opgesomd, maar daar bedoel je toch niet mee dat het heilsnoodzakelijk is dat ook ik (net als Simon) gezift dien te worden als de tarwe? Of dat ik ook , net als Paulus, een doorn in mijn vlees zou moeten hebben? Of dat ik de rampspoed zou moeten ondergaan die Job heeft ondergaan?

Naar mijn idee moeten we onderscheid maken tussen het kwaad dat mensen zichzelf, de naaste en God aan doen en het kwaad dat door toedoen van satan geschiedt. Het eerst lijkt mij veel meer van belang. De gehele christelijke theologie is gebouwd op de noodzaak van verlossing, vanwege de schuld van de mens.

Bovendien valt het me op hoe zuur en scherp er gereageerd wordt wanneer ik als christen er voor pleit om satan niet teveel eer te geven, door niet alle kwaad aan hem toe te schrijven, maar dat kwaad vooral bij onszelf als mensen te zoeken.
Wat is dat toch dat we zo hoog opzien tegen satan? Waar is toch ons geloof? Waarom laten we onze christelijke identiteit zo nadrukkelijk bepalen door de angst voor de boze?
En waarom doen we minachtend tegenover christenen die satan negeren en hun heil bij God zoeken en ook zeker weten dat Jezus Christus alle macht gegeven is in hemel en op de aarde?
Waarom zoveel venijn, spot en vijandigheid als ik wil benadrukken dat het geloof in satan ons niet zalig maakt, maar ons geloof in God wel?
Wat wordt er eigenlijk stukgemaakt, wanneer ik satan beschouw als een nutteloze figuur wiens kracht is uitgespeeld voor degenen die zich op God verlaten?
Waarom zoveel eerbied voor satan? Waarom zo'n sterk geloof in hem? Waarom blijven christenen zich met hem bezighouden, hem dienen en hem volgen (door overal op zoek te gaan naar wat hij wel niet allemaal in het geniep uitvreet, waar hij wel niet allemaal achter zit)? Het lijkt wel alsof het geloof in satan een voorwaarde wordt om een echte christen te zijn. Straks wordt het geloof in satan nog een voorwaarde om in de hemel opgenomen te worden. Het moet niet gekker worden.
Al dat gepraat, gefluister en gehuiver over satan is vergeefse moeite.
Alsof je er iets bij zou winnen, wanneer je precies zou weten waar, wat en hoe satan werkt. Wat dan? Gaan we God daar over inlichten of zo?
Voor mij is satan volkomen irrelevant. Ik zie hem nergens meer. Verhalen over hem vertellen meer over de verhalenverteller dan over hemzelf.

En als iemand meent dat satan mij juist in zijn macht heeft, omdat ik het liever niet over hem heb, maar juist liever wel over de macht van Jezus Christus....die moet nog maar eens heel goed nadenken wat hij dan eigenlijk zegt (of wie hem dat heeft ingefluisterd).
Wordt het nu verdacht om goed over God te praten en satan maar links te laten liggen?

God is mijn aandacht meer waard. Hij is altijd rondom mij. Hij is betrouwbaar. Ik houd het enkel op de bron van het goed als u het niet erg vindt:

Ps. 139,
2 Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten.
3 Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend.
4 Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, Heere! Gij weet het alles.
5 Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij.


Christos Pantokrator.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 23:18

mona schreef:[(...)Dus naast de Heere Jezus, zeggen ook Paulus en Petrus, dat de satan een levende realiteit is.(...)


Sorry, maar het Evangelie kent maar één levende realiteit en dat is die van de Opgestane Christus, die over dood en graf heeft gezegevierd.
Daarmee zijn alle machten van het kwaad overwonnen, want de laatste vijand die teniet gedaan wordt is de dood.
Wie zich nu nog verzet tegen Hem, die de Opstanding is en het Leven, kan slechts een schim zijn, een ijdele macht.

Heb niet zoveel ontzag voor satan. Christus bidt voor ons. Hij heeft satans kop vermorzeld. Bouw je godsdienstige zekerheid niet op de activiteiten van satan, geloof niet in de angstige stemmen van hen die voor satan beven. Verkoop je ziel niet aan de duivel, door in trance te raken door de vernietigende krachten die aan hem worden toegeschreven. Hoe realistischer satan voor je wordt, hoe verder je geloof in Jezus Christus verschrompelt.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 28 nov 2016 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 23:20

schaapje schreef:Ik denk dat er mensen die niet in de duivel geloven het eerst verslonden kunnen worden.

Ik denk dat mensen die niet in de duivel geloven, maar wel in God, niet verslonden zullen worden.

"In de duivel geloven"...hoe kom je d'r op.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 28 nov 2016 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 23:25

Teus schreef:Net zoals je zelf zegt, je bent inderdaad een vreemde eend in de bijt, je bent de meest unieke persoon op de hele wereld.
Dan zal de Bijbel waarschijnlijk ook niet zo veelzeggend voor je zijn.

Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Je gezondheid is ook optimaal en je leeft onberispelijk, heilig voor God. Je hebt een 100% goede relatie met Hem. Nooit bonje met iemand, je hebt ieder ander mens net zo lief als jezelf en je hebt een geloof als een kokosnoot. Je geneest mensen en loopt op het water.
Je verzet bergen en hebt nooit iemand beledigd.

(...)

Dan zou ik willen dat God jou als eerste geschapen had.

Maar wat moet er dan gebeuren opdat de relatie met God hersteld wordt?


Wat is dit voor lasterlijk stukje tekst?
Omdat ik niet genoeg eerbied betuig aan satan?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor schaapje » 28 nov 2016 23:59

gravo schreef:Ik denk dat mensen die niet in de duivel geloven, maar wel in God, niet verslonden zullen worden.

"In de duivel geloven"...hoe kom je d'r op.

gravo

Tja ... in God geloven....dat doet de duivel ook .....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Bambi » 29 nov 2016 02:02

Waarom zoveel vijandigheid over en weer?
In principe zegt Gravo hetzelfde als de wapenrusting.

14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

De waarheid, gerechtigheid, Evangelie des vredes, geloof, Gods Woord, de Heilige Geest en bidden.

En de duvel heeft alleen grip op de mens, via de zwakheden van de mens. En omdat de mens niet luistert naar wat God zegt, via de Bijbel of de Heilige Geest. En niet op God vertrouwt, maar op zijn eigen ideëen en ook angsten, (inderdaad ook aangepraat door anderen).

Ik heb wel eens gelezen, en ik weet niet of het van Luther was, of Spurgeon, dat des te dichter de mens bij God leeft, of wanneer de duvel de mens aan God kwijtraakt, des te harder zijn aanvechtingen. Maar ook dat heeft niet iedereen, het is maar net wat God de duvel toelaat om te doen, net als bij Job, dat had ook niet iedereen. Dus als je gelovige bent en de duvel is constant met je bezig, is het ook een pluspunt, dan ziet hij je als eigendom van God en God durft hem je te laten verleiden. Maar het kan ook zijn, dat God je een les wil leren, dat je nederig moet blijven, of op Hem moet leren vertrouwen.
Dus ook dat is geen punt om andere gelovigen de maat te nemen, want God gaat met iedere gelovige een eigen weg en niet bij iedereen, laat Hij de duvel hen zoveel verzoeken.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten