Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2017 15:29

welling82 schreef:@Chaya en anderen;
Satan is overal. In dit stadium is de wereld satan gegeven, dat was ook al in de tijd van de kruisiging zo en zelfs daarvoor, vanaf de zondeval namelijk. Neem de Wet ter hand en kijk in uzelf en om u heen, satan is OVERAL. We kunnen satan overal aan herkennen, aan het constante breken van de Wet, het vloeken van God en Zijn plaats, tot en met diep binnen in onszelf, het verschil is dat als wij bekeerd zijn, wij dat nu eindelijk pas werkelijk weten, begrijpen en tot die tijd deze realiteit liever niet willen geloven, bezien.

Ja, eens.
Thomas Brooks schreef:

Het bewijs dat de satan verscheiden listen heeft
I. Satans listen om de ziel tot zonde te verleiden
1. Door het aas te laten zien en de haak te verbergen
2. Door de zonde te schilderen in de kleuren van de deugd
3. Door de zonde te verminderen en te verkleinen
4. Door de ziel te wijzen op de zonden van de Godvrezende, en hun deugden verbergt
5. Door God aan de ziel voor te stellen als Iemand Die alleen maar uit barmhartigheid
bestaat
6. Door de ziel ervan te overtuigen dat het werk der bekering een makkelijk werk is en
dat ze zich daarom niet zo druk hoeft te maken over de zonde
7. Door de ziel zo vrijpostig te maken dat ze zich inlaat met gelegenheden die tot
zonde verleiden
8. Door aan de ziel de uitwendige weldaden voor te stellen die genoten worden door
mensen die in de zonde leven en van uitwendige onheilen zijn ontheven
9. Door aan de ziel het kruis, het verlies, de smart en het lijden voor te stellen dat
dagelijks wordt ondervonden door degenen die in de wegen der heiligheid wandelen
10. Door de mensen aan te zetten om zichzelf te vergelijken met hen die slechter bekend
staan dan zij zelf.
11. Door de zielen en het verstand der mensen te besmetten en bederven met gevaarlijke
dwalingen
12. Door mensen aan te zetten tot het kiezen van goddeloos gezelschap

KOSTBARE HULPMIDDELEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 31 jan 2017 17:23

@Naamloos;

In de Bijbel staan niet voor niets zinnetjes als 'De wereld veranderd, maar het Woord niet'.. Het Woord, de Bijbel, is een vast gegeven wat om belangrijke redenen niet veranderd. Ook is het absoluut belangrijk om niet toe- of af te doen aan de Bijbel, zegge iets van de Waarheid af te halen of daarbij te bedenken, om die evenzo belangrijke redenen. Daarom wordt ons ook gesuggereerd op verscheidene plaatsen om te controleren aan de hand van de Bijbel, hoe kan dat als dat ruimte voor interpretatie overlaat?

Ja, de Bijbel wordt wel op verschillende manieren geinterpreteerd, alleen eigenlijk kan dat niet, wat er staat, staat er, en heeft vaste betekenissen. We zien dus inderdaad leraren als Luther en Calvijn afwijken, bijvoorbeeld op scheiding van kerk en staat, ook andere leraren die discussieren via bijv. briefwisselingen bespreken hun ervaringen en bevindingen met elkaar, in feite 'om elkaars voorhoofd te stijven'. In hun ambt, echter, weken ze NIET voor een milimeter af van de Bijbel en kwamen al hun leringen niet alleen met de Bijbel overeen, ook met elkaar. Het is wel zo dat niet alle leraren dezelfde zaken evenveel belichten, we zien bijvoorbeeld bij Smijtegeld grote verschillen ten op zichte van anderen, niet qua zozeer qua interpretatie, wel welke zaken hij meer belicht dan anderen.

Dat is ook de rol van een leraar, een brug te slaan tussen de tijd die constant veranderd en de Bijbel die niet veranderd. Daarmee God eren en de mensen leren dat God van alle tijden is, de Bijbel van alle tijden is en dat alle mensen ook Vertrouwen in God moeten hebben, in plaats van in zichzelf. In Gods Raad is alles bepaald wat in de wereld gebeurd, het is uiteindelijk God die in alles en iedereen is, de Alpha en de Omega is, die alles bestuurd. Het is God die de wereld een bepaalde tijd aan de duivel gelaten heeft, om Gods Heilige redenen. Zoals God ons beschrijft veranderd de wereld, en in tegenstelling tot wat de duivel wil, de wereld veranderd in de richting die God wil. Leraren moeten de brug slaan, ALTIJD is dat het accepteren van Gods wil, alleen die is niet altijd hetzelfde, daarom protesteren sommige leraren tegen een bepaalde beweging en anderen weer niet, hun is een ander werk gegeven en in het laatste geval moet de beweging zo zijn, is dat Gods wil, als een leraar de beweging veranderd, is dat ook Gods wil, en dat alles zal en kan en MOET zelfs en dat gebeurd ook, door de leraren aan de hand van de Bijbel verantwoord worden, kloppend.

Het is wel ook zo dat de Bijbel zo'n enorme onschatbare bron aan informatie is, dat geen enkel mens het Woord in het geheel doorziet en/of er alle informatie uit kan halen. Uiteraard discussieren godsdienstigen daarover, bekeerden en onbekeerden, leraren en niet leraren, alleen NIET tijdens het beoefenen van hun ambt. Wijs mij daar de verschillen maar eens aan, en ik zal je laten zien dat dat minder verschillen zijn dan je denkt, het is hooguit een andere belichting van hetzelfde, onderzoek het maar eens goed!

Waar dat ook weer precies staat in de Bijbel, als ik het mij goed herinner kwam ik dat over 'mannen die elkaars voorhoofd dienen te stijven' tegen in het nieuwe testament. De betekenis ervan is in de basis dat wij elkaar moeten leren aan de hand van onze verschillende perspectieven en daar elkaar mee moeten proberen te helpen. Belangrijk voor je om te weten is dat de Bijbel nergens zichzelf tegenspreekt, haat het kwaad betekend bijvoorbeeld niet haat de naaste.

Wat dus een kloppende stroming is, bepaald God en verteld ons daarvan via de Bijbel, de kloppende stroming moet 100% overeen komen met de Bijbel, zoals de Bijbel dat doet met de werkelijkheid en nergens in de Bijbel tegenstrijdigheden staan, dat is ons gebrek aan Licht, en dat kan ook altijd aangetoond worden. Men dient God of de Mammon, dient men God, dan staat men altijd onder God en onder Zijn Woord, de Bijbel.

De Bijbel zegt zeker niet dat je als een biblicist door het leven moet gaan. De Bijbel zegt je dat je dat niet kan, nooit uit jezelf, dat je daarvoor de Heere nodig hebt, dat wij zo zondig zijn, ons hart zodanig neigt naar alle kwaad, dat God Zijn eniggeboren Zoon de wereld gegeven heeft. De Bijbel zegt dat je jezelf moet leren kennen, dat God lust heeft dat de zondaar zich bekeerd, dat men het juk der wereld leert afwerpen, dat is niet je haasten naar het goede of huichelen en de buitenkant van de drinkbeker schoonmaken alvorens de binnenkant. Verberg u niet voor uw vlees. U moet als een zondaar door het leven gaan, die acceptatie in werkelijkheid met een volkomen hart, geeft geen beloning, nee zeker niet, de Bekering, Genade en de Heere, om alles van ons achter ons te laten en het met de Apostel Paulus 'drek te achten'.

Het Ceremoniele Verbond is met de komst van de tweede Adam vervangen door het Genade Verbond. Niet omdat ceremonieel als biblicist je vanwege je eigen werken bekeerd kan worden, het houden van de regels is ZEER belangrijk, NOG belangrijker is het WERKELIJK te WILLEN en zo niet, dat aan te kijken in plaats van te huichelen e.d.

Het gaan als een biblicist, is het je haasten naar het goede, daarmee misschien wel veel te snel je verbergen voor je vlees, en te huichelen in plaats van ontdekt te worden aan je werkelijke staat.

Wij kunnen God niet leren kennen door het Woord. Niemand komt tot de Vader dan door de Zoon.

De Bijbel geeft ons antwoord in alle tijden en alle situaties. Het wordt niet altijd opgemerkt, omdat de Bijbel is het Woord met de Geest. Zie ten tijde van copernicus, eeuwen lang had iedereen de Bijbel gelezen waarin STAAT dat onze aarde rond is. Toch werd Copernicus achterna gezeten door deze lezers nadat hij deze Bijbelse Waarheid bevestigd had, die lezers hadden kennelijk niet veel Licht want in al die eeuwen stonden Copernicus conclusies gewoon in de Bijbel onder hun neus beschreven. Zo blind zijn mensen. Maar geloof me, de Bijbel geeft over alle zaken Licht, in alle situaties, in alle tijden, twijfel daar maar niet aan!

We mogen alleen iets leren als het ons van God gegeven is. Al het goede komt van God. Inderdaad, God werkt door de zonde, dus in zekere zin, met vallen en opstaan.

Vergis je trouwens niet tussen de algemene en Bijzondere werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest is in ieder mens, niet alleen bekeerden. Bekeerden en begenadigden genieten de Bijzondere werking van de Heilige Geest.

De Bijbel is inderdaad niet een standaard wetenschappelijk boek. Wetenschappelijke boeken worden steeds weerlegt, meestal zelfs binnen honderd jaar. De Bijbel kan niet weerlegt worden en is de bron van werkelijke Wijsheid en Kennis, de Bijbel bevat meer wetenschap dan de wetenschap zelf ooit zal erkennen.

Een Russiche wiskundige in de twintigste eeuw had een vrouw die de de Bijbel begon te lezen. Aangezien hij fervent atheist was, werd hij boos op zijn vrouw en gebood haar daarmee te stoppen. Ze weigerde, waarop deze wiskundige besloot de Bijbel incorrect te bewijzen. Enige tijd later stopte de man zelf niet meer met de Bijbel te lezen, is godsdienstig geworden en heeft zelfs meerdere studies gepubliceert waarin hij bewijst dat de Bijbel wel het meest hoogstaande rekenkundig Werk is wat hij ooit was tegengekomen.

In de Bijbel staat dat de Waarheid wordt aangevallen. De Bijbel heeft het nooit fout. Ik refereerde niet direct naar iemand of naar jou, ik refereerde naar de zin 'godsdienst is Gode ten dienste, niet de mensen' en zei daarop vervolgens 'maar de Waarheid wordt aangevallen'. Tenzij ik mensen anderen echt de bedoeling zie hebben te misinformeren, houd ik me ver van zulke beschuldigingen, per definitie, alle beschuldigingen, liever conclusies en waarschuwingen, vermaningen en nooit zonder oorzaak. Zulks dient ook om elkaars voorhoofd te stijven bijvoorbeeld.

Maar we moeten opletten, dat we elkaar niet veroordelen. Er is maar een Rechter. Elkaars 'voorhoofd stijven' gaat met argumenten, niet beschuldigingen, hoewel het soms wel belangrijk is om mensen om de zwaarte van de zaak te wijzen, juist om ze NIET te willen veroordelen, uit de naastenliefde waarvan de Heere ons verteld heeft dat zij tot de twee belangrijkste ons gegeven regels behoort, zo belangrijk dat de HELFT van de Tien Geboden de naaste dient.

Je begreep het bovenstaande niet, dus bij deze verduidelijking; Ik stel hier dat we altijd moeten opletten dat we elkaar zo min mogelijk (zoeken te) veroordelen. Omdat er Een Rechter is, in de Hemel, en dat is God. Elkaars 'voorhoofd stijven' (of zoals ik van de Bijbel weet staat er dat 'mannen elkaars voorhoofd moeten stijven') betekend in die context waar ik het tegenkwam dat je elkaar met argumenten, verschillende levenservaring en perspectieven de kennis moet delen en daar het slechtste van elkaar in weggooien en het beste er ter lering uithalen, door elkaars voorhoofd te stijven met de verschillen in elkaars kennis, kan men van elkaar leren. Beschuldiging is eigenlijk klacht in schade zaak, dus altijd op grond van oorzaak, dient ook altijd publiek te gebeuren en heeft niets te maken met kennisuitwisseling. of delen van perspectieven.

Ook geef ik daarna aan dat het soms belangrijk is zwaardere opmerkingen te maken ten behoeve van zwaardere zaken. Dus wanneer iemand een keer wildplast, is dat niet nodig, maar wanneer mensen de kern van Genade verdraaien, zou men een ander veroordelen als men dit zonder vermaning of waarschuwing laat gebeuren. Zo ook bij lastering, etc. Verder leg ik uit hoe alles overeenkomt met elkaar in de Bijbel, dat dit alles ook de ons voorgeschreven naastenliefde dient, boven alles God, en ik geef een voorbeeld van mate van belang van naastenliefde door te beschrijven hoe zelfs de HELFT van de Tien Geboden is om de naaste te dienen, waar we dat aan kunnen zien.

Gezien dat ik zelf op opmerkelijke wijze na een uitzonderlijk wild leven op deze Waarheid gedrukt vind, leg ik soms ook meer uit dan het exacte topic vereist, of het bericht waar ik op reageer. Soms is dat ter verduidelijking van mijn standpunt, soms wat extra wat op deze of gene wijze mijnsinziens aan inhoud gelieerd is. Waarheid is voorhanden, zal ook altijd voorhanden blijven, er worden laatste tijd wel erg veel bomen voor het bos geplant en gezien het grote gevaar wat daar duidelijk in mijn perspectief vanuit gaat, schrijf ik zulke dingen zoals ik het doe, in de hoop dat een ander er Kracht en Licht uit mag ontvangen wat ik heb mogen ontvangen bij het kleine beetje begrip waar ik zo van geschrokken ben.

p.s. Naamloos, het is uit mijn hoofd een stukje uit het Nieuwe Testament, dat mannen elkaars voorhoofd moeten stijven, ik weet het niet exact meer in welk boek of welk vers. Kom je er echt niet uit en wil je per se meer weten, schrijf me even een berichtje of een reactie hier en dan hoop ik je daarbij te helpen.

Trouwens, edit, ik zag onder je bericht je handtekening 'Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen". Nu hoop ik dat je me dit niet kwalijk neemt en het niet als een aanval opvalt, je moest eens weten wat ik aan fouten gedaan heb, alleen toch het volgende;

Het kwaad overwint niet, daarvan beschrijft de Bijbel ons, God verdoet het kwaad en zal het kwaad verdoen. Goede mensen bestaan niet, wij zijn allemaal zondaars, ons hart neigt naar alle kwaad, al het goede is van God. Lijkt er wat goeds in mensen te zitten? Het is van God, niet van die mensen, daarom betekend een bekering tijdens je leven sterven aan jezelf, het oude is verdaan en er is wat nieuws voor in de plaats gekomen. Je moet alles loslaten wat van jezelf is, van deze wereld om te mogen jagen naar het Wit. Mensen kunnen niets doen, dan kwaad, zonder God. En als mensen iets voor God doen, is het niet die mensen, dan is het God. Daarom worden bekeerden gelijk gemaakt aan het Lichaam van de Heere. Ze waren niet goed, en deze zaken zijn nodig om God te dienen en hun paden recht te maken.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2017 20:13

welling82 schreef:Wij kunnen God niet leren kennen door het Woord. Niemand komt tot de Vader dan door de Zoon.
Hier haal je 'kennen' en 'komen' door elkaar.
Je weet dit ook alleen door het woord. Het geloof is uit het gehoor; door het woord van God zegt Paulus. En daar heeft ie groot gelijk in, want zonder de bijbel zouden we niet weten hoe God is, wat Jezus gedaan heeft, wat we moeten geloven enz.
Dan hadden we alleen maar een besef van hem vanuit de schepping en ons geweten.
welling82 schreef:Naamloos, het is uit mijn hoofd een stukje uit het Nieuwe Testament, dat mannen elkaars voorhoofd moeten stijven, ik weet het niet exact meer in welk boek of welk vers.
Het lijkt er op dat je iets aan de bijbel hebt toegevoegd :wink: in mijn bijbels kom ik het tenminste niet tegen.
welling82 schreef:Trouwens, edit, ik zag onder je bericht je handtekening 'Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen". Nu hoop ik dat je me dit niet kwalijk neemt en het niet als een aanval opvalt, je moest eens weten wat ik aan fouten gedaan heb, alleen toch het volgende;

Het kwaad overwint niet, daarvan beschrijft de Bijbel ons, God verdoet het kwaad en zal het kwaad verdoen. Goede mensen bestaan niet, wij zijn allemaal zondaars, ons hart neigt naar alle kwaad, al het goede is van God. Lijkt er wat goeds in mensen te zitten? Het is van God, niet van die mensen, daarom betekend een bekering tijdens je leven sterven aan jezelf, het oude is verdaan en er is wat nieuws voor in de plaats gekomen. Je moet alles loslaten wat van jezelf is, van deze wereld om te mogen jagen naar het Wit. Mensen kunnen niets doen, dan kwaad, zonder God. En als mensen iets voor God doen, is het niet die mensen, dan is het God. Daarom worden bekeerden gelijk gemaakt aan het Lichaam van de Heere. Ze waren niet goed, en deze zaken zijn nodig om God te dienen en hun paden recht te maken.
Dit gaat niet over bekering, rechtvaardiging, vergeving o.i.d. Je moet niet alles theologisch dogmatisch opvatten.
Dit is gewone spreektaal van mensen tegenover andere mensen in het leven van alledag.
Ik kwam die zin tegen op de site van de IJM die zich inzet tegen de moderne slavernij. https://cip.nl/45919-doe-iets

En de rest van je lange post (waar redelijk wat dingen in staan waarmee ik het oneens ben) laat ik maar zitten vanwege off topic.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 01 feb 2017 00:35

welling82 schreef:Satan is overal. (...) We kunnen satan overal aan herkennen, aan het constante breken van de Wet, het vloeken van God en Zijn plaats, tot en met diep binnen in onszelf, het verschil is dat als wij bekeerd zijn, wij dat nu eindelijk pas werkelijk weten, begrijpen en tot die tijd deze realiteit liever niet willen geloven, bezien.

Chaya schreef:(...) Het bewijs dat de satan verscheiden listen heeft
I. Satans listen om de ziel tot zonde te verleiden
1. Door het aas te laten zien en de haak te verbergen
2. Door de zonde te schilderen in de kleuren van de deugd
3. Door de zonde te verminderen en te verkleinen
4. Door de ziel te wijzen op de zonden van de Godvrezende, en hun deugden verbergt
5. Door God aan de ziel voor te stellen als Iemand Die alleen maar uit barmhartigheid
bestaat
6. Door de ziel ervan te overtuigen dat het werk der bekering een makkelijk werk is en
dat ze zich daarom niet zo druk hoeft te maken over de zonde
7. Door de ziel zo vrijpostig te maken dat ze zich inlaat met gelegenheden die tot
zonde verleiden
8. Door aan de ziel de uitwendige weldaden voor te stellen die genoten worden door
mensen die in de zonde leven en van uitwendige onheilen zijn ontheven
9. Door aan de ziel het kruis, het verlies, de smart en het lijden voor te stellen dat
dagelijks wordt ondervonden door degenen die in de wegen der heiligheid wandelen
10. Door de mensen aan te zetten om zichzelf te vergelijken met hen die slechter bekend
staan dan zij zelf.
11. Door de zielen en het verstand der mensen te besmetten en bederven met gevaarlijke
dwalingen
12. Door mensen aan te zetten tot het kiezen van goddeloos gezelschap


Ik zou alle bovenstaande lijstjes van satans kwalijke gedrag vanuit gereformeerd oogpunt liever inruilen voor een mijns inziens veel belangrijkere oorzaak van al het leed op deze wereld: wij zijn allen zondaars. Dat is de werkelijke angel. Dat verklaart het kwaad. Dat is de oorzaak van al ons ongeluk.
Een ongemakkelijke boodschap die we, dankzij de vermeende zekerheden die een figuur van satan als bliksemafleider ons biedt, uit het oog zijn verloren. Sus jezelf maar niet in slaap met de gedachte dat niet jij, maar een andere booswicht verantwoordelijk is voor het kwaad in de wereld. We schuiven de schuld zo wel heel makkelijk af op satan. We maken er zo een dankbaar figuur van (ik bedoel: we gaan satan bijna dankbaar zijn dat niet wij, maar hij de schuld voor het kwaad op zich neemt...dat klinkt als een demonische omdraaiing van het Evangelie en riekt naar ketterij).

Helemaal bont maakt welling82 het, die suggereert dat wij, als we eenmaal bekeerd zijn eindelijk pas werkelijk weten dat satan overal is. Als dat de vrucht van bekering en geloof is, dan snap ik geen tittel of jota meer van de NT-verhalen. Volgens mij vluchtten de demonen juist voor Jezus, stortten zij zich via lemmingen in de zee en moesten zij hun Meerdere erkennen in Hem. De belofte dat het satan de kop zou vermorzelen is volgens mij met de Opstanding van Jezus Christus gerealiseerd. Als we vrijgekocht zijn van onze schuld, is er voor satan ook geen mogelijkheid meer om ons te verleiden. In bekering en geloof is (het werk van) satan uitgeblust. Foetsie.

Jongens en meisjes.....laat je niet verleiden om satan tot de spin in je angstige web te maken.
Hij is niet de centrale figuur in ons geloof.
Dat is Jezus Christus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 01 feb 2017 01:08

@gravo;

U bent opmerkelijk voorbarig met uw conclusies.

Wat ik stel dat is dat sinds de zondeval satan met zijn dienaren, de onbekeerde mensen, de wereld voor een periode gegeven is. Nergens verheerlijk ik satan, de duivel, en overal in mijn schrijven stel ik uitdrukkelijk onze persoonlijke verantwoording hier boven.

Graag zou ik van u willen weten hoe het komt dat Luther het volgende over bekeerden stelde;

"Er zijn twee soorten bekeerden; grote Heiligen met een klein Geloof en kleine Heiligen met een groot Geloof."

Heeft dat er misschien mee te maken dat niet iedere bekeerde een evenzo Heilige wandel heeft?

Hoe komt het trouwens ook, dat bekeerden moeten wassen in hun Geloof en dat de Bijbel ons verteld dat God werkt door de zonde? Hoe vluchten ze eigenlijk steeds terug onder de vleugels van de Heere?

Waarom werd er wel geschreven, door ook oudvaders bevestigd en uitgelegd, dat de bekeerden nog te lijden hebben van de zonde, de kracht van het kwaad, doordat ze nog fysiek leefden in het lichaam van de 'oude Adam'?

Heeft u wel eens het verhaal uit de Bijbel meegekregen wat er is gebeurd met de zonen van een profeet, omdat de profeet in kwestie zijn zonen niet voldoende had gestraft? Of waarom mocht David de Tempel niet bouwen?

Ik heb ook nergens gesteld dat het 'kennen van satan' de 'vrucht van bekering' zou zijn. Ik heb wel gesteld dat men alleen maar het Wit kan najagen, wanneer men het zwart weet te herkennen, en ook dat leert het Licht van de Bekering ons. En ja, waarvoor men blind was voor men bekeerd is, dat men satan dient, is na de bekering voor altijd voorbij, men dient nu God, in God kennen zij nu satan, zijn werken, zijn verleidingen.

Jongens en meisjes,

Deze meneer kan niet zo goed lezen.

Nergens heb ik satan de centrale figuur in onze godsdienst gemaakt. Bovendien gaat meneer lichtvaardig om met het woord 'Geloof'. Dat doen wij pas, Geloven, nadat wij bekeerd zijn.

En hij maakt het behoorlijk bont ja. Jongens en meisjes..

Ja als wij bekeerd zijn, weten wij pas echt wat voor staat wij voor die tijd hadden, zien wij ook hoeveel onbekeerden er om ons heen zijn, hoe het met de wereld gesteld is, en wij weten ook hoe onmachtig al die mensen zijn, zoals ook mensen niet bekeerd worden vanwege hun eigen werken, krijgen buikpijn zoals de Apostel Paulus dat had, om zijn broeders en zusters, omdat wij dan praktisch het kwaad overal om ons heen kunnen zien, ja. Er zijn nogal wat oudvaders die er hardop over geklaagd hebben, volgens mij allemaal.

Het is wel zo dat een bekeerde verlost is van de dienst aan de mammon. Een bekeerde weet direct de weg terug onder de vleugels van de Heere te vinden. En wast daarmee in zijn of haar Geloof.

Momenteel ben ik met een boek bezig, jongens en meisjes, over de zus van Theodorus van der Groe, Eva van der Groe, zij heeft een duidelijk werkje gemaakt, uitgegeven door Den Hertog te Utrecht, wat zulks ook heel duidelijk beschrijft.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2017 09:56

gravo schreef:Ik zou alle bovenstaande lijstjes van satans kwalijke gedrag vanuit gereformeerd oogpunt liever inruilen voor een mijns inziens veel belangrijkere oorzaak van al het leed op deze wereld: wij zijn allen zondaars. Dat is de werkelijke angel. Dat verklaart het kwaad. Dat is de oorzaak van al ons ongeluk.

Tjonge, dat ik dit nog mag meemaken. :shock:
gravo schreef:Een ongemakkelijke boodschap die we, dankzij de vermeende zekerheden die een figuur van satan als bliksemafleider ons biedt, uit het oog zijn verloren. Sus jezelf maar niet in slaap met de gedachte dat niet jij, maar een andere booswicht verantwoordelijk is voor het kwaad in de wereld. We schuiven de schuld zo wel heel makkelijk af op satan.

Nee, het kwaad zit in ons aller eigen hart. Maar hoe verder wij van God leven, of als wij nog voor eigen rekening leven, zal satan het ons moeilijk maken.
En satan valt nooit lege schepen aan!
M.a.w. vraag je eens af waarom je nooit iets van hem merkt.
Want de Bijbel waarschuwt ons tegen de boosheden in de lucht.
We zijn allen zondaars ja, we zondigen ook dagelijks, daar komen wij nooit vanaf tijdens ons aardse leven.
Een wedergeborene mag weten dat hij een voorspraak heeft bij de Vader, die voor ons pleit en ons dicht bij Hem houdt.

1 Johannes 1: Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.

Paulus klaagde over zijn aanwezigheid:
De duivel wil niet dat ik te veel verbeelding krijg door de dingen die de Heere mij heeft laten zien. Daarom heeft hij een 'scherpe doorn' in mijn lichaam gestoken. Met die 'doorn' bedoel ik een duivelse geest die mij met zijn vuisten stompt. Hij probeert mij klein te krijgen.

Jongens en meisjes, zouden wij dan beter zijn dan Paulus? Zouden wij het dan beter weten ook? Nee toch.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 01 feb 2017 12:07

@Chaya &
@Jongens en meisjes;

De Apostel Paulus heeft zich de kleinste van alle Heiligen genoemd, of hij dat ook werkelijk is, daar moeten wij van afblijven, we weten met name dat iedere zondaar die schuld mag komen te bekennen voor het oog van God, met Paulus zegt, 'ik ben de grootste aller zondaren'. Wat we ons wel kunnen bedenken is dat daarom Paulus misschien ook wel het grootste Geloof van allemaal heeft! Hebben wij enig idee eigenlijk hoe via Paulus wel het grootste gedeelte van de Bijbel is geschreven?

Zeer zeker, en daar moet ik wel uitdrukkelijk voor waarschuwen, moeten wij niet daar met zulke ogen naar kijken om de zonde op te zoeken, om bijvoorbeeld 'een groter Geloof' te krijgen. Niemand van ons bepaald zijn of haar lot, levenswandel, en wanneer wij bekeerd zijn, pas DAN weten wij wat het betekend 'God is in alles en iedereen', 'alles is in Gods hand', 'misschien is er dan nog hoop', 'heb Vertrouwen, leg uw zorgen op God', 'zou Zijn arm te kort zijn om te Verlossen?'

Onze menselijke natuur, haar werkelijke onmacht, onkunde, totale verderfelijkheid, komt pas werkelijk aan het Licht nadat wij bekeerd mogen zijn. Pas dan zien we hoe ALLES, en werkelijk ALLES, uiteindelijk door God Zelf verordineerd is. Zo staat er al duizenden jaren in de Bijbel wat er met de mensen, de wereld waarin zij leven, satan gebeurd. Denken jullie bijvoorbeeld dat satan dat wil? Nee, dat wil satan niet. Het is voor satan een verschrikking, een onuitsprekelijk bewijs van zijn onmacht, dat hij nergens de gang van zaken kan tegenhouden zoals in de Bijbel beschreven,

Als ik zo vrij mag zijn, jongens en meisjes, probeer ik hier dan maar een verwoording neer te zetten wat wij eigenlijk allemaal in de Bijbel kunnen en zouden moeten lezen;

Met de zondeval hebben wij mensen vrijwillig gekozen om te proberen God uit Zijn Plaats te verstoten en onszelf God te maken, Ook dat laatste kan natuurlijk nooit, dit zijn leugens waarmee satan ons overgehaald heeft, waarvoor mensen vatbaar willen zijn! In werkelijkheid werden wij van dienaren Gods naar dienaren van satan, zoals de Bijbel het beschrijft, gevangenen van satan. In Gods Rijk weten de dienaren Wie ze dienen. In satans rijk niet, de dienaren denken zichzelf te dienen en zo probeert satan zich te verbergen. Als jullie ooit denken 'waar hebben wij de erfzonde aan verdient', denk dan aan de kleur van je ogen, die heb je toch ook van je ouders geerft? Zo hebben Adam en Eva pas kinderen gekregen NA de zondeval, hun verdorven natuur overgevend naar alle mensen over de aarde.

De Heere had het kwaad in het paradijs een vaste goede plaats gegeven. Wij mensen hebben via de zondeval satan in plaats van God heerser over ons gemaakt, en de Rechtvaardige God heeft bepaald dat wij vanwege ons vrijwillige breuk, met onze heerser satan, een vaste periode op de wereld krijgen. Die tijd is als een lopende Rechtzaak, waarbij de Rechter al tevoren heeft gesteld wat er gebeurd is, gebeuren gaat, hoe satan, de mensen, de wereld zichzelf fout gaan bewijzen en hoe er uiteindelijk Vonnis gewezen wordt. Daarvan wordt ons verteld in de Bijbel, Gods Woord. Daar beschrijft God ook hoe dit alles voor, door en tot God is, ter ere van de Almachtige, de Alpha en de Omega.

Hoe God dus op voorhand het kwaad niet een plaats had gegeven om het kwaad toe te laten de Schepping over te nemen, hoezeer de mensen ook menen te bepalen wie zij liefst als heerser hebben. God beschrijft ons in de Bijbel, hoe het kwaad uiteindelijk weer terug op een vaste plaats geborgen wordt, hoe Zijn Schepping de Schepping van God is en van NIEMAND anders, zo staat in de Bijbel wie wij mensen zijn, zondaars met verdorven natuur, wie satan is, en tegen de wil van satan in, PRECIES hoe het met het kwaad loopt en gaat lopen en hoe en waarop zij veroordeeld wordt.

Zo moet satan steeds doller wordend aanzien hoe hij machteloos is en niets kan doen om het tij te keren, hoe hij nooit God zal worden of zelfs ook maar kunnen zijn, hoe al zijn dienaren bedrogen uit zullen komen wanneer zij niet Bevrijd zijn van de vloek der Wet, Verlost van de dienst aan satan. De Wet, die in ons hart geschreven had gestaan, wanneer wij ons niet door satan hadden laten verleiden, de Wet in de Bijbel die wij allen in ons hart zouden hebben, zouden we geen zondeval hebben gehad, we zouden nooit een geschreven Bijbel hebben! Ook helemaal niet nodig hebben!

God heeft de wereld dusdanig lief, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft! De Bijbel, God, niets en niemand anders, leert ons Waarheid. Al het andere in deze periode van Gods Schepping, valt Waarheid aan, inclusief onze geboren natuur. Vergeet het niet jongens en meisjes, de Heere verteld ons, niet om ons bang te maken, er staan vele malen meer beloften in de Bijbel dan bedreigingen, de Heere verteld ons, stel je voor dat wij niets of niemand hadden en/of kregen om ons wat te vertellen over deze situatie! Dat wij geen profeten, geen leraren gekregen zouden hebben, geen Bijbel, geen Geest om een 'bovenstemmetje' in ons binnenste te zijn, zoals Luther ons dat zei. Stel je voor. Is de Bijbel nu nog moeilijk? Is Gods Woord nu nog hard? Het zou verschrikkelijk zijn om het niet te hebben, niets te hebben, te wanen dat wijzelf God zouden zijn, te moeten sterven in een staat om erachter te komen dat we nooit God hadden kunnen zijn en welk een satan, in welke vormen ook, we hiermee heimelijk gediend zouden hebben!

God heeft Zijn Schepping, inclusief de mens, ook gedaan omdat het Zijn Oog Lustte! Vrees dus God, want God is zo onvoorstelbaar sterk, ALLES, de BRON van alle Kracht en Licht, al het Goede is van God! Dat het kwaad eigenlijk zelf al tevoren wist niet te kunnen winnen, daarom zo woedend op deze wereld rondwaard.

Wel moet ik jullie ook wat vertellen van de 'verkiezing'. Zoals uitgelegd bepaald God alles, van voor en door God. Alles is ter ere van God, zelfs de mensen, heeft God geschapen ter ere van Hem. Ook het kwaad weer terugplaatsen in een vaste plaats, is ter ere van God, want God had bepaald dat het kwaad in een opgesloten veilige plaats was, voor de zondeval, niet zonder reden! Wij mensen zijn geschapen naar het evenbeeld Gods, inclusief een 'vrije wil'. Nu, die wil was vrij, TOT de zondeval kwam. Eerst dienen wij God, God die ons alles in Waarheid liet zien en vertelde, wij wisten wie we dienden, wij wisten waarom en we hadden daarmee ook in het geheel geen moeite! Dit was echte vrijheid! Na de zondeval kregen wij een andere heerser, de kennis van het goed en kwaad komt alleen God toe, kan alleen de Heere beheersen, wij zijn Zijn schepselen en wij zijn wel geschapen naar een evenbeeld Gods, alleen wij zijn niet God, bij lange na niet qua krachten en alles zelfs, en dus moesten wij afblijven van de kennis van goed en kwaad.

Na de zondeval, is ook onze vrije wil verdorven geraakt, wij dienen nu een heerser die wij niet kennen en de Heerser die werkelijk nog steeds onze God is willen wij niet kennen, kunnen wij ook niet meer zien. God is Liefde, Waarheid, onder Zijn Leiding waren wij VRIJ, in Waarheid. Onder de leiding van satan zeer zeker niet meer. En dat bewijst ook alles.

Omdat onze natuur dusdanig verdorven is geraakt en wij vrijwillig tot een andere en zeer slechte heerser wilden laten verleiden, deze natuur ook geerft hebben en doorgeven aan onze kinderen, kan niemand van ons, nog niet tot een toe, vanaf de zondeval zijn wij allen arm, naakt, blind, onmachtig, onkundig, verdorven, waardeloos. We weten niet eens wie we dienen, van nature en we willen al helemaal niets meer van God en Waarheid weten. Dat is de onbekeerde natuur.

Bekeerd worden we dus niet vanwege onze werken, wat wij doen. Tijdens het Ceremoniele Verbond was dat nog anders, dat is vervangen door het Genade Verbond, met de komst van de tweede Adam, de Heere Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon de wereld gegeven.

Alle bekeerden zijn Getuigen in de Getuigendienst voor God, van God, door God en tot God. Alle namen van alle bekeerden zijn in het boek van God geschreven, Hij roept ze ook bij name, zo komt God eerst in het hart van een begenadigde voor de begenadigde God mag gaan zoeken, zichzelf mag gaan bezien. Hij veranderd de begenadigde, tijdens de bekering en bevestigd deze verandering, daarna, wat wij het belijden van een bekeerde noemen.

Wij noemen bekeerden ook 'gerechtvaardigden', omdat hun paden moeten worden rechtgemaakt, omdat ze van zichzelf krom zijn/waren. Net als bij alle mensen, zonder uitzondering.

Er is dus een verkiezing en mensen worden bekeerd VANWEGE God, om Gods wil, om God te eren, en NIET vanwege hunzelf of als beloning! Dan zouden wij niet Genade nodig hebben, dan zou er in de Bijbel anders staan dan 'geen aanneming des persoons'.

Er is een vaste verkiezing, en ver voordat bekeerden geboren worden, onmetelijk en onbegrijpelijk voor ons, weet God wie en ook wanneer diegene bekeerd word, omdat het God Zijn Wil is.

Een bekeerde wordt geholpen door God, omdat God dat voor Zich wil, zo krijgen veel bekeerden ook veel te lijden in Zijn Naam tijdens hun leven en daar vandaan komt het gezegde 'een gezegend leven is een moeilijk leven'.

De bekeerden weten ook dat ZIJ de Heere gekruisigd hebben. Geen enkel mens kon, nog niet tot een toe, en hun enige reden voor Verlossing is Hem, de Heere, die voor de zonden van de bekeerden gekruisigd is. De tweede Adam is onmetelijk sterk, God zelf, en kan daarom in principe de zonden der gehele wereld dragen, alleen omdat God tevoren weet voor welke mensen deze Verlossing gegeven is, zijn het de bekeerden die weten waarom zij Jezus gekruisigd hebben.

God is een Rechtvaardig God, jongens en meisjes, en iedereen, vergeet het niet, nooit;

Daarom heeft God niet alleen satan verteld, maar ook alle mensen, wat wij zijn, dat wij niet kunnen en een Rechtvaardig God wil ons alleen veroordelen MET bewijs, daarom staat de Heere klaar, voor iedereen, met open armen en daarom wordt iedereen direct bekeerd die zijn of haar schuld aan de Heere mag komen te bekennen. En daarom kan en zal ook iedereen die wil, de Waarheid weten. Alleen niemand wil, daarom komt de bekering van Boven en niet van beneden, daarom moet eerst God in ons hart komen, voor wij God zoeken.

Zo kan het ook gebeuren dat Gods Genade als een plasregen is, Hij komt en Hij gaat. En toch krijgen alle mensen van zichzelf de zelfde kansen en veroordelingen. Niemand kan uiteindelijk en het is Gods Goedheid, Zijn Genade, om daar uberhaubt te Willen WERKEN. Hij doet dat, voor Zich, ter ere van Hem, zodat het kwaad nooit de plaats van het Goed zal overnemen.

Zo komt het ook dat wij nooit naar anderen moeten wijzen, zonder noodzaak, en altijd vragen stellen en helpen voor conclusies te trekken en ook altijd hooguit veroordelen bij directe schade, wanneer noodzakelijk, om een probleem op te lossen en niet een persoon weg te zetten.

Zou God wie van ons ook loslaten, al het Goede is van God, WIE DAN OOK, we zouden direct de monsters worden waarvan wij van nature ECHT NIET kunnen en willen geloven dat we dat zijn, erger dan de pedofielen waarover we soms lezen.

Ook alle mooie dingen ter wereld, eventuele gerechtigheid wat soms lijkt te gebeuren, AL het goede is van God, en ik verzeker jullie, allemaal, al deze geneugten en verlichtingen krijgen wij van God, ALLES. Zoveel doet God eigenlijk voor de wereld, voor de mensen, uit Genade, uiteindelijk voor Zich Zelf.

Daarom is een bekeerde de enige soort mens wat werkelijk zijn of haar schuld, onder de vloek der Wet, voor het oog van God bekend, en DUS bekend de hel te hebben verdient en dat om wille van God Zijn Plaats te laten en te eren. Heeft mogen bekennen, van God hiertoe bereid gemaakt.

Wij mogen dus niet bij de Raad Gods en bepalen wie wel en niet bekeerd wordt. Niemand van ons bepaald dat. En laat je niet verleiden door mensen die je vertellen zo en zo wordt je bekeerd. ZE LIEGEN. Men wordt bekeerd door de Heere te omarmen, niemand kan dat uit zichzelf, uit zijn of haar daden, niemand heeft goede daden, en dat alles is dus Genade! De eerste stap van bekering is het bekennen van schuld, met een volkomen hart dus zonder een moment twijfel of leugen, dat is: bekennen dat je de hel verdient hebt, dat God Recht is wanneer Hij ons verdoet in de hel. De enigen die dit bekend hebben, of beter: hebben mogen bekennen, zijn bekeerden. Begenadigd betekend dat men dit zal gaan doen, maar het nog niet weet, men staat in het boek van God geschreven, bij naam. Onbegenadigd betekend, men zal niet door God Verlost worden uit de natuurlijke staat en dus zonder dit ooit te bekennen komen te sterven, daarmee veroordeeld worden onder de vloek der Wet.

Pas dan kunnen wij sterven aan onszelf tijdens ons leven, en al wat het onze is achter ons laten, als het door de Heere gegeven mag zijn, platgedrukt onder de vloek der Wet in samenhang met onze onmetelijke schuld, tegenover de open armen van de Heere, bekennen dat wij de hel verdient hebben, en dan mag het ALTIJD gebeuren, als men dit werkelijk komt te bekennen, dat de Heere ons veranderd, bekeerd.

Kinderen, jullie zijn bang voor de hel, ik soms ook, het is zulk een verschrikking het kan ook haast niet anders. Het is ook veel erger dan wij ook maar half kunnen beseffen, met het kwaad, de zonde, de zondeval, ons. Toch is dat niet goed, en ik hoop het je hier uit te leggen, het is hoe sterk de zonde is,

We moeten VREES hebben voor God, de hel is Zijn Eigendom! Hij beheerst alles, inclusief de hel. In plaats van de hel te vrezen, zouden wij God moeten vrezen en met wat ik zojuist alles beschreven heb, begrijpen jullie wel waarom een bekeerde God vreest en niet de hel!

Maar de hel, kinderen, vrezen wij uit eigenliefde. God vrezen wij omdat we bekeerd zijn, begenadigd zijn om God Zijn Plaats te erkennen!

zolang wij eigenliefde hebben, zullen wij onszelf niet loslaten.

Laten we dan hopen dat God onze verdorven natuur die het ons onmogelijk maakt helpt, en ons schenkt wat Hij van ons Eist! Dat wij onze eigenliefde mogen komen te leren kennen, verderfelijke eigenschap dat ze is, dat wij onszelf mogen komen los te laten, tijdens ons leven!

Daarom staan bekeerden ook onder hun naasten. Zij weten een straf verdient te hebben en daarvan buiten hun hele macht en bestaan om van Verlost te zijn, wat dus niets te maken heeft met hunzelf. Anderen, weten zij, dragen deze straf, die zij eigenlijk ook verdient hebben.

Dat is de Christelijke Godsdienst. Gode ten dienste, niet de mensen, hoe zou het ook kunnen, ons hart neigt naar alle kwaad!

Daarom, bid om de waarheid van jezelf te mogen zien. Bid om te leren bidden. Zeg uit genade voor je amen zegt, als je niet bekeerd bent, want 'amen' betekend 'het zal geschieden' en alleen een bekeerde kan in deze Waarheid bidden. Bid om bewaard te worden voor jezelf, beschermd te worden tegen jezelf. Bid niet om hulp of dat God wil helpen, ja God wil helpen, allang, het staat overal in de Bijbel. Bid of het Zijn Raad mag zijn dat je weet dat jij God vraagt om te willen helpen, terwijl het probleem niet is dat God dit niet wil, het probleem is dat jij dat niet wil en dat bij God probeert neer te leggen!

Bid dat je dat mag zien. De Waarheid. Bid dat je Verlost mag worden van je blindheid, je onmetelijke blindheid!

Verberg je niet voor je vlees. Als je huichelt en zegt jamaar ik wil Godsdienstig zijn terwijl je dat eigenlijk niet wilt, maak je het moeilijker voor jezelf om je schuld aan te kijken, je bedriegt jezelf mens! Als je ook maar ergens twijfel voelt of onwil, geef het toe, leg het bij de Heere neer, bid om Verlossing, Wijsheid, Kracht, Licht, de Heere kan een steen doen laten praten!

Maak eerst de binnenkant van de drinkbeker schoon alvorens de buitenkant.

De Bijbel leert slechten wijsheid.

Besef je je zonde niet, niet waarom je slecht bent, je zult gezond zijnde de Medicijnmeester niet gauw van node hebben. Het is eigenliefde en wees eerlijk, je weet het, eigenlijk weet iedereen dat God bestaat, we weigeren echter dit van nature te bekennen/erkennen.

Verwissel je wetenschap dat God bestaat niet met God kennen. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt de Heere.

Pas op voor mensen die je vertellen van de Heere, vooral op kansel. Er zijn er VEEL en VEEL meer, en altijd geweest, die zich hier ten onrechte leraar van God verklaren dan die het werkelijk zijn. Ze stellen mensen vals gerust, leren ze zichzelf lief te hebben in plaats van hun waardeloosheid aan te kijken. Ze doen schuldbelijdenissen en boetedoeningen waarmee ze zichzelf belangrijk maken, om je te helpen bij je schuld kun je nu bij deze 'leraar' terecht in plaats van dat alleen de Heere dit kan en wil. Het is huichelen en bedrog, niemand kan nog niet tot een toe, een werkelijke schuldbelijdenis of boetedoening en dat zou een bekering zijn! Nota bene maken ze mensen banger voor de mensen, voor elkaar dan voor God en ze maken al te vaak dat mensen de hel vrezen in plaats van God. Wat ze ook vaak doen, en waar ze zeer aan herkenbaar zijn, is anderen direct of indirect beschuldigen van de 'zonde tegen de Heilige Geest' vooral wanneer ze dreigen tegen gesproken te worden. Zo beschermen ze zichzelf, zo maken ze de mensen erg bang om ze tegen te spreken.

Het is een van de meest verschrikkelijke, zo niet het meest verschrikkelijke tegen de naastenliefde, tegen de Heere, tegen de Bijbel wat we kunnen doen, ik vermoed zelfs het meest verschrikkelijke, mensen beschuldigen van deze zonde!

Ik verzeker jullie, en de Bijbel met mij, dat zulk een beschuldiging door GEEN van Gods Volk ooit gebezigd is tegen anderen. Als we zoiets zouden weten, we zouden zoiets laten, zoiets is al geregeld. Het is erger dan een moord, vele duizenden malen erger zelfs, een 'dominee' die zoiets zegt is erger dan een 'dominee' die iemand de strot afsnijd op zondag voor de gemeente, open en bloot als een ISIS mafketel in ons Nederland. VERGEET dat niet. De zonde tegen de Heilige Geest is geheel wat anders dan een 'dominee' tegenspreken en het is het type moord waarbij je niet alleen de ander het meest verschrikkelijke mogelijk probeert aan te doen, je probeert je dan op de Plaats Gods te stellen om zulks te bepalen en je probeert in een religieuze basis waarbij je zachtmoedig, vergevingsgezind moet zijn, naastenliefde moet hebben, waar God lust heeft in de zondaar die zich bekeerd, mensen zelfs de menselijke kans af te pakken tijdens hun leven bekeerd te mogen worden. IEDEREEN DIE JE ZULKS ZIET DOEN, DIE JE ZULKS HEBT ZIEN DOEN, LATEN STAAN EN ERVAN WEGRENNEN, ZE ZIJN LEVENSGEVAARLIJK, DWAAS EN JE HEBT ZE DAN ZOJUIST IETS ZIEN PLEGEN, HET IS DUS DUIZENDEN MALEN ERGER DAN MOORD

We zien duidelijk dat Andreas en alle anderen het Kruis dragend gepredikt hebben VOOR hun belagers, waarvan ze dat soms zelfs wisten, dat ze dus die zonde gepleegd hadden! Ze zeiden met de Heere 'vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen'.

Iemand die zoiets hardop over een ander durft te zeggen, haalt de grootst mogelijke verzoekingen over zich heen en begaat de zwaarste zo niet het zwaarste misdrijf tegen de naaste die men maar kan plegen.

en vergeet het niet, zo verdedigen zelfliefhebbers zichzelf, zo maken ze anderen bang om ze tegen te spreken.

schuldbelijdenissen en boetedoeningen zoals wij ze praktisch tegenwoordig zien gebeuren, is hetzelfde als de aflaten van de Roomse kerk.

Laat je niet vals gerust stellen. Een bekering weet je honderd procent zeker, vergeet je nooit meer, veranderd je zo fundamenteel dat het niet anders kan dat je dat duidelijk zult weten. Een bekering gebeurd in een ogenblik, geen 'dominee' bepaald dat ogenblik en geen van onze werken anders dan schuld bekennen zal ons bekeerd maken, en omdat wij zelf geen schuld bekennen, maakt God ons bekeerd.

Sommigen zeggen dat 'dienst in stand gehouden moet worden'. Nee, alleen door een leraar van God gezonden. Of wanneer mensen elkaar in een groep zeker werk voorlezen/delen. Voor diegene die het weten wil, de Nederlandse geinstitutionaliseerde kerk heeft met God gebroken door een van God gezonden predikant, ds. J.P. Paauwe, uit het kerkverband te zetten, de synode regels boven die van de Bijbel te stellen, wat deze werkelijke dominee zo duidelijk wist uit te leggen en door hun zo onmetelijk onkundig geweigerd is.

Wat ze zichzelf wijs willen maken, ach we zien het ook met zon arme jongen Bart van U. Die duidelijk geen idee heeft waar hij over praat als hij een stiekeme moord doet en daarna zegt 'dat het een werk van God is'. Wie zou hem dat geleerd hebben?

Banvloeken ook, dit IS UITERSTE BOOSHEID. Alles wat hieraan mee doet, mens, laat het staan, ze zijn gestoord en zoals de Heere zei, ratten en slangen, verschrikkelijke zelfliefhebbers die anderen met zich ter helle trekken.

@Chaya in additie tot uw stelling dat ook bekeerden nog last hebben van zondigheid. Ja, ze zijn nog in het oude lichaam van de oude Adam, met een nieuw hart, daardoor zijn ze WEL beschermd tegen de grotere zondes.

Mensen, geloof ook alle 'godsdienstigen' niet die het over doodstraf hebben. Mij komt de wrake toe en Gij zult niet doden, staat in de Bijbel.

edit, wat modificaties, en deze ter verduidelijking, soms zeg ik 'wij' zijn allen onder de heerschappij van satan, dit bedoel ik generaliserend, dus vanuit onze geboren natuur, de zondeval. Als ik satan heerser over de mensheid na de zondeval noem, is dat de realiteit door God in de Bijbel beschreven, wij worden daar gevangenen van satan genoemd. Wel wil ik de kanttekening maken dat satan NIET een echte heerser is, uiteindelijk is er maar een Heerser, dat is God, over alles en iedereen. voordat we te doen krijgen met mensen die zichzelf verdedigen, niet de Bijbel, bij deze wat uitleg.

en nog een edit, als je je waardeloos voelt, als God onbereikbaar lijkt en je wordt gedrukt onder de eis en vloek der Wet in combinatie met je schuld en je voelt schaamte, berouw, zeg dan niet dat je niet Verlost kan worden. De zonde tegen de Heilige Geest voorkomt dat je ooit in deze positie kunt komen, alle anderen kunnen dus gewoon in principe bekeerd worden. En ik verzeker dat je in zo'n moedeloze staat, DICHTER bij God bent dan heel veel mensen ooit kunnen komen. Strijd en blijf strijden, hoe meer je Waarheid en Wijsheid mist, zoek die op in de Bijbel. Dat de Heere moge vertroosten!

Strijd om in te gaan, om uzelf te verliezen, tijdens uw leven

Moge de Heere met Zijn Licht uw pad beschijnen.
Laatst gewijzigd door welling82 op 01 feb 2017 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 01 feb 2017 12:11

Citaat uit het boekje: De macht over satan, C.H. Spurgeon:

"Hoe meer een kind van God door satan wordt verzocht, hoe meer hij op Gods ziet voor kracht.
Maar, zegt satan: "als ik hem helemaal alleen laat, en hij gaat slapen, is hij niet in de strijd.
Wanneer hij zich helemaal gerust begint te voelen, kan ik hem heimelijk bekruipen en er vlug een eind aan maken.
Dit is een reden dat satan sommige mensen niet verzoekt. Een brullende leeuw is beter dan een slapende duivel.
Er is geen ergere verzoeking dan helemaal niet verzocht te worden".
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor mona » 01 feb 2017 12:14

welling82 schreef:@Jongens en meisjes;

sorry, het stadium van meisje ben ik al reeds jaren geleden gepasseerd.
En de meesten zijn hier man of vrouw, dus de aanhef jongen of meisje mag je wat mij betreft achterwege laten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2017 12:20

mona schreef: sorry, het stadium van meisje ben ik al reeds jaren geleden gepasseerd.
En de meesten zijn hier man of vrouw, dus de aanhef jongen of meisje mag je wat mij betreft achterwege laten.

Lees even een bladzijde terug mona, welling82 en ik antwoorden degene die ons hiermee aansprak. Wel zo netjes. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 01 feb 2017 13:32

Sorry, mona, ik dacht even dat hier dus voornamelijk jongens en meisjes kwamen, op grond van een bericht.

Dank je dat je beschrijft hoe satan inderdaad geen oorlog voert op al gewonnen gebied.

Toch is er iets wat erger is dan nauwelijks verzocht worden, niet Verlost worden.

Er is iets wat beter is dan verzoeking, Verlossing.

Alle verzoeking is altijd onvoldoende Vertrouwen, dat is dan ook wat alle verzoeking ook iedere bekeerde direct leert.

Daarom vragen we dus ook om 'Verlost te mogen worden van de verzoeking', dat is 'voldoende Vertrouwen te mogen verkrijgen'. Alle verzoeking is bewijs van het bestaan van God, het bestaan van onze zondige natuur, onze schuld en bewijs van de werking van satan. Alle verzoeking is onze weigering Vertrouwen te hebben en onder de vleugels van de Heere te schuilen. Alle verzoeking is uiteindelijk niet een goede zaak, het is het bewijs van hoe onmetelijk verdorven we zijn. Zonder onze zondeval, onze zondigheid, satan, is er geen verzoeking. Alleen ook, zonder God is geen verzoeking, boven alles, het is een bewijs van Genade.

Overigens, allemaal, ik sta niet op de kansel en ik ben geen leraar. Hier verblijf ik als in een buurtruimte, waar wij elkaars perspectieven uitwisselen, liefst zonder enige beschuldiging of noodzakelijke waarschuwing/vermaning, hier stijven wij elkaars voorhoofd, op een manier -moge het zo zijn- dat God er lust aan heeft! Alle Waarheid is ook in de Bijbel, wij moeten alles controleren aan de hand van de Bijbel. Wat ik verteld heb, is over sommige tegenstrijdigheden waar ik zelf kennis van heb mogen nemen. Tegenstrijdigheden waarmee ik mijzelf wel bedrogen heb, en soms nog bedrieg. Om het onmetelijk gevaarlijke karakter van zulke interpretaties ben ik tot slotsom gekomen te vertellen wat sommige mensen mij wel verteld hebben, waar ik zo dankbaar voor ben.

Mocht er volgens u iets in mijn schrijven niet overeenkomen met de Bijbel, God beware mij hiervoor, stel me hiervan in kennis naarmate uw begrip. U weet het zeker? Vermaan mij zeer duidelijk, zoals ook ik probeer en waarmee ook ik altijd alleen maar geholpen ben, hoe moeilijk dit ook was en soms nog is om te bezien, zulke realiteit. U denkt het, vergeet het dan niet te suggereren met uw perspectief, gronden, op basis waarvan. Bij voorbaat dank.

Wilt u verduidelijking, trek mij gerust aan mijn oor, waar ik dat kan, hoop ik het u te geven.

En een les die iemand mij wel gegeven heeft;

Zelfmedelijden is het ergste wat een mens zich kan aandoen

Waarom? Waarom ik me druk maak? Waar wij nu leven is voor mij echt een onmogelijke kale plaats. Zo levensgevaarlijk dat op onvoorstelbare wijze de Waarheid overal aangevallen wordt, zelfs op plaatsen waar ze beschermd moet worden!

Een voorbeeld over Islam. We zien veel mensen klagen over Islamieten, en we moeten dit aanvallen etc. We mogen dit niet eens, onze koning heeft andersdenkenden sinds 1816/1817 (uit mijn hoofd) scheiding van kerk en staat, godsdienstvrijheid, beloofd. Wij hebben via democratie al deze mensen inclusief hun religie hier uitgenodigd, bescherming en begrip beloofd. Uit naastenliefde en vanuit meer regels van de Bijbel dienen wij deze mensen lief te hebben zoals wij onszelf lief hebben. Zolang wij niet aangevallen worden, hebben wij geen oorzaak tot beschuldigen, niet aanvallen, beschuldigen, aanvallen is altijd slecht.

Maar ook het volgende, wij weten van oudvaders dat 'wat het dichtste bij komt, is het gevaarlijkst, qua valse religie. Wij weten dan ook zeer duidelijk dat er geinstitutionaliseerde praktisering de Bijbel breekt onder de noemer het Woord zeer hoog te hebben. U zou zich liever druk maken over deze valse religie dan de andere die er veel verder van afstaat. En zich bedenken dat een ieder die onbekeerd sterft terwijl deze persoon in externe aanraking met Waarheid is gekomen (ieder is intern in aanraking met Waarheid) een veel grotere schuld draagt dan alle onbekeerden die extern met andere zaken dan Waarheid in aanraking is gekomen. Dan moeten wij bedenken dat het Gods Heilige Raad is die het lot van ieder bepaald, voor hetzelfde waren wij zelf onder andere omstandigheden geboren en getogen. Dan moeten wij ons vooral bedenken dat God ons maar los hoeft te laten en wij zijn onmetelijk veel slechter dan alle Islamieten. Kijk eens naar de belangrijke regels die de Heere ons gegeven heeft, wanneer Hij bevraagd werd over welke regels voor ons mensen het belangrijkste zijn;

1. Heb God lief boven alles
en
2. Heb uw naasten lief als uzelven (staat gelijk aan 1.)

Wat ik zie, ik waarschuw uitdrukkelijk, ik zie homosexuelen die door 'orthodox gereformeerden' verworpen worden, die meer naastenliefde tonen en zich in hun relaties veel netter, liever en veel stichtelijker gedragen dan deze 'orthodoxen', bijvoorbeeld. Dan zie ik ook Islamieten die veel meer van deze naastenliefde gekregen hebben, dan veel 'orthodoxen' die ze het liefst willen aanvallen, verwerpen, verdoen.

Over homosexualiteit, want er loeren sommigen, zegt God 'ook van die neem Ik er enige tot Mij', dus zegt dat ook daar mensen bekeerd worden gemaakt. Daarnaast zegt God dat 'het meten met tweerlei weegsteen God een gruwel is'. Het meten met twee maten dus, een gruwel, exact zoals homosexualiteit een gruwel bevonden wordt. Ik ben bang dat veel 'orthodoxen' vergeten dat het meten met twee maten een evenzo grote gruwel Gods is dan homosexualiteit.

Vergeet nooit dat wij allen zondaren zijn, dat geen van ons kan, dat al het goede wat er in de wereld is, van God is. Vergeet nooit dat in feite iedereen die onbekeerd sterft, sterft aan valse religie, waarvan eigenliefde /egoisme er een is.

En vergeet nooit dat iedere bekeerde van valse religie gered is.

Valse religie is everywhere. Er is veel meer egoisme dan Islam bijvoorbeeld. Weten al deze mensen wel waar ze eigenlijk over klagen? en nogmaals, wat het meeste op de Waarheid lijkt, het dichtste bij komt, is het gevaarlijkste.

Dan wil ik ook over naastenliefde, liefde, het volgende zeggen; al het goede is van God, ook de Liefde, alle Liefde. Dat betekend simpelweg dat iedereen die niet bekeerd is, geen werkelijke liefde en dus ook naastenliefde heeft, toch hebben wij gaven, de een meer dan de ander.

Ben je bekeerd? Je zult niet meer valse religie dienen en voor alle zondigheid, ook homosexualiteit, stelen, liegen, overdaad, etc vluchten bij de Heere.

Zie je een homosexueel? Vertel mij eens wat hij of zij meer zondig is dan een ander? Wij zijn allen zondaars, niet allemaal op exact dezelfde manier, maar wij zijn allen zondaars, dus een heterosexueel kan dan op dat vlak iets gekregen hebben wat meer overeen lijkt te komen met Gods Wet, al het goede is nog steeds van God en onbekeerd zal ook dat ter veroordeling werken en niet ter Vrijmaking! Zo is homosexualiteit een vorm van zondig gedrag zoals stelen, liegen etc etc. Zo hebben wij heterosexuelen die evenzo de hoererij zonde tegen het lichaam bedrijven, of veel erger, terwijl ze in zwart pak met hoed op rondlopen.

Ik heb ook wel gezegd, hang een prijskaartje aan die zwarte pakken, dan weet je hoe 'sober' het werkelijk is. en dan weet je ook waarom het verbieden van t-shirts met print complete onzin is, ijdelheid der ijdelheden het is al ijdelheid. Er zijn er zo weinig die werkelijk weten waarom ze zich in het zwart hullen, die werkelijk sober zijn, en er zijn er zoveel, zo immens veel, die zoiets aantrekken zonder uberhaubt te begrijpen waarom. Hang er maar een prijskaartje aan, dan kan het meeste zwarte (mantel)pak direct weer uit.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Marloes1g » 01 feb 2017 14:32

Wat ik dan wel weer mis in je betoog is:
Wat moeten wij met Jezus doen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2017 14:40

welling82 schreef:Ik heb ook wel gezegd, hang een prijskaartje aan die zwarte pakken, dan weet je hoe 'sober' het werkelijk is. en dan weet je ook waarom het verbieden van t-shirts met print complete onzin is, ijdelheid der ijdelheden het is al ijdelheid.

Ho even, wat heeft deze opmerking precies met het werk van satan te maken?
welling82 schreef: en er zijn er zoveel, zo immens veel, die zoiets aantrekken zonder uberhaubt te begrijpen waarom. Hang er maar een prijskaartje aan, dan kan het meeste zwarte (mantel)pak direct weer uit.

Blijf daar maar even vanaf. Een mens heeft het recht om in een zwart pak of zwarte kleding te lopen en dan doet het er niet toe of dit een principele dan wel traditionele keuze is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor welling82 » 01 feb 2017 15:19

@Chaya;

Het toe doen en af doen aan de Bijbel, zoals het verbieden van t-shirts met print en ook het huichelen zoals vaak gebeurd met zeer netjes geklede mensen, maken al te vaak eerst de buitenkant schoon alvorens de binnenkant, hebben alles te maken met het werk van satan en ons mensen die van nature dat dienen.

Een mens heeft minder rechten dan een mens denkt. Hoezeer wij ook collectief vooral anders pretenderen. Dat komt omdat een mensenhart van nature neigt tot alle kwaad. De enige die principeel mag zijn, is bekeerd en die heeft vrijwel alles wat wij traditie noemen waardeloos bevonden. Het zijn maar uiterlijkheden alleen ze stellen mensen vaker gerust dan men wel denkt, op hele foute manieren.

Uit het Christendom is je in het zwart hullen een blijk van soberheid, zoiets kan dus ook zeker niet te duur zijn, anders heeft de kleur (of bij zwart, gebrek aan) ook in het geheel geen zin meer. De enige die eigenlijk weten waarom je zoiets zou doen, is de bekeerde, al het andere huichelt eigenlijk per definitie op die manier.

Zou men onbekeerd zoiets doen, dan;

Leer je al te vaak stiekem jezelf beter vinden dan een ander, die zich wat opzichtiger kleed. Je doet alsof je weet wat je schuld is, zonder die bekend te hebben en maakt het jezelf eigenlijk lastiger om de binnenkant van de drinkbeker schoon te maken, die is nu verstopt achter 'schone buitenkant'.

Mensen hebben het recht om. Tja, platgedrukt onder de Wet hebben wij slechts verplichtingen. Mensen hebben het recht om

de rustdag te schenden
te vloeken
polygamie te bedrijven
en nog veel meer. pas er maar mee op, met al die rechten. ik ook hoor, daarom schrijf ik het hier ook.

@Marloes1g;

Hoewel in de meeste van mijn berichten vaker beschreven, in het boven uw reactie geschreven bericht van mij staat;

1. Heb God lief boven alles.

En meerdere referenties naar bekeerd worden en wat dat met een mens doet, zoals bevrijden van valse religie.

We kunnen God alleen liefhebben als wij Hem kennen, wij kunnen alleen tot de Vader komen door de Zoon, dus alleen God liefhebben door gebruik te maken van de Middelaar, de Heiland, de Heere te mogen omarmen, daarmee krijgen wij een nieuw hart, waarmee wij God kunnen liefhebben. Dat is de enige bekering, tot de Vader komen door de Zoon. Daar doel ik dus op overal waar ik over 'bekering' schrijf.

Dus we moeten toegeven dat wij zelf Jezus gekruisigd hebben, daarmee tegelijkertijd onze schuld bekennend en daarmee tegelijkertijd niet anders kunnen dan God in Zijn Plaats te erkennen, door de Zoon te mogen Omarmen, wat wij nooit uit onszelf zullen willen, en waar wij ook nooit toe komen alvorens wij Gods Recht om ons in de hel te verdoen hebben erkend. Daarmee sterven we aan onszelf, tijdens ons leven, als het goed is. Met het Omarmen van de Zoon, erkennen wij God in Zijn Plaats, inclusief wat er met de wereld gebeurd is, dus met onszelf. Voordat wij sterven aan onszelf, tijdens ons leven, platgedrukt onder de Wet, verwerpen wij de Heere, de Zoon, omdat wij onszelf nog voldoende machtig achten c.q. God willen maken waar we dat absoluut niet kunnen en mogen.

God heeft Zijn Zoon gegeven, omdat niemand van ons kan of kon, nog niet tot een toe. Eerst moeten wij dat laatste bekennen, onze volledige onmacht, onze volledige onkundigheid en onze volledige nutteloosheid, voordat wij de Zoon zien staan, voordat wij zien dat de Zoon hier ATLIJD gestaan heeft, voor ons en voor alle mensen. En we kunnen dan slechts zeer beschaamd worden, deze onmetelijke diepte van ons zondig bestaan beziend, ons realiserend hoe blind we eigenlijk van onszelf zijn en op welk een schandalige wijze wij onze zondigheid van nature boven de Middelaar plaatsen die ons al die tijd wil helpen.

Daarom moeten wij ons goed bedenken, wanneer wij God proberen te bidden en vragen of 'Hij ons wil helpen', dat God ons graag wil helpen, altijd, daarvoor de Zoon klaar staat, altijd, dus wij kunnen beter bidden 'Heere leer mij waarom ik niet zie en/of wil zien dat U mij al wilt helpen, zelfs door Uw Zoon te geven, en waarom wil ik U in plaats daarvan vragen OF U wilt helpen, terwijl U ons OVERAL heeft laten weten DAT U alleen maar Goed bent en wilt helpen'. Als men bidt 'God wilt U alstublieft helpen', dan vergeet men te bedenken dat dit het probleem niet is, het probleem is onze blindheid, om te zien dat de Heere al vanaf onze geboorte, bij ieder van ons, klaar staat om te helpen. Wij, wij willen het liever niet weten en als we niet oppassen zeggen we God indirect dat Hij ons niet zou willen helpen! De hele Bijbel bestaat omdat God Genadig is en Goed en ons wil helpen!
Laatst gewijzigd door welling82 op 01 feb 2017 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor Marloes1g » 01 feb 2017 15:38

Beste welling82 nog een opmerking :
Waarom iedere keer over bekeerden gesproken? Gods woord zegt toch duidelijk:
"Bekeert U en gelooft het evangelie".
Het geloof in de Heere Jezus maakt zalig, niet de bekering.
Overigens ook een list van satan om het werk en de persoon van de Heere Jezus te verzwijgen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten